نحوه خرید و فروش سهام | آموزش معامله سهام بصورت آنلاین در بورس

نحوه خرید و فروش سهام

با توجه به بازدهی فوق العاده و رویایی بورس در سه سال اخیر و با توجه به هجوم مردم به سمت بازار سرمایه، آموزش سرمایه گذاری در بورس کمی نادیده گرفته شد و افراد سعی کردند با اعطای کدهای معاملاتی خود به آشنایان و بستگان، از آموزش صحیح و یادگیری نحوه خرید و فروش سهام سر باز بزنند! نکته مهم اینجاست که نحوه خرید و فروش سهام در بورس بسیار ساده است و با یک سری آموزش های ساده و راهنمای همین مقاله به سادگی می توانید برای خرید و فروش سهام های خود در بورس اقدام کنید و هیچ گونه مشکلی هم نداشته باشید. پس اگر دوست دارید نحوه خرید و فروش سهام را به صورت کامل یاد بگیرید و نکات مهم را در خصوص نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین بفهمید، این مقاله بهترین راهنمای شما خواهد بود.

نحوه خرید و فروش سهام

خرید و فروش سهام بصورت آنلاین یا معاملات برخط فرآیندی است که در آن سرمایه ‌گذار به صورت مستقیم خرید و فروش سهام را از طریق اینترنت در دستور کار خود قرار می دهد. در معاملات آنلاین بورس، سفارش ‌ها بعد از ثبت به واسطه سرمایه ‌گذار به سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران و یا فرابورس ایران برای انجام معامله ارسال می شود. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی نحوه خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین یا همان در اصطلاح معاملات برخط بپردازیم. برای خرید و فروش سهام بصورت آنلاین در ابتدا باید اقدام به دریافت کد بورسی و کد معاملاتی آنلاین کنید که در لینک زیر اطلاعات کامل آن را بیان کرده ایم.

حتما برایتان جالب است : دریافت اینترنتی کد بورسی | بعد از دریافت کد بورسی چگونه سهام بخریم؟

برای این منظور شما باید در یک کارگزاری معتبر اقدام به افتتاح حساب و احراز هویت نمایید. در ادامه و پس از دریافت کد بورسی، یک نام کاربری و رمز عبور برای دسترسی به سامانه معاملات آنلاین بورس برای شما فرستاده می شود که از طریق پیامک یا به شماره همراه شما یا به ایمیل شما ارسال خواهد شد. سپس قادر خواهید بود با استفاده از این اطلاعات به سامانه معاملاتی آنلاین وارد شوید و با انتقال مبلغ مورد نظر به صورت آنلاین به حساب کارگزاری، خرید و فروش سهام را شروع کنید.

نحوه خرید و فروش سهام در بورس

مراحل خرید و فروش سهام به صورت انلاین

به این منظور که بتوانید در بورس ایران سهمی خریداری کنید، سود کنید و در ادامه آن سهم را به فروش برسانید، باید یکسری مراحل بسیار ساده را انجام دهید. مراحل خرید و فروش سهام در بورس به صورت زیر می باشد :

1) گرفتن کد بورسی و ورود به سامانه معاملات آنلاین

2) شارژ کردن حساب کارگزاری

3) جست و جو کردن نام نماد بورسی مورد نظر

4) ثبت سفارش خرید سهم

5) تایید سفارش و اضافه شدن سهم به سبد سهام سرمایه ‌گذار

6) ثبت سفارش فروش و فروختن سهم

7) دریافت وجه و واریز به حساب بانکی

نکته : تحلیل ‌های بنیادی و تکنیکال، پیگیری اخبار موثق شرکت‌ ها و صنایع، مصاحبه با شرکت‌ها، پوشش شایعات و شنیده‌ های بازار، رصد دقیق کل معاملات از نگاه سبد گردانان، پرسش و پاسخ به طور آنلاین، بررسی نبض بازار در هر دقیقه و مواردی اینچنینی موجب خواهد شد تا خرید بسیار خوبتر و سودده تری را تجربه نمایید.

برای ثبت سفارش خرید و فروش چیکار باید کرد؟

  • ** با نام کاربری و رمز عبور خود وارد سامانه کارگزاری مدنظر خود شوید، در ادامه اطلاعات خود را در آن وارد کنید.
  • ** در مرحله بعدی وارد صفحه معاملاتی خود می شوید. برای ثبت سفارش بر روی ارسال سفارش کلیک کنید.
  • ** صفحه ای برای شما باز می شود در آن نماد شرکتی که قصد خرید سهام آن را دارید وارد نمایید.
  • ** سپس اطلاعاتی مثل قیمت و تعداد سهام مورد نظر که در واقع همان حجم سفارش است را برای ارسال سفارش را وارد نمایید.
  • ** در انتها دکمه ثبت سفارش را بزنید. هنگام ثبت سفارش اگر در طرف مقابل سفارش شما، خریدار یا فروشنده با قیمت و حجم شبیه به شما شما وجود داشته باشد سفارش صورت می پذیرد و در غیر این صورت سفارش شما به صورت در حال انتظار باقی می‌ ماند.

نحوه خرید سهام در بورس

پس از شارژ کردن حساب شارژی به اندازه مورد نیاز، نماد مورد نظرتان را که برای خرید آن اطمینان دارید، پیدا می کنید و باید آستین بالا بزنید و توکل بر خدا کنید و به مقدار لازم سهم خریداری کنید. در صفحه نماد دو گزینه خرید و فروش وجود دارد. گزینه خرید را که سبز رنگ است انتخاب می ‌کنیم و شروع به کار می کنید.

نحوه خرید سهام در بورس

در بالای این صفحه دو کادر آبی و قرمز وجود دارد که کادر آبی به کادر تقاضا و کادر قرمز به کادر عرضه شناخته می ‌شود. به عبارت دیگر کادر آبی کادری است که بالاترین قیمت ‌های سفارشات خرید در آن درج می ‌شود و در مرحله خرید مورد توجه است. کادر قرمز هم کادری است که پایین‌ ترین قیمت‌ ها برای فروش در آن ثبت می ‌شود. بدین ترتیب چنانچه قیمت‌ های ثبت شده در این دو کادر با هم جور شوند، خرید و فروش صورت می پذیرد.

حتما برایتان جالب است : همه چیز راجب عرضه اولیه سهام در بورس

با بررسی کادر عرضه و تقاضا و قیمت‌های ارائه شده به وسیله دیگر خریداران و فروشندگان، قادرید تصمیم بگیرید که خریدتان را با چه قیمتی انجام دهید و به مرحله بعد که کادر زرد رنگ است بروید. در این کادر می توانید دو جور ثبت سفارش انجام دهید، یا میزان سرمایه ‌ای را که دارید وارد کنید، در این روش سامانه تعداد سهم را طبق سرمایه‌ خود محاسبه می‌ کند و یا تعداد سهمی که قصد خرید آن را دارید.

کادر قیمت هم مربوط به قیمت مد نظر شما برای خرید هر سهم این نماد است، لذا می بایست تلاش کنید قیمتی در بازه روز که منجر به خرید می ‌شود را پیشنهاد دهید. نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، کادر نارنجی رنگ است. در معاملات سهام، کارگزاری هم برای انجام معاملات کارمزد دریافت می‌ کند، در این کادر قیمت سر به سر با در نظر گرفتن این هزینه نوشته شده است. یعنی قیمت پیشنهادی شما برای خرید هر سهم 11.202 ریال است، اما با در نظر گرفتن کارمزد کارگزاری، هر سهم 11.365 ریال تمام خواهد شد.

نحوه فروش سهام در بورس

پس از اینکه مدتی در بازار سهام فعالیت کنید و خرید انجام دهید، با توجه استراتژی معاملاتیتان به مرحله ‌ای می ‌رسید که باید برخی از سهم‌ های خود را به فروش برسانید. فروش سهام به چند دلیل انجام می شود، یا سهام مورد نظر به سوددهی که هدفتان بوده رسیده، یا سوددهی ‌آن را از دست داده و توی سراشیبی ضرر افتاده، یا به پول نقد نیاز دارید و قصد دارید پولتان را از بازار خارج کنید و یا سهامی با پتانسیل سوددهی بیشتر خریداری کنید. در این مرحله واضح است که باید به جای گزینه خرید، گزینه فروش را انتخاب کنید و بعد از آن، به میزان نیاز یا قصدی که از فروش دارید، کادر تعداد و قیمت را مانند مرحله خرید پر کنید. اما این بار حواستان باشد که دارید سهامتان را به فروش می رسانید، بنابراین باید سعی کنید به بیشترین قیمتی که می توانید بفروشید اقدام به فروش کنید.

نحوه فروش سهام در بورس

باز هم باید کادر نارنجی رنگ را مد نظر قرار دهید، این بار هم کادر نارنجی همان قیمت تمام شده برای هر سهم را نشان می ‌دهد. یعنی اگر شما قصد داشته باشید هر سهم را به 11.202 بفروشید، با احتساب کارمزد کارگزاری، قیمت تمام شده برای هر سهم 11.042 می‌شود. یعنی این قیمت برای هر سهم به حساب شما واریز می‌ شود. کادر نارنجی در زمان فروش میزان سود شما را هم نشان می‌ دهد، یعنی هر مقدار که قیمت کادر نارنجی در زمان فروش از قیمت کادر نارنجی در زمان خرید بیشتر باشد، شما به همان میزان سود کرده ‌اید.

نحوه برداشت پول در بورس

برای این منظور که بتوانید مبلغ داخل حساب کارگزاری خود را به حساب بانکی خود انتقال دهید که بتوانید آن را در بازاری جز بازار سهام خرج کنید، باید از منوی سامانه، گزینه تقاضای وجه را انتخاب کنید. صفحه‌ ای باز خواهد شد که همان بالا سه گزینه وجود دارد شامل سه تاریخ و محدودیت برداشت. این تاریخ‌ ها اغلب از دو روز کاری بعد آغاز می شوند که کارگزاری می تواند وجه مورد نظرتان را به حسابتان واریز نماید. البته بستگی به کارگزاری هم دارد و امکان دارد از یک روز یا سه روز کاری بعد شروع شوند.

حتما برایتان جالب است : دریافت کد بورسی در 5 دقیقه

به همه روزهایی که بازار سهام فعال است، یعنی همه روزهای هفته به جز پنج‌ شنبه و جمعه و ایام تعطیل رسمی، روز کاری گفته می شود. شما یکی از این تاریخ ‌ها را انتخاب می ‌کنید و طبق حداکثر مبلغ قابل برداشت، مبلغ مورد نظرتان را در کادر مبلغ وارد می ‌کنید. بعد از انتخاب شماره حسابی که در زمان ثبت نام به کارگزاری داده بودید و سپس ثبت درخواست، می ‌توانید منتظر واریز وجه به حسابتان باشید. لازم است یادآوری کنیم که دریافت وجه فقط از طریق همان حساب بانکی که داده بودید انجام می شود، در مرحله واریز وجه بود که می ‌توانستید از هر حساب بانکی استفاده نمایید.

نکات مهم برای خرید و فروش سهام بصورت آنلاین در بورس

پیش از خرید و فروش سهام بصورت آنلاین در بورس به نکات زیر توجه داشته باشید :

  • ** در روش خرید و فروش آنلاین سهام، شما باید در ابتدا قرارداد معاملات آنلاین یا برخط با کارگزاری را تکمیل نمایید. توجه کنید برای دریافت کد معاملات بر خط حداقل میزان تحصیلات شما باید دیپلم باشد. بعد از احراز هویت کارگزار به شما یک نام کاربری و کلمه عبور خواهد داد تا با استفاده از آن به سایت کارگزاری مورد نظرتان مراجعه کنید و مستقیم و با استفاده از اینترنت خرید و فروش های خود را انجام دهید.
  • ** زمانی که شما در روش آنلاین اقدام به ثبت سفارش خرید و فروش سهام می کنید سفارش شما به صورت مستقیم در سیستم معاملاتی درخواست ثبت می شود و عدم آگاهی از نحوه خرید و فروش احتمالا موجب ضرر و زیان های احتمالی زیادی شود. پس در معاملات آنلاین بیش از قبل محتاط باشید.
  • ** توجه کنید که تشکیل پرتفوی یا همان سبد سهام و تقسیم کردن دارایی بین سهام مختلف ریسک موجود در خرید و فروش سهام را کاهش می دهد و هرچقدر اندازه سبد سرمایه گذاری متنوع تر باشد، ریسک سرمایه گذاری کاهش پیدا می کند و احتمال کسب بازدهی پایدار برای سرمایه گذار افزایش خواهد یافت.

نتیجه گیری و کلام پایانی

بسیاری از افراد تازه وارد به بورس به دلیل فروش سهام عدالت در بورس و خرید و فروش صندوق های دولتی وارد بورس شده اند و همین امر لزوم دانستن قوانین و مفاهیم پایه ای بورس را نمایان می کند و در حقیقت نحوه خرید و فروش سهام در بورس به صورت انلاین هم یکی از مواردی است که هر سهامدار بورسی باید با مفاهیم و قواعد آن آشنایی کامل را داشته باشد. طریقه خرید سهام در بورس همان طور که برای شما مرحله به مرحله و با زبان ساده عنوان شد، کار آسانی است و نیاز به تحصیلات خاص و دانش تخصصی خاصی ندارد.

در پایان باید گفت که معاملات آنلاین پرطرفدارترین و مناسب‌ ترین نوع خرید و فروش سهام در بورس است که مزایایی مانند عدم‌ وابستگی به موقعیت جغرافیایی، انجام فرآیند ها به صورت آنلاین، لحظه ‌ای و فوری بودن را داراست و به صورت کلی معامله‌ کردن به هر روش، ریسک‌ های مخصوص به خود را دارد و برای موفقیت در آن باید هوشیارانه عمل کرد و با تحقیق و بررسی ریسک ناشی از معاملات را کم کرد.

پیشرفت تکنولوژی و دسترسی بهتر مشتریان به سیستم ‌های معاملاتی، سرمایه ‌گذاری را تسهیل کرده و با جذب فعالان جدید به بازار، به توسعه بازار سرمایه کشور کمک شایانی می کند. در حال حاضر استفاده از معاملات آنلاین با توجه به موارد ذکر شده بهترین روش معامله در بازار بورس محسوب می شود. معاملات آنلاین بورسی تحول بزرگی در بورس و صنعت کارگزاری به وجود آورده است و روز به ‌روز با ارائه ابزارهای جدید به وسیله کارگزاری ‌ها در حال بهبود و توسعه قرار داد. جدیدا هم شاهد واریز سود سالیانه سهام برخی شرکت ها به صورت مستقیم به شماره حساب سهامدار هستیم که واقعا حرکت مثبت و بزرگی محسوب می شود.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان خرید نحوه خرید و فروش سهام نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در این زمینه داشتید، از طریق قسمت ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *