بازی حقوقی ها در بورس چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بازی حقوقی ها در بورس

اگر سرمایه گذاری در بورس و نوسان گیری عضو جدانشدنی از زندگی شماست، مطمئنا باید بازی حقوقی ها در بورس را نیز یاد بگیرید چرا که همواره حقوقی های بازار که قدرت، پول و رانت بسیاری در اختیار دارند، در مقابل سهامداران خرد و ناآگاه قرار گرفته و قصد سواستفاده از ناآگاهی این افراد را خواهند داشت، بنابراین هر سهامداری باید با بازی حقوقی ها در بورس آشنایی کافی داشته باشد و ترفندهای مختلف معاملاتی آن ها را بشناسد تا بتواند بهترین عکس العمل را در زمان مناسب از خود نشان دهد. لذا اگر دوست دارید در مورد بازی حقوقی ها در بورس اطلاع کسب کنید، به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید.

بازی حقوقی ها در بورس

چنانچه جزو فعالین بازار سرمایه باشید، مطمئنا تا به امروز عبارت بازی حقوقی ها در بورس به گوشتان خورده است و با رفتار آن ها آشنایی نسبی دارید. از آنجایی که حقوقی ها یا همان شرکت ها در بورس تقریبا بیش از 80 درصد ارزش روز بازار را در دست دارند، به سادگی قادرند نقش عمده ای در چگونگی روند سهام ایفا کنند و حتی قادرند معاملات را جهت دار کرده و زمینه های فریب سرمایه گذاران خرد و سهامداران سهم را فراهم آورند، چرا که هم سرمایه دارند، هم قدرت بالایی دارند و هم از رانت برخوردارند!

حتما برایتان جالب است : خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟

به صورت معمول حقوقی ها با دید طولانی مدت در بازار سرمایه سرمایه گذاری می کنند و این در حالی است که کم تر سرمایه گذار خرد و حقیقی با دیده بلند مدت برای ورود به بازار اقدام می کند و این از اصلی ترین فرق بین حقوقی ها و حقیقی ها در بازا سرمایه است. در ادامه این مطلب ابتدا در مورد بازی حقوقی ها و اهداف آن ها از ایجاد این نوسانات صحبت خواهیم کرد و سپس به چند سوال پرتکرار در این زمینه پاسخ خواهیم داد که بدون شک سوال شما هم هست، پس همچنان همراه ما بمانید.

بازی حقوقی در بورس چگونه است؟

سرمایه گذاری در بازار سرمایه به صورت معمول به وسیله دو گروه افراد حقیقی که همان سرمایه گذاران دارای کد بورسی و افراد حقوقی و یا شرکتی ها صورت می پذیرد. از جمله سرمایه گذاران حقوقی شرکت های سبدگردان که با مجوز رسمی سازمان بورس فعالیت می کنند، هستند. در واقع حقوقی ها بر خلاف حقیقی ها با دید طولانی مدت برای خرید سهم های بنیادی اقدام می کنند و رفتار هیجانی میان آن ها دیده نمی شود و تحت تاثیر شایعات تصمیم گیری نمی کنند. معاملات حقوقی زمانی انجام می شود که حقیقی ها استراتژی سرمایه گذاری در بورس را مطابق با رفتار حقوقی ها در نظر بگیرند.

ترفندهای حقوقی ها در بورس

چنانچه شما هم در استراتژی معاملات سهام از رفتار حقوقی ها الگو بردارید، باید با رفتار حقوقی ها و یا به اصطلاح بازی حقوقی ها آشنایی کامل داشته باشید و در راستای آشنایی با رفتار آن ها، می بایست عملکرد آن ها در گذشته را بررسی و عملکرد حقوقی‌ های فعال در هر نماد را به صورت روزانه، هفتگی و حتی بلندمدت تر بررسی نمایید.

بازی حقوقی ها در بازار بورس بدین شکل است که آن ها به جهت دستیابی به اهدافی که در ادامه بیان خواهیم کرد، در یک سهم محدوده قیمتی تعیین می کنند و در ادامه برای خرید سهم اقدام می کنند. افراد حقوقی، چنانچه بعد از ارزش گذاری سهام یک شرکت بورسی این طور نتیجه گیری کنند که محدوده ای که برای خرید تعیین کرده اند، مناسب است، برای خرید آن اقدام خواهند کرد.

حتما برایتان جالب است : کد به کد حقوقی به حقیقی چیست + روش تشخیص

بعضی از سرمایه گذاران حمایت حقوقی ها از یک سهم را بازی حقوقی ها می دانند. آن ها بدین منظور محدوده مناسب قیمتی برای خرید سهام تعیین می کنند و برای خرید اقدام می کنند، چرا که آن ها با انجام تحلیل ها معتقد هستند که سهام آن شرکت با ارزش می باشد. علت خرید حقوقی ها، هر کدام از دلایل فوق که باشد، سرمایه گذار حقیقی نمی بایست اساس تصمیمات خود را بر این مبنا قرار دهد، بلکه بهتر است قسمتی از سرمایه خود را مطابق با این استراتژی صرف خرید سهام کند و در چنین شرایطی به حد ضرر توجه داشته باشند.

آیا بازی حقوقی ها را میتوان سیگنال خرید و فروش در نظر گرفت؟

تا به اینجا می توان گفت که تا حدود زیادی با بازی حقوقی ها در بورس آشنایی پیدا کرده اید و متوجه شده اید که آن ها برای دستیابی به چه اهدافی برای خرید و فروش سهام مورد نظر خود اقدام می کنند. همان طور که پیش تر هم عنوان کردیم، تعداد زیادی از سرمایه گذاران فعال در بازار سرمایه با توجه به عملکرد حقوقی ها برای خرید و فروش سهام اقدام می کنند و به عبارت دیگر از استراتژی گله ای پیروی می کنند ولی این افراد باید در نظر داشته باشند که استراتژی حقوقی ها با سرمایه گذاران خرد کاملا متفاوت بوده نباید همه سرمایه خود را با توجه به حرکت حقوقی ها پیش ببرد.

حتما برایتان جالب است : حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟

چنانچه همه از حرکت حقوقی ها پیروی نمایند، این امکان وجود دارد که با یک حرکت اشتباه سرمایه گذاران، بسیاری متضرر شوند و در زمان افت و ریزش شاخص بورس سرمایه گذاران حقیقی هم مثل حقوقی ها برای فروش اقدام نمایند و یا در روزهای سعودی اقدام به خرید کنند بدین معنی است که اشخاص حقوقی کار خود را درست انجام ندادند.

آیا میتوان با حقوقی ها برای خرید و فروش همراه شد؟

به منظور جواب به این سوال در ابتدا بایستی اهداف حقوقی ها را از خرید دریابیم. بازار بورس حال حاضر چه دوست داشته باشیم یا نه حقوقی ها در آن جهت دهنده هستند و این بدین معنی است که چنانچه حقوقی ها همانگ با هم برای فروش اقدام نمایند، بازار ریزش شدیدی دارد. همان طور که پیش از این بارها این اتفاق رخ داده است، ولی خرید حقوقی ها دلایل زیادی می تواند داشته باشد، گرفتن صندلی مدیریتی حمایت از سهام ارزش گذاری سهام و مواردی از این دست.

خرید حقوقی ها چه زمان هایی قابل بررسی است؛

  • 1) سهامداران عمده حقیقی و حقوقی یک سهم، به شکل هماهنگ برای خرید با حجم های سنگین اقدام نمایند.
  • 2) فروش حقیقی و خرید حقیقی که به آن کد به کد نیز گفته می شود.
  • 3) خرید سنگین حقوقی در کف تکنیکال سهم
  • 4) حقوقی سهامدار یک سهم؛ به عنوان مثال سهم فولاد را در نظر می گیرند و با بررسی که انجام داده، در قیمت x که اتفاقا کف تکنیکال است، برای خرید اقدام می نمایند.
  • 5) حقوقی در صف خرید و یا مثبت 3 و 4 برای خرید سهم اقدام می کند.

فروش حقوقی ها چه زمان هایی قابل بررسی است؛

  • 1) حقوقی هایی مانند برخی صندوق ها می بایست سود شناسایی کنند و برای فروش اقدام می نمایند.
  • 2) حقوقی و حقیقی با هم همانگی لازم را ندارند و به هر دلیلی به عنوان مثال حقیقی قصد دارد صندلی مدیریتی داشته باشد ولی حقوقی تمایل ندارد این اجازه را بدهد. لذا حقوقی برای فروش سنگین سهام اقدام می کند تا حقیقی را وادار به خروج از سهم نماید.
  • 3) فروش دستوری حقوقی؛ در این روش آغاز به فروش در صف خرید و حتی صف فروش می نمایند تا سهم ریزش را تجربه کند و بدترین نوع ریزش ها به صورت معمول در همچین زمان هایی اتفاق می افتد.

نکته : حقوقی به صورت معمول در صف خرید برای فروش اقدام می نماید و در صف فروش برای خرید اقدام می کند. چنانچه جز این اتفاق افتاد مشکوک و قابل بررسی است. بنابراین سعی کنید به تغییر سهامدارن عمده در سایت tsetmc توجه داشته باشید تا با حقوقی ها بیشتر آشنا شوید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاران عادی باید در نظر داشته باشند که بعضی اوقات تنها قسمت کمی از سهام شرکت ها در اختیار حقوقی ها قرار دارد، لذا در همچنین شرایطی بازی حقوقی ها تاثیر زیادی بر روند رشد قیمت سهام نخواهد داشت، ولی بعضی اوقات هم حقوقی ها بخش عمده ای از سهام یک شرکت را در دست می گیرند و در همچنین شرایطی توانایی جهت دهی به قیمت سهم در بازار را دارا خواهند بود و این کمی کار را برای سهامداران خرد سخت خواهد کرد، چرا که نفع سهامداران عمده معمولا در ضرر سهامداران خرد خلاصه می شود!!!

هر دو حالت فوق برای بازار بورس خوب نیست، چرا که چنانچه حقوقی ها مالک بخش عمده ای از سهام باشند، دیگر این حقوقی ها هستند که تصمیم گیری های دلخواه خود را در خصوص روند آتی قیمت انجام می دهند و نظام عرضه و تقاضا که مهم ترین اصل معامله گری در بازارهای مالی به حساب می آید، دیگر کارایی لازم را نخواهد داشت! لذا بهترین شرایط این است که حقوقی ها تا حد مشخصی قادر باشند سهم خریداری کنند تا در زمان خروج احتمالی آن ها، بازار و سهم تاثیر خیلی زیادی از این اتفاق نگیرد و این مورد وقتی امکان پذیر خواهد بود که تعداد سرمایه گذاران حقیقی افزایش پیدا کند و قوانینی برای میزان خرید حقوقی ها در نظر گرفته شود تا کمی این اتفاقات را محدود کند!!!

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به بررسی نحوه بازی حقوقی ها در بورس پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید یاد بگیرید که بازارگردانی بورس چیست و بازارگردان کیست ، مطمئن باشید این مطلب بهترین راهنمای شماست!

به نظر شما امکان دارد بازی حقوقی ها در بورس بعضی اوقات به نفع سهامداران خرد تمام شود؟!

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *