افزایش سرمایه خوب است یا بد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
افزایش سرمایه خوب است یا بد

افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟ در واقع افزایش سرمایه شرکت های بورسی به چهار روش امکان پذیر است که هر کدام از آن ها شرایط و ویژگی های خودش را دارد و به صورت قطع نمی توان گفت که مثلا روش تجدید ارزیابی دارایی ها از روش های دیگر بهتر است و یا روش صرف سهام خوب نیست و … لذا برای دریافت پاسخ این سوال که افزایش سرمایه خوب است یا بد باید اول به شرکت نگاه کنیم و بنیاد آن را بررسی کنیم و ببینیم افزایش سرمایه از محلی که در دست اقدام دارد، می تواند به بهبود ساختار مالی و پیشبرد توسعه ای طرح های سودآور شرکت کمک کند یا خیر، در این صورت می توان تشخیص داد که افزایش سرمایه خوب است یا بد و در آن شرکت کنیم و یا از سهم قبل از افزایش سرمایه شرکت خارج شویم.

افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟

همیشه یکی از مباحث جذاب و پر چالش بورسی، افزایش سرمایه شرکت های بورسی است. شرکت ‌ها به قصدهای مختلفی برای افزایش سرمایه ثبت شده خود اقدام می کنند، ولی نکته ‌ای که وجود دارد آن است که افزایش سرمایه انواع گوناگونی دارد و هر کدام قابلیت های مخصوص به خود را دارا می باشند. همچنین پیامدهای هر یک بر وضعیت شرکت و سهامدار یکسان نیست. در ابتدای امر بهتر است هدف از افزایش سرمایه و انواع آن را شرح دهیم و در ادامه به سوال افزایش سرمایه خوب است یا بد پاسخ خواهیم داد.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه شرکت های بورسی | راهنمای کامل

یکی از روش هایی که شرکت ها قادرند به این منابع مالی جدید دست یابند، افزایش سرمایه به حساب می آید. در بورس حتی خبر افزایش سرمایه یک شرکت نیز می تواند قیمت سهام آن را با تغییرات قیمتی چشم گیری مواجه کند. حال روش ‌های گوناگونی برای این تامین مالی وجود دارد مثل؛ وام بانکی، انتشار اوراق قرضه، افزایش سرمایه. افزایش سرمایه منافع بیشتری نسبت به گرفتن وام بانکی یا انتشار اوراق قرضه برای شرکت به دنبال خواهد داشت، چرا که شرکت با ورود نقدینگی جدید از محل افزایش سرمایه با شرایط آسوده ‌تر به سرمایه گذاری و پیشبرد طرح های توسعه ای خود خواهد پرداخت.

آیا افزایش سرمایه در بورس خوب است یا بد

در صورتی که دریافت وام بانکی و بازپرداخت آن ریسک و مشکلات خود را به همراه دارد یا با انتشار اوراق قرضه ملزم به پرداخت سود اوراق را خواهد بود. شرکت ‌ها به منظور افزایش سرمایه بایستی تعدادی سهام جدید انتشار دهند و به سهامداران بفروشند تا مبلغ مورد نیاز برای افزایش سرمایه را تأمین نمایند. افزایش سرمایه شرکت ‌ها از منابع متفاوتی تامین می ‌گردد که در ادامه انواع روش ‌های افزایش سرمایه و محل تامین آن بررسی شده است. فرق اساسی بین انواع روش های افزایش سرمایه، در محل تامین این منابع جدید خواهد بود.

افزایش سرمایه شرکت به چه معناست؟

شرکت ‌ها به هدف تأمین منابع لازم طرح‌ های توسعه ‌ای یا اصلاح ساختار مالی، اقدام به افزایش سرمایه می ‌کنند. به عبارتی یکی از روش‌ های تأمین مالی شرکت است. برای افزایش سرمایه، لازم است تعدادی سهام جدید منتشر شود و سهامداران شرکت آن ‌ها را خریداری کنند، لذا با تأمین مالی از طریق سهامداران، مبلغ موردنظر فراهم خواهد شد. همین طور باید در نظر داشته باشید که افزایش سرمایه به سهامداری تعلق خواهد گرفت که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق ‌العاده شرکت در این خصوص، مالک سهام شرکت باشد و در اصطلاح در مجمع عمومی فوق ‌العاده افزایش سرمایه، شرکت نماید.

با شنیدن افزایش سرمایه خوشحال شویم یا ناراحت؟

تورم، شوک‌ های ارزی، روند صعودی قیمت ‌ها و همین طور بالا بودن نرخ سود بانکی، حائز اهمیت ترین دلایل افزایش سرمایه شرکت‌ ها به حساب می آید. به صورت کلی تصمیم به افزایش سرمایه، اقدامی مناسب در راستای تأمین منافع آتی سهامداران است، به این دلیل که به بهبود وضعیت یا رشد تولید و سودآوری شرکت منتهی خواهد شد. افزایش سرمایه از نظر ظاهری، دارایی سهامدار را تغییر نخواهد داد و تنها موجب شکستن و کاهش قیمت خواهد شد، ولی افزایش سرمایه به ‌جز اثرات بنیادی، اثرات روانی نیز بر قیمت تابلو می گذارد که بعضا نوسانات قیمتی که در اثر جو روانی حاصل از افزایش سرمایه شرکت ایجاد می شود، بیشتر از نوسان قیمتی سهم پس از افزایش سرمایه است و به همین دلیل است که بعضا سهام ها که اثرات قیمتی زیادی بر اثر خبر افزایش سرمایه دیده اند، پس از افزایش سرمایه نوسانات بسیار زیادی را تجربه نمی کنند و زود متعادل می شوند.

با انتشار خبر افزایش سرمایه، اقبال به سهم افزایش پیدا کرده و تا زمان ثبت افزایش سرمایه، شرکت می ‌تواند مورد توجه سهامداران قرار بگیرد و بازدهی قیمتی نصیب آنان کند. این اتفاق، تأییدی بر صحیح بودن رفتار سهامداران نیست و می‌ تواند تنها یک رفتار هیجانی محسوب شود. همچنین افزایش سرمایه به ‌تنهایی نمی ‌تواند ملاکی برای ارزنده بودن سهام یک شرکت باشد. عاملی که در افزایش سرمایه‌ ها موجب مثبت شدن یک سهم می ‌شود، انتظار مثبت و اطمینان سهامداران نسبت به محقق شدن عملیات اجرایی مدنظر شرکت است، لذا سهامداران باید به شرایط کلی شرکت، منطق افزایش سرمایه و درصد آن توجه داشته باشند.

افزایش سرمایه چه زمانی خوب نیست؟

به منظور پاسخ دادن به سوال چه زمانی افزایش سرمایه خوب نیست؟ باید در نظر داشت که به چه علت افزایش سرمایه انجام شده است، به خاطر این که برای افزایش سرمایه میتوان دلایل بسیاری موثر باشند. به طور کلی افزایش سرمایه همیشه خوب نیست و به خصوص زمانی که سهامداران از ارزندگی سهم اطمینان نداشته باشند و یا وضعیت بازار نزولی باشد افزایش سرمایه نه تنهاهمیشه خوب نیست بلکه می تواند باعث شود قیمت سهم پس از افزایش سرمایه با افت شدید مواجه شود. بعد از افزایش سرمایه قیمت سهم کاهش و تعداد آن افزایش می یابد.

پیشنهاد مطالعه : همه چیز درباره افزایش سرمایه بورس

به عبارت دیگر سرمایه سهامداران یک سهم قبل و بعد از افزایش سرمایه فرقی نمی کند، ولی چنانچه سهم از نظر بنیادی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد و اخبار مثبتی پیرامون سهم وجود داشته باشد و همچنین بازار در یک وضعیت صعودی قرار داشته باشد، پس از افزایش سرمایه با توجه به کاهش قیمت سهم، سهم از جذابیت بیشتری برخوردار شده و مورد توجه سهامداران قرار می گیرد و به سرعت روند صعودی را طی می کند، ولی چنانچه این شرایط برعکس باشد، افزایش سرمایه خوب نیست و با عدم استقبال مواجه شده و روز به روز از ارزش آن کم خواهد شد.

تغییرات قیمت سهم و ارزش دارایی پس از افزایش سرمایه

محاسبه قیمت تئوریک، پس از افزایش سرمایه در هر یک از روش ‌ها کمی متفاوت است، ولی به صورت کلی فارغ از نوع افزایش سرمایه، قیمت با کاهش مواجه می شود، چرا که تعداد سهام افزایش ‌پیدا می کند و قیمت به تعداد زیادتری سهام تقسیم خواهد شد.

همین طور ارزش دارایی افراد پس از افزایش سرمایه تغییر پیدا نخواهد کرد، چرا که به میزان درصد افزایش سرمایه، بر تعداد سهام سرمایه‌ گذاران قبلی افزوده خواهد شد تا درصد مالکیت و ارزش دارایی آن ها از سهم شرکت تغییری نداشته باشد. به عنوان مثال ۱۰۰ سهم ۱۰۰۰ تومانی به ۱۰۰۰ سهم ۱۰۰ تومنی تبدیل میشود، اما دارایی شما همان ۱۰۰ هزار تومان باقی می ماند.

بهترین نوع افزایش سرمایه در بورس

هر یک از روش‌ های افزایش سرمایه، در شرایط مختلف پاسخگوی نیازهای شرکت است، لذا نمی ‌توان به صورت مطلق گفت بهترین روش کدام است. در نگاه کلی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران مطلوب ‌ترین روش است، به خاطر این که موجب  ورود نقدینگی جدید به شرکت می‌ شود، ولی این روش برای همه شرکت‌ ها قابلیت اجرا ندارد. در مورد شرکت‌ های زیان ده نیز روش تجدید ارزیابی دارایی ‌ها بدون آنکه نیازی به نقدینگی جدید باشد، ساختار شرکت را ساماندهی می کند و از این نظر می تواند گزینه خوبی برای آینده شرکت محسوب شود.

در نتیجه افزایش سرمایه خوب است یا بد ؟

به منظور پاسخ به این سوال که افزایش سرمایه خوب است یا بد ، در انواع شرکت ها باید نگرسیت و تجزیه و تحلیل کرد که آيا همه شركت هايی كه در طول سالیان اخیر از اين محل افزايش سرمايه داده اند، سود و ارزش بازارشان پس از افزايش سرمايه بيشتر شده است يا خير و يا اين اقدام توانسته موجب ايجاد تحول مطلوب در روند سودآوری آن ها شود و يا تنها تسكين دهنده ای موقتی بوده است؟ البته این ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست كه دیگر شركت های فعال در بورس نيز در مورد استفاده از اين روش برای اصلاح ساختار سرمايه توسط شركت های زيان ده و مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت باید بياموزند كه حتی با بدترين ساختار مالی هم می توان سرمايه های بورس را به سمت خود جذب نمود و ساختار مالی شرکت را اصلاح کرد.

پیشنهاد مطالعه : مراحل افزایش سرمایه در بورس | نکات جادویی افزایش سرمایه

البته باید در نظر داشت که این در حالی است که به نظر کارشناسان و فعالان اقتصادی بهترین نوع افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده های نقدی سهامداران است تا با ورود منابع جدید یا جلوگیری از خروج آن ها، قدرت مالی شرکت ها بهبود پیدا کند و از طرف دیگر باعث جذب نقدینگی های سرگردان که عاملی مهم در افزایش نرخ تورم است، به طرف بازار سرمایه شود. اگرچه در این روش نیز به دلیل استفاده ناکارآمد از این منابع در طرح های غیر قابل توجیه و کم بازده و یا محل هایی غیر از طرح های توسعه ای تعریف شده، سهامداران یا بازده کمی کسب می کنند و در مواردی حتی سرمایه آنان متوجه ضررهایی هم خواهد شد.

سایر روش ها مانند سود انباشته و اندوخته ها نیز تنها از طریق اصلاح و یا تغییر در ترکیب حقوق صاحبان صورت می پذیرد، ولی در حقیقت امر منبع مالی جدیدی را وارد شرکت نخواهد کرد و بیشتر همان موضوع کاهش قیمت و بحث روانی معامله در افزایش تقاضا برای سهام شرکت هایی که از این روش های افزایش سرمایه در بورس استفاده می کنند، مطرح است، اما امروزه سهامداران و سرمایه گذاران بدون در نظر گرفتن مزایا و معایب اجرای افزایش سرمایه ها بیشتر نسبت به خرید سهامی می خواهند که به دنبال دریافت مجوزهای مربوطه به منظور افزایش سرمایه باشند و یا حداقل شایعه آن در بازار مطرح شده باشد، به صورتی که طرح شایعه و یا اعلام رسمی برنامه افزایش سرمایه برای یک شرکت مانند معجزه ای پتانسیل رشد قابل توجهی به قیمت سهام آن شرکت می دهد و تقاضای خریداران و اقبال عمومی نسبت به سهم آن شرکت با افزایش چشم گیری روبرو می شود.

این اقبال عمومی به اندازه ای است که برخی از شرکت ها با شایعه افزایش سرمایه سهم خود، سعی در افزایش قیمت سهام شرکت خود را دارند و بعد از این که خبر های افزایش سرمایه سهم تکذیب شد، قیمت با افت شدید روبرو می شوند و به قیمت اصلی خود باز می گردد و شرکت بدین وسیله توانسته نوسان بسیار خوبی از سهمداران بگیرد. برخی مواقع هم حتی خریداران به تبعات منفی احتمالی افزایش سرمایه و احتمال کاهش سودآوری و رقیق شدن سهم توجهی نمی کنند، چرا که امکان دارد منابع حاصل از این محل به هر علتی که ناشی از برآورد های نادرست از بازدهی آینده طرح های توسعه ای و یا تغییر در شرایط كلی اثرگذار بر آن است، بازده لازم را نداشته باشد و در این بین سرمایه گذاران بیشترین ضرر را متحمل خواهند شد.

با این وجود در حال حاضر افزایش سرمایه ها بیش از هر اتفاق و خبر دیگری پیرامون شرکت ها، در افزایش اقبال خریداران به سهام اثرگذار بوده است و تمايل شركت ها براي افزايش سرمايه ثبت شده خود آنچنان رشد داشته كه از ابتدای سال جاری تا به امروز مدارک و مستندات لازم برای صدور مجوز افزایش سرمایه بیش از ۱۱۷ شرکت پذیرش شده نزد سازمان بورس روی سامانه کدال رفته است. افزون بر اینکه، شرکت های زیادی نیز در سال گذشته مدارک خود را جهت دریافت مجوزهای لازم ارایه کرده بودند، اما برنامه افزایش سرمایه آنها در سال جاری به اجرا در آمده است که این موارد را نیز می توان در نظر داشت.

پیشنهاد مطالعه : افزایش سرمایه های جدید – کدام شرکتها در سال 99 افزایش سرمایه دارند

با اين وجود نكته مهمی كه سهامداران باید آن را در خاطر خود داشته باشند اين است كه وجود افزایش سرمایه در برنامه آینده شرکت به تنهایی نمی تواند خبر مثبتی تلقی شود و آینده سودآوری برای سهامداران رقم بزند، بلکه سهامداران بایستی با بررسی جوانب مختلف و دلایل افزایش سرمایه در این خصوص نتیجه گیری نمایند و این در حالی است که بیشتر سهامداران بدون توجه به دلیل افزایش سرمایه این موضوع را به عنوان یک فاکتور مثبت در تحلیل خود ارزیابی کرده و مبنای تصمیم گیری خود برای خرید سهام آن شرکت قرار می دهند.

خلاصه مطلب و کلام آخر

به صورت کلی تورم، شوک‌ های ارزی، روند صعودی قیمت ‌ها و همین طور افزایش نرخ سود بانکی از اصلی ترین دلایل افزایش سرمایه شرکتها محسوب می شود. به طول کلی گفتنی است که تصمیم به افزایش سرمایه، اقدامی مطلوب در راستای تأمین منافع آتی سهامداران است، به این دلیل که این حرکت در راستای بهبود وضعیت یا رشد تولید و سودآوری شرکت است. همان طور که اشاره شد افزایش سرمایه در نظر اول، دارایی سهامدار را عوض نمی کند و تنها باعث شکستن و کاهش قیمت سهم می شود، اما افزایش سرمایه به ‌جز اثرات بنیادی، اثرات روانی هم بر قیمت تابلو دارد که به مراتب از اثرات بنیادی در افزایش تقاضا و قیمت سهم اثرات بیش تری دارد.

گفتنی است که با انتشار اخبار افزایش سرمایه، افزایش تقاضا برای خرید سهم مشهود می شود و تا زمان ثبت افزایش سرمایه ، شرکت می ‌تواند مورد توجه سهامداران باشد و بازدهی قیمتی مناسبی را به همراه داشته باشد. این اتفاق، تأییدی بر درست بودن رفتار سهامداران نیست و می ‌تواند تنها یک رفتار هیجانی محسوب شود. ضمنا افزایش سرمایه به ‌تنهایی نباید معیاری برای ارزنده بودن سهام یک شرکت در نظر گرفته شود.

عاملی که در افزایش سرمایه ‌ها باعث مثبت شدن یک سهم می ‌شود، انتظار مثبت و اطمینان سهامداران نسبت تحقق عملیات اجرایی مدنظر شرکت است، بنابراین سهامداران باید به شرایط کلی شرکت، منطق افزایش سرمایه و درصد آن توجه داشته باشند و در ادامه تصمیم گیری برای خرید، نگهداری و یا فروش سهام خود را انجام دهند. همان طور که گفتیم کوچک شدن قیمت هر سهم می ‌تواند در جذب سرمایه گذاران جدید تاثیر داشته باشد و آن‌ ها را به سرمایه ‌گذاری در این سهام جذب کند. این امر باعث افزایش تقاضا و سپس افزایش قیمت سهام شرکت خواهد شد.

در انتها امیدوارم از این مقاله آموزشی با عنوان افزایش سرمایه خوب است یا بد نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال و یا ابهامی درباره افزایش سرمایه شرکتها داشتید، از بخش ارسال دیدگاه ها برای ارتباط با ما استفاده کنید.

همچنین نظرات و تجربیات خود را در خصوص افزایش سرمایه در بورس با ما و سایر مخاطبان سایت مای مانی به اشتراک بگذارید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *