گرفتن کد بورسی برای کودکان | کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
گرفتن کد بورسی برای کودکان

از آنجایی که تب بورس در کشورمان بالا گرفته است و بسیاری از مشمولان سهام عدالت را کودکان تشکیل می دهند، لزوم گرفتن کد بورسی برای کودکان بیشتر از همیشه در ایران مورد توجه است، ولی اطلاعات کمی از آن در دست است و بعضا افراد در دریافت کد بورسی برای افراد زیر 18 سال با مشکل مواجه می شوند و این در حالی است که دریافت کد بورسی برای کودکان بسیار ساده است و تفاوت بسیار کمی با کد بورسی برای افراد بالای 18 سال دارد. گرفتن کد بورسی برای کودکان تنها در شرایط قیمیت فرد با کد های عادی تفاوت دارد و فرد زیر 18 سال باید یک نفر که کد بورسی دارد را به عنوان قیم یا ولی خود انتخاب نماید و مدارک وی را در سیستم وارد کند. درخواست کد بورسی برای گرفتن کد بورسی برای کودکان مثل افراد عادی صادر می شود و دسترسی فرد ایجاد می شود. در این مطلب نحوه دریافت کد بورسی برای کودکان را به صورت کامل خواهیم گفت و شرایط اخذ کد بورسی برای افراد زیر ۱۸ سال را بررسی خواهیم کرد.

گرفتن کد بورسی برای کودکان

باید گفت حتی افرادی که به سن قانونی نرسیده اند، نوجوان ‌ها و جوان ‌ها و حتی آن دسته از افرادی که مدرک دیپلم هم ندارند، می توانند درخواست کد بورسی را ارائه دهند و کد بورسی آفلاین خود را دریافت نمایند. در حال حاضر سرمایه ‌گذاری در بورس به یکی از جذاب ‌ترین موضوعات برای تمامی افراد بدل شده است و جالب است بدانید که ورود به بورس شرایط بسیار ساده ای دارد و تمامی افراد قادرند کد بورسی مختص به خودشان را داشته باشند و در بازار بورس به خرید و فروش سهام بپردازند.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

همچنین امروزه و با شرایط اقتصادی ایران، بهتر است که کودکان و نوجوانان با مفاهیم مالی و سرمایه گذاری، پس‌ انداز کردن و کسب درآمد از سنین پایین ‌تری آشنا شوند تا این موضوعات برای آن ها فرهنگ ‌سازی شود و در آینده به فرد موفقی در بازارهای مالی تبدیل شوند. به همین خاطر تصمیم گرفتیم این مطلب رو اختصاص بدیم به نوجوون‌ها و کسانی که شرایط گرفتن کد بورسی آنلاین رو ندارن. با این هدف که نوجوون‌های بیشتری با سرمایه‌گذاری در بورس و گرفتن کد بورسی آشنا بشن و راهنمایی باشه برای شروع سرمایه‌گذاری و انجام معاملات. پس فرضمون اینجا کسانی هستند که هنوز به سن ۱۸ سال نرسیدن ولی دوست دارن که در بازار بورس فعالیت کنن.

نحوه گرفتن کد بورسی برای کودکان

به منظور دریافت کد بورسی برای کودکان ، تنها کافیست سرپرست افراد زیر ۱۸ سال برای ارائه مدارک هویتی به شعب کارگزاری و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مراجعه نمایند. با توجه به دستورالعمل شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی، افرادی که قصد دریافت کد بورسی و انجام معاملات در بورس را دارند، باید احراز هویت سجام را انجام دهند که این احراز هویت برای افراد زیر ۱۸ سال به وسیله سرپرست وی قابل انجام خواهد بود.

سرپرست اول، پدر فرزند و در صورت نبودن پدر، پدربزرگ یا قیم فرد میتواند این فرآیند رو انجام دهد. این نکته را در خاطر داشته باشید که برای گرفتن کد بورسی افراد زیر ۱۸ سال ، زمان احراز هویت مدارک هویتی سرپرست و فرد هردو ارائه شوند. برای دریافت کد بورسی آفلاین باید شناسنامه و کارت ملی سرپرست و شخص زیر ۱۸ سال ارائه شود. همچنین این نکته را در خاطر داشته باشید که اگر کسی که قصد دریافت کد بورسی آفلاین را دارد و کارت ملی ندارد، مشکلی برای احراز هویت و گرفتن کد بورسی آفلاین نخواهد داشت.

برای دریافت کد معاملاتی آفلاین از کارگزاری مورد نظر، افراد متقاضی ابتدا باید در سایت کارگزاری مورد نظر ثبت نام اولیه خودشان را انجام دهند. سپس برای احراز هویت به همراه مدارک هویتی از جمله اصل شناسنامه ، کارت ملی و کد رهگیری سامانه سجام به یکی از شعب کارگزاری مورد نظر و یا دفاتر پیشخوان طرف قرارداد با کارگزاری مورد نظر مراجعه نمایند. البته در نظر داشته باشید که برخی از کارگزاری ها از سرپرست افراد زیر ۱۸ سال تعهد می گیرند و به آنها کد بورسی آنلاین می دهند، در چنین شرایطی متقاضی می تواند مانند دیگر فراد به انجام معاملات آنلاین در بورس بپردازند.

تفاوت کد بورسی آنلاین با آفلاین

افرادی که مدرک حداقل دیپلم داشته باشند، با ارائه اصل شناسنامه، کارت ملی و مدرک تحصیلی خود می توانند از کارگزاری‌ ها کد بورسی آنلاین دریافت کنند، ولی افرادی که مدرک دیپلم ندارند یا زیر ۱۸ سال هستند می ‌توانند کد بورسی آفلاین داشته باشند. تفاوت این دو مدل کد بورسی، سامانه معاملاتی هست که افراد از آن استفاده می کنند. افرادی که کد بورسی آنلاین دارند از سامانه معاملاتی آنلاین، به انجام معاملات خود می پردازند، اما کسانی که کد بورسی آفلاین دارند، از سامانه معاملاتی آفلاین باید استفاده نمایند.

گرفتن کد بورسی برای کودکان

افرادی که سامانه معاملاتی آنلاین را مورد استفاده قرار می دهند، هر سفارش خرید و فروش سهام را که در سیستم خود ثبت می کنند، به صورت آنلاین و لحظه ‌ای در سیستم معاملاتی بورس ثبت خواهد شد و زمانی که به قیمتی که در سفارششون برای سهم در نظر گرفتند برسد، خرید یا فروش سهام آن ها انجام خواهد شد، ولی افرادی که از سامانه معاملاتی آفلاین استفاده می ‌کنند، سفارش خرید یا فروش رو در سیستم خود ثبت می‌ کنند و معامله ‌گر از کارگزاری سفارش آن ‌ها رو حداکثر با ۱۵ دقیقه تأخیر به سیستم معاملات بورس خواهد فرستاد و اگه قیمت سفارش مناسب در نظر گرفته شده باشد، به قیمت بازار سهم سفارش خرید یا فروش انجام خواهد شد.

سجام چیست و ثبت نام در سامانه سجام چگونه است؟

تمامی افرادی که متقاضی دریافت کد بورسی و فعالیت در بورس اوراق بهادار تهران هستند، باید ثبت نام و احراز هویت سجام را انجام دهند. این فرآیند به وسیله شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی اجرا می شود. لذا ثبت نام در سجام برای همه افرادی که قصد دریافت کد بورسی آفلاین و آنلاین را دارند، ضروری خواهد بود. برای ثبت نام در سامانه سجام باید در سایت سجام به آدرس www.sejam.ir وارد بشید و ثبت نام نمایید. 

پیشنهاد مطالعه : آموزش خرید سهم در بورس | آموزش بورس از پایه

در ادامه و بعد از دریافت کد رهگیری سجام به شعب کارگزاری ‌ها و یا دفاتر پیشخوان مورد تائید سجام مراجعه فرمایید. پس از ارائه مدارک و احراز هویت سجام و پرداخت هزینه آن ثبت نام آن‌ها به پایان خواهد رسید. این نکته را در خاطر داشته باشید که این روش ثبت نام و احراز هویت سجام 15 هزار تومان هزینه داره که شما باید پرداخت نمایید.

بعد از دریافت کد معاملاتی چه کنیم ؟

پس از انجام امور مربوط به ثبت نام در کارگزاری و دریافت کد آنلاین رایگان ، نهایتا ظرف 48 ساعت آینده کد معاملاتی آنلاین شما برای شما ایمیل و یا اس ام اس می شود و وقتی شما کد بورسی خود را دریافت کنید، میتوانید با نام کاربری و رمز عبوری که خودتون تعریف کردید، برای خرید سهم باید وارد سامانه معاملاتی شوید و طبق قیمت و تعداد سهمی که قصد دارید خریداری کنید، سفارش خود را ثبت کنید. برای فروش سهام هم باید قیمت و تعداد سهمی که قصد دارید به فروش برسانید را در سفارش فروش مشخص ‌کنید و سفارش خود را ثبت کنید. اگر قیمت بازار با قیمتی که سفارش گذاشتید مطابقت داشته باشد، سفارش خرید یا فروش شما ثبت و انجام خواهد شد.

نتیجه گیری و کلام آخر

در انتها باید گفت که فرآیند گرفتن کد بورسی برای کودکان هم به مانند دیگر افراد است با این تفاوت که برای افراد زیر 18 سال کد آنلاین صادر نمی شود.

افراد زیر 18 سال می توانند درخواست های خود را به صورت اینترنتی یا حضوری به کارگزاری اعلام کنند. برای فرزندان زیر 18 سال، ارائه مدارک شناسایی پدر یا قیم الزامی است.

یعنی در زمان مراجعه نماینده کارگزاری به محل مشتری، علاوه بر شناسنامه فرزند، مدارک شناسایی پدر نیز رویت خواهد شد.

علاوه بر این یک نسخه کپی از تمام صفحات شناسنامه پدر و کارت ملی ایشان به همراه کپی مدارک شناسایی فرزند دریافت می شود. حساب بانکی معرفی شده حتما باید به نام فرزند باشد.

در این مطلب برای افرادی که زیر سن قانونی یعنی 18 سال هستند و نمی توانند کد بورسی آنلاین دریافت کنند، نحوه دریافت کد بورسی برای کودکان بصورت آفلاین را توضیح دادیم.

پیشنهاد میکنیم با آموزش و کمک بزرگ ‌ترها، بچه ‌های نوجوان هم کم کم وارد بورس شوند و تجربه سرمایه گذاری در بورس را داشته باشند و آهسته آهسته با بازارهای مالی آشنایی پیدا کنند.

امیدوارم از این مقاله نهایت استفاده را برده باشید.

اگر سوال یا ابهامی و یا تجربه ای در خصوص کد بورسی برای کودکان داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *