بهترین سهام برای خرید در سال 1401 کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بهترین سهام برای خرید در سال 1401

اگر بخواهید در بازار بورس سرمایه گذاری کنید و یا سبد سرمایه گذاری خود را در سال 1401 بهینه و سودآور کنید، باید بهترین سهام برای خرید در سال 1401 را بشناسید تا بتوانید سرمایه خود را به آن اختصاص دهید؛ سوددهی در بورس نیازمند دانش تکنیکالی و بنیادی از بازار سرمایه و رفتارشناسی معامله گران در کنار دید به اقتصاد ایران و جهان است ولی چطور میتوان بهترین سهام برای خرید در سال 1401 را انتخاب کرد؟ این مطلب مناسب افرادی است که قصد دارند سبد سهام خود را سودده کنند و سهام های بنیادی و آینده دار را به پرتفوی خود اضافه کنند؛

بهترین سهام برای خرید در سال 1401

در حال حاضر به هر کدام از سهام های بورسی که نگاه کنید، متوجه ریزش های شدید اخیر آن ها می شوید؛ از گروه فرآورده‌ های نفتی گرفته تا خودرو و دیگر سهام شرکت‌ ها همگی از صدمه بسیار زیادی از ریزش اخیر بورس تجربه کردند! در این مطلب بیشتر تصمیم داریم تا به شما دیدی بدهیم که انتخاب سهام های مناسب برای سرمایه گذاری در سال 1401 برایتان ساده تر شود ولی تحلیل و بررسی های نهایی به عهده خود شما خواهد بود و این مقاله نباید مبنای تصمیم گیری شما باشد. لذا به منظور آشنایی با بهترین سهام برای خرید بلند مدت در سال 1401، این مطلب می تواند شما را به بهترین شکل راهنمایی کند.


حتما برایتان جالب است : اشتباهات رایج در بورس ایران


همان طور که می دانید، پیش بینی بازارهای مالی کار ساده ای نیست و تمامی افراد شاهد این موضوع بودیم که بعضی اوقات حرفه‌ ای‌ ها هم پیش بینی‌ های اشتباهی دارند و این امری طبیعی است، چرا که قیمت ها، رشد و رکود صنایع تحت تاثیر عوامل تاثیرگذار بسیاری است که بعضا تحت کنترل ما نیست. در حال حاضر بیشتر کارشناسان و فعالان بازار بورس به وضعیت بازار سرمایه در سال 1401 امیدوارند و به احیای بازار بورس خوش‌ بین هستند. باید دید شاخص کل بورس می تواند به سقف قبلی که ثبت کرده بود، دست پیدا کند ولی به صورت کلی می توان گفت که روند کلی بورس در سال 1401 صعودی است ولی این روند صعودی را نمی توان خیلی قدرتمند در نظر گرفت!

جالب است بدانید که شاخص کل بورس در سال جاری شاخص دو محدوده مقاومتی را پیش روی خود می بیند؛ یکی محدوده مقاومتی 1 میلیون و 750 هزار واحدی و دیگری شاخص 1 میلیون و 900 هزار واحدی که باید دید در مواجه با این اعداد، چه واکنش هایی را از خود نشان می دهد. در ادامه و با پشت سر گذاشتن این دو محدوده، به احتمال زیاد شاخص می‌ تواند تا پایان سال از مرز 2 میلیون واحد عبور کند و حتی اعداد به مراتب بالاتری را هم برای خود ثبت کند.

سرمایه گذاری در بورس سال 1401

مزایا

  • پر رونق
  • سوددهی بالا
  • نقدشوندگی بالا
  • عدم نیاز به سرمایه بالا
  • امکان حفظ سرمایه در برابر تورم

معایب

  • ریسک بالا
  • سرمایه‌ گذاری ناپایدار
  • عدم شفافیت معاملات
  • تحت تاثیر اتفاقات و تحولات داخلی و دنیا
  • نیازمند دانش قبلی به منظور جلوگیری از زیان

بازار سرمایه بهترین سرمایه گذاری در سال 1401 برای افرادی خواهد بود که ریسک پذیری بالایی دارند و در عین حال سرمایه آن ها نیز خیلی زیاد نیست. البته این طور توصیه می شود که برای کاهش ریسک و بعضا ضرر، با دانش قبلی وارد بورس و سرمایه گذاری در این حوزه شوید، به این خاطر که در طول این سال‌ ها افراد ناآگاه به مسائل بورس و تحلیل زیادی وارد این بازار شده و همواره با ضرر و زیان این بازار را ترک کرده اند!


حتما برایتان جالب است : تعداد مناسب سهام در سبد بورسی


از همین روی بازار سرمایه تا حدی بین مردم بدنام شده است و البته اقدامات و تصمیم گیری های نابجای دولت درباره بورس نیز در این بدنامی اثرگذار بود ولی با وجود تمامی این موارد، بازار سرمایه با نیازمندی به سرمایه کم و سود بالا، در حال حاضر می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری به حساب آید ولی باید تحلیل تکنیکال و بنیادی را در نظر داشته باشید و سهم های ارزشمند را در قیمت های مناسب خریداری کرده و در سقف های قیمتی به فروش برسانید تا بتوانید در کوتاه مدت و میان مدت سود کنید، اگرهم قصد شما از سرمایه گذاری، سرمایه گذاری بلندمدت در بورس است، باز هم سال 1401 می تواند برای این امر مناسب باشد، چرا که بسیاری از سهام های ارزشمند بورس، در قیمت های بسیار پایینی قرار دارند و همین موضوع ثابت می کند که سرمایه گذاری بلندمدت در آن ها می تواند بازدهی خوبی را در طول زمان به همراه داشته باشد.

سهم های بنیادی بلند مدت بورس

تجربه ثابت کرده است که فقط سهم هایی بنیادی هستند که در هر صورت، دین خود را به سهامداران خود ادا می‌ کنند و آن هایی که صبورانه از این سهام ها نگهداری می کنند، در طول زمان مزد صبر خود را دریافت می کنند. بازار سرمایه بازاری با ماهیت نوسانی است که امکان دارد سهام شرکت‌ ها در آن بنا به هر دلیلی با ریزش و یا اصلاح مواجه گردد. اگر ما با دید کوتاه مدت برای خرید سهمی اقدام کنیم، مجبوریم با نخستین ریزش هرچه سریع‌ تر سهام خود را به فروش برسانیم! جالب است بدانید که این موضوع نه به نفع سهامداران است و نه به نفع بورس! این طور تصور کنید، با هر کاهش قیمت و ارزش، شاهد خروج سرمایه (به ویژه سرمایه حقیقی) از بازار بورس باشیم!

در این شرایط چطور فرصت رشد برای سهام شرکت‌ ها مهیا می شود؟! چنانچه دوست دارید به صورت بلندمدت سرمایه گذاری کنید و نوسان گیری در بازار سرمایه و استرس های آن را دوست ندارید، مطمئنا به سراغ سهم های بنیادی با هدف سرمایه گذاری بلند مدت خواهید رفت. سهام بلند مدت، به صورت معمول از ارزش ذاتی بالایی برخوردارند و امکان دارد زمان ببرد تا به ارزش ذاتی و واقعی خود دست پیدا کنند. در نوسانات بورسی، به صورت معمول سهم هایی که بنیاد آن ها ضعیف تر است، سریع تر سهامداران خود را ناامید کرده و افت قیمت های شدید را تجربه می کند.


حتما برایتان جالب است : پیش بینی بورس در سال 1401


مهم ترین مزیت سرمایه گذاری بلندمدت در سهام های بنیادی، حذف هزینه‌ های پیاپی در ازای کارمزد معاملات، مالیات و … می باشد. چنانچه اهل نوسان گیری و معاملات مداوم هستید، این هزینه‌ ها را محاسبه کنید تا متوجه شوید که رقم چشمگیری را در این قالب می پردازید. در مسیر سرمایه گذاری بلند مدت در  بورس، بعضی اوقات امکان دارد ریزش‌ ها مکرر بازار، نگرانی شما را به همراه داشته باشد ولی تنها بایستی صبر کرد و از اخبار و اطلاعات غالف نشوید. ولی سهام کدام شرکت‌ ها بنیادی است و ارزش خرید با دیدگاه بلند مدت را دارند؟ در جواب به این سوال مهم باید گفت شرکت‌ هایی که:

  • سود سالانه آن‌ ها رشد داشته باشد.
  • سهامداران حقوقی از آن حمایت کنند.
  • خدمات یا محصولی جدید ارائه بدهند.
  • از حجم معاملات خوبی برخوردار باشند.
  • صنعت حوزه فعالیتشان قابلیت رشد و پیشرفت را داشته باشد.

صنایع پیشتاز بورس در سال 1401

بهترین سهام برای خرید ۱۴۰۱

همواره در طول تاریخ، صنایعی که بیشترین سهم در تامین مواد اولیه داخل را داشته اند و بر اساس بازارهای جهانی محصولات خود را قیمت‌ گذاری کرده‌ اند، بهترین صنایع بورسی برای سرمایه گذاری به حساب می آیند. ولی بعضی اوقات سیاست‌ های موجود و فضای اقتصاد جهانی صنعتی را پیشتاز سایر صنایع می‌ کند. به عنوان مثال نرخ محصولاتی مثل ذرت، روغن آفتابگردان و … به دلیل جنگ میان اوکراین و روسیه افزایش پیدا کرده است كه نهایتا این عوامل می‌ تواند به رشد سوددهی صنایع مورد نظر منتهی گردد.

در خصوص عامل سیاسی بیان شده، برای صنایع فلزی هم وضع به همین صورت است. این طور به نظر می آید که به واسطه جنگ و ترمیم خرابی‌ های موجود، تقاضا برای این کالاها هم افزایش پیدا کرده است و افزایش جهانی قیمت‌ های انرژی و محصولات فلزی را به همراه داشته است. به عبارت دیگر در این صنایع هم شاهد رشد قیمتی هستیم که در ادامه می‌ توان انتظار سود بیشتری را از نمادهای وابسته به این صنایع داشت، لذا با توجه به وضعیت موجود در بورس نباید مثل گذشته انتظار افزایش قیمت تمامی سهام های بورسی را داشته باشیم.

تعداد زیادی از کارشناسان بورس برای صنایع پتروشیمی، خودرویی و فلزات آینده خوبی در سال 1401 پیش بینی کرده اند. به ویژه این که با ثبات در روابط سیاسی ایران و غرب بایستی منتظر رشد چشمگیر صنایع صادرات محور باشیم. به صورت کلی در کنار محبوبیت جهانی بعضی از صنایع باید در نظر داشت که سهام شرکت‌ های صنعتی، P/E  به نسبت پایین‌ تری در قیاس با دیگر گروه‌ ها داشته باشند. در این صورت به علاوه سایر عوامل تحلیلی، می‌ توان آن را به عنوان سهام مناسب برای خرید در سال 1401 انتخاب کرد.

بهترین سهام برای خرید ۱۴۰۱

  1. شستا
  2. چکاوه
  3. فارس
  4. امید
  5. خگستر
  6. ذوب
  7. وتجارت
  8. سفارس
  9. کگل
  10. کرمان
  11. خشرق
  12. پارس
  13. نوری
  14. فملی
  15. شپنا
  16. فولاد
  17. خبهمن
  18. رمپنا
  19. شتران
  20. وغدیر

پیش بینی آینده بورس در سال 1401

بورس با توجه به امنیت خود یکی از بهترین روش‌ های سرمایه‌ گذاری در ایران به حساب می آید که می‌ توان به خصوص برای بلندمدت روی آن حساب باز کرد. ولی با توجه به روند نزولی که بازار چند ماه گذشته به خود دیده است، چگونگی وضعیت بورس در آینده، ابهامی است که برای بسیاری از سهامداران ایجاد شده است. برخلاف سال 1398 که بیشتر سهام موجود در بازار رشد متوالی را ثبت می کردند، پس از ریزش سال 1399 بورس تهران، تحرکات قیمتی بسیاری را از خود نشان نداده است!


حتما برایتان جالب است : تشخیص صنعت برتر در بورس


سطح پایین حجم معاملات بازار و روند نامعلوم آن انگیزه سهامداران را کاهش داده است. با این همه، عوامل موثری وجود دارد که می‌ توان امیدوار بود آینده بازار بورس را با شرایط بهتری رقم بزند. نرخ ارز و متغیرهای کلان اقتصادی مثل تورم و نقدینگی می‌ تواند در تعیین سرنوشت بازار بسیار حائز اهمیت باشد. تورم و قیمت ارز بر وضعیت بازار موثر واقع می شود. بازار با تغییر رو به بالای نرخ ارز تغییراتی مثبت را تجربه می کند. افزایش نرخ دلار، افزایش تورم را به همراه خواهد داشت و پیش بینی می‌ شود که  بازار بورس هم برای رساندن خود به این افزایش قیمت، بتواند عملکرد نسبتا خوبی از خود به نمایش بگذارد.

بدین ترتیب این طور انتظار می رود که شاخص کل بورس هم به دنبال آن اعداد بالایی را لمس کند. با آغاز رشد بازار نقدینگی بیشتری به بازار وارد خواهد شد و همان طور که می دانید، نقدینگی یکی از عوامل اصلی رشد بازار بورس به شمار می رود. لذا با افزایش شاخص بورس و افزایش تقاضا برای خرید سهم های سودده، شاهد ورود نقدینگی مناسبی به بازار سرمایه خواهیم بود. البته توافقات برجام و تشدید یا تضعیف تحریم‌ های موجود، هم از دیگر عوامل موثر بر روند بازار بورس ایران است که نمی توان در حال حاضر در مورد چگونگی این تاثیرات چیزی گفت. لذا تنها شما باید درک کنید که بررسی این عامل ابعاد گسترده‌ ای دارد و شاخص مستقیم و روشنی برای آن در نظر گفته نشده است که بتوان به سادگی این پیش بینی ها را انجام داد.

لذا اگر نتیجه مذاکرات برجام با توافق همراه شود، تاثیر آن به صورت کوتاه مدت و میان مدت در بازار نمایان خواهد شد و اگر با توافق همراه نشود نیز اثرات تورمی بر بازار ارز خواهد داشت که آن هم نهایتا میان مدت خواهد بود و این تحولات اقتصادی روی بازار بورس نیز اثرگذار خواهد بود. تجارب تاریخی اثبات کرده که تاثیرات بیان شده می‌ توانند مقطعی باشند و به شکل هیجانی بر بازار اثرگذار باشد. نتیجه اصلی این عوامل سیاسی در طولانی مدت تاثیرات اصلی خود را نشان می دهد. بدین ترتیب اگر تغییرات مثبتی در بازار بورس شاهد باشیم، می بایست منتظر رونق بازار و بازگشت محبوبیت این بازار میان سرمایه‌ گذاران باشیم. در همچین شرایطی می‌ توانیم وضعیت بهتری را برای بازار متصور باشیم.


نتیجه گیری و کلام پایانی

امروزه با توجه به وضعیت بازار بورس، تعداد زیادی از سهامداران امید خود را نسبت به آینده این بازار از دست دادند، ولی وضعیت بازار بورس بنا به رخداد عواملی خاص می‌ تواند به یک باره تغییر یابد. در این مطلب سعی کردیم به شما دیدی بدهیم تا انتخاب بهترین سهام برای خرید در سال 1401 برای شما ساده تر شود. البته در نظر داشته باشید که این موارد تنها پیشنهادی برای بررسی بیشتر برای شما بوده و معرفی آن‌ها دلیل بر خرید بدون بررسی و تحلیل نیست. از این رو توصیه ما این است که قبل از خرید حتما بررسی‌ های مورد نیاز تحلیلی را انجام داده و سپس بهترین گزینه را برای سرمایه گذاری خود انتخاب کنید.

برای سرمایه گذاری در بورس به شکل طولانی مدت و انتخاب بهترین سهام برای خرید در سال 1401 باید بر مبنای تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی تصمیم گیری کنید؛ بنابراین اگر قصد دارید سهمی را به صورت کوتاه مدت خریداری کنید، باید تحلیل تکنیکال را در دستور کار قرار دهید و اگر هم دیدتان برای سرمایه گذاری بلندتر است، تحلیل بنیادی می تواند در کنار تحلیل تکنیکال مورد استفاده قرار گیرد و آن را کامل کند. لذا انتخاب زمان مناسب برای ورود به سهم بورسی در کنار قرار دادن حد ضرر و حد سود برای معامله می تواند ریسک سرمایه گذاری شما را تا حدود زیادی کاهش دهد.

همچنین خرید پله ای می تواند میانگین قیمت خرید شما را مناسب تر کند و در کنار آن، مواردی مثل رفتارشناسی معامله گران، تحلیل رفتار حقوقی ها، سفته بازاران بورس و تابلوخوانی بورس می تواند شما را تا حدود زیادی از 90 درصد معامله گران بورسی متمایز کند و سود شما را تا حدود زیادی تضمین کند. امیدوارم از نکات مهمی که برای انتخاب بهترین سهام برای خرید در سال 1401 به شما آموزش دادیم، نهایت استفاده را برده باشید؛

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مقاله بهترین سهام برای خرید در سال 1401 را خدمت شما معرفی کردیم؛

همچنین اگر دوست دارید آینده اقتصاد ایران در سال 1401 را نیز بدانید، توصیه ما به شما مطالعه این مطلب جمع و جور ولی کاربردی است.

بهترین سهام برای خرید در سال 1401 از نظر شما کدام سهم یا سهام هاست و چرا؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *