اصطلاحات مهم بازار فارکس که باید بدانید

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
اصطلاحات مهم بازار فارکس

اگر در بازار فارکس فعالیت کرده باشید و یا علاقه مند به حضور و کسب درآمد از بازار ارزهای خارجی باشید، مطمئنا با اصطلاحاتی مواجه شده اید که شما را ترسانده است و در حال حاضر فکر می کنید که ورود و کسب سود از بازار تخصصی فارکس، سخت است، ولی خبر خوب اینجاست که اگر اصطلاحات مهم بازار فارکس را بلد باشید، دید شما نسبت به بازار بین المللی ارز نیز تغییر خواهد کرد و شما تسلط بیشتری به بازار و وقایع آن خواهید داشت، پس از این فرصت استفاده کنید و همین الان اصطلاحات مهم بازار فارکس را به زبان ساده یاد بگیرید.

اصطلاحات مهم بازار فارکس

اقتصاد علم عجیب و گسترده ای می باشد و در این دنیای بزرگ اعداد، ارقام و جداول مفاهیم خاصی دارند و به نوعی زبان گویای این دنیا به حساب می آیند ولی این زبان در بازارهای گوناگون، لهجه‌ های گوناگونی دارند و طرز بیان متفاوتی نسبت به یکدیگر به خود می گیرند، به همین خاطر دانستن مفاهیم و اصطلاحات فارکس در بازار فارکس می‌ تواند راه ورود شما به این بازار پرنوسان و سودآور باشد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به هر حال بازارها هر کدام دنیای خاص خودشان را دارند و در این دنیاها افراد زیادی زندگی می‌ کنند؛ پس چنانچه قصد دارید در آن پیشرفت کنید، باید با سایر افراد ارتباط برقرار کنید و وقتی می‌ توانید با سایرین ارتباط تاثیرگذار داشته باشید که حرف‌ های آن‌ ها را بدانید. بنابراین دانستن اصطلاحات رایج در فارکس از ملزومات حضور در این بازار است و به همین خاطر نباید ادامه این مطلب را از دست بدهید؛

1. ترید

ترید یا معامله به تبادل کالا در بازارهای مالی مانند فارکس می گویند. در بازار فارکس یک نفر همزمان یک ارز را می خرد و همزمان فرد دیگری همان ارز را به فروش می رساند و بر اساس نظام عرضه و تقاضا شاهد جابجا شدن دارایی های مختلف بین افراد مختلف هستیم.

2. تریدر

تریدر یا معامله گر به شخصی می گویند که در بازارهای مالی، دارایی های مالی را مورد معامله قرار می دهد. در نظر داشته باشید که هدف تریدر فارکس به دست آوردن سود از طریق خرید و فروش جفت ارزهاست.

3. جفت ارز

جفت ارزها از مهم ترین اصطلاحات بازار فارکس است که به نوعی به پایه و اساس این بازار اشاره دارد. در حقیقت بازار فارکس به شکلی طراحی شده است که هر ارز با ارز دیگر معامله می‌ شود. این مفهوم بدین معنی است که قیمت هر ارز نسبت به قیمت ارز دیگر به چه نسبت قیمتی است.


حتما برایتان جالب است : نحوه ثبت نام و ورود به بازار فارکس


جفت ارز جز مفاهیم پایه در بازار فارکس است و اصلی ترین جفت ارزها شامل EUR/USD (یورو در مقابل دلار)، GBP/USD (پوند در مقابل دلار)، USD/CHF (دلار در مقابل فرانک سوئیس) و USD/JPY (دلار در مقابل ین ژاپن) می شود.

4. جفت ارزهای فرعی

جفت ارزهای فرعی در حقیقت همان مفهوم جفت ارز که در مورد قبلی گفتیم را دارد، با این فرق که در یک سوی آن دلار آمریکا نیست و سایر ارزها باهم معامله می شوند.

5. بروکر

یکی از قوانین ثابت در دنیای بازارهای مالی حضور کارگزار می باشد. کارگزاری مزایای زیادی برای بازار دارد. در حقیقت بروکر همان کارگزاری است که در فارکس یا دیگر بازارهای بین‌ المللی کار می کنند. از برخی از بروکرها در بازار رمزارزها نیز می توان استفاده کرد.

6. اسپرد

یکی از اصطلاحات کاربردی در فارکس بدون شک اسپرد است. در گام نخست به نظر مفهومی عجیب و بزرگ است ولی به ساده‌ ترین زبان، اسپرد همان مفهوم کارمزد در بورس ایران را دارد و این بدین معنی است که تفاوت بین قیمت خرید و فروش که تریدر برای ورود به این سهام باید آن را پرداخت کند. مطمئنا هر چقدر این عدد کوچک‌ تر باشد، برای معامله گر مناسب تر خواهد بود.

7. خرید/BUY/لانگ

یکی دیگر از اصطلاحات مهم بازار فارکس خرید یا همان BUY است؛ ایجاد یک دستور خرید برای بستن یک پوزیشن فروش را Buy می نامیم. فرض کنید که قصد داریم از بازار خارج شویم و سود خود را برداشت نماییم. در ابتدای امر می بایست پوزیشن فروش خود به فرد دیگری واگذار کنیم. لذا یک دستور خرید Buy در بازار قرار می‌ دهیم تا بتوانیم پوزیشن فروش را ببندیم.

8. فروش/Sell/شورت

فروش در مقابل خرید یا همان buy قرار می گیرد؛ فرض کنید که  قیمت ها افزایش پیدا کرده است و ما سود خوبی به دست آورده ایم و می خواهیم سیو سود کنیم و از بازار خارج شویم؛ در این زمان می بایست قرارداد خود را به شخص دیگری به فروش برسانیم تا بتوانیم پوزیشن خود را ببندیم و سود خود را برداشت کنیم. وقتی که ما یک دستور فروش برای بستن پوزیشن خرید خود را در بازار قرار می‌ دهیم، اصطلاحا پوزیشن Sell گرفته ایم.

9. مارجین

تریدرهای فارکس در زمان ورود به معامله، بایستی در حساب معاملاتی خود مقداری از سرمایه خود را سپرده گذاری نمایند تا کارگزاری سفارشات خرید و فروش آن ها در معاملات را اجرا نماید. به سرمایه ای که از طریق تریدرها در حساب های معاملاتی آن ها سپرده گذاری می‌ شود، مارجین می گویند.


حتما برایتان جالب است : چگونگی سرمایه گذاری در فارکس برای ایرانیان


به بیانی دیگر مارجین نوعی ضمانت از طرف تریدرها به کارگزاری است که تضمین می‌ کند آن ها اگر در معاملات خود دچار ضرر شوند، کارگزاری می‌ تواند ضرر آن ها را از روی سرمایه مارجینشان در حساب معاملاتی که دارند جبران نماید.

10. پیپ

از دیگر اصطلاحات مهم بازار فارکس که بین حرفه‌ ای‌ های بسیار مرسوم است، می توان به پیپ اشاره کرد. البته این پیپ، کشیدنی نیست! بلکه راهی برای محاسبه سود و ضرر یک سهم به شمار می رود. به زبان ساده به کوچک‌ ترین واحد تغییر قیمت یک سهم، پیپ می گویند؛ یعنی چنانچه نرخ دلار به ۱.۱۹۶۱ باشد و بعد از مدتی به ۱.۱۹۶۴ تبدیل شود، می گوییم این قیمت ۳ پیپ نوسان را تجربه کرده است.

11. بالانس 

بالانس به میزان دارایی تریدر در حساب کاربری گفته می شود. برای مثال به منظور افتتاح حساب خود در یک بروکر وجهی را واریز می‌ کنیم؛ در این صورت بالانس برابر با میزان وجهی است که به حساب خود ریخته ایم.

12. حساب دمو 

حساب دمو حسابی است که سرمایه گذاران مبتدی به وسیله آن قادرند استراتژی های معاملاتی خود را در آن مورد آزمایش قرار دهند و یاد بگیرند که چطور با فناوری معاملاتی کار کنند، بی آنکه با خطرات مرتبط با بازارهای واقعی مواجه شوند و سرمایه خود را از دست دهند. کاربران با پول مجازی خرید و فروش می کنند.

حساب دمو شبیه‌ سازی شده با حساب واقعی است تا بازدهی کاربران هر چه بیشتر باشد. در این نوع حساب معاملاتی، همه‌ چیز واقعی است، قیمت‌ ها و شرایط معامله کاملا مشابه اکانت واقعی است تنها با این تفاوت که واقعا خرید یا فروشی صورت نمی گیرد که سود یا زیانی برای ما به همراه داشته باشد؛ تا زمانی که ما تشخیص دهیم برای ورود به اکانت واقعی و معامله در فارکس آمادگی های لازم را داریم و آموزش ها مورد نیاز را دیده ایم.

13. سوآپ

سوآپ در فارکس به بهره های بانکی شباهت دارد، ولی اندکی تفاوت بین آنهاست! سوآپ همان نرخ بهره یک جفت ارز است که در صورت بازگرداندن یک موقعیت باز در یک روز دریافت می شود. به بیان دیگر سوآپ را می‌ توان هزینه‌ بهره‌ ای دانست که شما به ازای هر پوزیشنی که شبانه نگه می‌ دارید، پرداخت می کنید یا می گیرید.

14. اهرم

یکی دیگر از اصطلاحات مهم بازار فارکس لورج است که به زبان ساده، امکانی است که در اختیار معامله گران قرار می گیرد تا به وسیله آن، تریدر با بیش از سرمایه اولیه خود و با استفاده از منابع هایی که بروکر در اختیار معامله گر قرار می‌ دهد، برای معامله اقدام کند. لوریج می‌ تواند سود و ضرر افراد را چندین برابر نماید.

بنابراین باید حرفه ای باشید و آموزش های لازم را دیده باشید تا بتوانید در صورت نیاز و صلاحدید از آن استفاده کنید، وگرنه به هیچ وجه نباید این ریسک را بپذیرید و با لوریج های سنگین معامله نمایید، چرا که احتمال این که کل سرمایه خود را از دست بدهید، بسیار بالا خواهد بود.

15. حجم

حجم معامله نشان می‌ دهد چه مقدار از یک ارز در یک دوره زمانی خاص خرید و فروش شده است. زمانی که حجم بالا باشد، یعنی تریدرهای زیادی موقعیت‌ های خود را باز کرده‌ اند و در نهایت بازار در موقعیت خوبی قرار دارد. به صورت کلی حجم بالای معاملات با افزایش قیمت ها ارتباطی مستقیم دارد.

16. تایم فریم

تایم فریم، به بخشی از نمودار تحلیلی سهام می گویند که در طی یک دوره زمانی مشخص تعریف می‌ شود. در بازارهای جهانی مثل فارکس، می‌ توان تایم فریم‌ های دقیقه‌ ای را انتخاب کرد، به این خاطر که به سادگی در دقیقه تصمیم‌ گیری برای معامله انجام می شود و معامله می‌ تواند در دوره زمانی کوتاهی صورت پذیرد.

17. استاپ لاس

استاپ لاس یا حد ضرر به معنای توقف معامله و خارج شدن از آن در بهترین زمان ممکن است. این اصطلاح اشاره به مدیریت سرمایه دارد، چرا که هدف از تعیین حد ضرر، جلوگیری از ضرر بیشتر می باشد. در مورد حد ضرر باید در نظر داشته باشید که حتما عدد مورد نظر آن را با استفاده از تحلیل تکنیکال که بعدتر در مورد آن صحبت کرده ایم، محاسبه کنید و به این عدد پایبند باشید تا ضررتان در مواقع بد بازار یا جفت ارزها، افزایش پیدا نکند.

18. کارمزد

کمیسیون در فارکس با نام کارمزد هم شهرت دارد. در فارکس می بایست با توجه به میزان حجم معاملاتی در هر معامله کارمزد آن را داد. بدیهی است که میزان کمیسیون با افزایش حجم معامله بیشتر می شود.

19. تحلیل تکنیکال

البته تحلیل تکنیکال به طور مختصر و خاص برای فارکس نیست و از آن در دیگر بازارهای مالی هم بهره می برند. تحلیل تکنیکال روشی است که با استفاده از آن شما قادرید نمودار جفت ارزها را در فارکس تجزیه و تحلیل کنید و با استفاده از استراتژی های تعریف شده، روند حرکت قیمت را در هر یک از جفت ارزها تخمین بزنید.


حتما برایتان جالب است : آموزش تحلیل تکنیکال بورس


تغییرات حاصل شده در جفت ارزها در گذشته همواره در حال تکرار شدن در است! برای مثال این طور فرض کنید که پیش از این در جفت ارز یورو به دلار آمریکا در نسبت ۱.۲ شاهد تغییر روند بوده ایم تجربه نشان داده است که زمانی که مجدد ضریب برابری این جفت ارز به این مقدار می‌ رسد، باز هم شاهد واکنش به آن هستیم. گردآوری چنین اطلاعاتی و ترکیب آن ها با هم، موجب شده است تا یکی از قدرتمندترین روش‌ های تحلیلی نمودارها در بازارهای مالی به وجود آید که در اصطلاح به آن تحلیل تکنیکال می گویند.

اصطلاحات کاربردی در فارکس

در تحلیل تکنیکال کاربران در حقیقت با دستگیری و تجربه گیری از گذشته بازار و یافتن الگو های مشخص، به دنبال مشاهده همان الگوها در شرایط فعلی بازار می گردند. مثل من وقتی یک جفت ارز در گذشته به یک الگو رفتار مشخصی داشته انتظار می رود تا مجددا با شکل گیری آن الگو همان رفتار مجددا تکرار گردد. بدین وسیله معامله گر قادر است شرایط تغییرات قیمت در یک جفت ارز را برای آینده پیش بینی نماید. تحلیل تکنیکال امروزه به عنوان یک روش کاملا گسترده و عمومی برای تحلیل جفت ارزها در فارکس کاربرد دارد.

20. تحلیل فاندامنتال

اصطلاحات فاندامنتال فارکس هم در این بازار نقش حائز اهمیتی دارد. تحلیل فاندامنتال یا بنیادی نیز روش دیگری برای تحلیل جفت ارزهاست که شرایط متفاوتی نسبت به تحلیل تکنیکال فارکس دارد. در این نوع از تحلیل، تریدرها با استفاده از داده‌ ها و اطلاعات اقتصادی و اخبار مربوط به جفت ارزها و همچنین بررسی داده‌ های بنیادین مثل ارزش ذاتی و … قیمت یک جفت ارز را پیش بینی می کنند.

برای مثال چنانچه شرایط اقتصاد کشور آمریکا در شرایط مساعدی قرار گرفته و هر روز شاهد شنیدن اخبار اقتصادی مثبت از این کشور باشیم، در عمل چنین اخباری می‌ تواند به تقویت دلار آمریکا در بازار فارکس منجر گردد. یک تحلیلگر فاندامنتال با الهام گرفتن از این اخبار، این طور نتیجه گیری می کند که باید در جفت ارزهای که در آن دلار آمریکا نقش دارد، وارد معاملاتی به نفع دلار آمریکا گردد.

در جفت ارز هایی که دلار آمریکا در صورت و به عنوان عرض پایه تعریف شده است، باید برای خرید آن به فرد اقدام گردد و در مواردی که دلار آمریکا به عنوان ارز متقابل قرار گرفته باید برای دست به فروش بزنیم. تحلیل فاندامنتال یک دانش گسترده برای تحلیل جفت ارزها محسوب می شود که از پارامترهای اقتصادی و اخبار زیادی در آن استفاده می شود. لذا به منظور استفاده از این روش تحلیلی در فارکس، به تجربه و دانش کافی احتیاج خواهد بود.

لذا توضیه تیم مای مانی این است که کاربرانی که اخیرا وارد بازار فارکس شده اند و یا علاقه مند به ورود به این بازار پرپتانسیل و جذاب هستند، در ابتدا از روش ها و استراتژی های تکنیکال ای برای پیش بینی و تحلیل جفت ارزها استفاده کرده و در ادامه دنبال استفاده از تکنیک ها و روش‌ های فاندامنتالی باشند. در حقیقت به مرور زمان کاربران باید با اصطلاحات و نکات مربوط به تحلیل فاندامنتال فارکس بیشتر آشنا شده تا بتوانند بدون هیچ اشتباهی از آن در بازار بهره گیرند. آموزش تحلیل فاندامنتال ارز دیجیتال را اینجا می توانید مطالعه کنید؛

21. لات 

اصطلاح لات در فارکس به منظور اندازه‌ گیری حجم معاملات مورد استفاده قرار می گیرد. به این شکل که هر یک لات برابر با ۱۰۰ هزار واحد از ارز پایه است. برای مثال یک لات از جفت ارز یورو/ دلار (EUR/USD) برابر با ۱۰۰ هزار واحد یورو است. البته در نظر داشته باشید که لات در فارکس ضرایب گوناگونی دارد. به عنوان مثال چنانچه ۰٫۱ لات EUR/USD داشته باشیم، ۰٫۱ ضربدر ۱۰۰ هزار واحد برابر با ۱۰ هزار یورو خواهد شد.

22. حد سود

حد سود یا تیک پرافیت،‌ یکی از گزینه‌ هایی‌‌ است که معامله گر در زمان باز کردن معاملات خود آن را تعیین کند. بدین وسیله، معامله در نقطه‌ ای که شما تعیین می کنید، با سود بسته خواهد شد. حد سود در معنا و مفهوم مقابل حد ضرر در بازارهای مالی است که پیش تر در مورد آن صحبت کردیم.

23. کال مارجین

وامی که بروکر به شما می دهد تا با آن به خرید و فروش بپردازید، اگر معامله به دلخواه شما پیش رود، هیچ مشکلی به وجود نمی آورد و زمانی که معامله بسته می شود، قرض بروکر را پس می‌ دهید و سود معامله به شما تعلق خواهد گرفت. ولی چنانچه معامله مطابق پیش بینی و میل شما پیش نرود، بدین وسیله شما متضرر خواهید شد. بروکر می‌ داند که شما می‌ توانید مبلغی که برای معامله قرار داده‌ اید را به آن پس دهید.


حتما برایتان جالب است : بهترین نوع تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی


لذا بدین منظور که اطمینان یابد که بیشتر از آن مبلغ ضرر نمی‌ کنید و بتواند پولی که به شما قرض داده بود را باز پس بگیرد، معامله شما را خواهد بست. این حالت به عنوان فراخوان مارجین (مارجین کال) شهرت دارد. لذا مبلغی که شما برای یک معامله به میان می‌ گذارید، اندازه مارجینی است که از حساب در برابر حرکات قیمت در خلاف جهت معامله محافظت می نماید.

چنانچه این طور فرض کنیم ه اهرم حساب به اندازه ۱:۱۰۰ باشد و شما یک دلار برای معامله قرار دهید، می‌ توانید معامله‌ ای به حجم ۱۰۰ دلار را در دستور کار خود قرار دهید. حال چنانچه بازار به اندازه ۰٫۵ درصد در خلاف جهت معامله حرکت نماید، شما به اندازه ۰٫۵۰ دلار از دست خواهید داد. این مقدار هنوز از حد مارجین یک دلاری شما فراتر نرفته است، ولی چنانچه بازار به اندازه یک درصد در خلاف جهت معامله حرکت نماید، بدین شکل شما یک دلار از دست خواهید داد و بروکر بدین منظور که بیشتر از این ضرر نکنید و پول خود را پس بگیرد، این معامله را به صورت اتوماتیک خواهد بست.

24. بازارهای گاوی و خرسی

تمایلات بازار، دیدگاهی از نحوه عملکرد تریدرهای آن بازار را در اختیار افراد قرار می‌ دهد. زمانی که تمایلات بازار از نوع گاوی است، یعنی روند بازار و قیمت ها افزایشی است. در مقابل، زمانی که تمایلات بازار از نوع خرسی است، بدین معنی خواهد بود که قیمت ها و روند بازار رو به کاهش و در روند نزولی است.

لذا بدین منظور که بتوانید معنای این دو اصطلاح را درک کنید، کافیست بدانید که گاوها شاخ دارند و وقتی تحریک می‌ شوند، همه چیز را با شاخ‌ های خود به بالا می اندازند (قیمت ها افزایش پیدا می کند) اما خرس ها زمانی تحریک می‌ شوند، روی پاهای عقبی خود بلند می‌ شوند و حیوان مقابل خود را با خشم به زمین می‌ زنند و آن را می‌ درند (قیمت در روند کاهشی قرار خواهد گرفت).

25. متاتریدر

بدین منظور که بتوانید در فارکس، سهام یا دیگر بازارهای مالی کار کنید، می بایست به قیمت‌ های لحظه ای و تاریخی بازار دسترسی پیدا کنید که برای این کار نرم‌ افزارهای گوناگونی وجود دارد که شما را قادر می سازد تا به وسیله اینترنت و با یک کامپیوتر ساده یا حتی گوشی موبایل به بازار وصل شوید و در کنار تحلیل بازار، برای معامله ارزهای مورد نظر خود اقدام نمایید.

متاتریدر یکی از نرم‌ افزارهای مرسوم و پرطرفدار بین تریدرها به حساب می آید و شما هم می توانید به کمک آن، بازار را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت صلاحدید، وارد بازار شده و معامله مورد نظر خود را انجام دهید. متاتریدر یک نرم‌ افزار تحلیلی و معاملاتی به شمار می رود و قابلیت نصب روی گوشی و کامپیوتر را نیز دارا می باشد ولی برای تحلیل و بررسی نمودارها، بهتر است از دسکتاپ یا همان کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنید که بتوانید بررسی های دقیق تری را انجام دهید، چرا که این بررسی ها در گوشی موبایل خیلی ساده و دقیق نخواهد بود.

26. اردر

اردر به معنی سفارش است؛ یک اردر به صورت معمول هنوز تبدیل به معامله نشده و از آن به عنوان سفارش یاد می شود. زمانی که اردر یا سفارش ما در بازار اجرا شود، عملا تبدیل به یک معامله یا پوزیشن می شود.

27. اکوئیتی

اکوئیتی به مقدار دارایی شما در هر لحظه در حساب کاربری شما در بروکر اشاره می کند. شاید از خودتان سوال کنید که فرق اکوئیتی با بالانس چیست؟ در پاسخ باید گفت که هر دوی آن ها به مقدار دارایی شما در حساب کاربری اشاره دارند با این فرق که در تعریف اکوئیتی و محاسبه آن مقدار سود و زیان حاصل از معاملات باز هم محاسبه می‌ شود.


حتما برایتان جالب است : تفاوت بازار فارکس با ارز دیجیتال


با این حساب زمانی که شما هیچ معامله بازدید است حساب کاربری خود نداشته باشید، در عمل مقدار بالانس و مقدار اکوئیتی حساب شما یکسان خواهد بود، ولی اگر یک معامله باز در بازار فارکس داشته باشید، میزان سود و زیان حاصل از معامله مورد نظر در مقدار اکوئیتی حساب شما محاسبه شده، بنابراین شاهد تغییر آن در لحظه خواهید بود.

28. حمایت

حمایت یکی از اصطلاحات مهم بازار فارکس است که از آن برای تکنیک ها و ساخت استراتژی های تحلیل تکنیکال در این بازار بهره گرفته می شود. زمانی که قیمت یک جفت ارز در بازار فارکس در روند کاهشی قرار می گیرد، در مسیر خود با قیمت های گوناگونی مواجه می شود. چنانچه پیش از این در نمودار این جفت از به قیمت خاصی واکنش نشان داده و در این قیمت در نمودار شکستگی وجود دارد، از آن با اصطلاح حمایت یاد خواهد شد.

حمایت بدین معنی است که امکان دارد با برخورد قیمت به آن شاهد افزایش قیمت و برگشت روندی نزولی به سمت روند صعودی باشیم. تحلیل گران و معامله گران با مشاهده حمایت ها در بازار اقدام به قرار دادن پوزیشن های خرید در نزدیکی آن می کنند. البته اصطلاح حمایت در تحلیل تکنیکال فارکس معنای وسیع تری را شامل می شود.

در کنار تعریف که ارائه کردیم، از مووینگ اوریج ها، ابزار فیبوناچی، اندیکاتور ایچیموکو و مواردی از این دست هم به منظور یافتن حمایت ها در یک جفت ارز در بازار فارکس استفاده می‌ شود. البته این را هم باید در نظر داشت که هر اندازه تعداد واکنش های یک جفت ارز به یک قیمت در گذشته بازار بیشتر باشد، عمل آن قیمت حمایت معتبر تری است و احتمال بازگشت قیمت از آن افزایش خواهد یافت. شایان ذکر است که حمایت به قیمتی گفته می شود که در حال حاضر از قیمت فعلی بازار کم تر باشد.

29. مقاومت

قیمت یک جفت ارز در روند صعودی هم امکان دارد با قیمت های مواجه گردد که پیش از این با آن ها واکنش داشته و در عمل احتمال برگشت روند صعودی به سمت روند نزولی در این قیمت ها بسیار است. به قیمت هایی که بیشتر از قیمت فعلی بازار قرار داشته و احتمال تغییر روند صعودی به نزولی در آن‌ ها بالاست، در اصطلاح مقاومت می گویند.


حتما برایتان جالب است : بهترین اندیکاتور حمایت و مقاومت


چنانچه به تعریف مقاومت و حمایت توجه فرمایید، در خواهید یافت که این دو اصطلاح حدودا تعریف مشابهی دارند و تنها فرق آن ها در بیشتر یا کم تر بودن آن ها از قیمت فعلی یک جفت ارز می باشد، لذا با تغییر شرایط یک حمایت می‌ تواند تبدیل به یک مقاومت شود و یا یک مقاومت تبدیل به حمایت شود.

30. تارگت

تارگت یا هدف یکی دیگر از اصطلاحات مهم بازار فارکس به حساب می آید که معنای آن در خود قرار دارد؛ بنابراین به اهداف قیمتی که معامله گران از هر معامله خود انتظار دارند در اصطلاح هدف قیمتی یا تارگت می گویند. تعیین تارگت به صورت معمول با استفاده از استراتژی های تحلیل تکنیکال فارکس قابل انجام است با تعیین آن کاربران قادرند حد سود معامله خود را قرار دهند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار فارکس امروزه بیشترین حجم معاملات را در بین بازارهای مالی دنیا به خود اختصاص داده است و همین امر موجب جذب بیشتر تریدرها به سمت این بازار شده است. در این بازار، تریدرها با مبادله ارزهای گوناگون با یکدیگر، سود به دست می آورند، ولی این را هم باید در نظر داشت که نمی‌ توان، بدون داشتن دانش کافی در این بازار سود کافی را به دست آورد.

در این مطلب با 30 مورد از کاربردی‌ ترین اصطلاحات بازار فارکس آشنا شدید، ولی این را در نظر داشته باشید که تعداد اصطلاحات این بازار، فراتر از چیزی است که در این مطلب به آن اشاره شد. به همین خاطر برای تبدیل شدن به یک تریدر حرفه ای، باید در کنار آشنایی با تمامی اصطلاحات این بازار به آن ها مسلط هم شوید. این امر نیز تنها با تلاش و تمرین مداوم به دست می آید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب اصطلاحات مهم بازار فارکس به زبان ساده باهم بررسی کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با روش های سرمایه گذاری دلاری آشنا شوید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

اگر اصطلاح یا موردی است که در لیست اصطلاحات مهم بازار فارکس مشاهده نکردید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا برای شما به زبان ساده معنی و مفهوم آن را توضیح دهیم؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *