بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم

تورم عضو لاینفکی از اقتصاد ایران است و با افزایش پیوسته نرخ تورم در سالیان اخیر، باید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم را بدانید تا در این اوضاع بتوانید بهترین تصمیم را برای سرمایه خود اتخاذ کنید و این را در نظر داشته باشید که آنقدر مهم نیست که چقدر سرمایه در اختیار دارید، بلکه با توجه به این که بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم چیست، باید بتوانید بهترین بازار را برای آن مقدار پولی که در اختیار دارید، انتخاب کنید. پس اگر دوست دارید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم را یاد بگیرید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم

در سالیان اخیر به علت پایین بودن سطح تورم و افزایش دیر به دیر قیمت‌ ها، عموم مردم چنانچه قصد خریدهای بزرگ مانند خانه، ماشین و … را داشتند، چند سالی پول خود را در بانک‌ ها پس‌ انداز می کردند و هر وقت به حد کافی می رسید، برای خرید اقدام می کردند و واقعا هم این توانایی را داشتند که با پول پس‌ انداز شده خود طی چند سال خانه، ماشین یا ملک موردنظر خود را خریداری کنند، ولی حالا با این نرخ تورم بالا و گرانی‌ های موجود و پیش‌ رو هر اندازه هم صرفه‌ جویی و پس‌ انداز کنیم، توانایی خریدهای کلان را نخواهیم داشت.

حتما برایتان جالب است : بهترین سرمایه گذاری در سال 1400 چیست؟

حال سوالی که در حال حاضر مطرح می شود این است که بهترین سرمایه‌ گذاری در زمان تورم چه نوع سرمایه گذاری و در چه بازاری است؟ به بیانی دیگر پس‌ اندازهایمان را چه کنیم؟ آیا پول خود را در بانک‌ ها و موسسات اعتباری که سود ثابت و کم‌ تر از نرخ تورم دارند قرار دهیم؟ در حقیقت در زمان تورم چه نوع سرمایه‌ گذاری بهتر است که ما از آن طریق به هدف های خود دست یابیم؟

در اقتصاد ایران با توجه به این که متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ بهره و نرخ تورم مدام درگیر نوسانات است، موضوع سرمایه‌ گذاری بسیار حائز اهمیت می شود. با توجه به نرخ تورم واقعی و کاهش ارزش پول ملی، یافتن راهکاری مناسب برای حفظ ارزش پول و دارایی نقد خود حائز اهمیت است. در ادامه 5 بازار اصلی برای حفظ ارزش پولتان در برابر اثرات تورمی را معرفی کرده ایم که با توجه به ویژگی های شخصیتی خود، میزان دارایی، سطح ریسک پذیری و … می توانید بهترین آن ها را برای خود انتخاب کنید؛

1) سرمایه‌ گذاری در بازار بورس

سرمایه‌ گذاری در بورس یکی از روش‌ های سرمایه‌ گذاری در هر کشوری به خصوص ایران به حساب می آید. سرمایه‌ گذاری در بازار سهام یکی از رایج ترین روش های سرمایه‌ گذاری در جهان و یکی از عقلانی ترین روش های سرمایه گذاری در دوران تورم به شمار می رود. شرکت‌‌ های معتبر کشور در صنایع گوناگون سهام خود را در بازار سرمایه ارائه می کنند تا افراد گوناگون که قصد سرمایه‌ گذاری در این بازار را دارند، سهامدار شرکت‌ ها شوند.

عدم نیاز به سرمایه کلان برای ورود به بازار، یکی از دلایل اصلی جذابیت بورس برای سرمایه‌ گذاری است، تا جایی که شما با 500 هزار تومان می توانید برای خرید هر سهامی که مد نظر داشتید، اقدام نمایید ولی این را نیز باید در نظر داشته باشید که برای خرید عرضه اولیه شما هیچ گونه محدودیت قیمتی نخواهید داشت و تمامی عرضه های اولیه که مثلا 10 هزار تومان وجه نیاز دارند یا 100 هزار تومان و بیشتر یا کم تر را می توانید به راحتی مورد معامله قرار دهید اما برای خرید سهام های عادی در بازار بورس، حداقل قیمت هر سفارش باید بیش از 500 هزار تومان باشد تا سفارشتان ثبت و اجرا شود.

شاید به گوشتان خورده باشد که سرمایه‌ گذاری در بازار سهام ریسک زیادی به همراه دارد، ولی می بایست در نظر داشته باشید که چنانچه از دانش و علم کافی برخوردار باشید و بر اساس استراتژی مختص خود و همچنین رعایت مدیریت سرمایه پیش روی کنید، ریسک سرمایه‌ گذاری شما نسبت به قبل تا حدود زیادی کاهش پیدا خواهد کرد، اگرچه می توان گفت که ریسک و بازدهی با یک دیگر رابطه مستقیمی دارند و به تعبیر دیگر هرچه ریسک بیشتر باشد، بازدهی نیز به همان اندازه بیشتر خواهد بود. اگر دوست دارید در مورد سرمایه گذاری در بورس بیشتر بدانید، این مطلب جامع و رایگان شما را به بهترین شکل راهنمایی می کند.

مزایای سرمایه‌ گذاری در بازار بورس

  • ** بازار بورس از نقدشوندگی بالایی برخوردار است.
  • ** در بازار بورس می توانید از معافیت های مالیاتی استفاده کنید.
  • ** با سرمایه گذاری شما در این بازار، ارزش سرمایه تان در مقابل تورم حفظ می شود.
  • ** شما برای ورود و حتی خرید سهام به سرمایه زیادی نیاز ندارید و با حداقل 500 هزار تومان قادرید هر سهمی را بخرید.
  • ** به دو روش می توانید سود کسب کنید که یکی نوسان گیری روزانه در بورس است و دیگری دریافت سود سالیانه شرکت در انتهای سال مالی که هر دو روش می توانند در کنار یک دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

معایب سرمایه‌ گذاری در بازار بورس 

  • ** در بازار بورس، سرمایه در کنترل فیزیکی مالک قرار ندارد.
  • ** این بازار تا حدود زیادی از سیاست‌ خارجی و تحریم تاثیر می پذیرد.
  • ** بازار بورس متاثر از کیفیت سیاست گذاری اقتصادی دولت است؛ مثل  سیاست بودجه ‌ای، سیاست پولی، بانکی و ارزی.
  • ** بازار سرمایه همچنین از کیفیت مدیریت شرکت نیز تاثیر می گیرد که در بیشتر اوقات نمی توان از آن اطلاع دقیقی کسب کرد.

2) سرمایه گذاری در حوزه مسکن و مستغلات

در ایران به علت عوامل فرهنگی و اقتصادی، سرمایه‌ گذاری در مسکن بسیار حائز اهمیت است و برخی افراد بر این باورند که بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم سرمایه گذاری در این حوزه به حساب می آید، به این خاطر که مسکن هم کالایی مصرفی است و هم قیمت آن به مرور افزایش می یابد، لذا بسیاری از مردم بهترین روش‌ های سرمایه‌ گذاری در ایران را خرید مسکن می دانند، ولی هر یک از بازارهای مالی مزایا و معایب و همینطور ریسک مختص به خود را دارا می باشند.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار مسکن – از صفر تا صد خرید و فروش مسکن

امروزه وضعیت ملک و معاملات مسکن همگام با تورم در حال افزایش است ولی به علت ناتوانی خریداران در پرداخت قیمت مسکن، بازار ملک با رکود روبرو است. خانه‌ دار شدن در شرایط کنونی کار چندان ساده ای به حساب نمی آید، چرا که حداقل بودجه لازم به منظور خرید خانه در یک محله کاملا متوسط، بیش از یک میلیارد تومان شده است و وام مسکن نیز حتی اگر بخواهیم مشکلات وام اوراق و اقساط نجومی آن را حساب نکنیم، درصد کمی از این پول را پوشش می دهد، ولی همچنان می توان برای خرید مسکن در شهر پردیس اقدام کرد و با رشدی که این شهر در سالیان آینده می کند، به سوددهی دست یافت.

مزایای سرمایه‌ گذاری در مسکن

  • ** قیمت آن به مرور رشد می کند.
  • ** از ریسک نسبتا پایینی برای حفظ سرمایه برخوردار است.
  • ** امکان استفاده از آن را دارید و همچنین می توان با اجاره یا رهن دادن آن، درآمد کسب کنید.

معایب سرمایه‌ گذاری در بازار مسکن

  • ** بر اساس مصوبه‌ های جدید، چنانچه خالی بماند باید بابتش مالیات بپردازید.
  • ** یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت محسوب می شود و شاید نتواند سود مورد نظر شما را در کوتاه مدت برایتان به ارمغان بیاورد.
  • ** بازار مسکن نقدشوندگی پایینی دارد که یکی از معایب سرمایه‌ گذاری در این حوزه محسوب می شود.
  • ** همچنین فردی که قصد ورود به این بازار را دارد، بایستی سرمایه زیادی در اختیار داشته باشد. حال آن که عموم مردم چنین پولی در اختیارشان نیست.

3) سرمایه‌ گذاری در بانک ها

درصد بالایی از حجم سرمایه‌ گذاری‌ ها در ایران به سپرده بانکی اختصاص می یابد. سرمایه‌ گذاری در بانک بدین شکل است که پول در اختیار بانک قرار می گیرد تا به صورت ماهانه مبلغی تحت عنوان سود به سرمایه گذار پرداخت شود. سرمایه‌ گذاری در بانک از جمله سرمایه‌ گذاری‌ های بدون ریسک به حساب می آید، چرا که اصل سرمایه حفظ و مبلغی سود در هر ماه به آن تعلق خواهد گرفت. لذا این روش برای افرادی که ریسک پذیری بالایی ندارند، شاید بتواند گزینه مناسبی باشد، هرچند که ما هیچ وقت کسی را به سرمایه گذاری در بانک ها تشویق نمی کنیم.

بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم بالا

به صورت کلی می توان گفت که در شرایط فعلی اقتصاد ایران که تورم دو رقمی و بیش از 50 درصد است، بهره بانکی قادر نیست ارزش پول شما را در برابر تورم حفظ کند و این موضوع، متضرر شدن شما را به همراه خواهد داشت، لذا چنانچه به دنبال بهترین بازار سرمایه گذاری در زمان تورم می گردیدف سرمایه گذاری در بانک به هیچ عنوان مناسب شما نخواهد بود.

مزایای سرمایه‌ گذاری در بانک‌ ها

  • ** سوددهی آن قطعی و تضمینی می باشد.
  • ** سرمایه‌ گذاری در بانک ریسکی به همراه ندارد.
  • ** از نظر افق زمانی می توان سرمایه‌ گذاری بلندمدت و کوتاه‌ مدت را در این بازار تجربه کرد.

معایب سرمایه‌ گذاری در بانک ها

  • ** سپرده سرمایه‌ گذاری کوتاه‌ مدت از جمله منابع ارزان قیمت به حساب می آید.
  • ** در سپرده بانکی بلندمدت تا 5  سال قابلیت نقل و انتقال سرمایه به سایر بازارهای وجود ندارد، در حالی که در شرایط اقتصاد تورمی و نوسانی ایران، بلوکه شدن پول در چنین حسابی ریسک بسیار بالایی را به شما تحمیل می کند.
  • ** در سرمایه‌ گذاری بلندمدت، سپرده بانکی امکان انتقال سرمایه از یک بانک به بانک دیگر وجود ندارد و همچنین اگر فرد سرمایه‌ گذار بخواهد پول خود را قبل از زمان سررسید برداشت کند، نرخ سکشت برای وی در نظر گرفته خواهد شد.

4) سرمایه‌ گذاری در بازار ارز و دلار

بازار ارز همواره علاقه مندان خاص خود را داشته و دارد، همچنین می توان گفت یکی از مهم ترین روش‌ های سرمایه‌ گذاری در ایران به حساب می آید و به دلیل نوسانات قیمتی، بازار مناسبی برای سرمایه گذاری در زمان تورم محسوب می شود.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در بازار دلار – از صفر تا صد ارز و دلار

شاید بازار ارز و به خصوص دلار یکی از بهترین انواع سرمایه گذاری در زمان تورم باشد ولی به علت این که تاثیر منفی بر وضعیت زندگی افراد دیگر جامعه می گذارد، به هیچ عنوان از طرف ما توصیه نمی شود. معاملات در بازار ارز موجب افزایش قیمت ها و کاهش قدرت خرید مردم می شود که برای هیچ کس همچین موضوعی خوشایند نیست!

مزایای سرمایه‌ گذاری در بازار ارز

  • ** امکان سفته بازی و کسب سودهای کلان
  • ** قابلیت استفاده از دارایی در سایر کشورهای دنیا

معایب سرمایه گذاری در بازار ارز

  • ** شفافیت معاملات ندارد.
  • ** یک سرمایه‌ گذاری پایدار نمی باشد.
  • ** پیش‌ بینی نرخ ارز همیشه با ابهام روبرو است.
  • ** فعالیت در این بازار ریسک بالایی به همراه خواهد داشت.
  • ** به شدت از اتفاقات و تحولات داخلی و دنیا تاثیر می پذیرد.
  • ** فعالیت در این بازار همانند فعالیت در یک بازار سیاه می باشد.

5) سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و سکه

در ایران سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه همیشه مورد توجه عموم مردم، دولت و روش مناسب و مطمئنی برای سرمایه‌ گذاری بوده است و می توان گفت بازار امن سرمایه‌ گذاران در زمان بحران‌ های اقتصادی محسوب می شود. افراد زیادی معتقدند که طلا و سکه هیچ‌ وقت ارزش خود را از دست نخواهند داد، پس سرمایه‌ گذاری در این حوزه همیشه سودآوری کافی را خواهد داشت به خصوص اگر به دید بلندمدت برای سرمایه گذاری در این بازار قدیمی و جذاب اقدام نمایید.

حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه

از جمله مزایای سرمایه‌ گذاری در بازار طلا و سکه، نبود محدودیت زمانی به حساب می آید، در حقیقت در هر زمان می توان اقدام به خرید یا فروش کرد. ولی عیب این بازار ریسک تقریبا زیاد آن است، به این خاطر که از دو فاکتور داخلی یعنی نرخ برابری دلار به ریال و فاکتور خارجی قیمت اونس جهانی تاثیر می پذیرد.

مزایای سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه

  • ** استهلاک ندارد.
  • ** نقدشوندگی بالایی دارد.
  • ** در زمان خرید و فروش هزینه بنگاهی یا کارگزاری چندانی نخواهد داشت.

معایب سرمایه‌ گذاری در طلا و سکه

  • ** به نرخ دلار واکنش نشان می‌ دهد.
  • ** به قیمت جهانی طلا واکنش نشان می‌ دهد.
  • ** ریسک تقلب فروشنده در عیار و وزن دارد که سکه ریسک کم تری در این خصوص خواهد داشت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

همان طور که می دانید تورم به ارزش پول ملی صدمه می زند و قدرت خرید را کاهش می دهد، پس بهتر است تا با سرمایه گذاری تا جایی که امکان دارد از این آسیب ها در امان بمانیم. به منظور سرمایه گذاری گزینه‌ های بسیاری روی میز ماست؛ بازار پول، سرمایه، طلا و سکه، ارز، مسکن و اوراق از گزینه‌ های پیش روی ما در سرمایه گذاری به حساب می آیند که هر کدام از مزایا و معایب مخصوص به خود برخوردار هستند. در این مقاله با توجه به شرایط تورم، پیشنهادهایی برای بهترین سرمایه گذاری داده شد که در این بخش خلاصه ای از آن ها را آورده ایم؛

  • 1) سرمایه گذاری در بورس : سرمایه گذاری در بورس بین افراد بسیار محبوب است و پتانسیل سودسازی بسیار بالایی نیز دارد. همچنین پیش بینی می شود که سود آن افزایش پیدا کند، چرا که ورود بورس به سرمایه زیادی نیازمند نیست و سرمایه گذاران زیادی به سادگی قادرند با سرمایه های اندک خود به این بازار مالی ورود کنند.
  • 2) سرمایه گذاری در مسکن : برخی از افراد بر این باورند که بهترین سرمایه گذاری در زمان تورم حوزه مسکن می باشد چرا که هم می توان از آن استفاده کرد و هم قیمت آن همواره در حال افزایش است، لذا مردم بهترین سرمایه گذاری را در مسکن می بینند، اما هر بازار معایب و مزایای خود را دارد و مهم ترین مزیت مسکن کم ریسک بودن سرمایه گذاری در آن است و مهم ترین معایب آن نقدشوندگی پایین و نیاز به سرمایه های زیاد برای سرمایه گذاری را می توان برشمرد.
  • 3) خرید ارز : خرید ارزها در این ایران به عنوان یک نوع سرمایه گذاری جا افتاده است و همیشه دارای علاقه مندان مختص خود است. همچنین ارزها از نوسانات قیمتی برخوردارند که بازار مطلوبی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده است. همچنین باید در نظر داشته باشید که ریسک سرمایه گذاری در همچین بازاری که از سیاست های داخلی و خارجی اثرات بسیاری را می پذیرد و سفته بازان بسیاری در آن فعالیت دارند، بسیار بالاست.
  • 4) خرید سکه و طلا : از گذشته تا به امروز این نوع سرمایه گذاری مورد توجه بوده است تا خرید سکه و طلا می تواند پای های مالی زندگی ما را مستحکم کند و سکه و طلا همیشه دارای ارزش های بسیار است و دیگر اینکه محدودیت زمان ندارند و در هر زمان می توان اقدام به خرید سکه و طلا کرد و ریسک سرمایه گذاری به خصوص در زمان های بلندمدت، به شدت پایین است و از همین روی می تواند سرمایه گذاری امن و سوددهی برای سرمایه گذاران باشد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، حال دیگر می توانید بهترین سرمایه گذاری در دوران تورم را برای خود به سادگی تشخیص دهید.

اگر به سرمایه گذاری در بورس جهانی نیز علاقه دارید، از این مقاله جامع تر در اینترنت پیدا نخواهید کرد (به شرط).

با توجه به این توضیحات، شما در زمان تورم چگونه عمل خواهید کرد؟ 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *