روش های سرمایه گذاری در استارتاپ + راهنمای گام به گام

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
روش های سرمایه گذاری در استارتاپ

در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری به حوزه استارتاپ پرداخته می شود. روش های سرمایه گذاری در استارتاپ متفاوت است و نحوه جذب سرمایه گذار برای استارتاپ نیز گوناگون است و از همین روی میتوان آموزش های ساده ای را در این زمینه ارائه داد که شما بتوانید دید مناسبی در زمینه روش های سرمایه گذاری در استارتاپ کسب کنید. به این خاطر که برای اجرای موفق یک ایده و یا پیش برد یک کسب و کار نیاز است که روش های سرمایه گذاری در استارتاپ را به صورت کامل بلد باشید تا بتوانید یا روی استارت آپ مورد نظر خود سرمایه گذاری کنید و یا استارتاپی که دارید را توسعه ببخشید و از روش های گوناگون برای آن سرمایه جذب کنید. پس اگر شما هم مثل من شیفته استارت آپ و اجرایی سازی ایده های نو در کسب و کارهای جدید هستید، این مطلب قطعا برای شما بسیار جذاب خواهد بود.

روش های سرمایه گذاری در استارتاپ

سرمایه گذاری در استارتاپ از سرمایه گذاری های جدید و پر بازده به حساب می آید. شرایط سرمایه گذاری در استارتاپ تا حدی توافقی می باشد. اسپانسر ایده پس از بستن قرارداد سرمایه گذاری استارتاپ کار را به ایده پرداز و یا شرکت های سرمایه گذاری واگذار می کند. بعضی اواقت سرمایه گذار قادر نیست نظرخود را در پروژه اعمال نماید، ولی ایران تبلیغ شرایط اعمال نظر سرمایه گذار را فراهم آورده است. تا به امروز برایتان رخ داده است که قصد دارید کسب و کاری راه اندازی کنید و یا در جایی سرمایه گذاری نمایید ولی ندانید چیکار باید انجام دهید؟ بیشتر افراد در این مواقع به مشورت با دوستان و آشنایان و مشاوران سرمایه گذاری میپردازند تا یک راه مناسب برای سرمایه گذاری بیابند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در استارتاپ – از صفر تا صد راه اندازی کسب و کار استارتاپ

سرمایه گذاری در حوزه مسکن، ارز، طلا و یا در خارج از کشور از جمله سرمایه گذاری های شناخته شده و مرسوم می باشد که ریسک و خطرات خود را نیز به همراه خواهد داشت، ولی چگونه می توان به صورتی سرمایه گذاری کرد که هم کسب و کاری ایجاد شود و هم باعث کارآفرینی و رونق اقتصادی شود. یعنی هم سرمایه گذار سود ببرد و هم در کنار آن افراد دیگر مشغول بکار شوند. چنانچه چنین هدفی دارید ما به شما سرمایه گذاری در استارتاپ را توصیه می کنیم.

سرمایه گذاری در استارتاپ چیست؟

استارتاپ به معنی راه اندازی یک ایده به عنوان یک کسب و کار است. از آنجایی که در حال حاضر تکنولوژی و شبکه مجازی و اینترنت همه گیر شده و ارزش بالایی دارد، استارتاپ ها نیز همراه با تکنولوژی پیش رفته اند. استارتاپ یک ایده نو است و برای تاسیس آن نیاز به سرمایه گذار استارت آپ احساس می شود. از روش های گوناگونی می توان منابع مالی استارتاپ ها را تامین کرد و یکی از این روش ها جذب سرمایه گذار است.

انواع روش ‌های سرمایه‌ گذاری در استارتاپ ‌ها

1) سرمایه گذاری شخصی

یکی از روش های سرمایه گذاری در استارتاپ، سرمایه گذاری شخصی است. یعنی خود فرد ایده دهنده سرمایه اولیه راه اندازی کسب و کار خود را فراهم میکند. در این صورت نیاز به جذب سرمایه گذار بیرونی نیست، ولی چنانچه شخص نتواند هزینه های لازم را تامین نماید و به تامین مالی از بیرون احتیاج داشته باشد، بایستی به فکر جذب سرمایه گذار باشد.

2) سرمایه گذار ارزش آفرین

سرمایه گذار ارزش آفرین Venture Capitalist اساسا یک گروه حرفه ای است که به صورت خاصی به دنبال استارت آپ ها برای تامین مالی و سرمایه گذاری هستند. این گزینه پول و منابع بسیاری برای ارائه به استارت آپ و موفقیت یک کسب و کار در اختیار دارد. برای بسیاری یک سرمایه گذار ارزش آفرین شرایط ایده آلی برای تامین مالی خواهد بود.

با این وجود چند ضعف عمده در این روش سرمایه گذاری در استارت آپ وجود دارد. آن ها اغلب به دنبال فرصت های بزرگتر با پایداری و ثبات بیشتر هستند و این بدین معنی است که شرکت نیاز به یک تیم قوی مردمی و حتی چند میلیون دلار دارد. همچنین می بایست در کسب و کارتان انعطاف پذیر باشید و بعضی مواقع کنترل کمی اعمال نمایید، لذا اگر علاقه مند به مشاوره یا سازش بیش از حد نیستید، این مورد برای بهترین گزینه برای شما به حساب نمی آید.

3) سرمایه گذاران فرشته

سرمایه گذار فرشته که به آن Angel Investor هم گفته می شود تنها یک نفر یا یک گروه بسیار کوچک منابع مالی استارتاپ را تامین می کنند. این روش نحوه سرمایه گذاری در استارتاپ است، به خاطر این که سرمایه گذار نظارت و عملکرد کامل دارد. به بیانی دیگر می توان گفت که تنها سرمایه گذار نیست و در کار نیز شراکت کامل دارد. زمانی که سودی حاصل می شود، به صورت مستقیم به سرمایه گذار تعلق می گیرد و البته فراهم کردن منابع مالی نیز به عهده سرمایه گذار خواهد بود.

4) جذب سرمایه مردمی

جالب است بدانید که این روش یکی از جدیدترین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ به شمار می رود که اخیرا در کل دنیا شهرت بسیار زیادی پیدا کرده است. پلت فرم هایی مانند؛ Kickstarter و Indiegogo نمونه هایی از وب سایت هایی هستند که می توانید در آن کمپین های تبلیغاتی به وجود آورید، چنانچه تا به امروز چیزی در این مورد به گوشتان نرسیده است، باید گفت روش کار به این صورت است که هر کسی می تواند برای کمک به آغاز کسب و کاری که از آن مطمئن است، مشارکت مالی داشته باشد. یک کارآفرین در پلتفرمی مثل Kickstarter شرح جامع و کاملی از کسب و کار خود مثل اهداف کسب و کار، استراتژی های مالی آینده برای تبدیل سود، مخاطب هدف، میزان مبلغ مورد نیاز و … را ارائه می دهد و در ادامه افراد می توانند این اطلاعات را مطالعه نموده و در صورت انتخاب مبلغی را برای آن در نظر بگیرند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سایت کسب درآمد اینترنتی ایرانی

اگرچه کمپین های تبلیغاتی از مرسوم ترین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ به حساب می آیند، ولی با این وجود صدها کمپین وجود دارد که هر ساله از طریق این روش بی بودجه می مانند. در واقع این روش رقابتی برای کسب درآمد است، لذا تنها تحت شرایطی که کسب و کار شما کاملا جدی است و می تواند توجه مشتریان را از طریق توضیح و برخی تصاویر آنلاین به دست آورد، می توانید سرمایه مردمی جذب کنید و از آن برای توسعه کسب و کار و ایده خود استفاده کنید. به گفته درو هاندریکس، سرپرست استارت آپ، کمپین های موفق داستان خوبی دارند و این در حالی است که بیشتر کارآفرینان دوست دارند محصول را برجسته و در پس زمینه پنهان شوند، در سایت های جذب سرمایه مردمی، کارآفرین سهم اصلی را دارد.

5) وام های کسب و کار کوچک

بیشتر اوقات اولین مکانی که کارآفرینان هنگام اندیشیدن به سرمایه گذاری می روند، بانک است. گزینه های تخصصی بسیاری برای موقعیت هایی مثل مالکیت کوچک کسب و کار وجود دارد همانند وام های خرد، ولی مشکل اصلی در اینجا پیدا کردن راه خود در طول دوره این وام های دشوار می باشد.

انواع سرمایه گذاری در استارتاپ ها

زمانی که به بانک مراجعه می کنید، می بایست نحوه مصرف هر تومان از وام را در نظر بگیرید و حتی بعضی مواقع صاحبان کسب و کارهای نوپا برای بانک پرریسک به نظر می آید و وامی را نمی پردازند. چنانچه چنین اتفاقی رخ داد، می توانید یک جایگزین وام تجاری کوچک از ارائه دهنده هایی که متخصص این نوع تامین مالی خاص هستند در نظر بگیرید.

6) کارت های اعتباری

چنانچه سابقه اعتباری خوبی داشته باشید، امکان دارد بتوانید از آن برای کمک به استفاده از خط اعتباری به منظور تامین بودجه خود استفاده نمایید. در این راستا باید گفت که کارت های اعتباری مخصوصی برای کارآفرینان وجود دارد و بدین وسیله می توانید به بانک بروید و درباره برخی از گزینه های خود صحبت نمایید. البت که این روش قطعا روش پر ریسکی به حساب می آید، ولی چنانچه بتوانید آن را انجام دهید، احتمالا این که از نظر کنترل و مالکیت کامل شرکت بهترین نتیجه را بگیرید بسیار زیاد خواهد بود.

7) شراکت در سهام

سرمایه ‌گذار تقبل قسمتی از هزینه ‌ها و حمایت مالی از استارت آپ در سهام آن شریک می ‌شود و به نسبت سرمایه ای که سرمایه ‌گذاری می‌ کند، سهام استارت آپ به نام سرمایه ‌گذار واگذار خواهد شد. سرمایه‌ گذاران به این شیوه خیلی روی خوشی نشان نمی دهند، چرا که امکان دارد ایده با موفقیت همراه نشود و سهام استارت آپ نتواند سرمایه هزینه شده آنان را جبران نماید اما در مقابل کارآفرینان از این روش استقبال زیادی می ‌کنند، به خاطر این که مجبور نیستند بدهی خود به حامی مالی اشان را در کوتاه‌ مدت و یا به‌ صورت قسطی بپردازند و همین موضوع باری از روی دوششان کم خواهد کرد.

حتما برایتان جالب است : روش های کسب درآمد دلاری در ایران | 100% واقعی

هنگامی که سرمایه‌ گذار در سهام شریک می ‌شود، جزئی از تیم به حساب می آید و کارآفرین می ‌تواند از وی به ‌عنوان یک نیروی متخصص و باتجربه در راستای تحقق اهداف استارت آپ کمک بگیرد. البته ناگفته نماند که این روش معایبی نیز دارد و آن این که کارآفرین مجبور است تا انتهای کار با شخص یا اشخاص دیگری سهیم باشد و استقلال خود در تصمیم‌ گیری و اجرای برنامه را محدود کند و بعضی اوقات حتی این امکان وجود دارد که اختلافاتی در این زمینه رخ دهد که ادامه کار را برای طرفین مشکل نماید. البته شراکت در سهام به صورت معمول در استارت آپ هایی صورت می پذیرد که از پروژه بلندمدتی برخوردار هستند و برای طی مسیر خود قادر نیستند با گرفتن وام و قرض هزینه ‌های خود را بپردازند.

انواع سرمایه گذاران استارت آپ در ایران

سرمایه گذاران استارت آپ در ایران را می ‌توان با توجه به زمینه فعالیت و خدمات ارائه شده، به شرح زیر طبقه بندی کرد :

1) صندوق نوآوری و شکوفایی

صندوق ‌های نوآوری و شکوفایی به دلیل وجود قانون حمایت از شرکت ‌های دانش ‌بنیان مصوب سال 1389، با هدف تامین مالی شرکت‌ های دانش‌ بنیان راه اندازی شده اند و با سرمایه ای که از بودجه سالانه دولت و صندوق توسعه ملی تامین می ‌شود، به فعالیت خود ادامه می دهند. امروزه خدمات و تسهیلات صندوق شامل تأمین منابع مالی یا ضمانتی مورد نیاز شرکت‌ های دانش‌ بنیان از جمله انواع وام، ضمانتنامه و لیزینگ می ‌باشد.

2) فرشتگان سرمایه ‌گذار

در ایران اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان فرشتگان سرمایه گذار به منظور حمایت از کسب ‌و کارهای نوپا در حال فعالیت اند. همواره در این راستا رویدادهایی که با موضوع صنعت و کسب‌ و کار برگزار می شوند، بهترین موقعیت ‌ها برای ملاقات با سرمایه گذاران فرشته محسوب می شود.

3) شتاب ‌دهنده ‌ها

با پیشرفت صنعت و ظهور کسب ‌و کارهای کوچک در ایران تعداد زیادی از شرکت‌ های شتاب دهنده برای حمایت مالی از کسب و کارهای نوپا راه اندازی شده است. البته باید در نظر داشته باشید که شناخت و انتخاب صحیح شتاب دهنده برای کسب و کارهای نوپا بسیار حائز اهمیت است.

4) بانک ‌ها

بعضی از بانک ‌ها به عنوان مهم ترین تامین کنندگان سرمایه، از کسب و کارهای نوپا حمایت می کنند. به عنوان مثال بانک ملی برای راه اندازی نهادی به نام مرکز نوآوری اقدام کرده است که هدف آن حمایت از استارت آپ های حوزه فین تک است. بانک صنعت و معدن نیز در حمایت از بنگاه ‌های کوچک و متوسط با اعطای تسهیلات فعالیت می‌ نماید.

5) صندوق‌ های پژوهش و فناوری غیردولتی

در آیین نامه اجرایی ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابت ‌پذیری و ارتقای نظام مالی کشور ایجاد و توسعه صندوق ‌های پژوهش و فناوری مورد تاکید قرار گرفته است. صندوق ‌های پژوهش و فناوری غیر دولتی به ارائه خدمات مالی، سرمایه ‌گذاری خطرپذیر در طرح‌ های پژوهشی، سرمایه گذاری در توسعه شرکت‌ های دانش ‌بنیان و … خواهند پرداخت.

6) نهادهای حمایتی دولتی

در این خصوص، نهادهای حمایتی دولتی شامل معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری، ستادهای تخصصی فناوری کشور، پارک ‌های علم و فناوری، مراکز رشد و دانشگاه ‌ها می باشد. عمده حمایت‌ های صورت گرفته به وسیله این نهادها، به‌ صورت وام ‌هایی با بهره های اندک و یا وام‌ های بلاعوض از طریق کارگزارانی مثل بانک ‌ها پرداخته می‌ گردد.

7) بورس و فرابورس

همواره یکی از روش ‌های سرمایه ‌گذاری در استارت ‌آپ‌ ها، فروش سهام استارت ‌آپ در فراخوان بورس می باشد ولی با این وجود به دلیل سخت بودن شرایط ورود به بورس برای شرکت های نوپا، شرکت فرابورس در حال عملیاتی کردن ابزار مالی جدیدی با عنوان صندوق‌ های سرمایه گذاری جسورانه و بازار شرکت‌ های کوچک و متوسط به منظور تامین مالی کسب و کارهای کوچک و نوپا می باشد.

قبل از سرمایه گذاری در استارتاپ چه مواردی را باید بدانید؟

فرصت بازار پویا : اینجا جایی است که بیشتر سرمایه گذاران از آن شروع می کنند. در ابتدا این سوال پیش می آید که بازاری که شرکت شما به دنبال خدمت رسانی به آن است چقدر بزرگ است؟ بزرگ نه نتها در شرایط امروزی، بلکه برای آینده نیز تعریف می ‌شود. چنانچه این بازاری با راه حل‌ های موجود باشد، آماده بودن برای زمان گذاشتن، توضیح می‌ دهد که چگونه راه حل شما متفاوت از همتایانتان است. چنانچه این یک بازار جدید و در حال ظهور باشد، تمرکز بر روی اندازه ای است که انتظار ایجاد آن وجود دارد. سرمایه گذاران درک می‌ کنند که افزایش جزر و مد، تمام قایق ها را بلند می ‌کند، بسیاری از آن ها به دنبال ریسک کردن در قسمت های جدید و آینده دار هستند.

توانایی اجرای تیم : یک سرمایه گذار باتجربه، بسیار دقیق نگاه می ‌کند که چرا و چگونه تیم شما برای ساخت و اجرای یک برنامه و تبدیل شدن به یک رهبر بازار، به خوبی مستقر شده است. چه نوع تخصص هایی در این تیم وجود دارد که آن ها را به صورتی معتبر در بازار در خواهد آورد و آیا تیم، مهارت ‌های مکملی دارد که به فروش و بازاریابی، توسعه محصول و عملیات مربوط باشد؟ این ها چند مورد از معیارهایی هستند که سرمایه گذاران به دنبال آن هاست، لذا برجسته کردن بسیاری از این‌ ها تا حد امکان، حائز اهمیت خواهد بود.

کشش تجاری : یک روش حائز اهمیت برای ریسک زدایی یک فرصت سرمایه گذاری، این است که به سرمایه گذاران ثابت کنید که حرف های شما فقط حرف نیست، بلکه اقدام به ایجاد کسب و کار کرده ‌اید. ثابت کردن این که بازار امروز محصول شما را نیاز دارد و بازخورد مفیدی ارائه می ‌دهد، استارت آپ شما را جدا از بسیاری دیگر قرار می دهد که هنوز در دفتر کار نشسته اند و کاری انجام نداده اند.

حتما برایتان جالب است : راه های آسان برای کسب درآمد + راهنمای رایگان

قرار دادن داده های واقعی در یک مکالمه که از ادعاهای شما پشتیبانی خواهد کرد، می‌تواند بسیار قدرتمند باشد یا شاید حتی شما را مجبور به تنظیم فرضیاتی نماید که با آن ها کار خود را شروع کرده اید. علاوه بر این، بیانگر تعهد و ابتکاری است که تیم، برای اتفاق افتادن چیزها ایجاد می ‌کند.

ارتباط سرمایه گذار : آن را به عنوان یک قطعه از یک پازل تصور کنید. چنانچه اتصالات متعددی بین استراتژی یک سرمایه گذار و استارت آپ شما وجود داشته باشد، سرمایه گذار به احتمال زیاد، عمیق ‌تر درگیر می ‌شود و تناسب، آشکارتر می شود. انجام تحقیق موجب خواهد شد تا زمان شما برای ارتباط با سرمایه گذاری که تناسبی با کار شما ندارد نابود شود.

حس ششم : همواره یک لحظه حساس بین یک سرمایه گذار و بنیانگذار شکل می گیرد که نقش تصمیم گیری سرمایه گذاری را بازی می کند. بعضی مواقع شناسایی یک وابستگی مطابق با یک پس زمینه مشترک مثل کار مشترک و یا تجارب آموزشی آسان است و یا شاید یک شرکت سرمایه گذار که پیش از این شناخته شده و مورد اعتماد است.


روش های سرمایه گذاری در استارت آپ که مطرح شدند مراحلی عالی برای آغاز محسوب می شوند و بیش ترین موفقیت را برای بیشتر شرکت ها فراهم می کند، ولی با این وجود دیگر گزینه های کمتر محبوب بین روش های سرمایه گذاری در استارت آپ مثل تامین مالی شخصی، سهام کاری، کمک های دولتی و … وجود دارد که برای شرایط خاص می توانند گزینه های مناسبی به شمار روند و استارتاپ شما را برای پیاده سازی و توسعه یاری دهند.

همانطور که قول داده بودیم، روش های سرمایه گذاری در استارتاپ را به زبان ساده توضیح دادیم.

همچنین اگر به دوست دارید بدانید بهترین سرمایه گذاری بلند مدت در ایران چیست، می توانید این مقاله را بخوانید.

اگرهم هر گونه سوالی هم در مورد انواع روش های سرمایه گذاری در استارتاپ داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *