آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال به شما کمک می کند تا با نحوه تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال آشنایی پیدا کنید و یاد بگیرید که پروژه های قوی و آینده دار حوزه کریپتوکارنسی را از پروژه های کلاهبرداری و نامناسب تشخیص دهید. با توجه به سودهای چند ده هزار درصدی آلت کوین ها در ابتدای مسیر عرضه، بسیاری از تحلیل گران و فعالان بازار به دنبال رمزارزهایی می گردند که آینده دار هستند و از لحاظ بنیادی، وضعیت مناسبی دارند. پس اگر شما هم دوست دارید یاد بگیرید که ارزهای بنیادی را از پروژه های دیگر تشخیص دهید، همین الان در این مطلب آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال را به صورت رایگان به شما یاد می دهیم.

آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال

یک معامله گر برای معامله در هر بازاری به اطلاعاتی نیاز دارد که با تحلیل آن بتواند از وضعیت فعلی بازار اطلاع یابد و همچنین وضعیت بازار در آینده را تخمین بزند؛ به عنوان یک معامله گر در بازار رمزارزها برای معامله ارزهای دیجیتال نیازمند اطلاعاتی هستید که مطابق با آن بتوانید پیش بینی نسبتا دقیقی از آینده بازار داشته باشید. تحلیل های مرسوم در بازار سنتی و همین طور نوپا مالی، این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا ریسک معاملات خود را کم کنید.

آرزوی هر تاجر در بازار سنتی و هر معامله گر در بازار کریپتوکارنسی، این است که یک معامله سودده داشته باشد. تجربه ثابت کرده است که برای تجربه کردن معاملات سودآور باید ذهنتان آزاد باشد تا با خلاقیت و داشتن ذهنی آرام، درست ترین تصمیم را بگیرید. یکی از حائز اهمیت ترین معیارها به منظور آماده سازی ذهنی خلاق در معاملات بازار رمزارزها، آرامشی است که بهتر است پیش از تصمیم گیری برای معامله از خودتان نشان دهید. همچنین در تحلیل فاندامنتال، تحلیلگر برای بررسی جنبه های گوناگون پروژه اقدام می کند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به شکل کلی تحلیل فاندامنتال علم ارزیابی متغیر های اقتصادی و همچنین مالی و موارد دیگری که تغییر پذیر در مورد یک دارایی می باشد است. به احتمال زیاد مستحضر هستید که به غیر از تحلیل تکنیکال، تحلیل های دیگری هم هست که یکی از آن ها تحلیل فاندامنتال به حساب می آید. در واقع در تحلیل فاندامنتال ارز های دیجیتال، چندین موضوع حائز اهمیت مورد بررسی قرار می گیرد که در این بخش از مقاله به معرفی و توضیح 13 مورد از مهم ترین آن ها خواهیم پرداخت؛

1) ارزش کل بازار و یا مارکت کپ

شاید بتوان مهم ترین عامل در آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال را ارزش بازار دانست. ارزش کل بازار هر ارز در سایت کوین مارکت کپ قابل مشاهده و پیگیری است. مارکت کپ یک ارز یعنی مقدار کل رمایه در حال گردش که بر حسب دلار و طبق یک فرمول ارزیابی می شود. شما می توانید به منظور مشاهده مارکت کپ هر ارز به سایت کوین مارکت کپ رفته و در ادامه با انتخاب ارز مورد نظر خود، برای مشاهده اطلاعات مفید آن اقدام نمایید. این را در نظر داشته باشید که هر چقدر مارکت کپ یک ارز بیشتر باشد، می توان اعتبار بیشتری برای آن در نظر گرف.

2) حجم معاملات

یکی از معیارهایی که در تحلیل تکنیکال و بنیادی بررسی می شود، حجم معاملات رمزارزها در بازه های زمانی مختلف است. در این پارامتر سعی داریم تا دریابیم یک ارز در 24 ساعت گذشته چه مقدار حجم خرید و فروش را تجربه کرده است و وضعیت معامله آن به چه صورت بوده است. جز 24 ساعته گذشته در سایر تایم فریم ها هم بررسی می شود. البته موضوع حجم معاملات بسیار گسترده است که در این مقاله به همین توضیحات بسنده می کنیم.

3) به صرفه بودن استخراج ارز

تعداد زیادی از ارزهایی که قابل استخراج هستند، در حقیقت ارزش استخراج کردن ندارند! لذا همان طور که می دانید به منظور استخراج کردن ارزهای دیجیتال می بایست هزینه یا بها پرداخت کنیم. تحت شرایطی که هزینه استخراج یک رمزارز از قیمت آن بیشتر باشد، طبیعی است که استخراج کنندگان از استخراج آن دست می‌ کشند. با کاهش تولید در این شرایط، قیمت ارز مورد نظر نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

4) آدرس‌ های فعال

آدرس‌های فعال به آدرس‌ های بلاک چینی می گویند که در طول یک دوره مشخص فعالیت می کنند. به منظور محاسبه این آدرس‌ ها می‌ توان از روش های گوناگونی بهره گرفت، ولی پرطرفدارترین روش میان معامله گران، شمارش فرستنده‌ ها و گیرنده‌ های هر تراکنش در بازه‌‌ های زمانی مشخص مثل روزانه، هفتگی یا ماهانه است. البته بعضی هم این طور ترجیح می‌ دهند که تعداد آدرس‌ های منحصر به فرد را به‌ جای هر تراکنش جداگانه، به طور جمعی مورد بررسی قرار دهند و تعداد کلی این آدرس‌ ها را در طول زمان مورد ارزیابی قرار دهند.

5) تاریخچه و بررسی کلی پروژه

این مورد هم برای تحلیلگران فاندامنتال بسیار حائز اهمیت است. این که از کلیت پروژه و همچنین تاریخچه پروژه اطلاعاتی داشته باشیم بسیار حائز اهمیت می باشد، به این خاطر که متاسفانه بعضی از پروزه های کنونی چیزی جز کلاهبرداری نیستند! البته برخی از پروژه ها بسیار حرفه ای ایجاد شده اند که امکان دارد با بررسی تاریخچه آن باز هم متوجه کلاهبرداری بودنش نشوید. لذا به طور کلی یک پروژه خوب باید یک سابقه طولانی و مثبتی داشته باشد و همچنین میان کاربران از اعبتار زیادی برخوردار باشد.

6) نقد شوندگی

شاخص نقد شوندگی، در حقیقت نسبت متوسط جریان خالص به ناخالص دارایی‌ های یک موجودیت در طول عمر آن است. بایستی در نظر داشته باشید که منظور از جریان، کل آدرس‌ های کنترل شده به وسیله آن موجودیت است. به منظور درک مناسب تعداد موجودیت‌ های نقدی و غیر نقدی، می بایست آدرس‌ های متعلق به موجودیت‌ های گوناگون شناسایی شوند.

7) برنامه های پیش رو و رویداد ها

در حقیقت مشاهده نقشه راه و برنامه های تیم پروژه مورد نظر بسیار حائز اهمیت می باشد. لذا باید آن ها را ببینید و به طور دقیق مطالعه فرمایید. به همین خاطر می توانید تصمیمات جدیدی اتخاذ کنید. اگر گفته شد ارزیابی طرح ها و برنامه ‌های گذشته یک پلتفرم، یکی دیگر از پارامترهایی به حساب می آید که برای تحلیل فاندامنتال آن رمزارز بسیار حائز اهمیت است.


حتما برایتان جالب است : سبد هولد ارز دیجیتال | بهترین ارزها برای سال 2030


لذا می توان گفت که یکی از پارامترهای مهم، بررسی نقشه ‌راه و طرح ها و برنامه ‌هایی که شرکت در دوره های زمانی گوناگون برای خود رسم ‌کرده و دنبال می کند، به شمار می رود. چنانچه متوجه شویم که چه درصدی از آن ها در زمان مقرر انجام شده‌ و با موفقیت همراه بوده اند، کاربر قادر است دید بسیار خوبی نسبت به آن پلتفرم پیدا کند.

آموزش تحلیل فاندامنتال رمزارزها

شرکت ‌هایی که نقشه راه خود را بروزرسانی نمی کنند و به طرح ‌هایی که در گذشته مقرر کرده بودند، عمل نمی کنند و یا با وقفه های طولانی مدت برنامه های خود را انجام می دهند، مطمئنا برای سرمایه گذاری و خرید گزینه مناسبی به حساب نمی آیند. در عوض چنانچه راهکارهایی که شرکت در طول زمان ارائه داده است منطقی و اجرایی بوده باشد و گذشته از آن، تیم پشتیبانی هم سابقه روشنی در حل مسائل و چالش‌ های به وجود آمده داشته اند، احتمال موفقیت های آن در آینده به مراتب بیشتر خواهد بود.

8) نحوه کارکرد پروژه

باید در نظر داشته باشید که در پروژه ای که قرار است سرمایه گذاری که کنید چه سروریس هایی ارائه شده است و به چه صورت کار می کند. چنانچه پروژه چندین موضوع را برای آینده خود انتخاب کرده است، آیا به منظر دستیابی به آن ها کاری هم انجام داده است یا نه؟ لذا توجه به این موضوعات می تواند دید بسیار خوبی به شما برای انتخاب ارز به خصوص برای سرمایه گذاری بلندمدت بدهد.

9) کاربردها و فعالیت‌ ها

سرعت بالای تراکنش‌ ها، کارمزدهای نزدیک بسیار کم و سایر موارد فنی برای یک پلتفرم رمزارز خوب است، به‌ شرط آن که کسی باشد که از آن همه ظرفیت بهره بگیرد! اکثر پروژه‌ های جدید رمزارزها که هر ماه وارد بازار می شوند، خود را مقیاس‌ پذیرترین پلتفرم بلاک چینی معرفی می‌ کنند، ولی تا وقتی که کاربردی وجود ندارد، نمی‌ توان یک بلاک چین را پلتفرمی معتبر به حساب آورد.


حتما برایتان جالب است : شاخص ترس و طمع بازار کریپتو چیست؟


برای مثال اگرچه اتریوم یک پلتفرم کند محسوب می شود، ولی بیش از 80 درصد توکن‌ های بازار روی این پلتفرم عرضه شده اند و شرکت‌ هایی مانند مایکروسافت به آن توجه دارند که این خود نشان از اعتبار بالای این پلتفرم دارد، لذا داده‌ های فنی پروژه را در نظر داشته باشید، ولی حتماً‌ از کاربردپذیری آن اطمینان یابید. چنانچه قادرید خودتان در پروژه درگیر شوید تا از نزدیک بررسی کنید که آیا واقعاً مطابق وعده‌ هایی که داده است، عمل می‌ کند یا خیر.

10) تیم پروژه

بررسی تیم پروژه و کسب اطلاعات در این خصوص نیز نکته بسیار مهمی به حساب می آید. لذا وقتی که تیم یک پروژه را تحلیل می کنید، بهتر می توانید با آن ها آشنا شوید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. چنانچه در زمان بررسی تیم یک پروژه، مشاهده کردید که در آن پروزه افراد موفق و همچنین با سابقه ای وجود دارند، می توان تا حدودی به آن اعتماد کرد، به این خاطر که این امر بدون تردید به موفقیت پروژه کمک شایانی خواهد کرد.

در بعضی از پروژه ها این امکان وجود دارد که افراد مشهوری سرمایه گذاری کرده باشند، این امر هم به موفقیت و ارزش قیمتی پروژه کمک زیادی خواهد کرد. لذا باید این مورد را هم در زمان بررسی تیم در نظر داشته باشید. به طور کلی بهتر است این گونه عناوین در تحلیل بنیادی را ریشه ای انجام بدهید تا تصمیم های دقیق تر و مناسب تری اتخاذ کنید.

11) کارمزدها

کارمزدهای پرداختی حقایق زیادی را در خصوص میزان تقاضا برای فضای بلاک روشن می‌ کنند. البته این موضوع امکان دارد برای بعضی از دارایی‌ های دیجیتال نسبت به دیگر دارایی ها بیشتر صدق کند. کارمزدهای پرداخت‌ شده را می‌ توان مشابه پیشنهاداتی به حساب آورد که برای خرید در یک حراجی ارائه می‌ شوند. کاربران حوزه کریپتوکارنسی برای ثبت سریع‌ تر تراکنش‌ های خود با یک دیگر در رقابت هستند. نهایتا تراکنش‌ های کسانی که قیمت‌ های بالاتری را پیشنهاد می‌ کنند، با سرعت بیشتری تایید خواهد شد و کسانی که به پرداخت کارمزدهای بالاتر تمایلی ندارند، باید مدت‌‌ زمان بیشتری در صف انتظار باقی بمانند. 


حتما برایتان جالب است : نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال با راهنمای گام به گام


برای رمزارزهایی که میزان عرضه آن ها در طول زمان کم می شود، این معیار می‌ تواند موضوع خوبی برای بررسی باشد. می‌ دانید که بلاک چین‌ های اصلی مبتنی بر اثبات کار، در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ ها مقداری را به عنوان پاداش بلاک عرضه می‌ کنند. در بعضی از این بلاک چین‌ ها، پاداش بلاک متشکل از کارمزد استخراج بلاک علاوه بر کارمزد تراکنش است. در این گونه بلاک چین‌ ها، کارمزد استخراج بلاک در طول زمان کاهش پیدا خواهد کرد.

در بلاک چینی مثل بیت کوین، این کاهش هزینه در قالب رویدادهایی مثل هاوینگ رخ می دهد. از آنجا که هزینه استخراج با گذشت زمان افزایش می یابد و کارمزد بلاک کم می شود، افزایش کارمزد تراکنش منطقی خواهد بود. در غیر این صورت، استخراج کنندگان ضرر خواهند کرد و شبکه را ترک می کنند که این موضوع اثری منفی بر امنیت بلاک چین خواهد گذاشت.

12) شدت معامله

یک شاخص فاندامنتالی حائز اهمیت دیگر، شدت معامله می باشد. به منظور تعیین میزان تاثیر جریان ورودی یک صرافی بر عرضه، سرمایه گذار می‌ تواند از شاخص شدت معامله استفاده کند. در حقیقت شدت معامله تعداد دقیق معامله یک رمزارز را بررسی می کند و نشان می‌ دهد که کوین وارد شده به یک صرافی چند بار مورد معامله قرار گرفته است. شدت معامله این را به ما می گوید که چند نفر به خرید بیت کوین ارسال شده صرافی‌ ها تمایل دارند. افزایش این شاخص بدین معنی خواهد بود که خریداران بیش از فروشندگان هستند و این می‌ تواند روند صعودی این رمزارز در آینده را اثبات کند.

13) شناخت و بررسی رقبا

رمزارزها هم مثل دیگر بازارها و حوزه‌ های گوناگون رقیب هایی دارند. در بازار ارزهای دیجیتال، ارزها تلاش می کنند که کاربردهای خاصی را به دنبال معرفی کنند و به قولی رقیبی در آن زمینه وجود نداشته باشد. برای مثال اتریوم رمزارزی است که بر روی قراردادها هوشمند متمرکز است.


حتما برایتان جالب است : مناسب ترین ارز برای سرمایه گذاری بلندمدت و سودده


در این صورت می بایست برای تجزیه تحلیل رقبای اتریوم در زمینه قرارداد هوشمند اقدام کنیم و سایت‌ ها و اپلیکیشن‌ های رقبای آن را مورد بررسی قرار دهیم. لذا به کمک سایت کوین مارکت کپ می‌توانید اطلاعات جامع تری جمع‌ آوری کنید و همچنین در نظر داشته باشید که امکان دارد ارزی در چند دسته قرار داشته باشد که باید شناخت کافی از کریپتو موردنظر داشته باشید تا گزینه بهتری را در نتایج حاصل شود.


نتیجه گیری و کلام پایانی

چنانچه تحلیل بنیادی یا فاندامنتال در حوزه کریپتوکارنسی به صورت درست انجام شود، می‌ تواند دیدگاه مناسبی را در اختیار ما قرار دهد؛ دیدگاهی که حتی تحلیل تکنیکال هم قادر به ارائه آن نیست و بنابراین این طور می توان نتیجه گرفت که تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی در ارزهای دیجیتال، بورس و سایر دارایی ها، به صورت مکمل هم دیگر عمل می کنند و تحلیل گران تکنیکال نباید بدون در نظر گرفتن شرایط فاندامنتالی ارز دیجیتالی، برای خرید و سرمایه گذاری روی آن ارز اقدام کنند، مگر این که قصد نوسان گیری در آن ارز را داشته باشند.

توانایی تفکیک قیمت بازار از ارزش واقعی یک شبکه، مهارتی عالی برای انجام معاملات به حساب می آید. مثل بسیاری از استراتژی‌ های معاملاتی، هیچ راهکار واحدی وجود ندارد که بتواند کل نکات مربوط به تحلیل بنیادی را برای همه موقعیت های ممکن ارائه کند. با این وجود امیدواریم این مطلب که سعی در آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال داشت توانسته باشد دید خوبی نسبت به این موضوع به شما عزیزان بدهد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به ذکر 13 مورد مهم در قالب آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال پرداختیم.

همچنین اگر دوست دارید با عوامل موثر در قیمت بیت کوین نیز آشنا شوید، این مطلب را حتما مطالعه نمایید.

به نظر شما تحلیل فاندامنتال رمزارزها در کوتاه مدت هم جواب میدهد یا تنها در بلندمدت مناسب است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *