بازیگران سهم در بورس ایران

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بازیگران سهم در بورس ایران

اگر قصد فعالیت در بازار بورس را دارید و یا سرمایه فعال در این بازار دارید، باید با بازیگران سهم در بورس ایران آشنایی داشته باشید و بدانید در شرایط مختلف چطور عمل می کنند و سهامداران خرد و ناآگاه را به دام می اندازند. بازیگران سهم در بورس ایران به دلیل داشتن سرمایه بالا در سهم، قدرت، رانت و … بسیار قدرتمند و تاثیرگذار هستند و به همین دلیل است که شناسایی الگوهای رفتاری آن ها می تواند چراغ راهی برای سرمایه گذاران ناآگاه به حساب آید، به همین دلیل در این مطلب سعی داریم روش ها و الگوهای رفتاری بازیگران سهم در بورس ایران را مورد بررسی قرار دهیم تا دید بهتری نسبت به این افراد و یا گروه ها پیدا کنید.

بازیگران سهم در بورس ایران

چنانچه در بازار بورس فعالیت داشته باشید، حتما اصطلاح بازیگر سهم را شنیده اید، ولی آیا می دانید بازیگر سهم دقیقا به چه شخص یا اشخاصی گفته می شود؟ در حقیقت شناسایی بازیگر هر سهم و بو بردن از ردپای معاملات آن ها، کار خیلی ساده ای نیست و تنها افراد خبره و حرفه ای بازار قادرند تا حدودی ردپای آن ها را در سهم احساس کنند. در بورس ایران به صورت معمول هر سهم بازیگر یا بازیگران مخصوص به خود را داراست که این بازیگران می توانند افراد حقیقی یا افراد حقوقی باشند که معمولا حقوقی هستند.

حتما برایتان جالب است : نوسان گیری روزانه در بورس + راهنمای گام به گام

نکته جالب توجه این که بازیگران هر سهم از سرمایه بسیار بالایی برخوردارند و توانایی این را دارند که در میزان عرضه و تقاضای هر سهم نقش موثری را ایفا کنند و کنترل صف های خرید و فروش سهم را کاملا به دست بگیرند و در بیشتر تحرکات سهم می توان اقدامات آن ها را احساس کرد. بعضی اوقات با توجه به شرایط و اوضاع حاکم بر بازار سرمایه، با سرمایه بالای خود برای ورود به یک سهم تصمیم گیری می کنند و در همان زمان، افراد فکر می کنند که پول هوشمند وارد سهم شده است و تقاضا در سهم بیشتر می شود و در ادامه شاهد افزایش قیمت سهم خواهیم بود و در نهایت بعد از گذشت مدتی با سود از سهم خارج می شوند. لازم به ذکر است که بازیگران سهم دقیقا برعکس سهامدارهای معمولی، افرادی کاملا صبور و مسلط هستند.

فرق بازیگر و بازارگردان سهم در چیست؟

بازارگردان ها در واقع افراد حقوقی هستند که از مجوز سازمان بورس برخوردارند و با هدف  کنترل قیمت و جلوگیری از نوسان شدید فعالیت هایی را انجام می دهند. آن‌ ها در روزهای منفی از نزول قیمت تا زیر ارزش آن و در روز های مثبت از حبابی شدن قیمت جلو گیری می کنند تا قیمت در یک مسیر صعودی رو به بالا حرکت نماید.

جایگاه بازیگران در بورس ایران

احتمالا این جملات را بارهای شنیده اید که می گویند؛ “سهام شرکت x را بالا می برند” و یا “سهامداران یک شرکت را خسته می‌کنند تا سهام آن را جمع کنند”. در این جملات به بازیگران حقوقی یا شرکتی بازار اشاره شده است که بیش از 80 درصد ارزش روز بازار سرمایه را در اختیار دارند و با منابع بسیار زیاد خود نقش مهمی در تعیین جهت حرکتی و روند قیمتی سهام ایفا می‌ کنند. بازیگران سهم‌ های گوناگون یا همان سهامداران حقوقی، به صورت بلندمدت و بنیادی خرید می‌ کنند و به صورت معمول دید کوتاه‌ مدتی ندارند.

تاثیر سهام شناور بر عملکرد بازیگران

همچنین باید در نظر داشته باشیم که زمانی که شرکتی کم تر از 20 درصد سهام شناور داشته و عمده آن دست یک، دو یا چند شخص حقوقی باشد، آن ها با کنترل‌ هایی که روی سهم، روند حرکتی و قیمت آن دارند، به شکل کلی بر روی تحرکات سهم دخالت دارند، ولی این به معنی دستکاری قیمت یا تغییر منفی در بازار نیست.

ویژگی های سهام بازیگر محور چیست؟

سهمی که بازیگر محور هستند و به اصطلاح بازیگر از قابلیت های زیر برخوردارند؛ البته بازیگر رو با سفته باز اشتباه نگیرید، بازیگر مامور افزایش قیمت سهم می باشد ولی سفته باز اینطور به این صورت نیست!

  • 1) سهم تا حد ممکن در نقاط حمایتی حجم پیدا می کند، حتی امکان دارد یک بار کل شناوری سهم دست به دست شود.
  • 2) به صورت معمول بیشتر سهامداران خرد رو خسته می کنند و موجی از ناامیدی در دل سهامداران تازه کار به وجود می آید.
  • 3) به صورت معمول به منظور بیرون کردن نوسان گیرها و سهامداران هیجانی، حدضرر ها فعال خواهد شد.
  • 4) نسبت های خرید و فروش به شدت دستکاری می شود.
  • 5) چنانچه  بازیگر پولدار و کجدار و مریض باشد، اغلب چارت را به صورتی تنظیم خواهد کرد که نقطه حرکت اصلا معلوم نشود.
  • 6) هر لحظه می توانیم شاهد حرکت شارپ در سهم باشیم.
  • 7) در اوج ناامیدی؛ یه رشد شارپ و کوتاه مدت از سهم را شاهد خواهیم بود که فرصت خرید نیز به سهامدران دیگر نخواهد داد.

نیت بازیگران سهام در بورس دقیقا چیست؟

این بازیگران سهم یا به عبارتی همان حقوقی ها از انجام این اقداماتی که در ادامه خواهیم گفت، هم نیت مثبت دارند و هم نیت منفی و سودجویانه. بعضی از آن ها صرفا سودجویان بورس محسوب می شوند و برخی دیگر در واقع به حمایت از وضعیت بازار فعالیت می کنند!

1) بازیگران منفی سهم و نیت آن ها : بازیگران سهم با نیت منفی یا همان سوداگری و کسب سود زیاد، گروهی هستند که سرمایه بسیار بالایی دارند و به صورت معمول در فرصتی مناسب سهام های بسیاری را از یک شرکت خاص خریده اند و در ادامه به کلافه کردن سهامداران خرد که سرمایه و معمولا اطلاعات کمی تری دارند، می پردازند.

حتما برایتان جالب است : سهام های مناسب برای نوسان گیری

بدین شکل که این بازیگران هر زمان که می بینند قیمت سهام یک شرکت در حال زیادتر شدن است، با عرضه کردن قطره چکانی سهام های خود در بازار، موجب می شوند تا قیمت سهام شرکت زیاد نشود و در مدت زمان چند ماه رکاد باقی بماند، در این حالت سهامداران خرد و مردم عادی از این که سهامشان مدت زیادی است افزایش قیمت را تجربه نکرده است، کلافه شده و برای فروش آن اقدام خواهند کرد.

در این حالت همان بازیگران سودجو سهم به هدف های خود خواهند رسید. در واقع آن ها با کلافه کردن سهامداران خرد، سهام آن ها را با قیمت پایین از دستشان در می آورند و صاحب تعداد زیادی از سهام می شوند. حال پس از گذشت چند ماه همان تعداد سهام های زیادشان را با قیمتی بالاتر به کسانی که در صف خرید سهام حضور دارند، به فروش می رسانند و سود خوبی از این طریق کسب می کنند.

نمونه ای از فعالیت بازیگران بد سهام؛

این بازیگران در ابتدای امر با تحلیل های خود، سهام یک شرکت را انتخاب کرده و در ادامه در بلند مدت و رفته رفته آغاز به خریدن سهام آن شرکت می کنند و در ادامه سهامداران خرد با طمعِ خوب بودن آن سهم، به سمت آن سهام روانه می شوند و آن سهم به مقدار زیادی قیمتش افزایش می یابد، در این زمان بازیگران سهم به صورت ناگهانی از سهم خارج می شود و بدین وسیله، بازیگران سهم سود زیادی کسب می کند اما سرمایه داران خرد با ریزش ناگهانی سهم درگیر صف فروش شده و ضرر بسیار زیادی را متحمل می شوند.

حتما برایتان جالب است : کد به کد حقوقی به حقیقی چیست + روش تشخیص

حال این سوال پیش می آید که راه حل مقابله با این بازیگران سهم چیست؟ تنها راه این است که وقتی احساس می کنید سهم هایتان برای مدتی است که افزایش قیمت را تجربه نکرده است و راکد مانده اند، آن ها را نفروشید و صبر و تحمل بیشتری از خود نشان دهید، به این خاطر که حقوقی که نیت شوم در سر دارد می خواهد سهامتان را از چنگتان در بیاورد، لذا صبوری در این شرایط بهترین انتخاب برای سهامداران خرد خواهد بود.

2) بازیگران مثبت سهم و نیت آنها : این دسته از افراد همان سهامداران عمده هستند و یا می توانند موسسه بازارگردانی نی باظند که به صورت مستقیم مورد تایید هیئت مدیره شرکت هستند و به وسیله خود هیئت مدیره به این امر منصوب شده اند. بازیگران مثبت از طرف خود شرکت مسئول شده اند تا از نوسانات شدید قیمت سهم جلوگیری نمایند و در زمان هایی که جو کلی بازار تحت تاثیر خبر های بد سیاسی و اجتماعی دچار کاهش قیمت های شدید می شود و مردم فروش های آبشاری انجام می دهند، این بازیگران مثبت با خریدن سهام برای حفظ ارزش سهام شرکت می کنند و اجازه نمی دهند که قیمت بیشتر از چیزی که باید کاهش را تجربه کند.

بازیگر سهم در بورس چیست

بازیگران سهم در بورس ایران زمان هایی که تقاضا برای خرید سهام شرکت با افزایش زیادی روبرو می شود، برای فروش سهام خود اقدام خواهند کرد تا از حبابی شدن قیمت سهم ممانعت کنند تا به این صورت یک روند صعود منطقی مطابق با عملکرد و صورت های مالی شرکت طی شود.

نمونه ای از فعالیت بازیگران خوب سهام؛

هنگامی که قیمت سهم شرکتی با کاهش شدید مواجه می شود و مدتی هیچ رشدی را تجربه نمی کند و سهم در صف فروش قرار می گیرد، بازیگران خوب سهام که به حامیان سهام معروف هستند، برای خرید سهام آن شرکت اقدام می کنند و قیمت سهام افزایش می یابد و به ریتم عادی معاملات باز خواهد گشت و یا وقتی که سهام شرکتی بیش از حد رشد کند صف خرید به وجود می آید که در این زمان این بازیگران با فروش سهام خود موجب کاهش ارزش سهام و بازگشت سهام به چرخه عادی معاملات می شوند.

حال این سوال پیش می آید که راه سرمایه گذاران خرد در مقابل این اتفاقات بهتر است چه واکنشی نشان دهند؟ به صورت کلی سرمایه گذران خرد بهتر است از رصد کردن قیمت سهم های خود به صورت روزانه اکیدا دوری کنند، به این خاطر که امکان دارد تحت تاثیر همین روند ها فریب خورده و سهام های ارزشمند خود را با قیمت های بسیار پایینی به فروش برسانند، بنابراین تا جایی که امکانش هست از فروش سهام های خود بپرهیزید و از رصد روزانه قیمت سهم ها نیز دوری کنید.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است؟

این نکته را در نظر داشته باشید که با توجه به صبری که بازیگران سهام دارند، یافتن ردپای آن ها در هر نمادی کار ساده ای نیست، ولی چنانچه با بازیگر یا بازیگران سهم همراه شویم، نه تنها متضرر نخواهیم شد، بلکه مطمئنا سود خوبی نیز بدین وسیله کسب خواهیم کرد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

باید در نظر داشته باشید که زمانی که شرکتی کم تر از 20 درصد سهام شناور دارد و عمده آن دست یک، دو یا چند شخص حقوقی است، آن ها با کنترل‌ هایی که روی سهم، روند حرکتی و قیمت آن دارند، همواره در روند های حرکتی سهم دخالت خواهند داشت. همچنین نکته دیگر اینجاست که بازیگران سهم‌ های گوناگون یا همان سهامداران حقوقی، به شکل بلند مدت و بنیادی خریداری می کنند و معمولا دید کوتاه‌ مدتی به سهم های مورد نظر ندارند، پس صبر و حوصله شما در همراهی آن ها الزامی است.

بازیگران سهم در بورس ایران به تنهایی قادر نیستند این نوسانات را در بازار ایجاد کنند، بنابراین مطمئنا از رسانه و تبلیغات در شبکه های مجازی نیز برای دستیابی به اهداف خود استفاده خواهند کرد، بنابراین ما نباید گول تبلیغات را بخوریم و میدان را برای این بازیگران سهم آماده کنیم و همواره بهتر است که با توجه به مبانی تحلیل تکنیکال، بنیادی، تابلوخوانی و روانشناسی بازار برای خرید و فروش های خود به صورت منطقی و در زمان مناسب اقدام کنیم.

لذا می توان این طور گفت که شناسایی بازیگران سهم و شیوه فعالیت آن ها با استفاده از مهارت تابلو خوانی امکان پذیر است. بازیگران سهم افراد صبوری هستند و معمولا به سراغ سهام شرکت هایی می روند که از سهام شناوری کم تر و قدرت ضعیفی برخوردارند، بنابراین به این منظور که کم تر درگیر بازیِ این بازیگران شویم، بهتر است به سراغ سهم های بنیادی و قدرتمندتر بازار برویم. در موارد زیر معمولا ردپای بازیگر یا بازیگران سهم به صورت معمول دیده می شود؛

  • ** اردر ترس
  • ** رنج منفی کشیدن
  • ** حجم نمایشی فریبنده
  • ** صف های فروش صوری
  • ** خالی کردن در صف خرید
  • ** فرصت طلبی حقوقی ها برای جمع کردن سهم

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به معرفی بازیگران سهم در بورس ایران و روش های معاملاتی آن ها پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید آموزش تابلوخوانی در بورس را مطالعه کنید، این مطلب را به هیچ وجه از دست ندهید.

به نظر شما بازیگران سهم در بورس ایران نقش منفی دارند یا مثبت؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *