کد به کد حقوقی به حقیقی چیست + روش تشخیص

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
کد به کد حقوقی به حقیقی

احتمالا زیاد شنیده اید که در سهم x شاهد معاملات کد به کد و در حقیقت کد به کد حقوقی به حقیقی هستیم، ولی شاید معنی دقیق معاملات این چنینی را ندانید و نتوانید بصورت کامل آن را در سهم های مختلف تشخیص دهید، اما جای نگرانی نیست چرا که در این مطلب کاملا توضیح خواهیم داد که کد به کد حقوقی به حقیقی چیست و دقیقا چرا انجام می شود یا حتی چگونه می توان از معاملات بلوکی و کد به کد سهام های مختلف، سیگنال خرید و فروش دریاف کرد. در این مطلب می خواهیم در ابتدا عنوان کنیم که کد به کد سهام چیست و کد به کد حقوقی به حقیقی به چه معناست و همچنین راه تشخیص کد به کد در بورس را که همان فیلتر کد به کد را به شما عزیزان معرفی کرده و فیلتر مربوطه را برای شما بیاوریم تا از آن استفاده کنید تا انتقال سهام از حقیقی به حقیقی و برعکس را بتوانید تشخیص دهید و قادر به شناسایی ورود پول هوشمند باشید. تشخیص کد به کد حقیقی به حقیقی بسیار آسان است و با کپی کردن این فیلتر که در ادامه آورده ایم، در بخش فیلتر سایت سازمان بورس، می توانید کد به کد در تک تک سهام های بورسی را مورد بررسی قرار دهید و ورود و خروج پول هوشمند و کد به کد حقیقی به حقوقی را تشخیص دهید.

کد به کد حقوقی به حقیقی

در ابتدا توجه کنید که معنای کلمه کد در کد به کد همان کد بورسی افراد است و معاملات کد به کد یعنی از کد های بورسی خاص به کد های بورسی خاص دیگری سهم در حال جابجا شدن و حجم خوردن است و در واقع به این معاملات، خرید و فروش های ساختگی یا فیک نیز گفته می شود که بعضا برای گمراه کردن سهامداران حقیقی است ولی در مواقعی هم می تواند سیگنال بسیار قوی برای خرید یا فروش سهم محسوب شود، پس توجه به معاملات کد به کد لازم و ضروری است.

حتما برایتان جالب است : پولبک زدن در بورس به چه معناست؟

در این روش فرد یا افراد مذکور قادر هستند با سفارش گذاری “حجم مشخصی” روی “قیمت مشخصی” به صورت “همزمان” در “دو سمت خرید و فروش” تابلوی یک سهم، معاملاتی بین کدهای در اختیار خود انجام دهند. بهترین زمان برای انجام کد به کد، وقتی است که اولا تعداد معاملات پایین باشد و ثانیا در تابلوی معاملات، بیش ترین قیمت خرید از کم ترین قیمت فروش، حداقل دو ریال کمتر باشد. در این وضعیت شخص با قرار دادن سفارشات خود بین این دو قیمت، ضمن انجام معاملات کد به کد مورد نظر، در نوبت خرید یا فروش دیگر خریداران قرار نمی گیرد و سهمی به دیگران نمی رسد یا سهمی از دیگران خریداری نخواهد شد!

هر شرکت در بورس، به علاوه سهامداران عادی، سهامداران خاصی دارد که می توانند اشخاص حقوقی یا حقیقی باشند. این افراد که معمولا سرمایه زیادی در اختیار دارند، توانایی تعیین ‌میزان عرضه و تقاضا در سهم و به ‌تبع آن تعیین قیمت سهم را دارا هستند. در زمان هایی که این سهامداران با توجه به شرایط بازار تصمیم به خریداری سهم می‌ گیرند، با این کار تقاضا در سهم را افزایش داده و پس از مدتی با سود سهام خود را می فروشند و یا وقتی که اوضاع کلی بازار خوب نباشد و صف‌ های میلیونی فروش وجود داشته باشد، از سهم حمایت کرده و از کاهش ارزش آن جلوگیری می کنند. معاملات به شکل “کد به کد کردن سهام” یکی از روش ‌های تشخیص شروع حرکت جدید در یک سهم است که در ادامه مفصل به آن اشاره خواهیم داشت.

منظور از اصطلاح کد به کد در بورس

هر شخصی که در بورس اوراق بهادار تهران فعالیت دارد، یک کد معاملاتی دارد. در هر معامله ای دو کد وجود دارد که یکی برای فروشنده است و دیگری برای خریدار که یک کارمند بورس با مشاهده هر کدام از این کدها به راحتی می تواند تشخیص دهد که این کد یک فرد حقیقی است یا یک حقوقی. به زبان ساده می توانیم بگوییم که کد به کد در بورس یعنی یک کد در یک قیمتی هم سفارش خرید بگذارد و هم سفارش فروش. کد به کد کردن سهام در بازار سرمایه توسط حقیقی ها و حقوقی ها انجام می شود و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما بیشتر به دلیل فریب خریداران و فروشندگان و یا جا به جایی سهم برای شروع یک حرکت مثبت و یا منفی در سهم است. زمانی ما شاهد کد به کد در سهم هستیم که شرایط زیر بر سهم حاکم باشد؛
  • ۱) افزایش حجم معاملات روز به ‌اندازه ۱٫۵ برابر حجم میانگین ماه
  • ۲) افزایش دفعه‌ حجم معاملات در ساعات مشخصی از روز
  • ۳) وجود اعداد بامعنی پشت سر هم در ریز معاملات روز. به عنوان مثال دو حجم مبادله شده ۴۵۲۳ و ۵۴۷۷ و تکرار مکرر آن. اگر دقت بکنید مجموع این دو عدد ۱۰ هزار سهم می ‌شود. در کد به کد ما اغلب شاهد مبادله ۵ هزار یا ۱۰ هزار سهم هستیم.

کد به کد از حقیقی به حقوقی

این نوع کد به کد به معنی تغییر مالکیت سهام از کدهای حقیقی به حقوقی است. به عنوان مثال این طور فرض کنید روی تابلو درصد بالایی از فروش مربوط به حقیقی و درصد بالایی از خرید مربوط به حقوقی بوده و وقتی به ریز معاملات نیز رجوع می کنید، حجمی برابر یا نزدیک به حجم معامله شده از فروش حقیقی به حقوقی روی تابلو، ویژگی معاملات کد به کد را دارند، بدین معنی که حجم های مساوی، قیمت های برابر و در زمان بسیار نزدیک اتفاق افتاده است. در این حالت کد به کد از حقیقی به حقوقی رخ داده است که باید در نظر داشت، این نوع از کد به کد عموما سیگنال مثبتی برای اینده سهم تلقی نمی شود.

کد به کد حقوقی به حقیقی چیست

سیگنال خرید و فروش با توجه به معاملات کد به کد

  • ** سیگنال خرید : فروش با کد حقوقی و خرید با کد حقیقی در محدوده ‌های حمایتی که هدف حرکت رو به رشد در سهم خواهد بود.
  • ** سیگنال فروش : فروش با کد حقیقی و خرید با کد حقوقی در محدوده‌ های مقاومتی که هدف خالی کردن و فروش سهم خواهد بود.
  • ** خرید و فروش با کد حقوقی : اهمیت موقعیت حمایتی سهم در آن بسیار بالاست.
  • ** خرید و فروش با کد حقیقی : اهمیت موقعیت مقاومتی سهم در آن بسیار بالاست.

فیلتر کد به کد حقوقی به حقیقی

ورود پول و کد به کد حقوقی به حقیقی :

(tvol)>([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol)

فیلتر ورود پول هوشمند :

(tvol)>(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>=((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)>=(pc)&&(plp)>0&&(ct).Buy_I_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_N_Volume>0.5*(tvol)

فیلتر خروج پول هوشمند  :

(tvol)>(([ih][0].QTotTran5J+[ih][1].QTotTran5J+[ih][2].QTotTran5J+[ih][3].QTotTran5J+[ih][4].QTotTran5J+[ih][5].QTotTran5J+[ih][6].QTotTran5J+[ih][7].QTotTran5J+[ih][8].QTotTran5J+[ih][9].QTotTran5J+[ih][10].QTotTran5J+[ih][11].QTotTran5J+[ih][12].QTotTran5J+[ih][13].QTotTran5J+[ih][14].QTotTran5J+[ih][15].QTotTran5J+[ih][16].QTotTran5J+[ih][17].QTotTran5J+[ih][18].QTotTran5J+[ih][19].QTotTran5J+[ih][20].QTotTran5J+[ih][21].QTotTran5J+[ih][22].QTotTran5J+[ih][23].QTotTran5J+[ih][24].QTotTran5J+[ih][25].QTotTran5J+[ih][26].QTotTran5J+[ih][27].QTotTran5J+[ih][28].QTotTran5J+[ih][29].QTotTran5J)/30)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)&&(pl)<=(pc)&&(plp)<0&&(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol)

فیلتر شناسایی معاملات بلوکی :

(l18)[(l18).length-1]==2

نکات مهم درباره کد به کد حقوقی به حقیقی

  • ** در صورتی که حقوقی با کد حقیقی خود به فروش برساند و با کد حقیقی خود خرید کند سیگنال فروش به حساب می آید.
  • ** در روانشناسی معاملات، وقتی که حقوقی با کد حقوقی خود را به فروش برساند و با کد حقیقی که در اختیار دارد خرید نماید، سیگنال خرید محسوب می شود.
  • ** خرید و فروش حقوقی با کد حقوقی و در این حالت نقاط حمایت و مقاومت سهم و همچنین نسبت خریداران به فروشندگان در بورس اهمیت زیادی می یابد، برای مثال در صورتی که چندین خریدار برای سهم مشاهده شود، اما تنها یک فروشنده حقیقی برای سهم وجود داشت احتمال افت و ریزش سهم در روزهای آینده افزایش می یابد.
  • ** یکی از حائز اهمیت ترین حالت‌ های گفته شده، حالت کد به کد کردن در سهم از حقوقی به حقیقی است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  • ** با شناسایی کد به کدها و معاملات بلوکی به سادگی قادرید حجم هایی که به صورت صوری در بازار ایجاد می شود را تشخیص دهید و با دید باز معاملات خود را انجام دهید.
  • ** یکی از موارد حائز اهمیت در روانشناسی بازار که در زمان مشاهده کد به کد باید آن را در نظر داشته باشیم، نقاط حمایت و مقاومت سهم در بورس محسوب می شود. تحت شرایطی که در این نقاط کد به کد دیده شود، بسیار مهم خواهد بود و باید مورد توجه قرار گیرد.
  • ** فیلتر شناسایی کد به کد به این دلیل اهمیت دارد که با استفاده از آن به ‌راحتی می ‌توانید روند بعدی را تشخیص داده و در حقیقت همزمان با موج این کد به کدها خود را به ساحل امن سود برسانید.
  • ** زمانی که در نمادی کد به کد انجام می شود، تعداد خریدار و فروشنده هم تغییراتی خواهد یافت که نشان دهنده این است که معامله بین عده ای خاص انجام شده است، بنابراین هر زمان به این نتیجه رسیدید که در نمادی کد به کد سهام انجام شده است، حتما معاملات سهم را رصد کنید و به دنبال یافتن سیگنال خرید و یا فروش در سهم باشید، به این دلیل که درک کد به کد سهام در معاملات می تواند موقعیت های مناسبی را برای سرمایه گذار در بازار ایجاد نماید.
  • **بعضا در برخی از روزها، حالت های غیر عادی رخ می دهد مثل این که حجم معاملات افزایش می یابد، در این شرایط باید به دنبال دلیل گشت، به خاطر این که احتمال اینکه در معاملات کد به کد شده باشد وجود دارد، برای اینکه متوجه بشویم که چنین چیزی رخ داده است یا خیر می توانیم به صفحه مربوط به هر نماد مراجعه کنیم و ریز معاملات روزانه آن نماد را مشاهده و مورد بررسی قرار دهیم.
  • ** در یاد داشته باشید که با توجه به این که کد به کد کارمزد دارد و مقداری پول از جیب بازیگردان خارج می ‌شود، این که در سطوح حمایت یا مقاومت کد به کد انجام شده، می ‌تواند قابل اهمیت باشد.

مقایسه معاملات بلوکی و کد به کد

نخستین و حائز اهمیت ترین تفاوت این است که معاملات کد به کد کارمزد دارند و برعکس یک معامله بلوکی بدون هیچگونه کارمزدی صورت می پذیرد. تفاوت دوم در اهداف این دو است. کد به کد زمانی دیده می شود که قصد پیاده کردن هدفی خاص را داشته باشد اما معامله بلوکی فقط با هدف شاخص سازی انجام می شود.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

به عنوان مثال هنگامی که در طول روز شاخص کل روزانه منفی می باشد، معاملات بلوکی صورت می پذیرد. تفاوت دیگر این است که معاملات بلوکی معامله ای است که در یک ثانیه انجام می پذیرد، ولی معامله کد به کد مجموعه ای از چند معامله است که در یک ثانیه انجام می شود و دارای قیمت و حجم یکسانی هستند. این نکته را هم از یاد نبرید که بعضی مواقع یک معامله بلوکی، افزایش ارزش سهام را به دنبال خواهد داشت.


نتیجه گیری و کلام پایانی

تشخیص به ‌موقع معاملات کد به کد در بورس علاوه بر آن‌ که از گمراهی سهامداران و به تبع آن از ضرر و زیان جلوگیری به عمل می آورد، می ‌تواند سیگنال‌ های خرید یا فروش در یک سهم مناسب را نشان دهد که این مهم با داشتن دانش تابلو خوانی عملی است. وقتی که در نمادی معامله کد به کد صورت پذیرد، تعداد خریدار و فروشنده نیز دستخوش تغییراتی می ‌شود که نشان می ‌دهد معامله بین عده ‌ای خاص انجام شده و درک درست این موضوع می‌تواند موقعیت ‌های مناسبی را برای سرمایه ‌گذار در بازار به وجود آورد. به دنبال آن، مدیریت سرمایه مناسب هم می تواند ضامن بقا و ماندگاری سرمایه‌گذار در بازار بورس باشد؛ بنابراین توصیه می کنیم از این مباحث به‌ عنوان اصول اساسی موفقیت در بازار بهره بگیرید.

امیدوارم از این مقاله با عنوان ورود پول هوشمند و معاملات کد به کد استفاده های لازم رو برده باشید.

نظر شما در مورد معاملات مشکوک در بورس چیست؟ ( تا به حال همچین چیزی را مشاهده کرده اید؟)

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *