فوت و فن خرید سهام در بورس ایران

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
فوت و فن خرید سهام

خرید سهام در بورس در سال های گذشته آسان تر بود، ولی در حال حاضر نمی توان وارد هر سهمی شد و باید برای خرید و فروش سهام در بورس نهایت دقت و توجه را به خرج داد و از فوت و فن خرید سهام در بورس استفاده کرد. اگر بخواهید در حال حاضر سهمی را در بورس خریداری کنید، باید ریسک خرید سهم را بپذیرید و اگر بازار برگشت خوبی به سمت روند صعودی زد، سود خوبی را کسب خواهید کرد ولی اگر فوت و فن خرید سهام را بلد باشید، در همین بازار نزولی و پر نوسان نیز می توانید سودهای بسیار خوبی را کسب کنید. از آنجایی که بیشتر سرمایه گذاران و مخصوصا سهامداران تازه وارد به بورس فوت و فن خرید سهام را بلد نیستند، لازم دونستیم تا نکات مهم برای خرید سهم در بورس را در این مطلب راهنما به صورت رایگان تقدیم حضورشون کنیم.

فوت و فن خرید سهام

یکی از مهم‌ترین نکات کلیدی برای خرید و فروش سهام، بحث تعیین استراتژی سرمایه‌ گذاری به وسیله شخص شما است. آیا شما با دیدگاه بلندمدت و برای مثال دو ساله دست به خرید یک سهم زده ‌اید؟  آیا شما صرفا به دنبال نوسان‌ گیری از بازار هستید یا این که به دنبال سرمایه‌ گذاری میان مدت و کوتاه مدت می گردید؟ پاسخ این سوالات را باید همان ابتدای امر تعیین کنید و نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر هیجانات منفی حاکم بر بازار باشید. این کار را حتما از طریق مشورت با مشاوران خبره انجام دهید، به خاطر این که تاثیر زیادی در میزان موفقیت سرمایه ‌گذاری دارد، اگر شما دید بلندمدت به سرمایه گذاری خود در بورس و به صورت کلی بازارهای مالی داشته باشید، نباید با کمی بالا و پایین شدن قیمت سهام، برای فروش سهم صف فروش اقدام کنید! البته این به شرطی است که نکات مهم در خرید سهام بورس را مدنظر قرار داده باشید. 

حتما برایتان جالب است : نحوه انتخاب سهام برای خرید | فاکتور های مهم در خرید سهام

در پاراگراف قبلی به بحث داشتن استراتژی سرمایه‌ گذاری اشاره کردیم. شما به عنوان سهامدار باید به یک استراتژی مشخص پایبند باشید، برای مثال چنانچه دیدگاه شما سرمایه ‌گذاری بلندمدت در بورس است، نباید با دیدن اولین صف فروش، شما نیز به جمع صف بپیوندید! البته در بسیاری از مواقع بنا به دلایل گوناگون این امکان وجود دارد که شما به اعمال تغییراتی در استراتژی سرمایه ‌گذاری خود نیاز داشته باشید، ولی این کار تنها پس از کسب تجربه و مشاوره با کارشناسان انجام خواهد شد. اگر شما در همان ابتدا به درستی و مطابق با دانش، آگاهی و کسب مشورت برای خرید یک سهام اقدام کرده باشید، احتمالا در ادامه نیز چندان به تغییر استراتژی خود احتیاج پیدا نخواهید کرد

یکی از حائز اهمیت ترین اشتباهاتی که معمولا سهامداران تازه‌ کار آن را انجام می دهند، تصمیم‌ گیری ‌ها و رفتارهای هیجانی در بازار است که طبق همین رفتارهای هیجانی است که بسیاری از آن ها بدون در نظر گرفتن معیارهای متعدد و صرفا با دیدن صف فروش، به جمع این صف اضافه می شوند. در حقیقت بیشتر سهامداران تازه ‌کار درگیر رفتارهای به اصطلاح گله ‌ای هستند. اگرچه این حرف این معنی را نمی دهد که نباید به صف ‌های خرید و فروش بی‌ توجهی کرد، ولی مثلا در بسیاری از اوقات دیده شده است که سهام یک شرکت به کف قیمتی و حد حمایت خود رسیده است.

اما با این وجود باز هم بیشتر سهامداران خرد در حال فروش سهام‌ خود هستند و این در حالی است که اندکی بعد همین سهم روند صعودی خود را از سر می گیرد، لذا یکی از اصلی ترین نکات مهم در فروش سهام بورس آن است که درگیر هیجانات و احساسات بازار نشوید. به ویژه آن که شما می‌ توانید هر لحظه پورتفوی خود را چک کرده و قرار نیست که با منفی شدن تابلو معاملات سریعا به صف فروش بروید. در ادامه قصد داریم 12 مورد از نکات کلیدی در خرید سهام را برای شما عزیزان شرح دهیم؛

نکات کلیدی خرید سهام در بورس

1) نخستین و مهم ترین گزینه به منظور انتخاب یک سهام مناسب برای خرید از بورس، داشتن علم کافی در زمینه بورس است که در حال حاضر به سادگی با شرکت در دوره آموزش بورس و همین طور مقاله های آموزشی بورسی رایگان که در همین سایت روزانه ارائه می شود و یا بسیاری روش های دیگر، می توانید با گذراندن یک مدت زمانی کوتاه برای آموزش بورس به مقدار قابل توجهی سطح دانش بورسی خود را افزایش دهید و مناسب ترین سهام را خریداری کنید.

2) بافت تامین مالی که شامل بدهی ها و حقوق صاحبان سهام است، ‌تأثیر بسیاری در عملکرد و سوددهی شرکت دارد. هر چقدر بدهی بیشتر باشد، به دلیل خاصیت اهرمی بدهی، سوددهی نیز افزایش خواهد یافت، اما خطر ناتوانی شرکت در ایفای تعهداتش نیز افزایش پیدا خواهد کرد، لذا ریسک شرکت نیز افزایش خواهد یافت.

نکات مهم در خرید سهام بورس

3) هر چقدر شرکت ها از ماشین آلات جدید با تکنولوژی پیشرفته تری استفاده نمایند، در امر تولید موفق تر هستند و شرکت هایی که عمر ماشین آلات آن ها تمام شده است، یا آن که استهلاک بالایی دارند، امکان دارد در طول سال به علت خرابی دستگاه ها وقفه زمانی در تولید داشته باشند و نتوانند به تعهدات خود به مشتریان عمل کنند، بنابراین این مورد در سودآوری شرکت نیز تاثیرگذار خواهد بود.

حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید سهام بورسی چه موقعی است؟

4) توانایی خواندن نمودار در بورس به عنوان یک مهارت به شمار می آید. چنانچه یک نمودار سرمایه ‌گذاری از قسمت پایین سمت چپ شروع شود و در بخش بالا سمت راست به اتمام برسد، این نکته‌ مثبتی به حساب می آید. اگر هم نمودار شرکتی به‌ صورت نزولی حرکت می‌ کند، از آن دور بمانید و تلاش نکنید علتش را دریابید. چرا که هزاران سهام برای انتخاب وجود دارند، بنابراین در سبد سهام خود از خرید سهامی زیان ده که روندی نزولی دارد خودداری نمایید.

5) با تحلیل مناسبی که روی بازار و صنایع مختلف انجام می دهید، یا از افراد تحلیلگر و سایت ‌های معتبر مشاوره‌ ای تحلیلی می گیرید، قادرید سهامی را شناسایی کنید که از ظرفیت رشد بالایی در بازار بورس برخوردار است. به منظور تشخیص سهام با قدرت رشد بالقوه در بازار، روش‌ ها و تکنیک ‌های گوناگونی وجود دارد. بنابراین پیش از خرید سهام توجه نمایید که اغلب سهمی که مدتی در بازار روند نزولی داشته است، بعد از طی دوره نزول خود، روند قیمتی آن به سمت افزایش قیمت سنگین خواهد شد و پس از شروع افزایش قیمت رشد سریع با شیب تندی را در پی خواهد داشت، لذا می توان این طور نتیجه گرفت که وقتیکه سهام نزولی شروع به افزایش قیمت می کند، زمان مناسب برای ورود به سهم و خریداری آن می باشد.

نکات کلیدی برای انتخاب صنعت برتر

  • ** از گزند تحریم ‌ها بیشتر در امان بماند. 
  • ** حتی‌ الامکان دولت از آن حوزه حمایت نماید. 
  • ** چشم ‌انداز قیمت داخل و جهانی آن رو به افزایش باشد. 
  • ** از نیاز بازار به آنها در آینده اطمینان وجود داشته باشد. 
  • ** قیمت ‌ها و عوامل مرتبط به آن حوزه چشم ‌انداز خوبی داشته باشد. 

نکات کلیدی برای انتخاب شرکت برتر

  • ** قیمت سهم در سقف مقاومتی خود نباشد. 
  • ** شرکت از مدیریت حرفه ‌ای برخوردار باشد. 
  • ** صورت‌ های مالی شرکت نشان از سودآوری آن باشد.
  • ** فروش محصولات شرکت با چالش خاصی روبرو نباشد. 
  • ** چشم ‌انداز بسیار خوبی برای توسعه شرکت وجود داشته باشد. 

6) قابلیت نقدشوندگی یک ورقه سهم به معنای امکان فروش سریع آن در زمانی که خواستید می باشد. هر چقدر سهمی را بتوان سریع تر و با هزینه کم تری به فروش رساند، قابلیت نقدینگی آن بیشتر است. یعنی زودتر به پول نقد تبدیل می شود. اوراق بهاداری که به صورت روزانه و به دفعات مکرر معامله می شوند، نسبت به اوراقی که به تعداد کم یا دفعات محدود معامله می شوند، قابلیت نقدینگی بیشتر و در نهایت ریسک کم تری به همراه خواهد داشت. فهرست 50 شرکت برتر بورس که هر سه ماه یکبار منتشر می شود، راهنمای مناسبی برای انتخاب سهامی است که قابلیت نقدینگی بالایی دارند.

7) همیشه به اخبار سیاسی اقتصادی داخلی و خارجی توجه داشته باشید. امکان دارد گوش دادن به اخبار یا مطالعه روزنامه‌ های اقتصادی وقت شما را بگیرد، ولی کمک بزرگی به شما می کند تا بتوانید در برخی موارد روند بازار را پیش ‌بینی نمایید و همین‌ طور صنایع خاصی را مورد توجه قرار دهید.

حتما برایتان جالب است : بهترین استراتژی خرید و فروش سهام چیست؟

8) بر اساس ماده ۲۴۰ قانون تجارت، در صورتی که مجمع عمومی عادی سودی را تصویب کند، شرکت باید ظرف مدت 8 ماه از تاریخ تصویب، آن را به سهامداران بپردازد. وجود این ماده قانونی، یک مهلت پرداخت 8 ماهه برای شرکت ها به وجود می آورد، در مقام مقایسه هر چه سود نقدی هر سهم سریع تر پرداخت شود، برای سهامداران مفیدتر است، به خاطر این که اولا مشمول تورم و کاهش ارزش پول نخواهد شد و ثانیا سهامدار می تواند وجوه خود را مجدد سرمایه گذاری کرده و از بابت آن بازده کسب کند، لذا در بین شرکت هایی که سود سهام نقدی اعلام می کنند، آن شرکتی برای سرمایه گذاری مناسب تر است که سود سهام خود را سریع تر از دیگران پرداخت می کند.

9) صنعتی را انتخاب کنید که چشم‌ انداز روشنی از آن وجود داشته باشد، مفهوم این عبارت این است که؛ نیازمند هر چه بیشتر به این صنعت، کمتر شخص یا شرکتی بتواند از آن طرح کپی کند و عدم امکان واردات. به منظور انتخاب صنعت و شرکت مناسب باید وضعیت گذشته، حال و آینده شرکت را مورد بررسی قرار دهید که ملاک های زیر به شما برای این کار کمک خواهد کرد؛ 

  • ** مدیران شرکت چه کسانی بوده و از چه سوابقی برخوردار هستند. 
  • ** قیمت سهام شرکت طی دوره‌های مختلف چه روندی را طی کرده است.
  • ** کارشناسان در خصوص وضعیت آینده شرکت چه پیش ‌بینی دارند.  
  • ** وضعیت سودآوری شرکت در گذشته به چه صورت بوده است. 
  • ** مهم‌ ترین برنامه شرکت برای توسعه محصولات یا برنامه‌ هایش چیست.
  • ** حجم سرمایه، ماشین ‌آلات و دارایی ‌های شرکت تا چه اندازه است. 

10) یکی دیگر از موارد حائز اهمیتی که برای خرید سهام از بورس باید آن را در نظر داشته باشید این است که سهمی را انتخاب کنید که میزان سهام شناور آزاد آن بالای 10 تا 15 درصد باشد البته سهامی هم که میزان شناور آزاد آن خیلی زیاد باشد خوب نیست و بهتر است که سهم دو سه سهامدار عمده داشته باشد. سهم بدون سهامدار عمده مثل تحصیلکرده بدون حمایت در جامعه ما است. بدون حمایت می‌ ماند و در گرفتن قرارداد‌ها هم خیلی موفق نیست.

11) چنانچه بخواهیم یکی از نکات مهم در خرید سهام بورس را نام ببریم، قطعا یکی از آن ها توجه به مفهوم P/E خواهد بود. اگرچه برای تصمیم ‌گیری صرفا نباید به P/E یک شرکت متکی بود، به خاطر این که این مفهوم یک مفهوم تقریبا سخت و چند وجهی است که باید در کنار آن معیارهای دیگری را نیز در نظر گرفت. ابتدا بهتر است بدانیم که اساسا P/E چیست؟ این مفهوم نسبت قیمت یک سهم را نسبت به سود سالانه آن سهم نشان می‌ دهد. در حقیقت در اینجا P همان قیمت و E همان سود به ازای هر سهم یا EPS است. این مفهوم نسبت قیمت را به سود یک سهم نشان می ‌دهد و امکان دارد میزان قیمت سهمی یک یا چند برابر سود سالانه آن باشد.

ولی سوال مهم این است که آیا باید سهم شرکتی که P/E بالایی دارد را بخریم یا شرکتی که P/E پایینی دارد؟ در جواب باید گفت که P/E بالا یا پایین هر کدام بیانگر یک وضعیت خاص خواهد بود. اول آن که شما باید P/E یک شرکت را با شرکت‌ های هم ‌گروه خود ارزیابی کنید. برای مثال به صورت معمول میزان P/E شرکت‌های گروه پالایشی ‌ها یک عدد خاص است.

حال این امکان وجود دارد که مقدار P/E یک شرکت بسیار بالا یا پایین ‌تر از متوسط P/E شرکت‌ های هم‌ گروه خود باشد. در اینجا با دو وضعیت خاص مواجه خواهیم بود. یک حالت این است که قیمت دچار حباب قیمتی بوده و بیش از حد بالا رفته است، لذا ممکن است که در آینده با کاهش قیمت مواجه شود. حالت دیگر آن است که به علت برنامه‌ هایی که شرکت در دست دارد، انتظارات از آن بیشتر شده است، لذا ممکن است در آینده میزان سود به ازای هر سهم شرکت نیز بالاتر از مقدار فعلی برود. 

حتما برایتان جالب است : روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

12) چنانچه بخواهیم به یکی دیگر از فوت و فن خرید سهام اشاره کنیم، قطعا باید توجه و رصد بازارهای موازی با بازار سرمایه را نام ببریم، به خاطر این که دیگر بازارها می‌ توانند تاثیرات مثبت و منفی بر روی رشد بورس داشته باشند، برای مثال رونق بازار ارز و افزایش قیمت دلار یا حتی طلا و سکه معمولا موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه می شود، لذا می ‌تواند به افت شاخص منتهی گردد. عکس این حالت نیز معمولا صادق است. از طرف دیگر نباید نادیده بگیریم که اغلب جهش نرخ ارز و همچنین افزایش تورم در نهایت خود را به صورت افزایش قیمت سهام شرکت‌ ها و به خصوص شرکت ‌هایی با محصولات صادراتی نشان خواهد داد. 


نتیجه گیری و کلام پایانی

  • 1) هرگز صرفا با نظر کسی سهام خریداری نکنید.
  • 2) بهتر است بیشتر از 8 و کمتر از 3 سهم نداشته باشید.
  • 3) حتما حداقل 40 درصد سهامتان از 30 شرکت برتر بورس باشد؛ یعنی سهمی آشنا با نقدشوندگی بالا.
  • 4) سهامی که برای نوسان گیری خریداری می کنید، حدضرر را شدیدا رعایت کنید و آن را خط قرمز خود بدانید.
  • 5) همواره حداقل 10 و حداکثر 30 و معمولا 20 درصد نقد باشید که در شرایط بحران آن را به 50 درصد برسانید.
  • 6) به صورت پله ای و مرحله ای سهام خریداری کنید و وقتی که نمی دانید بفروشید یا نه، نصف سهم تان را به فروش برسانید.
  • 7) حداقل 40 الی 50 درصد سرمایه خود را با دید طولانی مدت سرمایه گذاری کنید. سهامداران بلند مدت محکومان به موفقیت هستند.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما که فوت و فن خرید سهام در بورس را آموزش داد، نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در مورد سرمایه گذاری در بورس داشتید، از بخش ارسال نظرات از ما سوال کنید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *