نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام

بسیاری از افراد برای ورود به بورس و شروع سرمایه گذاری در بازار سرمایه ، برای خرید عرضه اولیه در بورس اقدام می کنند تا نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس را یاد بگیرند و پس از مدتی هم با فرآیند فروش عرضه اولیه و میزان سوددهی آن آشنا شوند تا بتوانند معاملات خود را به بهترین شکل در بازار بورس مدیریت نمایند. مراحل خرید سهام عرضه اولیه در بورس بسیار ساده است به راحتی و در چند ثانیه میتوانید نسبت به ثبت سفارش عرضه اولیه اقدام کنید. نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام به صورتی فرآهم شده است تا بتوانید حتی دو روز قبل از روز عرضه و در آرامیش و خلوتی سیستم معاملاتی، نسبت به خرید اتوماتیک عرضه اولیه اقدام کنید و سفارش آفلاین عرضه اولیه خود را وارد سیستم کنید. لذا اگر میخواهید نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام در بورس را به صورت دقیق و کامل با زبانی ساده یاد بگیرید، این مقاله بهترین راهنمای شما در این خصوص محسوب می شود.

نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام

برای آنکه با نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام آشنا شویم، شاید بد نباشد در ابتدای امر درباره عرضه اولیه توضیحاتی بدهیم. عرضه اولیه به زبان ساده، اولین حضور یک شرکت در بازار سرمایه به صورت رسمی است؛ به عبارت دیگر، در عرضه اولیه سهام یک شرکت برای بار اول در بورس به وسیله عموم قابل خریداری خواهد بود. یک شرکت برای حضور در بازار بورس، باید مدارک لازم را به سازمان تقدیم و مراحل پذیرش را انجام دهد تا بتواند مجوز حضور در این بازار را اخذ نماید.

عرضه ‌های اولیه در سال‌ های اخیر در بورس تهران، رونق زیادی پیدا کرده است و این موضوع در عرضه اولیه های سال 99  هم دیده سودآوری بسیار بالایی داشته اند. با پیشرفت تکنولوژی، معامله در بازار سهام همواره آسان ‌تر شده و افراد با سطح دانش کمتر نیز قادرند به‌ سادگی خرید و فروش آنلاین در بازار سهام را تجربه کنند. 

عرضه اولیه چیست؟

بسیاری بر این باورند که عرضه‌ های اولیه در بورس مانند طلا است؛ یعنی ما هرچی بخریم مطمئنا سود بسیار بالایی کسب خواهیم کرد، واقعیت امر هم همین است. در چند سال گذشته می ‌توان گفت تمامی عرضه‌ های اولیه سودی خوبی داشتند، مانند عرضه اولیه شستا که سود بسیار خوبی را نصیب سرمایه گذاران و خریداران عرضه اولیه کرد. پس در عرضه اولیه، سهام یک شرکت برای اولین بار در بازار بورس اوراق بهادار عرضه شود، ولی این عرضه به معنی آغاز فعالیت‌ های یک شرکت نیست، بلکه این شرکت‌ ها برای افزایش رشد و یا تأمین مالی طرح ‌های توسعه خود، برای فروش بخشی از سهام شرکت اقدام می کنند و در نظر داشته باشید که بدین صورت، شرکت به سهامی عام تبدیل خواهد شد. 

پیشنهاد مطالعه : عرضه اولیه سهام در بورس چیست و چقدر سودآور است؟

نکته دیگر این است که ممکن است شرکت‌ ها در بازار بورس و یا فرابورس عرضه می ‌شوند، به شکلی که هرچه شرکت از استانداردهای بالاتری برخوردار باشد، احتمال عرضه شدن آن در بازار بورس بیشتر خواهد بود. از این استاندارد‌ها می توان به مواردی مانند؛ وضعیت شفافیت فعالیت‌ های شرکت ، سابقه فعالیت ، کیفیت صورت‌ های مالی ، میزان سوددهی و … اشاره کرد. حال این که طریقه خرید عرضه اولیه در بورس به چه صورت است را در بخش بعدی بررسی خواهیم کرد.

مراحل خرید سهام عرضه اولیه در بورس

برای خرید عرضه اولیه به دو صورت انلاین و آفلاین میتوانید اقدام کنید. در خرید آفلاین، سرمایه گذار باید قیمت و حجم در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده به وسیله ناظر بازار بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است.

نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام

برای خرید عرضه اولیه سرمایه گذار باید درخواست قیمت و حجم را وارد سامانه معاملاتی نماید. در مورد قیمت و حجم گفتنی است که سرمایه گذار نمی تواند درخواست خود را به هر قیمت و حجمی وارد سامانه کند، بلکه بایستی درخواست حجم و قیمت خود را بر اساس اطلاعات منتشر شده در آگهی عرضه اولیه وارد سامانه کند. مراحل خرید عرضه اولیه در بورس به شرح زیر است :

1) مطلع شدن از اطلاعات عرضه اولیه در بورس

خرید سهام عرضه اولیه برای تمامی افرادی که کد بورسی دارند، امکانپذیر است. توجه داشته باشید که ثبت نام برای کد بورسی رایگان است و پس از دریافت کد بورسی، یک نام کاربری و رمز عبور آن به منظور ورود به نرم افزار معاملاتی به وسیله کارگزاری برای شما فرستاده می شود. برای باخبر شدن از زمان عرضه‌ اولیه و اطلاعات مربوط به آن باید به اخبار سایت‌ های بورسی و کانال ‌های خبری که این اخبار را اطلاع ‌رسانی می ‌کنند، توجه داشته باشید.

اکثر کارگزاری‌ ها نیز این عرضه ‌ها را به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند، بعد از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت 10 صبح همان ‌روز به سایت tsetmc مراجعه کنید و از اطلاع ‌رسانی ‌های ناظر بازار باخبر شوید. در نظر داشته باشید که اطلاعیه ‌های ناظر بازار به صورت یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می ‌شود. بعد از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌ های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را ملاحظه خواهید کرد.

کچنانچه قرار باشد عرضه اولیه در روز جاری اتفاق بیفتد، اغلب ناظر بازار بین ساعات 10 تا 13، پیام مربوط به عرضه اولیه را انتشار می دهد که در این پیام ‌ها زمان و چگونگی این عرضه اطلاع رسانی می شود. در حال حاضر بیشتر عرضه اولیه ها در روز سه شنبه و چهار شنبه و در ساعت 7:30 تا 11:30 یا 1:30 تا 17:00 صورت می پذیرد.

2) ارسال سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه

پس از مشاهده جزییات عرضه اولیه از پیام ناظر، می بایست موجودی حساب ‌خود را نزد کارگزاری افزایش دهید و در ادامه سفارش خرید عرضه اولیه را در ساعت مشخص شده، به هسته معاملاتی بورس ارسال کنید. همچنین توجه داشته باشید که سهمیه هر فرد مشخص شده است و اگر شما سفارش خرید را بیش از این مقدار قرار دهید، هیچ سهامی به شما تعلق نخواهد گرفت. همین طور به قیمت مجاز توجه کافی را داشته باشید، قیمت باید دقیقا ریال به ریال با قیمت اعلام شده مطابقت داشته باشد. به این دلیل که تقاضا برای خرید عرضه اولیه همواره در حال رشد است، باید همه افراد سقف قیمت مجاز را در فرم سفارش خرید وارد نمایند، وگرنه سهامی به آن ها تعلق نخواهد گرفت.

پیش تر عنوان کردیم که برای خرید عرضه اولیه باید کد بورسی داشته باشید و پس از دریافت کد بورسی رایگان ، کارگزاری رمز عبور و نام کاربری ورود به سیستم معاملاتی آنلاین را برای شما ارسال می ‌کند. در ساعت عرضه اولیه وارد سیستم معاملاتی ‌تان شوید سپس موجودی خود را از طریق پرداخت آنلاین و رمز دوم افزایش دهید. برای محاسبه موجودی لازم برای خرید عرضه اولیه باید سهمیه هر شخص را ضربدر حداکثر قیمت مجاز کنید تا حداکثر سرمایه لازم را محاسبه کنید.

پیشنهاد مطالعه : پذیره نویسی دارا دوم چه زمانی است و چه شرایطی دارد؟

به عنوان مثال چنانچه حداکثر قیمت عرضه، 2,500 ریال باشد و سهمیه هر نفر حداکثر 1,000 سهم، حداکثر مبلغ موردنیاز برای خرید 250,000 تومان خواهد بود. شایان ذکر است که در حال حاضر و با توجه به مشارکت و تقاضای بالا برای خرید عرضه اولیه های مختلف در بورس، امکان تخصیص حداکثری سهام های عرضه اولیه شده وجود ندارد و شما می توانید برای مثال 600 سهم را در سقف قیمتی سفارش بگذارید تا نیاز به شارژ بی مورد حساب و بلکه ماندن یک روزه آن در حساب بورسی شما نباشد و همچنین بیشترین مقدار هم به شما اختصاص پیدا کرده باشد.

بعد از انجام مراحل بالا باید در ساعت مشخص شده برای عرضه اولیه، سفارش خودتان را مطابق با جزییات ارسال کنید. این موضوع مهم را در خاطر داشته باشید که باید پس از ارسال سفارش، پیام موفقیت ‌آمیز بودن ارسال سفارش را مشاهده کنید. برای اطمینان از ارسال شدن سفارش، می ‌توانید لیست سفارشات را بررسی نمایید.

3) بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه

تخصیص سهام به هر کد معاملاتی بعد از پایان زمان اعلام شده برای خرید صورت می پذیرد. بورس با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن ها، سهام را بین متقاضیان خرید عرضه اولیه مورد نظر توزیع می کند. در ساعت 14 الی 18 موجودی سهام ‌تان را بررسی کنید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان اطلاع یابید.

4) پس از خرید سهام در عرضه اولیه

همواره به این صورت است که در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه، صف خرید سنگینی برای سهام شرکت عرضه شده شکل می گیرد. یعنی قیمت به حداکثر دامنه نوسان خود یعنی مثبت 5 درصد می رسید و تعداد زیادی سفارش برای خرید سهام ثبت خواهد شد، البته با توجه به حجم مبنای سهم، قیمت پایانی که همان صفر تابلوی فرداست میتواند به قیمت آخرین معامله نزدیک شود و مثبت 5 درصد را کاملا پر نماید.

همان طور که در مقدمه هم گفتیم، نخستین تجربه‌ سرمایه ‌گذاری بسیاری از افراد در بورس تهران، خرید عرضه اولیه است که اکثرا به تجربه شیرینی هم تبدیل شده است، به این دلیل که سهام هر شرکتی عرضه می‌ شود، اغلب تا چند روز صف خرید برای آن ایجاد می شود و حدودا تا چند روز شاهد رشد 5 درصدی ارزش سهام با توجه به حجم مبنای سهام این شرکت ‌ها هستیم. البته این موضوع فقط تا چند روز ادامه دارد.

گاهی تا 8 روز، گاهی 15 روز و بعضا اگر قیمت تعیین شده برای عرضه جذاب نباشد و بسیار بالا تعیین شده باشد، یک هفته! اخیرا بسیار دیده ایم که صف خرید تا بیش از 15 روز یا حتی بیشتر به طول می انجامد که دلیل آن میتواند قیمت مناسب عرضه و اختلاف بین قیمت عرضه و ارزش ذاتی سهم است مانند سهام شستا و یا عدم پر کردن حجم مبنا در روز های بعد از عرضه است که باعث می شود سهم برای مدت زمان بیشتری قفل در صف خرید باشد و معاملات عادی سهم صورت نپذیرد.

نکات مهم در نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام

  1. سعی کنید تمامی عرضه اولیه ها را با هر میزان نقدینگی که نیاز دارند خریداری کنید.
  2. آگهی عرضه نخستین سهام در بازار بورس، طبق قیمت سقف و کف اعلامی صورت می پذیرد.
  3. فرآیند عرضه اولیه سهام در بازار بورس  ظرف چند ساعت به اتمام خواهد رسید.
  4. کارمزد خرید عرضه نخستین سهام حدود 1.5 درصد کل مبلغ معامله است.
  5. هر عرضه اولیه سهام در بازار بورس ایران به وسیله سازمان بورس آگهی می شود.
  6. فروش عرضه نخستین سهام در بازار بورس، به وسیله دارندگان کد حقیقی یا حقوقی صورت نمی پذیرد.
  7. خرید عرضه نخستین سهام در بازار بورس، به وسیله کارگزاری ها انجام می شود.
  8. هر عرضه اولیه، دارای نماد است. به عنوان مثال عرضه اولیه تامین اجتماعی با نماد شستا انجام شد.
  9. سهمیه اختصاصی به هر کد حقیقی یا حقوقی برای عرضه اولیه سهام را بازار بورس مشخص خواهد کرد.
  10. عطش خریداران برای سهام عرضه اولیه، معمولا ظرف 1 تا 3 هفته فروکش خواهد کرد.
  11. آگهی رسمی عرضه اولیه سهام در بازار بورس ایران در سامانه کدال انتشار خواهد یافت.
  12. خرید عرضه نخستین سهام هم برای کد های حقیقی و هم کد های حقوقی امکان پذیر است.
  13. هر کد حقیقی و هر کد حقوقی در عرضه اولیه سهام، دارای سهمیه است.
  14. برای خرید عرضه ابتدایی سهام در بورس، تنها باید کد سهامداری (کد معاملاتی/کد بورسی) داشته باشید.
  15. عرضه ابتدایی بسیاری از سهام در سال های اخیر در بورس ایران، ارزشمند بوده و حداقل 100 درصد سود را در بازه زمانی مختلف به سهامداران داده اند.
  16. سهام عرضه اولیه ها پس از مدتی متعادل شده و اصلاح چند درصدی را تجربه خواهد کرد و سپس مجددا مورد توجه بازار قرار خواهد گرفت.
  17. عرضه اولیه سهام طبق آگهی ثبت شده در روزنامه رسمی و اطلاعیه های شرکت و سازمان بورس صورت می پذیرد.
  18. علت صف شدن مجدد عرضه اولیه پس از ورود به بازار، اشتیاق بازار به خرید این سهم جدید است.
  19. عرضه اولیه هیچ الزامی را به دارندگان کد حقیقی یا حقوقی برای شرکت در مجامع ایجاد نمی کند.
  20. بررسی ارزندگی عرضه اولیه به وسیله صندوق های سرمایه گذاری و مشاوران بورس صورت می پذیرد.
  21. امکان فروش سهام عرضه اولیه شده، در روز معاملاتی بعد از عرضه وجود خواهد داشت.
  22. برای خرید عرضه اولیه سهام ، باید مبلغ خرید سهام مربوطه را به حساب کارگزاری واریز کنید.
  23. بعد از خرید عرضه اولیه سهام ، نماد سهم و همچنین تعداد سهم خریداری شده در پرتفوی سهامی شما قابل مشاهده خواهد بود.
  24. امروزه اغلب عرضه اولیه های بورسی در روز سه شنبه و چهار شنبه و در ساعت 7:30 تا 11:30 یا 1:30 تا 17:00 انجام می شود.
  25. برای بررسی ارزندگی سهام عرضه اولیه در بازار بورس، باید تحلیل بنیادی را یاد بگیرید.
  26. برای ثبت سفارش عرضه اولیه در بورس ، باید دسترسی معاملات آنلاین داشته باشید که رایگان اعطا می شود.
  27. بعد از سوددهی چند درصدی در اولین قدم صعودی قیمت عرضه اولیه، سهم دچار اصلاح می شود و مجددا رشد شارپی خود را از سر می گیرد و میتوانید با خرید سنگین در دور دوم سودی به مراتب بیشتر و شیرین تر از سود اولیه عرضه اولیه کسب کنید.
  28. بهتر است اولین تجربه خرید و فروش در بازار بورس را به خرید عرضه اولیه تجربه کنید که تجربه شیرین و ترقیب کننده ای برای آموزش های بیشتر در زمینه بورس و سرمایه گذاری باشد.

عوامل موثر در افزایش قیمت سهم بعد از عرضه اولیه در بورس

  • رفتار سهامدار عمده : چنانچه سهامدار عمده پس از عرضه اولیه، سهام دیگری عرضه نکند، معمولا سهام رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد.
  • تعداد سهام عرضه شده : هر چقدر تعداد عرضه کمتر بوده باشد، معمولا فروشندگان کم تری نیز وجود خواهند داشت.
  • جو کلی بازار : وقتی که جو کلی بازار مثبت است و همه خوشبین هستند، افراد کمی حاضر به فروش عرضه اولیه و حتی سهام های خود خواهند شد و برعکس این موضوع هم وجود خواهد داشت.
  • اخبار و شایعه‌ های پیرامون سهم : بعضی اوقات اخبار و شایعات منفی یا مثبتی پیرامون سهام عرضه شده ایجاد می شود و افراد طبق این شایعات و اخبار اقدام به تصمیم گیری های هیجانی می کنند.

در نظر داشته باشید که تصمیم ‌گیری برای فروش سهام بر عهده خود شماست. حتی این اختیار را دارید روز پس از عرضه اولیه، سهام خود را به فروش برسانید، اما به عنوان یک توصیه کلی، بهتر است حداقل تا زمانی که صف خرید در سهم وجود دارد، سهام خود را نگهداری کنید.

حتی می ‌توانید در روزهای پس از عرضه، باز هم از این سهم خریداری کنید، به خاطر این که محدودیت خرید فقط در روز عرضه اولیه وجود دارد و پس از آن محدودیت برداشته خواهد شد، البته خرص عرضه اولیه در روز های بعد از عرضه کار آسانی نیست. به صورت کلی عرضه اولیه در بورس تهران معمولا با حواشی زیادی انجام می ‌شود. اغلب سهم ‌هایی که به تازگی در بورس عرضه می ‌شوند تا مدتی مورد توجه قرار می ‌گیرند، اما بعد از مدتی از توجه به آنها به دلیل افزایش قیمت شارپی کاهش پیدا می کند و سهم وارد یک فاز اصلاحی کوتاه مدت می شود و سپس حرکت بعدی خود را با قدرت بیشتری آغاز خواهد کرد.

توجه کنید به دلیل تقاضای بسیار زیادی که برای عرضه‌های اولیه وجود دارد، اغلب سهمیه کمی به افراد شرکت‌ کننده خواهد رسید؛ با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک راه بی‌ خطر برای تجربه اولین سرمایه‌ گذاری در بورس به حساب می آید، به این خاطر که بیشت مواقع مقداری سود نصیب سرمایه‌ گذاران خواهد کرد. 

در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می‌ شود که شما باید طبق این اطلاعات که به وسیله ناظر بازار در روز عرضه اعلام می ‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ثبت نمایید. تخصیص سهام به وسیله ناظرین به کدهای معاملاتی صورت می پذیرد و معمولا در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ ها بهره‌مند خواهند شد.

عرضه اولیه را کی بفروشیم؟

همان طور که پیش تر هم گفتیم، سهام شرکت‌ هایی که برای اولین بار روانه بازار بورس می شوند، اغلب با تقاضای خرید بسیاری روبرو خواهند شد و بعد از روز عرضه اولیه تا چند روز یا حتی چند هفته با صف خرید همراه خواهند بود. آسان ترین راه برای تشخیص زمان فروش عرضه اولیه و شناسایی سود سهم ‌های عرضه ‌اولیه ‌ای این است که تابلوی معاملات سهم را دنبال کنید و روزی که صف خرید عرضه شد و قیمت سهم به اصطلاح به تعادل رسید، شما هم سهم ‌خود را به فروش برسانید.

پیشنهاد مطالعه : آموزش ابتدایی بورس – آموزش سرمایه گذاری در بورس

ولی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که اکثر شرکت ‌هایی که با این روش عرضه اولیه وارد بازار سهام می ‌شوند، پتانسیل سودآوری بسیار بالاتری را خواهند داشت و قیمت سهم ‌آن ها پس از متعادل شدن هم مطمئنا به‌ مرور زمان با افزایش روبرو خواهد شد و قطعا سود خوبی را در میان مدت میتواند برای شما به همراه داشته باشد، لذا برخی از این شرکت‌ ها به منظور سرمایه ‌گذاری میان ‌مدت و بلندمدت هم مناسبند و اگر بتوانید پناسیل ‌های سودآوری را در این شرکت‌ ها شناسایی کنید و سهام شرکت ‌های قوی ‌تر را برای مدت طولانی ‌تری در سبد سرمایه ‌گذاری ‌خود نگه دارید، مطمئنا سود بسیار بیشتری نصیب شما خواهد شد.

به صورت کلی در نظر داشته باشید که بهتر است برای فروش عرضه اولیه اصلا عجله نداشته باشید و به چشم یک سرمایه گذاری 1 یا 2 ساله به آن نگاه کنید. به این دلیل که عرضه های اولیه 99 و بعضا سال های قبل ثابت کرده است که قیمت عرضه شده در ابتدا با قیمت یک یا دو سال بعد سهم، اختلاف بسیار زیادی دارد و این موضوع نشان می دهد که اگر به چشم بلند مدت به خرید و نگهداری عرضه های اولیه نگاه کنید، میتوانید سود های میلیونی و بسیار خوبی را از این طریق کسب نمایید.

نتیجه گیری و کلام آخر

به دلیل تقاضای بسیاری که برای عرضه‌ های اولیه شکل می گیرد، اغلب سهمیه کمی به افراد شرکت ‌کننده می ‌رسد؛ با این وجود خرید سهام در عرضه اولیه یک راه آسان، سودآور و بی‌ خطر برای تجربه اولین سرمایه‌ گذاری در بورس است، به این خاطر که اغلب اوقات سود مناسبی را برای سرمایه‌ گذاران به همراه خواهد داشت. در عرضه اولیه با بوک بیلدینگ ، یک بازه زمانی، حداقل و حداکثر قیمت قابل خرید و سهمیه برای هر کدمعاملاتی در نظر گرفته می ‌شود و شما باید طبق این اطلاعات که به وسیله ناظر بازار در روز عرضه اعلام می ‌شود، سفارش خود را در ساعت مشخص شده ثبت نمایید و منتظر تخصیص سهام باشید. شایان ذکر است که تخصیص سهام به وسیله ناظرین به کدهای معاملاتی صورت می پذیرد و اغلب در صورت وجود تقاضای بالا، همه افراد بطور مساوی از عرضه‌ ها بهره‌مند خواهند شد.

امیدواریم از این مقاله آموزشی با عنوان نحوه خرید آنلاین عرضه اولیه سهام نهایت استفاده رو برده باشید.

اگر در خرید عرضه اولیه مشکل داشتید، تجربه‌ ای کسب کرده ‌اید یا اینکه سوالی دارید، حتما در بخش دیدگاه بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *