طلای بدون اجرت چیست

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
طلای بدون اجرت چیست

آیا می دانید طلای بدون اجرت چیست و چطور اجرت انواع طلا را محاسبه می کنند؟ اصلا طلای بدون اجرت بخریم یا نه؟ طلای بدون اجرت یا سکه برای سرمایه گذاری بهتر است؟ در این مطلب قصد داریم به مهم ترین سوالات راجع به طلای بدون اجرت پاسخ دهیم، پس تا انتها همراه مای مانی بمانید.

طلای بدون اجرت چیست

زمانی که از خرید طلا صحبت به عمل می آید، یکی از اصلی ترین معیارهایی که در تصمیم گیری و انتخاب افراد موثر است، اجرت ساخت طلاست. در حقیقت اجرت طلا هزینه ای است که در ازای مراحل طراحی و ساخت پرداخت می شود. این پروسه بسته به طرح محصولات گوناگون می‌ تواند مقادیر متفاوتی را در بر داشته باشد. با توجه به شرایط مورد نظر هر شخصی امکان دارد طلای کم اجرت و یا طلا با اجرت ساخت بالاتر مورد نظر قرار گیرد.

چنانچه محصولی که طراحی شده، پروسه ساخت راحت تری داشته باشد، اجرت ساخت آن به نسبت دیگر محصولات کم تر بوده و اصطلاحا به آن طلای کم اجرت می گویند. با توجه به فرآیند ساخت و ویژگی محصولات گوناگون اجرت ساخت طلا امکان دارد درصدی از قیمت طلای بکار رفته در آن محصول و یا مبلغی ثابت در نظر گرفته شود. به صورت معمول ذهنیت افراد معتقدند که اجرت ساخت طلا در طلافروشی های سنتی به نسبت گالری‌ طلا کمتر است.


حتما برایتان جالب است : گواهی سپرده طلا در بورس


این در حالی است که لزوما این طور نیست و اماکن دارد که در یک گالری محصولات طلای کم اجرت هم در اختیار مشتریان خود قرار دهد. کسانی که برای خرید محصولات طلا اقدام می کنند، عوامل گوناگونی را در تصمیم گیری خود در نظر می گیرند که در این بین می توان به سلیقه شخصی آن ها، بودجه و توان مالی، هدف از خرید محصولات طلا اشاره داشت. تمام این موارد می تواند انگیزه ای باشند تا افراد را به خرید طلای کم اجرت تشویق کنند.

افرادی که بودجه کمتری را برای خرید طلا لحاظ می کنند، به دلیل انتخاب طلا با اجرت کم تر مبلغ کمتری پرداخت می کنند. همچنین محصولاتی که طراحی ساده و به اصطلاح مینیمال دارند و یا محصولاتی که پروسه ساخت آن ها به شکل لیزری هستند، هزینه طراحی و ساخت کمتری دارند. در حال حاضر بسیاری از افراد از طرفداران طرح های ساده و ظریف هستند. بنابراین محصول طلایی که انتخاب می کنند، اجرت ساخت کم تری دارد. در ادامه در مورد این که طلای بدون اجرت چیست بیشتر صحبت می کنیم؛

طلای بدون اجرت یعنی چه؟

برخی از طلافروشی های سنتی، محصولاتی که پیش از این به وسیله افراد خریداری شده اند را به عنوان طلای دست دوم از آن ها بخرند و با پرداخت کاری و ترمیم طلا، آن را برای فروش آماده می کنند. در حقیقت زمانی که طلایی را از مشتریان می خرند، تنها مبلغ طلای به کار رفته در آن محصول را می پردازند و بعد از آن هم هزینه ای بابت طراحی و ساخت پرداخت نخواهند کرد. لذا طلایی که برای فروش قرار داده اند، بدون در نظر گرفتن هزینه ساخت قیمت گذاری شده و به آن طلای بدون اجرت گفته می شود.

محصولات طلای بدون اجرت به صورت معمول طرح های قدیمی دارند و امکان دارد کیفیت ساخت آن ها نسبت به طلای دست اول به شکل محسوسی کمتر باشد. برخی اوقات هدف خرید طلا برای یک شخص صرفا استفاده از محصول و زیبایی آن نبوده و به نوعی قصد پس انداز سرمایه خود به واسطه خرید طلا دارند. این افراد اغلب تمایل به خرید طلای بدون اجرت دارند.

کارمزد طلا چیست؟

به شکل عادی، زمانی که شما به طلافروشی مراجعه می کنید و می‌ خواهید یک قطعه طلا خریداری کنید، در کنار پولی که برای ارزشِ خود طلا و وزن آن می پردازید، بایستی دستمزد افرادی که روی طلای خام کار کردند را هم پرداخت کنید. در حقیقت کارمزد یا اجرت طلا پولی است که شما آن را در ازای تبدیل شدن طلای خام به یک انگشتر، گردنبند یا هر زیور دیگری به عنوان دستمزد برای فردی که این کار را انجام داده است، می دهید.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس


قضیه کارمزد طلا تنها به اینجا ختم نخواهد شد؛ به عنوان مثال باید بدانید که میزان اجرت طلا، به طراحی زیور مورد نظر خیلی وابسته است. به صورت معمول کارهای خاص و جدیدتر، کارمزد بالاتری نیز دارند. با پیشرفت تکنولوژی، دستگاه‌ هایی طراحی شدند که قطعه‌ های خام طلا را طراحی می‌ کنند. طلاهایی که طراحی آن‌ ها با دستگاه انجام می شود، اجرت کمتری، به نسبت طلاهای دست‌ ساز دارند.

کارمزد طلا چگونه حساب می‌ شود؟

کارمزد طلا به دو صورت درصدی و گرمی قابل محاسبه است. جهت احتساب گرمی، برای مثال گفته می شود هر گرم طلا، ۳۵ هزار تومان کارمزد دارد. البته این ۳۵ هزار تومان برای مثال گفته شده و همان طور که گفتیم و می‌ دانید، قیمت کارمزد طلا به موارد زیادی بستگی دارد. برخی از طلا فروشان نیز کارمزد را به شکل درصدی محاسبه می کنند که این کار از نظر اتحادیه طلا‌ فروشان ممنوع است!

کارمزد طلای خارجی به ویژه طلاهای ایتالیایی از طلای ایرانی بیشتر است، ولی باید در نظر داشته باشید که برخی طلاها که خیلی ماهرانه در اصفهان ساخته شدند نیز کارمزد بالایی دارند. چنانچه قصدتان از خرید طلا پس‌ انداز است، بدانید که بهترین انتخاب طلای کم‌ کار و ایرانی است. حتی طلای آب شده می تواند گزینه مناسب تری برای سرمایه گذاری به حساب می آید، چرا که سود طلا فروش به مراتب کم تر از سود طلای دست دوم است.

چطور بفهمیم چقدر باید اجرت بپردازیم؟

به صورت کلی اجرت طلا به دو شکل محاسبه می شود؛ یا درصدی از وزن طلا و یا این که یک مقدار ثابت ریالی که کارگاهی که طلا را ساخته در نظر گرفته است. اگر اجرت درصدی باشد، مطابق با قانون نباید بیشتر از ۲۱ درصد شود، اما مقدار ثابت این طور نیست و نمی شود برای آن معیاری در نظر گرفت و به قطعه طلایی بستگی دارد که ساخته شده و ظریف کاری که روی آن وجود دارد. زمانی که خواستید طلایی از طلافروشی یا هر جای دیگر خریداری کنید که اجرت دارد، حتما نحوه محاسبه اجرت را سوال کنید و فروشنده موظف است به زبان ساده به شما توضیح دهد.

این کار موجب می شود فروشنده متوجه این شود که شما متوجهید اجرت چه معنایی دارد و کمی حواسش را بیشتر جمع کند!! نکته دیگر این که لزوما طلایی که سنگین تر باشد، اجرت بیشتری ندارد و حتی معمولا طلای سبک اجرت بالاتری دارد، چرا که ساخت طلایی که سبک است، نیاز به دقت بیشتری دارد تا ظرافت کاری روی آن اجرا شود و به این خاطر که برای سازنده باید بصرفد، با توجه زمانی که برای قطعه مورد نظر اختصاص می دهد، درصد اجرت را بیشت دریافت می کند.

ولی به صورت کلی، النگوی طلا کم ترین میزان اجرت طلا را بین انواع مصنوعات طلا دارد. بعد از آن انگشترها هستند و پس از آن هم دستبند و نهایتا گردنبند طلا قرار می‌ گیرد، از همین روی درصد اجرت ساخت طلا با توجه به نوع محصول متفاوت است. جدول زیر راهنمایی است برای این که دریابید برای هر قطعه طلا چقدر باید اجرت پرداخت کنید و به همین ترتیب زمانی که بخواهید طلا را به فروش برسانید چقدر باید اجرت از کل قیمت کسر شود. جدول اجرت طلا برای انواع مصنوعات طلا به شرح زیر است:

محدوده درصد اجرت نوع محصول
15% – ۳% انگشتر
8% – ۳% النگو
۱۲% – ۶% دستبند النگویی
۱۴% – ۱۰% گردنبند
۹% – ۶% پلاک
۱۸% – ۷% نیم ست
۱۸% – ۷% سرویس
۳۵% – ۹% اکسسوری
۸% – ۵% زنجیر
۱۰% – ۷% پابند
۱۲% – ۶% زیورآلات بچه‌ گانه
۱۸% – ۱۲% گردنبند رولباسی

اجرت طلا به چه عواملی بستگی دارد؟

وقتی که یک عمده فروش محصولات را از سازنده می گرد، توافقی بین آن ها ایجاد می شود که در آن، مطابق با بعضی فاکتورها، اجرت طلا یا دستمزد سازنده را تعیین می کنند که در حقیقت خریدار بایستی آن را بپردازد. فاکتورهای مهم موثر عبارت است از؛ اجرت طلا را به صورت معمول بر اساس وزن آن تعیین می کنند.

همان طور که گفتیم هرچه وزن طلا بیشتر باشد، اجرت ساخت آن کم تر خواهد شد، ولی وزن کم تر، اجرت بیشتری برایتان به همراه خواهد داشت. به صورت کلی قیمت طلای سبک به صورت معمول کم تر می شود و چنانچه اجرت خوبی به سازنده نرسد، نتیجه زحمتش بی ثمر می شود.


حتما برایتان جالب است : بهترین نوع طلا برای سرمایه گذاری در ایران


به عنوان مثال این طور فرض کنید ما یک انگشتر طلا داریم که 10 گرم وزن دارد. فرض کنید که طلاساز برای هر گرم از این انگشتر 20 هزار تومان اخذ می کند و این بدین معنی است که به صورت کلی برای این 10 گرم حدودا 200 هزار تومان حق اجرت دریافت می کند. حال این طور فرض کنید که همان انگشتر 5 گرم وزن داشته باشد. طلاساز برای جبران هزینه به جای این که وزن هر گرم را 20 تومان دریافت کند، به ازای هر گرم 40 هزار تومان اخذ می کند و این بدین معنی است که اجرت این انگشتر به صورت کلی باز هم 200 هزار تومان می شود.

فناوری به همه صنایع ورود کرده و در مورد طلاسازی ما هم تعدادی فناوری و تجهیزات تخصصی داریم که در ساخت و تولید انواع استایل و مدل طلا کمک کننده هستند. هر چقدر که این تجهیزات و فناوری ها کار دست و زحمت انسانی را کاهش می دهند، ولی هزینه خرید، استفاده و نگهداری آن بالاست، لذا هزینه طلا و نهایتا اجرت طلا نیز افزایش پیدا می کند.

البته بخش بزرگی از افزایش اجرات طلا ساخته شده، به دلیل قدرت مانور فناوری ها و تجهیزات طلاسازی است. چنانچه به طلای ساخته شده به وسیله این تجهزات و نمونه های  انسانی و دست ساز توجه فرمایید، متوجه تفاوت آن ها می شوید. طلاهای ساخته شده با تجهیزات و ماشین آلات جدید بسیار ظریف، منظم، یکدست و متنوع هستند و در ظرف مدت زمان اندکی هر مدلی که ما بخواهیم را می سازند. لذا اجرت طلای دست ساز و ماشینی کاملا متفاوت می باشد.

طلای بدون کارمزد چیست؟

برخی بر این باورند که زیورآلات بدون اجرت همان طلای دست دوم میابشد، ولی باید گفت که این فکر کاملا اشتباه است. در واقع وقتی به فروشگاه‌ های طلا می روید، شرایط‌ های گوناگونی را مشاهده می کنید، برای مثال امکان دارد ببینید که یک زرگر می‌ خواهد کار‌های جدید‌تری را به مغازه‌ خود بیاورد، از همین روی کارمزد طلاهای قدیمی را صفر در نظر می‌ گیرد تا طلاهای قدیمی زودتر فروخته شود.

از دیگر روش های خرید طلا انتخاب و خرید النگو طلاست. بیشتر افرادی که به دید سرمایه به طلا نگاه می‌ کنند، النگو برایشان در اولویت است، چرا که اجرت النگو به نسبت دیگر زیورآلات پایین تر است. به صورت کلی طلاهایی که ساخت ساده‌ تری دارند، طلاهای بدون اجرت یا کم کارمزد به حساب می آیند.

افرادی که برای خرید طلا بدون اجرت اقدام می کنند، نیت‌ های گوناگونی دارند. ولی یکی از مرسوم ترین اهداف درباره خرید طلا کم اجرت، سرمایه‌ گذاری است. به صورت معمول افرادی که کارمزد کم برایشان در اولویت است، خیلی به ظاهر خاص و جذاب آن توجه نمی کنند، به این خاطر که می‌ دانند ظاهر زیباتر، کارمزد بالاتری را نیز به همراه خواهد داشت.

ولی چنانچه فرد ساده‌ پسندی هستید، می‌ توانید با یک تیر، 3 نشان بزنید. از آنجایی که طلاهای ساده‌ تر اجرت پایین تری دارند، با خرید یک طلای ساده، هم سرمایه‌ گذاری کردید، هم به جذابیت بیشتر در استایل خودتان کمک کردید و هم زیورآلات مورد علاقه‌ و ساده‌ خودتان را با اجرت کم خریداری کرده اید و می توانید از آن استفاده کنید.

طلای کم اجرت چیست؟

طلای کم اجرت به زیورآلاتی می گویند که هزینه ساخت کمتری نسبت به سایرین دارند. موارد زیر جزو طلاهای کم اجرت به حساب می آیند؛

  • النگو طلا
  • زنجیر طلا
  • بنگل دست و پا

به صورت معمول ساخت این زیورآلات ساده ‌و آسان تر است و یا این که دقت زیادی نیاز ندارد و دستگاه CNC آن ‌ها را به سادگی طراحی می کنند. از همین روی کارمزد اندکی برایتان به همراه دارند. همچنین کارگاه‌ های مخصوص طلاسازی به صورت معمول به شکل عمده یک نمونه کار را می‌ سازند. کارمزد و اجرت زیورآلاتی که به شکل عمده تولید می شوند، به نسبت دیگر زیورآلات کم و یا صفر است.

تفاوت طلا دست دوم با طلا بدون کارمزد

اشتباه مرسومی که بین بیشتر طلافروشان و خریداران طلا دیده می شود، این است که فکر می کنند طلا کم اجرت یا بدون کارمزد، همان طلا دست دوم می باشد. برای مثال شما اگر به یک زرگری سَر بزنید و بگویید که طلا بدون اجرت نیاز دارید، امکان دارد طلا‌های دست دوم را به شما نشان دهد که البته این کار منطقی است، به این خاطر که طلای دست دوم کارمزد ندارد ولی نمی شود گفت که طلای بدون اجرت عینا همان طلای دست دوم است.


حتما برایتان جالب است : نکات مهم در خرید طلای دست دوم


به منظور درک بهتر این تفاوت، باید گفت که طلای دست دوم طلایی است که پیش از این از آن استفاده شده، از همین روی کارمزد آن صفر است. لذا چنانچه از علم منطق سر در بیاورید، باید گفت که هر طلای دست دومی، طلای بدون کارمزد است، ولی هر طلای بدون کارمزدی طلای دست دوم نیست!

نکات مهم برای خرید طلای بدون اجرت

طلای بدون اجرت بخریم یا نه

1. فاکتور : طلای بدون اجرت هم می بایست مثل طلاهای نو دارای فاکتور معتبر از گالری باشد اگر گالری پس از فروش طلای بدون اجرت به ما از دادن فاکتور اجتناب کرد، باید تقاضای فاکتور کنید یا از جای دیگری خرید خود را انجام دهید.

2. تمیزی : طلای بدون اجرت به این خاطر که دست دوم و کهنه است، یعنی قبل از ما شخص دیگری از آن استفاده کرده و ما هیچ اطلاعاتی از صاحب قبلی طلا، مبنی بر این که آن فرد امکان دارد بیماری پوستی یا هر مسئله دیگری داشته و ما اطلاعی نداریم، بهتر است طلاهایی را انتخاب کنید که تمیز‌تر و درخشان‌ تر است و از طلافروش بخواهیم پیش از این که طلا را تحویل دهد حتما یکبار با ابزارهای موجود آن را تمیز کرده و تحویل دهد.

3. خرید از گالری : توجه کنید طلاهای کهنه و بدون اجرت را تنها از گالری های معتبر و زیر نظر اتحادیه ها و سایت های معتبر با نمادها و مجوزهای مربوطه بخرید و به هیچ وجه از شخصی یا جایی که شناختی ندارید و صرفا کم بودن قیمت شما را وسوسه کرده، خرید نکنید چرا که احتمال تقلب و تخلف در آن به مراتب بالاتر است.

نکات تکمیلی:

  • با کمک روش های تشخیص طلای اصل از بدل در خانه، از اصل بودن طلای خود اطمینان حاصل کنید.
  • چنانچه طلای بدون اجرتی خریداری می کنید که فروشنده ادعا می کند نو است، توجه فرمایید که آبکاری نشده باشد.
  • پیش از خرید طلای کم اجرت، با عیارهای طلا به خوبی آشنایی پیدا کنید و از عیار قطعه طلای خود اطلاع داشته باشید.
  • خرید طلای بدون اجرت از جای معتبر بسیار حائز اهمیت است؛ باید خرید طلای بدون اجرت یا کم اجرت را از طلافروشی های معتبر انجام دهید.
  • در زمان خرید به کد طلا که در فاکتور نوشته می‌ شود، توجه فرمایید. کد طلای نوشته شده عیار طلای کم اجرت شما به حساب می آید.
  • به هیچ وجه طلای کم اجرت یا بدون اجرت بدون فاکتور را خریداری نکنید، فاکتوری که دریافت می کنید هم از فروشنده بخواهید تمامی محاسبات را دقیق یادداشت کند.
  • سود طلافروشی ها بر اساس قانون حداکثر ۷ درصد است، مالیات هم بر سود فروشنده تعلق می گیرد و نه به کل طلا. (برای بعضی از طلای دست دوم فروشنده ها مالیات محاسبه نمی کنند.)

ایرادات خرید بدون اجرت

1. قدرت انتخاب : یکی از ایرادات این مدل طلاها قدرت انتخاب کم آنهاست و این بدین معنی است که برای مثال اگر ما قصد خرید انگشتری داریم، امکان دارد صدها مدل نو بتوانیم ببینیم و خریداری کنیم ولی در خرید بدون اجرت این امکان وجود دارد که در یک گالری بسیار کم تر از این بتوانیم یافت کنیم.

2. سلامتی : یکی از مشکلات این طلاها، اینجاست که امکان دارد نفر قبلی که طلا را استفاده کرده مشکلاتی مثل مشکلات پوستی داشته و شما ندانسته مبتلا به آن شوید که این یکی از مهم ترین مسائل است ولی در صورت خرید حتما شستن طلا و ضدعفونی کردن آن را از یاد نبرید.

3. قوانین : به دلیل صحت و سلامت و دیگر مسایل طلاهای دست دوم مدتی غیر قانونی و مدتی بدون مشکل اعلام شد و الان هم قانون مشخصی برای معامله این مدل طلاها وجود ندارد و امکان دارد گالری ها ندانسته طلایی را به فروش برساند که عیاری کمتر از 18 داشته باشد و ارزش به مراتب پایین تری داشته باشد که اینجا نمی‌ توان مقصر را طلافروش دانست و بهتر است به دلیل اطمینان خود در زمان خرید طلا بدون در نظر گرفتن هزینه، طلای نو بخریم و اگر مشکلی با اجرت داشتیم، حداقل طلاهای با اجرت کم تر ولی در نهایت طلای نو خریداری کنیم.

قیمت طلای مستعمل در زمان معامله چگونه محاسبه میشود؟

وقتی که قصد فروش طلای خود را دارید، مهم ترین موضوع این است که الان طلای شما چقدر ارزش دارد و چقدری می توانید روی آن حساب کنید؟ آیا در بازار، طلای شما را با قیمت طلای نو می خرند؟ قطعا هیچ طلافروشی طلای دست دوم شما را به قیمت طلای نو نمی خرد تا ضرر کند!


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در طلا و سکه – از صفر تا صد طلا و سکه


البته این را هم باید در نظر داشت پولی که به شما می پردازند، تنها پول وزن طلای خام شما است آن هم با عیار کم تر. یعنی اجرت ساخت، مالیات و تمام عواملی که در زمان خرید طلا بر قیمت آن تاثیرگذار بودند، دیگر محاسبه نخواهند شد. نکته مهم دیگر این که آیا طلای شما سالم و تمیز است یا یک طلای شکسته و غیرقابل استفاده محسوب می شود؛ طلا به صورت کلی به 2 صورت زیر خرید و فروش می شود:

  • طلای شکسته : در این حالت به این خاطر که طلا قرار است ذوب شود، می بایست به قیمتی از شما خرید انجام شود که قادر به فروش هم باشند. قیمت طلای شما در این حالت یک الی دو درصد کم تر از قیمت طلای نو است که در بازار می‌ گویند طلای شما را با عیار کم تر و با عیار 740 می خرند.
  • طلای سالم و تمیز : چنانچه طلای شما سالم باشد، برای فروشنده هم به صرفه تر و سودآورتر است که با خرید طلای شما با قیمت کمی بالاتر و تعمیر و جلا بخشیدن به طلای شما آن را در ویترین مغازه خود گذاشته و به فروش برساند.

نحوه محاسبه آن هم ساده تر است و به راحتی قادرید این کار را انجام دهید: شما می بایست قیمت تابلو را در میزان عیاری که قرار است از شما خریداری کنند ضرب کنید که معمولا 740 یا 730 است و در ادامه آن را تقسیم بر 750 (طلای 18 عیار) نمایید. به شکل تقریبی طلای شما را در بازار 10 هزار تومان تا 20 هزار تومان زیر قیمت تابلو می خرند.

طلای با اجرت بخریم یا بدون اجرت؟

پس از آگاهی از اجرت ساخت طلا و این که هر گرم طلا چقدر اجرت ساخت دارد، شاید بپرسید که برای به صرفه بودن، خرید طلا بهتر است طلای با اجرت ساخت بخرید یا بدون اجرت؟ بدون تردید وقتی که هزینه اجرت ساخت را پرداخت نکنیم، می‌ توانیم بگوییم که قطعه طلا را به صرفه خریداری کردیم، ولی باید در نظر داشت که خرید طلای بدون اجرت خطراتی به همراه خواهد داشت.

طلای بی اجرت یعنی طلای دست دوم و از مهم‌ ترین خطراتی که خرید این نوع طلا به دنبال دارد، می توان به این اشاره کرد که اگر طلای دست دوم را از جای نامطمئن خریداری کنیم، امکان تقلبی بودن وجود دارد. هرچند روش هایی برای این که چگونه طلای قلابی را تشخیص دهیم وجود دارد، ولی بهتر است احتیاط کنیم و از طلافروشی مطمئن و دارای پروانه کسب خرید انجام دهیم و بابت خریدمان فاکتور بگیریم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته باید توجه داشت که تنوع در خرید طلای دست دوم به مراتب کمتر از زیورآلات و طلای نو می باشد. در انتها باید گفت که برای سرمایه‌ گذاری، بهتر است سراغ طلای بی‌ اجرت بروید تا سود بیشتری نصیبتان شود. ولی خرید طلای بی‌ اجرت ریسک های مخصوص به خود را داراست.

در زمانی که ریسک تقلبی بودن طلا وجود دارد، بهتر است سراغ خرید طلای کم اجرت بروید نه طلای بی‌ اجرت. برای مثال در بین انواع اشکال طلا، النگو، قطعات کوچک طلا مثل آویزهای طلا کمترین اجرت را دارند که می‌ توانند جایگزین طلای دست دوم شوند.

آیا طلای آب شده همان طلای بدون اجرت است؟

شمش طلا قطعه ای طلا با وزن و عیار مشخص است که در بازار طلا مورد معامله قرار می گیرد. اکثر افراد با هدف سرمایه گذاری و پس انداز برای خرید شمش‌­ های طلا اقدام می کنند. نکته دیگر این که شمش طلا از 0.3 گرم تا یک کیلوگرم فروخته می شود.

البته در ایران شمش‌ ­های 12 کیلوگرمی هم تحت نظر بانک مرکزی در بازار عرضه می شود. مطابق با قانون مصوب شده از طرف مجلس شورای اسلامی، شمش طلا یکی از کالاهایی به حساب می آید که مالیات شامل حال آن نمی شود. قیمت آن مطابق با وزنی که دارد کاملا مشخص است. در حقیقت برای معامله شمش طلا اجرتی نمی پردازید، ولی آن چه به عنوان طلای بدون اجرت رایج است، شمش طلا نیست!

باید در نظر داشته باشید که در زمان خرید طلا، سکه و حتی دیگر مصنوعات مرتبط با طلا و همچنین خرید جواهرات مورد علاقه خود به مغازه ها و فروشگاه های معتبر طلا که مجوز کسب و کار از اتحادیه طلا و جواهر دارند مراجعه کنید تا کمتر در معرض سودجویان و فرصت طلبان قرار گیرید.

آیا خرید طلا بدون اجرت غیرقانونی است؟

طبق حرف های رئیس اتحادیه طلافروشان، طلا می بایست به شکل نو و دست اول به فروش رود و طلا دست دوم بایستی آب شود، چرا که بسیاری از افراد در زمان معامله طلا دست دوم به دروغ طلا تقلبی را معامله می کنند، از همین روی خرید طلا از فروشنده معتبر الزامی است. ولی معامله طلا بدون کارمزد قانونی نیست و چنانچه قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارید، بایستی ریسک های آن را بدانید و بپذیرید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

خرید طلا همواره کاری جذاب و هیجان‌ انگیز برای افراد است، چرا که زیبایی طلا در قیاس با دیگر زیورآلات هزاران برابر بیشتر است، به همین خاطر بیشتر خانم‌ ها در هر سنی به طلا علاقه‌ دارند.

البته در حال حاضر استفاده از طلا تنها برای خانم ها رایج نیست و آقایان هم از اکسسوری‌ هایی با جنس طلا استفاده می‌ کنند، از همین روی همه به دنبال خرید طلای شیک ولی با اجرت کم یا بدون اجرت هستند. جدا از این موضوع طلا یکی از بهترین سرمایه گذاری های حال حاضر در ایران است که امنیت و سود بسیار بالایی دارد و به همین دلیل تقاضا برای خرید آن بسیار بالاست.

مهم تر اینکه اگر شما قصد سرمایه گذاری در طلا دارید از صندوق سرمایه گذاری که بهترین روش است مانند صندوق طلا استفاده کنید. در این حال دیگر نیاز نیست، مالیات و هزینه اجرت ساخت طلا را بدهیم و از جعل شدن یا سرقت هم جلوگیری می‌شود.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب به این می پردازیم طلای بدون اجرت چیست و خرید آن چه مزایا و معایبی دارد.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سرمایه گذاری با ۱۵۰ میلیون تومان را شناسایی کنید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

حال که دیگر می دانید طلای بدون اجرت چیست و چقدر کارمزد دارد، برای سرمایه گذاری از آن استفاده می کنید یا نه؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *