نحوه خرید سهام در صف خرید سنگین

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

اگر سهمی که قصد خرید آن را دارید، در صف خرید باشد، شما چیکار می کنید؟ آیا نحوه خرید سهام در صف خرید را بلد هستید؟ اگر نحوه خرید سهام در صف خرید سنگین را نمی دانید، هیچ اشکالی ندارد چرا که این مطلب برای راهنمایی شما نوشته شده است که دوست دارید سهمی را که در صف خرید است خریداری کنید. در نظر داشته باشید که این مطلب قانون جادویی برای اینکار ندارد و در واقع به شما کمک می کند به وسیله ترفندهایی که گفته می شود، شانس خود را برای خرید سهم در صف خرید افزایش دهید، پس اگر دوست دارید نحوه خرید سهام در صف خرید را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب دقیقا برای شماست.

نحوه خرید سهام در صف خرید 

افزایش تقاضا برای خرید یک سهم و از طرفی نبود عرضه در قیمت سهم مجاز روزانه موجب می شود که افراد چنانچه برای ثبت معاملات خود اقدام کنند، وارد صف خرید شوند. لذا کسانی که زودتر از دیگران سفارش خرید خود را ثبت کنند، موفق به خرید زودتر می شوند. در صف‌ های خرید همواره صف اول بالاترین قیمت مجاز روزانه را پیشنهاد می‌ دهند و در صف قرار خواهند گرفت.

بنابراین چنانچه شما یک سهم را مورد بررسی قرار دادید و اطمینان پیدا کردید که سهم روند صعودی دارد، تنها کاری که قادرید برای خرید سریع انجام دهید این است که در ساعت 8:30 دقیقه‌ صبح که زمان سفارش گیری است سفارش خرید خود را ثبت نمایید که در جایگاه بالاتری قرار بگیرید تا در صورت احتمال فروش سهم به شما زودتر از سایر سهام تعلق گیرد.

حتما برایتان جالب است : خرید سهام قبل از مجمع | خرید سهام قبل از مجمع افزایش سرمایه

چنانچه بخواهید یک سهام را در بورس بخرید و آن سهم امروزه صف خرید داشته باشد، نکاتی وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید؛ چنانچه ساعت 10 صبح سفارش خرید خود را ثبت کنید و این سهم در حالت صف خرید باشد، امکان این که سهم به شما برسد، تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود، چرا که نهایتا به 200 یا 300 نفر اول صف خرید سهم تعلق بگیرد و سایر سفارش‌ ها در پایان روز کاری بورس لغو خواهند شد.

در حقیقت در حالتی یک سهم صف خرید می شود که عرضه برای آن کم است. پس همان مقدار کم به افرادی می رسد که درخواست خود را سریع‌ تر ثبت کرده باشند. به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که حائز اهمیت ترین معیار در نفر اول بودن زمان ثبت سفارش است که در ادامه بیشتر در مورد آن ها صحبت می کنیم.

دامنه نوسان چه نقشی در صف خرید و فروش سهم دارد؟

دامنه نوسان بیشترین تغییرات مجاز قیمت سهام موجود در یک روز معاملاتی در بورس را نشان می دهد. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که تنها در بازارهای بورس ایران شاهد چنین نوسانات مجازی هستیم و در بازارهای بین المللی که توسعه پیدا کرده، این دامنه وجود ندارد، ولی طبق قوانین بازار سرمایه ایران دامنه نوسان برای سهام 5 درصد در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال چنانچه قیمت سهامی در روز گذشته 1000 تومان باشد، این قیمت به عنوان نقطه صفر در نظر گرفته شده و قیمت این سهم در روز معاملاتی بعدی می تواند تا 1050 یا 950 رشد مثبت یا منفی را تجربه کند، لذا میتوان این طور گفت که دامنه نوسان و تغییرات قیمتی در روز معاملاتی موجب ایجاد صف‌ های سنگین سهام می‌ شود.

روند تشکیل صف خرید یا همان صف تقاضای خرید سهم

از اصطلاح‌ های روزهای مثبت می توان به صف تقاضا یا صف خرید سهام اشاره کرد. صف خرید بیانگر بیشتر بودن میزان تقاضا به نسبت عرضه یک سهام در یک روز معاملاتی است. هر اندازه میزان این تقاضا بیشتر باشد، صف‌ های خرید عریض و طویل تری تشکیل خواهد شد. صف خرید زمانی تشکیل می شود که قیمت نهایی یک سهم به بیشترین میزان مجاز در روز معاملاتی برسد که در بازار بورس ایران همان رشد پنج درصدی می باشد.

حتما برایتان جالب است : فوت و فن خرید سهام در بورس ایران

لذا در این وضعیت دیگر فروشنده‌ ای در بازار وجود نخواهد داشت، اما از طرفی خریداران برای خرید آن با یکدیگر رقابت خواهند کرد، چرا که دیگر امکان افزایش قیمت وجود ندارد و باید خریداران در صف خرید منتظر بمانند تا فروشنده‌ ای برای فروش سهام مورد نظر اقدام نماید. هرچه زودتر برای خرید این گونه سهم اقدام نمایید، در واقع  در صف خرید سهام جزو نفرات اول هستید، فرآیند خرید زودتر صورت می پذیرد و شانس بالایی دارید.

تعیین جایگاه فرد در صف خرید سهام

به منظور آگاهی از میزان موقعیت خود در صف خرید و فروش سهام به سادگی با مراجعه به صفحه آنلاین معاملات کارگزاری می‌ توانید از جایگاه ثبت سفارش خود در معامله سهام مورد نظر در صف سهام اطلاع یابید و بدانید که در بین چند نفر برای خرید سهام اقدام کرده اید، ولی نکته مهم در صف خرید و فروش سهام این موضوع است که معامله‌ گران خرد بازار بورس توان ایجاد صف تقاضا و عرضه را ندارند و قادر نیستند در سهام‌ های خریداری شده خود صف خرید یا صف فروش سهام به وجود آورند.

نحوه خرید سهام در صف خرید سنگین

گفتنی است که صف خرید سهام تابع روند قیمتی حاکم در بازار است و نمی‌ توان به خودی خود شاهد مازاد تقاضا بود، بلکه افزایش متقاضیان برای خرید سهم یک شرکت و در کنار آن عدم تمایل سهامداران به فروش سهم همان شرکت موجب ایجاد صف خرید شده که رفته رفته با رشد ارزش ذاتی سهام این صف می‌ تواند حتی بلندتر هم بشود.

چگونه در صف خرید سهم بخریم؟

ولی چگونه امکان دارد بین ده‌ ها هزار نفر شانس این که جایگاه خوبی در صف خرید داشته باشید را افزایش دهید؟ باید در زمان بازگشایی بورس شما جزو نفرات اولی باشید که درخواست خرید خود را ثبت می‌ نماید. در ادامه 5 نکته مهم در خصوص این که چگونه شانس بیشتری برای رسیدن به جایگاه های بهتر را داشته باشیم را عنوان کرده ایم که قطعا همه آن ها را می توانید برای بازار بورس ایران مورد استفاده قرار دهید؛

1) اینترنت پرسرعت

استفاده از اینترنت بدون قطعی و سریع جزو ملزومات کار در بازار سرمایه است. باید وقتی که درخواست ثبت سفارش را می‌ زنید درخواست شما بدون معطلی به کارگزاری برسد تا کارگزاری شما آن را به هسته معاملات ارسال کند. بنابراین تلاش کنید از سرویس‌ دهنده‌ ای اینترنت دریافت کنید که پینگ پایینی به کارگزاری شما داشته باشد.

2) استفاده از کارگزاری مناسب و معروف

همان‌ طور که پیش تر هم بیان کردیم، درخواست شما به کارگزاری ارسال می شود و کارگزاری باید آن را به هسته معاملات بورس بفرستد. لذا به تبع هرچقدر هم شما سریع باشید، اگر کارگزاری عملکرد سریعی از خود نشان ندهد و سرعت عمل مناسبی نداشته باشد نوبت به شما نخواهد رسید، بنابراین ضروری است قبل از این که یک کارگزاری را برای معاملات خود انتخاب کنید، این مورد را نیز در نظر داشته باشید تا کارگزاری مناسبی را برای خود انتخاب نمایید.

3) کامپیوتری خالی از ویروس و بدافزار

اطمینان داشته باشید که سیستم شما بروز و خالی از ویروس باشد، چرا که وجود این بدافزارها موجب می شود سرعت ارسال درخواست‌ ها به اینترنت کند شود، بنابراین آنتی‌ ویروس را هم می توانید بدین وسیله برای افزایش شانس خود در صف خرید و فروش استفاده کنید.

4) ساعت 8:29 دقیقه اقدام کنید

حائز اهمیت ترین موضوعی که باید در نظر داشته باشید این است که رأس ساعت 8:29 صبح همه‌ چیز آماده باشد و شما سفارش های خود را هم بتوانید ارسال کنید. یعنی سیستم روشن باشد داخل سامانه معاملات ورود کرده باشید و سفارش را وارد کرده باشید و منتظر باشید تا 8:29 دقیقه شود و روی دکمه ثبت سفارش کلیک کنید.

شما عزیزان می توانید چند ثانیه پیش از آغاز پیش گشایش برای مثال ساعت 8:29:57 ، 10 تا 100 هزار تومانی ثبت نمایید. گزینه‌ هایی که زمان ثبت سفارش از شما تاییدیه می‌ گیرد را پیش از سرخطی زدن غیرفعال کنید تا زمان شما تلف نشده و در ادامه برای کلیک کردن اقدام کنید. به این روش خرید کردن، سرخطی زدن نیز گفته می شود که در مقاله آموزش سرخطی زدن در بورس به زبان ساده می توانید اطلاعات کافی و رایگان را در این خصوص دریافت کنید.

5) خرید بالاتر از قیمت پایانی!

قیمت سفارش را باید 5 درصد بالاتر از قیمت پایانی روز پیش تنظیم کنید. در پایان همه‌ چیز مثل یک دوئل است و برنده کسی خواهد بود که در سریع‌ ترین زمان درخواست خود را ثبت کرده باشد، پس این مورد را هم مثل 4 مورد قبلی در نظر داشته باشید تا شانستان برای قرارگیری در جایگاه مناسب صف خرید یا فروش تا حدود زیادی افزایش یابد.

نکات مهم برای معامله سهام در صف سنگین

کنترل حرص و طمع در زمان مشاهده صف سنگین بسیار حائز اهمیت است. وقتی که با تحلیل‌ های تکنیکال و بنیادی، برای ورود به بازار بورس اقدام کردید و سهامی را خریدید، دیگر به نگرانی و ترس در موقع دیدن صف خرید و فروش نیازی پیدا نخواهید کرد؛ چرا که دیگر می دانید با افزایش آستانه قیمت باید در کدام قیمت سود شناسایی نمایید و یا با کاهش حد قیمتی سهام در چه میزان حد ضرر خود را در نظر گرفته و برای فروش سهام اقدام نمایید. همه ترفندهای معاملاتی شما را نسبت به بازه‌ های زمانی خرید و فروش سهام آگاه می‌ کنند.

وجود صف‌ های خرید سهام بیانگر صعود مداوم قیمت سهام نیست. برعکس وجود صف‌ های فروش سهام نیز نشان دهنده روند نزولی افت قیمت نیست. عوامل درونی و بیرونی زیادی بر نوسانات قیمت سهام بر بورس اثرگذار هستند، صرف وجود صف‌ های طولانی نمی‌ توان بدون فکر و هیجان‌ زده برای ورود به این صف های سنگین اقدام کرد، چرا که امکان دارد در آینده با ضرر و زیان بسیاری مواجه شوید و حتی اصل سرمایه خود را از دست دهید.

حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام

همچنین در صف های خرید همواره صف اول بالاترین قیمت مجاز روزانه را توصیه می کند و در صف قرار می گیرند، بنابراین چنانچه شما یک سهم را مورد بررسی قرار دادید و اطمینان یافتید که سهم روند صعودی خواهد داشت، تنها کافی است که در ساعت هشت و سی دقیقه صبح که زمان سفارش گیری است، سفارش خرید خود را ثبت نمایید که در جایگاه به مراتب بالاتری قرار بگیرید تا در صورت احتمال فروش سهم به شما زودتر از سایر سهامداران که تقاضای خرید دارند، سهم تعلق بگیرد.

نکته آخری که به منظور افزایش شانس خرید خود در صف خرید باید در نظر داشته باشید این است بهتره سفارش خود را به‌ صورت چندتکه ارسال کنید! این بدین معنی است که پیش از ساعت ارسال، سفارش کلی خود را به چند سفارش جزئی تقسیم بندی نمایید و پیش‌ نویس‌ های آن را آماده فرمایید و درست در ساعت مقرر با ارسال تمامی پیش‌ نویس‌ ها منتظر ثبت شدن همه آن‌ ها باشید. در نظر داشته باشید که ثبت سفارش به این روش شانس شما را در صفوف خرید و فروش تا حدود زیادی افزایش خواهد داد. 


همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، توضیح دادیم که نحوه خرید سهام در صف خرید به چه صورت است.

اگر دوست دارید بدانید خرید و فروش حقوقی چه چیزی را نشان می دهد، مطلب خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست میتواند در این خصوص به شما کمک کند.

اگر در مورد خرید و فروش سهام در بورس سوال یا ابهامی دارید، در بخش دیدگاه ها از کارشناسان ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *