ارز دیجیتال پولکادات چیست و چه آینده ای دارد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
ارز دیجیتال پولکادات چیست

اگر در بازار رمزارزها فعالیت کرده باشید و یا اخبار این حوزه را دنبال کرده باشید، مطمئنا اسم ارز پولکادات به گوشتان خورده است؛ ولی آیا می دانید ارز دیجیتال پولکادات چیست و نحوه کار این پروژه چگونه است و در آینده چه پیش بینی های قیمتی در مورد ارزش آن وجود دارد؟ در این مطلب جدا از این که یاد می گیرید ارز دیجیتال پولکادات چیست و آیا باید روی آن سرمایه گذاری کرد یا خیر، نحوه خرید و فروش، نگهداری در کیف پول و استخراج آن را نیز یاد خواهید گرفت، پس تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

ارز دیجیتال پولکادات چیست

امروزه در عصر رمزارزها به سر می بریم و کمتر کسی است که با کریپتوها آشنایی نداشته باشد یا حداقل نام آن ها را اصلا نشنیده باشد. یکی از ارزهایی که چندی پیش با معرفی خود در بازار رمزارزها هیاهویی بپا کرد، ارز دیجیتال پولکادات بود. به صورت کلی پولکادات را می‌ توان به عنوان نسل جدیدی از بلاک چین‌ ها به حساب آورد که وظیفه‌ آن برقراری اتصال بین شبکه هایی است که مبتنی بر بلاک‌ چین هستند و نهایتا هدف آن ها ایجاد یک شبکه از بلاک چین‌ هاست که به شکل یکپارچه کار می کنند.

گفته می‌ شود پروژه پولکادات قرار است انحصاری بودن اینترنت را از بین ببرد و آن را به شکل عمومی به همه کاربران بدهد. پولکادات یک بلاک چین لایه صفر به حساب می آید که امکان انتقال انواع داده و نه فقط توکن‌ ها را فراهم می‌ کند. لذا پولکادات یک محیط اپلیکیشن چند زنجیره‌ ای است که با ساخت پاراچین‌ ها، نقل و انتقالات میان زنجیره‌ ای را ساده سازی می کند. این شبکه از ارز دیجیتال بومی به نام DOT برخوردار است که به منظور پرداخت هزینه تعامل با برنامه‌ های غیر متمرکز مورد استفاده قرار می گیرد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


جالب است بدانید که برخلاف بیت کوین، کاربرد بخش عمده ای از پروژه‌ های دیجیتالی تنها مبادله مالی نیست و رمزارز، بخشی از یک پلتفرم کاربردی محسوب می شود. این طرح‌ ها با هدف برطرف کردن مشکلات دنیای واقعی با استفاده از فناوری بلاک چین پیاده‌ سازی شده و رمزارز اختصاصی خود را دارند.

همچنین اگرچه اولین ارز دیجیتالی دنیا، به آرزوی انسان برای دیجیتالی کردن پول جامه عمل پوشاند، ولی نمی توان از محدودیت‌ های آن نیز چشم پوشی کرد. آلت کوین‌ هایی مثل پولکادات با هدف از بین بردن این مشکلات و ارائه یک سری امکانات اضافی خلق شدند. در این مطلب بنا داریم تا به صورت مفصل به رمزارز پولکادات پرداخته و درباره پلتفرم آن اطلاعاتی ارائه کنیم، پس در ادامه با مای مانی همراه بمانید؛

نحوه کار پروژه پولکادات

پولکادات این امکان را در اختیار شبکه‌ های بلاکچین‌ قرار می دهد تا به سادگی به سایر بلاکچین‌ ها وصل شوند و با استفاده از پاراچین‌ ها که ایده شبکه پولکادات و مختص به این شبکه است، فعالیت کنند. پاراچین گونه‌ ای از شبکه‌ های بلاکچین می باشد که از ساختاری خاص و متفاوت نسبت به بلاکچین برای مدیریت دیتا بهره‌ مند شده که همراه با بلاکچین به صورت موازی در اکوسیستم پولکادات اجرا می‌ گردد.

فرق پاراچین با بلاکچین اینجاست که با اتصال به زنجیره شبکه مرکزی، نیازی به تعریف نودهای مجزا نخواهد بود. این زنجیره مرکزی شبکه پولکادات، مقیاس‌ پذیری، امنیت، قابلیت همکاری و حاکمیتی پولکادات را برای پاراچین‌ ها به همراه آورده است. لذا نقش اصلی پاراچین‌ ها کمک به افزایش امنیت و اعتبارسنجی شبکه تعریف شده است.


حتما برایتان جالب است : رمز ارزهای ارزان و آینده دار بازار کریپتو


در زنجیره شبکه مرکزی پولکادات که زنجیره رله نام دارد، آدرس کلیه معاملات کنترل و بررسی شده و داده‌ ها استانداردسازی می‌ شوند تا اعضای شبکه این داده‌ ها را داده مخرب شناسایی نکنند. به علاوه، بلاکچین‌ های متصل به پولکادات از الگوریتم اثبات سهام بهره می گیرند و توانایی تصمیم‌ گیری درباره بروزرسانی کدها و نرم‌ افزارهای غیرمتمرکز خود را دارند و توکن‌ های انتخابی خود را اجرا می‌ کنند.

اهداف اصلی رمزارز DOT در شبکه پولکادات

ارز دیجیتال DOT در شبکه خود، 3 هدف اساسی را دنبال می کند که این اهداف شامل استیکینگ، مدیریت دارایی و اتصال بین بلاکچین های گوناگون می شود. آن دسته از افرادی که جزو صاحبان رمزارز DOT محسوب می شوند، کنترل کاملی بر شبکه پولکادات دارند.

این امر درست برخلاف سایر بلاکچین ها مبتنی بر پروتکل اثبات سهام است. به این ترتیب هر کاربری که توکن دات دارد، توانایی شرکت در وقایع حیاتی شبکه مثل آپدیت و ارتقاء پروتکل های شبکه را داراست و این یک قابلیت مهم از شبکه پولکادات محسوب می شود.

آیا امکان استخراج ارز پولکادات وجود دارد یا خیر؟

خیر؛ به این خاطر که الگوریتم اجماع شبکه پولکادات بر پایه پروتکل اثبات سهام طراحی شده است، تنها با خرید از صرافی‌ ها قادر هستید این ارز دیجیتالی را در اخیتار داشته باشید و امکان استخراج آن وجود ندارد.

از کجا ارز dot را خریداری کنیم؟

در زمان انتخاب بهترین صرافی دیجیتالی برای خرید پولکادات، باید اطمینان حاصل کنید که چه کارمزدهایی اعمال می‌ شود و صرافی کدام روش‌ های پرداخت را پشتیبانی می نماید. از طرف دیگر امنیت هم بایستی اولویت اصلی شما باشد، بنابراین در حالت ایده‌ آل، پلتفرم انتخابی شما یک صرافی معتبر خواهد بود. چنانچه هنوز مطمئن نیستید که رمزارز پولکادات را از کجا خریداری کنید، بهتر است نگاهی به صرافی‌ های معتبر زیر بیاندازید:

  • صرافی کراکن – Kraken
  • صرافی ای‌ تورو – eToro
  • صرافی آپ‌ هولد – Uphold
  • صرافی کوین‌ بیس – Coinbase

کیف پول برای نگهداری پولکادات

ارز دیجیتال polkadot هم در ولت های سخت افزاری و هم در ولت های نرم افزاری قابل ذخیره و نگهداری است. در این بین از معروف ترین این ولت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیف پول تراست : ولت تراست در کنار سازگاری با رمزارزهای اصلی مثل بیت کوین، اتریوم، استلار و ریپل، از رمزارز polkadot هم پشتیبانی می کند و با انواع توکن های ERC20 و همچنین BEP2 کار می کند. جالب است بدانید که این ولت به وسیله صرافی بایننس که یکی از بزرگ ترین صرافی ها در بازار رمزارزها به حساب می آید، پشتیبانی می شود، لذا امنیت آن به نسبت این که یک کیف پول نرم افزاری است، بسیار بالاست.

کیف پول پولکا : Polkawallet امکان استیکینگ و قابلیت های دیگری مثل نمودارهای رنگارنگ و تاریخچه هر اعتبارسنجی را ارائه می دهد. این ولت همچنین کاربران را به عنوان عضوی از بلاک چین، قادر می سازد تا بتوانند در تصمیمات حاکمیتی رمزارزها سهیم شوند. در این ولت از طریق اعلانات، مواردی مثل همه پرسی ها و پیشنهادها برای رمزارزها برای کاربران ارسال می شود.

کیف پول Parity Signer : کیف پول Parity Signer یک ولت آفلاین و قابل استفاده در سیستم های iOS و اندروید به حساب می آید که از ارز پولکادات نیز پشتیبانی می کند. در این ولت چندین ولت خصوصی هم می توانید ایجاد کنید ولی شاید کار با آن برای کاربران تازه کار، خیلی آسان نباشد.

کیف پول متوال Mathwall : این کیف پول در کنار این که بر روی تلفن های همراه قابلیت نصب و اجرا دارد، به صورت یک وب اپلیکیشن هم در دسترس است. همچین این ولت پشتیبانی کننده از پولکادات، به عنوان یک پسوند کروم یا ولت وب قابل استفاده است.

کیف پول لونی Lunie : یک ولت منبع باز می باشد که شرکت های امنیتی و سایبری جهانی، کنترل کد آن را بر عهده دارند. این ولت نیز به صورت موبایلی و هم به شکل تحت وب برای کاربران در دسترس است. کاربرانی که به منظور ذخیره سازی ارز پولکادات از این ولت بهره می گیرند، قادرند ضمن استیکینگ رمزارزها خود، پاداش بگیرند و نظرات خود را در مورد تصمیمات این بلاک چین، اعلام نمایند.


حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول های پولکادات برای ایرانیان


اتمیک ولت، کول ولت پرو، سیف پل، مث ولت، اکسودوس و کیف پول گواردا از دیگر ولت هایی هستند می توانید برای ذخیره و نگهداری ارز دیجیتال پولکادات از آن ها استفاده کنید.

آموزش استیکینگ در شبکه پولکادات

منظور از استیکینگ نگهداری ارز در یک ولت کریپتویی به منظور حمایت از فعالیت‌ های یک شبکه بلاکچینی است. دارندگان وجوه در عوض مشارکت و حمایت خود پاداش خواهند گرفت. استیکینگ برای ارزهای دیجیتالی مثل ارز دات کاربرد دارد که از الگوریتم گواه اثبات سهام بهره می گیرند. این الگوریتم کارآمد است و به وسیله آن، تامین امنیت شبکه به استخراج و مصرف انرژی فراوان احتیاج نخواهد داشت.

دارندگان ارز دات به منظور استیک کردن دارایی‌ های خود قادرند به دو شکل عمل کنند؛ این افراد قادرند به صورت مستقیم نود ایجاد کنند و کار خود را به عنوان اعتبارسنج شروع نمایند. مالکین رمزارز پولکادات همچنین قادرند خود به صورت مستقیم وارد این کار نشوند و نماینده‌ ای برای خود انتخاب نمایند. (این که استیک ارز دیجیتال در تراست ولت چگونه است را اینجا به زبان ساده و گام به گام توضیح داده ایم)

ارز دیجیتال پولکادات

در واقع این نماینده همه کار‌های فنی را برای آن‌ ها انجام می دهد. کسانی که از نظر فنی مهارت های بالایی ندارند، بهتر است از راه‌ اندازی نود پرهیز کنند، چرا که دردسر‌های بسیاری برای آن‌ ها ایجاد می کند. لذا شما در شبکه پولکادات مشارکت می‌ کنید و از دارایی‌ های خود درآمد به دست می آورید. اعتبارسنج‌ ها در این شبکه با تایید بلاک‌ ها درآمد به دست می آورند. سود سالانه شبکه پولکادات در حال حاضر در حدود 10 درصد در نظر گرفته شده است که البته کارمزد اعتبارسنج را هم بایستی از همان 10 درصد پرداخت کنید.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره nft به زبان عامیانه


نکته آخر در این خصوص این که باید در انتخاب اعتبارسنج‌ ها نیز نهایت دقت را داشته باشید، چرا که اگر کار خود را به خوبی انجام ندهند، مجازات می‌ شوند و شما هم در این بین متضرر می شوید. تنها تعداد معدودی از اعتبارسنج‌ ها قادرند در یک زمان در اجماع مشارکت کنند و کاندید شوند. این پروسه انتخابات نام دارد و تقریبا هر 24 ساعت یک بار انجام می‌ شود. شما هر زمان که نیاز داشته باشید می‌ توانید از استیکینگ کوین‌ های خود انصراف دهید، البته باید 28 روز صبر کنید تا دارایی‌ های شما آزاد شده و در اختیارتان قرار گیرد.

بهترین پروژه‌ های بستر پولکادات کدامند؟

تا به امروز تعداد زیادی پروژه در بستر بلاک چین پولکادات راه‌ اندازی شده است که این پروژه‌ ها در زمینه‌ های گوناگونی مثل امور مالی، بازی و … فعالیت می کنند ولی از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Phala با رمزارز اختصاصی PHA
  • Acala با رمزارز اختصاصی aUSD
  • Ternoa با رمزارز اختصاصی CAPS
  • Kusama با رمزارز اختصاصی KSM
  • Darwinia با رمزارز اختصاصی RING
  • Robonomics با رمزارز اختصاصی XRT
  • Polkastarter با رمزارز اختصاصی POLS

مزایا و معایب پروژه پولکادات

  • کاربران قادرند در اداره شبکه پولکادات مشارکت کنند.
  • دارندگان ارز پولکادات قادرند آن را اشتراک گذاری کنند تا DOT بیشتری به دست آورند.
  • دارایی‌ های کریپتو که موجب تقویت بلاک چین‌ های قابل تعامل می‌ شود، ارائه می‌ دهد.
  • توسعه‌ دهندگان قادرند از قابلیت های پولکادات و توکن DOT ​​به منظور ایجاد و راه‌ اندازی انواع جدیدی از بلاک چین بهره گیرند.
  • کاربران به جای این که گره‌ های اعتبارسنجی کامل باشند، می‌ توانند جمع‌ کننده یا فیشرمن نیز باشند. این نقش‌ ها به تخصص فنی کم تری نیاز دارند. جمع‌ کننده‌ ها تراکنش‌ های پاراچین معتبر را پیگیری می‌ کنند و این در حالی است که جمع‌ کننده ها رفتار بد را در شبکه گزارش می‌ دهند!
  • مکانیسم اجماع NPoS جدید می باشد و آینده پولکادات به همین دلیل نامشخص است.
  • مشارکت مستقیم در فعالیت‌ های شبکه مثل سهامداری یا حاکمیت، به مقادیر زیادی رمزارز پولکادات احتیاج دارد.
  • تبدیل شدن به یک اعتبارسنج، نیاز به دانش فنی بالا و تعهد زمانی دارد، لذا گره‌ ها می‌ توانند به وسیله تعداد کمی از افراد کنترل شوند.
  • وقتی که رقیب جدیدی پیدا می شود یا سرمایه‌ گذاران علاقه خود را از دست می‌ دهند، امکان دارد آلت کوین ها کاهش قیمت شدیدی را تجربه کنند.

آینده رمز ارز پولکادات

پولکادات یک پروژه جاه‌ طلبانه به شمار می رود که هدف آن تغییر ساختار شبکه جهانی تعریف شده است و تعداد زیادی از کارشناسان آن را به‌ عنوان یک راه‌ حل انقلابی به حساب می آورند که می‌ تواند صنعت بلاک‌ چین را به کلی متحول کند؛ از طرفی بنیاد وب ۳ بنیانگذار پروژه پولکادات بوده و از آن پشتیبانی می‌ کند و با توجه به نوآوری‌ ها و پیشرفت‌ های شبکه‌ های پولکادات، بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار رمزارزها آینده روشنی را برای این رمز ارز پیش‌ بینی کرده‌ اند.

البته با وجود همه این پیش‌ بینی‌ ها، به دلیل وجود نوسانات زیاد بازار کریپتوکارنسی، آینده پولکادات و ارزش واقعی آن را نمی توان به صورت قطع پیش بینی کرد، اما با در نظر گرفتن این واقعیت که چشم انداز و آینده تمام رمزرازها به شدت به وضعیت بازار رمزارزها وابسته است، پولکادات هم از این قاعده پیروی می کند. لذا چنانچه بازار رمزارزها در آینده همچنان در مسیر صعودی به کار خود ادامه دهد، ارزش توکن پولکادات هم افزایش پیدا خواهد کرد. در ادامه به پیش بینی قیمت ارز دات تا سال 2030 پرداخته ایم؛

پیش‌ بینی قیمت ارز دیجیتالی پولکادات در سال 2023 : سال 2023 یک سال صعودی برای تمام رمزرازها از جمله ارز dot به حساب می آید. این روند می‌ تواند به معنای آغاز دوره‌ ای از امیدها و وعده‌ های پر از خوش‌ بینی باشد. پیش بینی ها نشان می دهد که قیمت این ارز در پایان سال 2023، می تواند بین ۲۶ تا ۳۷ دلار باشد.

پیش‌ بینی قیمت ارز dot در سال 2024 : در دنیای رمزارزها امکان دارد در کوتاه‌ مدت اتفاقات بسیاری را شاهد باشیم. بر اساس پیش بینی ها و تحلیل تکنیکال، قیمت ارز دیجیتال پولکادات تا پایان سال 2024 می‌ تواند به 40 دلار نیز برسد.

پیش‌ بینی قیمت پولکادات در سال 2025 : سرمایه‌ گذاران حرفه‌ ای حوزه کریپتوکارنسی بیشتر برای کسب درآمد در بلندمدت سرمایه گذاری می کنند تا کوتاه‌ مدت. ارز پولکادات نیز می تواند تمام موانع را بشکند و در آزمون زمان مقاومت کند و در نیمه دوم سال 2025 به اوج قیمتی 46 دلار برسد.

پیش‌ بینی قیمت ارز dot در سال 2026 : در سال 2026 این امکان وجود دارد که یک افزایش قیمت شدید را در این ارز دیجیتال شاهد باشیم، تا جایی که قیمت آن در پایان سال 2026 به 52 دلار برسد.

پیش بینی قیمت پولکادات در سال 2030 : قیمت ارز dot می‌ تواند در نیمه اول سال 2030 به 86 دلار هم برسد. پیش‌ بینی‌ ها و تحلیل تکنیکال نشان می دهد که قیمت این ارز می‌ تواند تا 91 دلار نیز افزایش پیدا کند ولی به صورت میانگین، بالای 84 دلار مورد معامله قرار خواهد گرفت.

آیا روی پولکادات سرمایه گذاری کنیم یا خیر؟

سرمایه گذاری در پولکادات یک فرصت جذاب به حساب می آید؛ این شرکت بزرگ ترین نوآوری خود، پاراچین‌ ها را در دسامبر 2021 راه‌ اندازی کرد و رفته رفته در حال اضافه کردن جایگاه‌ های پاراچین است. از طرف دیگر درآمد غیرفعال نیز مزیت خوبی برای نگهداری توکن‌ های DOT می باشد و این در حالی است که می‌ توانید انواع گوناگونی از رمزارزها را به اشتراک بگذارید، پولکادات تمایل دارد نرخ‌ های پاداش بالاتری را نسبت به سایر پروژه ها ارائه دهد.


حتما برایتان جالب است : ارزهای دیجیتال جدید برای سرمایه گذاری


رقابت سختی که پولکادات با آن مواجه می شود، قابل تامل است. چندین پلتفرم پرطرفدار بلاک چین وجود دارد که اتریوم شناخته‌ شده‌ ترین آن ها محسوب می شود. کاردانو و سولانا هم طرفداران مخصوص به خود را دارند. امکان دارد بخواهید روی پولکادات و دیگر بلاک چین‌ های قابل برنامه‌ ریزی سرمایه‌ گذاری نمایید تا ریسک خود را کاهش دهید. روش دیگر برای ایجاد یک سبد متنوعی از رمزارزها، استیکینگ رمزارز می باشد.

لذا چنانچه تصمیم به سرمایه گذاری در پولکادات دارید، این را در نظر داشته باشید که در مراحل اولیه توسعه قرار دارد و این بدین معنی است که بهتر است آن را به عنوان یک سرمایه‌ گذاری بلندمدت لحاظ کنید تا بتوانید در بلندمدت سود بسیار خوبی از آن دریافت کنید. البته در نظر داشته باشید که مثل دیگر رمزارزها، پولکادات هم ماهیتی بی ثبات از لحاظ قیمتی دارد، پس این دور از ذهن نیست که نوسانات قیمت بسیاری را در طول سال های آینده تجربه کند و شما به عنوان سرمایه گذاری بلندمدت باید تصمیمات منطقی بگیرید و از احساسات و هیجانات ناشی از بازار دوری کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

هدف از طراحی و ایجاد ارز دیجیتالی پولکادات، اتصال بلاکچین‌ های گوناگون است و با دستیابی به این هدف و با استفاده همزمان این بلاکچین‌ ها مشکل مقیاس‌‌ پذیری حل می شود. همین موضوع نیز موجب شده است تا پولکادات به‌ عنوان رقیبی برای اتریوم که دومین ارز دیجیتال بزرگ بازار رمزارزها از نظر ارزش بازار است مطرح شود.

این رمزارز از همان ابتدای ورود خود به بازار یعنی سال ۲۰۱۹، روند قیمتی بسیار خوبی را تجربه کرد و تا سال ۲۰۲۱ رشد حدود ۲۰ برابری را به خود دید که بسیار عالی بود. از طرفی در اواخر سال ۲۰۲۰ همکاری صرافی بایننس به افزایش چشمگیر ارزش پولکادات در کنار بسیاری از آلت‌ کوین‌ های دیگر کمک شایانی کرد.

درباره موفقیت و پیشرفت رمزارز پولکادات همین بس است که توانسته در مدت زمان کمی، رتبه خوبی در بازار رمزارزها پیدا کند و جایگاه خود را بین ارزهای برتر بازار کریپتو تثبیت کند. در انتها باید گفت که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازر کریپتوکارنسی، آینده روشنی را برای پولکادات پیش‌ بینی کرده‌ اند و به رشد آن در آینده امیدهای زیادی دارند. حال باید صبر کرد و دید این پیش‌ بینی‌ ها تا چه اندازه به واقعیت نزدیک است و آیا این ارز دیجیتال می تواند سود بسیاری خوبی را برای سرمایه گذاران خود به ارمغان بیاورند یا خیر.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، به این پرداختیم که ارز دیجیتال پولکادات چیست و آیا سرمایه گذاری روی آن منطقی است یا خیر.

همچنین اگر دوست دارید همه چیز را درباره ارز دیجیتال آپتوس که اخیرا سروصدای زیادی در بازار کریپتوکارنسی بپا کرده است، بخوانید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید.

حال که دیگر می دانید ارز دیجیتال پولکادات چیست و چطور کار می کند، فکر می کنید این رمزارز گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری شما باشد یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *