ارز دیجیتال زی کش چیست و چطور کار میکند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز دیجیتال زی کش چیست

آیا می دانید ارز دیجیتال زی کش چیست یا این که آینده ارز دیجیتال زی کش برای سرمایه گذاری بلندمدت چگونه است؟ رمزارز زی کش از آن ارزهای نسبتا قدیمی است که ساختار و بنیاد مناسبی برای رشد در آینده دارد و پیش بینی آینده زی کش به صورت کلی مثبت ارزیابی می شود ولی اگر دقیق تر می خواهید بدانید که ارز دیجیتال زی کش چیست و کیف پول یا صرافی هایی که آن را پشتیبانی می کنند کدام اند، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، چرا که در انتها پاسخ تمام سوالاتی که در مورد ارز دیجیتال زی کش دارید را خواهید گرفت و متوجه خواهید شد که ارز دیجیتال زی کش چیست و چطور کار می کند.

ارز دیجیتال زی کش چیست ؟

رمزارز زی‌ کش یک شبکه پرداخت غیرمتمرکز همتا به همتا و یک ارز دیجیتال با واحد اختصاری ZEC می باشد. زی کش انشعاب یا فورکی از بیت کوین بوده و تعداد واحدهای آن هم مثل بیت کوین محدود به ۲۱ میلیون واحد است. در حقیقت برای ساخت زی‌ کش از کدهای بیت کوین استفاده شده است. زی‌ کش مثل بیت کوین، بلاکچین خاص خود را داراست و مبتنی بر استخراج است. قابلیتی که زی‌ کش را از بیت کوین و بسیاری از ارزهای دیگر متمایز می‌ کند امکان انجام تراکنش‌ های خصوصی است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


برخلاف بیت کوین که تراکنش‌ های آن شفاف هستند، با زی‌ کش کاربران می‌ توانند از حریم خصوصی کامل در تراکنش‌ ها استفاده کنند. در بیت کوین شما می‌ توانید یک تراکنش را رهگیری نمایید و دارایی‌ های موجود در یک آدرس‌ را ببینید ولی به گفته تیم توسعه دهنده زی‌ کش در شبکه زی‌ کش قابلیت مخفی‌ سازی همه چیز وجود دارد. برای افرادی که نمی خواهند جرئیات تراکنش آن‌ ها جایی فاش شود، زی‌ کش مطمئنا بهترین گزینه به حساب می آید.

نحوه کار ارز دیجیتال زی‌ کش چگونه است؟

زی‌ کش هم مثل بیت کوین بلاکچین خودش را دارد و به صورت اثبات کار فعالیت دارد. تراکنش‌ های زی‌ کش به وسیله تمامی اعضای شبکه مورد تایید قرار می گیرد و در ادامه به وسیله ماینرها در بلاک‌ ها قرار می‌ گیرند و با به هم پیوستن بلاک‌ ها، بلاکچین ایجاد خواهد شد. زمان بلاک زی‌ کش حدود ۲.۵ دقیقه و پاداش بلاک آن ۱۲.۵ واحد زی‌ کش است، لذا امروزه هر ۲.۵ دقیقه ۱۲.۵ واحد زی‌ کش استخراج یا تولید می‌ شود. در زی‌ کش پس از هر ۸۴۰,۰۰۰ بلاک، پاداش بلاک نصف می شود.

الگوریتم استخراج زی‌ کش هم با بیت کوین فرق می کند و این در حالی است که بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند، الگوریتم استخراج زی‌ کش Equihash است. بیت کوین و زی‌ کش در بسیاری از موارد به هم شباهت دارند، ولی مهم ترین فرق بیت کوین و زی‌ کش قابلیت انجام تراکنش خصوصی در زی‌ کش و نوع الگوریتم استخراج می باشد.

چیزی که موجب شده است تا زی‌ کش بتواند تراکنش‌ های مخفی استفاده از راهکاری به نام اثبات دانایی صفر است. اثبات دانایی صفر روشی در رمزنگاری است و این امکان را درا ختیار کاربران قرار می دهد که بدون احتیاج به افشای اطلاعات به اعضای شبکه، فرایندها صورت پذیرند. نام الگوریتم مبتنی بر اثبات دانایی صفر در زی‌ کش، zk-SNARKs نام دارد.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال ملی چین | ارز دیجیتالی برای 1.5 میلیارد نفر

لذا در ارز دیجیتال زی کش بدون این که به افشای آدرس فرستنده و گیرنده و مبلغ احتیاج باشد، می‌ توان تراکنش‌ ها را به صورت درست انجام داد. به عبارتی با شبکه زی‌ کش می‌ توان به صورت کلی دو نوع تراکنش انجام داد؛ تراکنش‌ های معمولی و تراکنش‌ های خصوصی که پوشیده نیز نام دارد.

مطابق با آدرس‌ های کیف پول در زی‌ کش می‌ توان شفاف یا غیرشفاف بودن تراکنش‌ ها را تعیین نمود؛ در واقع چنانچه آدرس‌ با حرف “t” شروع شود، این آدرس شفاف است و مثل آدرس بیت کوین می‌ توان همه جزئیات تراکنش‌ ها و موجودی آن آدرس را مشاهده کرد ولی چنانچه آدرس با حرف “z” آغاز گردد، بیانگر مخفی بودن آن آدرس است و قابلیت مشاهده و رهگیری تراکنش‌ ها را سلب می نماید.

تصمیمات فنی در خصوص شبکه زی‌ کش در بنیادی به نام همین شبکه اتخاذ می شوند. در بنیاد زی‌ کش، توسعه دهندگان این شبکه بر سر تصمیمات مهم با یک دیگر به گفتگو می‌ پردازند و در نهایت یک تصمیم به رای گذاشته خواهد شد. بر اساس گفته های سایت رسمی زی‌ کش، برای به دست آوردن بودجه برای توسعه این شبکه، تا 4 سال 10 درصد از پاداش استخراج به بنیاد زی‌ کش تعلق می گیرد.

آیا ارز دیجیتال زی کش Zcash را میتوان استخراج کرد؟

بله، استخراج زی کش به وسیله ریگ های استخراج یا همان کارت گرافیک و همچنین دستگاه های ماینر قابل انجام است. به این منظور که بتوانید ارز دیجیتال زی کش را ماین کنید، بایستی به یکی از این دو تجهیزات دسترسی داشته باشید. همان طور که پیش تر هم گفتیم، ارز دیجیتال زی کش از الگوریتم Equihash استفاده می کند.

حتما برایتان جالب است : معرفی ارز دیجیتال فایل کوین | همه چیز راجب Filecoin

لذا بعد از استخراج می توانید ارز دیجیتال زی کش را نگه دارید و یا آن را به فروش برسانید. چنانچه قصد سرمایه گذاری روی آن را دارید، بهتر است کمی بیشتر بررسی کنید و تا حدودی با آینده این رمز ارز اشنا شوید. شاید برای شما این سوال پیش بیاید که بعد از خرید و یا استخراج ارز دیجیتال زی کش، آن را در چه کیف پول هایی می توانیم ذخیره کنیم؟ در ادامه ابتدا به آموزش خرید زی کش می پردازیم و در ادامه بهترین کیف پول های زی کش را به شما معرفی می کنیم.

آموزش خرید زی‌ کش برای ایرانیان

به منظور خرید مستقیم زی‌ کش با ریال می بایست از طریق سایت‌ های آنلاین داخلی اقدام نمایید، ولی با این وجود اکثر سایت‌ های ایرانی امروزه تنها بیت کوین یا اتریوم و یا چند ارز معروف و پرطرفدار دیگر را خرید و فروش می کنند، ولی در صورت موجود بودن زی‌ کش در این سایت‌ ها شما حتما باید از معتبر بودن صرافی اطمینان یابید و در ادامه برای خرید و فروش آن در صرافی مورد نظر اقدام کنید.

معرفی ارز دیجیتال زی کش

ولی به صورت کلی مرسوم ترین روش خرید زی‌ کش، به ویژه برای ایرانیان، خرید بیت کوین یا اتریوم از سایت های ایرانی و در ادامه تبدیل بیت کوین یا اتریوم خریداری شده در یک صرافی معتبر خارجی به زی‌ کش است. در نظر داشته باشید که لیست صرافی‌ های خارجی که زی‌کش را برای خرید و فروش قرار داده‌اند را می‌توان از سایت کوین‌ مارکت‌ کپ مشاهده کنید. توجه داشته باشید که به علت مسائل تحریم، پیش از انتخاب یک صرافی از مشکل نداشتن آن با کاربران ایرانی اطمینان یابید.

کیف پول‌ های زی‌ کش

همین ابتدای امر عرض کنم که امن‌ ترین گزینه برای نگهداری زی‌ کش کیف پول‌ های سخت افزاری به حساب می آیند. کیف پول‌ های لجر نانو اس، ترزور و کیپ‌ کی کیف پول‌ های سخت افزاری معتبری به شمار می روند که همه از زی‌ کش پشتیبانی می‌ کنند. کیف پول‌ های سخت افزاری از کلیدهای خصوصی و دارایی‌ ها به صورت آفلاین و کاملا امن نگهداری می کنند و خطر هک در آن ها نزدیک به صفر است.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتالی تتا | همه چیز درباره ارز دیجیتال theta

در سایت رسمی زی‌ کش برای این ارز دیجیتال کیف پول‌ های رسمی و مورد تایید آن معرفی شده است. در این قسمت به معرفی کیف پول‌ های رسمی زی‌ کش پرداخته ایم؛

کیف پول رسمی زی‌ کش : کیف پول رسمی زی‌ کش فقط برای سیستم عامل ۶۴ بیتی لینوکس توسعه داده شده است و فعلا نسخه ویندوزی یا مک ندارد. به منظور استفاده از این کیف پول به حداقل ۲ گیگابایت رم و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ ها و همگام سازی با بلاک چین احتیاج خواهید داشت. این کیف پول امکان ایجاد تراکنش‌ های مخفی را دارد و چنانچه سیستم کامپیوتری قوی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاکچین مناسب نیست، استفاده از این نرم افزار برای شما عزیزان مناسب نیست.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا : لینوکس
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش : دارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین : دارد

کیف پول WinZEC : با توجه به این موضوع که کیف پول رسمی زی‌ کش نسخه ویندوز ندارد، این کیف پول یک نرم افزار متن باز و تقریبا رسمی برای کاربران ویندوز به حساب می آید. به منظور استفاده از این کیف پول به حداقل ۲ گیگابایت RAM و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ ها و همگام سازی با بلاک چین احتیاج دارید. این کیف پول قابلیت تراکنش‌ های مخفی را دارد. چنانچه سیستم کامپیوتری قدرتمندی ندارید و حجم و سرعت اینترنت شما برای دانلود بلاکچین کافی نیست، استفاده از این نرم افزار را به شما توصیه نمی کنیم.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا : ویندوز
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش : دارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین : دارد

کیف پول zec-qt-wallet : این کیف پول نخستین نرم افزار کیف پول توسعه یافته به وسیله بنیاد زی‌ کش محسوب می شود که روی ویندوز و مک قابلیت اجرا دارد. جهت استفاده از این کیف پول به حداقل ۲ گیگابایت رم و اینترنت پرسرعت برای دانلود اطلاعات تراکنش‌ها و همگام سازی با بلاکچین نیاز دارید.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا : ویندوز و مک
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش : دارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین : دارد

کیف پول ZelCore : این کیف پول از چندین ارز پشتیبانی به عمل می آورد که یکی از آن‌ ها ارز دیجیتال زی‌ کش است. این کیف پول روی ویندوز، مک و لینوکس، اندروید و iOS قابلیت اجرا دارد. به منظور استفاده از این نرم افزار نیاز به دانلود بلاکچین نیست و حجم کمی دارد. این کیف پول از امکان ایجاد تراکنش‌ های مخفی پشتیبانی نمی‌ کند.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا : ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش : ندارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین : ندارد

کیف پول Coinomi : کوینومی یکی از کیف پول‌ هایی است که وب‌ سایت رسمی زی‌ کش به عنوان کیف پول موبایل معرفی کرده است. زی‌ کش یکی از چندین دارایی است که کوینومی از آن پشتیبانی می نماید.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا: اندروید و iOS
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش: ندارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین: ندارد

کیف پول Guadra : گوادرا یکی از کیف پول‌ های جدید ولی معتبر برای نگهداری زی‌ کش و چندیدن دارایی دیجیتال دیگر می باشد.

  • ** سیستم عامل قابل اجرا : اندروید و iOS
  • ** امکان مخفی سازی تراکنش : ندارد
  • ** نیاز به دانلود کل بلاک چین : ندارد

نکته : به جز این کیف پول‌ ها، کیف پول‌ های بسیار زیادی مثل Jaxx، Mobi و … از زی‌ کش در موبایل پشتیبانی می‌ کنند.

بیت کوین بهتر است یا زی کش؟

هر ارز دیجیتالی از جایگاه گوناگونی برخوردار است ولی چنانچه بخواهیم به صورت نسبتا جزئی بیت کوین و زی کش را با یک دیگر مطابقت بدهیم می توان گفت زی کش برای بهبود نقاط ضعف بیت کوین ایجاد شد، بنابراین قطعا از امنیت بالاتری برخوردار است ولی به این خاطر که تاریخ پیدایش ارز دیجیتال بیت کوین قدیمی تر از زی کش است مردم اعتماد بیش تری به آن دارند. چنانچه به ارز دیجیتال بیت کوین علاقه دارید، مطلب مراحل سرمایه گذاری در بیت کوین قطعا برای شما جالب خواهد بود.

آینده ارز دیجیتال زی کش

بسیاری از تحلیل گران نسبت به آینده ارز دیجیتال زی کش امید زیادی دارند. این رمزارز علاوه بر مشارکت‌ هایی که در صنعت داشته، موفق شده اعتماد سرمایه‌ گذاران بسیاری را نیز جلب نماید. به صورت کلی دو دلیل اصلی برای موفقیت زی کش در آینده بیان‌ شده است. مورد اول شباهت این ارز دیجیتال به بیت کوین است. بر اساس گفته بسیاری از کارشناسان، شباهت در روش های اقتصادی بیت کوین و زی کش امکان دارد بدین معنی باشد که این ارز دیجیتال در آینده مثل بیت کوین ارزشمند شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای آینده کدام است؟

دلیل دیگر تاکید تیم توسعه‌ دهنده زی کش بر حفظ حریم خصوصی است که این موضوع موجب می شود که این ارز دیجیتال به یک دارایی برای تبادل‌ های مالی در کل جهان تبدیل شود و مردم به سادگی قادر باشند  آن را با هر کالایی مورد معامله قرار دهند. از ابتدای سال 2020 میلادی نمودار قیمت زی کش، سیر نزولی به خود گرفته است و بازار خرسی به شکل قابل‌ توجهی به این رمزارز صدمه زده است.

ولی با ورود به سال 2021، بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله زی کش، سیر صعودی خود را مجدد از سر گرفتند و قیمت زی کش اخیرا به بیشترین سطح خود در کل تاریخش رسیده است. امروزه وضعیت زی کش به بیت کوین کش، بسیار شبیه است. این شباهت حتی در نمودار قیمت آن ها نیز کامل مشخص است. ولی به صورت کلی بیشتر تحلیلگران آینده روشنی را برای زی کش متصور هستند.


نتیجه گیری و کلام آخر

این طور انتظار می رود که فناوری بلاکچین چالش های امروز را برطرف نماید، ولی در واقع برای پاسخ گویی به احتیاجات دنیای فردا طراحی شده است و این در حالی است که در حال حاضر معاملات حریم خصوصی امکان دارد با استقبال همه جانبه روبرو نشود، ولی در آینده نزدیک به یک قابلیت حیاتی در مبادلات تجاری بدل می شود.

زی کش نه تنها یک ارز دیجیتالی حریم خصوصی محور است، بلکه پلتفرمی می باشد که با اعطای امکان انتخاب بین حریم خصوصی و شفافیت برای هر معامله به آزادی افراد احترام می گذارد. امید است این انعطاف پذیری عامل محرکی برای استفاده روزافزون از زی کش و امکانات خاص این ارز دیجیتال مشهور باشد.

همان طور که در ابتدا قولش را داده بودیم، در این مطلب به شما عزیزان یاد دادیم که ارز دیجیتال زی کش چیست و چطور کار می کند.

چنانچه به دنیای رمزارزها علاقه مندید، مطلب سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال – صفر تا صد معامله ارزهای دیجیتال در ایران را به هیچ عنوان از دست ندهید.

در این مقاله یاد گرفتیم که ارز دیجیتال زی کش چیست و کیف پول ها و صرافی های ارز دیجیتالی زی کش را نیز معرفی کردیم، ولی اگر هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص خرید ارز ديجيتال زی کش داشتید، از طریق بخش دیدگاه ها از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *