نگهداری ارز دیجیتال در صرافی خوب یا بد؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی

برای فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال ابتدا باید ارز یا ارزهای مورد نظر خود را از یک صرافی معتبر ایرانی یا خارجی خریداری کنیم و در گام بعد این ارزهای دیجیتال خریداری شده، در کیف پول صرافی ذخیره خواهند شد ولی سوال اینجاست که نگهداری ارز دیجیتال در صرافی امنیت کافی دارد یا خیر؟ نگهداری ارز دیجیتال در صرافی مطمئنا به اندازه کافی امن نیست به خصوص در صرافی های ایرانی و تازه وارد! صرافی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال تعبیه شده اند و نگهداری ارز دیجیتال در صرافی مگر در حالتی که شخص نوسانگیر باشد و دائما نیاز به جابجایی ارز از کیف پول به صرافی داشته باشند، به هیچ عنوان امن نیست و امکان از دست رفتن دارایی های شما وجود دارد!

نگهداری ارز دیجیتال در صرافی

قرار دادن تمامی دارایی‌ های دیجیتال در کیف پول صرافی، امری خطرآفرین محسوب می شود، بنابراین نگهداری بلندمدت دارایی‌ های دیجیتال در کیف پول صرافی‌ ها، ایده چندان خوبی نیست. در این مطلب علت های این امر را مورد بررسی قرار داده ایم. به منظور به دست آوردن رمزارز، می بایست آن را از یک صرافی خریداری کنید، مگر این که یکی از دوستانتان به شما رمزارز بفرستد یا این که توکن‌ ها در فرآیند ایردراپ به کیف پول شما منتقل کند. صرافی‌ های رمزارز، بهترین روش جهت خریداری برخی کوین ها به حساب می آیند، ولی تعداد زیادی از افرادی که از این صرافی‌ ها استفاده می نمایند، بعد از خرید کوین‌ ها و توکن‌ های خود، اشتباه می‌ کنند! در واقع آن ها به جای انتقال دارایی‌ های دیجیتالی خود به کیف پول های شخصی، آن ها را روی کیف پول‌ های صرافی نگهداری می کنند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


استفاده از صرافی رمزارز و کیف پول، بایستی بسته به هدف شما استفاده شود. بعضی از تریدرها قصد ترید و کسب سود از نوسانات بازار را دارند که این افراد مدت زمان کوتاهی ارزهای دیجیتال خود را داخل صرافی نگه می دارند تا از کارمزد انتقالات سود خود به کیف پولشان جلوگیری گردد، از همین روی معامله گرانی که قصد معاملات پیوسته در بازار ارزهای دیجیتال را دارند و به صورت کوتاه مدت دارایی خود را داخل صرافی ها نگهداری می کنند، مشکلی سرمایه و دارایی های آن ها را تهدید نخواهد کرد، ولی کسانی که قصد نگهداری از رمزارزهای خود را به صورت بلندمدت دارند، به هیچ عنوان توصیه نداریم که دارایی خود را در صرافی ها ذخیره نمایند، بلکه می توانند ارزهای دیجیتالی خود را در یکی از کیف پول های پرطرفدار و بعضا رایگان ذخیره نمایند. البته اگر استراتژی خرید و نگهداری طولانی مدت رمزارز باشد و سرمایه اولیه نیز زیاد باشد، مطمئنا کیف پول های سخت افزاری بهترین گزینه افراد خواهند بود.

مزایای استفاده از کیف پول صرافی

با این که کیف پول های صرافی از ریسک‌ هایی برخوردار است، ولی دلیلی وجود دارد که معامله گران همواره از آن ها استفاده می کنند. زمانی که معامله رمزارز بین کیف پول های خارج از سرویس صرافی صورت پذیرد، همیشه کارمزد‌ها و هزینه‌ هایی موجود است و از میزان سود کوین‌ های شما کم خواهد کرد، لذا چنانچه معامله گران این انتقالات را به صورت ایمن انجام دهند، هر بار که سودی به دست می آورند، این سود در قیاس با صرافی‌ ها بسیار کم تر خواهد بود و این در حالی است که این روش ذخیره دارایی رمزارز در کیف پول‌ های مطمئن تر و در خارج از صرافی، امنیت بالاتری خواهد داشت ولی برای معامله گران خیلی فعال که روزانه تراکنش‌ های بسیاری را انجام می‌ دهند، این کار عملی نیست. البته این در حالی است که والت هایی مثل Shapeshift این فرآیند را ساده کرده اند ولی همچنان به نسبت انتقالات داخل یک صرافی پرهزینه می باشد.

مزیت اصلی کیف پول صرافی راحتی آن ها و بعضی مواقع انگیزه‌ هایی است که صرافی برای استفاده از والت های خود ارائه می‌ دهد. رها کردن پول در کیف پول‌ های صرافی ساده تر است و افراد به سرعت قادرند رمزارزهای خود را با سایر رمزارزهای بازار تعویض نمایند که این کار سریع تر و ارزان تر است، هرچند امنیت آن بسیار پایین تر می باشد. یک اقدام مرسوم بین معامله گران این است که تنها مقادیر کوچک‌ تر را در والت های صرافی نگهداری می کنند و اکثریت دارایی‌ های دیجیتالی خود را به صورت ذخیره آفلاین و جداگانه نگه می دارند.

معایب استفاده از کیف پول صرافی

عیب بزرگ والت های صرافی در ساختار متمرکز آن ها خلاصه می شود. این ساختار دسترسی آسانی به هکرها می دهد و آن ها به سادگی می‌ توانند تازه واردانی را که امکان دارد مقادیر برجسته‌ ای پول را در رمزارزهای گوناگون سرمایه‌ گذاری نمایند، شناسایی کنند. بدون وجود یک بلاکچین به منظور توزیع فعالیت خود در میان میلیون‌ ها نود، یک نقطه تکی شکست وجود دارد که چنانچه ایجاد شود، تمامی اطلاعات حساس و دارایی‌ های شما در داخل کیف پول آن صرافی در خطر قرار خواهد گرفت.

حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری کدام است؟

به علاوه هر صرافی تنها از ارز‌های خاصی برخوردار است و پروژه‌ های مهیج و جدید به صورت معمول زمان نیاز دارد تا در صرافی‌ های پرطرفداری مثل بایننس و بیترکس تبدیل شوند و این در حالی است که این صرافی‌ ها بزرگ ترین مقدار کوین برای ترید را در اختیار دارند، ولی به صورت جدی هدف هکر‌های بدکار قرار می گیرند. این صرافی‌ ها می توانستند لایه‌ هایی از پروتکل‌ های امنیتی را به سیستم‌ های خود اضافه کنند، ولی فقط زمان می گوید که آیا آن ها می توانند که از ضرر‌های دیگر ممانعت به عمل آورند یا خیر.

خطرات صرافی‌ های ارزهای دیجیتال

خطرات مالی صرافی رمزارزها را می‌ توان به 5 نوع اصلی تقسیم‌ نمود. این خطرات مشابه با خطرات موجود در صرافی بیشتر دارایی‌ های دیگر نیز است که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم؛

  • ** ریسک بازار : این مورد در واقع به احتمال افزایش یا کاهش قیمت کوین مورد نظر اشاره ددارد.
  • ** ریسک اعتبار : احتمال این که پروژه رمزارز مورد نظر نتواند به تعهدات خود پاسخ مناسبی دهد.
  • ** ریسک قانونی : احتمال بروز اتفاقات منفی و تاثیرگذار در رابطه با قوانین را این مورد بیان می کند. به عنوان مثال ممنوعیت انجام معاملات رمزارزها در این دسته‌ بندی قرار دارد.
  • ** ریسک نقدینگی : در خصوص با صرافی‌ های دیجیتالی این موضوع حائز اهمیت است که معامله‌ کننده نتواند دارایی‌ های خود را به ارزهای سنتی مانند دلار، ین یا پوند تبدیل نماید.
  • ** ریسک عملیاتی : به ریسکی می گویند که معامله‌ گر نتواند به انجام معاملات، واریز یا برداشت پول خود از کیف پول رمزارز بپردازد.

یکی از حوزه‌ های اصلی که مسئولان توجه خاصی به آن دارند، پولشویی و احتمال استفاده از رمزارزها به وسیله مجرمان است. تریدرها باید این را در نظر داشته باشند که رمزارزها به روش های گوناگونی قابل انتقال هستند و مسئولان و مقامات مربوطه قادرند دارایی آن ها را مورد پیگیری قرار دهند تا از نحوه کسب رمزارز و همچنین فردی که رمزارز از وی دریافت می‌ شود، اطلاع یابند.

دلیل عدم نگهداری ارزهای دیجیتال در کیف پول صرافی چیست؟

1) خطر هک کردن

هک کردن صرافی‌ ها بسیار رایج است و به علت عدم نظارت قانونی، زمانی که یک کوین به وسیله هکرها دزدیده شود، برای برگرداندن آن ها نمی‌ توان کاری صورت داد. لذا مالکان اصلی کوین‌ قادر نخواهند بود دارایی‌ های دیجیتال خود را از صرافی دریافت نمایند. هرچند بلاکچین خود بسیار ایمن و اساساً غیر قابل هک می باشد، ولی ماهیت متمرکز صرافی‌ ها موجبات آسیب‌ پذیری آن ها را فراهم کرده است.

2) عدم مالکیت

با این که می‌ توانید کوین یا توکن خریداری شده از صرافی‌ های رمزارز را در کیف پول صرافی خود نگهداری نمایید، ولی در حقیقت مالک آن کیف پول نخواهید بود. کیف پول‌ های صرافی متفاوت از کیف پول های شخصی است، چرا که کیف پول‌ های صرافی در بهترین حالت تنها کیف پول گرم به حساب می آیند. چنانچه اتفاقی برای صرافی رخ دهد، شما هیچ گونه کنترلی بر دارایی‌ های دیجیتال خود نخواهید داشت، چرا که آن ها در اختیار شما نخواهند بود، بلکه به صرافی تعلق خواهند داشت.

حتما برایتان جالب است : صرافی ایرانی برای ترید ارز دیجیتال

در واقع این یکی از دلایلی است که عرضه های اولیه ارز دیجیتال به مشارکت‌ کنندگان خود می‌ گویند، به منظور دریافت توکن از کیف پول‌ های صرافی استفاده نکنند. در صرافی‌ های ارز دیجیتال، مشارکت‌ کنندگان عرضه های اولیه به کلیدهای خصوصی‌ خود دسترسی ندارند، از همین روی چنانچه کوین یا توکن‌ به آدرس‌ های صرافی فرستاده شوند، مشارکت‌ کننده دیگر قادر نیست به آن ها دسترسی پیدا کند.

3) عدم نظارت قانونی

صرافی‌ های دیجیتالی چیزی بین متمرکزسازی و نامتمرکزسازی هستند. جالب است بدانید که هدف اصلی بلاکچین و ارز دیجیتال، تمرکززدایی می باشد ولی با این وجود صرافی‌ ها به صورت متمرکز فعالیت می کنند که این موضوع موجب شده است تا یکسری مسائل و مشکلاتی به وجود آید. امروزه دنیای رمزارزها کمی شبیه غرب وحشی است، هیچ کس مسئولیت آن را بر عهده ندارد و قوانین زیادی برای آن وجود ندارد. این بدین معنی است که در شرایطی مانند یک صرافی ارز دیجیتال در کره جنوبی، دارایی‌ ها امکان دارد مسدود شوند!

نگهداری رمز ارز در صرافی

هرچند صاحبان صرافی‌ همواره به مشتریان خود می‌ گویند که دارایی‌ های دیجیتال آن ها در امنیت کامل نگهداری خواهد شد، ولی نمی‌ توانند این امر را تضمین نمایند. همچنین، به علت ماهیت ارزهای دیجیتال، صرافی هیچ گونه مسئولیتی در قبال بازگرداندن پول به مشتریان خود ندارد! هیچ هیئت نظارتی بر صرافی‌ های رمزارز نظارت ندارد تا مسئول بازپرداخت پول‌ های از دست رفته مشتریان باشد و همین طور بیمه‌ ای در صورت وقوع هر گونه اتفاق در نظر گرفته نشده است.

نکات مهم در خصوص استفاده از کیف پول‌ های صرافی دیجیتال

  • 1) تلاش کنید در خصوص خدمات کیف پول صرافی‌ های رمزارز، به صورت کامل تحقیق کنید و مزایا و معایب آن ها را مورد بررسی دقیق قرار دهید.
  • 2) ارزهای دیجیتالی خود را در حساب‌ های گوناگونی قرار دهید تا در صورت هک شدن یکی از آن‌ ها، همه دارایی های دیجیتالی خود را از دست نداده باشید.
  • 3) کیف پول‌ های کاغذی ارزان‌ تر از کیف پول‌ های سخت‌ افزاری اند و قادرید به منظور ذخیره ارزهای دیجیتالی خود از آن‌ ها نیز کمک بگیرید.
  • 4) در زمان استفاده از تلفن هوشمند خود، از یک شبکه خصوصی مجازی استفاده نمایید تا با امنیت بالاتری معامله کنید.
  • 5) در نظر داشته باشید که برای نگهداری ارز دیجیتال در هیچ کیف پولی کارمزد کسر نخواهد شد. لذا به منظور انتقال ارز دیجیتال به کیف پول یا برداشت از آن، تنها باید کارمزد شبکه را بپردازید و هزینه دیگری وجود ندارد.
  • 6) کیف پول صرافی‌ ارز دیجیتال به صورت خودکار فریز دارایی ندارند و تمامی صرافی‌ ها از این امکان پشتیبانی نمی کنند. البته باید در نظر داشته باشید که در صرافی بایننس امکان فریز کردن بعضی از رمزارزها مثل ترون وجود دارد.
  • 7) در زمان کار با کیف پول‌ های صرافی باید جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. آن‌ ها به‌ نوعی سیستم‌ های ذخیره‌ سازی پایگاه داده مرکزی به حساب می آیند که می‌ توانند در موقعیت‌ های گوناگونی در موقعیت خطر قرار گیرند. آن‌ ها به اندازه پلتفرم‌ های خود ارزهای دیجیتال امنیت ندارند و در زمان انجام معاملات ارزهای دیجیتال می بایست با دقت و امنیت بالایی کار خود را پیش ببرید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار رمزارزها به بی‌ ثباتی مشهور است و این موجب می‌ شود تا سرمایه گذاران علاقه‌ ای برای سرمایه‌ گذاری بلند مدت در این بازارها نداشته باشند، ولی همین سرمایه گذاران در زمان نوسانات کوتاه مدت یا میان مدت، در این بازار حظور پیدا خواهند کرد. این تریدرها به صورت معمول در پوزیشن‌ های شورت قرار می گیرند، ولی در سایر اوقات سرمایه خود را در یک ارز با ثبات‌ تر از بیت کوین، مثل دلار یا تتر نگهداری می کنند.

برای این معامله گران، نگه داشتن ارز در صرافی وقتی که قصد ترید دارند، منطقی خواهد بود. ولی با این وجود چنانچه به منظور باز کردن پوزیشن‌ های مورد نظر خود زمان کافی در اختیار دارید، بهترین کار این است که سرمایه‌ خود را به صورت آفلاین نگهداری کنید. بنابراین می توان این طور گفت که نگه داشتن دارایی های دیجیتالی و رمزارزی در کیف پول صرافی ارز دیجیتال، کار درستی نیست و بهترین روش جهت ذخیره دارایی‌ های دیجیتالی این است که شما کیف پول شخصی خودتان را داشته باشید و دارایی‌ های دیجیتال خود را در آن جا نگهداری نمایید. البته این را هم مجددا تاکید می کنم که کیف پول های سخت افزاری یا همان کیف پول های سرد که دارایی های شما را به صورت آفلاین ذخیره می کنند، بهترین گزینه برای نگهداری از ارزهای دیجیتال مختلف می باشند ولی این کیف پول ها رایگان نیستند و باید برای خرید آن ها، کمی هزینه کنید.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مقاله در مورد این که نگهداری ارز دیجیتال در صرافی خوب است یا بد توضیحاتی را ارائه دادیم.

اگر دوست دارید همه چیز درباره سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال را یکجا یاد بگیرید، از این مطلب جامع تر پیدا نخواهید کرد.

به نظر شما نگهداری ارز دیجیتال در صرافی کار عاقلانه ای به حساب می آید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *