خرید پالایش یکم | خرید سهام پالایشی یکم و تمدید پالایش یکم

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید پالایش یکم

صندوق پالایشی یکم در حال حاضر در بورس قابل خرید است و میتوانید سفارشات خود را برای نماد پالایش یکم ثبت نمایید. مهلت خرید تا 19 شهریور بود که با تمدید پالایش یکم ، مدت زمانی که برای خرید در اختیار متقاضیان است تا 26 شهریور ماه تمدید شد و میتوانید برای خرید سهام پالایشی یکم اقدام نمایید. شرایط خرید پالایش یکم بسیار ساده است و شما می توانید برای خرید 500 واحد از نماد پالایشی یکم با قیمت 10 هزار تومان اقدام کنید و اگر 200 واحد دارایکم خریداری کرده باشید، میتوانید برای خرید پالایش یکم به اندازه 300 واحد اقدام کنید تا فرآیند تخصیص کامل شود و صندوق پالایشی یکم به متقاضایان خرید اختصاص یابد. همه چیز درباره خرید پالایش یکم را در این مطلب بخوانید.

خرید پالایش یکم

پالایش یکم صندوقی که بسیاری از بورس بازها در انتظار آمدنش بودند وقتی آمد که با توجه به تخفیف در نظر گرفته شده و قیمت سهام پالایشگاه های موجود در پرتفوی سهام این صندوق، با یک ضرب و تقسیم ساده از نظر سودآوری جذاب به حساب می آید، ولی وضعیت این روزهای بورس باعث شده سات تا از صندوق پالایش یکم استقبال خوبی به عمل نیاید. میتوان این طور گفت که صندوق پلایش یکم برای بورس بدشانسی آورده و سرآغاز سقوط بورس شده یا سقوط بورس به اعتبار این صندوق خسارت زده و ریزش های بورس برای این صندوق بدشانسی آورده است؟

پاسخ هرچه باشد، نتیجه ثابت است و آن این که استقبال از دومین صندوق قابل معامله دولتی از حد انتظار بسیار کم تر است. بررسی ها نشان می دهد این صندوق از نظر سودآوری جذاب است، ولی این سودآوری روی کاغذ و در حالت منطقی معنا پیدا می کند و این روزها در بورس بیش از منطق، هیجان، ترس و بدبینی حاکم است! چهار نکته مهم وجود دارد که درباره پذیره نویسی پالایش یکم باید در نظر داشت و بهتر است این نکات را سرمایه گذاران بورس بدانند. این چهار نکته را در ادامه مورد بررسی قرار داده ایم؛

پیشنهاد مطالعه : پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم (دارا دوم) | همه چیز راجب نماد پالایش

نکته اول؛ عدم زیان های سنگین در زمان افت شاخص کل بورس :  بررسی‌ ها نشان داده است که ۴ سهم موجود در این صندوق، متحمل زیان چندانی نشده ‌اند و در کنار این افت اندک، تعدیل مثبت سود هر سهم پالایشی ‌ها برای دوره سه ماهه و همچنین فرصت بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان می ‌تواند تخفیف در نظر گرفته شده را چند برابر نماید.

نکته دوم؛ تنها ۵ درصد از پلایش یکم فروش رفته است : بر اساس آخرین اطلاعات، رقم پذیره نویسی این صندوق تا به امروز از مرز ۳۵۰۰ میلیارد تومان گذشته است. البته مبلغ کل پذیره‌ نویسی پالایش یکم با احتساب تخفیف ۲۰ درصدی، ۶۴ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان است و به عبارتی تاکنون حدود ۵ درصد از سهام دولتی پالایشگاه‌ ها فروخته شده است. چنانچه این برآورد صحیح باشد، باید گفت جو بورس حداقل تا امروز با این صندوق همراه نبوده و سرمایه گذاران بورسی به سودآوری این صندوق خوش بین نیستند و این نکته مهمی است که متقاضیان باید آن را در خاطر داشته باشند.

نکته سوم؛ سودآوری پالایش یکم بر مبنای قیمت گذاری ۴سهم این صندوق : بر اساس اعلام سازمان خصوصی ‌سازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم، قیمت روز قبل از پذیره ‌نویسی یعنی ۴ شهریورماه در نظر گرفته شد. این قیمت برای شپنا ۳۵۰۴ تومان، شبندر ۴۰۲۸ تومان، شتران ۳۴۷۵ تومان و شبریز ۴۳۱۶ تومان بود. یعنی با احتساب ۲۰ درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می ‌شود.

در حقیقت میتوان این طور گفت که هر سهم شپنا ۲۸۰۳، شبندر ۳۲۲۲، شتران ۲۷۸۰ و شبریز ۳۴۵۲ خریداری می ‌شود و نکته حائز اهمیت اینجاست که سهام پالایش یکم از آغاز پذیره ‌نویسی تا به امروز با تغییر قیمت منفی همراه شده ‌است که تا تخفیف اعلام‌ شده همچنان فاصله زیادی دارد و با توجه به پتانسیل‌ های این شرکت ‌ها از جذابیت قابل توجهی برخوردار می باشد.

نکته چهارم؛ تعدیل های مثبت سود ۴ پالایشگاه : نکته حائز اهمیت دیگری که باید در نظر داشت این است که داوود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم گفته است؛ پیش ‌بینی می ‌شود نماد شرکت‌ های پالایشی پس از تعدیل با افزایش قیمت قابل توجهی باز شود که دراین صورت تاثیر زیادی در خرید واحدهای پالایشی یکم خواهد داشت، ولی این ادعا تا چه میزان درست است را باید دید!

جالب است بدانید که در این اطلاعیه ‌ها خبر از تغییر شیوه قیمت‌ گذاری نفت خام و 5 فرآورده اصلی و سوخت ‌های هوایی در سال ۹۹ و اصلاح قیمت خرید نفت خام مرتبط با سه ماه اول سال جاری داده شده بود، تغییراتی که موجب تعدیل مثبت سود سه ماه نخست پالایشگاه‌ ها شد و بدین صورت برای مثال سود هر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۹ با تعدیل مثبت ۵/ ۵۷ درصدی از ۳۱۵ ریال به ۴۹۶ ریال افزایش پیدا کرد.

پیشنهاد مطالعه : نحوه ثبت نام دارا دوم (پالایشی یکم) در بورس چگونه است؟

پالایش نفت بندرعباس نیز اصلاحیه ‌ای مبنی بر تعدیل سود ۷۲ درصدی منتشر کرد و سود هر سهم خود در سه ماه ابتدای سال را از ۳۱۱ ریال به ۵۳۶ ریال افزایش داد. پالایش نفت تبریز بیشترین درصد تعدیل را به نمایش گذاشت و سود هر سهم خود را از ۳۲۳ ریال به ۵۶۱ ریال افزایش داد. این گزارش ‌های مثبت در حالی انتشار یافت که توقف نمادهای مذکور به دلیل انتشار اطلاعات با اهمیت گروه الف بوده و در نتیجه در بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان معامله خواهند شد.

خرید سهام پالایشی یکم

همانطور که احتمالا میدانید، صندوق پالایشی یکم شامل سهام شرکت‌ های پالایشگاهی بزرگ دولت یعنی پالایش نفت تهران با نماد شتران، پالایش نفت تبریز با نماد شبریز، پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا و پالایش نفت بندر عباس با نماد شبندر می باشد. هر شخص قادر است با داشتن کد بورسی تنها از طریق کارگزاری سهام صندوق پالایشی یکم را با نماد “پالایش” و البته در زمان مقرر سفارش دهی یعنی از ساعت ۱۲:۳۰ الی ۱۴ خریداری نماید.

این را در نظر داشته باشید که اشخاصی که کد بورسی ندارند هم می ‌توانند از طریق مراجعه به سایت بانک ‌های منتخب که باید در یکی از آن ‌ها حساب داشته باشند و یا با استفاده از اپلیکیشن‌ های در نظر گرفته شده با کد ملی و شماره شبا خریداری نمایند که البته محدودیت زمانی برای سفارش دهی مشخص نشده است.

صندوق پالایش یکم

البته باید در نظر داشت افرادی که بدون کد بورسی برای خرید صندوق پالایشی یکم اقدام می نمایند، در زمان گشایش نماد که امکان معامله و خرید و فروش آن مهیا می ‌شود، باید حتما کد بورسی خود را دریافت کرده باشند و بعد از ورود به پرتفوی خود در کارگزاری در بخش تغییر کارگزار ناظر درخواست انتقال سهم به پرتفوی خود را بدهند که عموما بین ۳ تا ۶ روز کاری هم زمان می ‌برد، لذا بهتر است بعد از خرید در فرصت 1 ماهه تا بازگشایی نماد اقدام به ثبت نام در سامانه سجام و یک کارگزاری و در نتیجه دریافت کد بورسی کنید.

تمدید پالایش یکم

با اتمام مهلت درنظر گرفته شده برای شرکت در پذیره ‌نویسی صندوق پالایشی یکم یا همان دارادوم در ۱۹ شهریورماه، سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از تمدید مهلت پذیره ‌نویسی صندوق سرمایه‌ گذاری پالایشی یکم خبر داد و گفت؛ با توجه به درخواست ارائه شده مبنی بر تمدید دوره پذیره‌ نویسی برای استفاده متقاضیانی که فرصت خرید واحدهای سرمایه‌ گذاری صندوق مذکور را نداشته ‌اند، تمدید پذیره ‌نویسی تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۶ شهریور امسال با رعایت سایر قوانین و مقررات از نظر این سازمان بلامانع است.

خبر خوب برای خرید پالایش یکم بر روی سایت کدال

احتمالا همه متقاضیانی که بنا داشتند در پذیره ‌نویسی “پالایش” شرکت کنند، خبر تخفیف ۴۰ درصدی برای پالایشی یکم به گوششان رسیده باشد. خبری که در ابتدا افزایش تخفیف خصوصی ‌سازی برای واگذاری صندوق مزبور را به ذهن می رساند، ولی در حقیقت برداشت مدیر صندوق پالایش یکم از وضعیت سهام پالایشی است. به صورت کلی پیش ‌بینی می ‌شود که نماد شرکت‌ های پالایشی پس از تعدیل با افزایش قیمت قابل توجهی باز شود که دراین صورت تاثیر زیادی در خرید واحدهای پالایشی یکم خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : نحوه خرید پالایشی یکم در بورس یا بانک | آموزش نکات کلیدی به زبان ساده

ولی این ادعا تا چه میزان درست است؟ اواخر مرداد امسال بود که اعلام شد دستورالعمل شیوه محاسبه قیمت نفت خام و میعانات گازی و ۵ فرآورده اصلی نفتی و سوخت هوایی در سال ۱۳۹۹ از جانب وزیر نفت به شرکت‌ های پالایشی ابلاغ شده است. طبق مصوبه مزبور مبنای محاسـبه نرخ نفت خـام از میـانگین محموله ‌های صادراتی منطقه‌ای به میانگین ماهانه محموله‌ های صادراتی نفت ایران که اغلب از نرخ ‌های مزبور کمتر است، محاسـبه و منظور می شود و این میتواند خبر بسیار خوبی بری صندوق پالایش یکم به حساب آید.

پیش بینی سوددهی صندوق پالایشی یکم

۱) صنایع سودآور با ارزش جایگزینی بالا : صنایع پالایشگاهی از جمله صنایع بنیادی و قابل اهمیت برای کشور است که نسبت به سایر صنایع هم از اهمیت استراتژیک دارد و هم شرکت ‌های پالایشی از ارزش جایگزینی بسیار بالایی برخوردار هستند، از همین روی به لحاظ ارزندگی نسبت به دیگر شرکت ‌های بورسی همواره بیشتر قابل توجه قرار می گیرند. از طرف دیگر قسمت زیادی از فروش این صنعت صادر می ‌شود و با توجه به بالا بودن قیمت دلار و افزایش صادرات بعد از کاهش محدودیت ‌های کرونایی می ‌تواند سود مناسبی به دنبال داشته باشد.

۲) تعدیل نرخ خوراک پالایشگاه‌ ها : هفته گذشته با دستور وزیر نفت نرخ خوراک پالایشپاه‌ ها کم تر شد و در هر بشکه نفت حدودا ۲.۸ دلار تخفیف برای شرکت ‌های پالایشگاهی تخفیف در نظر گرفته شد که مطمئنا با کاهش قال توجه هزینه‌ ها میزان سود دهی آن ‌ها نیز افزایش چشم گیری خواهد داشت.

۳) بازدهی فوق العاده دارایکم : وقتی که در خرداد ماه نخستین صندوق قابل معامله دولت به نام دارایکم روانه بازار بورس شد، بسیاری اعتمادی به این سهام دولتی نداشتند و از خرید امتناع کردند، ولی پس از بازگشایی صندوق پس از 1 ماه ارزش سهم صندوق از ۱۰ هزار تومان در مدت کوتاه چند هفته‌ ای به بیش از ۳۰ هزار تومان هم رسید. به عبارتی سهام ۲ میلیون تومانی صندوق برای هر فرد خریدار تا بیش از ۶ میلیون تومان یا سود بالای ۲۰۰ درصدی هم رقم زد و در نهایت با ریزش ‌های اخیر شاخص در رنج حدود ۲۰ هزار تومان یا سود حدود ۱۰۰ درصدی قرار دارد.

۴) افزایش سرمایه و سود مجامع : تمامی ۴ نماد پالایشگاهی متعلق به صندوق به زودی افزایش سرمایه خواهند داشت که مشخصا روی ارزش سهام آن‌ ها تاثیر مثبت دارد. در همین خصوص بر اساس اطلاعات منتشر شده شتران حدود ۷۰ درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته خواهد داشت و شپنا نیز از همین محل حدود ۴۹ درصد افزایش سرمایه دارد و البته بر اساس اخبار غیر رسمی از محل مازاد تجدید ارزیابی نیز افزایش سرمایه دارد و دو نماد دیگر نیز طبق اطلاعات غیر رسمی به زودی تجدید ارزیابی را در دستور کار خود خواهند داشت.

۵) تخفیف ۲۰ درصدی : در حقیقت با تخفیفی که دولت برای جذب مردم به خرید سهام صندوق گذاشته است حداقل در کوتاه مدت و طی یک ماه کسب سود ۲۰ درصدی از ۵ میلیون تومان که ۱ میلیون تومان می ‌شود برای هر فردی می ‌تواند جذابیت بالایی در سرمایه گذاری داشته باشد.

۶) افزایش قیمت بعد از ۲ بازگشایی : بر اساس اعلام سازمان بورس نماد ۴ شرکت پالایشی از ۱۵ شهریور تا ۲۶ شهریور در تابلوی معاملات متوقف شد، لذا به نظر می آید طبق تجارب قبلی احتمالا یک رنج مثبت ۱۰ را به همراه داشته باشند. از طرف دیگر در اواسط مهر هم که صندوق بازگشایی خواهد شد احتمال ۱۰ درصد مثبت خوردن قیمت صندوق وجود دارد، به خاطر این که عموما سهامدار حقوقی یک خرید مناسب خواهد داشت و این در صندوق دارایکم قابل مشاهده بود.

پیشنهاد مطالعه : صندوق دارا دوم (پالایش یکم) چیست و خرید نماد پالایش توصیه میشود یا خیر؟

۷) فشار نقدینگی و رشد قیمت سهم : پیش بینی می ‌شود بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از این صندوق خریداری شود، ولی چنانچه با نگاه بدبینانه میزان خرید را ۱۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی کنیم خود همین رقم هم به خودی خود بعد از بازگشایی تا وقتی که تخلیه شود اثر مثبت و قابل توجهی می‌ تواند روی قیمت سهم داشته باشد. از طرف دیگر بسیاری این صندوق را به ویژه برای فرزندان یا پدر و مادر بازنشسته خود به دید بلند مدت خریداری می‌ کنند، پس تا مدت طولانی برای عرضه و فروش آن اقدامی نمی کنند.

۸) عدم تمایل دولتی‌ها برای عرضه سهام در قالب صندوق : به اعتقاد بسیاری از کارشناسان با توجه به مقاومت وزارت نفت برای عرضه پالایشی یکم و عدم تمایل عرضه سهام شرکت‌ های پالایشی در قالب صندوق و با چنین تخفیف ‌هایی به نظر می آید همین امر را می ‌توان دلیلی برای ارزنده بودن این سهام به حساب آورد.

امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان خرید پالایش یکم نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی در خصوص خرید صندوق پالایش یکم داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *