تاثیر مرج بر قیمت اتریوم چگونه است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
تاثیر مرج بر قیمت اتریوم

تاثیر مرج اتریوم بر قیمت چگونه است؟ اینکه تاثیر مرج بر قیمت اتریوم به چه شکل خواهد بود، در حال حاضر موضوع اصلی بسیاری از معامله گران حوزه کریپتوکارنسی است؛ مرج یا همان ادغام و یا همان بروزرسانی شبکه اتریوم و انتقال از اثبات کار به اثبات سهام، در حال حاضر داغ ترین موضوع در بازار رمزارزها به حساب می آید و همه به دنبال این هستند که در یابند، تاثیر مرج بر قیمت اتریوم چگونه است و الان زمان مناسبی برای خرید و فروش اتریوم است یا خیر؟ در این مطلب همه چیز درباره ادغام اتریوم و اثرات احتمالی آن را بررسی کرده ایم.

تاثیر مرج بر قیمت اتریوم

بلاکچین اتریوم به صورت رسمی به مکانیسم اجماع اثبات سهام انتقال پیدا کرد. بروزرسانی اتریوم سرانجام در 15 سپتامبر در حدود ارتفاع بلوک 15537391 انجام شد. جالب است بدانید که ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران پروتکل، مرج را لحظه ای بزرگ برای اکوسیستم اتریوم دانست؛ داده ها نیز نشان می دهد که هش ریت شبکه، از بیش از 807 تراهش در ثانیه در ساعاتی قبل به کم تر از 750 تراهش در ثانیه دقایقی پس از رویداد کاهش پیدا کرده است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


در قیاس با هفته گذشته، این طور به نظر می آید که نرخ هش به آن صورتی که پیش‌ بینی می‌ شد کاهش نیافته است. اتریوم بلافاصله بعد از ادغام به عنوان یک بلاکچین اثبات کار متوقف شد، ولی تمامی ماینرها با این انتقال همسو نشدند. به همان صورت که پیش تر به وسیله Bitcoin.com News گزارش شده بود، انتظار می رود ماینرهای گوناگون The Merge به استخراج دیگر دارایی‌ ها مثل ETHW و همچنین جایگزین‌ های PoW ادامه دهند.

تاثیرات مرج بر اتریوم

ادغام یکی از اصلی ترین بروزرسانی ها در تاریخ شبکه اتریوم به حساب می آید و گمانه‌ زنی‌ های زیادی درباره تاثیرات این بروزرسانی بر وضعیت شبکه اتریوم و قیمت توکن اتر در بازار مطرح می‌ شود. بعضی از این پیش بینی ها اشتباه و بعضی دیگر با ابهام همراه اند و بایستی صبر کرد و دید تاثیرات آن در آینده به چه صورت رقم خواهد خورد.

کارمزد تراکنش‌ های اتریوم کاهش نمی‌ یابد : ادغام شبکه اتریوم بر کارمزدهای شبکه تاثیری نخواهد داشت. لذا این طور انتظار می رود در بروزرسانی های بعدی شبکه اتریوم، از جمله شاردینگ، کارمزدهای این شبکه تا تا حدود زیادی کاهش پیدا کند، ولی این بروزرسانی تا سال ۲۰۲۳ اتفاق نمی افتد و امروزه بهترین روش برای استفاده از شبکه اتریوم با کارمزدهای کم تر، استفاده از راهکارهای لایه دوم مثل پالیگان و آربیتروم می باشد.

تاثیر ناچیز مرج اتریوم بر سرعت شبکه : در شبکه اثبات کار اتریوم، میانگین زمان استخراج هر بلاک ۱۳ تا ۱۴ ثانیه بود، ولی در شبکه اثبات سهام، هر بلاک به طور میانگین در ۱۲ ثانیه استخراج می‌ شود. این امر موجبات افزایش اندک سرعت شبکه را فراهم خواهد کرد، ولی این تاثیر به اندازه ای نیست که برای کاربران نهایی اتریوم چشمگیر باشد. لذا به منظور بهبود وضعیت سرعت تراکنش‌ ها، همچنان می بایست برای شاردینگ اتریوم صبر کنیم.

آیا قیمت اتریوم بعد از ادغام افزایش می یابد؟

اظهارنظر در خصوص با تاثیر مرج روی قیمت اتریوم خیلی ساده نیست. قیمت رمزارزها تابع چندین عامل گوناگون می باشد که مرج یکی از این عوامل است. البته جامعه اتریوم در سالیان اخیر ادغام را به‌ عنوان یک بروزرسانی مهم و بزرگ در شبکه مطرح کرده است. ادغام اتریوم کاهش چشمگیر مصرف انرژی را به همراه خواهد داشت و اتریوم را به یک ارز دیجیتال سبز تبدیل خواهد کرد.


حتما برایتان جالب است : توکن های بر بستر اتریوم کدامند؟


همچنین سهام‌ گذاری اتریوم موجب خروج قسمتی از توکن‌ های اتر از بازار خواهد شد. عامل مثبت دیگر، کاهش تورم اتریوم به حساب می آید. پس از مرج، پاداش بلاک اتریوم کاهش یافته است و سرعت تولید اترهای جدید تا ۹۰ درصد کم تر شده است. نهایتا می توان گفت که کاهش عرضه به‌ عنوان محرکی برای افزایش قیمت عمل می کند. امکان دارد تمام این عوامل نویدبخش افزایش قیمت اتریوم در آینده نزدیک باشد.

البته این را هم باید در نظر داشته باشید که هیچ تضمینی برای این موضوع وجود ندارد. با وجود اظهارنظرهای متفاوت در مورد بهتر بودن اثبات سهام یا اثبات کار، دیدگاه کلی فعالان حوزه رمزارزها نسبت به مرج اتریوم مثبت می باشد. بنابراین باید کمی صبر کنیم تا ببینیم که تغییر مکانیزم اجماع اتریوم در ماه‌ ها و سال‌ های آینده چه تاثیراتی بر اتریوم دارد.

آیا قیمت اتریوم بعد از مرج کاهش خواهد یافت؟

هرچند قیمت اتریوم نوسان بسیاری را در آستانه ادغام بزرگ خود به خود دیده است، بعضی کارشناسان بر این باورند که افزایش قیمت اخیر فدر قط اثر رفتارهای هیجانی کاربران اتفاق افتاده و به محض انجام پروسه ادغام با فروکش کردن هیجان مردم قیمت نیز رفته رفته کاهش پیدا خواهد کرد. بعضی از متخصصان در مورد خطرهای احتمالی این ادغام در بحبوحه استفاده زیاد کاربران با حدود ۱.۳ میلیون تراکنش روزانه در بیش از ۳۴۰۰ برنامه کاربردی فعال هشدار داده اند.

هم زمان بعضی از پروتکل های تامین مالی غیرمتمرکز مثل آوه حتی پیش از انجام ادغام وام گیری اتریوم را تعلیق کرده اند تا از مشکلات احتمالی برای کاربران خود جلوگیری کنند. کوین بیس، بزرگترین صرافی آمریکا نیز اعلام کرده در طول زمان ادغام برداشت و سپرده گذاری توکن های مبتنی بر بلاکچین اتریوم را به صورت موقتی متوقف می کند. به صورت معمول این گونه توقف ها بر قیمت رمزارزها تاثیر کوتاه مدت خواهد گذاشت و کاربران می بایست در این خصوص هوشیاری لازم را داشته باشند. دلایل این موضوع را در این بخش بررسی کرده ایم؛

دلیل 1: سیاست‌ های تهاجمی فدرال رزرو

یکی از مسائلی که ممکن است به ریزش قیمت اتریوم بعد از مرج منتهی گردد، رویدادهای کلان اقتصادی و معیارهای ماکرو و عمدتا سیاست‌ های انقباضی فدرال رزرو به حساب می آید. هفته گذشته، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو از تعهد بانک مرکزی برای مهار تورم سخن گفت و خاطرنشان کرد این کار تا زمانی که تورم متوقف شود، ادامه دارد.


حتما برایتان جالب است : سرمایه گذاری در ارز دیجیتال اتریوم


به عبارتی پاول و همکارانش در جلسه سیاست‌ گذاری ماه سپتامبر خود، نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش دادند. افزایش نرخ بهره در چند ماه اخیر، تاثیر منفی بر اتریوم گذاشته است. بازار رمزارزها در مدت اخیر با توجه به کم شدن نقدینگی در بازار، همبستگی شدیدی با شاخص‌ های بازار سهام داشته است.

برای مثال روز گذشته، ضریب همبستگی روزانه بین اتریوم و شاخص نزدک به ۰.۸۵ رسید. لذا با توجه به این که فدرال رزرو نرخ بهره را ۰.۷۵ درصد دیگر افزایش داد، شاهد کاهش قیمت اتریوم و سایر دارایی های پرریسک در روزها و هفته های آینده خواهیم بود.

دلیل 2: فشار فروش احتمالی پس از انجام مرج اتریوم

مطابق با داده‌ های Deribit که به وسیله پلتفرم تحلیلی گلسنود گردآوری شده است، تا پیش از بروزرسانی مرج پیش‌ بینی بیشتر تریدرها درباره قیمت اتریوم صعودی می باشد. برخی از تریدرهای بازار آپشن اتریوم پیش‌ بینی می‌ کنند قیمت اتریوم تا زمان بروزرسانی مرج از سطوح کنونی ۱۵۴۰ دلار به ۲۲۰۰ دلار برسد. حتی برخی بر این باورند که قیمت اتریوم می‌ تواند بعد از این بروزرسانی به 8 هزار دلار برسد!


حتما برایتان جالب است : تبدیل بیت کوین به اتریوم + راهکار عملی و ساده


با این وجود درباره اتفاقاتی که پس از بروزرسانی شبکه قرار است رخ دهد، به هیچ وجه چنین شور و هیجانی وجود ندارد. جالب است بدانید که شاخصی به نام “لبخند نوسانات ضمنی معاملات باز بازار آپشن” وجود دارد که دید تریدرها نسبت به بازار را نشان می دهد. این عبارت ترجمه عبارت انگلیسی Options Implied Volatility Smile می باشد که به اختصار OIVS نام دارد.

تاثیر مرج اتریوم بر قیمت

اندیکاتور OIVS، نوسانات ضمنی بازار آپشن با استرایک‌ های گوناگون باتوجه به تاریخ انقضای خاص خود را نشان می دهد و دید تریدرها نسبت به بازار را به تصویر می کشد. در نمودار انقضای قراردادهای آپشن که به تاریخ ۳۰ سپتامبر مربوط است، شیب و شکل لبخند به تریدرها کمک می‌ کند تا ریسک بازار را ارزیابی کنند و قرارداد‌های آپشن موجود را قیمت‌ گذاری کنند که در حال حاضر شیب این خط خیلی زیاد و قدرتمند نیست!

آیا امکان برداشت سهام اتریوم وجود دارد؟

این اتفاق فورا رخ نخواهد داد و Staked ETH حدودا برای 6 تا 12 ماه بر روی بیکن چین قفل باقی می ماند تا وقتی که ارتقا شانگهای صورت پذیرد و بعد از ارتقای از پیش برنامه‌ ریزی شده شانگهای این برداشت‌ ها فعال خواهند شد.

آیا مرج اتریوم میتواند، آفلاین شدن این شبکه را به همراه دارد؟

خیر؛ این شبکه در طول ادغام هم فعالیت خود را خواهد داشت، ولی با این وجود این امکان وجود دارد که تعداد زیادی از صرافی های معتبر تا وقتی که مرج آن انجام شود، سپرده‌ ها و برداشت‌ های این شبکه را به صورت موقتی و برای چند ساعت متوقف کنند.

آیا اتریوم قصد استفاده از شارد چین را دارد؟

خیر؛ مطابق با اخبار چنین انتظاری می رود که شارد چین تا سال 2023 اجرایی گردد.

آیا مرج، کاهش گس فی اتریوم را به همراه دارد؟

خیر؛ تغییر رویه از اثبات کار به اثبات سهام چیزی را درباره شبکه عوض نخواهد کرد که منجر به کاهش هزینه‌ های گس فی گردد.

فقط با بهبودهای بعدی، از جمله ارتقای اشتراک گذاری در سال 2023 است که با تولید موازی بلوک‌ ها، توان عملیاتی اتریوم به صورت قابل توجهی افزایش و کارمزدها کاهش پیدا خواهد کرد.

آیا مرج قادر به افزایش زمان ادغام تراکنش‌ های اتریوم است؟

خیر؛ مرج در حقیقت زمان ادغام تراکنش‌ های اتریوم را کمی کاهش می دهد. در صورت اثبات کار، اتریوم هر 12-14 ثانیه یک بلاک به وجود می آورد.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال etc | همه چیز درباره ارز دیجیتال اتریوم کلاسیک


به دنبال مرج، هر 12 ثانیه یک بلوک جدید به وجود می آید و این بدین معنی است که چیزی در حدود بیش از 10 درصد سریع‌ تر از پیش انجام خواهد شد. لذا تراکنش‌ ها در بیشتر موارد تقریباً 10 درصد سریع‌ تر تایید خواهند شد.

آیا مرج اتریوم بر روی بازار رمزارز اثر دارد؟

اتریوم یکی از ارزهای دیجیتالی معروف و محبوب بازار کریپتوکارنسی به حساب می آید، بنابراین می توان این طور گفت که قطعا تاثیر اتریوم بر روی بازار رمزارزها یک امر طبیعی خواهد بود.

ماینرها بعد از مرج چه می‌ کنند؟

ماینرهای اتریوم قادر نیستند بعد از ادغام به امنیت شبکه کمک کنند و بدین شکل، پاداش بلوک را دریافت نمی کنند. امکان دارد بعضی از ماینرها به سایر سکه های اثبات کار استخراج‌ شده به وسیله GPU مثل اتریوم کلاسیک و Ravencoin تغییر رویه دهند.

آنها همچنین امکان دارد سخت افزار خود را به دیگر فعالیت‌ های فشرده GPU، مثل یادگیری ماشینی یا رندر مزارع اختصاص دهند. همچنین احتمال ایجاد یک فورک POW Ethereum وجود خواهد داشت که به استخراج‌ کنندگان اجازه می‌ دهد عملیات خود را انجام دهند.

آیا مرج، APR را افزایش می دهد؟

سایت Ethereum.org اشاره می کند که بازدهی سهام به احتمال زیاد بعد از مرج اتریوم افزایش پیدا می کند، چرا که کارمزد تراکنشات به جای ماینرها به اعتبارسنجی‌ ها اختصاص پیدا خواهد کرد. این سایت همچنین پیش بینی کرده است که APR برای سهام در اتریوم، بعد از ادغام به 7 درصد افزایش خواهد یافت.


حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال زیلیکا چیست و چه آینده ای دارد؟


تحقیقات اوایل سال جاری به وسیله کوین بیس پیش‌ بینی کرد که بازده سهام به بیش از 9 تا 12 درصد در آوریل افزایش پیدا می کند. مطابق با این واقعیت که پاداش سهام زنجیره بیکن بین 4.3 الی 5.4 درصد می باشد.

آیا مرج همان ETH 2.0 می باشد؟

در حال حاضر اتریوم 2 به عنوان لایه اجماع فعالیت می کند و این در حالی است که زنجیره اصلی POW به عنوان لایه اعدام شناخته می شود.

برای اجرای یک گره، به چند اتریوم احتیاج خواهید داشت؟

بعد از مرج، همچنان می بایست حداقل 32 ETH به منظور فعال کردن اعتبار سنج خود شرط‌ بندی نمایید؛ با این وجود شما همچنین می‌ توانید اعتبارسنجی را به وسیله سهام‌ بندی ادغام‌ شده، پلتفرم‌ های staking-as-a-service و صرافی‌ های متمرکز با سایر افراد اشتراک گذاری کنید. چنانچه 32 ETH برای سهام ندارید، قادرید گره‌ ای را اجرا کنید که بلوک‌ هایی را پیشنهاد نمی کند.


نتیجه گیری و کلام پایانی

تعداد زیادی از تحلیلگران بازار بر این باورند که قیمت اتریوم قرار است روند افزایشی به خود بگیرد و برای اثبات ادعای خود دو دلیل اصلی را مطرح کرده اند؛ آن ها می گویند با کاهش ردپای کربن، افراد بیشتری جذب سرمایه گذاری روی اتریوم خواهند شد و با سرمایه‌ گذاری بیشتر، قیمت این ارز دیجیتالی نیز بیشتر خواهد شد. دلیل دیگری که تحلیلگران آن را مطرح می‌ کنند، آن است که با ادغام شبکه اتریوم، استخراج کنندگان دیگر احتیاجی به فروش اتریوم ندارند.

گزارشات گوناگونی از شرکت‌ ها و سرمایه گذاران در دسترس است که می‌ گویند به علت عدم رعایت استانداردهای زیست محیطی، آن ها روی اتریوم سرمایه گذاری نخواهند کرد. حال آنکه همین شرکت‌ های بیان کرده اند که استراتژی خود را تغییر داده اند و تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در اتریوم دارند. بنابراین اگر همچین موضوعاتی درست باشد، ارزش کلی این ارز دیجیتال بایستی در روند افزایشی قرار گیرد.

همچنین ساخت برنامه‌ های کاربردی در اتریوم ارزان‌ تر خواهد شد و استعدادهای فنی بیشتری را به سمت بلاکچین خواهد کشاند که این استعداد بیشتر، نوآوری بالاتری را به همراه خواهد داشت و این بدین معنی خواهد بود که افراد بیشتری روی اتریوم سرمایه گذاری خواهند کرد. موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید اینجاست که در بلاک چین‌ های اثبات کار، استخراج کنندگان به صورت معمول بیشتر ارزهای دیجیتالی را که از استخراج به دست می‌ آورند، به فروش می رسانند. این کار به صورت معمول به منظور پوشش دادن هزینه‌ های انرژی ناشی از عملیات استخراج، در دستور کارشان قرار می گیرد.

لذا می توان این طور گفت که همین فروش و عرضه گسترده موجب خواهد شد که قیمت اتریوم روند کاهشی به خود بگیرد. زمانی که قیمت مصرف انرژی برای استخراج کم شود، استخراج کنندگان دیگر احتیاجی به فروش دارایی های خود نخواهند داشت و بنابراین با فروش و عرضه کم تر، قیمت این دارایی دیجیتالی بیشتر خواهد شد.

در این میان تحلیلگرانی هم هستند که نظر متفاوتی دارند و می‌ گویند با مرج اتریوم این امکان وجود دارد که در کوتاه مدت و به صورت هیجانی قیمت اتریوم بیشتر شود اما در بلندمدت روند صعودی و نزولی قیمت آن با نوسانات بازار همراه خواهد شد و بازار و به خصوص روند قیمتی ارز دیجیتال بیت کوین می تواند به عنوان رهبر بازار، نقش تعیین کننده ای را در قیمت اتریوم و سایر آلت کوین ها ایفا کند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب موضوع تاثیر مرج بر قیمت اتریوم را مورد بررسی قرار دادیم؛

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین ارزها برای استیک کدام است ، توصیه داریم همین الان این مطلب را مطالعه فرمایید؛

تاثیر مرج بر قیمت اتریوم از نظر شما چگونه است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *