نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال با راهنمای گام به گام

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال

اگر به بازارهای مالی و به خصوص بازار کریپتوکارنسی علاقه داشته باشید و یا فعال بازارهای مالی باشید، مطمئنا در مورد نوسان گیری اطلاعاتی دارید و شاید تا حدودی هم نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال را بلد باشید، ولی ما در این مطلب نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال را بیشتر و موشکافانه تر بررسی خواهیم کرد و امیدواریم که اگر دوست دارید نوسان گیری را اصولی یاد بگیرید، تا انتهای مطلب همراه ما بمانید تا گام به گام در مورد نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال به شما توضیحاتی که باید بدانید و نه توضیحات اضافه را ارائه کنیم، پس حتما تا انتها همراه ما بمانید تا در کنار هم دید خوبی نسبت به نوسان گیری ارز دیجیتال پیدا کنیم.

نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال

پیش از آن که بخواهید بهترین روش های ترید ارز دیجیتال را یاد بگیرید، یک سری پیش نیاز احتیاج خواهید داشت. شما باید در نظر داشته باشید که نحوه کار ارزهای دیجیتال به چه صورت است، کجا می توانید رمزارزهای خود را ذخیره و نگهداری کنید، صرافی های ارزهای دیجیتال کدام اند و مناسب ترین آن ها برای شما کدام است، روش های معامله رمزارز را آموزش ببینید، انواع تحلیل های ارزهای دیجیتال مانند تحلیل فاندامنتال و تکنیکال را برای پیش بینی قیمت ارزهای دیجیتالی یاد بگیرید و در انتها برای خرید و فروش و حتی وارد شدن به این بازار اقدام کنید. ترید در بازارهای مالی از جمله بازار ارزهای دیجیتالی یعنی خرید یک دارایی مثل سهام و یا رمزارز در قیمت پایین تر و در نهایت فروش آن در قیمت بالاتر که به کسب سود منتهی می شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


حال پیش از این که به بازار رمزارزها وارد شوید، می بایست با برخی از اصطلاحات مهم در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شوید تا در زمان مواجه با هر یک، بدانید دقیق منظور چیست و در مورد چه چیزی صحبت و نتیجه گیری می شود. بنابراین میتوان این طور نتیجه گرفت که نمی توانید بهترین روش های ترید ارز دیجیتال را یاد بگیرید تا وقتی که نسبت به مفهوم ترید آگاهی به دست نیاورده باشید.

معامله رمزارزها در حقیقت یکی از روش های به دست آوردن درآمد از این بازار پرسود و ریسک به حساب می آید. ترید کردن ارزهای دیجیتال را باید در ابتدا یاد بگیرید و تجربه کنید تا بتوانید سود بالایی به دست آورید. در بخش بعدی سعی داریم تا 6 سبک معامله گری را برای نوسان گیران و معامله گران معرفی کنیم و شرح دهیم، پس همچنان همراه باشید؛

سبک های تحلیل تکنیکال برای ترید رمزارزها

در تحلیل تکنیکال تکنیک ها و روش های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می گیرند که با دانستن آن ها می توانید بهترین روش های ترید ارز دیجیتال را برای خودتان انتخاب کنید. در این بین ما قصد داریم 6 سبک و استراتژی نوسان گیری و معامله در بازار ارزهای دیجیتال را در ادامه معرفی کرده و سازوکار هر یک را به صورت مختصر مورد بررسی قرار دهیم؛

1) اسکالپینگ

اسکالپینگ که به اصطلاح به عنوان نوسان‌ گیری در بازار‌های مالی نیز شناخته شده است، می‌ تواند استراتژی مناسب و سوددهی برای معامله در بازار رمزارزها به حساب آید. معامله‌ گران در استراتژی اسکالپینگ از نوسانات لحظه‌ ای بازار سود دریافت می کنند و بر اساس گفته‌ کارشناسان، چنانچه بتوانید اسکالپینگ را به صورت درست در دستور کار خود قرار دهید، سودهای به مراتب بالایی به دست خواهید آورد. به عبارتی در این روش شما با شناسایی نوسانات قیمت معامله باز می‌ کنید و به محض دریافت میزان مشخصی سود از بازار خارج خواهید شد.

البته باید در نظر داشته باشید که سود دریافتی شما از هر معامله اندک است ولی از آنجایی که تعداد بالایی از معاملات در طول یک روز انجام می شود، مجموع سودی که در انتهای روز به دست می آورید، ملاک تصمیم گیری شما برای ارزنده بودن این استراتژی قرار می گیرد. به صورت کلی می‌ توان گفت که هر چقدر تایم فریم معاملاتی کوتاه‌ تر باشد، شرایط مناسب تر خواهد بود. حداکثر وقتی که برای یک معامله در نظر گرفته می شود، از یک ساعت تجاوز نخواهد کرد.

آن دسته از تریدرهایی که استراتژی اسکالپینگ را مورد استفاده قرار می دهند، اصلا به دنبال کسب سود های بالا در انجام معاملات خود نیستند، لذا چیزی که حائز اهمیت است، تعداد معاملات می باشد. البته ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که پیاده‌ سازی استراتژی اسکالپینگ و نوسان‌ گیری از بازار رمزارزها به هیچ عنوان کار ساده‌ ای به حساب نمی آید و به دانش و تجربه بالایی نیازمند است.


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها


لذا شما باید به قدری با روند و ساختار بازار آشنا باشید تا بتوانید بهترین زمان را برای ورود و خروج از بازار پیش از شناسایی توسط سایر معامله گران تشخیص دهید. جالب است بدانید که بعضی از معامله گران حتی در عرض چند ثانیه معاملات خودشان را انجام می‌ دهند. یکی از مزیت های اصلی استراتژی اسکالپینگ تایم فریم‎‌ های معاملاتی کوتاه آن است، بدین ترتیب چنانچه به هر دلیلی تحلیل شما اشتباه از آب در بیاید، ضرر زیادی متوجه سرمایه شما نخواهد شد و می‌ توانید به سرعت دارایی های خود را به فروش برسانید. شاید بتوان این طور نتیجه گیری کرد که معامله‌ گران با استفاده از این استراتژی، کنترل به مراتب بیش تری به شرایط بازار دارند.

2) سبک پرایس اکشن در تحلیل تکنیکال

پرایس اکشن به زبان ساده به معنی معامله کردن با استفاده از اطلاعات واقعی و تنها بر اساس نمودار قیمت است. در واقع در این روش از تحلیل تکنیکال، هیچ اندیکاتوری را مورد استفاده قرار نمی دهیم و آنچه که انجام می شود، استفاده از یک نمودار قیمتی ساده برای انجام تمامی تحلیل هاست.

تریدر ارز دیجیتال با پرایس اکشن حرکات زنده قیمت روی نمودار را مشاهده می کند و به اندیکاتورها توجهی ندارد و یا از آن ها برای تایید تحلیل های خود و یا پیدا کردن نقاط ورود مناسب استفاده می کند. مبنای مهم در پرایس اکشن داده های خام قیمتی است که می توان در قالب انواع نمودارها مثل شمع ژاپنی، سه سرباز سفید، انگالفینگ و الگوهای شمعی هارامی مورد استفاده قرار داد.

3) سبک کلاسیک در تحلیل تکنیکال ارزهای دیجیتال

در تحلیل تکنیکال کلاسیک، معامله گران الگوهایی را مورد استفاده قرار می دهند که به واسطه آن ها احتمال ادامه روند فعلی یا تغییر جهت آن را نشان دهند. در حقیقت تحلیل تکنیکال کلاسیک برای بررسی نمودارهای قیمت معرفی شده است تا تریدرها با استفاده از الگوهای کلاسیک، روند بازار و قیمت های آینده را مورد پیش بینی قرار دهند. الگوهای اصلی تحلیل تکنیکال کلاسیک شامل الگوهای بازگشتی و ادامه دهنده است که در ادامه توضیح مختصری از هر یک آورده ایم؛

الگوهای بازگشتی : همان طور که از نام این الگوها پیداست، آن ها الگوهایی هستند که موجب برگشت روند قیمت خواهند شد. این الگوها شامل کف یا سقف دو قلو و سر و شانه می شوند.

الگوهای ادامه دهنده : الگوهایی هستند که ادامه حرکت قیمت یک دارایی را در راستای روند غالب نشان می دهد. این الگوها شامل شامل مثلث‌ ها، پرچم‌ ها، پرچم سه‌ گوش و مستطیل هستند.

4) استفاده از امواج الیوت

یکی از حائز اهمیت ترین بخش های تحلیل تکنیکال مربوط به امواج الیوت می باشد. امواج الیوت برای نخستین بار در قرن 20 به وسیله رالف نلسون الیوت معرفی شد. مطابق با نظریه الیوت تغییرات قیمتی را می توان با امواج تکرار شونده‌ توصیف کرد. آن چیزی که به عنوان منطق امواج الیوت مطرح است، مرتبط با تفکر جمعی است و به این صورت بیان می شود که تفکر جمعی توده مردم در ابعاد گسترده پیرو الگوهای تکرارشونده می باشد.

نحوه نوسان گیری روزانه ارز دیجیتال

بازار مالی چه بازار بورس و چه بازار رمزارزها هم شاهد تفکرات افراد زیادی است و لذا امکان پیداشدن الگوهای تکرارشونده در آن وجود خواهد داشت. طبق نظریه الیوت در مورد الگوهای تکرارشونده، امواج به دو دسته انگیزشی و اصلاحی تقسیم بندی می شوند و در این الگو امواج از 5 موج انگیزشی و 3 موج اصلاحی تشکیل می شوند. آنچه که به عنوان کاربرد و هدف امواج الیوت نام برده می شود عبارت اند از؛ پیشگویی مسیر بازار، تعیین استراتژی برای ورود و خروج از معاملات و تعیین نقاط بازگشت که هر یک دنیای مربوط به خود را دارند.

5) فیدینگ

فِیدینگ هم یک از آن دسته استراتژی‌ هایی است که معمولا به وسیله متخصصان و فعالان حوزه‌ رمزارزها استفاده می شود. البته اکثر افراد از آن به عنوان یکی از روش‌ های ریسکی برای ترید رمزارزها یاد می‌ کنند. تریدرها در استراتژی فیدینگ روند معکوس را در بازار شناسایی و پیش‌ بینی می‌ کنند. داشتن اطلاعات کافی و پیش‌ بینی دقیق روند قیمت در استراتژی فیدینگ، سود بسیاری را برایتان به همراه خواهد داشت.


حتما برایتان جالب است : استراتژی معاملاتی گن به زبان ساده و عامیانه


ولی از طرفی چنانچه بدون آگاهی در فکر پیاده‌ سازی چنین روشی باشید، ضررهای غیر قابل جبرانی را متحمل خواهید شد. بنابراین بهتر است که با عملکرد محتاطانه از هرگونه ضرر احتمالی جلوگیری نمایید. فیدینگ به صورت معمول در بازارهای نوسانی مثل رمزارزها کاربرد دارد. توجه به اخبار و دیدگاه‌ افراد مطرحی مثل ایلان ماسک، تحلیل بازار را در روش فیدینگ ساده تر خواهد کرد.

6) معاملات معکوس

معاملات معکوس نیز یکی دیگر از استراتژی‌ های سودده بازار کریپتو می باشد. به عنوان مثال این طور فرض کنید که روند قیمت بیت کوین طی یک بازه‌ زمانی صعودی بوده، معامله‌ گران در این روش با استفاده از ابزارهای تخصصی و بررسی الگوهای گوناگون روند را نزولی تخمین زده اند و به سرعت برای ورود به معامله اقدام می کنند. بعضی دیگر نیز با پیش‌ بینی بیشترین و کم ترین قیمت رمزارزها، معاملات خود را مدیریت می کنند و اتفاقا سود هم برایشان به ارمغان می آید. البته باید این نکته را هم در نظر داشت که در صورت پیش‌ بینی غلط روند، ضرر بسیاری را متحمل می شوید.

بنابراین پیاده‌ سازی استراتژی معاملات معکوس برای افراد با تجربه‌ ای کاربرد دارد که از اطلاعات کافی برای فعالیت در بازار رمزارزها برخوردار باشند، به این خاطر که در غیر این صورت به کارگیری Reversal trading برای شما سودده نیست. در واقع تریدرها در این استراتژی با توجه به اطلاعاتی که از سطوح حمایت و مقاومت دارند، عمل خواهند کرد. به صورت کلی زمانی که قیمت رمزارزی نزدیک به سطوح حمایت باشد، افزایش قیمت محتمل خواهد بود. از طرفی زمانی که رمز ارز با قیمتی نزدیک به سطوح مقاومت معامله شود، روند نزولی پیش‌ بینی می‌ شود. بنابراین می توان این طور گفت که آشنایی با ساختار کلی بازار و در نظر گرفتن سطوح حمایت و مقاومت پیش‌ بینی روند قیمت را برای شما ساده تر خواهد کرد.

نوسان‌ گیری ارزهای دیجیتال را چگونه شروع کنیم؟

معامله‌ گران نوسان‌ گیر می‌ توانند روشی ایده‌ آل برای آغاز معامله‌ گری خود انتخاب کنند. در این راستا بازه‌ های زمانی طولانی‌ تر به شما این امکان را می دهد تا تصمیمات خود را با آرامش بیشتری بگیرید و با دقت بیشتری آن ها را تحت نظر داشته باشید. در مقالات آموزشی سایت ما با راهبردها، روش‌ها، اصطلاحات و انواع تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به‌ صورت دقیق و کامل آشنا خواهید شد ولی چنانچه از دانش خود اطمینان دارید، می‌ توانید معاملات آزمایشی را در تست‌ نت صرافی بایننس به ‌نام بایننس فیوچرز شروع نمایید. بدین وسیله می توانید بدون این که پول خود را به خطر بیندازید، مهارت‌ های تریدری خود را ارزیابی کنید. بعد از این که حس کردید آماده اید، می‌ توانید یکی از صرافی‌ های رمزارز را انتخاب و معاملات خود را در آن شروع فرمایید.


حتما برایتان جالب است : آلت سیزن چیست و چگونه آنرا پیش بینی کنیم؟


پلتفرم‌ های آنلاین بسیاری برای انجام معاملات در دنیای کریپتو وجود دارد، ولی در این بین، اکوسیستم بایننس یکی از بهترین ها به حساب می آید. بایننس از معاملات آتی سه‌ ماهه و بدون سررسید، معاملات مارجین، توکن‌ های دارای اهرم، صدها جفت‌ ارز و تعداد زیادی امکانات دیگر پشتیبانی می‌ نماید که خیلی از آن ها می‌ توانند برای معامله‌ گرهای نوسان‌ گیر مناسب باشند و فرصت‌ های مناسبی را در اختیار آن ها قرار دهند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

معامله‌ گری نوسان‌ گیر یک راهبرد معاملاتی مرسوم در بازار ارزهای دیجیتال و بین کاربران و تحلیل گران به حساب می آید. معامله‌ گران نوسان‌ گیر به صورت معمول موقعیت خود را بسته به جزئیات هر معامله برای چند روز تا چند هفته حفظ می‌ کنند. به این منظور که متوجه شوید که نوسان گیری در بازار ارزهای دیجیتال برای شما گزینه مناسبی است یا معامله‌ گری روزانه، ساده‌ ترین روش این است که هر دو را امتحان کنید و ببینید کدام‌ یک بیشتر با سبک معاملاتی شما هم‌ خوانی دارد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مقاله به آموزش نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید شاخص ترس و طمع بازار کریپتو چیست ، به هیچ عنوان مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

به نظر شما بهترین زمان نوسان گیری ارز دیجیتال کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *