تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس

اگر در بازار بورس ایران فعالیت دارید و یا اخیرا برای اینکار اقدام کرده اید، حتما باید مدیریت سرمایه کنید تا هم بازدهی مناسب تری کسب نمایید و همچنین ریسک سرمایه گذاری شما در بورس کاهش یابد، لذا برای این کار در گام نخست باید تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس را بدانید و این تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس را در خرید و فروش های خود در بورس رعایت فرمایید تا تاثیر آن را در طول فرآیند سرمایه گذاری خود در بورس متوجه شوید. چرا که اگر تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس را بلد باشید و آن ها را همیشه مد نظر قرار دهید، زمانی که بازار قرمز است، سبد سرمایه گذاری شما کمتر ضرر خواهد رساند و زمانی هم که بازار مساعد باشد، سود به مرات بیشتری از معامله گران عادی به دست خواهید آورد، پس امیدوارم متوجه شده باشید که این مبحث در بورس تا چه اندازه مهم است و تا انتها همراه مای مانی بمانید؛

تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس

به صورت کلی مدیریت سرمایه در بازارهای مالی بسیار حائز اهمیت است و بازار بورس نیز در سال های اخیر نشان داده که اگر مدیریت سرمایه نکنیم و ریسکمان را در پرتفوی خود تقسیم نکنیم، نه تنها سودی به دست نخواهیم آورد، بلکه متضرر شده و مجبور خواهیم بود با ضرر بازار را ترک کنیم!


حتما برایتان جالب است : نحوه دریافت سود مجمع به زبان ساده


پس ابتدا باید یاد بگیریم که مدیریت سرمایه در بورس چیست و مفهوم مدیریت سرمایه در بورس چه می باشد تا در ادامه در مورد استراتژی و مدیریت سرمایه در بورس بیشتر صحبت کنیم و سپس به آموزش مدیریت سرمایه در بورس بپردازیم، پس اگر شما هم دوست دارید اصول مدیریت سرمایه در بورس را به زبان ساده و کاملا رایگان یاد بگیرید، این بهترین فرصتی است که می توانیم در اختیارتان قرار دهیم؛

مدیریت سرمایه بورس چیست؟

در ابتدا می توان گفت که مدیریت سرمایه یک استراتژی علمی ولی کاملا شخصی و مختص به هر سرمایه‌ گذار می باشد و بنا بر شخصیت، روحیات و اهداف مالی افراد، فرق خواهد داشت. همچنین باید در نظر داشت که مواردی مانند سن سرمایه‌‌ گذار، مقدار کل سرمایه، اهداف و افق های زمانی مد نظر برای رسیدن به اهداف هم نقش بسیار مهمی در تعیین استراتژی مدیریت سرمایه ایفا خواهد کرد، ولی به صورت کلی می توان گفت که هدف اصلی مدیریت سرمایه، بقای آن است.

لذا در مراحل بعدی است که کسب سود و افزایش سرمایه در دستور کار قرار خواهد گرفت. مدیریت سرمایه دانشی است که چنانچه به نحو صحیح آن را مورد استفاده قرار دهید، نه تنها حفظ سرمایه شما را به همراه خواهد داشت، بلکه می توانید سود بسیار خوبی نیز از آن به دست آورید، پس سرمایه گذار می بایست یاد بگیرید که چگونه سرمایه خود را با توجه به مدل‌ های سرمایه‌ گذاری و استراتژی معاملاتی خود، به درستی مدیریت نماید.

در سالیان گذشته، شاخص‌ های بازار سهام با افزایش چشم گیری روبرو بوده است و سرمایه‌ گذاران با سرمایه‌ های خرد و کلان و با هر میزان مهارت و تخصص مالی برای ورود و کسب سود از این بازار اقدام کرده اند. هرچند روش‌ های مطمئن‌ و کم ریسک‌ تری مثل صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری نیز وجود داشت، ولی بسیاری از افراد این طور ترجیح دادند که خودشان به خرید و فروش سهام در بازار بورس بپردازند.

به منظور سرمایه‌ گذاری منطقی و آگاهانه، نیاز است سرمایه گذار پیش از ورود به بازار مفهوم و ارکان اصلی معامله‌ گری مثل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، روانشناسی و مدیریت سرمایه را یاد بگیرید و در ادامه وارد این بازار شود. در این بین آموزش مدیریت سرمایه بسیار حائز اهمیت است، به این خاطر که مستقیما در بقای افراد در بازار موثر می باشد و می‌ توان آن را ضامن حفظ و رشد سرمایه به حساب آورد.

مفهوم مدیریت سرمایه در بورس

مفهوم مدیریت سرمایه که بعضی اوقات به مدیریت ریسک هم تعبیر می شود، دانش و مهارت سرمایه‌ گذاری با کم ترین ریسک و با هدف کسب بیشترین سود می باشد. البته همان طور که گفتیم، هدف اصلی آن، حفظ دارایی و کنترل ریسک می باشد و در مراحل بعدی است که موضوع کسب سود مطرح خواهد شد.

در حقیقت سرمایه گذار به منظور کسب سودی که در نظر دارد، باید میزان ریسک مشخصی را متحمل شود؛ لذا به منظور جلوگیری از ضررهای سنگین، می بایست مقادیر بازده و ریسک را قبل از ورود به موقعیت معاملاتی تعیین نماید، به شکلی که در مقابل انتظار کسب سود معقول، ضرر احتمالی هم بسیار اندک باشد و به اصطلاح، وارد شدن به این معامله، برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد و در عین حال در بدترین شرایط نیز ضرر کمی متوجه سرمایه ما شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال


قوانین مدیریت ریسک در خرید و فروش ها، تاثیر زیادی در راستای کاهش ضرر و زیان دارد. در واقع یک استراتژی معاملاتی در کنار مدیریت سرمایه، علاوه بر پیش‌ گیری از ضررهای غیر منتظره، رفته رفته به رشد سرمایه منجر خواهد شد. مدیریت سرمایه و حتی سایر ابزارهای مالی در خرید و فروش سهام، واحد و مشخص نیست و به فرد سرمایه گذار وابسته می باشد.

در حقیقت جزئیات و نحوه اعمال آن، با توجه به دیدگاه سرمایه‌ گذار، اهداف مالی، تفکر و روحیات او می تواند با اشخاص دیگر و حتی معامله گران موفق و باتجربه بازار بورس ایران متفاوت باشد و این دلیلی بر اشتباه بودن این استراتژی نخواهد بود. بنا بر چنین معیارهایی، رویکرد سرمایه‌ گذاران اعم از ریسک‌ گریز و ریسک‌ پذیر بودن تعیین خواهد شد. در بخش بعدی، 7 تا از مهم ترین تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس را آورده ایم؛

1) تشکیل سبد سهام 3 تا 5 سهمی

برای ورود به بازار بورس و سرمایه گذاری کردن در سهام شرکت های مختلف، شما وقتی که وارد می شوید، باید یک سبد سهام برای خودتان تشکیل دهید که از 3 الی 5 سهم مختلف از صنایع مختلف تشکیل شده باشد. این کار اولین کاری است که شما پس از دریافت کد بورسی و ورود به بورس باید انجام دهید و مد نظر داشته باشید، چرا که ریسک سرمایه گذاری شما را کاهش داده و امکان کسب سود را در افق های زمانی بلندتر، بیشتر خواهد کرد. به عنوان مثال فرض کنید که شما 10 میلیون تومان پول دارید و قصد دارید این پول را در بازار بورس سرمایه گذاری کنید و سبد سهام تشکیل دهید.

بنابراین همان طور که گفتیم، حداقل باید این میزان پول را به 3 بخش تقسیم کنید تا بتوانید 3 سهم مختلف از 3 صنعت برتر بورس را خریداری کنید و در پرتفوی خود جای دهید. در واقع اگر شما 10 میلیون پول داشته باشید و همه آن را روی یک سهم سرمایه گذاری کنید، اگر سهم یک منفی 5 بخورد، شما 500 هزار تومان از دارایی خود را از دست خواهید داد و یا اگر آن سهم به دلیلی بسته شود و 1 ماه بسته بماند، شما کل دارایی خود را مسدود شده خواهید داشت و امکان نوسان گیری و معامله گری با آن 10 میلیون تومان پول را نخواهید داشت، پس فکر تک سهم شدن در بازار بورس و یا خرید یک نوع دارایی در هر بازار مالی را به صورت کامل از سرتان بیرون کنید.

ولی اگر این میزان پول را به خرید 3 سهم مختلف اختصاص دهید و یکی از سهما منفی 5 بخورد. شما در نهایت 100 الی 150 هزار تومان از سرمایه خود را از دست خواهید داد پس ریسک شما کاهش پیدا می کند. حالت ایده آل بدین شکل است که شما با هر میزان سرمایه ای که در بازار وارد می کنید، برای خرید 3 الی 5 سهم مختلف اقدام کنید و یک سبد سهامی قوی تشکیل دهید تا اولین قانون مدیریت سرمایه یا همان مدیریت ریسک را انجام داده باشید.

2) تعیین نقاط قیمتی برای حد ضرر و حد سود

شاید یکی از اصلی ترین نکته ها در مدیریت ریسک برای معامله گران بورسی، تعیین نقاط حد ضرر و حد سود باشد. همان طور که احتمالا می دانید، نقطه حد ضرر قیمتی است که شما سهامی را در آن به فروش خواهید رساند و با ضرر از معامله خارج خواهید شد که معمولا وقتی شاهد این موضوع خواهیم بود که یک معامله آن طور که ما پیش بینی کرده بودیم، پیش نرود. در نظر داشته باشید که این نقاط برای جلوگیری از ذهنیت “قیمت سهم به زودی باز می گردد” و محدود کردن ضررها پیش از بیشتر شدن آن ها مورد استفاده معامله گران قرار می گیرد.

برای مثال چنانچه سهامی به زیر سطح حمایت مهمی برسد، فروشنده های سهم به سرعت افزایش پیدا خواهند کرد. از طرفی نقطه حد سود، قیمتی است که شما سهامی را در آن می فروشید و با سود از معامله خارج می شوید. این نقاط به منظور جلوگیری از چیره شدن احساس طمع در معامله گران مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال چنانچه یک سهام بعد از یک حرکت بزرگ صعودی، به یک سطح مقاومتی مهم نزدیک شود، فروشندگان سهم به مراتب بیشتر از زمان عادی معاملات سهم خواهند بود.


حتما برایتان جالب است : نحوه تشخیص کف قیمت سهام در بورس


انتخاب نقاط حد ضرر و حد سود معمولا مطابق با اصول تحلیل تکنیکال تعیین می شود ولی تحلیل فاندامنتال هم نقش مهمی در زمان بندی نقاط خروج بر عهده دارد. مثلا وقتی که شما یک معامله باز دارید، امکان دارد بخواهید پیش از این که یک خبر مهمی که تاثیر زیادی در جهت آینده بازار دارد اعلام شود، جدا از این موضوع که قیمت به حد سودش رسیده یا خیر، برای حفظ سود آن معامله را ببندید و از آن خارج شوید. میانگین های متحرک به دلیل در دسترس بودن و استفاده گسترده یکی از پرطرفدارترین روش های تعیین حد سود و ضرر به حساب می آیند؛

میانگین های متحرک مهم میانگین های دوره های ۵-۹-۲۰-۵۰-۱۰۰ و ۲۰۰ محسوب می شوند. لذا بهتر است در زمان استفاده از میانگین های متحرک این را در نظر داشته باشید که آیا این میانگین ها در گذشته نقش سطوح حمایت و مقاوت داشته اند یا خیر. یکی دیگر از روش های تعیین نقاط حد سود و ضرر استفاه این است که از خطور روند استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که خطوط روند را می توان با وصل کردن های سطوح قبلی قیمت که در آن ها افزایش حجم قابل توجه و بالاتر از میانگین حجم رخ داده است ترسیم نمود. مثل میانگین های متحرک بررسی این که قیمت در گذشته به خطوط رسم شده واکنش داشته است یا خیر یکی از روش های اصلی یافتن خطوط روند کلیدی به شمار می رود.

3) ایجاد تنوع در پرتفوی سرمایه گذاری بورسی

اطمینان یافتن از این که از معاملات خود بیشترین استفاده را می کنید، یعنی این که هرگز تخم مرغ های خود را داخل یک سبد نمی گذارید. چنانچه تمام پول خود را در یک جا بگذارید، ریسک معامله شما تا حدود بسیار زیادی افزایش پیدا خواهد کرد، لذا سرمایه گذاری های خود را تا جایی که امکان دارد گسترده تر کنید، ولی سعی کنید افراط و تفریط نکنید!

برای مثال قسمتی از سرمایه خود را در سهام، قسمتی را در بازار سهام و قسمتی دیگر را به عنوان پول نقد و یا در صندوق های سرمایه گذاری مختلف قرار دهید و در خود آن بخش ها نیز، سرمایه خود را پخش نمایید و این بدین معنی است که برای مثال سبد سهام و یا سبد سرمایه گذاری کلی ایجاد کنید. این نه تنها به شما در مدیریت ریسک کمک خواهد کرد، بلکه فرصت های به مراتب بیشتری را هم در اختیار معامله گران قرار خواهد داد.

4) کنترل هیجان در انجام معاملات

یکی دیگر از اصول مدیریت سرمایه در بورس که باید رعایت کنید، بحث هیجان در معامله های مختلف است. جالب است بدانید که بسیاری از اخبار و اتفاقات امکان دارد که بر روی بازار بورس اثر بگذارد و برای مدت زمان کوتاهی موجب شود که بورس یک رشد خوب یا ریزش شدید را تجربه کند، ولی شخصی در این میان موفق خواهد شد که به کل از این هیجانات دوری نماید. زمانی که مشاهده می کنید بازار شرایط خوبی ندارد، باید در ابتدا سعی کنید بر خودتان مسلط باشید و با اولین ریزش، سهام مورد نظر خود را به فروش نرسانید. بنابراین نباید سریعا در صف فروش سهم گرفتار شوید. البته در شرایط برعکس هم نباید سریعا در صف خرید سهم گرفتار شوید و هیجانی تصمیم به خرید سهمی حتی خوب و آینده دار بگیرید.

نکته مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید اینجاست که منفی‌ های بازار، فرصت خرید به حساب می آیند و مثبت‌ های بازار هم فرصت مناسبی برای سهامداری (نگهداری سهم) و یا فروش پله ای و اصولی است و این بدین معنی است که وقتی بازار دارد اصلاح می کند یا به عبارتی سقوط می کند، شما باید سهم را خریداری کنید و زمانی که بازار مثبت می شود، بایستی صبوری کنید و در نقطه مناسب برای فروش پله ای اقدام نمایید تا سود قابل توجهی کسب کنید و در عین حال ریسک پایینی را در معاملات خود می پذیرید. بنابراین باید در نظر داشت که دوری از هیجان و تکیه بر سواد و دانش بورسی، اصلی ترین کاری است که باید در بورس انجام دهید تا گرفتار صف های خرید و فروش سهام های مختلف نشوید.

مدیریت سرمایه در بورس

این اصل از مدیریت سرمایه در بورس را همواره در نظر داشته باشید که هیچ خبری، تا وقتی که منبع موثقی آن را تایید نکرده است، نباید برای شما معیاری جهت خرید و فروش باشد. یک اصطلاحی در بازار بورس آمریکا مرسوم می باشد که می گویند شایعه را بخر و خبر رو بفروش. در حقیقت این یک حقه در بازار‌های بورس است که با سرمایه داران بزرگ با این روش، با سرمایه‌ بسیاری از مردم بازی می‌ کنند و از این طریق سود بسیار خوبی به جیب می زنند.


حتما برایتان جالب است : سهام های ریالی در بورس کدامند؟


در حقیقت یک خبر یا یک حرفی در بازار می پیچد و ما که هیچ آگاهی از آن نداریم که چه اتفاقی دقیقا رخ داده است، سریع سهام خود را نفروشیم و یا برای خرید سهمی که ارزش خرید ندارد، اقدام نکنیم و یا برعکس، وقتی یک شایعه و خبر مثبت در بازار به گوش می رسد و بعد شما نباید سهمی را خریداری کنید، اما به صورت کلی سرمایه داران بزرگ قصد فروش سهام هایی را در این شرایط دارند که ارزش خرید نخواهند داشت. بنابراین بگذارید این طور نتیجه گیری کنیم که شما باید خبرها را دنبال کنید، ولی هر خبری را معیار معاملات خودتان قرار ندهید. مدیریت سرمایه در بورس به ما می گوید که سرمایه‌ ما، منبع اصلی درآمد و سود ما از بازار سرمایه است، بنابراین ما نباید آن را با هر چیز غیر معتبری آتیش بزنیم.

5) بهترین سهام ها از صنایع مختلف را خریداری کنید

نکته مهمی که بسیاری از معامله گران به آن توجه نمی کنند و همچنین بسیاری از تازه واردها های بازار ضررهای زیادی به دلیل عدم توجه به آن کرده اند، این است که از گروه‌ های گوناگون بورسی خرید نمی کنند. ما در بازار بورس، صنایع گوناگونی داریم که فعایت می کنند و به آنها گروه سهام می گوییم. به عنوان مثال زمانی که قصد داریم در مورد صنعت خودرو صحبت کنیم، می گوییم گروه خودرویی. بنابراین برای خرید سهم، با توجه به این که شما سبد قراره ایجاد کنید، بهتر است که از صنایع مختلف بورسی در آن داشته باشید.

مدیریت سرمایه در بورس شما را آگاه می کند تا چنانچه یک سهم خودرویی در سبد سرمایه گذاری خودتان دارید، سهم بعدی را مثلا از گروه شیمیایی، پتروشیمی یا سایر گروه ها خریداری کنید. جالب است بدانید که این کار موجب خواهد شد تا شما جریان بازار را در دستتان بگیرید. به عنوان مثال چنانچه گروه پتروشیمی سوددهی خوبی داشته باشد و بانکی‌ ها در همان زمان، عملکرد خوبی از خود نشان نداده باشند، شما می توانید گروه هایی را خریداری کنید که رشد کمتری داشته اند و مطمئن باشید که ریسک سرمایه گذاری روی این سهام ها به دلیل خشک بودن قیمت سهم ها و کف سازی مناسب، بسیار پایین تر از صنایع سودآور بورس خواهد بود و به همین خاطر است که این مورد هم زیر مجموعه اصول مدیریت سرمایه به حساب می آید. همه چیز درباره تشخیص صنعت برتر در بورس را اینجا رایگان یاد بگیرید.

6) مدیریت نسبت ریسک به ریوارد

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس بدون شک مدیریت ریسک به ریوارد می باشد. ما زمانی که برای ورود به یک سهم اقدام می کنیم، این را باید در نظر داشته باشیم که نسبت سود به ضرری که امکان دارد در آن سهم برای ما به دست آید، 3 به 1 باشد و این بدین معنی است که زمانی یک معامله باز می‌ کنیم و یک نماد را می خریم که بدانیم مقدار سودی که می تواند برای ما به ارمغان بیاورد، 3 برابر ضرری است که امکان دارد متوجه سرمایه ما در آن سهم شود و این یعنی این که حد سود ما سه برابرِ حد ضرر ما در نظر گرفته خواهد شد.

برای مثال این طور فرض کنید که شما یک نماد از گروه غذایی انتخاب می‌ کنید که قیمت آن 100 تومان است؛ چنانچه تحلیلی که انجام داده اید می گوید که این معامله می تواند 30 درصد سود برایتان به همراه داشته باشد، یعنی حد سود شما میشود 30  درصد و همچنین امکان دارد که نهایتا 10 درصد ریزش را تجربه کند و این بدین معنی است که حد ضرر شما 10 درصد خواهد بود و آنجا جایی است که شما باید مطمئنا برای خرید سهم اقدام نمایید. بنابراین نسبت ریسک به ریوارد، یا میزان ریسک به سودی که دریافت می کنید را نیز در اولویت قرار دهید. این موضوع می تواند معاملات شما را با موفقیت و سود بیشتری همراه کند.

چرا که چنانچه شما 3 تا معامله این شکلی باز نمایید. اگر دو تا از آن ها ضررده باشد، شما به صورت کلی 20 درصد ضرر کرده اید. اما آن نمادی که به سود تبدیل می شود، 30 درصد به شما سود رسانده است و شما هنوز 10 درصد جلوتر هستید. نکته مهم اینجاست که احتمال این که هر 3 تا معامله منفی شود، بسیار اندک خواهد بود و این طور شما توانسته اید ریسک سرمایه گذاری خود را در بازار بورس تا حدود زیادی کاهش دهید.

7) افق سرمایه گذاری بلندمدت برای سرمایه گذاری

یکی دیگر از تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس این است که شما همواره باید نگاهتان به آینده باشد. در واقع ما قیمت حال حاضر سهم را می دانیم، رفتار گذشته‌ سهم را مورد بررسی قرار می دهیم و برای سودی که در آینده می دهد، سهم مورد نظر را خریداری می کنیم. بنابراین بسیار حائز اهمیت است که ما یک چشم انداز برای معاملات داشته باشیم که بتواند معامله های ما را منطقی تر نماید و سود بیشتری برای ما به ارمغان آید.

جالب است بدانید که بهترین روش برای انجام این کار این است که بین زمان و قیمت یکی را به عنوان مسیر معاملاتی خودمون انتخاب نماییم. زمانی است که یک سهم را خریداری می کنیم و به این فکر می کنیم که می بایست در 3 ماه آینده حداقل 20 درصد سود برای ما به همراه داشته باشد؛ خب اینجا ما روی زمان حساب باز کردیم و عنصر زمان برای ما اهمیت بیشتری دارد و چنانچه آن سهم در 3 ماه آینده 50 درصد سود خالص برای ما به همراه داشت یا 20 درصد ضرر داشت، برای ما چیزی که مهم است این است که از معامله بیرون آییم و دیگر فرصت‌ های بازار را بررسی نماییم.


حتما برایتان جالب است : مناسب ترین ارز برای سرمایه گذاری بلندمدت و سودده


ولی روش دیگر این است که ما روی قیمت و ارزش یک سهم حساب باز کنیم و چشم انداز خودمان را اینگونه طراحی کنیم. این طور فرض کنید که شما به این باور رسیدید که یک سهمی ارزش 1000 تومانی دارد، ولی در حال حاضر روی 600 تومان خرید و فروش می شود. بنابراین روی اهداف قیمتی با حد سود و حد ضرر تعیین شده، حساب باز خواهیم کرد و معامله را انجام می دهیم و دیگر زمان برای ما در درجه اول قرار نخواهد داشت.

تمرکزمان باید روی آن باشد که یک چشم انداز و افق زمانی در آینده داشته باشیم. آن چیزی که الان دارید مشاهده می کنید، همان آینده‌ ای است که چند وقت پیش به آن توجه خاصی نکرده اید و چنانچه الان هم برای آینده برنامه ریزی خوبی نکنید، مطمئنا بازهم نمی توانید مدیریت سرمایه در بورس را اصولی انجام دهید و ریسک و سود خود را در بازار بورس مدیریت کنید.

اصول مدیریت سرمایه گذاری در بورس

  • قبل از ورود به یک معامله، بایستی ریسک و بازده مورد انتظار از آن معامله را مشخص نمایید.
  • محاسبه میزان ریسک و بازده، یک تابع مستقیم از نقاط خروج احتمالی و حجم معاملات می باشد.
  • هدف اصلی مدیریت سرمایه، حفظ سرمایه می باشد و کسب سود و افزایش سرمایه در مراحل بعدی اهمیت پیدا می کنند.
  • هر سرمایه گذار می بایست مطالب با شخصیت و رویکرد خود یک استراتژی معاملاتی برای خود طراحی کند و در طول زمان به آن پایبند بماند.
  • وقتی که سرمایه گذار به بازده نجومی انواع معاملات اعتباری و اهرمی فکر می کند، می بایست ریسک سنگین و چند برابری آن‌ را هم مد نظر قرار دهد.
  • مطابق با اصول سرمایه‌ گذاری و توصیه سرمایه گذاران موفق و باتجربه بورس، حداکثر مقدار ریسک تعیین شده در هر موقعیت معاملاتی، نباید از ۳ درصد بیشتر باشد.
  • اگر سرمایه گذار به چندین موقعیت معاملاتی باز به شکل همزمان نیاز دارد، لازم است حداکثر ریسک قابل تحمل میان موقعیت‌ های معاملاتی تقسیم گردد.
  • کم ترین مقدار مجاز در محاسبه نسبت بازده به ریسک در یک موقعیت معاملاتی، عدد 1 است و در صورت کم تر بودن مقدار حاصل، ورود به این معامله اصلا پیشنهاد نخواهد شد.
  • توصیه ما بر این است که سرمایه‌ گذار آستانه تحمل افت سرمایه خود را در موقعیت‌ های معاملاتی به صورت دقیق تعیین نماید. در صورت رویارویی با چند معامله زیانده که نسبت افت سرمایه به محدوده خطر رسید، نیاز است سرمایه گذار فرآیند معاملاتی خود را بدون تعلل برای مدتی متوقف نماید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

سرمایه گذاران قبل از این که وارد بازار بورس شوند، باید تعیین نمایند که چه نوع معامله‌ گری هستند و چه سبک معاملاتی را قرار است دنبال کنند. بنابراین یک استراتژی معاملاتی طراحی کنند تا مدیریت سرمایه در بستر آن به بهترین شکل انجام شود.

در این استراتژی معاملاتی که طراحی کردید، بایستی تعیین کنید که معامله در چه بازه زمانی انجام شود و گزینه سرمایه گذاری چه قابلیت ها و جذابیت‌ هایی دارد. سرمایه گذاران حرفه‌ ای محتاط و ریسک گریزند و وقتی برای ورود به یک معامله اقدام خواهند کرد که ریسک آن بسیار اندک باشد.

به علاوه، برای ورود به معامله بایستی میزان سرمایه، نقاط ورود و خروج سرمایه‌ گذاری و حد ضرر و حد سود مشخص گردد که شما این موارد را باید در تحلیل تکنیکال و تحلیل فاندامنتال آموزش ببینید.

همچنین باید در نظر داشت که نظم، حائز اهمیت ترین شاخص رفتاری یک معامله‌ گر به حساب می آید و باید بتواند سرمایه خود را مطابق با استراتژی طراحی شده مدیریت نماید. در مدیریت سرمایه، هیچ استراتژی معاملاتی نتیجه‌ بخش نیست، مگر این که سرمایه گذار به اصول و قوانین آن پایبند باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مهم ترین تکنیک های مدیریت سرمایه در بورس و همه چیز درباره مدیریت سرمایه و ریسک را به شما آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس را نیز یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مقاله را مطالعه کنید.

به نظر شما در حال حاضر مدیریت سرمایه در بورس ایران مهم تر است یا داشتن استراتژی معاملاتی؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *