مجامع شرکت های بورسی | همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
مجامع شرکت های بورسی

با افزایش سهامداران خرد و ورود تعداد زیادی عرضه اولیه، مجامع شرکت های بورسی در ابهام برانگیزترین نقطه بورس ایران قرار داد و از آن جایی که معمولا خرداد و تیر هر سال در بورس تمام توجهان به مجامع شرکت های بورسی و سود حال از مجامع و نحوه دریافت آن هاست، سعی می کنیم در این مقاله همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی را عنوان کنیم به صورتی که تمامی نکات و تفاوت های مجامع مختلف بورسی را یاد بگیرید و در نظر داشته باشید که می توانید با داشتن اطلاعات در حوزه مجامع شرکت های بورسی ، پیش از برگزاری مجمع عمومی سالیانه سهام شرکت هایی که فکر می کنید سود خوبی بین سهامداران خود تقسیم می کنند را خریداری کنید و بعد از گذشت چند روز که سهام آن شرکت باز شد، آن را به فروش برسانید تا به اصطلاح سود مجمع شرکت مورد نظر شامل شما هم بشود، پس به این موضوع به دید سودآوری نگاه کنید و در ادامه حتما همراه ما پله پله آموزش های رایگان رو دنبال کنید.

مجامع شرکت های بورسی

همیشه مجامع شرکت‌ های بورسی برای سرمایه گذاران تازه وارد به بورس ابهاماتی را به همراه دارند. سهامداران تازه کار باید برای کسب اطلاعات درباره مجامع شرکت ‌ها منابع مختلف را زیرورو نمایند تا شاید چیزی دستگیرشان شود. زمانی که فصل مجامع شرکت ‌ها فرا می ‌رسد سهامداران تازه وارد به بورس که تجربه شرکت در مجامع را ندارند با ابهامات زیادی مانند وضعیت نماد در هنگام مجمع، وضعیت قیمت سهم پیش و پس از مجمع، اتفاقاتی که در مجامع می‌ افتد و … مواجه می ‌شوند.

حتما برایتان جالب است : فوت و فن خرید سهام در بورس ایران

چنانچه بخواهیم یک تعریف ساده و مختصر از مجمع داشته باشیم، می‌ توانیم این گونه بگوییم که به هر گونه گردهمایی سهامداران و مدیران یک شرکت سهامی که برای تعیین وضعیت شرکت و تصمیم گیری در خصوص فعالیت‌ های آن ایجاد می شود، مجمع می گویند. شرکت در این مجمع ‌ها برای سهامداران و شرکت، منافعی را در بر دارد. حتی تفاوت مجمع عمومی عادی و فوق العاده نیز برای بسیاری از عزیزان جای سوال دارد. در این مقاله به مجمع عمومی عادی سالیانه و مجمع عمومی فوق العاده و همین طور مجمع عمومی موسس شرکت‌ ها خواهیم پرداخت و سعی می ‌کنیم تا اطلاعات موجود را تا حد ممکن در قالبی ساده و کاربردی در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

1) مجمع عمومی عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی حتما سالی یک بار تشکیل می شود و در آن باید حداقل دارندگان بیش از نصف سهام شرکت حضور یابند تا جلسه مجمع عمومی عادی رسمیت یابد. چنانچه در اولین دعوت حد نصاب لازم حضور نیافتند، مجمع برای بار دوم دعوت می شود و با حضور هر عده از صاحبان سهام جلسه، رسمیت پیدا خواهد کرد. اصلی ترین وظایف جلسه مجمع عمومی عادی به شرح زیر می باشد :

  • ** تعیین پاداش مدیران
  • ** انتخاب مدیران و بازرسان شرکت
  • ** بررسی گزارش مدیران و بازرسان شرکت
  • ** تصویب صورت های مالی و میزان سود نقدی تقسیمی بین سهامداران
  • ** تعیین روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی ها و اطلاعیه های شرکت تا مجمع عمومی عادی بعدی در آن انتشار بیابد
  • ** رسیدگی به ترازنامه و صورت سود و زیان سال مالی قبل، صورت دارایی، مطالبات و دیون شرکت و صورت حساب دوره و عملکرد سالیانه شرکت   

مجمع عمومی عادی می تواند به نسبت تمامی امور شرکت به جز آن چه که در صلاحیت دو مجمع دیگر است تصمیم گیری نماید. همیشه تصمیمات مجمع عمومی عادی با اکثریت نصف به علاوه یک آرا حاضر در جلسه مجمع معتبر خواهد بود، مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان شرکت که اکثریت نسبی کافی خواهد بود. بر اساس قانون تجارت شرکت های سهامی وظیفه دارند حداکثر تا چهار ماه بعد از پایان سال مالی، مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار کنند.

برای مثال شرکتی که پایان سال مالی آن انتهای اسفند است، تا پایان تیر ماه سال بعدی فرصت دارد تا مجمع عمومی عادی سالیانه خود را برگزار نماید و چنانچه انتهای سال مالی شرکتی پایان شهریور ماه باشد این شرکت تا انتهای دی ماه فرصت دارد.

2) مجمع عمومی فوق العاده

نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نیز تقریبا شبیه به مجمع عمومی عادی است با این تفاوت که در آن مواردی مثل تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت بررسی و تصمیم گیری می شود. بر خلاف مجمع عمومی عادی که بایستی حداقل در سال یک بار برگزار شود، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده الزامی نیست.

حتما برایتان جالب است : سهام جایزه بورس | چه زمانی سهام جایزه به پرتفوی اضافه میشود؟

به عبارت دیگر تا نیاز نباشد، مجمع عمومی فوق العاده تشکیل نخواهد شد. تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده همیشه به اکثریت دو سوم آرا حاضر در جلسه رسمی معتبر است. افزایش یا کاهش سرمایه شرکت، تغییر در اساسنامه، تغییر محل شرکت و انحلال شرکت از اصلی ترین مواردی هستند که در جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورد بررسی قرار می گیرند.

3) مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسس مجمعی است که در زمان تشکیل یک شرکت سهامی برای اولین بار برگزار می شود و در آن حضور عده ای از پذیره نویسان که حداقل نصف سرمایه شرکت را تعهد کرده باشند الزامی می باشد. بر اساس قانون و مقررات بورس، وظایف مجمع عمومی موسس به شرح زیر می باشد :

  • ** انتخاب نخستین مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت
  • ** تصویب طرح اساسنامه شرکت و در صورت لزوم اصلاح آن
  • ** رسیدگی به گزارش موسسین و تصویب آن و احراز پذیره نویسی کلیه سهام شرکت
  • ** تعیین روزنامه کثیر الانتشاری که هر گونه دعوت و اطلاعیه بعدی برای سهامداران تا تشکیل نخستین مجمع عمومی عادی در آن منتشر می شود

بر اساس قانون، فقط شرکت های سهامی که چند سال از فعالیت آن ها گذشته باشد قادرند برای ورود به بازار سرمایه اقدام کنند. بنابراین مجمع عمومی موسس یک شرکت سهامی پیش از ورود به بورس تشکیل شده است و ما هیچ گاه شاهد بسته شدن سهم خود برای برگزاری مجمع عمومی موسس نخواهیم بود.

نحوه اطلاع سهامداران از تشکیل مجمع ‌ها چگونه است؟

به صورت معمول 10 روز پیش از برگزاری مجمع، صورت‌ های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت به اضافه تمامی یادداشت ‌های پیوست آن و همچنین گزارش فعالیت هیئت مدیره شرکت و آگهی دعوت به مجمع از طریق سایت کدال در اختیار سهامداران قرار می‌ گیرد تا با خیالی آسوده در مورد شرکت کردن یا غیبت در این جلسه، تصمیم گیری نمایند. همچنین جدول زمان‌ بندی پرداخت سود نقدی پیشنهادی به وسیله هیئت مدیره نیز پیش از برگزاری مجمع در سامانه کدال اطلاع رسانی می ‌شود.

همه چیز درباره مجامع بورسی

همچنین در نظر داشت که شرکت ‌ها وظیفه دارند زمان، تاریخ، محل تشکیل و دستورجلسه مجامع عمومی خود را حداقل 10 روز پیش  از برگزاری مجمع افشا کنند که این اطلاعات نیز در سایت کدال، روزنامه رسمی شرکت و همچنین سایت اینترنتی شرکت اطلاع رسانی خواهد شد. نکته مهم اینکه هر فردی که در تاریخ برگزاری مجمع شرکت سهامدار باشد، می ‌تواند در مجمع شرکت نماید و از تصمیمات مجمع منتفع شود.

قوانین پرداخت سود نقدی و بازگشایی نماد

بر اساس قانون تجارت، شرکت های سهامی حداکثر تا 8 ماه زمان در اختیار دارند تا سود نقدی تصویب شده در مجمع را به سهامداران بپردازند. زمان و بانک پرداخت کننده سود تحت گزارشی با عنوان زمانبندی پرداخت سود در سایت کدال منتشر می گردد. نماد شرکتی که برای برگزاری مجمع متوقف شده است، بعد از برگزاری مجمع و انتشار گزارش تصمیمات مجمع آماده بازگشایی خواهد بود. تحت شرایطی که ناظر تایید کند نماد معاملاتی از حالت متوقف به حالت مجاز تغییر کرده و سهم قابل معامله می شود.

چنانچه دلیل برگزاری مجمع یک شرکت سهامی اخذ تصمیماتی از قبیل تصویب صورت های مالی، تقسیم سود و افزایش سرمایه باشد سهم به صورت حراج ناپیوسته و بدون محدودیت دامنه نوسان بازگشایی خواهد شد، ولی چنانچه دلیل برگزاری مجمع موضوعی مانند انتخاب اعضای هیئت مدیره باشد، سهم با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود.

تصمیمات مجامع بورسی شامل چه افرادی می شود؟

تصمیماتی که در مجامع شرکت های سهامی اخذ می شود، مشمول کلیه سهامدارانی است که پیش از برگزاری مجمع سهامدار شرکت بوده اند (سهام را در سبد بورسی خود داشتند). در نظر داشته باشید که حتی چنانچه بعد از برگزاری مجمع سهام خود را به فروش برسانید، باز هم مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع اخد می شود. مثلا سهام نوری که عرضه اولیه شد، چند روز پس از عرضه اولیه برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه خود بسته شد.

حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید | نحوه تشخیص بهترین سهام های بورسی

در مجمع عمومی تصویب شد که به ازای هر سهم 6.500 ریال سود نقدی تعلق گیرد. این سود متعلق به افرادی بود که تا روز مجمع سهامدار سهم بودند. حتی اگر یک سرمایه گذار سهم خود را پس از برگزاری مجمع نیز می فروخت، باز هم این سود متعلق به او بود نه کسی که سهم را خریداری کرده بود، پس به این موضوع توجه داشته باشید.

نکات مهم در مورد مجامع شرکت های بورسی

  • 1) تصمیماتی که در مجامع شرکت‌ های بورسی گرفته می شود مانند تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، مشمول تمام افرادی که در این تاریخ سهامدار شرکت هستند، می شود.
  • 2) اغلب دو روز کاری پیش از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن در تابلوی بورس متوقف می شود و قابلیت معامله نخواهد داشت، بنابراین چنانچه نمی خواهید تا در جلسه مجمع شرکت کنید، باید سهام خود را پیش از آن برای فروش بگذارید.
  • 3) دو روز پس از برگزاری مجمع شرکت، نماد معاملاتی آن شرکت بازگشایی می شود و اگر شما بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فروش برسانید، همچنان مشمول تصمیماتی هستید که در مجمع گرفته شده است. به عنوان مثال فرض کنید که شرکت در مجمع خود 100 تومان سود نقدی تصویب می ‌کند و شما نیز روز بعد از بازگشایی نماد، سهام خود را به فرد دیگری به فروش می رسانید. این 100 تومان سود در هر زمانی که پرداخت شود متعلق به شماست نه به فردی که سهام را روز بعد از مجمع از شما خریده است.
  • 4) چنانچه در مجامع شرکت ‌های بورسی سود نقدی تصویب شود، به صورت معمول در روز بازگشایی نماد، این سود از قیمت قبل از مجمع سهم کسر خواهد شد و قیمت تئوریک سهم در زمان بازگشایی برابر است با قیمت روز قبل از مجمع منهای سود تقسیمی تصویب شده در مجمع. امکان دارد این قیمت به دلیل عرضه و تقاضا در زمان بازگشایی متفاوت با فرمولی که گفته شده باشد.
  • 5) چنانچه سود نقدی تقسیمی شرکت در مجامع شرکت ‌های بورسی شامل شما شود و در تاریخ معین شده آن را از شرکت دریافت نکنید، شما همچنان این سود را از شرکت طلبکارید و حتی اگر چند سال بعد هم به شرکت مراجعه کنید، شرکت موظف به پرداخت سود شما خواهد بود.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

مجامع شرکت های بورسی به صورت کلی به سه دسته تقسیم می شود که به شرح زیر است؛

مجمع عمومی عادی سالیانه؛ مجمع عمومی عادی سالیانه با هدف رسیدگی به صورت ‌های مالی شرکت در بورس، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی بین سهام ‌داران تشکیل می‌ شود. این مجمع با حضور حداقل بیش از نیمی از سهام‌ داران شرکت رسمیت خواهد یافت و تنها یک بار در سال برگزار خواهد شد و شرکت‌ های سهامی معمولا در خرداد و تیر ماه برای برگزاری آن اقدام می کنند. انتخاب هیات مدیره، انتخاب بازرسان شرکت، تصویب ترازنامه، تقسیم سود و زیان، تصویب یا رد پیشنهاداتی که از طرف هیات مدیره و یا بازرسان و سهامداران شرکت ارائه می شود و تعیین خط مشی شرکت و تصویب و یا اقدام به هر عملی که به صلاح شرکت باشد در مجامع عمومی شرکت های بورسی بررسی و تصمیم گیری می شود.

مجمع عمومی موسس؛ در مجمع عمومی موسس بعد از پذیره نویسی سهام شرکت و تصویب اساسنامه شرکت به انتخاب اولین بازرسان و مدیران شرکت می پردازد. پس از تفویض وظایف به اعضا، مدیران و بازرسان باید کتباً قبول مسئولیت کنند و بعد از امضا رسما به عنوان عضو قانونی شرکت در پست مدیریت یا بازرس به حساب می آیند. پس از آن رسما شرکت تشکیل شده و اعضا می توانند هر یک در چارچوب وظایف و مسئولیت های خود گام بردارند. انتخاب اولین مدیران و بازرسان، تعیین روزنامه کثیرالانتشار، تصویب گزارش موسسین و تصویب اساس نامه شرکت از مواردی است که در این مجمع بررسی و تصمیم گیری می شود.

مجمع عمومی فوق العاده؛ نحوه برگزاری مجمع عمومی فوق العاده هم تقریبا مثل مجمع عمومی عادی سالیانه است با این تفاوت که در آن موضوع ‌هایی مثل تغییر اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت مورد تصمیم گیری قرار می ‌گیرد. به ‌غیر از مجمع عمومی فوق ‌العاده، مجمع عمومی عادی به‌ صورت فوق‌ العاده نیز برگزار می ‌شود که در آن انتخاب اعضای هیئت مدیره و … در دستور کار قرار می گیرد.

در انتها امیدوارم همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی را به شکل کامل یاد گرفته باشید.

هر سوال یا ابهامی در مورد مجمع شرکت های بورسی داشتید، کافی است از طریق بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *