آموزش اندیکاتورهای مهم بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش اندیکاتورهای مهم بورس

اگر بخواهید در بازار بورس فعالیت کنید، به ابزارهای کمکی تحلیل تکنیکال که اندیکاتورها هستند، نیاز پیدا خواهید کرد، به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به آموزش اندیکاتورهای مهم بورس بپردازیم تا به وسیله آن ها بتوانید معاملاتتان را بهینه کنید و تصمیم گیری های به موقع و مناسب تری در بازار بورس داشته باشید. آموزش اندیکاتورهای مهم بورس در واقع به شما کمک می کند تا اندیکاتورهای مختلف و بررسی موارد گوناگون را کنار بگذارید و تنها از ترکیب چند اندیکاتور مناسب استفاده کنید تا هم سازوکار آن ها را در طول زمان بهتر درک کنید وهم این که درصد خطای شما در معاملات کاهش یابد، پس اگر دوست دارید آموزش اندیکاتورهای مهم بورس را به صورت رایگان و به زبان ساده یاد بگیرید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

آموزش اندیکاتورهای مهم بورس

اندیکاتورهای کاربردی و حائز اهمیت بازار بورس از اصلی ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال به حساب می آیند که تریدرهای بازارهای مالی به خصوص بورس همواره از آن ها استفاده می کنند. البته بسیاری از افراد تازه کار و حرفه ای هم به علت سهولت استفاده از اندیکاتورهای اصلی بورس استفاده می کنند و همواره توصیه شده است که از اندیکاتورهایی که برادری خودشان را سال های سال است که ثابت کرده اند، استفاده شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

به صورت کلی استفاده از اندیکاتورهای بورسی در تحلیل تکنیکال حائز اهمیت است چرا که اندیکاتورها از ابزارهایی هستند که کار تحلیل را برای تحلیل گران تکنیکال آسان می کنند. اندیکاتورها اطلاعات نمودار را جمع آوری کرده و با فرمول‌ های گوناگون اطلاعات متنوعی در اختیار معامله گر قرار می دهند که می تواند از این اطلاعات فراوری شده، در راستای تصمیم گیری بهتر و خرید و فروش های مناسب استفاده نماید.

1) اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی که به صورت mac-dee تلفظ می‌ شود، مخفف عبارت واگرایی همگرایی میانگین متحرک است و به نوعی بهترین اندیکاتورهای روند و اسیلاتورها را با هم درآمیخته است و یک ابزار جدید پیش روی شما می گذارد. مکدی از دو خط و یک هیستوگرام تشکیل شده و نخستین خط تفاوت بین دو میانگین متحرک با طول دوره‌ های گوناگون را اندازه‌ گیری کرده و خط دومی، خودش میانگین متحرک خط اول مکدی می باشد.

در نظر داشته باشید که هیستوگرام تفاوت بین این دو خط به حالتی گرافیکی است و به صورت کلی زمانی که این دو خط MACD به یک دیگر می رسند و هم دیگر را قطع می‌ کنند، هیستوگرام به مقدار صفر خواهد رسید. دور شدن این دو خط از نیز موجب بالاتر رفتن مکدی و کم تر و بیشتر شدن آن نسبت به صفر خواهد شد. به شکل کلی از مکدی به منظور تایید یک روند موجود در نمودار قیمت بهره گرفته می شود و این در حالی است که یک میله در هیستوگرام بالاتر از میله قبلی باشد، بیانگر آغاز یک روند صعودی خواهد بود که البته برعکس این موضوع نیز صدق می کند.

2) اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI یکی از پرطرفدارترین اندیکاتورهای بازارهای مالی و به ویژه تحلیل تکنیکال بورس به حساب می آید که در عین سادگی سیگنال‌ های نسبتا قوی را در اختیار تحلیلگران قرار می دهد. RSI مخفف عبارت “شاخص قدرت نسبی” است و کارش این است که قدرت و جاذبه تغییرات اخیر قیمتی را اندازه‌ گیری نماید و با عددی بین 0 تا 100 اطلاعات جدید را در اختیار ما قرار دهد. از این اندیکاتور به صورت معمول برای تعیین شرایط اشباع خرید و یا اشباع فروش در بازار استفاده می شود. به صورت معمول عدد بالاتر از 70 بیانگر اشباع خرید و عدد زیر 30 بیانگر اشباع فروش است و به ترتیب سیگنال فروش و خرید مناسبی برای معامله گران باهوش به حساب می آید.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت کدام است؟

این اعداد می‌ توانند با توجه به شرایط گوناگون تغییر کند؛ به عنوان مثال در همین چند وقت اخیر شاخص کل بورس به سادگی اعداد 70 و یا حتی 80 را نیز در RSI می‌ شکند و حوالی 90 سیگنال اشباع خرید در اختیار ما می گذارد، لذا می‌ توانید با توجه شرایط گوناگون بازار و یا سهم این اعداد را تغییر دهید. همچنین این نکته را نیز نباید از خاطر ببرید که در بازارهایی که روند خاصی ندارند و به نوعی رنج هستند، RSI بسیار کاربردی‌ تر است. بهترین کار استفاده ترکیبی از RSI به علاوه اندیکاتورهای کاربردی دیگر است که می توانید اسامی آن ها را با استفاده کاربردهایی که دارند، در کنار این اندیکاتور قرار دهید.

3) اندیکاتور fibonacci

شاید نباید ابزار فیبوناچی را بین اندیکاتورها دسته‌ بندی کرد، ولی به علت کاربرد بسیار زیاد آن در تحلیل تکنیکال بازار بورس و واکنش های سهم به سطوح اصلی آن، تصمیم گرفتیم به عنوان سومین مورد، به این اندیکاتور جذاب اشاره داشته باشیم. همان طور که مستحضرهستید مجموعه اعداد فیبوناچی به دنباله‌ ای گفته می شود که هر عدد، حاصل جمع دو عدد قبلی خودش است. به عنوان مثال 1-1-2-3-5-8-13-21-34-55 و … که اگر ما دو عدد متوالی در این دنباله را بر هم تقسیم کنیم، تقریبا همیشه به نسبت 0.618 دست پیدا خواهیم کرد که به آن نسبت طلایی هم می گویند.

اندیکاتورهای مهم بورس

این عدد در تحلیل تکنیکال از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و به منظور تشخیص سطوح اصلاح بازار قابل استفاده است. همچنین از نسبت‌ های 0.5 و 0.38 نیز در بورس ایران می توان بهره برد. در زمان استفاده از این ابزار به سطوح فیبوناچی به عنوان خط‌ های دقیق بازگشت قیمت نگاه نکنید و بیشتر از آن‌ ها برای مناطق بازگشت سهم استفاده نمایید؛ به عنوان مثال سطح بین 0.38 و 0.618 را می‌ توان به عنوان منطقه حمایتی بسیار حائز اهمیت برای یک روند رو به بالا به حساب آورد. اگر دوست دارید در مورد این اندیکاتور بیشتر یاد بگیرید، می توانید مطلب مخصوص به آن را با عنوان آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده اینجا مطالعه کنید.

4) اندیکاتور CCI

اندیکاتور CCI و یا همان شاخص کانال کالا بیشتر در بورس کالا مورد استفاده قرار می گرفت، ولی سال های بعد دریافتند که در سایر بازارهای مالی مثل بورس و یا فارکس هم می توانند از اطلاعات دقیق این اندیکاتور استفاده نمایند. این اندیکاتور قیمت فعلی یک سهم را نسبت به میانگین قیمت آن در یک دوره زمانی مشخص اندازه‌ گیری می نماید و بین منفی 100 تا مثبت 100 در نوسان است.

حتما برایتان جالب است : نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی

چنانچه عدد این شاخص بیشتر از صفر بود، نشان از تغییرات سنگین قیمت خواهد داشت و سهم می بایست دقیق تر بررسی شود. ترجیح این است که از این اندیکاتور در نمودارهای کوتاه‌ مدتی بهره گرفته شود، چرا که در این حالت، سیگنال‌ های مناسب تری دریافت می کنید.

5) اندیکاتور moving average

اندیکاتور میانگین متحرک‌ ها، اندیکاتورهای روندی و ضد روندی خوبی به حساب می آیند که به وسیله اغلب سرمایه‌ گذاران و تریدرها استفاده می شوند. میانگین متحرک‌ ها متوسط قیمت پایانی در n روز گذشته را نمایش می دهد. وقتی یک قیمت پایانی جدید در سهم ثبت می‌ شود، میانگین متحرک یک قیمت پایانی از اطلاعات لازم خود در ابتدای دوره را حذف می‌ کند. اندیکاتور میانگین متحرک بر روی خود نمودار ترسیم می شود و نکته جالب تر اینجاست که برخی از این ابزار در فضایی جدا از نمودار قیمت رسم خواهند شد.

میانگین متحرک‌ ها به دو دسته ساده و نمایی تقسیم بندی می‌ شوند که به آن‌ ها به ترتیب SMA و EMA می گویند. در SMA هر قیمت پایانی وزن یکسانی دارد ولی در حالت نمایی به این صورت نخواهد بود و معیارهای دیگری در وزن‌ دهی به قیمت پایانی موثر واقع می شوند و توصیه بر این است که از EMA استفاده نمایید، چرا که به تغییرات قیمت واکنش های به مراتب سریع تری نشان می دهد. شاید این هم برایتان جالب باشد که بدانید معامله‌ گران به صورت معمول از میانگین متحرک‌ های بلند مدت مثل 100 و یا 200 روزه استفاده می نمایند ولی این که شما چه انتخابی دارید، به شخص خودتان وابسته است.


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، به آموزش 5 مورد از اندیکاتورهای مهم بورس پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید سهام های دلاری و غیردلاری بازار بورس را کاملا بشناسید، این مطلب بهترین راهنمای شماست.

به نظر شما پرکاربردترین اندیکاتور بورسی کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *