روش نوسان گیری در بورس | نوسان گیری در بورس چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
روش نوسان گیری در بورس

با توجه به روند بازار بورس در هفته ها و ماه های اخیر، روش نوسان گیری در بورس به یکی از مناسب ترین استراتژی های خرید و فروش در بورس تبدیل شده است که همه به دنبال یادگیری و آموزش نوسان گیری در بورس هستند. روش نوسان گیری در بورس به این صورت است که ما سهم را به چشم کوتاه مدت خریداری می کنیم و با سودی معادل 10 تا 20 درصد آن را به فروش می رسانیم. با استفاده از نوسان گیری در بورس ریسک معاملات کاهش می یابد و به همان اندازه هم سودها کوچک تر و مطمئن تر می شود و موجب می شود روند نزولی کلی بازار خیلی به ما و سرمایه ما آسیب وارد نکند. پس اگر می خواهید بدانید که نوسان گیری چیست و روش نوسان گیری در بورس چگونه است، با ما همراه باشید.

روش نوسان گیری در بورس چیست؟

نوسان ‌گیری در بورس یک نوع استراتژی معاملاتی به حساب می آید که به دنبال استفاده از تغییرات سریع قیمت ها اتفاق می افتد. کسب سود از این نوع معاملات، معمولا خیلی آسان نیست، اما به علت جذابیت آن و ایجاد هیجان برای کسب سریع سود، تعداد زیادی از معامله گران در بورس به دنبال این روش برای سوددهی های کوتاه مدت هستند. دو موضوع حائز اهمیت برای موفقیت در این معاملات عبارت است از؛ شناسایی سهام مناسب به منظور نوسان ‌گیری و تعیین نقطه مناسب جهت خرید و فروش. در این استراتژی، باید معامله‌ گر گوش به زنگ و آماده نوسان‌ گیری از اصلاح و بازگشت روند طبق روانشناسی رفتار معامله‌ گران، نمودار سهم، حجم معاملات و سفارش ها و نهایتا روند چرخش نقدینگی باشد.

همه این مطلب را هم خواندند : آموزش نوسان گیری در بورس | نحوه نوسان گیری در بورس

به منظور آشنایی با نوسان گیری، ابتدا باید با تعریف نوسان در بازار بورس را بلد باشیم. منظور از اصطلاح نوسان در بازار بورس تغییراتی است که در زمان کم یا در اصطلاح کوتاه مدت در قیمت سهام اتفاق می افتد. افرادی که استراتژی آن‌ ها بر اساس روند های کوتاه مدت چیده شده است، اغلب از این نوسان ‌ها بهره می گیرند و خرید و فروش خود را با توجه به نوسانات بازار انجام می‌ دهند. در اصطلاح به این افراد نوسان ‌گیر گفته می شود. استراتژی افراد مختلف در نوسان گیری، به میزان ریسک پذیری و مقدار سرمایه آن‌ ها وابسته است.

روش های نوسان گیری در بازار سرمایه

به منظور نوسان ‌گیری حتما باید تجربه و دانش کافی داشته باشید. به این خاطر که ریسک نوسان ‌گیری زیاد است و چنانچه افراد غیر حرفه ‌ای به انجام این کار بپردازند، به احتمال زیاد متحمل ضرر و زیان‌ خواهند شد. یکی از ابزارها یا به عبارت بهتر، مهارت‌ های مورد نیاز برای نوسان ‌گیری، تحلیل تکنیکال است. در تحلیل تکنیکال، بیشتر با نمودارها سر و کار داریم و بر اساس تحلیل آن‌ ها، در بازه ‌های کوتاهی سهمی را خریداری می کنیم و پس از چند درصد افزایش قیمت، آن را به فروش می رسانیم. یکی دیگر از مواردی که برای نوسان‌ گیری مورد توجه قرار داده می ‌شود، بازار و جو حاکم بر آن است. نوسان‌ گیر همیشه باید اخبار بازار را رصد کند. بعضی اوقات یک خبر یا حتی شایعه، می‌ تواند موجب رشد یا افت قیمت یک گروه گردد.

در همچین مواردی نوسان‌ گیران در موقعیت مناسب، سهام مرود نظر را خردیاری کرده و پس از رسیدن به سود مورد نظر، آن را به فروش می رسانند. از دیگر مواردی که نوسان‌ گیرها طبق آن عمل می‌ کنند، اطلاعات پنهان شرکت ‌ها است. بعضی اوقات این امکان وجود دارد که اطلاعاتی مثل؛ افزایش سود، افزایش سرمایه و مواردی از این دست پیش از اعلام عمومی شرکت ‌ها از آن‌ها درز کند و باعث رشد ارزش سهام شود. در این شرایط، نوسان ‌گیرها پیش از رشد قیمت، سهام را خریده و در قیمت‌ های بالاتر به فروش می رسانند. بازه‌ های مختلفی برای درصد سود نوسان‌ گیری بیان می ‌شود، به عنوان مثال ۳ تا ۱۰ درصد یا ۵ تا ۱۵ درصد. برخی 1 تا 3 روز و یک هفته، حتی یک ماه را بازه نوسان ‌گیری در نظر می ‌گیرند.

البته این را هم در نظر داشته باشید که بعضی افراد در بورس موج ایجاد کرده و دیگران را تحریک می ‌کنند تا سوار آن شوند. به این ترتیب که گاها سهامدار سهامی را خریداری می کند و پس از آن، با ایجاد جو موجی را به وجود می آورد تا قیمت آن بالاتر رود. حال امکان دارد این سهم، دلایل اقتصادی و منطقی برای افزایش نداشته باشد. در این شرایط، سهامداران خرد ناآگاه اسیر موج شده و بر آن سوار می ‌شوند. پس از آن، سهامداری که موج را ایجاد کرده، ظرف مدت کوتاهی به سود مورد نظر خود می ‌رسد و این سهامداران خرد هستند که دچار ضرر و زیان خواهند شد. پر واضح است که چنین نحوه تجارتی بر اساس هیچ معیاری درست نیست و رفتاری ناهنجار و مخرب به شمار می رود.

چه اطلاعاتی می‌توانند به نوسان گیری کمک کنند؟

شرایط حاکم بر بازار : شرایط مساعد بازار می ‌تواند در دامن زدن به شایعات و رشد قیمتی یک سهم اثرات بسیاری داشته باشد.

تحلیل تکنیکال : نوسان ‌گیران با کمک نمودارهای قیمتی سهم قادرند نقاط حمایتی را شناسایی کرده و به سهم ورود کنند. البته استفاده از برخی نسبت‌ ها و اندیکاتورها مثل ATR نیز بی تاثیر نیست.

اطلاعات نهانی شرکت : نوسان گیران حرفه‌ ای بیشتر از سایر معامله‌ گران از اطلاعات نهانی شرکت و برنامه‌ هایی که برای آینده دارد خبر دارند. ارتباط با بازیگران سهم و اخبار مهم شرکت به نوسان گیران کمک می ‌کند تا در شمار اولین دسته‌ های وارد شده به سهم باشند و بتوانند از نوسانات قیمتی استفاده کنند. وقتی اطلاعات شرکت به صورت عمومی انتشار می یابد، نوسان گیران حرفه ‌ای از آن سهم‌ ها خارج خواهند شد.

مهارت و تجربه : برای نوسان گیری در بورس، روش خاصی وجود ندارد. نوسان گیران حرفه ‌ای، به مهارت تابلوخوانی مسلط هستند و می‌ دانند در چه قیمتی، وارد و در چه قیمتی از سهم، خارج شوند. این نوع معاملات ریسک بالایی دارد و رعایت حد ضرر، یکی از نکته ‌های مهم برای موفقیت در آن است. برخی فیلترها مثل؛ حجم معاملات و کف قیمتی ماهانه می‌ تواند به شناسایی سهم‌ های مناسب برای نوسان گیری کمک کنند. اکثر اوقات این کار در سهم‌ های کوچک بازار صورت می پذیرد و نوسان گیران، دشواری نوسان از سهم‌ های بزرگ و بنیاد محور را به جان نمی ‌خرند.

سهامداران شرکت‌ های بنیادی با توجه به اهداف بلندمدتی که در نظر دارند، این سهم‌ ها را می خرند و به سادگی از آن خارج نخواهند شد. ‌نوسان ‌گیران در اکثر اوقات، سهم ‌‌های فرابورسی را برای نوسان گیری انتخاب می ‌کنند. زیرا این سهم‌ها برای رشد حداکثری در یک روز، نیاز به پر شدن حجم مبنا ندارند و زودتر از سهم‌ هایی با حجم‌ مبنای بالا تحت تاثیر جو بازار قرار خواهند گرفت. شناوری سهم نیز نکته مهمی است که نوسان گیران آن را مد نظر قرار می دهند. در حقیقت هر اندازه شناوری سهم کمتر باشد، میزان عرضه به وسیله سهامداران آن کمتر خواهد بود، لذا نوسان گیران سهمی را انتخاب می ‌کنند که به هنگام ورود و خروج کم ترین دردسر را برایشان داشته باشد.

همه این مطلب را هم خواندند : بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است؟

نوسان گیران مبالغ کم را برای نوسان وارد بازار نخواهند کرد. کسب سود ۵ تا ۱۰ درصدی در صورتی برای نوسان گیر صرفه دارد که هزینه کارمزد معاملات برای آنها چندان بالا نباشد.، لذا نوسان گیر، محدودیت سرمایه ندارد. او سرمایه‌ سنگینی را وارد سهم می ‌کند و پس از به دست آوردن نوسان مد نظر آن سهم را به فروش می رساند. البته با توجه به زمان کوتاه بازگشت سرمایه در استراتژی نوسان گیری، عده‌ای به صورت اعتباری خرید می کنند.

نکات مهم برای نوسان گیری در حق تقدم سهم های بورسی

    • ** باید با قیمت خود سهم تفاوت جذابی داشته باشد.
    • ** باید حق تقدم زمان کافی برای معامله داشته باشد.
    • ** حق تقدم نیز متاثر از خود سهم تکنیکال پذیر است.
    • ** بهتر است روزهای اول خریداری نشود تا زمانی که قیمت آن بعد از چند روز تثبیت شود.
    • ** از خرید حق هایی که قیمت سهم زیر ۱۰۰ تومان یا نزدیک به ۱۰۰ تومان یا زیان ده هستند، اکیدا خودداری نمایید.
    • ** سعی کنید از نوسانگیری حق تقدم سهامی که دارای حجم مبنا یا حجم معامله کمی هستند و ماهیانه یا هفتگی در روند اصلاحی هستند خودداری کنید؛ حتی اگر قیمت جذابی داشته باشند.
    • ** بعد از تثبیت قیمت سهم و بررسی تکنیکال اگر سهم روند نزولی گرفت شروع به خرید سهم کنید. این نکته را در نظر داشته باشید که حق تقدم خریداری شده برای نوسانات روزانه را نباید بیش از ۲ تا ۳ روز نگه داشت، به ویژه چنانچه صف خرید شود و یا با خود سهم فاصله چندانی نداشته باشد، امکان اصلاح روز بعد تقویت خواهد شد.
    • ** خود سهم باید در روند صعودی بلند مدت باشد، به این خاطر که بعضی از معامله گران حق تقدم را به قصد فروش استفاده نشده می خرند و اگر سهم در روند بلندمدت صعودی نباشد میدانند که در زمان فروش به صورت استفاده نشده یا ضرر به فروش می رود، لذا زیاد از حق تقدم استقبال نمی کنند.

نوسان‌ گیری در بورس چه معایبی دارد؟

1) به علاوه وجود مزایای نوسان گیری در بورس مضراتی هم وجود دارد. توجه داشته باشید که افزایش خیلی زیاد نوسان گیری و سفته ‌بازی در یک بازار می ‌تواند موجب منحرف شدن قیمت‌ ها از ارزش واقعی آنها شود، به این ترتیب تناسب نوسانگیری و سهام ‌داری در بازارهای مالی اهمیت زیادی دارد. بر همین اساس ابزارهایی برای مقابله یا حمایت از نوسانگیری طراحی کردند.

2) نوسان ‌گیری در بورس به تعهد زمانی نیاز دارد. نوسان ‌گیران از زمان شروع معاملات یعنی از ساعت ۹ صبح تا پایان روز باید دقیقه‌ به‌ دقیقه آنچه را که در بازار رخ می دهد را ببینند و بررسی کنند، لذا برای افرادی که نمی ‌توانند این زمان را در اختیار داشته باشند، نوسان‌ گیری در بورس کاربردی نخواهد بود.

همه این مطلب را هم خواندند : نحوه خرید و فروش سهام | آموزش معامله سهام بصورت آنلاین در بورس

3) همچنین نوسان‌ گیری برای افراد نوسان گیر هزینه ‌هایی را به همراه خواهد داشت. هزینه هایی مثل کارمزد، مالیات و … درست است که ممکن است این موضوعات کوچک به نظر برسد، ولی با تکرار شدن این روند، تبدیل به مبالغ بسیار زیادی در بلندمدت خواهد شد.‌ به علاوه نوسان‌ گیری اضطراب چند برابری را بر فرد تحمیل می کند و نیاز است که افراد در فرصت هایی تصمیمات مهمی را سریعا بگیرند که در صورت داشتن برنامه ای دقیق می شود از استرس این تصمیمات کاهید.‌


نتیجه گیری و کلام پایانی

به صورت کلی انتخاب یک روش معاملاتی، موضوعی شخصی است که به محدودیت ‌های فردی وابسته است. هر روشی می ‌تواند نکته‌ های مثبت و منفی خاص خودش را دارا باشد. از طرف دیگر نوسان گیری با توجه به ایجاد سود در مدت‌ زمان کم، جذابیت بیشتری دارد. در نقطه مقابل، نوسان‌ گیری حساسیت‌ های معاملاتی پیچیده‌ تری دارد و ریسک و اضطراب بیشتری به سهامدار تحمیل می ‌کند.

توسعه این روش معامله ‌گری، توجه بازار را به سهم‌ های کوچک و حتی زیان‌ ده جلب می‌ کند و موجب ایجاد حباب قیمتی می ‌شود. در نتیجه توصیه دارم که معامله‌ ها در این روش با رعایت حد ضرر دنبال شوند و چنانچه مهارت و تجربه کافی در این زمینه ندارید، ریسک این استراتژی را به جان نخرید.

در پایان امیدوارم از این مطلب راهنما که در خصوص آموزش نوسان گیری در بورس بود، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد نوسان گیری بورس داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها در انتهای صفحه، با ما در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *