همه چیز درباره nft به زبان عامیانه

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
همه چیز درباره nft

nft ها دارایی های نسبتا جدید و جذابی هستند که در حال حاضر ترند بازار ارزهای دیجیتال به حساب می آیند و ارزهایی که در این حوزه فعالیت می کنند، با اقبال سرمایه گذاران و معامله گران مواجه شده اند؛ به همین خاطر در این مطلب تصمیم گرفتیم همه چیز درباره nft را به زبان ساده بررسی کنیم تا اگر شما هیچ چیز درباره ان اف تی ها نمی دانید، در اینجا یاد بگیرید که nft چیست، چطور کار می کند و چطور می توانید آن را خرید و فروش و یا ایجاد کنید؛ پس برای یادگیری همه چیز درباره nft فقط کافیست تا انتها با مای مانی همراه بمانید.

همه چیز درباره nft

هر کسی می‌ تواند یک کپی از اثر شما را در کامپیوتر خود داشته باشد و با دانلود آن اثر، هیچ حق مالکیتی هم به شما بپردازد. این طور فرض کنید که تابلو نقاشی رنگ روغن کشیده باشید و بخواهید آن‌ را بفروشید؛ در مثال اول یعنی عکس و در مثال دوم، تابلو نقاشی، هر دو را می‌ توانید به یک NFT تبدیل کنید و با این تبدیل، حتی با از بین رفتن کالای فیزیکی (در اینجا تابلو نقاشی) خود اثر در قالب یک NFT از بین نمی‌ رود و حق مالکیت آن در اختیار صاحب اصلی NFT حفظ خواهد شد.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


به زبان ساده تر اگر تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل و آن عکس در قالب یک NFT به فروش برسد، این عکس شناسانامه منحصر به فردی خواهد داشت که حتی کپی‌ های آن هم برابر با اثر اصلی نخواهند بود. بدین شکل، حتی یک عکس با فرمت JPEG هم می تواند به یک NFT تبدیل و فروخته شود. در واقع NFT به دارایی دیجیتالی گفته می شود که مثل آثار هنری قابل جمع‌ کردن باشد. این دارایی دیجیتال، ارزش خود را به شکل نوعی از رمزارز حفظ خواهد کرد.

در واقع همان طور که یک فرش دستبافت یا تابلوی نقاشی، ارزش خود را در طول زمان حفظ می‌ کند و نوعی سرمایه‌ گذاری محسوب می شود، در خصوص با NFT هم همین موضوع صادق است که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد. خود واژه NFT به معنای ژتون یا توکن غیر قابل معاوضه است که به انگلیسی non-Fungible Token | NFT نام گذاری شده است و در حقیقت، توکنی دیجیتال و نوعی ارز دیجیتال مثل بیت‌ کوین و اتریوم است، ولی برخلاف یک سکه استاندارد در بلاک چین بیت‌کوین، NFT منحصر به فرد است و نمی‌ توان آن‌ را معاوضه کرد. در ادامه بیشتر در مورد نحوه کار این رمزارزهای خاص صحبت خواهیم کرد؛

NFTها چگونه کار می کنند؟

NFTها بخشی از بلاک چین اتریوم به حساب می آیند، بنابراین می توان این طور گفت که ژتون‌ هایی هستند که اطلاعات اضافه‌ ای در آن‌ ها ذخیره شده است. البته امروزه صدور توکن‌ های NFT در شبکه‌ های بلاک چین دیگر مثل بایننس هم امکان پذیر است. اطلاعات اضافه شده به توکن‌ های غیر قابل معاوضه، بخش مهم توکن‌ ها را تشکیل می‌ دهند و موجب می‌ شوند تا هنر، موسیقی، ویدیو و مواردی از این دست را با فرمت‌ های گوناگون عکس، فیلم و موسیقی پوشش دهند.


حتما برایتان جالب است : رمزارزهای هوش مصنوعی


به این خاطر که این ارزهای دیجیتالی، ارزشی را در خود حفظ و نگهداری می‌ کنند، می‌ توان آن‌ ها را مورد معامله قرار داد و مثل انواع دیگر آثار هنری، این ارزش توسط بازار و مکانیزم عرضه و تقاضا تنظیم خواهد شد. البته با توجه به مطالب بالا نمی‌ توان گفت که تنها یک نسخه دیجیتال از اثر هنری NFT در بازار وجود دارد.

همان طور که تابلوهای نقاشی اصیل و کپی‌ شده در دنیا به چشم می خورند و معامله می‌ شوند، مشابه‌ آن‌ هم برای ‌NFTها وجود دارد که همگی به ارزش NFT اصلی (اصیل) نیستند. البته باید در نظر داشت که با دانلود یک عکس نمی‌ توانید صاحب آن شوید، به این خاطر که این عکس، اطلاعات ذخیره شده‌ ای را به همراه ندارد که بتواند قسمتی از بلاک چین اتریوم باشد!

ایا nft قانونی است؟

کد NFT یک دارایی با امضای دیجیتالی از طرف سازنده‌ آن می باشد که با کمک رمز در هر سرور، مرورگر یا سیستم‌ عاملی احراز هویت را انجام می‌ دهد و آن را به روشی غیرمتمرکز تایید می‌ کند؛ لذا در این فضا هیچ سازمانی مسئول میزبانی NFT نیست. به عنوان مثال چنانچه یک NFT برای بلیت یک کنسرت ساخته شود، نیاز نیست آن بلیت از طریق پلتفرم‌ های فروش بلیت مانند ایران کنسرت مورد تایید قرار گیرد، به این خاطر که به سادگی امکان تایید آن در شبکه بلاک چین فراهم خواهد بود.

نحوه محاسبه ارزش یک توکن‌ غیر مثلی

ارزش یک توکن غیر مثلی متاثر از 4 فاکتور مختلف است که شامل کاربری و استفاده، تاریخچه مالکیت، ارزش آتی و ریسک نقدشوندگی می شود. بسته به آن دارایی که توکن غیرمثلی آن را بازنمایی می‌ کند، ارزش در بین این چهار مولفه وزن متفاوتی دارد.


حتما برایتان جالب است : سوشال تریدینگ چیست و چطور کار میکند؟


این چارچوب می‌ تواند به وسیله سرمایه‌ گذاران برای ارزیابی ارزش سرمایه‌ گذاری در یک توکن غیرمثلی و توسعه‌ دهندگان توکن غیرمثلی به منظور افزایش ارزش توکن‌ های غیرمثلی در راستای جذب کاربران و سرمایه‌ گذاران استفاده شود. نکته مهم اینجاست که توکن‌ های غیرمثلی روش های جدیدی را برای ارزش برای توسعه‌ دهندگان و صاحبان دارایی ایجاد می کنند.

کاربردهای NFT چیست؟

از اصلی ترین کاربردهای NFT، معامله آثار هنری و نقاشی های دیجیتال می باشد ولی با توجه به قابلیت هایی که NFT دارد، در سایر زمینه ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد که مهم ترین آن ها به شرح زیر می باشند:

  • ثبت آثار : می‌ توان مالکیت معنوی یک اثر هنری، مثل یک نقاشی و یا یک موسیقی را در قالب NFT در آورد. بدین شکل هیچ شخص دیگری قادر نیست بر آن اثر ادعای مالکیت داشته باشد.
  • کلکسیون : همان گونه که در دنیای واقعی، اشیاء با ارزش و کمیاب، قابل کلکسیون کردن هستند، در بلاک چین و بازار NFT ها نیز می توان کالا‌های دیجیتالی را کلکسیون کرد؛ مثل کارت‌ های بازی.
  • بازی های ویدیویی : گیمر‌ها قادرند دارایی‌ های داخل بازی را در قالب NFT نگهداری و استفاده نمایند؛ مثل خرید زمین در بازی، خرید اسلحه و skin. یکی از مواردی که بنابر گفته‌ فعالان این حوزه، آینده روشنی برای آن متصورند، استفاده از NFT در بازی های ویدیویی است.
  • ثبت مالکیت دارایی ها : از طریق دنیای NFTها حتی می‌ توان مالکیت دارایی‌ های فیزیکی را به صورت دیجیتالی ثبت کرد. برای مثال ثبت سند یک خانه، ماشین، مدرک تحصیلی و مواردی بدین شکل را می توان با استفاده از NFT در بلاک چین پیاده سازی کرد.

آموزش ساخت nft

پلتفرم‌ های ساخت NFT بسیاری در اکوسیستم اتریوم فعالیت می کنند و هر یک هم مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. برای آغاز کار می‌ توان به پلتفرم‌ هایی مثل OpenSea, Rarible, InfiNFT, Mintbase و Cargo اشاره داشت. این پلتفرم‌ ها کاربران را قادر می سازند تا خیلی ساده به ساخت N‌FTها بپردازند، ولی در نظر داشته باشید که باید فایلی را برای ساخت توکن آماده داشته باشید.

بعد از آن که فایل خود را آماده و پلتفرم خود را انتخاب کردید، به ولت خود وصل شوید، فایل خود را در پلتفرم مدنظر آپلود نمایید. پلتفرم NFT شما را تولید می کند. در این مرحله قادرید نوع NFT خود از نظر مستقل بودن، درصد حق امتیاز دارایی، محتوای قابل دسترسی و دیگر موارد را مشخص فرمایید.


حتما برایتان جالب است : نحوه ساخت توکن nft


بعد از آماده‌ سازی این موارد، قادرید فرآیند ساخت N‌FT را آغاز فرمایید. بدین منظور به مقداری اتر احتیاج خواهید داشت تا هزینه تراکنش‌ های تایید و صدور توکن بی‌ همتا را به وسیله آن بپردازید. تا در انتها قادر باشید ان اف تی خود را در بازار برای فروش فهرست نمایید.

هزینه ساخت NFT

هزینه‌ ساخت توکن NFT از مواردی است که افراد زیادی را برای ورود به دنیای NFTها مردد می کند. بعضا کارمزد ساخت توکن حتی از قیمت خود اثر نیز بیشتر می شود! به صورت معمول به منظور ساخت یک توکن مبلغی معادل 100 دلار باید در پلتفرم‌ هایی که اجازه‌ ساخت توکن NFT را می‌ دهند، هزینه کرد. بنابراین چنانچه قرار باشد NFTها تغییراتی را در سیستم ساخت و معامله شاهد باشند، احتمالا کاهش کارمزد ساخت یکی از آن تغییرات خواهد بود.

آموزش خرید و فروش nft

معامله NFT هم مشابه دیگر رمزارزهاست؛ لذا می بایست به بازارهای NFT بروید که اصطلاحا به آن‌ ها مارکت‌ پلیس می گویند. اصلی ترین این مارکت‌ پلیس‌ ها شامل OpenSea ،Rarible ،LooksRare و Blur هستند. اما برای خرید NFT مراحل زیر را باید در دستور کار قرار دهید:

  • یک ولت NFT یا کیف پولی که امکان ذخیره ان‌ اف‌ تی دارد، طراحی کنید.
  • رمزارزی که باید برای خرید ان اف تی پرداخت کنید و هزینه کارمزد را به این ولت واریز نمایید.
  • روی ان‌ اف‌ تی مد نظر خود کلیک کنید. سپس با دو گزینه Buy Now یا Make an offer مواجه خواهید شد؛
  • در صورت انتخاب Buy Now با پرداخت مبلغ مشخص‌ شده می‌ توانید توکن را خریداری کنید.
  • در صورت انتخاب Make an offer می بایست مبلغ پیشنهادی خود را عنوان کرده و صبر کنید تا مزایده پایان یابد.
  • در انتها باید منتظر تایید تراکنش و دریافت ان‌ اف‌ تی در ولت خود بمانید.

برای فروش توکن NFT نیز می توانید به صورت زیر عمل کنید؛

  • به منظور فروش NFT می بایست روی گزینه Sell در پروفایل مارکت پلیس مد نظر کلیک نمایید.
  • در ادامه به صفحه‌ ای حاوی یک فرم هدایت خواهید شد که در آن می بایست شرایط فروش مثل قیمت ثابت، مدت برگزاری مزایده، نوع ارز دریافتی و … را وارد نمایید .
  • روی گزینه Listing کلیک کنید تا ان اف تی شما برای فروش فهرست شود.

چه کیف پول هایی از توکن‌ های غیر قابل تعویض پشتیبانی میکنند؟

ولت های مورد استفاده به منظور معامله NFT باید حتما از اتریوم پشتیبانی کنند و قابلیت اتصال به فروشگاه‌ هایی که توکن را برای فروش گذاشته‌ اند را داشته باشند. ولت های Trust Wallet ،My EtherWallet ،Coinbase Wallet ،Metamask و همچنین Rainbow را می‌ توان جز بهترین ولت ها برای این امر به حساب آورد.

نقاط قوت و ضعف NFT

آموزش nft صفر تا صد

NFTها هم مثل دیگر توکن‌ های دیجیتالی، مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. جدید بودن ایده NFT بین سرمایه‌ گذاران موجب شده است که بحث‌ های بسیاری درباره کارکردهای آن ایجاد شود و این در حالی است که عده‌ ای به کل ایده این توکن‌ ها را فریبکارانه می‌ دانند، بسیاری معتقدند که NFT راه را برای ایجاد دنیای مجازی غیرمتمرکز که در آن افراد می‌ توانند هویت خود را داشته و مالک دارایی‌ ها باشند باز کرده است.

نقاط قوت

  • کمیاب بودن : یکی از مهم ترین قابلیت های توکن‌ های NFT کمیابی آن ها می باشد. سازندگان NFT به صورت معمول تعداد اندکی از یک طرح ایجاد می‌ کنند و این موجبات ارزشمند شدن توکن را فراهم خواهد کرد.
  • غیر اشتراکی : برای مثال یک کاراکتر کارتونی را نمی‌ توان به صورت مشترک در بازی دیگری مورد استفاده قرار داد. این مورد در خصوص با اشیا کلکسیونی هم صادق است.
  • تقسیم ناپذیر : NFTها را برخلاف بیت‌ کوین نمی‌ توان به واحدهای کوچک تری تقسیم کرد یعنی برای مثال نمی‌ توانیم NFT 1/5 داشته باشیم بلکه به عنوان یک ماهیت کامل وجود دارند.
  • تاییدپذیر : از مزیت های ذخیره داده‌ های مالکیت بر روی بلاک چین این است که می‌ توان خالق اصلی آن‌ ها را ردیابی کرد و این موجب تایید اصالت و عدم جعلی بودن آن‌ ها خواهد شد.
  • قابل انتقال : انتقال مالکیت توکن‌ های غیر قابل معاوضه به سادگی و به وسیله ولت های دیجیتالی صورت می پذیرد. این کار در بازارهای بلاک چینی صورت می پذیرد و افراد از سراسر جهان بدون این که با یکدیگر آشنایی داشته باشند و به هم اعتماد داشته باشند، توکن‌ های خود را مورد معامله قرار می دهند.
  • تخریب ناپذیر : به این خاطر که همه داده های NFT بر روی بلاک چین و به کمک قراردادهای هوشمند ذخیره شده است، هیچ توکنی را نمی‌ توان تخریب کرد و یا از بین برد. این مورد برای مالک آن هم صادق است و این بدین معنی است که برای مثال یک شمشیر در بازی ویدیویی، مالک خاص خود را دارد و در اختیار شرکت سازنده بازی نمی باشد.

نقاط ضعف

  • تعداد کم تریدرهای بازار : به این خاطر که بین بسیاری از سرمایه‌ گذاران بازارهای مالی، هنوز درک درستی از بازار NFTها وجود ندارد، تعداد معامله گران این حوزه زیاد نیست.
  • نوعی سرمایه‌ گذاری سوداگرانه : دارایی‌ های NFT نوعی سرمایه‌ گذاری غیر نقدشونده و سوداگرانه به حساب می آیند و در یک بازار کاملا جدید قابل معامله هستند. به همین خاطر اطلاعات کاملی برای تحقیق و بررسی بیشتر در دسترس تریدرها نیست.
  • نوسان بسیار زیاد قیمت : دارایی‌ های NFT هم مثل دیگر رمزارزها در یک بازار کاملا نوسانی معامله می‌ شوند. از طرفی NFTها مثل بسیاری از اقلام هنری، دیجیتالی و فیزیکی دارای ارزش نسبی هستند؛ لذا ارزش NFT طبق میزان ارزش‌ گذاری بازار، عرضه و تقاضا تعیین می گردد.
  • آسیب به طبیعت : مثل دیگر دارایی‌ های دیجیتالی، ساخت و تولید NFTها اثرات مخرب زیادی بر طبیعت دارد. تاثیر طولانی مدت آن در آینده مشخص می شود.
  • ریسک تقلب و کلاهبرداری : با این حال که قابل‌ اعتماد بودن یک شبکه بلاک چینی را نمی‌ توان زیر سؤال برد، ولی با این وجود این احتمال وجود دارد تا افرادی از NFTها برای کلاهبرداری استفاده نمایند. برای مثال این امکان وجود دارد که کلاهبرداران بدون اجازه صاحب اثر، آثار آن ها را برای فروش در بازار NFT ارائه کنند.
  • ریسک هک : با این وجود که وقوع این امر بسیار نادر است، ولی باید در نظر داشته باشید که علاوه بر ریسک هک شدن بلاک چین، امروزه خطر هک و دزدیده شدن NFTها هم باید در نظر گرفته شود.
  • عدم امکان درآمدزایی توسط NFTها : بر خلاف سهام، اوراق قرضه یا املاک و مستغلات که در آن مالکان سود سهام، بهره و اجاره دریافت می‌ کنند، خرید و نگهداری دارایی‌ های NFT چنین درآمدی را برای مالکان ایجاد نمی کند. به این خاطر که بازده سرمایه‌ گذاری در NFT، مثل عتیقه‌ جات و دیگر اشیا کلکسیونی، بر اساس افزایش قیمت و ارزش آن دارایی خاص است. نمی‌ توان به صورت دقیق از افزایش یا کاهش ارزش اثر خریداری شده اطمینان یافت.

پروژه‌ های معروف NFT

از پروژه‌ های مطرح NFT می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • Decentraland : یک پلتفرم به منظور توزیع زمین مجازی
  • Async.Art : پلتفرمی برای ثبت آثار هنری به وسیله NFT و معامله آن‌ ها
  • OpenSea : سیستم فعال در حوزه ثبت آثار هنری و اشیاء کلکسیونی به واسطه‌ NFT
  • Ethereum Name Service : سیستم ارائه خدمات نام دامنه و ثبت آن به‌ واسطه‌ NFTها
  • CryptoKitties : پلتفرمی به منظور تولید و خرید و فروش گربه در بازی محبوب بلاکچین اتریوم گربه مجازی

پروژه‌ های Origin Protocol ،FLOW و Rarible، بازی‌ های Azure Heroes و AlterVerse و برنامه‌ های مثل NBA Top Shot و Dr.Seuss برای ارائه و ثبت دارایی‌ های مجازی کلکسیونی بعضی دیگر از پروژه‌ هایی به حساب می آیند که تا در حال حاضر توانسته اند در لیست موفقیت‌ آمیزترین توکن‌ های غیر‌قابل تعویض قرار بگیرند. نحوه خرید دلار دولتی با کارت ملی را اینجا آموزش داده ایم؛

گران قیمت ترین nft ها

روزانه تعداد زیادی NFT در دنیای رمزارزها خرید و فروش می شود که قیمت های متفاوتی دارند. ولی بعضی از این NFT ها با قیمت های نجومی فروخته می شوند، از معروف‌ ترین و گران قیمت‌ ترین ان اف تی های جهان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  1. The Merge؛ به قیمت ۹۱.۸ میلیون دلار
  2. The First ۵۰۰۰ Days؛ به قیمت ۶۹ میلیون دلار
  3. Beeple, Human One؛ به قیمت ۲۹.۹۸ میلیون دلار
  4. Larva Labs, CryptoPunk #۷۵۲۳؛ به قیمت ۱۱.۷۵ میلیون دلار
  5. Larva Labs, CryptoPunk #۳۱۰۰؛ به قیمت ۷.۵۸ میلیون دلار
  6. Xcopy: Right-Click and Save As Guy؛ به قیمت ۷.۹ میلیون دلار
  7. Art Blocks, Ringers #۱۰۹؛ به قیمت ۶.۹۳ میلیون دلار
  8. Beeple, Crossroad؛ به قیمت ۶.۶ میلیون دلار
  9. This Changed Everything؛ به قیمت ۵.۴ میلیون دلار
  10. Save Thousands of Lives؛ به قیمت ۴.۵ میلیون دلار

آینده nft ها چطور پیش بینی می شود؟

نخستین دلیل بستر توکن‌ های غیر‌قابل تعویض است. بلاکچین‌ ها برای افرادی که دانش کافی دارند، دنیای بسیار جذابی به حساب می آید ولی افرادی که آشنایی چندانی با این فناوری و شبکه‌ های غیر‌متمرکز ندارند، شاید به منظور ورود به این حوزه کمی تردید داشته باشند. بیشتر افراد نگران این هستند که به درستی متوجه قانون NFT نشوند و سردرگم شوند.


حتما برایتان جالب است : پروژه های اسکم و کلاهبرداری در بازار رمزارزها


نکته‌ بعدی تصمیم توسعه‌ دهندگان برای کمیاب ماندن این توکن‌ هاست. به این خاطر که NFT با سرعتی کمی در حال رشد و توسعه هستند؛ استفاده از آن‌ ها متحمل هزینه‌ های بالایی است و سازمان‌ ها و افراد تلاش می کنند از فناوری‌ هایی با هزینه‌‌ به مراتب کم تر استفاده نمایند و کم‌ تر به‌سراغ این سندهای مالکیت دیجیتالی بروند.

ولی آنچه که در یک سال گذشته شاهد آن بودیم این است که شیفتگی نسبت به متاورس رفته رفته در حال افزایش است و شرکت‌ هایی مثل فیسبوک هم در حال تلاش برای ساخت زیر ساخت‌ های دنیای مجازی هستند. NFT ها این امکان را در اختیار مردم قرار می دهند تا در دنیای مجازی فعالیت کنند. از نظر برخی از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال در حال حاضر زمان مناسبی برای سرمایه‌ گذاری روی NFT و زمین‌ های متاورسی است. آینده ان اف تی ها در حوزه های هنری، بازی و ورزش را در این بخش مورد بررسی قرار داده ایم؛

آینده NFT در هنر : فرآیند ورود سیستم NFT در حوزه هنر و توکنیزه کردن آثار هنری و کالاهای لوکس و ارزشمند سریعا در حال انجام است. از طرف دیگر با استفاده از این سیستم امکان ایجاد حق کپی رایت نسخه دیجیتالی آثار هنری فراهم آمده است. به این خاطر که در این حوزه تقاضای خرید بالاست، سرمایه‌ گذاری در آن می‌ تواند سود بسیار خوبی به همراه داشته باشد.

آینده NFT در بازی : امروزه در تعداد زیادی از بازی‌ های آنلاین از سیستم NFT بهره گرفته شده است. مطابق با پیش‌ بینی‌ ها، به احتمال زیاد تا 10 سال آینده NFTها به یک روش مرسوم برای اثبات مالکیت کاراکترها و اقلام بازی‌ ها تبدیل می شوند. حضور گسترده NFTها در صنعت بازی، موجب افزایش معامله این نوع دارایی و رونق این بازار نیز می شود.

آینده NFT در ورزش : به همان صورت که هنرمندان رشته‌ های گوناگون به دلیل داشتن طرفداران بسیار، قادرند آثار خود را به صورت NFT بفروشند و کسب سود کنند، حوزه ورزش هم از حضور NFT بی‌ نصیب نمی ماند. در حوزه ورزش هم NFT به طرق گوناگون مثل جمع‌ آوری کارت‌ های ورزشی، انجام ورزش‌ های آنلاین مثل E.Sports حضور پیدا کرده است. بر اساس آمار موجود، ارزش NFT کلکسیون‌ های ورزشی حدود 1.4 میلیارد دلار بوده و طبق پیش‌ بینی‌ ها در سال 2032 به 92 میلیارد دلار می رسد.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

توکن NFT مخفف Non-Fungible Token و بیانگر یک دارایی دیجیتال تعویض‌ ناپذیر است. برای مثال می‌ توان به آثار هنری یا مجموعه‌ های کلکسیونی اشاره داشت. به فرآیند ساخت NFT اصطلاحا مینت‌ کردن می گویند. وقتی که فردی ان‌ اف‌ تی مینت می‌ کند، در حقیقت کدهای قرارداد هوشمندی با استانداردی خاص مثلا ERC-721 را اجرا می‌ کند. از NFTها می‌ توان به منظور توکنیزه کردن تقریبا همه‌ چیز، از نقاشی و موسیقی گرفته تا املاک مجازی و گواهینامه بهره برد. به من NFTها باید به بازارهایی که به آن‌ ها Marketplace می گویند، مراجعه فرمایید که از معروف‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به اوپن‌ سی و رریبل اشاره کرد.

به زبان ساده تر، NFT یا توکن غیر قابل معاوضه نوعی توکن رمزارز می باشد که به علاوه ارزش، دارای یک سری اطلاعات نیز می باشد که این اطلاعات، منحصر به فرد بودن هر NFT را تضمین می‌ کند و همین موضوع کاربردهای زیادی را برای این توکن‌ ها به همراه دارد. بیشترین کاربرد nft در بازی‌ های کامپیوتری و متاورسی است که از آن برای تعریف دارایی‌ های درون بازی به شکل منحصر به فرد استفاده می‌ کنند. کاربران در این بازی‌ ها مالک آیتم‌ ها هستند و قادرند در بازارهای گوناگون، با معامله NFT دارایی‌ های خود را بفروشند و درآمد به دست آورند.

در کنار آیتم های درون بازی، از NFT به منظور ساخت نسخه دیجیتال و منحصر به فرد آثار هنری و لحظات ناب شخصی بهره گرفته می شود. در این صورت یک لحظه خاص از زندگی یک بازیگر، یک اثر نقاشی قدیمی، عکس دیجیتال از طبیعت و اولین توییت مالک توییتر قابلیت تبدیل شدن به NFT و معامله را دارد. در این مطلب سوال NFT چیست را به طور کامل با اشاره به مفهوم توکن و به خصوص توکن های غیرقابل معاوضه پاسخ دادیم. علاوه بر این، نحوه ساخت NFTها، خرید و فروش آن‌ ها و همه مواردی که در خصوص با ان اف تی ها باید می دانستید را به شما آموزش دادیم.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، همه چیز درباره nft را خدمت شما توضیح دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال را بشناسید، توصیه می کنم همین الان این مطلب را مطالعه کنید؛

ما سعی کردیم همه چیز درباره nft را به شما آموزش دهیم، ولی بازهم اگر سوال یا ابهامی در مورد nftها داشتید، در بخش دیدگاه ها بنویسید تا پاسخ دهیم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *