بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال

چنانچه در بازار رمزارزها فعالیت داشته باشید، مطمئنا از اندیکاتورها که ابزارهای کمکی در تحلیل تکنیکال هستند، چیزهایی شنیده اید. حال این که اندیکاتور چیست و موارد اینچنینی در این مطلب موضوع بحث ما نیست ولی قصد داریم تا شما را با بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال آشنا کنیم تا در معاملات آتی خود در بازار ارزهای دیجیتال، بتوانید از اندیکاتورهای مناسب این بازار استفاده نمایید، پس اگر شما هم دوست دارید بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال را به زبان ساده بشناسید، این مطلب برای شما نوشته شده است.

بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال

اندیکاتورها یکی از بهترین ابزارهایی به حساب می آیند که با استفاده از آن می توان در برابر ضرر کردن مقاومت کرد و نقاط ورود و خروج را بهتر و دقیق تر تشخیص داد. البته این موضوع را هم باید در نظر داشته باشید که اعتماد بیش از اندازه به این اندیکاتورها هم می تواند عواقب بدی را برای شما و سرمایه تان به همراه داشته باشد. به صورت کلی بعضی از کاربران که شناخت کافی نسبت به این موضوع ندارند و با تصور این که اندیکاتورهای مختلف قرار است به عنوان یک معجزه‌ گر به زندگی مالی آن ها ورود کنند و کل معاملات آن ها را تبدیل به سودهای چند میلیون تومان کند، حتی حاضرند برای پرداخت هزینه‌ های بسیار زیادی در جهت خرید آن ها نیز اقدام کنند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اندیکاتورها در حقیقت یک برنامه کامپیوتری محسوب می شوند که یک واقعیت را که در گذشته ده‌ ها بار تکرار شده، به آینده بسط می دهند. به عنوان مثال همه می دانیم که در اواخر سال در ماه منتهی به سال جدید قیمت‌ ها در بازار بیشتر می شود و این امر هر سال تکرار می شود و کاربران هم این موضوع را کاملا جاافتاده و عادی می دانند. لذا همین موضوع طبیعی را می توان توسط یک اندیکاتور در نمودار قیمت تعیین کرد.

اندیکاتورها در دنیای تحلیل تکنیکال برای تحلیل و پیش بینی آینده قیمت مورد استفاده قرار می گیرند. لذا سازندگان و توسعه‌ دهندگان یک اندیکاتور، با بررسی گذشته بازار و اتفاقاتی که در روندها و سال های اخیر افتاده است، همین فرایند را برای آینده با استفاده از یک برنامه کامپیوتری تعمیم می دهند. در این شرایط اندیکاتور ساخته شده در صورتی که دوباره پیش نیازهای یک اتفاق طبیعی در بازار رخ دهد، قادرند هشداری برای کاربران صادر کنند. در ادامه بیشتر با کاربردهای اندیکاتورها آشنا می شویم و سپس 4 مورد از بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال را خدمت شما معرفی کرده و مزایا و معایب هریک را به تفصیل توضیح می دهیم؛

از اندیکاتور های ارز دیجیتال کجاها استفاده میشود؟

ماهیت اندیکاتورهای بازار را پیش تر بیان کردیم و در این قسمت قصد داریم در مورد کارایی آن ها در بازار رمزارزها صحبت کنیم. شاید تا به حال این دیدگاه در شما ایجاد شده باشد که استفاده از اندیکاتورها هیچ کاربردی ندارد و به هیچ عنوان نباید به دنبال استفاده از آن ها باشیم!

ولی باید گفت که اندیکاتورها هم می توانند کارایی خود را داشته باشند و کاربرد آن ها امکان دارد شرایط بهتری را برای ترید ارزهای دیجیتال به همراه داشته باشد ولی باید بدانید که از چه ابزاری در چه بازاری و برای چه ارزی در چه زمانی استفاده می کنید تا کارایی اندیکاتورها را بیشتر و بهتر در معاملات خود احساس کنید. البته به شرط این که نحوه استفاده از آن ها را یاد گرفته باشید و مطابق با شرایط استاندارد آن ها را مورد استفاده قرار دهید. به صورت کلی در شرایط زیر می توان از بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال استفاده کرد:

  • 1) به منظور ایده گرفتن برای پیش بینی در سطح قیمت
  • 2) به منظور تعیین زمان مناسب برای ورود به بازار در انتهای روندهای نزولی
  • 3) به منظور تعیین زمان مناسب برای خروج از بازار در انتهای روندهای صعودی
  • 4) به منظور تعیین اصلاح قیمت از تبدیل شدن روند قیمت به یک روند نزولی بزرگ
  • 5) به منظور تعیین نوسانات بازار در بازه های زمانی گوناگون از یک دقیقه تا چند هفته
  • 6) به منظور استفاده برای تایید و یا عدم تایید یک تحلیل تکنیکال و فاندامنتال از یک ارز دیجیتالی

همچنین باید در نظر داشت که بعضی از اندیکاتورها به صورت تکی کارایی ندارند، ولی وقتی آن ها را با اندیکاتورهای دیگر ترکیب می کنید، می توانید تا حدود زیادی نحوه رفتار قیمت را پیش‌ بینی نمایید. تمام نقاط قوتی که در بهترین اندیکاتورهای ارز دیجیتال دیده می شود، در صورتی در اختیار کاربر قرار می گیرد که وی با ماهیت بازار ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشند و البته از دانش کافی برای استفاده از ابزارهای تکنیکالی نیز برخوردار باشند.

در حقیقت اندیکاتورها بیشتر به منظور تایید روند و پیدا کردن نقاط مناسب برای ورود و خروج مورد استفاده قرار می گیرند و بهتر است به آن ها به چشم یک استراتژی کامل برای ورود و ترید در بازار رمزارزها و سایر بازارهای مالی نگاه نکنید.

بهترین اندیکاتور برای تحلیل ارز دیجیتال کدام است؟

کارایی شاخص در تحلیل تکنیکال به حدی است که بعضی از معامله گران و تحلیل‌ گران حرفه ای بازار، اندیکاتورهای ویژه خود را نوشته و آن را برای خرید و فروش های خود مورد استفاده قرار می دهند. لذا در این بخش می خواهیم 4 تا از مهمترین و دقیق ترین اندیکاتور ها که در بازار رمزارزها کارایی بسیار زیادی دارند را خدمت شما عزیزان معرفی کرده، توضیح دهیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را یک به یک بررسی نماییم؛

1) اندیکاتور RSI – قدرت نسبی

اندیکاتور RSI می تواند قدرت خریدار و فروشنده را در بازار به ما نشان دهد و همین طور با در نظر گرفتن قیمت بسته شدن ارز دیجیتال در یک دوره مشخص، قدرت نسبی بازار را نشان دهد. این اندیکاتور همواره بین عدد 0 و 100 در نواسن است. به بیان دیگر اندیکاتور RSI نشانگر مومنتم بازار می باشد و آن را در تغییرات قیمتی و روند قیمتی بازار به تصویر می کشد.


حتما برایتان جالب است : همه چیز در مورد اندیکاتور rsi


به عبارتی وقتی که مومنتم و قیمت باهم در حال بیشتر شدن باشند، بیانگر قدرت زیاد روند صعودی بوده و این افزایش مومنتم بازار نشان می‌ دهد که معامله گران همچنان در نقش خریدار قدرتمند عمل می کنند و در مقابل و زمانی که قیمت بیشتر می شود، ولی مومنتم در حال کاهش است، بیانگر ضعیف شدن روند صعودی بوده و نشان دهنده پایان روند صعودی فعلی بازار خواهد بود. نقاط قوت و ضعف اندیکاتور rsi را می توانید در ادامه دریابید؛

نقاط قوت

  • ** RSI یک اندیکاتور سیگنال معاملاتی قدرتمند می باشد.
  • ** قابلیت ترکیب کردن اندیکاتور RSI در دیگر تکنیک های معاملاتی وجود دارد.
  • ** استفاده از این اندیکاتور برای تمامی بازارها رایگان است و به سادگی می توانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • ** سیگنال های صادر شده از RSI در جهت روند قدرت زیادی دارد و می تواند در راستای انجام معاملات، تریدرها را راهنمایی کند.
  • ** با ترکیب بعضی از ابزارها و اندیکاتورهای دیگر به این اندیکاتور، می‌ توان قدرت تحلیل را افزایش داد و امکان اشتباه را تا جایی که می شود، کم تر کرد.
  • ** اندیکاتور RSI یک سیستم معاملاتی کامل به حساب می آید و بدون اضافه کردن هیچ ابزار دیگری می توان به تنهایی از این اندیکاتور در راستای تحلیل و پیش بینی قیمت یک رمزارز بهره برد.
  • ** به جای تحلیل نمودار قیمت، می‌ توان برای تحلیل خط RSI هم اقدام کرد. لذا وقتی که خط روند در خط RSI می شکند، شرایط مشابه در نمودار قیمت را نیز می توان انتظار داشت.

نقاط ضعف

  • ** سیگنال های صادره از اندیکاتور RSI به صورت معمول تاخیر دارد.
  • ** در بازار رمزارزها، امکان دارد سیگنال‌ های صادر شده از RSI اشتباه شود، چرا که نوسانات بسیار شدید و زیاد است.
  • ** سیگنال های صادره از این اندیکاتور در خلاف جهت خط روند اصلی نمودار با چالش های زیادی مواجه می بباشد، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم از این دسته از سیگنال‌ های RSI در معاملات خود به هیچ وجه بهره نگیرید.

2) اندیکاتور Moving Average – میانگین متحرک

میانگین متحرک یا همان مووینگ اوریج، اندیکاتوری است که تغییرات قیمتی را  به شکل اصلاح شده و با دریافت میانگین قیمت آن در یک دوره زمانی مشخص به تصویر می کشد که با استفاده از آن، روند قیمت به سادگی قابل تشخیص خواهد بود. به این علت که این اندیکاتور از داده‌ های قیمتی گذشته بهره می گیرد، بنابراین به آن شاخص پس رو نیز گفته می شود.

میانگین متحرک ساده و میاتگین متحرک نمایی، کاربرد زیادی بین میانگین متحرک‌ ها از خودشان نشان داده اند. میانگین متحرک ساده یا SMA یا MA، میانگین قیمت را در یک دوره زمانی مشخص به تصویر می کشد. به عنوان مثال میانگین متحرک ساده 10 روزه یا SMA-10 میانگین قیمت را در 10 روز گذشته حساب می کند و نمایش می دهد و از طرفی میانگین متحرک نمایی یا EMA، میانگین قیمت در یک دوره مشخص را با ضریب بیشتر روزهای اخیر مورد ارزیابی قرار می دهد.


حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت کدام است؟


لذا هر چقدر دوره زمانی این شاخص بیشتر شود، تغییرات اندیکاتور نسبت به قیمت، کندتر و با تاخیر بیشتری همراه خواهد بود. به عنوان مثال میانگین متحرک 200 روزه نسبت به میانگین متحرک 50 روزه، کندتر حرکت می نماید. جالبه است بدانید که معامله گران از اندیکاتور میانگین متحرک اغلب به عنوان ابزاری جهت شناسایی روند بازار بهره می گیرند. به  عنوان مثال هنگامی که قیمت برای مدتی بالای میانگین متحرک 200 روزه نوسان داشته باشد، بیشتر معامله گران روند بازار را صعودی در نظر خواهند گرفت. نقاط قوت و ضعف اندیکاتور میانگین متحرک را می توانید در ادامه دریابید؛

نقاط قوت

  • ** با توجه به تنوع بالا، به سادگی می توان از این اندیکاتور سیگنال خرید و فروش معتبر دریافت نمود.
  • ** تحلیل گران بسیاری از این اندیکاتور برای پیشبرد اهداف خود در بازارهای مالی و به خصوص بازار رمزارزها استفاده می کنند.
  • ** دسترسی به این اندیکاتور رایگان است و از تمامی پلتفرم های تحلیلی و نموداری می توانید به سادگی به این اندیکاتور و اندیکاتورهای شبیه به این دسترسی داشته باشید.
  • ** واکنش هر یک از ارزهای دیجیتالی به اندیکاتور مووینگ اوریج قابل توجه است و کاربران قادرند تا حدود زیادی روی سیگنال های صادر شده توسط این اندیکاتور، حساب باز کنند.

نقاط ضعف

  • ** سیگنال های معاملاتی اشتباه در بازار ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات بسیار بالا و سریع.
  • ** با توجه به شماره اندیکاتور مووینگ اوریجی که از آن استفاده می کنید، نتایج حاصل از آن می تواند با تاخیرهای زیادی همراه باشد.

بهترین اندیکاتور برای تحلیل ارز دیجیتال

3) اندیکاتور MACD – مکدی 

اندیکاتور مکدی هم یکی دیگر از ابزارهای تکنیکال برای شناسایی مومنتم بازار است که با استفاده از دو میانگین متحرک کار می کند. همان طور که گفتیم، این شاخص از دو خط تشکیل شده است که شامل خط مک دی و خط سیگنال می شود. در نظر داشته باشید که خط مک دی، تفاضل میانگین متحرک نمایی 26 روزه از میانگین متحرک نمایی 12 روزه و خط سیگنال هم میانگین متحرک نمایی 9 روزه خود خط مکدی می باشد.


حتما برایتان جالب است : نحوه ترکیب اندیکاتورهای مناسب در بازارهای مالی


در اندیکاتور مکدی از هیستوگرام نیز استفاده شده است که این نمودار، تفاضل بین خط مک دی و خط سیگنال را به تصویر می کشد. یکی از کاربردهای این اندیکاتور، مشاهده واگرایی بین قیمت و اندیکاتور است که به صورت معمول نشانه‌ ای قوی برای تغییر روند بازار نیز به حساب می آید. کاربرد دیگر این شاخص، مشاهده تقاطع دو خط میانگین متحرک آن است. تقاطع خط مکدی و خط سیگنال در اندیکاتور مکدی، مثل آن چیزی که درباره میانگین متحرک گفته شد، نشانه‌ ای برای صعود و نزول بازار خواهد بود. نقاط قوت و ضعف اندیکاتور مکدی را می توانید در ادامه متوجه شوید؛

نقاط قوت

  • ** امکان استفاده از این اندیکاتور به صورت کاملا رایگان وجود دارد.
  • ** با اضافه کردن چند ابزار دیگر به این اندیکاتور، می توان امکان صادر کردن سیگنال های اشتباه معاملاتی را تا حدود زیادی کاهش داد.
  • ** این اندیکاتور به تنهایی می تواند یک سیستم معاملاتی به حساب آید و بدون نیاز سایر ابزارها می توان شرایط کلی بازار را با استفاده از آن ارزیابی کرد.
  • ** استفاده از مکدی در بازار ارز دیجیتال ساده است و هر کسی با کمترین اطلاعات درباره تحلیل تکنیکال قادر است این اندیکاتور و سازوکار آن را درک کند.
  • ** یک اندیکاتور کاربردی و مشهور است و معامله گران و کاربران بسیاری آن را برای پیشبرد اهداف خود در بازار کریپتوکارنسی مورد استفاده قرار می دهند.

نقاط ضعف

  • ** امکان اشتباه شدن سیگنال صادره در بازارهای پرنوسانی مثل بازار رمزارزها وجود دارد.
  • ** سیگنال های صادر شده از اندیکاتور مکدی به صورت معمول با تاخیرهای نسبت به قیمت واقعی همراه است.
  • ** به صورت معمول امکان شناسایی اصلاح قیمت با تبدیل شدن قیمت به روند نزولی در این اندیکاتور چالش برانگیز است، به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که از این اندیکاتور تنها در راستای روند اصلی بازار استفاده کنید.

4) اندیکاتور Bollinger Bands – باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر در واقع نوسانات بازار را محاسبه می کند. جالب است بدانید که این اندیکاتور‌ از سه خط تشکیل شده است که شامل خط میانی یک میانگین متحرک ساده و همین طور یک خط در بالا و یک خط در پایین این میانگین متحرک می باشد. این دو خط بالا و پایین یا باندهای اندیکاتور بولینگر، انحراف معیار میانگین متحرک به حساب می آیند.


حتما برایتان جالب است : آموزش کار با اندیکاتور فیبوناچی به زبان ساده


معمولا با افزایش نوسانات و تغییرات قیمت، فاصله این باندها تغییر کرده و این خطوط در شرایطی نزدیک تر و یا دورتر می شوند. باید در نظر داشته باشید که نزدیک شدن قیمت به باند بالایی این اندیکاتور‌، به منزله قرارگیری قیمت در محدوده اشباع خرید و نزدیک شدن قیمت به باند پایین آن، بیانگر قرارگیری قیمت در محدوده اشباع فروش می باشد. شکستن باندهای این اندیکاتور‌ اتفاقی نادر است که در این صورت قدرت روند فعلی بازار را به تصویر می کشد. نقاط قوت و ضعف اندیکاتور باند بولینگر را می توانید در ادامه متوجه شوید؛

نقاط قوت

  • ** استفاده از این اندیکاتور ساده است و نیاز به دانش خاصی دیده نمی شود.
  • ** اندیکاتور باند بولینگر بهترین اندیکاتور برای تحلیل ارز دیجیتال می باشد.
  • ** تمامی افراد امکان استفاده از این اندیکاتور را به صورت کاملا رایگان در اختیار خواهند داشت.
  • ** در کوتاه‌ مدت و بلند مدت به سادگی می توان این اندیکاتور را مورد استفاده قرار داد، ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که بهترین بازه زمانی مورد استفاده از این اندیکاتور، تایم فریم  1 ساعته و 4 ساعته می باشد.

نقاط ضعف

  • ** وقتی که بازار نوسانات شدیدی را تجربه می کند، امکان صادر کردن سیگنال اشتباه وجود خواهد داشت.
  • ** به منظور استفاده بهینه از این اندیکاتو، حتما باید آن را با یک ابزار برای تعیین تریگر ورود ترکیب نمایید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم 4 مورد از بهترین اندیکاتورها برای ارز دیجیتال را خدمت شما معرفی کنیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین اندیکاتور بورس را بشناسید، به هیچ عنوان این مطلب را از دست ندهید.

به نظر شما بهترین اندیکاتور برای ارز دیجیتال بین مواردی که معرفی کردیم کدام است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *