پالایش یکم کی باز میشود | نحوه انتقال سهام پالایش به پرتفوی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
پالایش یکم کی باز میشود

بعد از کلی وعده و وعید و کش مکش، بالاخره فرآیند پذیره نویسی پالایش یکم آغاز و تقریبا 15 روز بعد به پایان رسید. سوال اینجاست که پالایش یکم کی باز میشود ؟ همان طور که احتمالا میدانید قرار بود هفته اول آبان ماه شاهد بازگشایی پالایش یکم یا همان دارا دوم باشیم ولی این طور نشد. دلیل عدم بازگشایی صندوق پالایش قطعا روند نزولی بازار و به خصوص روند صعودی بسیار شدید سهام های این صندوق بود. در حال حاضر کسی که می پرسد پالایش یکم کی باز میشود باید اول گفت که کی سوددهی صندوق پالایش یکم مشخص می شود، چون تا زمانی که بازدهی سهام پالایش یکم حتی با اعمال 30 درصد تخفیف، منفی باشد نمی توان انتظار بازگشایی از این صندوق پر حرف و حدیث داشت! به هر حال نکات و مواردی است که در پاسخ به سوال پالایش یکم کی باز میشود می توان مطرح کرده که در ادامه برایتان آورده ایم.

پالایش یکم کی باز میشود ؟

همان طور که مستحضر هستید، قرار بود تا اوایل آبان برای بازگشایی صندوق پالایش اقدام شود، ولی با توجه به ریزش های مکرر بازار بورس و همین طور روند کاهشی در سهام های شبندر، شپنا، شبریز و شتران که صندوق پالایش یکم را تشکیل می دهند، دولت و سازمان بورس هنوز اطلاعیه ای در خصوص زمان بازگشایی پالایش یکم نداده اند و همین موضوع موجب نگرانی خریداران و متقاضیانی که در پذیره نویسی این صندوق شرکت کرده اند، شده است. ولی به صورت کلی احتمال می رود به محضی که صندوق پالایش یکم با اعمال تخفیف 30 درصدی و با توجه به قیمتی که مبنای محاسبه ارزش آن قرار داده اند، به 10 درصد سوددهی برسد، برای بازگشایی آن در بورس اقدام شود.

همان طور که حال این روزهای بورس اصلا خوب نیست، سهام های پالایشی هم به صورت مکرر در صف فروش قرار دارند و باید دید حتی با اعمال 30 درصد تخفیف، اصلا پالایش یکم یا همان دارا دوم که این همه صروصدا و حاشیه برای ورود به بورس داشت، سوددهی خواهد داشت و یا با ضرر و یا سربسر بازگشایی خواهد شد که اگر این طور بشود، این یک ماه و خورده ای که پول مردم بلکه شده بود هم ضرری دیگر برای مردم خواهد بود.

پالایش یکم از چه سهم هایی تشکیل شده ؟

پالایش یکم شامل سهام دولت در شرکت های پالایش نفت تهران (شتران)، پالایش نفت بندر عباس (شبندر)، پالایش نفت تبریز (شبریز) و پالایش نفت اصفهان (شپنا) است. با توجه به درصد و تعداد سهام دولت در این چهار شرکت سهم هر شرکت در واحدهای صندوق بدین صورت است که 31 درصد شتران، 36 درصد شپنا، 9 درصد شبریز و 24 درصد شبندر را شامل می شود.

چگونه پالایش یکم را به پرتفوی اضافه کنیم؟

پذیره نویسی صندوق ETF پالایشی یکم یا همان دارا دوم که شامل سهام دولت در شرکت های پالایش نفت بندرعباس، تبریز، اصفهان و تهران می باشد در شهریورماه انجام شد. این در حالی است که طبق آخرین اخبار منتشر شده نماد پالایشی یکم به پرتفوی سهامداران اکثر کارگزاری ها اضافه شده است، از طرفی در سبد سهامداران برخی کارگزاری ها نیز قابل مشاهده نمی باشد. حال این پرسش مطرح است که چرا دارا دوم به پرتفوی من اضافه نشده و نماد پالایش یکم را چگونه به پرتفوی اضافه کنیم؟ 

نحوه اضافه شدن نماد پالایشی یکم به پرتفوی بورس

در زمان پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم اعلام شد نماد پالایش یک ماه پس از اتمام پذیره نویسی قابل معامله و مشاهده در پرتفوی خریداران این صندوق می باشد. امروزه نماد پالایشی یکم در پرتفوی برخی از سهامداران قرار گرفته و برای عده ای نیز اضافه نشده است که جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. شایان ذکر است که اگر سهامداران از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید واحد های پالایشی یکم کرده اند و به صورت خودکار این نماد اضافه نشده و در پرتفوی نمایش داده نمی شود برای افزودن پالایش یکم به پرتفوی می توانند به وسیله گزینه تغییر کارگزار ناظر، نماد پالایش یکم را جست و جو و آن را انتخاب و درخواست خود را به ثبت برساند که عمدتا چند روز بعد نماد به سبد اضافه می شود.

پالایش یکم کی بازگشایی می شود

روش افزودن نماد پالایشی یکم در کارگزاری های گوناگون مثل؛ مفید، آگاه، فارابی، مبین سرمایه، اقتصاد بیدار، خبرگان، تدبیرگران و … امکان دارد کمی با یک دیگر متفاوت باشد. در برخی از کارگزاری ها احتیاج است که شما لیست دارایی های خود را از سامانه یکپارچه ذینفعان دانلود نمایید و آن را هنگام تغییر کارگزار ناظر بارگزاری کنید تا بعد از گذشت حداقل 7 روز پالایش یا همان دارا دوم به پرتفوی شما اضافه شود و بتوانید آن را به فروش برسانید.

راهنمای اضافه کردن پالایش یکم به پرتفوی سهام

همان طور که گفته شد نماد پالایش در پرتفوی بیشتر سهامداران در کارگزاری های گوناگون نشسته است و این عملیات به شکل خودکار انجام می شود و افرادی که هنوز دارا دوم وارد پرتفوی آن ها نشده است طی چند روز آینده نماد پالایش به پرتفوی آن ها اضافه خواهد شد در صورتی که بعد از بازگشایی دارا دوم نماد آن وارد پرتفوی شما نشد با کارگزاریتان تماس بگیرید ممکن است روش افزودن دارا دوم به پرتفوی بورسی خود به شکل زیر باشد :

  1. 1) ابتدا وارد درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه به آدرس ddn.csdiran.com شوید و در قسمت لیست دارایی ها گزینه دریافت گزارش سبد دارایی را انتخاب کنید تا فایل اکسل دارایی های شما دانلود شود.
  2. 2) سپس وارد سامانه معاملاتی کارگزاری خود شوید و گزینه تغییر کارگزار ناظر را بزنید و با انتخاب نماد پالایش برگه دانلود شده از درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه را در این قسمت بارگزاری کنید.

چرا پالایشی یکم در پرتفوی دیده نمی شود؟

بعد از خرید دارا دوم از طریق کارگزاری با وجود اینکه پول از حساب کارگزاری کسر می شد اما دارا دوم به پرتفوی افزوده نمیشد. جای نگرانی نیست روند کار در زمان پذیره نویسی دارا یکم نیز همین گونه بود. در واقع کسر پول از طریق حساب کارگزاری به معنی خرید دارا دوم می باشد و بعد از خرید در پایان روز در دفتر سفارشات سیستم معاملاتی کارگزاری ها در مقابل نماد دارا دوم عبارت حذف شده مشاهده می شد که برخی فکر می کردند سفارش از سیستم آن ها حذف شده است درصورتی که این عبارت به این دلیل نمایش داده می شد که در پایان ساعت معاملاتی دارا دوم در آن روز همه سفارش های باز حذف شده و قابل ویرایش یا حذف نبود.

همان طور که از پیش هم می دانستید، صندوق ای تی اف دولتی پالایش یکم تا حداقل 1 ماه بعد از پایان پذیره نویسی قابلیت معامله نداشت. پس از 1 ماه و بعد از بازگشایی نماد پالایش این نماد به پرتفوی بورسی شما افزوده خواهد شد ولی به شرطی که تا آن زمان کد بورسی دریافت کرده باشید. افرادی که به وسیله بانک یا نرم افزارهایی مانند آپ و بام اقدام به خرید صندوق پالایش کرده اند و کد بورسی دریافت نکرده اند، می بایست برای دریافت کدبورسی سریعا اقدام نمایند تا بعد از وارد شدن دارا دوم به پرتفوی خود بتوانند اقدام به فروش آن کنند. افرادی هم که کد بورسی دارند و از طریق کارگزاری دارا دوم خریده اند دارا دوم به شکل خودکار وارد پرتفوی آن ها اضافه خواهد شد و در غیر این صورت یعنی اگر از طریق کد بورسی سهام پالایش را خریده اید و بعد از بازگشایی دارا دوم آن را در پرتفوی خود مشاهده نمی کنید، می توانید با تغییر کارگزار ناظر اقدام به این کار نمایید. 

بعد از بازگشایی نماد دارا دوم چنانچه دارا دوم در پرتفوی شما نبود می توانید به آدرس https://ddn.csdiran.ir/login که همان درگاه یکپارچه ذینفعان است مراجعه فرمایید و در قسمت دارایی ها دارا دوم را مشاهده کنید و مطمئن شوید که دارا دوم برای شما خریداری شده است. سپس روی دریافت گزارش سبد دارایی کلیک کنید. سپس به سامانه معاملاتی کارگزاری خود رفته و روی تغییر کارگزار ناظر کلیک کنید و فایل ذخیره شده را در سامانه معاملاتی کارگزاری خود بارگزاری کنید. حدود یک هفته طول می کشد تا پس از تغییر کارگزار ناظر پالایش یکم وارد پرتفوی شما شود و شما بتوانید آن را مورد خرید و فروش قرار دهید.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که امروزه این امکان وجود ندارد و باید تا زمان بازگشایی نماد پالایش یکم صبر کنید. برخی نیز از کد بورسی برخوردار هستند، ولی از طریق بانک یا درگاه های بانکی و … اقدام به خرید دارا دوم کرده اند، این افراد نیز برای اینکه دارا دوم وارد پرتفوی آن ها شود باید تغییر کارگزار ناظر را انتخاب نمایید.

بازدهی دارایکم در مقابل پالایش یکم!

پذیره نویسی صندوق دارایکم از اواسط اردیبهشت شروع شد و تا 3 خرداد ادامه داشت، در نهایت هم این صندوق یک ماه بعد از پایان پذیره نویسی یعنی 4 تیرماه قابلیت معامله را پیدا کرد. این موضوع بدین معنی است که دارایکم در یکی از پربازده ترین برهه‌ های زمانی در بورس پذیره نویسی شد. همین موضوع هم موجب شد تا دارایکم بازدهی بسیار خوبی را به همراه داشته باشد.

ولی صندوق پالایشی یکم حدودا 4 ماه بعد از دارایکم و همزمان با اصلاح بازار پذیره نویسی و روانه بازار شد. در نتیجه‌‌ این شرایط، پالایشی یکم تا این لحظه نتوانسته در حد و اندازه‌ های دارایکم ظاهر شود، اگرچه با وجود تمام این موارد می توان گفت که این امر محتمل است که تا زمانی که پالایش یکم در ضرر باشد، اقدامات مربوط به بازگشایی آن صورت نمی پذیرد، ولی هیچ چیز بعید نیست و باید دید چه اتفاقی خواهد افتاد.

نتیجه گیری و کلام پایانی

در حالی که حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر منتظر آغاز معاملات صندوق پالایشی یکم و آزادسازی پول‌ های خود به ارزش ۱۳ هزار میلیارد تومان هستند، اعلام شده که برای ممانعت از ضرر سهامداران، آغاز این معاملات به تعویق افتاده است! این تعداد با اتکا به وعده بازگشایی نماد در اوایل آبان ماه اقدام به پذیره ‌نویسی پالایشی یکم کرده بودند، ولی در حال حاضر مدیر صندوق پالایشی یکم اعلام کرده است که؛ با توجه به افزایش سرمایه پالایش نفت تهران با نماد شتران و پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا در بورس هنوز افزایش سرمایه آنها در پرتفوی صندوق اعمال نشده، از همین روی در حال حاضر نمی ‌توان اقدام به بازگشایی نماد این صندوق کرد، چرا که این موضوع به ضایع شدن حق مردم و ضرر و زیان آنها منجر خواهد شد.

چنانچه از طریق کد ملی و برنامه هایی مانند آپ یا مراجعه به بانک ها برای خرید و ثبت نام پالایشی یکم اقدام کرده باشید، باید هر چه سریع تر اقدام به دریافت کد بورسی کنید تا بتوانید این صندوق ETF را بعدا به فروش برسانید، ولی چنانچه از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید پالایشی یکم کرده اید، به صورت اتوماتیک پالایش به پرتفوی شما اضافه می شود و بعضا شده است و می توانید در روز مشخصی که برای بازگشایی آن اعلام می شود، برای فروش آن اقدام کنید.

البته این را در نظر داشته باشید که حتی امکان دارد شما از طریق کارگزاری ها اقدام به خرید کرده باشید، ولی باز هم پالایشی یکم در سبد سهام شما نمایش داده نشود. در این صورت لازم است بر اساس آموزشی که دادیم و مربوط به تغییر کارگذار ناظر بود، اقدام به افزودن پالایش به پرتفوی خود کنید که روش انجام برای کارگزاری های مفید و آگاه و فارابی و مبین سرمایه و آبان و تدبیگران فردا و اقتصاد بیدار و بانک سپه و کشاورزی و مسکن و خوارزمی و بسیاری از کارگزاری های دیگر یکسان می باشد.

در پایان امیدوارم از این مقاله راهنما با عنوان پالایش یکم کی باز میشود نهایت استفاده رو برده باشید.

هر گونه سوال یا ابهامی درباره زمان معامله پالایش یکم و کلا صندوق پالایش یکم داشتید، حتما در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسختان را بدهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *