بهترین اندیکاتور بورس ؛ استفاده آسان و سودآوری عالی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین اندیکاتور بورس

اندیکاتورها در بازارهای مالی مانند بورس کاربردهای فراوانی دارند. طرز کار با اندکاتورهای مختلف بسیار ساده است و کافی است آن را به نمودار قیمت اضافه کنید و از آن استفاده نمایید. البته اندیکاتورهای مختلفی با کاربردهای مختلف وجود دارد و همین موضوع است که شناخت بهترین اندیکاتور بورس را حائز اهمیت می کند. به صورت کلی کار با بهترین اندیکاتور بورس بسیار ساده است و تمامی معامله گران، حتی افراد مبتدی می توانند به سادگی از آن استفاده کنند و در عین حال سیگنال های خرید و فروش معتبر و عالی را خودشان به دست آورند، نه این که از افراد سودجو در سایت های مختلف، رسانه های مجازی و … سیگنال بگیرند. در این مطلب آموزشی رایگان قصد داریم تا اندیکاتورهای پرکاربرد در بورس را معرفی کنیم تا بهترین اندیکاتور بورس را با توجه به استراتژی معاملاتی خود انتخاب و استفاده کنید.

بهترین اندیکاتور بورس

در حقیقت اندیکاتورها ابزاری هستند که از زوایای دیگری به حرکت قیمت نگاه می ‌کنند. به عنوان مثال امکان دارد یک اندیکاتور شتاب حرکت قیمت را به ما نشان دهد و یک اندیکاتور دیگر روند حرکت قیمت را مشخص کند، ولی به هر حال هر اندیکاتور باتوجه به فرمول خاص خود سعی دارد چیزی را که در نمودار قیمت از دید ما پنهان است را بولد کند و به صورت واضح به تصویر بکشد. اندیکاتورها علاقه‌ مندان بسیاری در دنیا و ایران خودمان دارند، حتی افرادی که به صورت حرفه ‌ای تحلیل تکنیکال را آموزش ندیده‌ اند، تمایل دارند از اندیکاتورها و سیگنال های خرید و فروش آن ها استفاده کنند.


حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟


البته این موضوع کاملا طبیعی است، به خاطر این که این ابزار واقعا جذابیت های بسیاری دارد. المان ‌های بصری و رنگی استفاده شده در انواع اندیکاتورها علاوه بر جذابیت ظاهری، گویا رازی در خود پنهان کرده‌ اند و میتوان از دل آنها آینده‌ حرکتی قیمت را پیش بینی کرد. سوال اصلی بیشتر افراد این است که کدام اندیکاتور برای دریافت سیگنال خرید در بورس کارایی بیشتری دارد؟ در این مقاله به معرفی بهترین اندیکاتور سیگنال خرید سهام خواهیم پرداخت. پس تا انتها با ما همراه باشید.

1) اندیکاتور استوکاستیک

اندیکاتور استوکاستیک یا همان Stochastic Oscillator به صورت کلی سرعت حرکت قیمت را نمایش می دهد و محدوده ‌ای و برگستی است. هرچه این اندیکاتور گسترده تر باشد، نشان دهنده قدرت قیمت است و هرچه باریک ‌تر و محدودتر باشد، نشان دهنده کاهش حرکت است. اندیکاتور استوکاستیک به حدس درباره قیمت بسته شدن دارایی و محدوده نوسان قیمت در یک دوره از قبل مشخص شده می پردازد. در کل استوکاستیک اسیلاتوری است که از قیمت سهم و حجم معاملات پیروی نمی کند و تنها چیزی که در این اندیکاتور با اهمیت است سرعت و جهت حرکت قیمت می باشد.

2) اندیکاتور RSI

اندیکاتور RSI بیانگر شاخص قدرت نسبی است و قدرت حرکت را با این اندیکاتور بررسی می کنیم. کندل صعودی و نزولی را می ‌توان از RSI دریافت کرد. RSI یک اندیکاتور بازگشتی محسوب می شود که کاربرد آن تعیین و تایید سطوح بازگشتی و نقاط قیمتی بازار است، در حقیقت اندیکاتور RSI قدرت بازار و قدرت خریداران و فروشندگان نسبت به هم را مشخص می کند، به همین از همین روی دلیل اندیکاتور RSI شاخص قدرت نسبی هم نام دارد. این اندیکاتور در میان دو سطح ٠ و ١٠٠ نوسان می کند و در بین این دو سطح، دو سطح کلیدی ٣٠ و ٧٠ را به ترتیب سطح اشباع فروش و سطح اشباع خرید نامیده اند. در خصوص با این اندیکاتور محبوب، سطوح مختلف به این ترتیب دسته بندی می شوند؛

  • ** سطح ۳۰ یا همان اشباع فروش : زمانی که نمودار RSI از عدد ٣٠ کمتر شود نشان دهنده این است که درحال حاضر در بازار فروش های افراطی انجام می شود و در این ناحیه احتمال کاهش فشار فروش، برگشت سهم و صعودی شدن قیمت وجود دارد. به زبان ساده تر زمانی که مقدار RSI از ٣٠ کمتر باشد شاهد فروش های افراطی در بازار خواهیم بود و امکان کاهش فشار فروش و صعود قیمت وجود دارد.
  • ** سطح ۷۰ یا همان اشباع خرید : زمانی که نمودار RSI از سطح ٧٠ بالاتر رود بیانگر این است که حال در بازار خریدهای افراطی را شاهد هستیم و در این ناحیه امکان دارد هر لحظه خریدها و روند صعودی سهم به پایان رسیده و روند سهم نزولی شود. به بیانی دیگر وقتی که RSI از سطح ٧٠ بیشتر باشد یعنی زمان انجام خریدهای افراطی در بازار است که ممکن است در این محدوده خریدهای افراطی هر لحظه به پایان برسد و کاهش قیمت را شاهد باشیم.
  • ** سطح ۵۰ : سطح ۵۰ در اندیکاتور RSI به عنوان سطح میانی در نظر گرفته می شود. در صورتی که نوسانات اسیلاتور RSI به درجات ۲۰ و ۸۰ یا ۱۰ و ۹۰ برسد قدرت بازگشتی آن بیشتر می شود.

3) اندیکاتور ADX

با استفاده از اندیکاتور ADX میتوان میزان ضعف و قدرت سیگنال را بررسی کرد. در این اندیکاتور مقدار کمتر از ۲۵ را روند ضعیف، ۲۵ تا ۵۰ را روند متعادل و مقدار بیشتر از ۵۰ را روند قوی در نظر میگیرند. زمانی احتمال دارد بازار روند دار شود که خط ADX از تراز ۲۰ به سمت بالا حرکت کند و وقتی تایید می شود که از تراز ۳۰ به سمت بالا حرکت کند. این اندیکاتور ابزار مناسبی برای تشخیص روند صعودی یا نزولی بازار نیست، یعنی صعودی بودن خط ADX لزوما به معنای صعودی بودن روند نیست و برعکس.

4) اندیکاتور Moving Average یا MA

اندیکاتور میانگین متحرک  Moving Average یا MA اندیکاتوری است که نوسانات بازار را به یک خط صاف و ملایم تبدیل می‌کند. از اندیکاتور میانگین متحرک در راستای پیش ‌بینی آینده نمیتوان استفاده کرد، ولی برای میتواند بررسی وضعیت فعلی مفید باشد. البته این نکته را باید در خاطر داشت که این اندیکاتور تأخیر دارد، یعنی حتی در توصیف وضعیت فعلی بازار با کمی تأخیر عمل می ‌کند. هر چه دوره انتخاب شده برای میانگین متحرک طولانی ‌تر باشد، تأخیر میانگین متحرک هم بیشتر خواهد بود. به‌ عنوان مثال میانگین متحرک نمایی با دوره ۱۰ کندل فاصله کمی با قیمت دارد و با تغییر قیمت سریعا عوض می شود.

5) اندیکاتور cci

اندیکاتور cci یا همان Commodity Channel Index به معنی شاخص کانال کالا، نوسانگر شتاب قیمت است که در تجزیه و تحلیل تکنیکال کاربردهای فراوانی دارد و در گام نخست با اندازه گیری تغییرات به عنوان ابزاری جهت شناسایی سطح اشباع خرید و اشباع فروش و به دور از میانگین آماری آنها است. اندیکاتور CCI یک شاخص بسیار قدیمی و شناخته شده است که در علم تکنیکال بسیار از آن استفاده می شود. این را در نظر داشته باشید که در کنار سطوح اشباع خرید/اشباع فروش، اندیکاتور CCI بیشتر برای یافتن تغییر روند توسط واگرایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ابتدا، این شاخص به منظور شناسایی روند نمودار كالاها مورد استفاده قرار می گرفت، ولی امروزه در طیف وسیعی از ابزارهای مالی کاربرد فراوانی دارد.


حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید | نحوه تشخیص بهترین سهام های بورسی


حرکت اندیکاتور cci بیشتر با توجه به تغییرات قیمتی است، بنابراین مانند بیشتر اندیکاتورهای مبتنی بر حرکت، واگرایی میان قیمت و اندیکاتور را باید رصد کنید. اختلاف بین CCI و عملكرد قیمت می تواند سیگنالی باشد كه تغییرات روند آتی را نمایان می سازد. این واقعیت که امروزه اندیکاتور cci بیشتر از ۳۰ سال است که مورد استفاده قرار می گیرد، گواهی بر ارزش آن بین تحلیلگران تکنیکی خواهد بود. در واقع این که شما از اندیکاتور cci به منظور تایید روند و یا تغییر روند کمک می گیرید، بررسی مومنتوم است و باید حتما به این موضوع توجه کنید. این نکته را در خاطر داشته باشید که مثل بیشتر اندیکاتورها، اندیکاتور cci هم به همراه ابزارهای دیگر تحلیلی و نه بصورت مستقل مورد استفاده قرار می گیرد.

6) اندیکاتور باند بولینگر

از باند بولینگر برای سنجش نوسانات استفاده می‌شود و عرض آن به ما نوسان موجود را نشان می‌دهد. در صورتی که قیمت بیش از اندازه افزایش یابد و در باند بیرونی قرار گیرد نشان دهنده روند قوی است و می‌تواند سیگنال برگشتی را صادر کند. اولین قدم در محاسبه باندهای بولینگر، محاسبه میانگین متحرک ساده ورقه بهادار مورد بحث، معمولا با استفاده از میانگین متحرک ساده 20 روزه است. یک میانگین متحرک 20 روزه می ‌تواند میانگین قیمت‌ های بسته شدن برای 20 روز اول را به عنوان اولین نقاط داده محاسبه کند. نقطه داده بعدی موجب حذف قیمت قبلی می ‌شود و قیمت روز 21 را اضافه کرده و میانگین ‌گیری می ‌کند و الی آخر. در مرحله بعد، انحراف معیار قیمت ورقه بهادار محاسبه می‌ گردد.

انحراف معیار محاسبه ریاضی واریانس میانگین است و در علم آمار، اقتصاد، حسابداری و امور مالی کاربرد ویژه‌ای دارد. برای مجموعه داده‌ای فرضی، انحراف معیار محاسبه می‌کند که چگونه اعداد توزیع شده از یک مقدار میانگین هستند. انحراف معیار را می‌توانید با استفاده از ریشه توان دوم واریانس که خود میانگین تفاوت‌های مجذور میانگین است محاسبه کنید. سپس، آن مقدار انحراف معیار را ضرب در دو کنید و مقدار حاصل را از هر نقطه در طول میانگین متحرک ساده هم تفریق و هم جمع کنید. مقادیر حاصل شده باندهای بالایی و پایینی را به وجود می ‌آورند.

7) اندیکاتور MACD یکی از بهترین اندیکاتور های بورس

اندیکاتور MACD یا همان Moving Average Convergence Divergence به معنی همگرایی و واگرایی میانگین متحرک است و به کمک ۳ میانگین متحرک به شما کمک خواهد کرد تا جهت، قدرت و شتاب یک روند نزولی و یا صعودی را مشخص کنید. اندیکاتور MACD به تعقیب روند و مقدار حرکت مربوط است و بالا بودن آن نشان از روند صعودی و قوی است و پایین بودنش بیانگر روندی نزولی و قوی خواهد بود.

این را در خاطر داشته باشید که خطوط متقاطع اندیکاتور MACD سیگنال محل خرید و فروش را نشان می دهد. این بدین معنی است که محاسبه MACD، با کم کردن میانگین متحرک نمایی ۲۶ دوره از میانگین متحرک نمایی ۱۲ دوره ای انجام میشود. اندیکاتور مکدی از خانواده اسیلاتورها می باشد و به کمک این اندیکاتور می‌توانید سیگنال های خوبی را بگیرید. دریافت سیگنال خرید از اندیکاتور مکدی به صورت زیر است؛

  • ** اگر میله‌ های هیستوگرام زیر خط صفر قرار داشته باشند و خط سیگنال که با رنگ قرمز نمایش داده می شود از میله‌ های هیستوگرام خارج شده باشد و یا اگر میله‌ های هیستوگرام بالای خط صفر بود خط سیگنال به داخل میله‌های هیستوگرام شود سیگنال خرید صادر می شود.
  • ** همچنین اگر خط MACD از ناحیه زیر صفر، خط سیگنال را از پایین به بالا قطع ‌کند سیگنال خرید صادر می شود.
  • ** دریافت سیگنال فروش از اندیکاتور MACD به این صورت است که اگر اگر خط مکدی در ناحیه بالای صفر، خط سیگنال را از بالا به پایین قطع کند سیگنال فروش صادر می شود.
  • ** اگر میله‌ های هیستوگرام در بالای خط صفر قرار داشته باشد و خط سیگنال از میله‌ های هیستوگرام خارج شود سیگنال فروش صادر می شود. البته در صورتی که میله‌های هیستوگرام در پایین خط صفر قرارداشته باشند و خط سیگنال در این موقعیت وارد میله‌های هیستوگرام شود هم سیگنال فروش صادر می شود. بطور مثال به آخرین دایره آبی در تصویر بالا توجه کنید این ناحیه جایی است که خط آبی‌ خط قرمز را از بالا به سمت پایین قطع کرده و میله های هیستوگرام هم وارد فاز منفی شده‌اند در این وضعیت سیگنال فروش صادر خواهد شد.

بهترین اندیکاتور سیگنال خرید و فروش در بورس

همان طور که ذکر شد اندیکاتورها کارکردهای مختلفی دارند. یکی از کاربردهای اندیکاتورها دریافت سیگنال خرید و فروش از اندیکاتور است. برای مثال یکی از اندیکاتورهای معروف در این زمینه که به طرق مختلف میتوان از آن سیگنال خرید و فروش دریافت کرد اندیکاتور MACD است.

بهترین ترکیب اندیکاتور ها

در اینجا چهار ترکیب اندیکاتوری برای دریافت سیگنال ‌های قوی پیشنهاد شده است که البته شرح استراتژی هر کدام از این چهار ترکیب طولانی است؛

  • 1) ترکیب اندیکاتورهای MACD و CCI و Zigzag
  • 2) ترکیب اندیکاتورهای Stochastic و MACD
  • 3) ترکیب اندیکاتورهای Stochastic و ADX و باند بولینگر
  • 4) ترکیب اندیکاتورهای Stochastic و RSI و MA (میانگین متحرک)

این چهار ترکیب از اندیکاتورها می‌ تواند سیگنال ‌های اشتباه را به حداقل برساند. یکی از محسنات بزرگ استفاده از اندیکاتورها برای سیگنال دهی این است که می‌توان دستورات مبتنی بر استراتژی طراحی شده طبق آن ها را به صورت کد به نرم افزار آمی بروکر داد تا این نرم افزار استراتژی را برای تمامی نمادهای بورسی در کسری از ثانیه اسکن کند و نتایج را روی نمودار نمایش دهد. 

اهمیت ترکیب اندیکاتورها

بدست آوردن مهارت کافی برای ترکیب صحیح این اندیکاتورها بسیار به شما کمک خواهد کرد. به صورت کلی همیشه استفاده از ابزارهای بیشتر خوب نیست؛ بلکه ترکیب مناسب ابزارها به حساب می آید که اهمیت دارد. این ترکیب صحیح امکان دارد تماما نشان دهنده یک موضوع و بیانگر مسیری مشابه نباشند، بلکه اطلاعات کاملی را در اختیار ما قرار دهند. باید این را بدانیم که هرکدام از اندیکاتورها در جه شرایطی باید استفاده شوند.


حتما برایتان جالب است : روش نوسان گیری در بورس | نوسان گیری در بورس چیست؟


برای مثال زمانی که از اندیکاتورهای RSI، باند بولینگر و ADX در نمودار استفاده می ‌کنیم، می ‌توان میزان و نوع حرکت را همراه با نوع روند و نوسانات را در کنار هم مشاهده کرد. این استفاده هوشمندانه به ما کمک خواهد کرد تا درک بهتری بدست آوریم، به این دلیل که هر اندیکاتور اگر به درستی مورد استفاه قرار گیرد، توضیحی اضافه برای اندیکاتور دیگر ارائه می ‌دهد که در روند مطالعه نمودار به ما کمک شایانی خواهد داشت.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به آموزش بهترین اندیکاتور بازار بورس پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

نظر شما چیست؟ تا به حال از اندیکاتورها استفاده کرده اید؟ ترکیب کدام اندیکاتورها را برای معامله می پسندید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *