خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید و فروش حقوقی در بورس

خرید و فروش حقوقی در بورس به چه معناست؟ احتمالا بسیار به گوشتان خورده است که حقوقی ها در حال حمایت از بازار بورس هستند و یا حقوقی ها در شرایط بد بازار اقدام به فروش مضاعف کرده اند و یا جملاتی از این قبیل. تا به حال به این فکر کرده اید که خرید و فروش حقوقی در بورس نشانه چیست و چرا حقوقی های بازار که معمولا شرکت های سبدگردانی و کارگزاری و صندوق های مختلف بورسی هستند، باید برای خرید و فروش سهامی خاص در زمانی خاص اقدام کنند؟ در واقع خرید حقوقی ها در بورس هیچ موقع بی دلیل نیست و به صورت معمول یا برای فریب سهامداران خرد صورت می گیرد و یا برای افزایش بهره وری کدهای حقوقی که هر دو مورد را در این مطلب مورد بررسی قرار داده ایم و در ادامه همه چیز راجب خرید و فروش حقوقی در بورس را می توانید به صورت رایگان یاد بگیرید و استفاده کنید.

خرید و فروش حقوقی در بورس

خرید و فروش حقوقی ها در بورس یکی از موضوعات بسیار مهم در روند انجام معامله در بورس به حساب می آید، بعضی مواقع خرید و فروش حقوقی در بورس برای گمراه کردن سهامداران حقیقی به ویژه سهامداران بی تجربه انجام می شود. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی و تحلیل خرید و فروش حقوقی بورس بپردازیم تا دیگر به اشتباه تصمیم به رفتارهای هیجانی نگیرید. به صورت کلی در نظر داشته باشید که اشخاص حقوقی در سهم که سبدگردان، شرکت ها و افراد سرمایه دار هستند، با ترفند هایی تلاش می کنند تا در این بازار بیشترین مقدار سود را از سهم و سهامداران خرد و سوار شدن در موج های صعودی سهم کسب کنند.

حتما برایتان جالب است : کد به کد حقوقی به حقیقی چیست + روش تشخیص

بدون تردید خرید و فروش حقوقی در بورس مفهوم خاصی به همراه خواهد داشت و بعضی مواقع حقوقی ها به منظور گمراه کردن سهامداران خرد و بی تجربه در شرایطی خاص اقدام به خرید و فروش سهام می کنند. جهت دریافت سیگنال خرید یا فروش یک سهم در بورس، می توان از روش های گوناگونی بهره برد که یکی از این روش ها خرید حقوقی است. در ادامه قصد داریم بگوییم که خرید حقوقی در بورس به چه معناست ولی به صورت کلی، حقوقی های یک سهم در زمان ها و شرایط مختلف سهمی را می خرند که هم می تواند نشانه خوبی باشد و هم بد. پیش از پرداختن به موضوع اصلی مقاله بهتر است در خصوص انواع سهامداران در بورس صحبت کنیم تا دقیقا بدانید سهامدار حقوقی و حقیقی کدام اند و چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؛

  • ** سهامدار حقیقی : در واقع بیشتر افراد فعال در بازار بورس، سهامدار حقیقی هستند و به بیان ساده تر، به افراد معمول و عادی که در بورس فعالیت می کنند سهامدار حقیقی گفته می شود.
  • ** سهامدار حقوقی : سهامداران حقوقی در اصل، همان افراد حقیقی گرد هستند که موسسه، شرکت، کارخانه و … ثبت کرده اند و به واسطه شرکت و موسسه ایی که تشکیل داده اند، در بازار بورس سهام خرید و فروش می نمایند، لذا سهامداران حقوقی افراد عادی نیستند و در قالب یک شرکت و موسسه در بازار بورس و فرابورس فعالیت می کنند. همچنین باید این را در نظر داشت که شخص حقوقی در حقیقت از یک شخصیت فرضی و اعتباری برخوردار می باشد که با داشتن نام و نشان جداگانه و اهداف مشخصی در بازار بورس ایران فعالیت دارد.

آیا خرید و فروش حقوقی در بورس سیگنال معامله به حساب می آید؟

یکی از مواردی که در بازار بورس بسیار دیده ایم و حتما شما نیز با آن مواجه شده اید، این است که بعضی اوقات افراد حقیقی طبق رفتار اشخاص حقوقی در بازار فعالیت می کنند. به عنوان مثال چنانچه حقوقی ها در حال فروش یک سهم خاص هستند، سهامداران حقیقی نیز فکر می کنند باید آن سهم را به فروش برسانند یا برعکس. در صورتی که همان طور که گفتیم هدف افراد حقوقی از معاملات می تواند حفظ تعادل بازار، تامین سرمایه و … باشد نه صرفا کسب سود! در این حالت حقوقی ها می توانند سهامداران حقیقی را به رفتار هیجانی ترغیب نمایند و سهامداران حقیقی باید حواسشان را جمع کنند تا در دام این گونه افراد و شرکت ها گرفتار نشوند.

خرید حقوقی ها در بورس

چنانچه شما نیز یکی از افرادی هستید که معاملات خود را با رفتار حقوقی ها تنظیم می‌ کنید، بهتر است پیش از خرید و فروش تحلیل های بنیادی آن سهم را نیز مطالعه کنید و در ادامه برای معامله اقدام نمایید، نه صرفا مطابق با رفتار حقوقی ها. حتی بعضی اوقات امکان دارد یک شخص حقوقی سهامی را بری ارزندگی آن معامله نماید، ولی تحلیل های آن لزوما صحیح نباشد. به هر حال خطای انسانی وجود دارد و قسمت جدانشدنی بازار بورس به حساب می آید، بنابراین نمی توان با اطمینان 100 درصد به حقوقی ها عمل کرد.

خرید حقوقی ها در بورس نشانه چیست؟

حالت اول حمایت از سهم با خرید حقوقی : هنگامی که سهمی در کف کانال تکنیکالی قرار داشته باشد و حقوقی سهم برای خرید سهم اقدام نماید، میتواند نشانه خوبی برای سهم باشد و احتمالا دیگر به سهم اجازه کاهش بیش از این مقدار را نخواهند داد. در صورتی که حقوقی آهسته و در صف سهمی را می خرد و رنج مثبت نمیزند، بدین معنی است که حقوقی تنها قصد حمایت از سهم را دارد و در آن ناحیه کف سازی انجام خواهد شد، این کف زمانی اعتبار پیدا خواهد کرد که در روزهای بعد جو بازار مثبت باشد.

حالت دوم حمایت از سهم با خرید حقوقی : هنگامی که حقوقی یا حقوقی های یک سهم بی مهابا اقدام به خرید سهم می کنند و رنج مثبت می زنند، موجب افزایش تقاضا و حتی ایجاد صف خرید می شوند. در صورتی مشاهده این نوع حمایت توجه نمایید که حمایت از سهم پایدار خواهد بود و تا وقتی که این حمایت پایدار، ادامه داشته باشد سهم خود را به فروش نرسانید بهتر است.

حالت سوم حمایت از سهم با خرید حقوقی : ممکن است در بعضی از شرایط حقوقی بدون توجه به تکنیکال و بازار مثبت و منفی بدون این که رنج مثبت بکشد و سهم را صف خرید نماید، برای خرید سهم اقدام می کند. این خرید نان از خرید و جمع کردن سهم است. البته این را هم باید در نظر داشت که بعضی مواقع حقوقی ها رفتار منطقی دارند در روزهای منفی سهم را می خرند و در روزهای مثبت به فروش می رسانند که البته این هم نوعی حمایت از سهم به حساب می آید. این را هم مد نظر قرار دهید که هنگامی که با چنین شرایطی مواجه شدید، با رعایت حد ضرر به سهامداری ادامه دهید.

حتما برایتان جالب است : سیو سود به زبان ساده چیست و چطور انجام دهیم؟

خالی کردن سهم با خرید حقوقی بعضی مواقع وقتی که سهم رشد خوبی را تجربه می کند و در ادامه به یک مقاومت تکنیکالی می رسد، دیده می شود که حقوقی خرید های سنگین انجام داده است. در این شرایط باید محتاط باشید، چرا که احتمالا این حالت نشانه خالی کردن و انتقال سهم از کدهای حقیقی به کدهای حقوقی است. در این شرایط باید تابلو، نسبت های خریدار و فروشنده و حجم و … را مورد بررسی قرار دهید و حواستان باشد که اگر دیدید سهمی بعد از رشد زیاد به یکباره حجم هایش چند برابر شد و حقوقی هم خریدار بود نسبت ها را مورد بررسی قرار دهید چنانچه نسبت ها به نفع فروشنده ها بود بی درنگ برای فروش سهم خود اقدام کنید.

فروش حقوقی در بورس نشانه چیست؟

از خریدهای حقوقی میتوان سیگنال گرفت و همچنین از فروش های حقوقی هم میتوان سیگنال قوی دریافت کرد، ولی فروش حقوقی نشانه چیست؟ باید توجه داشت که همیشه فروش حقوقی بد نیست و بعضی اوقات هم میتواند سیگنال خرید محسوب شود. دریافت سیگنال خرید از فروش حقوقی وقتی که قرار است یک سهم با افزایش قیمت روبرو گردد و حقوقی هم از این موضوع آگاه است، اما بنابر دلایلی نتوانسته حجم مدنظر خودش را کد حقیقی اش خریداری کند، اقدام به فروش سهم با کد حقوقی خود و خرید سهم با کد حقیقی خود خواهد کرد.

در این حال شما می توانید یک سیگنال خرید قوی بگیرید، اما باید توجه نمایید که تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی و از همه مهم تر تابلوی سهم را کاملا بررسی کرده باشید. در صورتی که شرایط آن مساعد بود بدون درنگ برای خرید سهم اقدام کنید. سیگنال خرید قوی با فروش حقوقی هنگامی که سهمی در کف تکنیکالی قرار دارد و حقوقی آهسته بدون اینکه فشار فروش و یا فشار خریدی ایجاد شود برای فروش سهم اقدام می کند به احتمال خیلی زیاد در سهم کد به کد می کنند.

حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

در نظر داشته باشید که چنانچه نسبت های خرید به فروشنده حقیقی بیش از دو برابر قوی بود، به احتمال خیلی زیاد سهم افزایش خواهد یافت. شرایطی هم وجود دارد که حقوقی در مقاومت ها اقدام به فروش سهم می کنند در اینجا کاملا باید جوانب احتیاط را رعایت کنید. در صورتی که نسبت های خریدار حقیقی بیشتر از 2 یا 3 برابر قوی تر از فروشنده بود سهامداری کردن منطقی خواهد بود، ولی چنانچه نسبت ها برابر یا به نفع فروشنده باشد، به معنی کاهش و کنترل سهم در آن ناحیه خواهد بود. اگر بخواهیم دلایل مختلف حقوقی ها برای فروش یک سهم را بیان کنیم، معمولا یکی از سه مورد زیر خواهد بود؛

  • 1) امکان دارد شخص حقوقی خود دارنده قسمتی از سهام یک شرکت سرمایه گذاری باشد و به دلایلی مثل خروج از سهم و یا تامین نقدینگی اقدام به فروش سهام مورد نظر کند، در این شرایط شخص حقیقی لازم است تا شرایط سهم مورد نظر را رصد کرده و اگر از ارزش ذاتی مناسبی برخوردار است، توصیه می شود تا صبور بوده و منتظر کاهش حجم فشار فروش حقوقی شود تا در موقعیت مناسب اقدام به خرید آن کند. در نهایت فرد می تواند با در نظر گرفتن همه جوانب و رعایت احتیاط با حفظ محدوده زیان اقدام به فروش سهام خود نماید.
  • 2) حالت دوم وقتی است که شخص حقوقی سهام مورد نظر را در قیمت پایین خریده و حال سهم مورد نظر در حال سود دهی است، بنابراین شخص حقوقی اقدام به فروش سهام خود به منظور کسب سود می نماید.
  • 3) حالت سومی که برای فروش سهام به وسیله شخص حقوقی وجود دارد، انجام معاملات کد به کد و بلوکی است که بین شخص حقوقی و حقیقی رخ می دهد. تحت این شرایط اگر اشخاص حقیقی بتوانند این نوع معاملات را تشخیص دهند، امکان کسب سود مناسب از این طریق برای آن ها میسر خواهد شد.

فروش های پی در پی حقوقی نشانه چیست؟

بعضی مواقع وقتی که سهمی تصمیم به رشد دارد، حقوقی اقدام به فروش سهم می کند و بنابر دلایلی علاقه ندارد سهم رشد کند و مانع رشد آن خواهد شد. سهم هایی که به این شکل هستند را مدتی باید زیر نظر داشت و اگر حقوقی آن واقعا اذیت کننده باشد باید از این سهم دوری نمایید.

چند فیلتر مهم خرید و فروش حقوقی در بورس

کد به کد حقیقی به حقوقی :

(ct).Buy_N_Volume>0.5*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.5*(tvol)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

کد به کد حقیقی به حقوقی :

(ct).Buy_N_Volume>0.7*(tvol)&&(ct).Sell_I_Volume>0.7*(tvol)

سهم ‌هایی که تعداد فروشندگان حقوقی بیشتر از دو برابر تعداد خریداران حقوقی و قدرت فروشندگان حقیقی بیشتر از قدرت خریداران حقیقی می باشد :

(ct).Sell_CountN>=2*((ct).Buy_CountN)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)<((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)

سهم‌ هایی که تعداد خریداران حقوقی بیشتر از دو برابر تعداد فروشندگان حقوقی و قدرت خریداران حقیقی بیشتر از قدرت فروشندگان حقیقی می باشد :

(ct).Buy_CountN>=2*((ct).Sell_CountN)&&((ct).Buy_I_Volume/(ct).Buy_CountI)>((ct).Sell_I_Volume/(ct).Sell_CountI)


خلاصه مطلب و نتیجه گیری

در این مطلب آموزشی تلاش داشتیم از زوایای گوناگون به عملکرد حقوقی‌ ها در فرآیند خرید و فروش سهام در بازار بورس بپردازیم. از تمام مواردی که عنوان کردیم به این نتیجه می رسیم که تمرکز کامل یک سرمایه ‌گذار در معاملات بر مبنای خرید و فروش حقوقی یک استراتژی اشتباه بوده و شاید به از دست دادن قسمت زیادی از سرمایه افراد حقیقی منتهی شود.

بنابراین می بایست به جزئیات اشخاص حقوقی مد نظر واقف باشید تا به ‌صورت هیجانی تصمیم ‌گیری نکنید، ولی با رعایت برخی عوامل و تعیین حد ضرر می ‌توانید قسمتی از پرتفوی بورسی خود را بر مبنای عملکرد حقوقی ‌ها خرید و فروش نمایید.

همانطور که در خلال متن نیز اشاره کردیم، خرید و فروش حقوقی در بورس همواره دلیل خاصی دارد که میتوانید برداشت هایی از آن داشته باشید. انواع حمایت های حقوقی ها به روش های زیر خلاصه می شود؛

خرید حقوقی از کدهای خاص : با بررسی تابلوها، نسبت های خریدار و فروشنده، حجم و مواردی از این دست، باید به این نکته توجه داشته باشید که چنانچه سهمی رشد بسیار بالایی را تجربه کرد و پس از رشد زیاد حجم هایش چند برابر بیشتر شد و حقوقی ها تمایل به خرید سهام داشتند و نسبت ها به نفع فروشنده ها بود، از سهم خارج شوید و سهام را به سرعت به فروش برسانید، به خاطر این که به یک مقاومت تکنیکالی رسیده است و این زمانی است که سهامداران حقوقی خرید های سنگین می کنند.

حمایت مقطعی : هر زمان دیدید خرید حقوقی در کف حمایتی، اندک، مقطعی و بدون رنج مثبت باشد، نشان دهنده این است که سهم قصد شکست حمایت کرده است و این حقوقی تنها قصد حمایت مقطعی دارد.

حمایت پایدار به همراه رنج مثبت : در برخی موارد مشاهده شده است که حقوقی با خرید های پیوسته، به همراه رنج‌ مثبت موجب افزایش تقاضا شده و بعضا سهم‌ را به سمت صف خرید پیش می برد. هر زمان با چنین ‌صحنه ای ‌روبرو شدید، تا وقتی که این حمایت پایدار است برای فروش سهم مورد نظر اقدامی انجام ندهید.

خرید های پیوسته بدون رنج ‌مثبت : در برخی موارد دیده شده است که ‌حقوقی یک شرکت روزانه در حال خرید سهم بوده و در هر دو بازار مثبت و منفی در حال خرید است. این نوع خرید به صورت معمول بیانگر جمع آوری و حمایت از سهم است. با چنین سهامی با رعایت حد ضرر سهامداری را مبنای تصمیم خود قرار دهید.

امیدوارم از این مطلب آموزشی که به راهنمایی در زمینه خرید و فروش حقوقی در بورس پرداخت، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص با خرید و فروش حقوقی در بورس داشتید، از بخش ارسال نظرات از من بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *