نحوه دریافت سود مجمع به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه دریافت سود مجمع

نحوه دریافت سود مجمع همواره یکی از ابهاماتی بوده است که پیش روی بیشتر سهامداران بورسی قرار داشته و دارد و همین موضوع باعث شد تا در یک مقاله جمع و جور، نحوه دریافت سود مجمع را به زبان ساده و کاملا رایگان به همه عزیزانی که در مورد دریافت سود شرکت های بورسی با ابهامی روبرو هستند، توضیح دهیم، بنابراین اگر شما هم دقیق نمی دانید که نحوه دریافت سود مجمع چگونه است، این مطلب برای شما نوشته شده است؛

نحوه دریافت سود مجمع

همه شرکت های بورسی یک سال مالی برای بررسی صورت های مالی خود دارند که معمولا سال مالی بیشتر شرکت های بورس، 12/29 هر سال است. در انتهای سال مالی، شرکت های بورسی باید تمامی دستاوردهای مالی خود را ارائه دهند تا مشخص شود که چقدر سود و یا زیان ساخته اند. این شاخص که آن را با نام EPS می شناسیم، نشان می دهد که یک شرکت بورسی در طول سال و به ازای هر سهم، چقدر سود ساخته است. جالب است بدانید که این عدد را همواره می توانید در پنل کارگزاری خود و یا سایت بورس ایران مشاهده کنید ولی نباید آن را به تنهایی مبنای خرید و فروش خود در بورس قرار دهید.


حتما برایتان جالب است : سهام های ریالی در بورس کدامند؟


خب تا به اینجا دریافتیم که هر شرکت تنها یک بار در طول سال باید صورت های مالی خود را برای پرداخت سود نقدی به ازای هر سهم که به آن EPS می گویند، ارائه دهد و این در واقع سودی است که شرکت به ازای هر سهم در طول آن سال مالی محقق کرده است ولی سودی که قرار است به ازای هر سهم به سهامداران شرکت پرداخت شود، DPS نام دارد و در واقع فرق آن با EPS این است که یک شرکت ممکن است برای افزایش سرمایه از محل سرمایه انباشته و یا توسعه شرکت این پول (EPS) را نزد خود نگه دارد و DPS پرداختی نداشته باشد و یا خیلی ناچیز باشد.

نکته مهمی که در این خصوص باید گفت این است که شما ممکن است که عدد مربوط به سود نقدی محقق شده در سال یا همان EPS تمامی شرکت ها را می دانید، ولی DPS یا سود پرداختی شرکت را نمی توانید دقیق حدس بزنید، بنابراین بهترین روش که تمامی سرمایه گذاران حرفه ای از آن استفاده می کنند، این است که سابقه پرداخت DPS در شرکت یا شرکت های مورد نظر خود را بررسی کنید و ببینید به عنوان مثال شرکت x که نظر شما را برای خرید جلب کرده است، سال های گذشته چند درصد از EPS خود را به عنوان DPS به سهامداران خود پرداخت کرده است و بدین وسیله می توانید پیش بینی دقیق تری از میزان سودی که به شما اختصاص پیدا می کند داشته باشید.

برای مثال اگر شرکت x در 5 سال اخیر، میانگین بین 90 درصد از EPS خود را به سهامداران پرداخت کرده است، امسال هم احتمالا حدود 90 درصد از EPS اعلامی خود را به حساب سهامداران خود واریز می کند و اگر EPS این شرکت در آن سال مالی 2 هزار تومان بود، بدانید که اگر بخواهید 90 درصد از EPS را پرداخت کند، تقریبا چیزی حدود 1 هزار و 800 تومان به ازای هر سهم انتظار شما را می کشد اگر این سهم را خریداری کنید و با آن به مجمع بروید، بنابراین با استفاده از این روش، به سادگی می توانید پیش بینی دقیقی از سود پرداختی شرکت های مختلف بورسی داشته باشید و سودده ترین شرکت های بورسی را به راحتی از سایر شرکت ها تشخیص داده و برای خرید آن ها اقدام کنید.

اطلاع از نحوه دریافت سود سهام در بورس

بعضی از شرکت ها سود نقدی سالیانه را بدون احتیاج به مراجعه حضوری و از طریق شماره شبا اعلام شده در سامانه سجام می پردازند ولی بعضی دیگر هم سود مجمع سالیانه را از طریق بانک ها به سهامداران خود می دهند.


حتما برایتان جالب است : کم ریسک ترین سرمایه گذاری بورس چیست؟


بنابراین لازم است که سهامداران از زمان تشکیل مجمع عادی سالیانه شرکت ها اطلاع داشته باشند تا به منظور دریافت سود سهام خود در زمان مناسب اقدام نمایند. این که از کجا می توانید پیگیر پرداخت سود تقسیمی سهام خود باشید را در این ادامه آموزش داده ایم. لذا برای اطلاع از نحوه دریافت سود سهام در بورس می توانید مراحل زیر را طی نمایید؛

  1. ابتدا وارد سایت codal.ir شوید.
  2. منوی جستجوی اطلاعیه را انتخاب نمایید.
  3. در فیلد نماد، نماد شرکت مورد نظر خود را بنویسید.
  4. بین گزینه های فیلد نوع اطلاعیه، گزینه “زمان بندی پرداخت سود” را انتخاب کنید.
  5. در انتها در پایان فرم، روی جستوجو کلیک نمایید.
  6. چنانچه اطلاعیه‌ ای از طرف شرکت فرستاده شده باشد، به شما نمایش داده خواهد شد که روبروی اطلاعیه، با کلیک روی آیکون‌ ها، بصورت فایل pdf یا عکس می توانید اطلاعات مربوطه را دانلود و مطالعه نمایید. (این را هم در خاطر داشته باشید که نحوه دریافت سود تقسیمی بورس در اطلاعیه، عنوان شده است)

روش های دریافت سود سهام در بورس

روش دریافت سود سهام بورس در شرکت‌ های پذیرفته شده بازار سرمایه گوناگون است و معمولا به سه زیر انجام می پذیرد :

1) واریز سود سهام به حساب بانکی سهامدار : در این روش به منظور پرداخت سود سهامدار می بایست مشخصات حساب بانکی‌ خود را برای شرکت بفرستد. برخی از شرکت‌ ها به حساب بانکی خاصی سود را می پردازند که در این صورت چنانچه سهامدار در آن بانک حساب نداشته باشد، باید برای دریافت سود آن سهام خاص، برای افتتاح حساب در بانک مورد نظر شرکت اقدام کند و مشخصات مربوطه را از طریق سایت شرکت، فکس، ارسال پستی، ایمیل و یا مراجعه حضوری به امور سهام برای شرکت ارسال کند تا بتواند سود سالیانه سهام خود را دریافت نماید.

2) پرداخت سود مجمع بدون نیاز به مراجعه حضوری و از طریق سامانه سجام : این که سهامدار به منظور دریافت سود هر شرکتی بخواهد به روش مراجعه حضوری، ارسال فرم دریافت سود سهام به شرکت و یا افتتاح حساب در بانک های گوناگون اقدام نماید، خیلی درست نیست و سهامدار را با دردسر مواجه خواهد کرد؛ از طرف دیگر سود مجمع بعضی سهم ها خیلی کم است و ارزش صرف وقت را ندارد، از همین روی بهتر است شرکت ها سود مجامع سالیانه خود را از طریق سجام به سهامداران خود بپردازند. ویژگی های این روش پرداخت سود به شرح زیر می باشد :

  • عدم وجود خطا در پرداخت سود سهام
  • صرفه جویی در هزینه و زمان سهامداران
  • عدم احتیاج به مراجعه حضوری سهامداران جهت دریافت سود سهام
  • واریز سود سهام ها به شکل متمرکز، هماهنگ و بدون بی نظمی در نحوه واریز
  • واریز سود تقسیمی کاملا اتوماتیک از طریق سامانه سمات و بدون نیاز به اطلاع قبلی به سهامداران صورت می گیرد

3) مراجعه سهامدار به یک بانک خاص برای دریافت سود سهام : در این روش، شرکت با یک بانک قرارداد امضا می کند تا سود سهامداران خود را به واسطه آن بانک بپردازد. به منظور دریافت سود سهام از طریق مراجعه سهامدار به یک بانک خاص، کافی است سهامدار با کارت ملی و کد بورسی (یک کد عددی 5 رقمی به همراه 3 حرف اول نام خانوادگی سهامدار) خود به یکی از شعب بانک معرفی شده توسط شرکت، مراجعه کند. این را در نظر داشته باشید که ممکن است در بانک، کپی کارت ملی را هم از شما بخواهند، بنابراین بهتر است کپی کارت ملی را نیز همراه خودتان به بانک ببرید. ویژگی های این روش پرداخت سود به شرح زیر می باشد:

  • وجود پراکندگی و بی نظمی در پرداخت سود سهام به وسیله شرکتها به سهامداران
  • افزایش احتمال بروز خطای انسانی در زمان واریز وجوه و ایجاد خسارت برای شرکت و یا مهم تر از آن برای سهامداران!
  • وقت گیر بودن پروسه دریافت سود، به علت الزام برای مراجعه حضوری افراد به بانک مورد تایید شرکت
  • تعدادی از شرکت ها به منظور واریز سود نقدی، خود سهامداران را ملزم به افتتاح حساب در یک موسسه و یا بانک به خصوص کرده که این به مراتب هزینه هایی را برایشان به همراه دارد
  • عدم توجه تعدادی از سهامداران به تاریخ برگزاری مجامع شرکت ها و عدم اطلاع از زمان پرداخت سود تقسیمی به منظور مراجعه حضوری و دریافت وجه سود متعلق به سهام خود

چه زمانی شرکت ها سود پرداخت می کنند؟

مطابق با قانون تجارت،‌ با تصویب تقسیم سود در مجمع عمومی سالیانه، شرکت وظیفه دارد تا حداکثر 8 ماه بعد، سود برای پرداخت سود نقدی سالیانه سهام به سهامداران خود اقدام کند. البته همان طور که پیش تر هم گفتیم، باید در نظر داشته باشید که نحوه ی دریافت سود سهام بورس در تمامی شرکت ها به صورت نقدی نیست. لذا بعضی مواقع تسویه به شکل غیرنقدی، تحویل کالاهای تولیدی به وسیله شرکت یا واریز بخشی از سود به محل سود انباشته شرکت را شاهد هستیم.

نحوه دریافت سود سهام بعد از مجمع

این موضوع که در این بازه‌ 8 ماهه چه زمان سود به سهامداران پرداخت می شود، به تصمیمات و سیاست‌ های شرکت‌ ها بستگی دارد. بعضی از شرکت ها در روزهای نخست بعد از تشکیل مجمع، سود نقدی سهامداران را سریعا به آن ها می دهند ولی برخی دیگر این کار را به روزهای آخر موکول می‌ کنند و متاسفانه بعضی از شرکت‌ ها حتی پس از پایان مهلت قانونی هم همچنان اقدامی برای پرداخت سود سالیانه به سهامداران نکرده اند!


حتما برایتان جالب است : منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست


البته این را هم باید گفت که بر اساس قانون تجارت، سهامداران شرکت های بد قول، می توانند به صورت قانونی از حق خود دفاع نمایند و مراتب اعتراضات خود را به مراجع ذی‌ صلاح اعلام نمایند ولی این که دقیقا چه زمانی به سود سهام خود دست پیدا کنند، مشخص نیست. نکته شایان ذکر دیگر این که در این صورت اقدامی به منظور توقیف و مصادره اموال شخصی صاحبان شرکت انجام نخواهد گرفت ولی سخت‌ گیری‌ های لازم روی تجهیزات و ماشین‌ آلات آنان اعمال خواهد شد!

همه شرکت های بورسی سود پرداخت می کنند؟

اگر یک شرکت در یک سال مالی نتواند هیچگونه سودی به دست آورد و اصطلاحا زیان ده باشد، دیگر سودی هم وجود نخواهد داشت که شرکت بخواهد آن را میان سهامداران خود تقسیم کند. به عنوان مثال گروه خودرو سازی سایپا و ایران خودرو هر دو معمولا شرکت های زیان ده هستند و به ظاهر و در صورت های مالی سودی محقق نمی کنند! و همواره سودی از این طریق به سهامداران این شرکت ها تعلق نمی گیرد.

البته بعضی اواقت نیز امکان دارد شرکت بتواند سود کسب کند اما در مجمع تصمیمی اتخاذ می شود تا هیچ سود نقدی تقسیم نشود تا در سال های آینده شرکت بتواند طرح های توسعه ای اجرا کند و یا افزایش سرمایه از محل سود انباشته را در شرکت شاهد باشیم.

سود سالیانه سهام بورس به چه کسانی تعلق میگیرد؟

سود سهام شرکت‌ های بورسی و فرابورسی به هر کسی که در زمان تشکیل مجمع، سهامدار شرکت باشد تعلق خواهد گرفت. بنابراین تفاوتی نمی کند که شما سهام را از سال پیش خریده باشید و یا 1 روز پیش از برگزاری مجمع آن را به پرتفوی بورسی خود اضافه کرده باشید.

به عبارتی برای دریافت سود نقدی سالانه، الزاما نباید یک سال سهامدار آن شرکت باشید، ولی معمولا بعد از پرداخت سود، قیمت سهم به میزان سود پرداختی افت می کند تا دارایی شما تغییری نکند و نکته مهم اینجاست که شرکت در روز بازگشایی پس از مجمع سالیانه، بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد و اگر شرکت بتواند با مثبت خوبی کار خود را در سال مالی جدیدش در بازار بورس آغاز کند، می توانید آن سود را به عنوان سود اصلی و خالص از آن شرکت به حساب بیاورید.

سود مجمع را اگر نگیریم چه اتفاقی برایش می افتد؟

چنانچه به هر دلیلی در مهلت مقرر برای دریافت سود نقدی سهام‌ خود اقدام نکردید، این مبلغ برای شما محفوظ خواهد ماند و برای دریافت این سود و یا سودها باید با امور سهام شرکت تماس بگیرید تا از چگونگی دریافت سود سهام بورس اطلاع پیدا کنید.

البته باید در نظر داشته باشید که حتی اگر این کار را هم انجام ندهید، همچنان از شرکت طلبکارید و بعدا اگر در افزایش سرمایه بعدی شرکت از محل آورده نقدی شرکت کنید، می‌ توانید از محل همین طلبکاری حق تقدم‌ هایتان را به سهم تبدیل کنید و بدین شکل طلب خود را از شرکت دریافت کنید.

با چه سهم هایی به مجمع برویم؟

با شرکت‌ هایی که EPS مثبت دارند و سابقه پرداخت سود خوبی نیز دارند، می توان به مجمع رفت. لذا در این راستا ما به عنوان سهامدار بورس می‌ توانیم با نگاه به EPS شرکت متوجه شویم به ازای هر سهم چه میزان سود محقق کرده است.


حتما برایتان جالب است : سهم های کامودیتی محور کدامند؟


بنابراین اگر سود خوبی محقق شده است و به صورت معمول شرکت در سال های اخیر، بیشتر مقدار این میزان سود محقق شده را به سهامداران پرداخته است، با این شرکت به مجمع رفتن می تواند سودآور باشد.

جالب است بدانید که به عنوان مثال به صورت معمول شرکت ‎‌های سرمایه گذاری سود سهام نمی پردازند و این سود را جمع آوری کرده و بعدا افزایش سرمایه را در دستور کار خود قرار می دهند و یا در مثالی دیگر، شرکت های پتروشیمی معمولا سود خوبی از این طریق به سهامداران می دهند و EPS آن ها معمولا بالاست و می توانید به عنوان یک گزینه مناسب به این گروه بورسی نگاه کنید.

نکات تکمیلی در مورد دریافت سود نقدی در بورس

  • شرکت به ازای هر سهام مقدار سود مشخصی محقق می کند، ولی الزاما همه آن را به سهامداران خود نمی دهد. در حقیقت شرکت ها معمولا بخشی از سود شرکت را به سهامداران خود می دهند و مابقی را به دلایل گوناگون نزد خود نگه می دارند. اصطلاحا به سود خالصی که شرکت محقق می کند EPS و به سودی که می پردازند DPS گفته می شود.
  • شرکت‌ هایی که حقوق سهامدار برای آن ها حائز اهمیت است؛ لذا به صورت معمول سود سهام را از طریق سجام به حساب افراد واریز می نمایند.
  • دریافت سود مجمع، هیچ ربطی به کارگزاری و درصد سود و زیان توی سبد سرمایه گذاری بورسی شما نخواهد داشت و خود شما می بایتس به صورت مستقل به منظور دریافت این سود اقدام نمایید.
  • جالب است بدانید که بر اساس آمار، تقریبا 99 درصد مواقع سود نقدی که پرداخت می‌ شود، کم تر از سود خالصی است که شرکت تعقق کرده است.
  • شرکت‌ هایی که در تابلوی بورس EPS آن ها منفی نباشد، به صورت معمول سود پرداخت می کنند. چنانچه شرکتی EPS آن منفی باشد، آن شرکت زیانده است و سود مجمع پرداخت نمی کند.
  • همچنین می توانید با جستجوی نام شرکت در کنار عبارت “امور سهام” در گوگل، با امور سهام شرکت‌ ها تماس حاصل کنید و از آن ها درباره نحوه گرفتن سود سهام در بورس سوال فرمایید.
  • سود نقدی تنها به کسانی می رسد که در زمان مجمع سهامدار شرکت بوده باشد و اصطلاحا با سهم به مجمع رفته باشد. بنابراین اگر پس از مجمع سهام مورد نظر را خریداری نمایید، سود نقدی به شما تعلق نخواهد گرفت. همچنین چنانچه یک روز پیش از مجمع سهم را خریداری کنید و یک روز بعد از آن هم به فروش برسانید، به این دلیل که در زمان مجمع سهامدار بودید، امکان دریافت سود نقدی سالیانه شرکت را خواهید داشت.
  • همه شرکت های بورسی وظیفه دارند 10 روز پیش از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه، تاریخ و محل مجمع را به اطلاع سهامداران و تمامی فعالان بازار سرمایه برسانند. شرکت‌ های بورسی در روزنامه‌ ای که پیش از این اعلام کرده اند، تاریخ و محل دقیق مجمع را به سهامداران خود اطلاع رسانی می کنند. همچنین وظیفه دارند که در سامانه کدال اعلامیه برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه را قرار دهند. به صورت معمول سرمایه‌ گذاران از سایت کدال برای اطلاع از مجمع بهره می گیرند و می توان گفت معتبرترین و بروزترین سایت برای پیگیری همچین مواردی، همین سایت کدال می باشد.
  • بعد از سرچ کردن تمامی آگهی‌ های مجمع این شرکت برای شما دسته بندی می شود. در نظر داشته باشید که همواره نخستین آگهی برای امسال است، چنانچه آگهی وجود نداشت، آگهی امسال هنوز بارگذاری نشده است و همچنان باید صبر کنید.
  • در نظر داشته باشید که در اطلاعیه پرداخت سود نقدی، زمان و محل برگزاری مجمع شرکت درج شده، بنابراین تمامی افرادی که قصد دارند در مجمع حضور یابند، قادرند در تاریخ ذکر شده به محل مجمع مراجعه کنند. البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که احتیاجی به حضور شما در مجمع نیست و به شما سود تعلق خواهد گرفت، پس حضور شما شرط نیست ولی اگر دوست داشته باشید حضور پیدا کنید، امکان این کار برایتان فراهم است.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به زبان ساده همه چیز درباره نحوه دریافت سود مجمع را خدمت شما عزیزان توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه انتخاب سهام مستعد رشد در بازار بورس را هم به زبان ساده یاد بگیرید، توصیه می کنم حتما این مقاله را بخوانید.

حال که دیگر نحوه دریافت سود سهام از بورس را یاد گرفته اید، فکر می کنید بهترین روش برای پرداخت سود سهام کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *