مراحل افزایش سرمایه در بورس | نکات جادویی افزایش سرمایه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مراحل افزایش سرمایه در بورس

افزایش سرمایه در بورس اخیرا یکی از جذاب ترین موضوعات بورسی به حساب می آید که سرمایه بعضی افراد را در بعضی سهم ها، چندین برابر کرده و از همین خاطر برای سرمایه گذاران و فعالان بازار سرمایه موضوع بسیار مهمی به حساب می آید. افزایش سرمایه بورسی چهار مدل دارد و مراحل افزایش سرمایه در بورس برای هر یک از این چهار مدل متفاوت است. به صورت کلی مراحل افزایش سرمایه در بورس برای همه آن ها یک کلیت خاص را دنبال میکند و همگی کاهش قیمت و افزایش جذابیت سهم برای سرمایه گذاری را بعد از افزایش سرمایه شرکت به دنبال خواهد داشت. در این مطلب قصد داریم عنوان کنیم مراحل افزایش سرمایه در بورس چیست و همچنین نکات جادویی و کلیدی افزایش سرمایه را به شما عزیزان آموزش دهیم که یکی از ضروریات بورس به حساب می آید.

مراحل افزایش سرمایه در بورس

از اصطلاحات رایج در بورس، افزایش سرمایه شرکت های سهامی عام و نحوه محاسبه قیمت سهام پس از افزایش سرمایه است. اگر اخیرا وارد بازار بورس شده باشید، یکی از مطالبی که حتما دوست دارید راجع به آن اطلاعات داشته باشید، همین موضوع افزایش سرمایه شرکتهاست. شرکت ها در طی مدت فعالیت خود در مقاطع مختلف زمانی به دلایل گوناگونی مثل رشد کسب و کار و فعالیت های شرکت نیاز به منابع مالی بیشتر پیدا می نمایند.

یکی از روش های کسب این منابع مالی جدید افزایش سرمایه در بورس به حساب می آید. در واقع افزایش سرمایه افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت است که این به معنی افزایش تعداد سهام منتشر شده توسط شرکت های سهامی عام است. مراحل افزایش سرمایه در بورس به این صورت است که در ابتدا هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری می کند و در ادامه این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در مجمع عمومی فوق العاده مطرح و به رای گیری سهامداران گذاشته می شود.

افزایش سرمایه شرکت ها محل تامین این مبلغ است که اهمیت دارد و در ادامه به صورت جامع توضیح می دهیم. به دلیل این که ساختار مالی شرکت ها با هم متفاوت هست، هر شرکت با توجه به احتیاجات خود یک نوع افزایش را انجام می دهد، ولی به طور کلی افزایشی که منابع مالی جدید وارد شرکت کند، می تواند برای شرکت وضعیت بهتری را به وجود آورد، از همین روی افزایش به روش آورده نقدی و همچنین افزایش به روش صرف سهام می توانند نسبت به موارد دیگر برای شرکت بهتر محسوب شوند.

مراحل افزایش سرمایه در بورس

مرحله اول افزایش سرمایه در بورس

در نخستین گام از مراحل افزایش سرمایه در بورس ، اطلاعیه ‌ای به عنوان پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه در کدال منتشر می شود.

این اطلاعیه بر اساس ماده سه دستورالعمل مراحل زمانی افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده نزد سازمان بورس انجام می شود و فایل ضمیمه شده آن، گزارشی به عنوان گزارش توجیحی افزایش سرمایه است که برای اظهار نظر حسابرس مورد نظر تهیه شده است.

در این گزارش پیشنهاد هیئت مدیره در مورد محل افزایش سرمایه و هدف از افزایش سرمایه آورده شده است.

حتما بخوانید؛ افزایش سرمایه در بورس به چه معناست؟

در ادامه اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی نسبت به آن گزارش منتشر می شود که بر اساس آن اظهار نظر، سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را صادر خواهد کرد.

گاها گزارش توجیحی افزایش سرمایه در اطلاعیه اظهار نظر حسابرس ضمیمه می شود.

به عبارت دیگر، گاهی گزارش توجیحی و اظهار نظر در یک زمان در کدال منتشر می شود، از همین روی ما در اینجا این دو مرحله را در قالب یک مرحله از مراحل افزایش سرمایه تعیین کرده ایم.

مرحله دوم افزایش سرمایه

در گام دوم مجوز افزایش سرمایه توسط سازمان بورس صادر می شود.

این مجوز به عنوان مدارک و مستندات درخواست افزایش سرمایه در سایت کدال منتشر می شود.

در این اطلاعیه میزان افزایش سرمایه و محل افزایش سرمایه به شکل دقیق مشخص می شود.

از تاریخ صدور مجوز افزایش سرمایه، شرکت مورد نظر دو ماه فرصت دارد که پذیره نویسی را آغاز نماید و عدم شروع پذیره ‌نویسی در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز می شود و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از سازمان خواهد بود.

مرحله سوم افزایش سرمایه بورسی

در مرحله سوم اطلاعیه ای به عنوان آگهی دعوت به مجمع عمومی فوق العاده در کدال انتشار داده خواهد شد.

در این مرحله مجمع عمومی فوق العاده با حضور سهامداران شرکت تشکیل شده و با توجه به مجوز صادر شده در مرحله پیش، تصمیم گیری درباره افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه انجام می شود.

افرادی که قبل از تاریخ مجمع سهم را خریده باشد، می ‌تواند در مجمع حضور یابد و در افزایش سرمایه شرکت مشارکت داشته باشد.

در نظر داشته باشید که از سه روز پیش از تاریخ مجمع، احتمال بسته شدن نماد سهم و متوقف شدن معاملات آن وجود دارد که بالطبع قبل از آن ناظر بازار پیامی مبنی بر بسته شدن نماد را منتشر می نماید.

مرحله چهارم از مراحل افزایش سرمایه در بورس

در مرحله بعدی اطلاعیه ای به عنوان تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده در سامانه کدال انتشار داده خواهد شد و تصمیمات اخذ شده در مورد افزایش سرمایه و میزان و محل افزایش سرمایه به اطلاع عموم می رسد و سایر مراحل بر اساس این تصمیم در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مرحله پنچم و ششم افزایش سرمایه بورس

مرحله پنجم و ششم از مراحل افزایش سرمایه در بورس شامل مرحله اعلام زمان تشکیل جلسه هیئت مدیره و مرحله تصمیمات هیئت مدیره در خصوص افزایش سرمایه است.

حتما بخوانید؛ افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند

افزایش سرمایه‌ هایی که در دو مرحله انجام می شوند، بعد از انجام مرحله نخست که در تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده به تصویب می‌ رسد، گام بعدی آن با تشکیل جلسه هیئت مدیره و اخذ تصمیمات در آن انجام می شود و در آن هیئت مدیره سرمایه شرکت را در اساس ‌نامه تغییر خواهد داد.

مرحله هفتم افزایش سرمایه شرکتهای بورسی

در مرحله بعدی و در صورت موافقت سازمان بورس، مهلت استفاده از مجوز افزایش سرمایه می ‌تواند تمدید شود.

 

انتشار این اطلاعیه مبنی بر آن است که سازمان بورس مجوز افزایش سرمایه را تمدید نماید.

مرحله هشتم از مراحل افزایش سرمایه در بورس

این را در خاطر داشته باشید که افزایش سرمایه‌ هایی که همه یا بخشی از آن‌ ها از محل آورده نقدی سهامداران باشد، پس از برگزاری مجمع و بازگشایی نماد سهم، اطلاعیه ‌ای به عنوان “مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام” در سامانه کدال منتشر خواهند کرد. این مهلت 60 روز از بازگشایی نماد حق تقدم میباشد.

در این دو ماه روز سهامدارانی که در مجمع عمومی فوق ‌العاده شرکت کرده اند و امروزه مالک تعدادی حق تقدم به اندازه تعداد سهامی که داشتند، هستند، دو راه حل پیش روی خود دارند؛

  • ** راه حل اول : میتوانند آن را در بازار به فروش رسانده و حق تقدم را به شخص دیگری واگذار کنند.
  • ** راه حل دوم : می توانند بعد از اتمام مهلت دو ماهه، مبلغ افزایش سرمایه که به ازای هر حق تقدم 1000 ریال است را به حساب شرکت مورد نظر واریز نمایند و در افزایش سرمایه، شرکت کنند.

مد نظر قرار دهید که چنانچه سهامدار هیچ یک از دو مورد بالا را انجام ندهد، پس از اتمام مهلت حق تقدم، شرکت حق تقدم‌ های شخص را در بازار به عنوان حق تقدم استفاده نشده به فروش رسانده و شخص خریدار موظف است مبلغ فوق را به حساب شرکت واریز نماید.

تحت این شرایط شرکت پس از مدتی مبلغ فروش حق تقدم را به حساب سهامداران قبلی عودت می دهند.

مرحله نهم افزایش سرمایه در بورس

مرحله بعدی همان مرحله ایست که با توقف نماد حق تقدم همراه است :

  • ** سهامدارانی که حق تقدم را در بازار به فروش رسانده اند، از فرایند افزایش سرمایه خارج می شوند.
  • ** سهامدارانی که مبلغ افزایش سرمایه را به حساب شرکت مورد نظر واریز کرده اند نیز می بایست منتظر اطلاعیه “ثبت افزایش سرمایه” که مرحله بعدی است و تبدیل حق تقدم به سهام شرکت باشند. اگر هم هیچ یک از این دو مورد انجام نشد، شرکت حق تقدم ها را با عنوان حق تقدم های استفاده نشده به فروش می گذارد و پول حق تقدم شما را بعدا به حسابتان واریز می کند.

مرحله دهم افزایش سرمایه شرکتها 

مرحله بعدی همان ثبت افزایش سرمایه است که در آن سهم ‌های اضافه شده در فرآیند افزایش سرمایه، امکان معامله در بازار بورس را خواهد داشت.

مرحله یازدهم از مراحل افزایش سرمایه در بورس

در گام آخر که همان مرحله یازدهم افزایش سرمایه شرکت است، شرکت نتایج و مبلغ تمام شده حق تقدم‌ های فروش رفته را اعلام کرده و سهامدار باید با امور سهامداران شرکت مورد نظر تماس بگیرد و مبالغ فروش را به حساب خود عودت دهد.

حتما بخوانید؛ انواع افزایش سرمایه شرکت های بورسی کدام اند؟

توجه کنید که با توجه به نوع افزایش سرمایه،‌ ممکن است بعضی از این مراحل اجرا نشود و یا پشت سر هم و به ترتیب نباشد.

نتیجه گیری و کلام آخر

به صورت کلی افزایش سرمایه در شرکت ‌های سهامی عبارت است از افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده شرکت، این بدین معنی است که افزایش سرمایه همان افزایش تعداد سهام منتشره به وسیله شرکت ‌های سهامی است بدون اینکه دارایی سهامدار تغییر کند.

افزایش سرمایه شرکت ‌ها معمولا به دو دلیل تامین منابع مالی جدید برای گسترش فعالیت‌ های شرکت و اصلاح ساختار سرمایه شرکت است.

مراحل تصمیم گیری برای افزایش سرمایه این گونه است که اول هیئت مدیره نسبت به افزایش سرمایه شرکت تصمیم گیری کرده و این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در جلسه مجمع عمومی فوق العاده به رای گیری سهامداران می گذارد.

نکته ای که در افزایش سرمایه شرکت‌ ها مهم است، محل تامین این مبلغ است.

انواع افزایش سرمایه‌ در بورس موجب کاهش قیمت سهام آن شرکت می شود، اما ارزش دارایی سهامداران عوض نخواهد شد، به این خاطر که در تعداد سهام او جبران می ‌شود.

این بدین معنی است که ارزش هر سهم او کاهش می یابد، اما در عوض تعداد سهامش افزایش پیدا خواهد کرد.

این نکته شایان ذکر است که کوچک شدن قیمت هر سهم می ‌تواند در جذب سرمایه گذاران جدید تاثیر داشته باشد و آن‌ ها را به سرمایه ‌گذاری در این سهام جذب کند.

البته این موضوع قطعی و همیشگی نیست و امکان دارد تقاضای سهم افزایش نیابد و در عوض عرضه سهام زیاد شود که این امر موجب کاهش قیمت جدید سهام می شود.

امیدوارم از این مطلب راهنمای بورسی با عنوان مراحل افزایش سرمایه در بورس نهایت استفاده را برده باشید.

در پایان هر سوال و یا ابهامی و یا هر گونه تجربه از در محوریت افزایش سرمایه داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها با ما و دیگر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com