ارز دیجیتال ملی چین | ارز دیجیتالی برای 1.5 میلیارد نفر

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز دیجیتال ملی چین

چین به دلایل مختلفی دوست دارد ارز دیجیتال ملی کشور خودش را ارائه کند و این ارز در واقع ارزی است که قرار است توسط 1.5 میلیارد چینی مورد مبادله قرار گیرد و به همین خاطر ارز دیجیتال ملی چین و زمان ورود آن به بازار دیجیتال برای کل دنیا اهمیت دارد. در خصوص عرضه ارز دیجیتال ملی چین صحبت های بسیاری در میان بوده است و قرار است به زودی شاهد ورود و نهایی سازی پروژه ایجاد ارز دیجیتال ملی چین باشیم و باید دید این ارز چیست و چه قابلیت هایی دارد و تا چه اندازه می تواند دنیای ارزهای دیجیتال و نظام های پولی دنیا را تحت تاثیر خود قرار دهد.

ارز دیجیتال ملی چین

با توجه به این‌ که دو شرکت مطرح چینی یعنی علی‌ پی و وی‌ چت، بیش از ۹۰ درصد پرداخت‌ های موبایل در این کشور را به خود تخصیص داده اند، بسیاری از تحلیل گران معتقدند که حرکت قریب‌ الوقوع بانک خلق چین در عرضه ارز دیجیتال رسمی این کشور بیانگر نیاز مبرم این بانک برای اعمال کنترل بیشتر روی صندوق ذخیره این کشور و همچنین کمک به بانک‌ ها در زمینه‌ کسب و کار های پرداخت است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


بانک خلق چین پروژه بررسی عرضه یک ارز دیجیتال ملی را در سال ۲۰۱۴ شروع کرد. آن‌ ها انتظار دارند با راه‌ اندازی این پروژه علاوه بر کاهش هزینه‌ های پول در گردش کشور، کنترل سیاست‌ گذاران بر ذخیره پول کشور را نیز تقویت نمایند. با این وجود که این پروژه تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد ولی گزارش‌ رسانه‌ ها حاکی از آن است که محققان این بانک در سال گذشته به‌ صورت جدی در حال کار بر روی سامانه‌ های مبتنی بر ارز دیجیتال بوده‌ اند.

مو چانگ چان، معاون بانک خلق چین، هفته گذشته در یک اجلاس صنعتی در شهر هیلونگ‌ جیانگ، اطلاعات و جزئیات بیشتری را در این زمینه ارائه داد. او گفت که بانک خلق چین در راستای تبدیل پول در گردش کشور به ارز دیجیتال و برعکس، روی بانک‌ های تجاری چینی به‌عنوان آژانس‌ های مبدل حساب خاصی باز کرده است. این اخبار نشان از احساس ضرورت دولت چین برای عرضه این ارز بعد از انتشار جزییات عرضه پروژه لیبرای فیسبوک در اواسط ماه ژوئن دارد.

تمامی بانک‌ های مرکزی در سراسر دنیا، از جمله بانک خلق چین، همیشه بر این امر تاکید داشته اند که لیبرا باید تحت نظارت بانک مرکزی قرار داشته باشد و توجیه آن‌ ها این است که با این کار از خطرات تبادلات خارجی ممانعت به عمل آمده و همچنین از اعتبار سیاست‌ های پولی هم محافظت می شود. او همچنین در خصوص ارز دیجیتال ملی چین گفت؛ امکان دارد این ارز دیجیتال به فناوری بلاک چین وابستگی نداشته باشد و آن را فقط برای پشتیبانی از تراکنش‌ های کوچک خرده‌ فروشان مورد استفاده قرار دهد.

اسکناس و یوان دیجیتال و تفاوت های ارزشی و پرداختی

مو چانگچون، رییس موسسه تحقیقات ارز دیجیتال بانک مرکزی چین می گوید ارز دیجیتال و اسکناس فیزیکی چین برای مدت طولانی در اختیار مردم خواهد بود. بانک مرکزی تا وقتی که مردم تقاضایی برای استفاده از اسکناس دارند، عرضه اسکناس های کاغذی را متوقف نخواهد کرد. چین در رقابت جهانی به طرف ارز دیجیتال نقش اصلی داشته است. در اوایل سال جاری، دومین اقتصاد بزرگ دنیا آزمایش ارز دیجیتال خود را در شهرهای منتخب شروع کرد.

حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال فایل کوین | همه چیز راجب Filecoin

اخیرا۵۰ هزار شهروند که به صورت اتفاقی در شهر شنژن در جنوب چین انتخاب شدند، در مجموع ۱۰ میلیون یوان ارز دیجیتال را در یک قرعه کشی دیجیتال دریافت کردند که بیانگر پیشرفت در استفاده از یوان دیجیتال چین است. در صدور ارز دیجیتال و استفاده از آن اجرای قوانین بازار بسیار حائز اهمیت است، همچنین رقابتی هم بین یوان دیجیتالی و کیف پول های دیجیتالی فعلی در کشور وجود ندارد، به این خاطر که ارز دیجیتال بانک مرکزی ابزار پرداختی متفاوت از نرم افزارهای موجود است.  

موسسه ریچارد تورین که در شانگهای چین قرار دارد، در خصوص تفاوت های یوان دیجیتال با ارزهای رمز پایه بیان داشت که برای مثال یوان دیجیتال با بیت کوین تفاوت های اساسی دارد. بیت کوین و یا ارزهای مشابه سکه های معاملات رایانه ای است و بسته به آنچه مردم فکر می کنند، ارزش پیدا می‌ کند و این در حالی است که یوان دیجیتال را یک کشور پشتیبانی می کند و از یک شبکه رایانه متمرکز و کنترل شده برخوردار است، لذا دو تفاوت بزرگ مشاهده می شود؛ یکی سیستم های رایانه‌ ای متمرکز و دیگری غیرمتمرکز است.

ارزش یوان دیجیتالی نیز به وسیله دولت و بازار و بر اساس مقررات واحد مشخص خواهد شد که همین امر موجب می شود قدرت و برتری بیشتری در مقابل ارزهای رمزپایه داشته باشد. چین به زودی قرار است نخستین ارز دیجیتال تحت حمایت دولت را روانه بازار نماید.

تا سه سال آینده، برنامه آزمایشی یوان دیجیتال بانک مرکزی در چندین منطقه از جمله منطقه پکن، تیانجین، هبی در شمال چین، دلتای رودخانه یانگ تسه شرقی و همچنین برخی مناطق مرکزی و غربی اجرا و عملیاتی خواهد شد. این یک تجربه بزرگ برای سایر کشورها و البته اقدامی است که می‌ تواند به سلطه مالی و بانکی آمریکا و تحریم های ظالمانه و خصمانه این کشور علیه دیگر اعضای جامعه بین‌ المللی و نظام تک پرداختی تحت سلطه غرب پایان دهد.

شکست انحصار غول‌ های چینی

همچنین کارشناسان اعلام کردند که این ارز امکان دارد بتواند از تسلط دو اپراتور پرداخت همراه غیردولتی این کشور، یعنی علی‌ پی از شرکت انت فایننشال و وی‌ چت پی از شرکت تنسنت هولدینگز کم کند.

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، این دو نرم‌ افزار در مجموع بیش از ۹۰ درصد از تراکنش‌ های تلفن همراه چین را به خود اختصاص داده‌ اند و آن‌ ها امید دارند که سپرده‌ گذاران خرد از این پس برخی از تراکنش‌ های پرداختی خود را با پول دیجیتال عرضه شده به وسیله بانک خلق چین انجام دهند. کمپانی انت فایننشال یکی از شرکای گروه هلدینگ علی‌ بابا به حساب می آید که مالکیت یک نشریه مهم چینی را نیز در اختیار دارد.

برگشت پول به چرخه اقتصاد

سیندی وانگ، از تحلیلگران بخش تحقیقات بانک DBS سنگاپور، بر این باور است که هدف بانک خلق چین از معرفی بانک‌ های تجاری به‌ عنوان آژانس‌ های تبدیل ارز فیات به دیجیتال، این است که از این‌ که ارزهای دیجیتال تبدیل‌ شده به رنمینبی که واحد پول رسمی کشور چین است، مجددا به حساب‌ های سپرده‌ گذاری بانک بر گردند، اطمینان یابد.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتالی تتا | همه چیز درباره ارز دیجیتال theta

بانک‌ ها به منظور حفظ پایه سپرده های خود به شدت تحت فشار هستند. با توجه به توزیع سرمایه‌ های بازار پول بین شرکت های پرداخت غیردولتی علی‌ بابا و تنسنت، بعضی از پول‌ های را کد نگهداری‌ شده در حساب‌ های پرداخت همراه از سیستم بانکی خارج‌ شده و در اختیار مدیران سرمایه قرار گرفت است.

علی‌ پی مدیریت یک پلتفرم توزیع سرمایه بازار پول را عهده دار است که میزبان بزرگ‌ ترین صندوق بازار پول دنیاست. دارایی‌ های کلی این صندوق تا ماه ژوئن سال جاری برابر با ۱٫۰۳ تریلیون یوان یا ۱۴۶ میلیارد دلار بوده است. با گماشتن بانک‌ ها به‌ عنوان مسئول تبدیل ارز دیجیتال بانک خلق چین به ارز رایج، آن‌ ها این توانایی را دارند تا از خدمات بانکداری اینترنتی خود برای نگهداری از پول‌ های مردم و بازرگانان استفاده کنند و در نهایت آن‌ ها را به سپرده‌ های بانکی تبدیل فرمایند.

به گفته کمیسیون قانون‌ گذاری بیمه و بانکداری چین، نسبت وام به سپرده بانک‌ های چین از ۶۹٫۱۲ درصد در سال پیش به ۷۲٫۸۵ درصد در مقایسه با امسال رسیده است. بر اساس اطلاعات ارائه‌ شده به وسیله این بانک، میزان سپرده‌ های شخصی نگهداری‌ شده در بانک‌ ها در ماه جولای ۷۸٫۹ تریلیون یوان و سپرده‌ های نگهداری‌ شده به وسیله شرکت‌ های پرداخت غیر بانکی برابر با ۱٫۲۹ تریلیون یوان بوده است.

کنترل بر تراکنش‌ ها

هوی کای لونگ، استاد دانشکده سیستم‌ های اطلاعاتی دانشگاه علم و فناوری هنگ‌ کنگ، معتقد است که بانک خلق چین با تعیین بانک‌ ها به‌ عنوان مراکز تبدیل ارز، این امکان را در اختیار آن ها قرار می دهد تا کانال‌ های جمع‌ آوری و تحلیل اطلاعات تراکنش‌ های مشتریان خود را مجددا در دست داشته باشند.

حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال دنت | همه چیز درباره ارز دیجیتال DENT

بانک‌ های چینی طی سالیان اخیر همیشه در تلاش بوده اند تا با دیجیتالی کردن بانکداری خرد خود، در رقابت با گروه‌ های فناوری مالی در کسب کردن سهمی از کسب و کارهای وام‌ دهی عقب نمانند. وام‌ هایی که این روزها درصد تائید و پرداخت آن‌ ها به صورت آنلاین، در هر لحظه در حال افزایش است!

ارز دیجیتال چینی

تعداد زیادی از تحلیل گران بر این باورند که تا رسیدن به‌ جایی که بانک‌ ها بتوانند سهم چشمگیری از بازار پرداخت‌ های همراه داشته باشند، زمان زیادی مانده است، ولی وانگ بر این باور است که بانک هایی که در بانکداری خرد پیش‌ قدم باشند، نسبت به دیگر بانک ها سود بیشتری از این پروژه کسب خواهند کرد.

موارد استفاده متفاوت بیت کوین و ارز دیجیتال ملی چین

به این خاطر که این ارز دیجیتال ملی به وسیله دولت چین پشتیبانی می گردد، گردش مالی آن به وسیله موارد استفاده ترجیحی دولت با دقت تحت کنترل است. با توجه به تحقیقات اخیر، دولت چین در مجموع 10 میلیون RMB را در طی 10 روز به 50،000 شهروند ایردراپ کرد. هر شهروند چینی 200 واحد RMB دریافت کرده و می‌ تواند آن را به انتخاب خود هر طور که دوست دارد خرج کند.

دولت چین می خواهد مثل یک بسته محرک، ارز دیجیتال ملی خود را به عنوان یک نقطه عطف برای راه‌ اندازی بیشتر اقتصاد مجازی خود مورد استفاده قرار دهد. از آنجا که هر DCEP در زمان گردش میان کیف پول ها، دارای مشخصات خاصی برای پیگیری های دیجیتالی است، در حال حاضر دولت چین کنترل کاملی روی مقصد ارسالی این ارزهای دیجیتال دارد.

حتما برایتان جالب است : مناسب ترین ارز برای سرمایه گذاری بلندمدت و سودده

از طرفی همان طور که احتمالا می دانید، بیت کوین تحت کنترل یک نهاد متمرکز قرار ندارد بلکه به وسیله یک سازوکار اجماع اداره می شود، به همین خاطر عملکرد آن مطابق با اجماع جامعه تغییر خواهد کرد. از همان روزهای ابتدایی که بیت کوین ارز پیش‎فرض سیلک رود بود تا همین الآن که به عنوان یک ذخیره ارزش به شمار می رود، نمی‌ توان رمز ارز بیت کوین را برای میلیون‌ ها کاربر ایردراپ کرد یا آن را متعلق و تحت کنترل یک حزب خاص دانست.

ارز دیجیتال ملی چین واقعا بدون مرز است؟

ویکتور جی، دستیار تحقیقات در مرکز بلفر مدرسه هاروارد کندی بر این باور است که ارز دیجیتال ملی چین امکان دارد به عنوان جایگزینی برای ارز یوان در کشور چین موفق باشد، ولی در خارج از این کشور راه سختی را پیش روی خود برای جا افتادن خواهد داشت.

برخلاف پیش بینی های بیشتر افراد مبنی برا این که یوان دیجیتال، اسب تروای چین است تا پرداخت‌ های میان مرزی را تسهیل نماید، آقای جی بر این باور است که گردش واقعی DCEP از نظر سیاست‌ های مالی سخت تر خواهد بود. وی در این باره این طور گفت؛ از آنجایی که یوان دیجیتال به کشور چین اجازه می‌ دهد از کلیه سیستم‌ های مالی موجود پیشی بگیرد، پیدایش آن باعث افزایش کارآیی پرداخت‌ های میان مرزی می شود ولی تأثیرات بالقوه زیادی نیز می‌ تواند داشته باشد.

چنانچه برون مرزی RMB افزایش یابد، به صورت خودکار بر ثبات ارز چین تأثیر خواهد گذاشت، به این خاطر که ذخیره خارجی این کشور هم عوض خواهد شد، لذا در قیاس با بیت کوین که تنها مقدار ثابتی را در یک زنجیره مشخص از بلاک تولید می‌ کند، صدور، توزیع و ارزش ارز دیجیتال ملی چین پویا است. دولت این کشور، می بایست مثل هر سیاست پولی انتخاب نماید که چه مقدار DCEP در خارج از کشور صادر شود تا بر کنترل سرمایه فعلی تأثیر زیادی نگذارد.

آیا ارز دیجیتال چینی باعث تقویت بیت کوین می شود؟

بسیاری بر این باورند که DCEP می‌ تواند یک عامل برای تقویت بیت کوین محسوب شود ولی با این وجود وقتی که پول به صورت دیجیتالی در بیاید، انتقال از یک کیف پول یا والت به کیف پول دیگر ساده تر نخواهد بود؟ این همان مقدار ارز فیات است که از طریق ایجاد استیبل کوین هایی مانند تتر و یو اس دی کوین وارد بازار ارزهای دیجیتال می شود.

حتما برایتان جالب است : روش های کسب درآمد دلاری در ایران | 100% واقعی

پاسخ این سوال یک نه قطعی است؛ از آنجا که دولت چین کنترل کامل ارز دیجیتال ملی خود را در اختیار دارد، به محض آن که متوجه شود که DCEP در صرافی‌ ها یا تجارت‌ های‌ خارج از کشور خرید و فروش می‌ شود، تنها با یک کلیک می‌ تواند کیف پول موردنظر را تحریم نماید. علی‌ رغم ادعاهای دولت چین مبنی بر ناشناس بودن ذاتی ارز دیجیتال DCEP، رمزگذاری و رمزگشایی هر دو به وسیله قوانین دولت چین تحت نظارت قرار می‌ گیرد، لذا گمنامی واقعی اصلا وجود نخواهد داشت.

با توجه به این موضوع که اصول رفتار اخلاقی بیت کوین تقریبا مخالف ارز دیجیتال ملی چین است، این سوال به ذهن خطور می کند که آیا دولت چین به منظور افزایش ارزش ارز دیجیتال خود، تلاش دارد بیت کوین را پایین بکشد؟ هرچند معامله بیت کوین در این کشور به صورت کامل قانونی است ولی دولت چین در طول تاریخ موضع منفی نسبت به این ارز دیجیتال داشته و عبارت “بلاک چین نه BTC” را همیشه مورد حمایت و تبلیغ خود قرار داده است. این را هم باید در نظر داشت که این دولت در سال 2017 نیز ممنوعیتی را برای تمامی وب‌ سایت‌ های مرتبط با تجارت رمز ارزها اعمال نمود.

اگر بیت کوین نبود، ارز دیجیتال ملی چین به وجود می آمد؟

خوشبختانه، ممنوعیت بیت کوین چالش‌ های مهمی را برای طرفداران آن ایجاد کرده است و همچنین باعث تحریک بیشتر افراد برای دستیابی به بیت کوین می گردد. با توجه به این که ماینرهای چینی بیت کوین قبل از این بر هش ریت شبکه بیت کوین تسلط دارند، تحریم این ارز به احتمال زیاد نتایج خلاف انتظاری به همراه دارد، به همین خاطر یکی از اهرم‌ های کنترل دولت چین بر ارزهای رمزنگاری شده نیز از بین خواهد رفت.

از همه مهم‌ تر، ارز دیجیتال ملی چین هیچگاه بدون پیدایش بیت کوین نمی‌ توانست به‌ وجود آید. این چشم‌ انداز ساتوشی ناکاموتو بود که بسیاری از موسسات را برای ایجاد رمز ارزهای گوناگون دیگر ترغیب نمود. بعد از سال‌ ها مشاهده و بررسی سازمان‌ های خصوصی در زمینه راه‌ اندازی توکن، دولت چین به یکی از پیشگامان ارز دیجیتال ملی و بانک مرکزی تبدیل شده است. با این حال، یوان دیجیتال متمرکز، یک ارز کاملا متفاوت با بیت کوین است و احتمالا این دو ارز به جای رقابت مستقیم با یکدیگر، در کنار هم زندگی می کنند.

امنیت ارز دیجیتال چینی چقدر است؟

یکی از اصلی ترین چالش‌ هایی که این ارز دیجیتال ایجاد کرده است، موضوع حریم خصوصی است. هرچند موضوع حریم خصوصی از گذشته در تعداد زیادی از کشورها وجود داشته است. بیشتر کشورهای دنیا محدودیت‌ های سفت و سختی برای نگهداری پول نقد وضع کرده‌ اند. این محدودیت‌ ها به دلیل مواردی مثل قاچاق، پولشویی، فرار مالیاتی و … وضع شده است.

حتما برایتان جالب است : بهترین روش سرمایه گذاری در سال 2021

ولی تقریبا در همه کشورها خریدهای خرد و کوچک افراد بدون هیچگونه ردگیری توسط پول نقد انجام شدنی است، ولی دیسپ این موضوع را به چالش می کشد. این ارز دیجیتال می‌ تواند تمامی تراکنش‌ های شما را از خرید یک مداد گرفته تا خرید چند جریب زمین را ردگیری کند.

هرچند مقامات چینی اطمینان داده‌ اند که به افراد اجازه حدی از ناشناس بودن داده می‌ شود ولی معلوم نیست مقامات چینی چگونه قصد دارند میان حریم خصوصی و مبارزه با معاملات غیرقانونی تعادل برقرار کنند. موضوع ناشناس بودن معاملات و حریم خصوصی شاید حائز اهمیت ترین چالشی باشد که دیسپ با آن مواجه است و شاید همین موضوع از فراگیر شدن این ارز دیجیتال ممانعت نماید.

آیا ظهور ارز چینی، موجب تهدید دلار خواهد شد؟

به منظور پاسخ به این سؤال ابتدا باید دید دامنه نفوذ دیسپ تا کجاست. بر اساس آمار بانک جهانی، امروزه نزدیک به ۱/۷ میلیارد بزرگسال در جهان از پول نقد استفاده می‌ کنند به این خاطر که نزد هیچ بانکی حساب ندارند. از طرف دیگر دو سوم این افراد تلفن همراه دارند که این نکته آن‌ ها را مشتریان بالقوه دیسپ می‌ کند.

همچنین با تکمیل کمربند جاده ابریشم جدید که چین را از طریق آسیا به آفریقا و اروپا وصل می کند، مشتریان بسیار بیشتری نیز برای استفاده از این ارز دیجیتال ایجاد خواهد شد. افرادی که در طول این جاده به تجارت می‌ پردازند و نیاز به یک ارز مطمئن، قابل حمل و با سرعت بالا دارند.

نکته دیگر بیماری کروناست. این بیماری عادت به پرداخت آنلاین را در کل جهان نهادینه کرده است ولی شرکت‌ های خدمات مالی هزینه‌ های زیادی برای تراکنش‌ ها طلب می‌ کنند. دیسپ با کاهش هزینه‌ ها و افزایش سرعت تراکنش‌ ها می‌ تواند جایگزین مناسبی برای سیستم‌ های خدمات مالی کنونی باشد. در مجموع می‌ توان گفت بازار بالقوه بسیار مناسبی در اختیار دیسپ قرار دارد که در صورت فراگیری می‌ تواند جایگاه یوان چین را ارتقا بسیار زیادی بدهد. 

حتما برایتان جالب است : بهترين سرمايه گذاری با 100 ميليون تومان در ایران

ولی با این وجود قدرت دلار بسیار فراتر از تصور است. حدود ۹۰ درصد معاملات جهان و بیش از ۶۰ درصد ذخایر ارزی جهان بر پایه دلار است. در مقابل یوان چین تنها دو درصد معاملات و ذخایر ارزی جهان را به خود اختصاص داده است.

حتی چنانچه این موضوع را هم در نظر نگیریم، باز هم بخش عمده‌ ای از سیستم مالی دنیا در نیویورک واقع شده است. این اتفاق موجب شده است که حتی شرکت‌ هایی که به ظاهر رابطه ای با آمریکا ندارند به نوعی به سیستم مالی ایالات متحده وابسته باشند. یکی از دلایلی که جایگاه دلار امریکا طی این سال‌ ها دست نخورده باقی مانده، همین سیطره بر معاملات جهانی می باشد.

از طرفی باید این را در نظر داشته باشید که دلار آمریکا در طی این سال‌ ها هرگز آزمون خیلی مشکلی را پشت سر نگذاشته است، ولی امروز با دو بحران اساسی روبرو است. رکود اقتصادی فزاینده و پیش‌ بینی پذیری که در سال جاری با آن مواجه خواهد بود و بحران ارزی که دیسپ برایش ایجاد می کند.

دو بحرانی که هر کدام به‌ تنهایی می توانست به آزمونی جدی بر سر راه دلار تبدیل شود، امروز با ادغام در یکدیگر یک ابربحران روبروی دلار قرار داده است. به جرات می‌ توان گفت این بزرگ‌ ترین آزمون تاریخ دلار پس از معاهده برتون-وودز است و همه چیز به نوع واکنش مردم در پذیرش این ارز دیجیتال و آمریکا در مقابله با آن وابسته است.


همان طور که در ابتدا قول داده بودیم، همه چیز راجب ارز دیجیتال ملی چین را توضیح دادیم تا دید خوبی راجب آن پیدا کنید.

اگر به دنیای ارز دیجیتال علاقه دارید، مطلب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – از صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران حتما بهترین منبع آموزشی رایگان برای شما عزیزان است.

در این مطلب همه چیز درباره ارز دیجیتال ملی چین را بررسی کردیم، ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص ارز دیجیتالی چینی داشتید، در بخش دیدگاه ها از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

یک دیدگاه برای “ارز دیجیتال ملی چین | ارز دیجیتالی برای 1.5 میلیارد نفر”

  1. با سلام و خسته نباشید بنده مدتی پیش از طریق کانالی که در مورد ارز دیسپ تبلیغ میکرد اقدام به خرید کردم و زمان اتمام پیش فروش را هم ۴ تیر اعلام کردند وحتی تاییدیه واریزی هم به ایمیل من می آمد ولی متاسفانه الان اصلا دسترسی به سایت مورد نظر نیست خواستم ببینم شما آدرس سایتی از دیسپ دارید که بخوام پیگیری نمایم ممنون مشیم اگر راهنمایی کنید با تشکر از شما .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *