استارتاپ های موفق خارجی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
استارتاپ های موفق خارجی

آیا استارتاپ های موفق خارجی را میشناسید؟ اصلا به دنیای کسب و کارهای نوپا علاقه دارید؟ اگر به این فضا علاقه دارید و یا تا حدودی با آن ها آشنایی دارید، قطعا برایتان جذاب است که استارتاپ های موفق خارجی را بشناسید تا اگر ایده جذابی داشتند و در ایران وجود نداشت، اصلا شاید خود شما کسی باشید که آن را در ایران پیاده سازی می کنید! پس اگر دوست دارید با استارتاپ های موفق خارجی آشنا بشید، این مطلب 10 مورد از خفن ترین و بهترین آن ها را برای شما معرفی کردیم تا دید خوبی نسبت به ایده های استارتاپی آن ها پیدا کنید.

معرفی استارتاپ های موفق خارجی

استارتاپ‌ های بسیاری جای جای دنیا با میزان سرمایه‌ های گوناگون فعالیت خود را آغاز می کنند که طبیعتا برخی از آنها با شکست مواجه شده اند و برخی دیگر موفقیت‌ های بسیاری به دست آورده اند. برترین استارتاپ‌ های جهان صرفا آنهایی نیستند که از ایده نابی برخوردار بودند. برترین استارتاپ‌ های جهان از لحاظ سوددهی و ارزش مالی آنهایی هستند که در برابر مشکلات صبوری بسیاری به خرج داده اند و روش های درستی برای حل آن ها پیدا کرده اند. شاید راه‌ اندازی یک استارتاپ به سرمایه زیادی احتیاج نداشته باشد، اما مطمئنا به انگیزه بالایی نیازمند است. بر اساس آمار بیشتر استارتاپ‌ ها با شکست روبرو می شوند و در انتها به صورت کامل تعطیل می‌ شوند!

حتما برایتان جالب است : استارتاپ های مورد نیاز ایران الآن کدامند؟

جالب است بدانید که دلیل این موضوع وجود ابهام درباره آینده استارتاپ، وجود مشکلات بسیار در مسیر و بی انگیزه شدن افراد بعد از راه اندازی است که تمامی این موارد موجب می شود پیش از به نتیجه رسیدن استارتاپ، آن را تعطیل کنند. در ادامه 10 استارت آپ برتر دنیا را معرفی می کنیم؛ استارتاپ‌ هایی که در یک محدوده جغرافیایی نسبتا بزرگ مثل یک کشور و یا در کل جهان مورد قبول تعداد زیادی از کاربران قرار گرفته اند و به صورت معمول سود بسیار بالایی کسب کرده اند و امروز قصد داریم به آن ها نگاهی بیندازیم و بیان کنیم که چه ایده هایی داشتند و در طول چند سال و با چه استراتژی توانسته اند به این میزان از محبوبیت و سود دست پیدا کنند. در ادامه همان طور که قولش را داده بودیم، 10 مورد از بهترین و معروف ترین استارتاپ های دنیا را معرفی می کنیم؛

1) Airbnb

استارت آپ Airbnb یکی از کسب و کارهای بسیار موفق در حوزه مستغلات و اجاره محل اقامت در دنیا به حساب می آید. برایان چسکی و جو گبیا دوست داشتند خانه‌ های خالی آمریکا را به افرادی که به محل اقامت نیاز دارند معرفی کنند. نکته جالب اینجاست که نام سایت در ابتدا متفاوت بود ولی در ادامه و به دلیل طولانی بودن، آن را کوتاه تر کردند و نتیجه شد Airbnb. به صورت معمول هر کسب و کار بزرگی با یک ایده در یک جای کوچک ایجاد می شود. این ایده نیز از یک اتاق زیرشیروانی و یک صبحانه به ذهن موسسان آن خطور کرد! از سال 2009 میلادی تا به امروز که این شرکت فعالیت داشته و دارد و نکته حائز اهمیت تر اینجاست که میلیون‌ ها کاربر در طول سال با کمک آن می‌ توانند جایی را برای اقامت در بیش از 190 کشور جهان بیابند.

ایر‌ بی‌ ان‌ بی این امکان را در اختیار کاربران خود قرار می دهد تا خانه‌ ها یا اتاق‌ های خود را برای اجاره در آن معرفی نمایند. تصاویر گوناگون به همراه توضیحات و مشخات اتاق یا خانه آپلود می‌ شود. خانه کامل یا قسمتی از آن اجاره داده می‌ شود، لوازم داخل اتاق، امکانات آن مثل استخر و … به همراه تصاویر از قسمت های گوناگون مشخصاتی است که قرار داده می‌ شوند. یکی از دلایل محبوبیت این سرویس به صرفه بودن آن است. در مکان هایی که هتل گرفتن هزینه زیادی برای مسافران به همراه دارد، می‌توان یک خانه با قیمت مناسب پیدا کرد، از طرفی صاحبخانه نیز از این طریق قادر است به کسب درآمد بپردازد.

حتما برایتان جالب است : روش های سرمایه گذاری در استارتاپ + راهنمای گام به گام

بنابراین هم برای مسافر و هم برای میزبان گزینه خوبی است که از این استارتاپ استفاده کنند. همچنین امکان یک سفر متفاوت برای مسافران نیز ایجاد می شود، به این خاطر که می‌ توانند به جای اقامت در هتل، مثل اهالی منطقه در خانه‌ های بومیان آنجا اقامت داشته باشند و حس زندگی کردن در آنجا را به بهترین شکل درک و تجربه کنند. لذا بدین ترتیب هم مسافران و هم بومیان منطقه می‌ توانند با افرادی جدید معاشرت کنند. جالب است بدانید که هویت افراد در این سیستم از طریق اسناد و مدارک و نیز به وسیله دیگر شبکه‌ های اجتماعی مورد تایید قرار می گیرد، بنابراین به این سیستم می توان اعتماد کرد.

2) ByteDance

بر اساس آماری که CB Insight انتشار یافته است، شرکت هوش مصنوعی بایت دنس، ارزشمندترین استارتاپ در کل جهان است. ارزش مالی این شرکت 140 میلیارد دلار میلیون دلار است! این شرکت در مارس 2012 به وسیله Zhang Yiming راه اندازی شد و بیشتر به خاطر اپلیکیشن‌ های سرگرمی موبایل شهرت پیدا کرده است. این شرکت استارتاپی با دیگر غول‌ های فناوری در چین، مثل کمپانی‌ های علی بابا، بایدو و تنسنت در رقابت است.

3) Instacart

اینستاکارت در سال 2012 میلادی در سان فرانسیسکو فعالیت خود را آغاز کرد. حوزه فعالیت این استارتاپ در ارتباط با خرید و ارسال مواد غذایی است. سه نفر از افرادی که پیش از این در آمازون فعالیت بازاریابی داشته‌ اند، به این ایده جامع عمل پوشاندن؛ آپروا متا، مکس مولن و براندو لئوناردو. این طور فرض کنید در منزل به یک سری مواد غذایی احتیاج دارید، اما حوصله یا زمان کافی برای بیرون رفتن و خرید کردن در اختیار ندارید.

در این زمان می توانید از طریق اپلیکیشن موبایل سفارشات خود را ثبت نمایید. یک فروشگاه یا یک خریدار این خریدها را برای شما انجام می‌ دهد، تحویل پیک داده و بسیار سریع به دست شما خواهد رسید. این کاری است که Instacart در قسمت هایی از آمریکا و کانادا انجام می‌ دهد. مشابه این سرویس در دیگر شهرها و یا دیگر نقاط دنیا نیز دیده می شود، ولی هیچ یک به اندازه اینستاکارت سوددهی اینچنینی نداشته اند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در استارتاپ – از صفر تا صد راه اندازی کسب و کار استارتاپ

بنابراین اینستاکارت هم با مشتری، هم با خریدار، هم با فروشگاه‌ های طرف توافق و هم با پیک یا مرکز پست منطقه ارتباط برقرار می کند، ولی به هر روی حداکثر زمان رسیدن سفارشات به دست مشتری تنها 20 دقیقه است و این مدت زمان قابل قبولی است! نکته دیگر در خصوص ایسنتاکارت این است که مدتی سیستم انعام دادن را از آن حذف کردند تا موجب جلب رضایت هرچه بیشتر کاربران شود. ولی با اعتراض برخی از کارکنان و رسانه‌ ها این امکان را مجددا فعال‌ سازی کردند.

4) SpaceX

حتما نام ایلان ماسک به گوشتان خورده است که در اوایل سال 2021 ثروتمندترین فرد جهان شناخته شد! پروژه اسپیس ایکس یکی از چندین استارتاپ این فرد به حساب می آید. SpaceX به معنی شرکت فناوری‌ های اکتشافات فضایی است که محصولات صنایع هوافضایی تجاری تولید می‌ کند. اسپیس اکس در 2002 در آمریکا و شهر کالیفرنیا راه اندازی شد. ناسا برای نخستین بار در سال 2020 از این شرکت خصوصی برای فرستادن فضانوردانش به مدار زمین استفاده نمود!

5) Kvashu

در کشورهای اروپایی و غربی کم تر شخصی را می توانید پیدا کنید که نام استارتاپ کواشو به گوشش آشنا بیاید. این استارتاپ چینی در زمینه اشتراک‌ گذاری عکس‌ های ویدئویی به فعالیت می پردازد. کواشو توانست با فعالیت منحصر به فرد خود، در چین ارزش خود را به بیش از چند میلیارد دلار برساند. ارزش این شرکت حدود 18 میلیارد دلار تخمین زده شده است که عدد بسیار بالایی است!

6) maple

با کمک این برنامه می توانید 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته با پزشکان متخصص در کشور کانادا ارتباط برقرار کنید. مشاوره آنلاین موضوع جدیدی نیست ولی maple آن را وارد سطوح کاملا متفاوتی کرده است و کمک های آنی از جانب پزشکان و متخصصان را در اختیار کاربران قرار داده است. 

بهترین و موفق ترین استارتاپ های جهان

با راه اندازی این پروژه، دریافت پشتیبانی فوری پزشکی از جانب متخصصان مراقبت های بهداشتی مورد نظر شما در حال حاضر به ساده ترین روش ممکن امکان پذیر شده است و الان دیگر با تنها یک کلیک می توانید با پزشکان متخصص ارتباط برقرار نمایید. دو سرمایه گذار اخیر این استارتاپ شرکت لابلا و RBC Ventures هستند و شرکت تا به امروز بیش از 70 میلیون دلار سود به دست آورده است.

7) Uber

دو کارآفرین خارجی به‌ نام‌ های تراویس کالانیک و گرت کمپ در سال 2009 میلادی ایده استارتاپی یک اپ موبال برای درخواست تاکسی را در سر داشتند که که عملی شد و در حال حاضر برای کاربران زیادی کار را ساده کرده است. این استارتاپ موفق خارجی می‌ توانست با فشار یک دکمه، تاکسی شخصی برای افراد بگیرد. سال بعد شرکت اوبر در شهر محل زندگی آن ها، یعنی سان فرانسیسکو راه اندازی شد. این جوان های کاربلد، پشت فرمان خودروهای لینکلن تاون، این شهر سرشار از فناوری را با ارائه‌ بهترین خدمات ممکن احاطه کردند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟

اگر زمینه کاری این استارتاپ هنوز برایتان جا نیوفتاده است، باید گفت که اسنپ، تبسیح و … ایده های استارتاپی بودند که از روی این استارتاپ ایده گرفته بودند و در حال حاضر هم در ایران فعالیت بسیار خوبی را انجام می دهند. در واقع مسافران عاشق این راحتی در فراخوانی تاکسی بودند، رانندگان منبع درآمدی اضافی داشتند، اوبر هم با به جیب‌ زدن 20 درصد از هر سفربه یک استارتاپ جدید موفق در جهان تبدیل شد. با ایجاد مدل کسب‌ و کار اوبر، این اپ شاهد رشد جهانی بسیار زیادی بود و در طول 5 سال، خدمات خود را به بیش از 270 شهر در کل جهان گسترش داد.

8) Ada

آدا یک هوش مصنوعی است که در آن مشاغل می توانند برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان به وسیله چت کردن اقدام نمایند. با انباشته شدن کسب و کارهای گوناگون به روی هم، مشتریان سردرگم می شوند، لذا هر کسب و کاری به این احتیاج دارد که فعالیت خود را به صورت صحیحی توضیح دهد  تا مشتری توانایی تصمیم گیری به مراتب بهتری داشته باشند. 

در حال حاضر آدا بیش از 120 کارمند در دفتر خود در کشور کانادا و شهر تورنتو داد و احتیاجی به گفتن نیست که رشد آدا تا به امروز بسیار عالی بوده است و همچنان نیز در مسیر صعودی در حال حرکت است. برای تمرکز بر روی موضوعات مهم تر، آدا به نمایندگان خود به صورت زنده نیز اجازه می دهد تا پاسخگوی سوالات مشتریان باشند!

9) Ayenda Rooms

در کلمبیا هتل‌ های بسیاری وجود دارد که تعداد زیادی از آن ها به شکل مستقل در حال فعالیت اند؛ Ayenda Rooms استارتاپ موفق خارجی به حساب می آید که برای مدیریت این‌ گونه هتل‌ ها راه اندازی شده است. هتل‌ هایی که از این سیستم مدیریت بهره می گیرند، سرویس‌ های مرتبط به مدیریت و رزرو اتاق را به صورت کامل دریافت می نمایند.

حتما برایتان جالب است : بهترین سایت کسب درآمد اینترنتی ایرانی

همچنین در این سیستم قسمت هایی برای مدیریت هوشمند امکانات رفاهی هم تعبیه شده است تا هم کاربران و هم مدیران هتل‌ ها بتوانند به سادگی احتیاجات خود را بدین وسیله برطرف نمایند. این ایده استارتاپی بسیار گسترده و موفقی است که قابل تعمیم در ایران و دیگر کشورهاست. در 3 ماهه‌ اول راه‌ اندازی آزمایشی این استارتاپ جدید جهان، در هتل‌ هایی که از این سیستم برای مدیریت خود بهره بردند، ۳۰ درصد رشد در استفاده و رزرو اتاق‌ های هتل مشاهده شده است که رقم بسیار بالایی به حساب می آید.

10) BabySparks

قطعا هر زوج جوانی که اخیرا صاحب فرزند شده‌ اند، قصد دارند اطلاعاتی راجع به بچه به دست آورند. BabySparks نام استارتاپی در این حوزه است که 5 سالی از راه‌ اندازی آن می گذرد. در این استارتاپ موفق تمامی آموزش‌ های مورد نیاز برای نگهداری و رسیدگی به نوزادان، به پدران و مادران ارائه می‌ شود تا قادر باشند در سال‌ های اولیه‌ زندگی فرزند خود به خوبی از آن ها مراقبت نمایند. ایده جدید این استارتاپ راحتی پرورش کودک در کل جهان بوده است، بدون آنکه زمانی برای یافتن آموزش مناسب تلف کنید.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب 10 مورد از استارتاپ های موفق خارجی را معرفی کردیم.

اگر همچنین به دنیای کریپتوکارنسی نیز علاقه دارید، مطلب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را حتما مطالعه کنید.

از نظر شما بهترین و موفق ترین استارتاپ های جهان کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *