عرضه اولیه وسپهر | نحوه خرید عرضه اولیه سپهر صادرات در بورس

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
عرضه اولیه وسپهر

عرضه اولیه وسپهر در حال حاضر در جریان است و باید دید چه میزان متقاضی برای خرید عرضه اولیه وسپهر در بورس اقدام می کند و به هر کد معاملاتی چه تعداد سهام تعلق می گیرد. در این مقاله راهنما قصد داریم شرکت سرمایه گذاری سپهر صادارات را بررسی کنیم و صورت های مالی این شرکت را تجزیه و تحلیل کنیم و ببینیم که واریز چه مقدار پول برای خرید عرضه اولیه وسپهر در بورس نیاز است و به صورت کلی همه چیزی که در مورد نحوه خرید این عرضه اولیه و شرکت عرضه شده وجود دارد را عنوان کنیم، لذا به هیچ عنوان این مقاله آموزشی رایگان را از دست ندهید.

عرضه اولیه وسپهر

شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات از زیرمجموعه های بانک صادرات است که مدیرعامل این بانک اخیرا از عرضه اولیه آن خبر داده بود. در اطلاعیه ای که فرابورس به مناسبت عرضه اولیه وسپهر منتشر کرده، آمده است؛ به استناد پذیرش سهام شرکت سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات سهامی عام در تاریخ ۳ شهریور ۱۳۹۹ به وسیله هیئت پذیرش اوراق بهادار در بازار اول فرابورس ایران به اطلاع می رساند سهام شرکت مذکور توسط سهامدار عمده عرضه خواهد شد.

پیشنهاد مطالعه : آموزش خرید عرضه اولیه | نکات جادویی و طلایی خرید 100% عرضه اولیه

طبق یک برآورد مبلغ تخمینی مورد نیاز تهیه سهام این مجموعه 900 هزار تا 1 میلیون 100 هزار تومان است. عرضه روز چهارشنبه هفته پیش رو به روش بوک بیلدینگ است. تعداد سهامی که در اختیار متقاضیان قرار می گیرد 5 میلیون و 400 هزار سهم است و حداکثر سهمیه برای هر کد 1100 سهم است. متقاضیان برای ثبت سفارش می توانند از روز 30  شهریور 99 در ساعت 13 تا 17 ثبت سفارش تهیه این سهام را تکمیل کنند. سرمایه گذاری سپهر صورت وضعیت پرتفوی خود برای ماههای تیر و مرداد را منتشر کرد. جالب است بدانید که این مجموعه طی 2 ماه تقریبا هزار میلیارد تومان سود حاصل از فروش شناسایی کرد.

مشخصات عمومی عرضه به این شرح است :

تعداد کل سهام : ۳۰ میلیارد سهم

تعداد کل سهام قابل عرضه : ۶ میلیارد سهم معادل ۲۰ درصد از کل سهام شرکت

مدیر عرضه : شرکت کارگزاری بانک صادرات

مشخصات عرضه به عموم به روش ثبت سفارش به شرح زیر است :

تعداد سهام قابل عرضه به عموم در روز عرضه اولیه : ۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم

حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی : ۱۱۰۰سهم

تاریخ و دوره ثبت سفارش : روز یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ از ساعت ۱۳ تا ۱۷

تاریخ تخصیص سهام : روز چهارشنبه  ۲ مهرماه ۱۳۹۹

تاریخ شروع معاملات ثانویه : از روز شنبه ۵ مهر ماه ۱۳۹۹

دامنه قیمت در ثبت سفارش : از مبلغ ۹۵۰۰ ریال تا مبلغ ۱۰۱۰۰ ریال

متعهدین خرید شرکت تامین سرمایه سپهر و شرکت تامین سرمایه نوین هر یک به میزان ۲۵ درصد از سهام قابل عرضه در روز عرضه اولیه

پرتفوی بورسی سرمایه گذاری سپهر به این شرح است :

ارزش روز پرتفوی بورسی شرکت 14142 میلیارد تومان و ارزش افزوده بورسی شرکت مبلغ 100174 می باشد.

مهمترین شرکتهای بورسی آن عبارتند از : بانک صادرات ایران – سرمایه گذاری خوارزمی – سرمایه گذاری مسکن و ایران ترانسفو.

پرتفوی غیر بورسی: سرمایه گذاری سپهر به این شرح است :

ارزش برآوردی پرتفوی غیر بورسی شرکت 27553 میلیارد تومان و ارزش افزوده غیر بورسی شرکت مبلغ 249741 است.

بدین ترتیب NAV هر سهم وسپهر 13276 ریال و نسبت P/NAV روز شرکت 79 درصد است.

مبلغ مورد نیاز برای خرید وسپهر چقدر است؟

با توجه به سهمیه در نظر گرفته شده برای هر کد معاملاتی به میزان حداکثر ۱۱۰۰ سهم در بازه قیمتی ۹۵۰ تا ۱۰۱۰ تومان در صورت استقبال ۵ تا ۶ میلیون نفر از این عرضه حدود ۹۰۰ تا ۱۰۸۰ سهم به هر کد تخصیص می یابد و بر این اساس برآورد می شود مبلغی حدود ۹۱۳ هزارتومان  تا یک میلیون و ۹۶ هزار تومان برای شرکت عرضه اولیه سهام وسپهر مورد نیاز است.

عرضه اولیه وسپهر

نکته : با توجه به مبلغ مورد نیاز برای این عرضه اولیه و احتمال اختلال در فرآیند شارژ حساب، این کار را به روز آخر موکول نکنید.

نکته : در خاطر داشته باشید که بعد از ثبت سفارش در روز یکشنبه، مبلغ درخواست شده توسط شما  تا روز چهارشنبه به صورت بلوکه شده خواهد ماند و در روز چهارشنبه بعد از تقسیم سهام وضعیت درخواست خرید و تعداد سهم اختصاص پیدا کرده به هر نفر مشخص می شود. در نهایت هم از روز شنبه 5 مهرماه خرید و فروش عادی در این سهم شروع می شود.

استراتژی استفاده از 2 کارگزاری در بورس

برای افرادی که خرید عرضه اولیه جدید و نگهداری آن در پرتفوی آن ها باعث شلوغ شدن پرتفو و حواس پرتی آن ها می شود، این راهکار وجود دارد که در دو کارگزاری حساب داشته باشند. این بدین معنی است که برای مثال شما کارگزاری آگاه رو تنها به خرید عرضه های اولیه بزرگ و کوچک اختصاص دهید و پذیره نویسی های اختصاص دهید و حساب کارگزاری مفید خودتان را به خرید های معمولی در تایم فریم های گوناگون (کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت) اختصاص دهید.

پیشنهاد مطالعه : آموزش خرید عرضه اولیه | نکات جادویی و طلایی خرید 100% عرضه اولیه

به این صورت همه عرضه های اولیه در یک پنل برای شما عزیزان در دسترس است و می توانید به صورت بلند مدت از آن ها نگهداری کنید و پرتفوی خلوتی هم داشته باشید تا برای مدیریت پرتفوی سرمایه گذاری خودتان در بورس دچار مشکلی نشوید. همچنین با داشتن دو کد آنلاین از کارگزاری های گوناگون، در زمان خرابی سیستم یک کارگزاری می توانید به راحتی خرید و فروش خود را انجام دهید و به این صورت هیچ زمان به مشکلی بر نخواهید خورد و با اعمال گزینه تغییر کارگزار ناظر نیز می توانید سهام های خود را بین دو حساب خود جابجا کنید تا مدیریت بهتری برای پرتفوی سهامی خود داشته باشید.

تاخیر در تبدیل ثبت سفارش به خرید قطعی (تخصیص عرضه اولیه وسپهر)

بسیاری از متقاضیان شرکت در عرضه اولیه وسپهر جزو سهامداران تازه وارد بورسی هستند و این افراد با ثبت سفارش خود انتظار دارند خرید و تخصیص سهام همان روز یا ساعاتی بعد انجام شود. این درحالی است که مراحل و فرآیند تخصیص سهام زمان بر است و تخصیص تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه 2 مهر ماه انجام خواهد شد.

حتی این امکان وجود دارد که برخی سهامداران روز چهارشنبه نیز سهام را در پروفایل خود مشاهده نکنند و این اتفاق روز شنبه برای آنها روی دهد. لذا چنانچه برای سهام وسپهر ثبت سفارش خرید را انجام دادید و مبلغ خرید در حساب شما بلوکه شده، ولی سهام وارد پرتفوی شما نشد، نگران نباشید و این اتفاق به طور معمول طی یکی دو روز بعد از تخصیص عرضه اولیه خواهد افتاد.

عرضه اولیه وسپهر 30 شهریور انجام خواهد شد و فرآیند تخصیص آن به متقاضیان چهارشنبه 2 مهر ماه انجام می شود و احتمالا برای تمامی افراد روز شنبه 5 مهر ماه که معاملات ثانویه وسپهر آغاز خواهد شد، مشکلات عدم نمایش نماد وسپهر و یا عودت وجه واریز شده و … برطرف خواهد شد، پس نگران نباشید و تا این تاریخ صبور باشید و اگر این مشکل حل نشد، با پشتیبانی کارگزاری خود ارتباط برقرار کنید.

مراحل خرید عرضه اولیه وسپهر در بورس

جهت خرید عرضه اولیه وسپهر به دو صورت انلاین و آفلاین میتوانید اقدام نمایید. در خرید آفلاین، سرمایه گذار باید قیمت (10100 ریال) و حجم (1100) در خواستی دقیقا همان طور که در اطلاعیه عرضه اولیه عنوان شده است، خود را وارد سامانه معاملاتی کند تا کارگزار نسبت به خرید عرضه اولیه برای شخص اقدام کند. در خرید عرضه اولیه وسپهر به صورت آنلاین سرمایه گذار باید در زمان تعیین شده به وسیله ناظر بازار بورس اقدام به خرید سهام کند که شرح آن به صورت کامل آورده شده است.

1) اطلاع از اطلاعات عرضه اولیه در بورس : معمولا کارگزاری‌ ها به وسیله بخش پیام کارگزار ناظر، عرضه اولیه را به مشتریان خود اطلاع رسانی می کنند، بعد از اطلاع از تاریخ عرضه اولیه حدودا ساعت 10 صبح همان ‌روز به سایت tsetmc مراجعه کنید و از اطلاع ‌رسانی ‌های ناظر بازار باخبر شوید. در نظر داشته باشید که اطلاعیه ‌های ناظر بازار به صورت یک اعلام کوچک در گوشه سمت چپ و پایین صفحه نمایش داده می ‌شود. بعد از کلیک روی اعلام اشاره شده، پیام‌ های ناظر بازار برای نمادهای مختلف را مشاهده می کنید.

2) فرستادن سفارشات خرید سهام در عرضه اولیه : در این مرحله باید موجودی حساب ‌خود را در کارگزاری افزایش دهید و در ادامه سفارش خرید عرضه اولیه وسپهر را در ساعت مشخص شده (13 الی 17)، دقیقا طبق اطلاعات مندرج در اطلاعیه عرضه شرکت ثبت کرده و به هسته معاملاتی بورس ارسال کنید. حتی یک ریال اشتباه عددی میتواند به عدم تخصیص عرضه اولیه شرکت به شما عزیزان منتهی گردد.

3) بررسی نتیجه خرید سهام در عرضه اولیه : اختصاص سهام به هر کد معاملاتی بعد از پایان زمان اعلام شده برای خرید انجام می شود. بورس با توجه به تعداد شرکت‌ کنندگان و قیمت وارد شده به وسیله آن ها، سهام را بین متقاضیان خرید عرضه اولیه وسپهر مورد نظر توزیع می کند. در ساعت 14 الی 18 موجودی سهام ‌تان را بررسی کنید تا از مقدار عرضه تعلق گرفته به خودتان اطلاع یابید. به این دلیل که چهارشنبه فرایند تخصیص عرضه اولیه وسپهر انجام می شود، احتمال دارد تا روز شنبه اطلاعات اشتباه در خصوص خرید عرضه اولیه وسپهر در پرتفوی سهامی خود مشاهده کنید که مشکلی از این بابت نیست و دارایی شما از عرضه اولیه در اولین روز هفته که همان شنبه است، به صورت کامل بروزرسانی شده و تمامی مشکلات برطرف خواهد شد.

4) بعد از خرید سهام در عرضه اولیه : معمولا به این صورت است که در روز معاملاتی بعد از عرضه اولیه وسپهر، صف خرید سنگینی برای سهام شرکت عرضه شده شکل خواهد گرفت. گاهی تا 1 هفته، گاهی 1 ماه میتوانیم شاهد رشد اولیه سهام عرضه شده در بورس یا فرابورس باشیم! اخیرا بسیار دیده ایم که صف خرید تا بیش از 15 روز یا حتی بیشتر پایدار باشد که دلیل آن میتواند قیمت مناسب عرضه و اختلاف بین قیمت عرضه و ارزش ذاتی سهم خواهد بود؛ مثل سهام شستا که برای شرکت تامین اجتماعی ایران بود و عرضه اولیه سوددهی در سال 99 بود.

نتیجه گیری و کلام پایانی

خرید تمامی عرضه های اولیه در بورس می تواند در بلند مدت بسیار پرسود و مناسب باشد که عرضه اولیه وسپهر هم به همین صورت است. بسیاری از افراد تنها به دنبال خرید عرضه اولیه های بزرگ هستند که سود خوبی به دست می آید، این دسته از افراد باید بدانند که درست است که عرضه های اولیه بزرگ برای سهامداران و خریداران عرضه اولیه سودده و مناسب است، ولی با رقم هایی مثل 150 یا 250 هزار تومان هم نمی توان سرمایه گذاری مناسب دیگری داشت.

ولی خب با توجه به رقم پیش بینی شده به هر کد معاملاتی حدودا 1 میلیون تومان سهام اختصاص پیدا می کند و نشان از عرضه مناسب این شرکت برای سودآوری مردم است، ولی بهتر بود با توجه به جو حاکم بر بازار، این عرضه اولیه الان انجام نمی شد، چرا که بسیاری از مردم قطعا به دنبال فروش سهام های خود و خرید این عرضه اولیه هستند که به تبع عرضه را در بازار افزایش خواهد داد.

امیدوارم از این مطلب راهنما نهایت استفاده را برده باشید. چنانچه سوال یا ابهامی درباره خرید عرضه اولیه وسپهر و نحوه سفارش گذاری نماد وسپهر داشتید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها سوالات خودتون رو مطرح کنید تا پاسخ شما رو در اسرع وقت بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *