نحوه ساخت توکن nft به زبان ساده

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه ساخت توکن nft

چطور توکن nft بسازیم و از آن استفاده کنیم؟ از آنجایی که نحوه ساخت توکن nft کار سخت و طاقت فرسایی نیست و از طرفی تقاضا برای طراحی توکن nft بسیار زیاد است، در این مطلب قصد داریم نحوه ساخت توکن غیر مثلی را به شما عزیزان توضیح دهیم. نحوه ساخت توکن nft به گونه ای است که همه افراد بتوانند برای این کار اقدام کنند و همین موضوع است که در مورد توکن های غیرمثلی جذاب است، لذا اگر دوست دارید برای ساخت توکن های nft اقدام کنید و این فرآیند را به زبان ساده یاد بگیرید، این مطلب شما را راهنمایی می کند.

نحوه ساخت توکن nft

NFT یا توکن غیرقابل معاوضه نوع خاصی از توکن های دیجیتال است که با استفاده از سیستمی شبیه بلاک چین، دارایی دیجیتالی را به وجود می آورد که قابلیت تکثیر در آن ها دیده نمی شود. تعداد زیادی از آثار هنری و دیجیتال به توکن های NFT تبدیل شده اند و این امر نشان دهنده ارزش و اعتبار این حوزه برای فعالان و به صورت کلی مردم دنیاست. به عنوان مثال جک دورسی، مدیرعامل اسبق توییتر چند وقت پیش نخستین توییت خود در شبکه توییتر را که از قضا نخستین توییت این سرویس نیز به حساب می آمد، به شکل یک توکن NFT برای فروش گذاشت و کاربری ایرانی به نام سینا استوی، این nft را با قیمتی نزدیک به 3 دلار خرید!


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


با این که موضوع این مقاله در مورد نحوه ساخت توکن nft است اما ابتدا باید گفت که NFT که مخفف Non-Fungible Token است که در حقیقت مثل یک گواهی اصالت عمل می کند. در دنیای حقیقی، آثار کلاسیک هنری و اشیای با ارزش و قدمت به صورت معمول در حراجی ها با رسیدی به فروش می رسند که نشان دهنده اصالت آن شی می باشد. NFT هم در حقیقت همان کار را برای آیتم های دیجیتالی انجام می دهد. نکته شایان ذکر دیگر این که nft ها در فرمت های GIF ،JPEG ،MP3 و یا هر فرمت دیگری گواهی یکتا بودن می دهند. این تکنولوژی نوع جدیدی از مالکیت را برای فایل های دیجیتال به ارمغان می آورد که پیش از این امکان آن فراهم نبود.

NFT ها را می توان مورد معامله قرار داد و یا حتی مثل اشیای فیزیکی از بین برد! در واقع به لطف فناوری بلاک چین، NFT برای تمام افرادی که اینترنت داشته باشند، در دسترس است ولی شیوه ساخت NFT چگونه است؟ به زبان ساده نحوه ساخت توکن NFT مثل تولید سکه، ضرب کردن نام دارد و به عمل ایجاد کوین جدید در بلاک چین اشاره می کند و برای همیشه به آن محتوا اتصال پیدا خواهد کرد. هنرمندان با ضرب NFT جدید، کمیسیونی درونی را به توکن می چسبانند که چیزی حدود 10 تا 30 درصد است. هر وقتی که اثر آن ها مجددا به فروش برسد، این حق کمیسیون در اختیار آن ها قرار خواهد گرفت. در بخش بعدی به آموزش ساخت توکن غیر مثلی پرداخته ایم؛

آموزش ساخت توکن غیر مثلی بصورت گام به گام

اکنون که دید خوبی نسبت به توکن ‌غیرمثلی یا همان nft پیدا کردیم و متوجه شدیم که تا چه اندازه ارزشمند است و چطور عمل می کند، در این بخش به آموزش ساخت توکن nft می پردازیم؛ این که چگونه باید وارد بازار معاملات NFT شد، در چه بستری می توان فعالیت کرد و اصلا چطور می توانیم خودمان چیزی را ان اف تی کنیم سوالاتی است که قصد داریم در این بخش از مقاله به آن ها پاسخ دهیم؛

اما پیش از هر چیزی باید در نظر داشته باشید که به منظور آغاز فعالیت در بازار توکن ‌غیرمثلی، دو چیز نیاز خواهید داشت؛ کیف پول دیجیتالی و مقداری ارز دیجیتال اتر که بتوانید فعالیت های خود را در این حوزه آغاز کنید. در ادامه بهتر و کامل تر توضیح داده ایم؛

1) کیف پول : قبل از هر چیز، به منظور ورود به بازار رمزارزها و خرید هر نوع ارزی، باید یک کیف پول برای خود داشته باشید تا پس از خرید رمزارز مورد نظر، بتوانید ارزها را در کیف پولی که برای خود در نظر گرفته اید نگهداری کنید. البته به صورت کلی کیف پول های زیادی برای ذخیر ارز وجود دارند، حتی برخی از انواع صرافی ارز دیجیتال هم امکان ذخیره ارز را در اختیار کاربران قرار می دهند که به هیچ عنوان توصیه نمی شود این کار را انجام دهید، چرا که این کار به ریسکی که دارید، نمی ارزد!

لذا به منظور طراحی و ذخیره توکن ‌غیرمثلی هم به همین شکل، یک کیف پول نیاز خواهید داشت. بعضی از کیف‌ ها، صرفا برای رمزارزها تعبیه شده اند، ولی بعضی از مدل های آن ها، از امکان پشتیبانی NFT ها نیز برخوردارند. در این راستا باید گفت که یکی از معتبرترین ولت ها برای نگهداری و ساخت توکن، کیف پول متامسک به حساب می آید. البته کیف پول های دیگری مثل کوین بیس نیز دقیقا همین کارایی را دارند و شما می توانید از آن ها برای ذخیره سازی ارزهای دیجیتال و همین طور ساخت nft نیز استفاده نمایید.

2) خرید مقداری ارز اتر : بعد از این که کیف پول مورد نظر خود را کاملا رایگان راه اندازی کردید، به منظور فعالیت در حوزه NFT ها به مقداری ارز دیجیتال که معمولا ارز اتر می باشد نیاز پیدا می کنید. شما به این منظور که بتوانید یک NFT طراحی کنید، باید کمی هزینه کنید و کارمزد پلتفرم و کارمزد شبکه را پرداخت نمایید. در نظر داشته باشید که مقدار این کارمزد، می‌ تواند بنا به هر بستری که در آن فعالیت دارید، متفاوت باشد.


حتما برایتان جالب است : نحوه خرید ارز دیجیتال از کوینکس برای ایرانیان


اگرچه که به منظور طراحی توکن ‌غیرمثلی می‌ توان از انواع شبکه‌ های بلاکچینی بهره گرفت، ولی همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، مناسب ترین شبکه برای فعالیت در این حوزه، اتریوم به حساب می آید و مهم‌ تر از هر چیز دیگر، باید در نظر داشته باشید که حتی بعضی اوقات امکان دارد هزینه ساخت توکن به علت کارمزدها، از هزینه‌ فروش آن نیز فراتر رود، لذا نباید انتظار داشته باشید که در همان ابتدای راه، از این طریق سود هنگفتی را به دست آورید.

3) ساخت و عرضه توکن ‌غیرمثلی : پس از تهیه کیف پول و در اختیار داشتن مقداری از ارز اتر، نوبت به شروع کار می رسد؛ ساخت و عرضه این توکن‌ ها، از روش های زیادی امکان پذیر است و شما عزیزان قادرید از هر بستری که بیشتر با آن احساس راحتی می کنید، برای انجام این کار اقدام کنید. طراحی توکن به صورت پیش فرض، به کمی دانش برنامه‌ نویسی نیاز دارد ولی از آنجایی که بیشتر فعالان بازار کریپتوکارنسی دانش برنامه نویسی ندارند، پس یک سره باید به سراغ وبسایت‌ هایی برویم که امکان ساخت NFT را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

ساده‌ ترین نوع توکن ‌غیرمثلی، ساخت اثر هنری دیجیتال، یا همان Digital Art به حساب می آید که در آن، این اثر هنری شما، می‌ تواند هر فرمتی داشته باشد؛ Gif ،MP4 ،JPG ،PNG و … البته در همین ابتدا باید یادآور شوم که نباید انتظار کسب درآمد و سودآوری سریع را از دیجیتال آرت‌ ها داشته باشید، چرا که احتمالا فرد شناخته شده‌ ای به حساب نمی آیید. به منظور ساخت دیجیتال آرت و در ادامه تبدیل کردن آن به توکن ‌غیرمثلی، می توانید از سایت های زیر استفاده نمایید؛

  • ** رِریبل (Rarible)
  • ** هیکت (Hicetnunc)
  • ** اوپن سی (Opensea)
  • ** مینت بیس (Mintbase)
  • ** فاندیشن (Foundation)
  • ** سوپر رِیر (Superrare)
  • ** مِیکرز پلِیس (Makersplace)
  • ** نیفتی گِیت‌ وی (Niftygateway)

نکته حائز اهمیت این که هر کدام از این وب سایت ها، قوانین مخصوص به خود را دارند، برای مثال جهت ورود و یا عضویت در فاندیشن، نیاز است که از اعضا و یا هنرمندانی که قبل تر در آن بستر حضور دارند، دعوت‌ نامه‌ ای داشته باشید یا این که باید با پر کردن فرم‌ ها و گذراندن یک سری تشریفات، این که هنرمند هستید و هنری برای ارائه دارید را اثبات کنید.

ساخت توکن های nft

همچنین باید در نظر داشته باشید که هر کدام، با رمزارز خاصی کار می‌ کنند. لذا تنها کافی است وارد یکی از این سایت‌ ها شده، دیجیتال آرت خود را بسازید، کیف‌ پول خود را متصل کرده و کارمزدهای مربوط به آن را پرداخت کرده و نهایتا، قیمتی برای اثر خود مشخص کرده و آن را برای فروش بگذارید.

هزینه ساخت توکن غیر مثلی

در خصوص با هزینه ساخت توکن nft باید گفت که برای مثال ساخت توکن NFT یا همان توکن‌ غیر قابل تعویض در بازار اوپن‌ سی هیچ گونه هزینه ای به همراه نخواهد داشت، ولی این را در نظر داشته باشید که بعضی از پلتفرم‌ ها برای این کار کارمزد می گیرند. در پلتفرم‌ های مبتنی بر اتریوم، این کارمزد به عنوان گس دریافت می شود و این بدین معنی است که مقدار اتریوم لازم برای انجام یک عملیات خاص در بلاکچین را دریافت می کنند. شایان ذکر است که کارمزد گس با توجه به شلوغی شبکه اتریوم متفاوت خواهد بود.


حتما برایتان جالب است : نکات مهم معامله گری برای تریدرها


هر چقدر تعداد کسانی که در یک زمان مشخص در شبکه فعالیت دارند بیشتر باشد، کارمزد گس نیز افزایش پیدا خواهد کرد و بلعکس این موضوع نیز صادق است. متوسط کارمزد گس اتریوم در تعطیلات آخر هفته که افراد کم تری در حال انجام تراکنش در شبکه هستند، به صورت چشمگیری کم تر است. همچنین، چنانچه چندین توکن NFT را برای فروش قرار دهید، این موضوع هم می‌ تواند در کاهش کارمزدها کمک کننده باشد.

چطور قیمت توکن های خود را تعیین کنیم؟

شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که توکن NFT خودتان را با چه قیمتی به فروش برسانید یا حتی یک توکن را با چه قیمتی بخرید؟ برای پاسخگویی به این سوال، پاسخ مشخصی وجود ندارد ولی می توانید این موارد را برای قیمت گذاری یا تشخیص قیمت یک توکن NFT در نظر داشته باشید؛ شهرت، منحصر به فرد بودن و منشا هر توکن، روی قیمت آن اثرات بسیار زیادی دارد. این یک موضوع کاملا مشخص است که برای مثال توکن NFT دیوید بکهام، به مراتب قیمت بیشتری به نسبت توکن من نوعی دارد.

ولی باید توجه داشت که منحصر به فرد بودن هر توکن بر روی قیمت آن اثرگذار است. شاید شما یک چیزی داشته باشید که بسیار ارزشمند است و تنها یک عدد از آن در دنیا وجود دارد، بنابراین می توانید برای آن قیمت بالاتری در نظر بگیرید و رقبای خودتان را به سادگی کنار بزنید. حتی دیوید بکهام رو! نکته بعدی برای مشخص کردن قیمت یک توکن NFT، کف قیمتی می باشد. شما می توانید با استفاده از پلتفرم هایی مانند OpenSea، کف قیمت محصولات رو بررسی نمایید و برای توکن خودتون یک قیمت متعارف و منطقی در نظر بگیرید.

شرایط ساخت NFT برای ایرانیان 

تمامی پلتفرم ها و بازار های اصلی ساخت توکن غیر مثلی تحت نظارت قوانین آمریکا است. از این رو کاربران ایرانی نمیتوانند از خدمات ساخت توکن غیر مثلی یا خرید و فروش توکن های NFT با ای پی ایرانی استفاده کنند. بنابراین ایرانیان برای استفاده از سایت Opensea و سایر پلتفرم ها می توانید از VPN یا VPS استفاده کنند. 

چگونه NFT را بفروشیم؟

بعد از انجام مراحل پیشین و تولید NFT، مرحله بعدی فروش اثر به علاقه مندان می باشد. OpenSea با فراهم کردن امکان تغییر قیمت، تعیین حق امتیاز و حتی برگزاری حراجی، کار فرآیند فروش آثار را ساده کرده است. به منظور فروش اثر، بایستی در پروفایل کاربری خود در بخش بالا و سمت راست، NFT مورد نظر برای فروش را انتخاب نمایید و در ادامه به صفحه‌ فهرست‌ نویسی انتقال داده خواهید شد. در این صفحه، شما قادرید قیمت مورد نظر و نوع فروش خود را تعیین فرمایید.


حتما برایتان جالب است : بهترین پروژه های web3 در حال حاضر


به منظور انتخاب نوع فروش با دو گزینه‌ Timed Auction و Fixed Price مواجه خواهید شد که گزینه‌ اول برای فروش اثر در حراجی زمان‌ بندی شده و گزینه‌ دوم برای فروش آن با قیمت ثابت است. چنانچه گزینه‌ Fixed Price را انتخاب نمایید، بعد از این که خریداری یافتید و با قیمت مورد نظر شما موافقت به عمل آورد، اثر به سرعت به فروش خواهد رفت، ولی چنانچه گزینه‌ Timed Auction را انتخاب نمایید، می بایست یک بازه‌ زمانی را انتخاب فرمایید. جهت انتخاب زمان، قادرید از تقویمی که موجود است استفاده نمایید. البته باید گفت که OpenSea نیز گزینه‌ های پیش‌ فرضی مثل یک روز، سه روز و هفت روز را به شما پیشنهاد می کند.

چنانچه می خواهید اثر خود را در قالب قسمتی از یک کلکسیون NFT بفروشید، می بایست آدرس خریدار را در فیلد Reserve for specific buyer وارد نمایید. البته باید در نظر داشته باشید که پلتفرم‌ هایی مثل OpenSea هزینه‌ ای را برای فروش آثار NFT از تولید کنندگان اثر دریافت می‌ کنند که برابر ۲/۵ درصد می باشد. همچنین، قادرید حق امتیازی را تعبیه کنید که با هر بار فروخته شدن اثر و تغییر مالکیت آن، درصد کمی نیز به حساب شما انتقال پیدا کند. بعد از اجرای کل مراحل، اثر شما در OpenSea برای فروش فهرست خواهد شد.


نتیجه گیری و کلام پایانی

بازار توکن های غیر مثلی یا NFT ها جدید به حساب می آید و از پتانسیل بسیار خوبی برای رشد در آینده برخوردار است. چندی پیش با توجه به تبلیغات و مشارکت چهره ها و موسسات برجسته، افراد زیادی از این حوزه استقبال کردند و موجبات رونق و افزایش ارزش بازار ان اف تی ها را فراهم کردند. آغاز زود هنگام طراحی توکن NFT می تواند به شما برتری به مراتب بالاتری به نسبت دیگر افراد بدهد.

نکته جالب توجه اینجاست که می توان با هر چیزی که ارزشمند می باشد، برای طراحی NFT اقدام کرد؛ این ارزشمند بودن تنها به معنی ارزش مالی نخواهد بود. بعضی اوقات یک کارت قدیمی از یک بازیکن فوتبال که تکه ای کاغذ بیش نیست، برای بسیاری از افراد چنان ارزش معنوی دارد که حاضر هستند برای مالکیت آن، مبالغ زیادی را هزینه کنند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم نحوه ساخت توکن nft را به زبان ساده به شما آموزش دهیم.

همچنین اگر دوست دارید با پر پتانسیل ترین ارزهای دیجیتال آشنا شوید، توصیه می کنم حتما این مقاله را حتما مطالعه فرمایید.

حال که نحوه ساخت توکن nft را یاد گرفتید، فکر می کنید چیزی برای ساخت nft ها دارید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *