کارت اعتباری سهام عدالت چیست | ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
کارت اعتباری سهام عدالت چیست

کارت اعتباری سهام عدالت چیست ؟ قرار است کارت اعتباری سهام عدالت تا سقف ۶۰ درصد از ارزش آن به سهامداران متقاضی داده شود، ولی این طرح هنوز ابهاماتی دارد که باید حتما برطرف شود. کارت اعتباری در اختیار دارندگان ‎سهام عدالت قرار خواهد گرفت و با این تصمیم سهامداران مجبور به فروش زودهنگام سهام با ارزش خود نیستند و ‎بورس هم از تلاطم و نوسان در امان خواهد ماند. با ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت ، سهامداران می ‌توانند تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش‌ دارایی سهام‌ عدالت خود کارت اعتباری سهام عدالت دریافت کنند. حال این که کارت اعتباری سهام عدالت چیست و نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت چگونه است، کارت اعتباری سهام عدالت کی داده میشود و شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را در ادامه این مقاله بررسی خواهیم کرد.


کارت اعتباری سهام عدالت چیست ؟

بعد از گذشت چند سال از تخصیص سهام عدالت، امسال خبرهای مختلفی را در این خصوص شنیدیم. در خرداد ماه بود که اخبار آزاد‌سازی این سهام انتشار داده شد و مشمولین این سهام با مراجعه به سامانه سه توانستند از میزان سهام خود اطلاع یابند. در این راستا کسانی که بنا داشتند خودشان مدیریت این سهام را بر عهده بگیرند، روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کردند. چندی پیش اعلام شد، افرادی که قصد دارند سهام خود را به فروش برسانند، می ‌توانند برای فروش حداکثر 60 درصد سهام عدالت به شعب بانک‌ های مختلف و یا کارگزاری ها مراجعه نمایند و یا از طریق سامانه سعدی و اپلیکیشن های اعلام شده برای فروش سهام عدالت قدام برداند. اگر شما هم جزو مشمولین سهام عدالت بودید و قصد دارید از آن استفاده کنید، خواندن این مطلب آموزشی می ‌تواند برای شما بسیار مفید باشد.

حتما بخوانید : نحوه فروش سهام عدالت | آموزش ساده و کاربردی

با توجه به رشد چشمگیر بورس در سال های اخیر، ارزش سهام عدالت تا با افزایش زیادی روبرو شد. به‌ دنبال شیوع کرونا و ایجاد اخلال در کسب‌ و کار گروهی از افراد جامعه، اعلام شد که صاحبان سهام عدالت، قادرند با توجه به ارزش سهام خود، حدود نیمی از آن را در قالب کارت اعتباری خرید دریافت نمایند. در اواخر خرداد ماه بود که پیشنهاد این طرح داده شد و در حال حاضر زمزمه‌ هایی در رابطه با اجرایی شدن آن به گوش می ‌رسد و تمامی بانک ها برای صدور این کارت اعلام آمادگی کرده ‌اند. امکان دارد میزان مبلغی که بانک‌ ها به این کارت اعتبار می ‌دهند، طبق سیاست‌ های بانک، با هم متفاوت باشند. امروزه ارزش سهام با نوسان های زیادی روبرو است و میزان مبلغ داخل این کارت های اعتباری با توجه به شرایط بازار می‌ تواند متفاوت باشد.


جزئیات کارت اعتباری سهام عدالت

کارت‌ های اعتباری با هدف ایجاد قدرت خرید بیشتر مطابق با دستورالعمل ‌های بانک مرکزی به وجود آمده است که دارنده آن، از محل اعتباری که به فرد تعلق گرفته است، قادر است بهای کالاها و خدمات مورد نیاز خود را پرداخت نماید و حداکثر به اندازه اعتبار کارت می ‌توان با آن خریداری کرد. جالب است بدانید که با دریافت رمز اینترنتی که همان رمز دوم کارت است، می ‌توانید خرید اینترنتی یا تلفنی نیز با این کارت ‌ها را در دستور کار خود داشته باشید.

نحوه ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت

حسین زاده مدیرعامل بانک ملی ایران گفت؛ بانک ملی ایران به صورت پایلوت برنامه اعطای کارت اعتباری سهام عدالت را شروع کرده است و همه فرآیند‌های مربوط به این عملیات در این بانک به صورت غیرحضوری و دیجیتال صورت خواهد پذیرفت، بیان کرد؛ متقاضیان قادرند از طریق اپلیکیشن ایوا در قبال توثیق سهام عدالت خود، به میزان ۵۰ درصد ارزش روز آن تا سقف ۱۰۰ میلیون ریال، کارت اعتباری دیجیتالی دریافت و اعتبار آن را در بیش از 4 هزار فروشگاه زنجیره ‌ای کشور استفاده نمایند.

چه کسانی میتوانند کارت اعتباری بگیرند؟

بر اساس گفته های فهیمی، افرادی که سهام خود را فروخته اند، دیگر قادر نیستند کارت اعتباری دریافت نمایند. طبق این طرح افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده ‌اند و درخواست فروش سهام خود را از طریق بانک یا کارگزاری ‌ها ثبت کرده ‌اند، دیگر قادر به استفاده از کارت اعتباری سهام عدالت نخواهند بود ولی افرادی که اقدامی برای فروش سهام عدالت خود انجام نداده اند، می توانند از این طرح استفاده کنند.


شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

به منظور اطلاع از شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت این کارت ‌ها باید به بانک و یا سایت بانک مورد نظر خود مراجعه فرمایید. به صورت کلی بعضی از شرایط که در ادامه ذکر می ‌شود در بسیاری از بانک‌ ها به یک شکل در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال فردی که بنا دارد این کارت را دریافت کند، حداقل باید ۱۸ سال تمام را داشته باشد و یک حساب کوتاه‌ مدت، جاری و یا پس ‌انداز در بانک مورد نظر داشته باشد. اغلب بانک ‌ها به منظور صادر کردن کارت اعتباری از شما تضمین دریافت می کنند.

این تضمین و وثیقه که می‌ تواند در قالب دارایی های گوناگون باشد، برای اطمینان از بازپرداخت اقساط بانک، از شما اخذ خواهد شد. برای ارائه کارت اعتباری، بانک سهام عدالت شما را به ‌عنوان یک وثیقه نزد خود نگه می ‌دارد تا اگر شما به تعهدات خود عمل نکردید آن را بجای بدهی شما بردارد. برای صدور این کارت اغلب حساب‌ ها، سابقه گردش مالی و مدارک شغلی شما نیز جهت کسب اطمینان از توانایی شما در بازپرداخت بدهی ‌ها مورد بررسی قرار می گیرد.

حتما بخوانید : سامانه سهام عدالت سعدی

در این راستا توجه داشته باشید که در صورت عدم پرداخت به‌ موقع اقساط، مطابق با میزان اعتبار مصرف شده از کارت، جریمه برای شما در نظر گرفته خواهد شد. این خدمات اغلب به افرادی که چک برگشتی و یا بدهی ‌های بلندمدت ندارند، راحت ‌تر تعلق خواهد گرفت. مدارک شناسایی نیز از مواردی هستند که برای دریافت خدمات بانکی باید همیشه همراه شما باشند. اغلب بابت تسهیلات اعطایی، درصدی به‌عنوان سود از شما درخواست خواهد شد. این سود طبق نرخ مصوب شورای پول و اعتبار ارزیابی خواهد شد.

مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت چقدر است؟

سخنگوی کانون شرکت‌ های سرمایه ‌گذاری استانی سهام عدالت درباره ارزش کارت های اعتباری سهام عدالت این طور بیان کرده است که؛ هر یگ از شعب بانک ها بر اساس سیاست هایی که دارند قرار است مبالغی را به کارت سهامداران واریز نمایند، البته بعضی از بانک ها قول دادند که تمام ارزش سهام را به طور 100% واریز خواهند کرد. حال چنانچه بانکی بخواهد ۵۰ درصد ارزش سهام عدالت را به حساب سهامداران واریز نماید، با توجه به ارزش روز سهام عدالت در بورس محاسبه خواهد شد.

مهلت زمان تسویه کارت اعتباری سهام عدالت

در این خصوص می توان گفت که نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد و دوره باز پرداخت 3 ساله خواهد بود. همچنین باید در نظر داشت که این تسهیلات در قالب کارت اعتباری مراحبه به متقاضیان ارائه خواهد شد. درباره کارت اعتباری باید متذکر در خاطر داشت که چنانچه در یک دوره مشخص از ظرفیت کارت اعتباری مذکور استفاده شود، دیگر سودی به بانک پرداخت نمی شود، در غیر این صورت متفاضیان مشمول سود ۱۸ درصدی خواهند شد.

شرایط دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

با توجه به گفته مدیر عامل بانک ملی نیز مهلت زمان تسویه این اعتبار در این بانک یک ماه پس از اولین تراکنش خواهد بود و در صورت تسویه در موعد مقرر، مجداا برای ماه بعد شارژ اعتبار انجام خواهد شد. افرادی که از این اعتبار استفاده می کنند نه تنها سودی نمی پردازند، بلکه مشمول پاداش خوش حسابی نیز خواهند شد. در صورت عدم بازپرداخت مبلغ تخصیصی، بدهی مذکور به تسهیلات 3 ساله با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تبدیل خواهد شد.


مزایای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

به صورت کلی می ‌توان گفت که چنانچه حس می کنید واقعا به این مبلغ احتیاج دارید، از آن استفاده کنید، به خاطر این که در صورت استفاده از این کارت باید مبلغ استفاده شده را طی مدت زمان مشخص شده به وسیله بانک پس دهید. افرادی که این طرح را مورد استفاده قرار می دهند، در حقیقت سهام خود را در قالب وثیقه نزد بانک ‌ها می ‌سپارند و قادرند طی 1 سال این مبلغ را به بانک عودت دهند و همچنین می ‌توانند همچنان صاحب سهام عدالت ارزشمند خود باشند.

حتما بخوانید : سهام عدالت را بفروشیم یا نه | فروش سهام عدالت به نفع است؟

در صورتی که فرد اقساط خود را در بازه زمانی مورد نظر نپردازد، بانک مالکیت سهام را برعهده گرفته و دیگر شخص مالک آن به شمار نخواهد رفت. این سهام به این دلیل ارزشمند است که شامل سهام ۴۹ شرکت مختلف بورسی و غیربورسی است که بخش عمده آن را سهام شرکت‌ های پتروشیمی، پالایشی، فلزات اساسی و … تشکیل داده ‌اند و نگهداری آن در بلند‌مدت اکیدا توصیه می‌ شود.

در کنار موارد عنوان شده، نگهداری این سهام به وسیله مشمولینش از ایجاد اخلال در بازار نیز جلوگیری خواهد کرد. سخنگوی آزاد‌سازی سهام عدالت گفته است که هر مشمول قادر است با مراجعه به نزدیک ترین شعب بانک به صورت الکترونیکی و یا حضوری تقاضای کارت اعتباری داشته باشد. بانک بدون دریافت هیچ مدرکی از فرد مشمول صرفا با احراز هویت آن فرد، کارت اعتباری را طبق میزان دارایی آن فرد، حداقل تا ۵۰ درصد از ارزش دارایی اعتبار به کارت می دهد.

بعضی از بانک ها اعلام کرده اند که حتی تا 100% ارزش سهام به مشمولین سهام عدالت، کارت اعتباری قابل استفاده در مراکز خرید، مراکز ارائه کننده کالا و خدمات ارائه خواهد شد. مشمولین باید اخبار مربوط به ارائه کارت اعتباری را از شعب بانک‌ هایی‌ که قصد مراجعه به آن دارند، دنبال کنند. این کارت اعتباری مثل وام عمل می‌ کند، ولی وام نیستند و اثر تورمی در بازار ندارند. مشمولان نیز می توانند چیزی حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد از دارایی خود را کارت اعتباری دریافت کرده و استفاده نمایند.


ابهامات استفاده از کارت‌های اعتباری

درباره کارت‌ های اعتباری این سوال پیش می آید که چنانچه سهامداری نتواند این 60 درصد را یک ساله به بانک برگرداند، آیا بانک صاحب آن 60 درصد می ‌شود؟ در جواب باید گفت که ممکن است که در طول یک سال آینده سهام عدالت مانند این سه ماه رشد زیادی داشته باشد که چنانچه سهامداری نتواند یک ساله این 60 درصد را به بانک برگرداند و بانک صاحب آن شود، سهامدار متضرر خواهد شد.

احتمال ریزش بورس نیز روی دیگر سکه است که ارزش سهام عدالت را کسر خواهد کرد و در این صورت بانک متضرر خواهد شد، ولی امکان دارد بانک برای پولی که پرداخت می کند سود بگیرد، مثل تسهیلاتی که می‌ دهد؛ که به نظر می آید احتمالا این روش نیز مورد استقبال اغلب سهامداران واقع نشود، به خاطر این که چنانچه قرار باشد سهامداری 60 درصد از سهام خود را نقد کند آن را در کارت اعتباری که فقط برای خرید از فروشگاه‌ ها قابل استفاده است، بلوکه نخواهد کرد.

حتما بخوانید : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

مگر این که بانک این مبالغ را با درصد سود پایینی بپردازد که در این صورت سهامداران مایل به استفاده از آن باشند. این طور به نظر می آید این روش برای سهامدارانی که قصد دارند مبلغی کمتر از 60 درصد از سهام را نقد کنند، استفاده شود تا از طریق این کارت خرید‌های روزمره زندگی خود را انجام دهند، ولی مزایای استفاده از کارت‌های اعتباری این است که سهامدار می‌ تواند مبلغ کمتری از 60 درصد را بگیرد، بدون این که سهام خود را به فروش برساند. به صورت کلی سه مورد زیر از ابهامات اصلی این طرح به حساب می آید :

1) مشخص نبودن رده سنی متقاضیان

2) گروه های شغلی و چگونگی نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت

3) مشخص نبودن مبلغ کارت اعتباری سهام عدالت و زمان صدور کارت اعتباری سهام عدالت برای تمامی مشولان سهام عدالت چه آن هایی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند و چه افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند

آیا افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند می توانند کارت اعتباری سهام عدالت بگیرند یا خیر؟

امکان دریافت کارت اعتباری برای افرادی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند، پس از ورود شرکت آن استان ها به بورس امکان پذیر می شود که از ۱۹ مرداد ماه ۹۹ شرکت سرمایه گذاری استان خراسان جنوبی وارد بورس شد و در هفته های آتی نیز۳۰ شرکت استانی وارد بورس خواهند شد که مجموع ارزش ریالی آنها به بیشتر از ۷۰۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت برای کسانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده بودند به چه شکل است؟

در نظر داشته باشید که اعطای کارت اعتباری سهام عدالت در بانک ملی ایران امروزه به افرادی تعلق خواهد گرفت که روش غیرمستقیم را برای دسترسی به سبد سهام عدالت خود انتخاب کرده اند و در این خصوص بهتر است بدانید که امکان توثیق سهام عدالت و استفاده از این ظرفیت پس از پذیرش و ورود شرکت‌ های استانی به بورس میسر خواهد شد. شرکت سهام عدالت استانی خراسان جنوبی به بورس اوراق بهادار تهران وارد شده، لذا امکان ارائه این خدمت به مردم خراسان جنوبی امروزه ایجاد شده است و با ورود دیگر شرکت ‌های سهام عدالت استانی به بورس، این خدمت توسعه پیدا خواهد کرد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

در این مقاله فهمیدیم که کارت اعتباری سهام عدالت چیست و چه کاربردی دارد. در واقع کارت های اعتباری نوعی از کارت های بانکی به حساب می آیند که استفاده از آن ها گستره جهانی پیدا کرده است. مردم بیش از 100 کشور دنیا از این کارت ها استفاده می کنند، کارت هایی که پشتوانه اخذ آن ها اعتبار فرد است. در بیشتر کشور های جهان اعطای کارت اعتباری مشروط به اعتبار فرد از جمله درآمد و محل اقامت او به عنوان پشتوانه فرد برای دریافت این نوع کارت است، حال قرار بر این شده که در کشور ما هم سهام عدالت به عنوان پشتوانه دریافت این کارت های اعتباری قرار بگیرد. 

پس از این که افراد با رفتار هیجانی و عجولانه اقدام به فروش سهام عدالت خود کردند، شورای عالی بورس تصمیم به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گرفت، به این صورت اعطای کارت اعتباری سهام عدالت در شورای عالی بورس تصویب شد و به بانک ها اجازه داده شد که سهام عدالت را به وثیقه بگیرند.

در راستای تصویب این تصمیم، دارندگان سهام عدالت قادرند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند. با عملی شدن کارت اعتباری سهام عدالت دیگر نه تنها مردم برای فروش عجولانه عمل نکرده، بلکه از طریق این کارت می توانند نیاز مالی خود را نیز برطرف کنند و سهامدار این سهام ارزنده که روز به روز هم ارزش آن افزایش پیدا میکند، باقی بمانند همین طور از بر هم خوردن نظم در بورس هم ممانعت به عمل خواهد آمد.

در نظر داشته باشید که تمامی بانک ها موظف به ارائه کارت اعتباری با وثیقه سهام عدالت هستند و بانک دولتی و غیر دولتی فرقی نمی کند. در مجموع جزئیات دقیق این طرح هنوز مشخص نشده و در این گزارش برخی از احتمالات بررسی شده است که برای فهمیدن اطلاعات دقیق‌تر در این خصوص باید منتظر تصمیمات شورای عالی بورس بود. توجه داشته باشید که آخرین اخبار کارت اعتباری سهام عدالت از طریق بروزرسانی این مقاله، خدمت شما عزیزان اطلاع رسانی خواهد شد. مزایای دریافت کارت اعتباری سهام عدالت به صورت خلاصه به شرح زیر است؛

  1. ** این کارت های اعتباری یک بار مصرف نیستند و دارندگان این کارت ها نمی توانند به یکباره از آن ها استفاده کنند و پس از اتمام موجودی دوباره می توان این کارت ها را شارژ نمود.
  2. ** با توجه به این که اکثر افراد در کشور سهام عدالت دارند از این سهام به عنوان وثیقه‌ ای که قابل قبول است می توان استفاده کرد؛ یعنی اگر شخصی امروزه مبلغ ۷ تا ۸ میلیون تومان سهام داشته باشد، می‌ تواند با توجه به دارایی خود آن حدود ۱ تا ۳ میلیون تومان  کارت اعتباری خرید، دریافت نماید.
  3. ** صورتحساب دارندگان این کارت ها، یک ماه بعد از اولین تراکنش صادر می شود و فرد تا ۶ ماه پس از دریافت کارت اعتباری سهام عدالت می تواند هیچ گونه تراکنشی نداشته باشد، ولی در مورد وام های دیگر بعد از یک ماه پس از دریافت وام پیامک کسر اقساط به افراد فرستاده خواهد شد.
  4. ** سقف دریافت این کارت ها حدود ۵۰ میلیون تومان است. برای دریافت همین میزان وام، ۳ ضامن باید وجود داشته باد که مجموع حقوق آن ها بتواند پرداخت قسط های این مبلغ را پوشش دهد، یکی دیگر از مزایای این کارتها گردشی بودن آن ها به حساب می آید.
  5. ** از مزایای دیگر کارت های اعتباری سهام عدالت گردشی بودن اقساط آنهاست؛ یعنی بعد از کسر سود توسط بانک عامل، کارت مجدد شارژ می شود و فرد کمتر با مشکل مالی مواجه خواهد شد.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان کارت اعتباری سهام عدالت چیست نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در این خصوص که کارت اعتباری سهام عدالت چیست داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید، همچنین نظرات و تجربیات خود درباره کارت اعتباری سهام عدالت چیست و نحوه دریافت کارت اعتباری سهام عدالت و همچنین زمان دریافت کارت اعتباری سهام عدالت را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *