مدت نگهداری عرضه اولیه | نگهداری عرضه اولیه بلند مدت

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مدت نگهداری عرضه اولیه

بسیاری از خریداران عرضه اولیه معمولا افراد تازه وارد به بورس هستند که به دنبال تجربه شیرین سوددهی عرضه های اولیه بورسی هستند، اما اغلب این افراد مدت نگهداری عرضه اولیه را نمی دانند و مطلع نیستند که چه زمانی بهتر است عرضه اولیه خود را بفروشند و یا سیو سود کنند، ولی این دسته از افراد نباید اصلا نگران باشند، چرا که آموزش تشخیص مدت نگهداری عرضه اولیه را در این مطلب به صورت کامل و با زبان ساده داده ایم و افراد می توانند نسبت به آموزش رایگان آن اقدام کنند. به شکل کلی نگهداری عرضه اولیه بلند مدت قطعا سود بسیار خوبی برای سهامداران دارد و در واقع هیچ کس از نگهداری عرضه اولیه ها به صورت بلند مدت ضرر نکرده است. اگر میخواهید مدت نگهداری عرضه اولیه را یاد بگیرید با ما در این مطلب همراه باشید.

مدت زمان نگهداری عرضه اولیه های بورس

تعداد زیادی از عرضه اولیه ها در یک بازه کوتاه مدت حداقل یک ماهه، بازدهی ۵۰ درصدی را برای خریداران به همراه داشتند، ولی سوال بسیاری از سهامداران این است که آیا نگهداری بلندمدت نمادهای عرضه اولیه شده که مقصود نگهداری بیش از یک سال عرضه اولیه هاست، به نفع سهامداران است یا به ضرر آن ها؟ عرضه اولیه ها یکی از قسمت های جذاب بازار بورس ایران می باشند و سهامداران به ویژه سهامدارانی که تازه به بازار سرمایه وارد شده اند بسیار پیگیر اخبار عرضه اولیه ها هستند. به صورت کلی عرضه اولیه سهام که به اختصار با IPO نشان داده می‌ شود، عبارت است از اولین فروش سهام یک شرکت خصوصی که طی آن به یک شرکت عمومی تبدیل می‌ گردد.

حتما برایتان جالب است : بهترین عرضه اولیه سال ۹۹ | استراتژی های معامله عرضه های اولیه

عرضه اولیه ها از آن جهت برای سهامداران جذابند که اولا در کوتاه مدت می توانند یک سود حداقلی ۵۰ درصدی را برای آن ها به دنبال داشته باشند، در ثانی اغلب با پول های اندک می توان در عرضه اولیه ها شرکت کرد و اقدام به خرید سهام کرد و همچنین خرید و فروش در آن ها به دلیل سود قطعی که دارند، نیازمند تحلیل و بررسی و دانش خاصی نمی باشد. همان طور که امسال بسیاری از سهامداران مشاهده کردند؛ اولین عرضه اولیه در ۲۳ فروردین ماه 99 و به نام شرکت سرمایه گذاری صبا تامین با نماد صبا به ثبت رسید. در بین این نمادهای عرضه شده، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا به عنوان بزرگ ترین عرضه اولیه سال جاری لقب گرفت که در مقایسه با سایر نماد های عرضه اولیه شده سال ۹۹ نیز بیش ترین بازدهی را برای سهامداران داشته است.

همان گونه که عنوان شد بسیاری از عرضه اولیه ها در یک بازه کوتاه مدت حداقل یک ماهه، بازدهی ۵۰ درصدی را برای خریداران به ارمغان می آورند اما پرسش بسیاری از سهامداران این است که این سهام عرضه اولیه شده را تا چه زمانی نگهداری نمایند؟ برای پاسخ به این پرسش نیاز است تا بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در این چند سال اخیر را مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین قصد داریم به آمار و ارقام چند سال اخیر نگاهی بی اندازیم؛

بازدهی ۲۱ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۷

در سال ۱۳۹۷، بیست و یک نماد سهام خود را برای اولین بار در بازار سرمایه عرضه کردند. نمودار زیر بازدهی این ۲۱ نماد را تاکنون نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در بین نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷، سهام شرکت زراعت و کشاورزی بینالود با نماد زبینا از بیشترین بازدهی برخوردار بوده است و در این مدت ۳۶۱۷ درصد بازدهی برای سهامداران خود از روز عرضه اولیه تا به امروز به دنبال داشته است. کمترین بازدهی هم در بین نمادهای عرضه اولیه شده سال ۱۳۹۷ تا به امروز متعلق به سهام شرکت کشت و دامداری فکا با نماد زفکا با بازدهی ۴۱۳ درصد می باشد. لذا بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۷ تاکنون، حداقل ۴۱۳ درصد و حداکثر ۳۶۱۷ درصد بوده است.

بازدهی ۲۳ نماد عرضه اولیه شده در سال ۹۸

در سال ۱۳۹۸ نیز ۲۳ نماد عرضه اولیه شدند. بیشترین بازدهی در بین این نمادها تا به امروز، متعلق به سهام شرکت دارویی ره آورد تامین با نماد درهآورد بوده است. این نماد توانسته است برای سهامداران خود در این مدت بازدهی ۸۵۳ درصدی را به ارمغان آورد. همچنین کمترین عرضه اولیه متعلق به سهام شرکت صنعتی دوده فام با نماد شصدف بوده است که با گذشت حدود ۸ ماه از عرضه اولیه آن ۷۷ درصد بازدهی داشته است. این نماد افزایش سرمایه هم داشته است. بنابراین بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال ۱۳۹۸ تاکنون، حداقل ۷۷ درصد و حداکثر ۸۵۳ درصد بوده است.

حتما برایتان جالب است : خرید عرضه اولیه در روز دوم و سوم چگونه است؟

بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده در سال 99 هم همین موضوع را نشان می دهد و به صورت کلی میتوان گفت؛ همان گونه که ملاحظه می گردد بازدهی نمادهای عرضه اولیه شده با مدت زمان نگهداری آن ها رابطه تقریباً مستقیمی دارد و نگهداری نمادهای عرضه اولیه شده در بلندمدت به نفع سهامداران می باشد و برخی نمادها حتی بازدهی بیش از ۳۶۰۰ درصدی را داشته اند.

زمان مناسب برای فروش عرضه اولیه

با وجود بازدهی متفاوت در بازه‌ های زمانی گوناگون باید ببینیم بازه زمانی مناسب برای نگهداری سهام‌ عرضه اولیه چه مدت است. همان‌ طور که خرید سهام در زمان مناسب به ‌عنوان یکی از حائز اهمیت ترین ویژگی‌ های یک معامله ‌گر حرفه ای به حساب می آید، فروش و خارج شدن در قیمت مناسب هم جزو تصمیم‌ های مهم یک سرمایه‌ گذار به شمار می رود. با این وجود پاسخ به این پرسش، چه درباره عرضه اولیه‌ ها و چه درباره دیگر انواع سهام، بسیار سخت است و دانش بورسی بالایی را نیاز دارد، به خاطر این که حائز اهمیت ترین ویژگی بازار سرمایه، پیش ‌بینی آینده است. چنانچه افراد بدانند در کدام ‌یک از گروه ‌های سه ‌گانه سهامداران قرار دارند، به سادگی قادرند درباره مدت زمان نگهداری سهام خود تصمیم‌ گیری نمایند.

نگهداری عرضه اولیه بلند مدت

شما جزو کدام گروه سهامداران هستید؟ گروه اول، سهامداران کوتاه‌ مدتی هستند. این افراد، به پول خود نیاز دارند و یا به هر دلیل در پایان اولین گام صعودی قصد خروج از سهم را دارند؛ دوره نگهداری سهام برای آن ‌ها چندان طولانی نیست. به این افراد توصیه می‌ شود در اولین زمان ممکن یعنی پس از آنکه صف خریداران سهام کم شد یا پس از متعادل شدن سهم و شکستن صف خرید، سهم خود را به فروش برسانند. رسیدن به این تعادل پس از چند روز از عرضه اولیه اتفاق می افتد. البته مدت زمان آن، در سهم ‌ها و شرکت ‌های مختلف باتوجه به ارزنده بودن سهم و خوش ‌بینی بازار نسبت به آن، متغیر خواهد بود. گروه دوم، سهامداران میان ‌مدت هستند.

این افراد تا چند ماه به پولی که در عرضه‌ های اولیه سرمایه ‌گذاری کرده ‌اند نیاز ندارند. به این گروه از افراد توصیه داریم حداقل سه ‌ماه سهام عرضه اولیه خود را نگهداری نمایند. در این زمان اغلب سهمداران از رشد ثانویه ‌ای بهرمند می ‌شوند. پس از آن نیز با بررسی دوباره سهم خود، درباره نگهداری برای یک دوره دیگر یا فروش، تصمیم ‌گیری نمایند. افرادی که مازاد سرمایه خود را بدون اینکه به آن نیاز داشته باشند به بورس آورده ‌اند، در گروه سوم قرار خواهند گرفت.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان فروش عرضه اولیه چه زمانی است؟

این گروه، سهامداران بلندمدت هستند که خرید سهام را با دید سرمایه ‌گذاری نگاه می ‌کنند. به این گروه از سهامداران توصیه داریم سهام خود را حداقل یک ‌سال نگهداری نمایند و به آن اجازه رشد دهند. تجربه بازدهی عرضه‌ های اولیه سال‌های 97 و 98 و 99 به‌ خوبی می ‌تواند این توصیه را تقویت نمایند. در کنار موارد گفته شده، در هنگام تصمیم گیری برای فروش یا نگهداری سهام های اخیرا عرضه شده به موارد زیر هم توجه داشته باشید :

  • ** ارزیابی وضعیت فعلی و آینده شرکت عرضه‌شده در بازار بورس
  • ** توجه به میزان بزرگی و کوچکی شرکت عرضه‌شده در بازار بورس
  • ** بررسی رفتار سهامداران عمده در ایام معاملات سهم پس از عرضه اولیه
  • ** مطالعه تحلیل بنیادی سهام عرضه اولیه در سایت ‌های تحلیلگری و کانال‌ های خبری کارگزاری‌ ها
  • ** بررسی روند فعلی بازار بورس که مانند هر فعالت اقتصادی دیگر دارای دوره‌های متفاوتی از رکود، رشد و رونق است

نگهداری عرضه اولیه بلند مدت

بسیاری افراد عرضه اولیه را برای مدت طولانی نگهداری می کنند. این روش هرچند در دوره ‌های رونق بورس بسیار مناسب است، ولی هیچ قطعیتی وجود ندارد که در دوره‌ های رکود بورس نیز استراتژی خوبی باشد. رشد شارپ بعد از عرضه، یک اصلاح کوتاه مدت و سپس رشد آرام و عبور از سقف قبلی و فتح قله‌ های جدید.

این فرمول هرچند در یکی دو سال اخیر صادق بوده است، ولی نمیتوان آن را به عنوان یک اصل قطعی تلقی کرد. متاسفانه بسیاری از پیج‌ های اینستاگرامی به اشتباه این موضوع را به عنوان یک سیگنال قطعی به خورد افراد تازه وارد داده‌ اند و توصیه می ‌کنند وقتی یک عرضه اولیه صف خریدش ریخت و کمی اصلاح کرد میتوان این سهم را سنگین خرید کرد و به راحتی به سود خوبی در مدت کوتاهی دست پیدا کرد و برای ادعای بی اساس خود مثال ‌هایی از عرضه‌ های اخیر را با آب و تاب بیان می ‌کنند؛ این افراد احتمالا عرضه اولیه‌ های سال ‌های گذشته را ندیده اند!

خرید عرضه اولیه های کوچک

شاید به نظر شما عرضه اولیه های کوچک ارزش خرید را نداشته باشند و سود کمی را برای شما به همراه داشته باشند، ولی همین مبلغی که حتی به چشمتان نمی آید اگر چند سال نگهداری شوند و تمامی عرضه اولیه ها را بخرید در بلند مدت سود خوبی نصیبتان خواهد شد. شاید بسیاری از شما عرضه اولیه هایی با سرمایه مورد نیاز اندک و سود کم مانند غگیلا، شاروم و … را مسخره کنید و حتی بسیاری از شما عملا برای خرید آنها رغبتی نداشته باشید.

ولی سوالی که پیش می آید این است که آیا واقعا عرضه اولیه های کوچک ارزش خریدن دارند میخواهم یک مثال ساده و واضح برای شما بزنم، به سهام عدالت فکر کنید؛ سهام عدالتی که ۱۰ سال قبل مبلغی در حدود ۴۰۰ هزارتومان داشت و در حال حاضر چندین میلیون تومان ارزش دارد و اگر به سهم های موجود در سبد سهام عدالتتان توجه کرده باشید متوجه می شوید بسیاری از سهامی که در سبد دارایی سهام عدالتتان قرار دارد تعداد اندکی سهام داشته و در طول سالیان سال این سبد سهام ۴۰۰ هزار تومانی به چندین میلیون تومان رسیده.

حالا تصور کنید شما در طول سالیان سال عرضه اولیه کوچک رو کم کم خریداری کنید و برای مدت های طولانی آنها را نگهداری کنید، بعد از چند سال چه اتفاقی می افتد؟ دقیقا همانند یک پس اندازی که ماهانه مبلغی را پس انداز می کنید، این عرضه اولیه ها نیز با سرمایه اندک بعد از سالیان سال، میتوانند سرمایه بسیار مناسبی را برای شما فراهم نمایند. عرضه اولیه های ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی یا حتی کمتر شاید انقدر کم باشد که حتی تمایلی به خرید آن ها نداشته باشید ولی توصیه میکنم آن ها را با دیدگاه بلند مدت خریداری فرمایید.

حتما برایتان جالب است : طریقه خرید عرضه اولیه جدید در بورس

فرض کنید در طول یک سال ۲ میلیون تومان عرضه اولیه بخرید، در طول ۱۰ سال این سهم ها چقدر رشد خواهند داشت؟ آیا از سود بدون ریسک و بدون دردسر بدتان می آید؟ اکیدا توصیه داریم همه عرضه اولیه ها را بخرید. نه به نیت سود یک ماهه و دو ماهه بلکه به قصد سرمایه گذاری بلند مدت و چند ساله بخرید و هیچوقت دیگر فکر فروشش هم نباشید، مگر زمانی که نیاز مبرم به نقدینگی داشته باشید. در انتها توصیه میکنم اگر دوست ندارید سبد سهامتان شلوغ شود میتوانید در دو کارگزاری ثبت نام کنید و در یک کارگزاری صرفا عرضه اولیه ها را بخرید و در کارگزاری دیگر دیگر معاملات را انجام دهید. خود من هم همین استراتژی را در بورس دنبال می کنم.


نتیجه گیری و کلام آخر

در نتیجه می‌ توان گفت حضور در عرضه‌ های اولیه به عنوان یک استراتژی ابتدایی می ‌تواند برای سرمایه گذاران مفید بوده و بازدهی‌ های مناسبی را در پی داشته باشد. ولی با دید بلند مدت، این بازدهی چندین برابر خواهد شد. به صورت کلی باید در نظر داشت که مطالعات نشان داده است که در بلندمدت استراتژی خرید و نگهداری بیشترین سود را عاید سرمایه گذاران می کند، این در حالی است که سرمایه گذاری با دید نوسانی و کوتاه مدتی باعث افزایش استرس و کارمزد پرداختی به شرکت های کارگزاری می شود. 

بالاخره با همه‌ این اوصاف بهتر است عرضه ‌های اولیه را کی بفروشیم؟ باتوجه به آنچه که در این مقاله ذکر شد، میتوان عرضه‌ اولیه ‌ای را که به واقع ارزندگی خاصی ندارد، در اولین روزی که صف خرید آن می ‌ریزد، به فروش رساند. استراتژی بعدی نگهداری بلند مدت این سهم ‌ها است که باتوجه به مقدار سرمایه اندک درگیر شده با این عرضه‌ ها، میتواند استراتژی خوبی باشد. اما اضافه کردن سهم‌ های عرضه اولیه بعد از اولین ریزش سهم، میتواند کار پر ریسکی باشد، بنابراین اگر توانایی تحلیل بنیادی این سهم‌ ها را ندارید از این کار صرف نظر کنید و تنها به نگهداری همان سهامی که خریدید در روز عرضه اولیه اکتفا کنید.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به نگهداری عرضه اولیه بلند مدت پرداختیم، نهایت استفاده را برده باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد مدت نگهداری عرضه اولیه داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ بدم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

5 دیدگاه برای “مدت نگهداری عرضه اولیه | نگهداری عرضه اولیه بلند مدت”

  1. خیلی عالی و مفید بود نظر من رو در مورد عرضه اولیه به کل تغییر داد سپاس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *