انتقال سهام عدالت به پرتفوی | چه زمانی سهام عدالت وارد بورس میشود؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
انتقال سهام عدالت به پرتفوی

انتقال سهام عدالت به پرتفوی چه زمانی امکانپذیر است؟ اخیرا صحبت هایی در خصوص انتقال سهام عدالت به بورس و همین طور نحوه انتقال سهام عدالت متوفی به وراث صورت گرفته است که دقیقا موضوع بحث این مقاله می باشد و ما قصد داریم شرح دهیم که نحوه انتقال سهام عدالت به پرتفوی چگونه است و چه زمانی سهام عدالت وارد بورس میشود ، لذا اگر مشمول سهام عدالت هستی و روش آزادسازی مستقیم رو انتخاب کردید و برای فروش سهام عدالت اقدامی نکردی و یا بخشی از سهام عدالتت هنوز فروش نرفته، این مقاله تحت عنوان انتقال سهام عدالت به پرتفوی پاسخ تمام سوالات رو خواهد داد و همچنین همه چیزی که در خصوص انتقال سهام عدالت متوفی تا به الان اعلام شده است را هم عنوان کردیم.

نحوه انتقال سهام عدالت به پرتفوی

پس از آزادسازی و فروش سهام عدالت، بسیاری از سهامدارانی که کد بورسی دارند درخواست انتقال سهام عدالت به بورس را ارائه دادند، ولی در حال حاضر امکان انتقال سهام عدالت به بورس وجود ندارد. فروش سهام عدالت در بورس تنها از سوی کارگزاری ها انجام می شود و درخواست فروش سهام عدالت از طریق سایت و سامانه هایی که کارگزاری ها تعیین کردند، صورت می پذیرد و وقتی که کارگزاری ها برای فروش سهام عدالت در بورس اقدام می کند و مبلغ حاصل از فروش طی 14 روز واریز می شود و پس از آن امکان انتقال سهام عدالت به بورس فراهم خواهد شد.

نحوه انتقال سهام عدالت به پرتفوی

در ابتدا باید گفت که سهام عدالت سهام مربوط به 49 شرکت سرمایه پذیر است که از 35 شرکت بورسی و 14 شرکت غیر بورسی تشکیل شده است که از سال 1385 به مشمولین سهام عدالت که جزو افراد کم درآمد کشور بودند، واگذار شده است.

حتما بخوانید : فروش سهام عدالت در سال 99 | نحوه فروش سهام عدالت

امروزه بیش از 49 میلیون ایرانی از سهام عدالت برخوردار هستند. البته تا به امروز مدیریت سهام عدالت در اختیار سازمان خصوصی سازی بوده و امکان خرید و فروش آن وجود نداشته است، اخیرا طبق موافقت رهبر جمهوری اسلامی ایران در نهم اردیبهشت 1399 سهام عدالت بیش از 49 میلیون ایرانی آزادسازی شد و مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به انتقال سهام عدالت به بورس اقدام نمایند.

انتقال سهام عدالت به کد بورسی

امروزه برای تمام افرادی که مشمول سهام عدالت بوده ‌اند، کد بورسی صادر شده است و افرادی که سهام عدالت خود را به شکل مستقیم آزاد سازی کرده ‌اند، می ‌توانند سهام عدالت خود را به روش های مختلفی مشاهده کنند و ارزش آن را بررسی کنند، ولی در نظر داشته باشید که در شرایط کنونی امکان انتقال سهام عدالت به پورتفوی بورسی شما را وجود ندارد و برای مدیریت آن باید از سامانه های اعلامی استفاده نمایید.

در خصوص با این که چه زمانی این سهام قابل انتقال به پورتفوهای بورسی می شود، هنوز خبری موثقی در دسترس نیست. البته با توجه به اینکه دسترسی مستقیم برای فروش این سهام وجود ندارد، انتقال آن به پورتفو هم اهمیت زیادی پیدا نخواهد کرد و همین روش موجود برای مدیریت کارایی مناسبی دارد. اگرچه که برای افرادی که قصد نگهداری طولانی مدت این سهام را دارند قطعا امکان انتقال سهام حائز اهمیت خواهد بود.

نحوه انتقال سهام عدالت به پرتفوی شخصی

امکان انتقال سهام عدالت به پرتفوی شخصی وجود دارد؟ خیر! همان طور که پیش تر هم گفتیم سبد سهام عدالت شما کاملا با سبد سهام شخصی شما در صورت وجود متفاوت و تفکیک است. به عنوان مثال سهم فولاد در سبد سهام عدالت شما به هیچ عنوان به دارایی سهم فولاد شما در پرتفوی شخصیتان قابل انتقال نخواهد بود، بنابراین درخواست تغییر کارگزار ناظر در این مورد به هیچ وجه ترتیب اثر داده نمی شود.

چرا سهام عدالت در پرتفو افراد نمی نشیند؟

سهام عدالت تا به امروز مجوز نشستن بر روی سبد سهام افراد را پیدا نکرده است. افراد برای خرید و فروش این سهام می توانند به سامانه سجام و یا سامانه سهام عدالت سعدی مراجعه نمایند و در انجا وضعیت سبد خود را مشاهده کنند و در موعد مقرر تا سقف 60 درصد از ارزش سهام خود را بفروشند، ولی این ابهام هنوز وجود دارد که چرا سهام عدالت در پرتفو افراد نمی نشیند؟ البته در این باره دو پاسخ غیر رسمی از زبان مسئولان شنیده می ‌شود؛ اولی این که ابتدا باید تکلیف ۱۳ شرکت غیر بورسی سهام عدالت مشخص شود و دوم اینکه تا وقتی امکان معامله تنها 60 درصد از سهام عدالت وجود دارد، نمی ‌توان آن را در پرتفوی سهامداران مورد خرید و فروش قرار داد، ولی این پاسخ ‌ها به نظر دقیق نمی آیند و حتی بیش از آنکه ابهام‌ زدا باشند، ابهامات را افزایش می دهند.

نحوه انتقال سهام عدالت به شخص دیگر

در خصوص انتقال سهام عدالت بین اشخاص باید در خاطر داشت که به علت بورسی بودن سهام این شرکت ‌ها تنها راه انتقال سهام بین افراد، استفاده از بازار بورس و خرید و فروش سهام در آن است. لذت هیچ کس نمی ‌تواند سهام عدالت خود را از طریق وکالت یا سایر قراردادهای رسمی و غیر رسمی به دیگران انتقال دهد. شایان ذکر است که این موضوع حتی بین افراد خانواده به عنوان مثال از فرزندان به والدین هم صدق کرده و هیچ گونه استثنایی به جز احکام قضائی یا فوت مالک سهام و به ارث رسیدن سهام وی وجود نخواهد داشت.

انتقال سهام عدالت به کارگزاری

در خصوص نحوه فروش سهام عدالت برخی از مشمولان این سوال را در ذهن دارند که آیا برای فروش سهام عدالت باید سهام خود را به کارگزاری فروشنده انتقال دهیم یا خود کارگزاری این کار را انجام می دهد؟ توجه داشته باشید که برای فروش سهام عدالت به انتقال آن احتیاجی نخواهید داشت و خود کارگزاری ‌ها با توجه به کد بورسی شما، بعد از ثبت درخواست فروش؛ سهام مورد نظر شما را از کد بورسی شما برداشت و برای شما به فروش خواهند رساند.

آموزش دریافت سود نقدی سهام عدالت

اگر شما مشمول سهام عدالت باشید و در سال های گذشته، سود نقدی این سهام را به شکل سالانه نگرفته باشید، این سود برای شما محفوظ است و با درج شماره شبا در سایت سازمان خصوصی سازی، به حساب شما واریز می شود. به منظور آگاهی از میزان سود نقدی دقیق که به حساب شما تعلق می گیرد باید وارد سایت سازمان خصوصی سازی به آدرس Samanese.ir شوید. در این سایت با وارد کردن مشخصات، به صفحه اصلی هدایت می شوید و در این صفحه باید روش آزاد سازی را انتخاب کنید و شماره حساب و شماره تلفن همراه را نیز ثبت و تایید نمایید.

حتما بخوانید : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

در منوی سمت راست سایت، در بخش “صورت وضعیت سهام” می توانید وضعیت سود نقدی هایی که قبلا به شما تعلق گرفته را ببینید. این سود متعلق به سال های گذشته می باشد و روش آزاد سازی شما هیچ تاثیری بر دریافت این سود ندارد. تنها چیزی که مهم است این است که چنانچه پیش از این سال به سال این سودها را می گرفتید، الان باقیمانده ای در حساب شما وجود ندارد در غیر این صورت می توانید باقیمانده سود نقدی را ببینید. شایان ذکر است که برای دریافت سود نقدی حتما باید شماره شبا را در سایت ثبت کنید و این شماره شبا حتما باید به اسم خود افراد باشد.

انتقال سهام عدالت متوفی

روند انحصار وراثت برای سهام عدالت مانند دیگر دارایی ‌های افراد انجام می ‌گردد و وراث باید بعد از تهیه صورت انحصار وراثت برای ثبت آن و دریافت سهام خودشان اقدام کنند. این خدمات در گذشته به وسیله دفاتر پیشخوان انجام می ‌شده، ولی با شروع فرآیند آزادسازی سهام عدالت، موقتا انجام انحصار وراثت این سهام متوقف شده و با توجه به اخبار منتشر شده تا پایان مهلت انتخاب روش مدیریت، این امکان برای وراث برقرار نیست. طبق گفته ‌های مسئولین؛ انحصار وراثت این سهام کمی بعد از پایان مهلت انتخاب روش مدیریت و به صورت الکترونیکی اجرایی خواهد شد.

نحوه انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

چه مدارکی برای انحصار وراثت سهام عدالت احتیاج است؟ طبق اطلاعات انتشار یافته در سامانه سهام عدالت، مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان به صورت زیر بوده است که باید دید با تغییر روش ثبت انحصار وراثت آیا این مدارک هم تغییر خواهد کرد یا خیر. مدارک مورد نیاز به شرح زیر می باشد :

1) شماره شبای بانکی وراث

2) کد ملی و تاریخ تولد متوفی

3) اصل کارت ملی وراث قانونی

4) اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی

5) نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

سوالات پرتکرار درباره انتقال سهام عدالت متوفی به وراث

آیا بعد از فوت سهامداران عدالت ، سهام ایشان به ورثه قانونی منتقل می شود؟ بله، بعد از فوت سهامداران سهام ایشان به ورثه به نسبت سهم الارث آن ها منتقل می شود که توضیحات کامل در خصوص آن در مقاله صورت گرفته است.

آیا دختر و پسر متوفی سهم یکسانی از سهام عدالت ایشان می برند؟ خیر، تقسیم سهام عدالت بین وراث بر اساس قواعد ارث انجام گرفته و پسر ها دو برابر دختر ها از سهام عدالت ارث می برند.

سهام عدالت مشمولان متوفی بین وراث قانونی چگونه تقسیم می شود؟ وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند. بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثر داده نخواهد شد و اگر یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حاضر شوند ارائه مدرک کنند، انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نیست.

آیا وراث این امکان را دارند که سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی انتقال دهند؟ وراث قانونی صرفا می‌توانند میزان سهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات آنها در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هر نوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نیست.

حتما بخوانید : واریز پول فروش سهام عدالت چطور انجام میشود؟

آیا مراجعه وراث قانونی به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دارای یک مهلت مشخصی است؟ خیر. هنوز سقفی تعیین نشده است، ولی بهتر است که تمامی وراث قانونی در اسرع وقت به دفاتر مراجعه و خدمات لازم را دریافت کنند.

آیا امضای تقسیم نامه سهام عدالت می تواند توسط وکیل، قیم ولی یا کفیل وراث قانونی انجام شود؟ بله. وراث می ‌توانند نسبت به تعیین وکیل قانونی اقدام کرده و وکلای قانونی وراث با ارائه وکالتنامه رسمی و محضری، امکان مراجعه به دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت را به جای شخص وارث خواهند داشت. همچنین این اقدام در مورد قیم یا ولی و کفیل اشخاص نیز امکان ‌پذیر می باشد.

تکلیف وراث پس از حضور در دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و انجام کار و تقسیم سهام چیست؟ وراث تکلیف دیگری ندارند و به عنوان سهامدار سهام عدالت می‌توانند از منافع سهام و سود آن که به حساب آنان واریز می‌ شود، بهره مند شوند و صرفا به اطلاعیه های بعدی سازمان خصوصی سازی درباره سهام عدالت توجه داشته باشند.

نکات مهم درباره انتقال سهام عدالت به پرتفوی

  1. ** در روش مستقیم هم اکنون امکان فروش سهام وجود دارد، ولی در روش غیر مستقیم، سهامداران برای فروش سهام خود باید تا زمان ورود شرکت‌ های سرمایه گذاری استانی به بورس صبر نمایند.
  2. ** امکان استفاده از سهام عدالت به عنوان ضامن برای دریافت تسهیلات بانکی برای هر دو روش برقرار است.
  3. ** ارزش روز سهام عدالت در روش مستقیم هم‌اکنون در سایت sahamedalat و یا سایت کارگزاری‌ها قابل مشاهده است، ولی در روش غیر مستقیم هنوز ارزش آن مشخص نیست اما بر اساس گفته مسئولین در زمان ورود این شرکت‌ ها به بورس دقیقا به اندازه ارزش سهام عدالت مستقیمی‌ ها، از این شرکت ‌ها به مردم سهم داده می ‌شود و به خاطر این که این شرکت‌ ها قرار است عرضه اولیه شوند، در نهایت ارزش سهامی که به سهام دار می ‌رسد در روش غیر مستقیم بیشتر از روش مستقیم در نظر گرفته می شود.

نحوه دریافت وام از طریق سهام عدالت

اخذ وام از طریق سهام عدالت به صورت آزمایشی از طریق بانک ملی اجرایی شده است و تنها به کسانی تعلق می گیرد که در سامانه سهام عدالت خود روش غیر مستقیم را جهت دسترسی به سهام عدالت انتخاب کرده اند. امتیاز گرفتن وام سهام عدالت از طریق بانک ملی است و به صورت دیجیتال و غیر حضوری انجام می شود. در این راستا افرادی که متقاضی دریافت این وام هستند می توانند از طریق اپلیکیشن ایوا به شرط توثیق 50 درصد از سهام عدالت خود، به اندازه 10 میلیون تومان وام به صورت کارت اعتباری دیجیتال دریافت کرده و آن را در بیش از چند هزار فروشگاه کشور مصرف نمایند.

یکی از شرایط این وام این است که چنانچه متقاضی وام بتواند در طی 30 روز مبلغ وام دریافت کرده را پرداخت کند، مشمول پرداخت سود وام نخواد شد. در ضمن مدیرعامل بانک ملی در اینباره تاکید کرده اند که نه تنها بهره مندان سودی پرداخت نمیکنند بلکه پاداش خوش حسابی نیز دریافت خواهند کرد. در صورت عدم پرداخت وام در مدت زمان بازپرداخت، بدهی به تسهیلات 3 ساله با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار تبدیل خواهد شد.

کارت اعتباری سهام عدالت چیست ؟

در حقیقت کارت های اعتباری نوعی از کارت های بانکی هستند که استفاده از آن ها بسیار مرسوم است. در بیشتر کشور های جهان اعطای کارت اعتباری مشروط به اعتبار فرد از جمله درآمد و محل اقامت او به عنوان پشتوانه فرد برای دریافت این نوع کارت است، حال قرار بر این شده که در کشور ما هم سهام عدالت به عنوان پشتوانه دریافت این کارت های اعتباری قرار بگیرد. پس از این که افراد با رفتار هیجانی و عجولانه اقدام به فروش سهام عدالت خود کردند، شورای عالی بورس تصمیم به اعطای کارت اعتباری سهام عدالت گرفت، به این صورت اعطای کارت اعتباری سهام عدالت در شورای عالی بورس تصویب شد و به بانک ها اجازه داده شد که سهام عدالت را به وثیقه بگیرند.

حتما بخوانید : کارت اعتباری سهام عدالت چیست | ثبت نام کارت اعتباری سهام عدالت

بدین ترتیب دارندگان سهام عدالت می توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ تا ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند. با عملی شدن کارت اعتباری سهام عدالت دیگر نه تنها مردم برای فروش عجولانه عمل نکرده، بلکه از طریق این کارت می توانند نیاز مالی خود را نیز برطرف کنند و سهامدار این سهام ارزنده که روز به روز هم ارزش آن افزایش پیدا میکند، باقی بمانند همین طور از بر هم خوردن نظم در بورس هم جلوگیری خواهد کرد.

باقیمانده سهام عدالت کی آزادسازی میشود ؟

در حال حاضر سوالی که ذهن مشمولان سهام عدالت را به خود درگیر کرده زمان آزادسازی باقی سهام عدالت است که در این زمینه معاون سازمان خصوصی ‌سازی گفت: تصویب پروسه آزادسازی سهام عدالت در اختیار شورای عالی بورس است که قرار است برنامه ‌ریزی‌ های لازم برای آزادسازی باقی سهام را در چند مرحله در دستور کار قرار دهد. طبق صحبت ‌های انجام شده قرار است تا شورای عالی بورس در طی 1 سال و به صورت تدریجی اقدامات مورد نیاز برای آزادسازی باقی سهام عدالت را انجام دهد، ولی نحوه اجرای آن تاکنون به صورت دقیق مشخص نشده است.

پرتفوی سهام عدالت از جمله سهم‌ های بسیار خوب و بنیادی است و تاکید ما به مشمولان این سهام جهت انتفاع از این درآمد آتی نگهداری از این سهم‌ها است. ساز و کار روش غیرمستقیم در حال دنبال‌ شدن است، پرتفویی در این زمینه به شرکت سپرده‌گذاری اعلام شده و این شرکت قرار است طبق پرتفوی اعلامی افرادی که روش غیرمستقیم را اعلام کردند وارد شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی شوند و از طریق این شرکت ساماندهی شوند. شرکت سرمایه ‌گذاری استانی قرار است تا وارد بورس شود که زمان ‌بندی آن از طریق شورای عالی بورس اعلام خواهد شد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در پایان احتمالا پاسخ این سوال که سهام عدالت را چگونه وارد بورس کنیم را دریافته اید و متوجه شدید که در حال حاضر امکان این امر وجود ندارد، پس دیگر آموزش نحوه انتقال سهام عدالت به بورس فعلا بی معنا خواهد بود. در ادامه که روش انتقال سهام عدالت به بورس به صورت دقیق و قطعی مشخص شود، این مطلب بروزرسانی خواهد شد تا بتوانید اخبار روز را از همین طریق دریافت کنید.

در پایان امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان انتقال سهام عدالت به پرتفوی بورسی نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی در خصوص انتقال سهام عدالت به پرتفوی کارگزاری و نحوه انتقال سهام عدالت به پرتفوی بورس داشتید، حتما از طریق بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

همچنین نظرات و تجربیات خود درباره این که چه زمانی سهام عدالت به پرتفوی اضافه میشود و زمان انتقال سهام عدالت به پرتفوی و همچنین طریقه انتقال سهام عدالت به بورس را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید تا از تجربیات شما هم استفاده کنیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *