خرید اوراق مشارکت در بورس به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
خرید اوراق مشارکت در بورس

آیا می دانید اوراق مشارکت چیست و خرید اوراق مشارکت چگونه است یا این که خرید اوراق مشارکت در بورس چه شرایطی دارد؟ اگر بخواهید برای خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس اقدام کنید، باید نحوه ی خرید اوراق مشارکت در بورس را یاد بگیرید، به همین خاطر در این مطلب تصمیم داریم در مورد خرید اوراق مشارکت در بورس صحبت کنیم و همه چیز درباره اوراق مشارکت در بورس را به زبان ساده و کاملا رایگان به شما آموزش دهیم، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

خرید اوراق مشارکت در بورس

با این وجود که همه کم‌ و بیش درباره اوراق مشارکت شنیده‌ ایم، ولی معمولا افراد از نحوه خرید و فروش این اوراق بی‌ اطلاع اند! اوراق مشارکت، اوراق بهادار با نام یا بی‌ نامی به حساب می آید که به موجب قانون یا مجوز بانک مرکزی ایران به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین ‌و به منظور تامین بخشی از منابع مالی لازم طرح‌ های عمرانی-انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کشور یا در راستای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت تهیه مواد ‌اولیه لازم واحدهای تولیدی به وسیله دولت، شرکت‌ های دولتی، ‌شهرداری‌ ها و مؤسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و مؤسسات عام المنفعه و شرکت‌ های ‌وابسته به دستگاه‌ های مذکور، شرکت‌ های سهامی عام و خاص و شرکت‌ های تعاونی تولید انتشار داده می شود و به سرمایه‌ گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح‌ های‌ یاد شده را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می شود.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اصلی ترین مزیت این اوراق به نسبت دیگر اوراق بهادار، تضمین در پرداخت سود به شمار می آید. به عبارتی سرمایه‌ گذاران این اوراق اطمینان دارند که در بازه زمانی تعیین شده، سود مشخصی به عنوان سود علی‌ الحساب دریافت می‌ کنند. این سود تضمینی را شرکت ها تقبل نمی‌ کنند؛ لذا تضمین این سود به وسیله بانک ها و مؤسسات مالی و دولتی صورت می پذیرد. با توجه به این شرایط، سرمایه‌ گذاران از دریافت سود خود اطمینان کافی خواهند داشت و این موضوع موجب ترغیب سرمایه‌ گذاران نسبت به خرید این اوراق خواهد شد.

حال با در نظر گرفتن این که ریسک سرمایه‌ گذاری در این اوراق بسیار پایین است، افراد بسیاری هستند که دوست دارند در این اوراق سرمایه گذاری کنند و می خواهند روش خرید اوراق مشارکت در بورس و خارج از بورس را یاد بگیرند، به همین دلیل در این مطلب با نحوه معامله این اوراق بیشتر آشنا می شویم؛ اما در ابتدا، نکات مهمی در مورد اوراق مشارکت وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

  • در زمان انتشار باید مورد مصرف این اوراق تعیین شده باشد.
  • خریداران در زمان عرضه عمومی این اوراق می توانند برای خرید آن اقدام نمایند.
  • قیمت این اوراق مشخص و مدت سرمایه گذاری در این اوراق نیز از پیش مشخص شده است.
  • امکان دارد این اوراق بی نام یا با نام باشد؛ در این خصوص باید اشاره کرد که اوراق مشارکت بورسی جزو اوراق با نام و اوراق غیر بورسی از جمله اوراق بینام به حساب می آیند.
  • اوراق مشارکت جزو اوراق بهادار است و تابع قوانین این اوراق می باشد، لذا تمامی سرمایه‌ گذاران و علاقه مندان به خرید این اوراق، در ابتدا باید برای دریافت کد بورسی اقدام نمایند.

در صورت نیاز، روش گرفتن کد بورسی را در این مقاله یاد بگیرید.

هدف انتشار اوراق مشارکت

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، معمولا اوراق مشارکت به منظور تامین منابع مالی برای اجرای طرح های عمرانی دولت به میزانی که در قوانین بودجه سالانه کل کشور مجاز است، انجام می گردد، همچنین انتشار این اوراق برای تامین منابع مالی لازم برای اجرای طرح های عمرانی انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کل‌ کشور که مجری آن‌ ها شرکت های دولتی و یا شهرداری‌ ها هستند، انجام می گردد. بنابراین با توجه به موارد فوق، هدف از انتشار این اوراق، تامین منابع مالی پروژه ها و کنترل بازار پول به حساب می آید.

نحوه خرید و فروش اوراق مشارکت

خرید و فروش اوراق مشارکت در بورس

اوراق مشارکت بورسی : اوراق مشارکت بورسی در واقع اوراق با نامی به حساب می آید که به وسیله دولت و شرکت‌ های گوناگون که به آن‌ ها ناشر اوراق می گویند در بورس عرضه می‌ شود. به منظور خرید این اوراق هر سرمایه‌ گذاری که کد بورسی داشته باشد، می‌ تواند از طریق سامانه معاملاتی آنلاین یا ثبت سفارش اینترنتی برای خرید اوراق مشارکت مورد نظر خود اقدام نماید. این را هم باید بدانید که این اوراق با توجه به بازاری که در آن انتشار پیدا می کنند، امکان دارد در سامانه آنلاین قابل خرید و فروش باشند، ولی چنانچه اوراق مشارکت در بازار پایه فرابورس عرضه شود، معامله آن از طریق ثبت سفارش اینترنتی و از طریق کارگزار در بورس قابل انجام خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : بهترین اوراق قرضه برای سرمایه گذاری در ایران


اطلاعیه‌ های پذیره‌ نویسی اوراق قابل معامله در فرابورس در کنار دیگر اطلاعات مالی مرتبط، پیش از انتشار اوراق بر روی سایت فرابورس برای عموم انتشار پیدا می کند. شایان ذکر است که قیمت این اوراق بعد از پذیره‌ نویسی از طریق نظام عرضه و تقاضا در فرابورس تعیین خواهد شد. در نظر داشته باشید که سود علی‌ الحساب این اوراق در دوره‌ های مشخص و مبلغ اسمی اوراق در زمان سررسید از طریق شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی اوراق و تسویه وجوه به‌ حساب اعلامی به وسیله متقاضی واریز خواهد شد.

اگر سرمایه‌ گذار در اواسط دوره بخواهید برای خرید اوراق اقدام کند، به علاوه پرداخت قیمت اوراق، سود اوراق از تاریخ آخرین پرداخت سود تا لحظه خرید را نیز بایستی به فروشنده بپردازد و در مقابل در پایان دوره پرداخت سود، کل سود دوره به خریدار تعلق خواهد گرفت. باید گفت که مبلغ این سود از طریق شرکت سپرده‌ گذاری به‌حساب اعلامی به وسیله سرمایه‌ گذار واریز می شود.

اوراق مشارکت خارج از بورس : سرمایه‌ گذار به منظور معامله اوراق مشارکت غیر بورسی که به صورت معمول بی‌ نام می باشد، بایستی در کنار مراجعه به شعب عامل بانک‌ های منتخب، برای معامله اوراق مذکور اقدامات لازم را انجام دهد.

سرمایه‌ گذاری در صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری : چنانچه علاقه‌ ای به سرمایه‌ گذاری به روش هایی که پیش تر معرفی کردیم نداشتید، این گزینه می تواند ساده ترین روش برای خرید اوراق مشارکت به حساب آید. بدین وسیله قادرید از طریق خرید واحد‌های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، در گزیده‌ ای از سودده ترین اوراق مشارکت سرمایه‌ گذاری نمایید و سود ماهیانه از پیش مشخص شده ای را دریافت نمایید. در نظر داشته باشید که مزیت این نوع سرمایه‌ گذاری اینجاست که دیگر احتیاجی نیست برای عرضه اوراق مشارکت صبر کنید یا نگران روش معامله آن باشید.

به منظور سرمایه‌ گذاری در این صندوق‌ ها تنها کافی است کد بورسی داشته باشید و واحدهای این صندوق‌ ها را به اندازه دلخواهتان خریداری کنید. البته این را هم باید در نظر داشت که صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری با درآمد ثابت حداقل بازده مورد انتظار را به سرمایه گذاران پرداخت می کنند و کسانی که واحدهای این صندوق‌ ها را می خرند، در حقیقت سرمایه‌ گذارانی هستند که ریسک پذیری پایینی دارند و انتظار دارند سودی اندک ولی تضمین شده دریافت نمایند.


حتما برایتان جالب است : صندوق های طلا در بورس چیست؟


از همین روی مدیران این صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری منابع مالی حاصل از فروش واحدهای این صندوق‌ ها را به صورت معمول به خرید اوراق بهادار بدون ریسک یا کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اوراق خزانه و … اختصاص می‌‏ دهند تا بتوانند سود مورد نظر را برای سرمایه‌ گذاران محقق نمایند.

نکات مهم درباره خرید و فروش اوراق مشارکت

1) قیمت اسمی هر واحد اوراق مشارکت ۱۰۰٫۰۰۰ تومان است.

2) هر ورقه بیانگر میزان قدرالسهم دارنده آن در طرح مورد سرمایه‌ گذاری می باشد.

3) سود خریدار، از طریق شرکت سپرده‌ گذاری مرکزی به حساب بانکی معرفی شده از جانب وی واریز خواهد شد.

4) معامله اوراق از طریق شعب منتخب بانک‌ های عامل یا از طریق کارگزاران بورس اوراق بهادار امکان پذیر خواهد بود.

5) نماد هر یک از اوراق مشارکت حداکثر 3 روز پیش از سررسید پرداخت سود علی‌ الحساب آن متوقف خواهد شد و روز بعد از پرداخت سود، نماد آن بازگشایی خواهد شد.

6) همه اوراق از نقد شوندگی بالایی برخوردارند، به صورتی که بازارگردان اواراق وظیفه دارد همه سفارشات فروش به مبلغ اسمی را در هر روز بخرد.

7) اوراق مشارکت به عنوان وثیقه طرف‌ های معامله در قراردادهای مربوط به وزارتخانه‌ ها، مؤسسات و شرکت‌ های دولتی، شهرداری‌ ها و دیگر دستگاه های اجرایی پذیرفته می شود.

8) با توجه به آئین‌ نامه اجرایی قانون شیوه انتشار اوراق مشارکت، دارندگان اوراق به نسبت قیمت اسمی و مدت زمان مشارکت، در سود حاصل از اجرای طرح‌ های مربوطه سهیم خواهند بود.

9) حداقل مدتی که احتیاج است به دریافت سود سرمایه‌ گذار در معامله اوراق منتهی گردد، 4 روز از زمان خرید تا فروش اوراق می باشد. به بیان دیگر چنانچه اوراق خریداری شده را زودتر از 3 روز بفروشید، سود حاصل از فروش آن از کارمزد معاملات کم تر خواهد بود و در حقیقت متضرر خواهید شد.

10) با فروش اوراق مشارکت رابطه وکیل و موکل میان ناشر و خریدار اوراق محقق خواهد شد که در آن، ناشر به وکالت از طرف خریداران اوراق می‌ تواند برای مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق در راستای اجرای طرح و معامله هرگونه کالا، خدمت و دارایی مربوط به طرح اقدام کند. انتقال اوراق به رابطه وکالت ارتباطی ندارد و این رابطه تا سررسید اوراق میان ناشر و دارندگان اوراق نافذ و معتبر خواهد بود.

سود اوراق مشارکت چقدر است؟ 

سود اوراق مشارکت با توجه به تشخیص نهادهای مالی مربوطه مشخص خواهد شد که در بازه‌ های زمانی گوناگون به تایید و نظارت بانک مرکزی خواهد رسید. به همین خاطر نمی‌ توان سود تعیین شده و دقیقی برای این اوراق در نظر گرفت. ولی می توان این طور گفت که معمولا درصد سود اوراق مشارکت به توجیه اقتصادی طرح عمرانی بستگی خواهد داشت؛ لذا به صورت معمول سود اوراق مشارکت سالانه ۱۸ تا ۲۲ درصد تعیین می شود که در تاریخ سررسید به حساب سرمایه‌ گذاران واریز خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال جدید برای سرمایه گذاری


جالب است بدانید که به صورت معمول سود این اوراق از سود بانکی بالاتر است، به این خاطر که افراد به سرمایه‌ گذاری و تامین سرمایه پروژه‌ ها ترغیب شوند. سرمایه‌ گذاری در اوراق مشارکت نوعی سرمایه‌ گذاری با بازدهی متوسط و میان‌ مدتی به حساب می آید که برای افراد ریسک گریز می تواند مناسب باشد. این نکته را هم باید در نظر داشت که در بسیاری از مواقع بازده سرمایه‌ گذاری در دیگر بازارها مثل بورس، طلا و سکه، مسکن، خودرو و … می‌ تواند از لحاظ توجیه اقتصادی بسیار مقرون به صرفه تر باشد، ولی وقتی که دیگر بازارها روند نزولی در پیش دارند و یا در رکود به سر می برند، به صورت معمول این اوراق سود خوبی برای سرمایه گذاران به همراه خواهند داشت؛ پس مهم ترین نکته زمان سرمایه گذاری و خرید این اوراق است که بسیار حائز اهمیت است.

نحوه دریافت سود اوراق مشارکت

به منظور دریافت سود اوراق مشارکت در سررسیدهای تعیین شده، دارنده اوراق باید به بانک برود و بعد از تحویل دادن برگه‌ هایی که همراه اوراق به او تحویل داده اند، سود خود را دریافت نماید. بانک‌ ها به صورت معمول به خریداران این اوراق این امکان را می دهند که بتوانند اوراق خریداری شده را در بانک امانت بگذارند. این کار امنیت سرمایه‌ گذاری شما را بیشتر خواهد کرد و موجب می شود که از سرقت، آتش‌ سوزی و … در امان باشید، ولی به صورت کلی توصیه ما این است که این کار را انجام ندهید و دارایی های خود را نزد خودتان نگهداری کنید. در این خصوص چند نکته را باید در نظر داشت که به شرح زیر می باشد؛

  • چنانچه سرمایه گذار اوراق مشارکت را خودش نگهداری کند، در زمان مراجعه به بانک می بایست اصل اوراق مشارکت را نیز با خود همراه داشته باشد تا مالکیت وی به ویسله بانک احراز گردد.
  • چنانچه سرمایه‌ گذار اوراق را نزد بانک به امانت بگذارد، بانک با دریافت کارمزدی اندک، سود اوراق را در سررسیدهای مشخص شده به حساب وی واریز می کند.
  • در اوراق مشارکت بورسی هم سود اوراق در سررسیدهای تعیین شده و به شکل منظم به حساب سرمایه‌ گذار واریز خواهد شد.

کارمزد و مالیات خرید و فروش اوراق مشارکت

سقف کارمزد خرید اوراق مشارکت ۰٫۰۰۰۷۲۶ و سقف کارمزد فروش اوراق مشارکت ۰٫۰۰۰۷۷۴ و به صورت کلی معامله اوراق مشارکت ۰٫۰۰۱۵ مبلغ کل معامله در نظر گرفته شده است. همچنین بر اساس ماده ۷ قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، مبالغ پرداختی و یا تخصیصی در ازای سود متعلق به اوراق مشارکت مشمول مالیات مقطوع به نرخ 5 درصد هست و به سود اوراق مشارکت و معاملات اوراق مذکور هیچ‌ گونه مالیات دیگری تعلق نخواهد گرفت.

پرداخت‌ کنندگان سود اوراق مشارکت اعم از علی‌ الحساب و قطعی باید در هر پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلق را به نرخ مذکور کسر و ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ پرداخت یا تخصیص به حسابی که به وسیله خزانه‌ داری کل مشخص شده است، واریز و رسید آن را نهایتا تا ۳۰ روز آتی از تاریخ واریز، همراه با فهرستی متضمن میزان سود پرداختی به حوزه مالیاتی مربوط تحویل دهند.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید خودرو از بورس کالا


پرداخت‌ کنندگان سود اوراق مشارکت، در صورت تخلف از انجام تکالیف مذکور مشمول مقررات متن ماده (۱۹۹) قانون مالیات‌ های مستقیم می شوند. باید در نظر داشت که بنا به ماده ۷۳ دستورالعمل نحوه انجام معاملات، در عرضه اولیه اوراق مشارکت، کارمزد معامله به عهده ناشر پذیرفته شده خواهد بود.

نکات مهم درباره خرید اوراق مشارکت

  • با توجه به این که اوراق مشارکت بازدهی تضمین شده دارند، ریسکی از بابت سرمایه گذاری روی این اوراق وجود نخواهد داشت ولی بازدهی نیز به مراتب از تورم واقعی حال حاضر به مراتب کم تر خواهد بود.
  • سود حاصل از اوراق مشارکت، برای سرمایه ‌گذار شامل مالیات نمی شود.
  • سررسید پرداخت سود در اوراق مشارکت 1 یا 3 ماهه است؛ لذا هر اندازه دوره‌ های پرداخت سود کوتاه‌ تر باشد، سرمایه گذاران تمایل بیشتری به سرمایه گذاری و خرید این اوراق خواهند داشت.
  • بنابراین هر چه میزان سود اوراق مشارکت بیشتر باشد، رغبت سرمایه گذاران برای معامله این اوراق بیشتر است، چرا که ریسک تورم سرمایه گذاری آن ها بهتر پوشش داده خواهد شد.
  • برخی مواقع به علت کمبود نقدینگی و رقابت برای جذب منابع با بانک‌ ها، بعضی از ناشران اوراق علاوه برسود اعلامی، سود ۳ درصدی برای 1 سال را بر روی تابلو معاملاتی تضمین می‌ کنند تا جذابیت اوراق خود را افزایش دهند.
  • به صورت معمول سود اوراق مشارکت تابعی از سود بانکی است و نرخ بازدهی سالیانه این اوراق بین ۳ الی ۶ درصد از نرخ سود سپرده بلندمدت 1 ساله نزد بانک ها بیشتر در نظر گرفته می شود تا موجبات ایجاد جذابیت در معاملات اوارق مشارکت را فراهم کند.

سرمایه گذاری در اوراق مشارکت بهتر است یا سهام؟

اوراق مشارکت برای کسانی که ریسک گریز هستند و مایل به کسب سود تضمین شده در سه ماه، شش ماه و یا یک سال هستند، می تواند گزینه مناسبی باشد، در حالی که خرید سهم برای افراد ریسک‌ پذیر و آشنا با نوسانات بازار سرمایه، مناسب تر است. لذا در این بخش قصد داریم مهم ترین تفاوت اوراق مشارکت و سهام را مورد بررسی قرار دهیم:

  • اوراق مشارکت تا زمان مشخصی معتبر خواهند بود و این در حالی است که برای نگهداری و استفاده از سود سهام هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است.
  • حداقل میزان سرمایه گذاری در اوراق مشارکت، 1 میلیون تومان و در سهام 500 میلیون تومان تعیین شده است.
  • اوراق مشارکت به صرف وقت و تحلیل برای کسب سود احتیاجی نخواهند داشت و این در حالی است که سهام نیازمند صرف وقت، تحلیل و پیگیری بازار است ولی خب به مراتب سود سرمایه گذار نیز می تواند افزایش پیدا کند.
  • خرید اوراق مشارکت با زمان و سود تضمینی تعیین شده ای همراه است و این در حالی است که سود سهام از طریق افزایش سرمایه و یا سود سالانه تامین خواهد شد.
  • اوراق مشارکت، از سود با ریسک کم و همچنین تضمین بازگشت سود برخوردارند و این در حالی است که سهام از ریسک و پتانسیل سود بالا و بدون تضمین بازگشت پول برخوردار می باشد.

حال با توجه به ویژگی‌ هایی که در مورد سهام و اوراق مشارکت بیان کردیم، افراد بایستی شخصاً در این خصوص تصمیم گیری کنند که کدامیک می تواند برایشان بهترین گزینه به حساب آید؛ میزان ریسک پذیری فرد سرمایه گذار از مهم ترین مواردی است که در این خصوص باید در نظر بگیرید.

نقاط قوت سرمایه‌ گذاری در اوراق مشارکت

  • سرمایه‌ گذاری بدون احتیاج به صرف وقت زیاد
  • دریافت سود تضمینی و علی‌ الحساب و نهایتا سود قطعی شرکت در طرح
  • امکان استفاده به عنوان وثیقه نزد موسسات مالی و اعتباری، وزارتخانه‌ ها و نهادهای دولتی برای دریافت تسهیلات و مواردی از این دست
  • دارای سود روز شمار و قابلیت بازخرید پیش از سررسید نزد بانک عامل
  • امکان نقل و انتقال به غیر
  • امکان معامله اوراق بعد از پذیرش در سازمان بورس و برخورداری از ارزش افزوده حاصل از فروش
  • نقدشوندگی بالا به جهت تعهد خرید بانک یا کارگزاری عامل
  • امکان امانت‌ گذاری نزد بانک فروشنده اوراق برای نگهداری و واریز سود مربوطه به حساب مالک اوراق
  • نوعی سرمایه‌ گذاری کوتاه مدت به حساب می آید، چرا که بعد از خرید اوراق، هر زمانی قابلیت دریافت اصل پول و سود روزشمار آن وجود خواهد داشت.
  • درگیر شدن در نوسانات و هیجانات بازار در این اوراق وجود نخواهد داشت.

نقاطه ضعف سرمایه‌ گذاری اوراق مشارکت

  • احتمال سرقت، آتش‌ سوزی و از بین رفتن اوراق
  • تفاوت معنادار بازدهی این اوراق به نسبت نرخ تورم واقعی کشور!
  • بازدهی پایین نسبت به سایر اوراق مثل سهام و سایر بازارهای مالی!

نتیجه گیری و کلام پایانی

با توجه به مواردی که گفتیم، دریافتید که خرید اوراق مشارکت، نوعی سرمایه‌ گذاری با سود و ریسک پذیری بسیار پایین ولی تضمین شده است که برای افرادی مناسب است که ریسک پذیری بالایی ندارند و در عین حال نمی خواهند پول خود را به بانک بسپارند، چرا که سود حاصل از این اوراق از بانک ها به مراتب بالاتر است و با این وجود پرداخت سود آن ها نیز تضمین شده است؛ بنابراین در صورت زیان، سود علی‌ الحساب از طرف دولت و یا ضامن اوراق، پرداخت می شود.

از دیدگاه شرکت ها خرید اوراق بهترین روش برای تامین منابع مالی پروژه‌ ها به حساب می آید، لذا از این اوراق به عنوان وامی بلندمدت به همراه بازپرداخت تا زمان سررسید هم استفاده می‌ شود. به طور کلی باید در نظر داشت که بهترین زمان فروش اوراق مشارکت زمانی است که شاخص بازار سهام روند صعودی و رشدی دارد و بالعکس، بهترین زمان خرید اوراق مشارکت وقتی است که روند بازار خنثی و نزولی است و سود منطقی این اوراق می تواند در قدم اول سرمایه شما را حفظ کند و در برابر تورم از آن محافظت نماید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد خرید اوراق مشارکت در بورس و نحوه انجام آن با شما صحبت کردیم.

همچنین اگر می خواهید در مورد خرید اوراق مسکن در بورس نیز اطلاعات مفیدی کسب کنید، همین الان روی لینک مورد نظر کلیک کنید؛

در مورد خرید اوراق مشارکت در بورس هر سوال یا ابهامی داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *