نکات مهم معامله در بورس ایران

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نکات مهم معامله در بورس

اگر در بازار بورس فعالیت دارید و یا اینکه در این بازار مبتدی هستید و یا اصلا در این بازار فعالیت نمی کنید ولی به ورود به بورس علاقه مندید، باید نکات مهم معامله در بورس را بلد باشید، به خصوص در زمان حاضر که خرید و فروش در بورس دیگر مثل قدیم ساده نیست و نمی توان سهامی را خرید و کنار گذاشت و سود کرد! لذا این نکات مهم معامله در بورس به شما کمک خواهد کرد تا خرید و فروش های خود را در بازار بورس بهینه کنید و سعی شده است که از بین نکات مهم معامله در بورس که باید بدانید، مهم ترین و کلیدی ترین نکته ها جمع آوری شود و به زبان ساده برای شما توضیح داده شود، بنابراین توصیه می کنم مطالعه این مطلب آموزشی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

نکات مهم معامله در بورس

خرید و فروش سهام در بازار بورس در حال حاضر به دانش زیادی احتیاج دارد ولی چند سال قبل به این صورت بود که فردی سهامی را خریداری می کرد و شاید تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال هم نمی دانست ولی بازهم سود خوبی از بازار بورس به دست می آورد و در واقع می توان این طور گفت که سرمایه گذاری و کسب سود در بازار بورس برای بیشتر افراد امکان پذیر بود و به دانش خیلی خاصی نیاز نداشت ولی امروزه بازار بورس به شدت تکنیکالی و تحت تاثیر اخبار و شایعات است و همین موارد موجب شده است که روند بازار بورس اصلاحی شود و شاهد رکود در بازار بورس باشیم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


البته این را هم باید گفت که کسب سود در بازار بورس در شرایط حاضر هم امکان پذیر است ولی نکته اش اینجاست که کمی سخت تر از گذشته شده است و نیازمند آن است که به نکات کلیدی معامله گری در بورس تسلط داشته باشید و برای همین در این مطلب تصمیم گرفتیم که نکات مهم معامله در بورس را به زبان کاملا ساده و به صورت رایگان در اختیارتان قرار دهیم و امیدواریم که از نکاتی که اینجا گفته می شود، در خرید و فروش های خود در بازار بورس استفاده نمایید و ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش داده و سود خود را بیشتر نمایید.

1) روند کلی بازار را در نظر بگیرید 

به صورت کل یکی از حائز اهمیت ترین و مهم ترین نکات مهم در معامله سهام، توجه به روند کلی بازار بورس می باشد. شما در اصطلاح باید در نظر داشته باشید که امروزه بازار در زمان اصلاح و ریزش خود قرار دارد یا این که روزهای شیرین صعود را سپری می‌ کند. در اینجا احتیاج است که شما با اصطلاحاتی و مفاهیمی مثل حد مقاومت و حد حمایت شاخص کل بورس تا حدودی آشنا شوید.

به صورت معمول بهترین زمان برای خرید سهام و ورود به بازار بورس هنگامی است که روند کلی بازار در کف حمایتی خود قرار داشته باشد. لذا در این حالت سهام بیشتر شرکت‌ ها جذابیت زیادی برای خرید خواهد داشت، به این خاطر که در پایین‌ ترین رنج قیمتی خود قرار می گیرند. البته باید در نظر داشت که عکس این حالت نیز برای سقف مقاومتی وجود دارد. البته این معیار تنها یک فاکتور از نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودده در بورس می باشد.

ولی نباید آن را به صورت کلی در نظر نگرفت. برای مثال بعضی مواقع این امکان وجود دارد که کلیت بازار بوورس رشد زیادی را تجربه کرده باشد. در این حالت حتی بعضی از سهم‌ ها با حباب قیمتی روبرو خواهند بود، لذا هر لحظه امکان اصلاح یا حتی ریزش بازار وجود دارد و خرید سهام در این زمان به هیچ عنوان منطقی نخواهد بود. دقیقا مثل کسانی که در اواسط مرداد 99 برای خرید سهام در قیمت های نجومی اقدام کردند! 

2) تعیین استراتژی سرمایه‌ گذاری قبل از اقدام به خرید سهم 

یکی از حائز اهمیت ترین نکات برای معامله سهام، موضوع مشخص کردن استراتژی سرمایه‌ گذاری به وسیله شماست. آیا شما با دیدگاه بلندمدت و برای مثال دو ساله دست به خرید یک سهم زده‌ اید؟ آیا شما صرفا به دنبال نوسان‌ گیری از بازار هستید یا آن که به دنبال سرمایه‌ گذاری میان مدت و کوتاه مدت هستید؟ پاسخ به این سوالات باید از همان ابتدا مشخص باشد و نباید به هیچ عنوان تحت تاثیر هیجانات منفی حاکم بر بازار باشید.


حتما برایتان جالب است : طراحی استراتژی معاملاتی در بورس چگونه است؟


این کار را حتما از طریق مشورت با مشاوران خبره انجام دهید، به این خاطر که تاثیر بسیاری در میزان موفقیت سرمایه‌ گذاری دارد. اگر شما دیدگاه بلندمدت داشته باشید، نباید با کمی نوسانی قیمت سهام، در صف فروش قرار بگیرید و برای فروش اقدام کنید. البته این به شرطی است که نکات مهم در خرید سهام بورس را رعایت نمایید. 

3) نقدشوندگی سهم بسیار مهم است

چنانچه بخواهیم یکی دیگر از ترفندهای خرید سهام در بازار بورس را بیان کنیم، باید به موضوع نقدشوندگی سهام اشاره کرد. واقعیت آن است بعضی از سهم‌ ها را خیلی ساده نمی تواند به فروش رساند. برای مثال امکان دارد نماد یک سهم به مدت زیادی بسته شود! از طرف دیگر در بعضی از اوقات صف‌ های فروش سنگینی برای یک نماد ایجاد می شود یا بنا به هر دلیل دیگر امکان دارد شما نتوانید برای فروش سهام خود اقدام کنید، لذا یکی از حائز اهمیت ترین نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودده، توجه به موضوع نقدشوندگی می باشد. 

در این مورد احتیاج است تا نکات مهمی را در مورد سهامی که قصد خرید آن را دارید، مدنظر قرار دهید؛ نماد سابقه بسته بودن به صورت بلند مدت را نداشته باشد، تعداد خریداران و فروشندگان سهام بالا باشد. میزان حجم معاملات یا حجم خرید و فروش آن زیاد باشد. سهام به دفعات زیادی مورد معامله قرار گرفته باشد. عوامل ذکر شده و موارد دیگر موجب خواهد شد تا میزان نقدشوندگی سهام افزایش یابد. در این صورت شما در زمان فروش با چالش های زیادی روبرو نخواهید شد، پس موضوع نقدشوندگی را به عنوان یکی از نکات مهم در خرید سهام بورس همیشه مد نظر قرار دهید. 

4) اخبار و تحلیل‌ های سیاسی و اقتصادی را نیز در نظر بگیرید

افراد زیادی در بورس هستند که تنها مطابق با اخبار و تحلیل‌ های سیاسی و اقتصادی تصمیم می گیرند. مطمئنا این کار رفتار یک سهامدار مبتدی است، به این خاطر که یکی از بااهمیت ترین نکات هوشمندانه برای خرید سهام سودده، توجه به تمامی متغیرها و معیارهای موجود است. با این وجود مطمئنا یکی از موارد مهم جهت خرید سهام، توجه به وضعیت اقتصادی و سیاسی جامعه به حساب می آید.


حتما برایتان جالب است : چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم


جالب است بدانید که این معیارها می توانند سیگنال‌ های گوناگونی را به بورس بدهند. برای مثال بعضی اوقات حتی خروج از ثبات اقتصادی و سیاسی می‌ تواند رشد شاخص حتی به طور صوری و ظاهری را به همراه داشته باشد. دقیقا مثل اتفاقی که در سال 91 برای بازار بورس ایران پس از تحریم‌ های بین‌ المللی اتفاق افتاد. 

5) رصد بازارهای موازی

یکی دیگر از نکات مهم معامله در بورس بدون شک توجه و رصد بازارهای موازی با بورس می باشد. به این خاطر که دیگر بازارها می‌ توانند اثرات مثبت و منفی روی رشد بازار بورس داشته باشند. برای مثال رونق بازار ارز و افزایش قیمت دلار یا حتی طلا و سکه به صورت معمول موجبات خروج نقدینگی از بورس را فراهم خواهد کرد، لذا می‌ تواند افت شاخص را به همراه داشته باشد.

نکات کلیدی در معاملات بورس

البته باید در نظر داشت که عکس این حالت هم به صورت معمول می تواند صدق کند. از طرف دیگر نباید از یاد برد که اغلب، جهش نرخ ارز و همچنین افزایش تورم نهایتا خود را به شکل افزایش قیمت سهام شرکت‌ ها نشان می دهد

6) P/E سهم مهم است، ولی همه چیز نیست 

چنانچه بخواهیم یکی دیگر از نکات مهم در خرید سهام بورس را بررسی کنیم، به مفهوم P/E می رسیم. اگرچه که به منظور تصمیم‌ گیری تنها نباید به P/E یک شرکت اتکا کرد، به این خاطر که این مفهوم یک مفهوم تقریبا چندوجهی است که بایستی در کنار آن سایر معیارها مورد بررسی قرار گیرد. لذا ابتدا بهتر است یاد بگیریم که مفهوم P/E چیست؟ در پاسخ باید گفت که به نسبت قیمت یک سهم به سود سالانه آن سهم نسبت پی به ای گفته می شود؛ در حقیقت اینجا P همان قیمت و E همان سود به ازای هر سهم یا EPS می باشد. 

امکان دارد میزان قیمت سهمی یک یا چند برابر سود سالانه آن باشد، ولی سوال حائز اهمیت اینجا این است که آیا باید سهم شرکتی که P/E بالایی دارد بخریم یا پایین؟ P/E بالا یا پایین هر کدام بیانگر یک وضعیت خاص هستند؛ نخست آنکه شما می بایست P/E یک شرکت را با شرکت‌ های هم‌ گروه خود مورد قیاس قرار دهید. برای مثال به صورت معمول متوسط میزان P/E شرکت‌ های گروه پالایشی‌ ها یک عدد خاص است، البته امکان دارد که مقدار P/E یک شرکت بسیار بالا یا پایین‌ تر از متوسط P/E شرکت‌ های هم‌ گروه خود باشد و نباید از این نکته نیز غافل شد.


حتما برایتان جالب است : بهترین زمان خرید سهام قبل از مجمع


در این وضعیت با دو وضعیت خاص مواجه خواهیم بود؛ یک حالت این است که قیمت حباب دارد و بیش از حد افزایش پیدا کرده است، لذا این احتمال وجود دارد که در آینده با کاهش قیمت مواجه گردد. حالت دیگر آن است که به دلیل برنامه‌ هایی که شرکت در دست دارد، انتظارات از آن افزایش پیدا کرده است، لذا امکان دارد که در آینده میزان سود به ازای هر سهم شرکت هم بالاتر از مقدار فعلی برود. با این وجود مفهوم P/E شرایط خاص دیگری هم دارد و بهتر است در این مورد حتما از نظرات کارشناسان خبره و مشاوره بورس و سرمایه‌ گذاری استفاده نمایید. 

7) به دنبال نوسان گیری نباشید

از دیگر نکات معامله‌ گری بورس این است که ابتدای مسیر ورود به بورس نباید به فکر نوسان گیری در بازار بورس باشید. به صورت معمول کسانی که اخیرا برای ورود به بورس اقدام می کنند، دوست دارند یک شبه راه صد ساله را طی کنند، از همین روی به دنبال کسب سودهای کلان بدون صبر و طی کردن مسیر معمول هستند!

این افراد به منظور رفع نیاز خود به دنبال شبکه‌ های اجتماعی برای انجام معاملات می روند و به صورت معمول نتایج مناسبی کسب نخواهند کرد و در همان مراحل آغاز فعالیت در بورس، بخشی از سرمایه خود را از دست می دهند و با ضرر از بازار بورس خارج می شوند. عده‌ ای هم در این وضعیت و با هدف کسب سود کوتاه مدت به دنبال نوسان گیری در بورس می گردند، و این در حالی است که حتی مبانی اولیه نوسان گیری در بورس را نمی دانند و با انجام معاملات پی در پی، سرمایه خود را نابود می کنند.

8) روی سرمایه‌ مازاد خود حساب باز کنید

پولی که در بورس سرمایه‌ گذاری می نمایید، نباید از پولی تامین شده باشد که ممکن است به آن نیاز مبرم پیدا کنید. به عبارت دیگر نباید از قرض، فروش خانه و گرفتن وام و موارد اینچنینی برای سرمایه‌ گذاری در بورس استفاده نمایید، چرا که امکان دارد سهمی که می خرید، به هر علتی چند وقتی درگیر اصلاح قیمتی و زمانی شود و برنامه معاملاتی که پیش از این داشته اید، شما را به صبر مجبور کند، در حالی که به پول خود احتیاج دارید، بنابراین مجبور می شوید سهام خود را با ضرر به فروش برسانید و مابقی سرمایه خود را از بورس خارج کنید.

نکات کلیدی معامله گری در بورس

  • ** به دنبال خرید سهامی باشید که پیشینه خوبی در بازار بورس داشته باشد.
  • ** نکته حائز اهمیت در پیدا کردن نقطه فروش مناسب، تحلیل کل بازار است و نه یک سهم. نزول و صعود بازار بر کل سهام ها اثرگذار است، لذا به وضعیت حاکم بر بازار توجه نمایید.
  • ** نخستین نشانه های ضعف در روند سوددهی و افت شاخص صنعت را بررسی کنید و در صورت کاهش بیشتر، برای فروش سهام مورد نظر اقدام نمایید.
  • ** فراگیری مبانی تحلیل تکنیکال می تواند تا 70 درصد شانس شما را برای داشتن معاملات سودآور در بورس افزایش دهد لذا همیشه باید دانش خود را در این زمینه و حتی تحلیل بنیادی و رفتارشناسی معامله گران بورسی افزایش دهید.
  • ** مطابق با اصول اقتصادی ایران، به این خاطر که بازارهای قدرتمندی مثل بازار ارز و مسکن و … وجود دارند، هر روز می بایست منتظر کاهش یا افزایش قیمت سهام باشید، لذا از نظر روانی خود را برای صعود یا نزول آماده نمایید.
  • ** در روندهای صعودی سهامی بخرید که قدرت نسبی بالایی داشته باشد و در روندهای نزولی باید سهام هایی را به فروش برسانید که قدرت نسبی کمی داشته باشند.
  • ** بعضی اوقات امکان دارد بعد از خرید سهمی، آن سهم در روند نزولی قرار بگیرید که در این شرایط نباید بلافاصله برای فروش اقدام کنید، چرا که امکان دارد این وضعیت ناشی از یک اصلاح موقت قیمت باش و سهم در مسیر صعودی قوی قرار بگیرد و شما با فروش آن، هم ضرر کرده اید و هم نتوانسته اید سودی که مد نظرتان بوده است را دریافت کنید! در حقیقت یکی از دلایل ضرر و زیان ها عجله کردن و اهمیت دادن به احساسات زودگذر می باشد، لذا با علم کافی معاملات خود را انجام دهید و از شتابزدگی دوری کنید.
  • ** روند منفی سهام بخشی از رویه طبیعی بازار سرمایه است. چنانچه انتخاب سهام و قیمت خرید آن به هر علتی اشتباه باشد، می بایست بدون درنگ و به دور ازهر گونه تعصب برای فروش سهام مورد نظر اقدام نمایید.
  • ** یکی از قانون های مطرح شده از نظر کارشناسان تجربی بورس، افت 8 درصدی نسبت به قیمت خرید است. با این افت میزان برگشت سهام به قیمت گذشته سخت خواهد بود، ولی این نکته را هم نباید از خاطر ببرید که این قانون تنها نسبت به قیمت خرید سنجیده خواهد شد.
  • ** دو تحلیل بنیادی و تکنیکال در زمینه معاملات سهام شما را یاری می کنند، ولی در تحلیل تکنیکال احتمال موفقیت به مراتب بالاتر است ولی به صورت کلی در نظر داشته باشید که اگر دیدتان برای خرید یک سهم کوتاه مدت (1 الی 3 ماه) یا میان مدت (3 الی 6 ماه) است، تحلیل تکنیکال برای شما بهترین گزینه است ولی اگر برای خرید سهام مورد، افق زمانی بلندتری را ترسیم کرده اید، باید از تحلیل بنیادی استفاده کنید و از تحلیل تکنیکال، برای پیدا کردن نقاط ورود مناسب به سهم بهره بگیرید.
  • ** بزرگان بورسی می گویند که یک سهام را گران خریداری کنید و گران تر به فروش برسانید؛ یعنی این که در روندهای نزولی نیز می توان سود به دست آورد، به شرط آنکه از روند صعودی بعدی اطمینان داشته باشید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب نکات مهم معامله در بورس را به زبان ساده توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید كم كردن ميانگين در بورس چگونه است، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

دیدگاه شما نسبت به سرمایه گذاری در بورس در سال 1401 چگونه است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *