روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
روش خرید و فروش پله ای سهام

روش خرید و فروش پله ای سهام در بورس بسیار کاربردی و در عین حال ساده است. در واقع همه افراد با هر سطح آگاهی از بورس می توانند برای خرید یا فروش پله ای در بورس اقدام کنند و به سادگی نحوه خرید و فروش پله ای را یاد بگیرند. روش خرید و فروش پله ای سهام به این صورت است که هیچگاه ما با تمام پول یا دارایی خود برای خرید یا فروش اقدام نمی کنیم و در مراحل گوناگون برای خرید و فروش اقدام می کنیم، یعنی این که مثلا برای خرید یک سهم به مقدار 10 میلیون تومان، ما در 5 قسمت 2 میلیونی برای خرید همان سهم در بازه های زمانی مختلف و قیمت های مختلف اقدام می کنیم تا ریسک معامله و سوددهی آن را به حداکثر برسانیم. لذا اگر می خواهید آموزش خرید و فروش پله ای در بورس را یاد بگیرید، به مطالعه این مطلب راهنمای رایگان می توانید روش خرید و فروش پله ای سهام را یاد بگیرید، پس همراه ما باشید.

روش خرید و فروش پله ای سهام

در استراتژی خرید و فروش پله ای سهامدار تمام جوانب را بررسی کرده و سعی می کند که ضرر خود را در معاملات به کمترین میزان ممکن برساند. نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که کاهش حد ضرر یا کم کردن میانگین با کاهش ریسک کاملا فرق می کند. خرید و فروش پله ای چیست و آیا می دانید تفاوت کاهش حد ضرر با کم کردن ریسک چیست؟ در واقع وقتی که سهامدار می خواهد برای خرید یک سهم اقدام کند، ابتدا قیمت های سهم را می سنجد و پیش بینی می کند که در روزها، هفته ها یا ماه های آینده قیمت سهم به چه مقداری می رسد. به عنوان مثال فرض می شود که تحلیل کننده به این نتیجه رسیده است که قیمت سهم در شش ماه آینده دو برابر خواهد شد.

حتما برایتان جالب است : سیو سود به زبان ساده چیست و چطور انجام دهیم؟

در این حالت دو روش برای خرید سهم وجود دارد و روش اول این است که سهامدار به صورت یکجا تمام سهم برنامه ریزی شده را بخرد و روش دوم نیز خرید پله ای سهم به حساب می آید. خرید پله ای همان طور که از نامش مشخص است، یک خرید گام به گام است که در آن سهامدار با در نظر گرفتن تمامی جوانب و برای کاهش حد زیان از این روش استفاده می نماید. به عنوان مثال در پله اول 1000 سهم می خرد، در پله ی بعدی تعداد دیگری از همان سهم تا زمانی که خرید سهم تکمیل شود، لذا در این روش سهامدار سعی می کند که با خرید کردن پله به پله به شکلی در یک نماد سرمایه گذاری کند که میزان ضرر و زیان به کمترین حالت ممکن برسد.

مفهوم خرید و فروش پله ای

خرید و فروش پله ای به زبان ساده یک استراتژی خرید و فروش است که موجب کاهش ریسک و افزایش سود افراد می شود. به بیانی دیگر خرید و فروش پله‌ ای یعنی خرید و فروش سهام در چندین مرحله و در چندین قیمت مختلف، برای مثال این طور فرض کنید شما می خواهید 1000 برگه سهم x را خریداری کنید. فرضا قیمت سهم 1000 تومان است. شما می‌توانید این 1000 سهم را یکجا در قیمت 1000 تومن بخرید، ولی بعضی از افراد به دلایل مختلف ترجیح می ‌دهند این کار را در چند مرحله انجام دهند. مثلا 500 سهم را در قیمت 1000 تومان خریداری کنند و 500 سهم دیگر را در پله‌ بعدی که این پله‌ی بعدی میتواند بالاتر یا پایین ‌تر از 1000 تومان باشد. در زمان فروش هم به همین صورت می توان عمل کرد و نوسانات خرد بازار را می توان این طور بی اثر کرد.

وقتی که شما معامله خود را در چندین مرحله انجام می ‌دهید، اصطلاحا به صورت پله ‌ای خرید و فروش را انجام داده اید. خرید پله ای در روند صعودی بیشتر دیده می شود که بیشتر موقعی که قیمت یک سهام روند صعودی دارد افراد فعال در بورس خرید پله ای را در دستور کار قرار می دهند، به این خاطر که چون این خرید با فواصل زمانی مختلف صورت می پذیرد، بنابراین چنانچه به صورت اشتباه این گزینه را انتخاب کرده باشند و قیمت سهام دچار روند نزولی شود، ولی با این وجود افراد ضرر و زیان نمی بینند و این مقدار ضرر کم می باشد در صورتی که که اگر این روش نبود، امکان داشت تمام دارایی و اموال شان را از دست بدهند و متضرر شوند.

خرید پله ‌ای و کم کردن میانگین خرید

روش کم کردن میانگین موافقان و مخالفان بسیاری دارد که عقاید گوناگونی در این باره دارند. استفاده از این روش در صورتی مناسب است که از تحلیل خود تا حدود زیادی مطمعن باشیم. متاسفانه بعضی اوقات به سادگی از یاد می بریم که هر برگه سهم، سند مالکیت بخشی از یک شرکت می باشد. سهمی که طبق تحلیل بنیادی به درستی ارزش گذاری شده باشد و پیش بینی میشود شرکت در سال‌ های آتی سود خوبی را می‌ سازد، به چه دلیل می بایست از پایین آمدن قیمت سهام آن نگران باشیم.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل بنیادی بورس به زبان ساده

این طور فرض کنید شما کارخانه ‌ای دارید که اوضاع نسبتا خوبی دارد و می‌ دانید روند سودآوری آن آینده نیز مثبت خواهد بود و بازار خوبی برای محصولات آن وجود دارد؛ در این صورت آیا با پایین آمدن قیمت سهام آن کارخانه نگران می ‌شوید و کارخانه را برای فروش می گذاری و یا دست از کار برمیدارید؟ خیر، به این دلیل که شما به ارزش واقعی آن واقفید و می‌ دانید دیر یا زود قیمت سهام این کارخانه به ارزش خود می رسد و سود خوبی را کسب خواهید کرد. در این راستا باید توجه داشت که بر اساس تحلیل شما قیمت روز سهم پایین ‌تر از ارزش ذاتی شرکت است، حال اگر قیمت از این پایین ‌تر رود یعنی سهم ارزندگی بیشتری پیدا می کند و هر چقدر قیمت افت بیشتری یابد، قطعا شما باید از آن استقبال نمایید.

همچنین می توان فرض کرد که سهام یک کارخانه که سالانه به ازای هر سهم 100 تومان سود میسازد را در بازار 200 تومان در حال معامله باشد. خوب مطمئنا این یک فرصت خوب است، به خاطر این که در طی 2 سال اصل پول شما به عنوان سود سهام به شما برمی ‌گردد و شما همچنان مالک سهام خود هستید نیز می باشید. حال چنانچه قیمت این سهام به 150 تومان کاهش پیدا کند، شما نگران می شوید؟ خیر بلکه اگر پول داشته باشید خوشحالم خواهید شد و قطعا باز هم از این سهام خریداری خواهید کرد.

فروش پله ای چیست؟

حال که کمی در مورد خرید پله ای صحبت کردیم، بهترین است بگوییم فروش پله ای چیست و مزایای فروش پله ای در مقابل فروش یکجا چیست؟ در این خصوص می توان گفت که با فروش پله ای میزان ضرر در معاملات کاهش پیدا می کند یا یا ریسک معاملات کاهش می یابد. در واقع فروش پله ای نیز یکی دیگر از استراتژی های خارج شدن از سهم به حساب می آید. در فروش پله ای سهامدار به صورتی سهم خود را به فروش می رساند که هم سود بیشتری از معاملات به دست آورد و احتمال ضرر و زیان را در معاملات خود کاهش دهد. زمانی که سهامدار و یا تحلیل گر این احتمال را می دهد که نماد مورد نظر امکان دارد با افت قیمت روبرو گردد، به صورت پله پله از سهم خارج می شود. در این حالت سهامدار هم از سود کسب شده محروم نشده و سود خود را از دست نمی دهد و هم با فروش پله ای از ضرر و زیان احتمالی در آینده در اثر افت قیمت سهم جلوگیری به عمل می آورد.

آموزش خرید و فروش پله ای در بورس

چنانچه طبق تحلیل بنیادی سهمی را برای خرید انتخاب کردید، همه چیز به علت خرید و افق سرمایه گذاری شما بستگی دارد. اغلب در این شرایط باید سهم را وقتی برای فروش بگذارید که دیگر نگهداری سهم با توجه به قیمت ان به لحاظ بنیادی توجیهی نداشته باشد، ولی معمولا باتوجه به شرایط بازار می ‌توانید به صورت پله‌ ای و به مرور از سهم خروج کنید، ولی در تحلیل تکنیکال فروش سهم در دو زمان باید صورت پذیرد. یکی وقتی که سهم به حد ضرر ما میرسد و دوم زمانی که سهم به حد سود ما میرسد.

حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس به زبان ساده

البته به منظور مدیریت ریسک و باتوجه به وضعیت بازار میتوان زمانی که به اندازه حد ضرر سود کردیم، نصف سهم را به فروش برسانیم و سیو سود کنیم و حد ضرر را به نقطه ورود انتقال دهیم و هرچقدر سهم افزایش می یابد، حد ضرر را بالا ببریم و حد سودی برای معامله خود در نظر نگیریم. استراتژی ‌های گوناگونی در این زمینه وجود دارد که قادرید در منابع و کتب مدیریت ریسک و سرمایه بیشتر درباره آنها مطالعه نمایید. به صورت کلی هدف از فروش پله ‌ای کاهش ریسک است. به عنوان مثال فرض کنید شما یک حد سود برای خود تعیین کرده‌ اید و قیمت به نزدیکی‌ های آن رسیده است. امکان دارد با کمی تعلل قیمت برگردد و حتی به حد ضرر شما برسد و معامله ‌ای را که می‌ توانستید با سود خوبی ببندید، با ضرر تمام کنید.

در همچین مواقعی بهتر است انعطاف داشته باشید و قسمتی از سود خود را با فروش قسمتی از سهام خود به صورت پله‌ ای سیو کنید و منتظر نباشید که حتما قیمت به حد سود شما برسد. فرض کنید سهمی را به تعداد 1000 برگه سهم خریداری کرده اید و سهم رشد کرده است و به حد سود رسیده است. حال باتوجه به جو بازار و تحلیل ‌های مختلف، پیش بینی می ‌کنید قیمت سهم بازهم افزایش پیدا می کند، ولی با این وجود همچنان شک دارید، لذا در این موقعیت بهترین کار فروش پله‌ ای است. می ‌توانید 500 سهم خود، یا یک سوم آن را به فروش برسانید و مابقی را نگاه دارید. توجه داشته باشید که در اینجا لازم است حد ضرر خود را بالاتر بیاورید.

روش انتخاب استراتژی خرید و فروش پله ای

بهترین استراتژی خرید و فروش پله ای برای هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و متناسب با میزان سرمایه هر فرد جهت در نظر گرفتن تعداد پله ها و ریسک پذیری اوست که روند بازار نیز تاثیر بسیاری در انتخاب روش مناسب خرید و فروش دارد. به شکل کلی خرید و فروش پله ای را در ۳ تا ۵ پله انجام می دهیم و چنانچه سرمایه مان بسیار زیاد بود، میتوانیم تعداد پله ها را نیز افزایش دهیم.

در بازار متعادل و مثبت به فاصله ۸ تا ۱۰ درصد قیمت سهم در پله فعلی پله بعدی را برای خرید یا فروش در نظر می گیریم و در بازار منفی حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد. استراتژی کاهش میانگین خرید وقتی که ترس کاذب و بیش ‌از‌اندازه در بازار موجب کاهش قیمت سهام شده بهترین استراتژی است. در همچین زمان‌ هایی، سهام با ارزش را می ‌توان با قیمتی بسیار پایین تر شکار کرد.

در چه زمانی از خرید پله ای استفاده کنیم؟

به صورت کلی خرید پله ای زمانی رخ می دهد که سرمایه گذار دید مثبتی رو سهم دارد، اما انتظار حرکت رو به رشد در کوتاه مدت رو ندارد، بنابراین در این حالت از خرید پله ای کمک می گیرد. در صورتی قادرید از روش خرید پله ای در بازار استفاده کنید که دیدگاهتان به وضعیت بازار در میان مدت مثبت باشد و انتظار زیادی برای تغییر جهت حرکتی بازار و شروع روند منفی وجود ندارد و از طرف دیگر سهمی که می خواهید برای خرید آن اقدام کنید، شرایط مناسبی داشته باشد. اگر قصد خرید و فروش پله ای سهم را دارید، نکات زیر را در نظر داشته باشید :

  • 1) برای ورود به یک سهم در چندین سطح قیمتی باید از پیش سهم را به طور دقیق از نظر تکنیکالی تحلیل کنید، به خاطر این که اولا باید دلایل کاهش قیمت احتمالی را بدانید و همین طور باید برای ورود در بهترین و کم ریسک ترین نقطه ممکن اقدام کنید.
  • 2) چنانچه در پرتفوی سرمایه گذاری خود سهام های مختلفی دارید، از خرید پله ای تنها برای سهام بنیادی قوی استفاده کنید، چرا که هر سهمی قابلیت سرمایه گذاری بلند مدت و چند مرحله ای را ندارد.
  • 3) به عنوان نکته نهایی، استراتژی خرید پله ای برای خرید سهام ارزشمند بازار در زمانی است که ترس و وحشت بر بازار حاکم شده و می دانیم در حال خرید یک سهم ارزشمند با بهترین قیمت ممکن هستیم.

مزایای خرید پله ای

حائز اهمیت ترین مزیت خرید پله ای این است که سرمایه ‌گذار می تواند وقتی که قیمت ها در حال کاهش است، میانگین قیمت خرید سهام یا سربه سر را با خرید پله ای تا مقدار زیادی کاهش دهد و موجب کاهش میزان ضرر شود از آن طرف که قیمت سهم در حالت رشد قرار می گیرد، به علت وجود قیمت سر به‌ سر کم تر، سرمایه گذار زودتر به سود می رسد و میزان سود او نیز افزایش پیدا می کند.

معایب خرید پله ای

کاهش قیمت میانگین خرید و قیمت سربه سر با خرید دو برابر همان سهم در زمانی که قیمت سهم میخواهد رشد را شروع کند استراتژی مناسبی به حساب می آید، اما باید در نظر داشته باشید که نمی ‌توان بازار را خیلی راحت پیش ‌بینی کرد و در صورتی که قیمت سهم کاهش پیدا کند، ضرری که سرمایه ‌گذار متحمل شده نیز افزایش خواهد یافت. از نقاظ ضعف دیگر کم کردن میانگین با استفاده از استراتژی خرید پله ‌ای، بهم خوردن توازن پرتفوی سرمایه گذاری افراد است.


نتیجه گیری و کلام پایانی

همانطور که یاد گرفتیم، یکی از راه های خرید یا فروش در بازار سرمایه روش خرید و فروش پله ای سهام است. با این کار  سهامدار میانگین را کم می کند و میزان ضرر احتمالی را کاهش می دهد. همچنین در این حالت سهامدار می تواند هم از سود کسب شده در معامله استفاده نماید و هم این که همچنان سهامدار آن نماد باقی بماند. لذا خرید پله ‌ای به معنای خرید سهام به‌صورت مرحله به مرحله است تا ضرر حاصل از معامله کاهش یاید، ولی چنانچه به درستی اجرا نشود، موجب افزایش ضرر و متعاقب آن بالارفتن ریسک خواهد شد. نظرات متفاوتی در بین سرمایه گذاران در مورد خرید پله ‌ای و روش ‌های آن وجود دارد و سرمایه‌ گذاران بزرگی نیز از این روش بهره می برند. چنانچه به این روش اعتقاد دارید، بهتر است نکاتی که اشاره شد را در نظر داشته باشید.

مجدد تاکید می کنیم که می توان خرید و فروش پله ای در بورس را یک روش برای جبران ضرر دانست، به خاطر این که به صورت چند مرحله ای انجام می شود و می بایست توجه داشت که اگر این خرید به درستی انجام نشود امکان دارد که ریسک معامله افزایش یابد و از همین روی باید دقت زیادی در انجام این روش داشته باشید و قبل از ورود به این فعالیت حتماً علم و دانش کافی را داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را از بازار بورس از آن خود کنید و از دارایی های خود بهتر حفاظت نمایید.

هر فردی پیش از ورود به بورس باید با اصطلاحات عمومی و تخصصی حاکم در بازار بورس آشنا شود، به خاطر این که وقتی یک اصطلاحی را از زبان یک فعال در بورس می شنوید، بدانید که مفهوم و منظور آن چیست و نا آگاهی موجب خواهد شد تا شما به فرد موفقی در این عرصه تبدیل نشوید و حتی تمام دارایی خود را در این بازار مالی از دست بدهید و تنها دچار حسرت و پشیمانی شوید، بنابراین حتما به دانش و آگاهی خود و حتی راجب به اطلاعات عمومی خود نیز اضافه کنید و در یاد داشته باشید که مطالب آموزشی رایگان دیگر همین سایت در این خصوص شما را راهنمایی خواهد کرد و می توانید از آن ها کاملا رایگان استفاده نمایید.

امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان خرید و فروش پله ای بورس نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص خرید و فروش پله ای سهام داشتید، از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با ما در ارتباط باشید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *