نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال

اگر در بازار ارزهای دیجیتال فعالیت کرده باشید و یا اخبار مربوط به آن را دنبال کنید، مطمئنا درباره عرضه اولیه ارز دیجیتال شنیده اید، ولی نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال را نمی دانید! اگر در بورس فعالیت داشتید و مطلب عرضه اولیه شرکت چیست و چطور از آن باخبر شویم را نخوانده اید، همین الان آنرا بخوانید، چرا که مقدمه این مقاله است، ولی اگر با مفهوم عرضه اولیه آشنایی دارید و دوست دارید نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال را یاد بگیرید، ادامه این مطلب می تواند چیزی که میخواهید را در اختیارتان قرار دهد، پس تا انتها همراه ما باشید؛

نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال

آیا میدانید عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست و چطور باید از آن اطلاع پیدا کرد؟ به صورت کلی عرضه اولیه رمز ارزهای دیجیتال به حالتی می گویند که یک ارز جدید، قرار است با شرایط خاصی به بازار ارزهای دیجیتال ورود کند و افرادی که در عرضه اولیه آن شرکت می کنند، در واقع به آن پروژه اعتماد می کنند و نمی دانند که این پروژه قرار است چه قیمتی در آینده داشته باشد و حتی امکان کلاهبرداری در این مسائل نیز زیاد است.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


اما موارد بسیاری هم بوده است که عرضه اولیه های ارز دیجیتال به بهترین شکل از طریق عرضه اولیه جذب سرمایه کرده اند و سپس با قیمت خوبی وارد بازار شده و رشدهای بسیار خوبی را تجربه کردند، لذا سرمایه گذارانی که آن ارز را در عرضه اولیه آن خریداری کرده بودند، سود بسیار بالایی کسب کرده اند، بنابراین شما باید به عرضه اولیه های جدید ارز دیجیتال توجه کنید و نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال را یاد بگیرید تا بتوانید فرصت های سرمایه گذاری در این بازار را مورد بررسی قرار دهید و در بهترین آن ها سرمایه گذاری کنید.

لذا برای اطلاع از عرضه اولیه های ارز دیجیتال نیز سایت هایی هستند که فعالیت های خوبی دارند و اطلاعات دقیق و معتبری در اختیار کاربران قرار می دهند، ولی همچنان باید در نظر داشته باشید که احتمال کلاهبرداری در این بازار کم نیست و باید حواستان به انتخاب پروژه ها و ارزهایی که برای خرید عرضه اولیه آن ها اقدام می کنید، باشد. برای اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال در این مطلب ما به شما سایت ها و راهکارهایی را معرفی می کنیم تا بتوانید تا جایی که امکان دارد، پروژه های آینده دار کریپتوکارنسی را از پروژه های اسکم تشخیص دهید ولی اینکه خودتان هم در این زمینه تجربه به دست آورید و به درستی تحقیق کنید نیز بسیار حائز اهمیت است.

عرضه اولیه ارز دیجیتال چیست؟

جالب است بدانید که عرضه اولیه یا ICO مخفف عبارت Initial coin offering می باشد. عرضه اولیه ارزهای دیجیتال به منظور تامین مالی و جذب سرمایه برای پروژه‌ های نوپای شرکت‌ های نوظهور کاربرد دارد. به منظور تامین مالی پروژه‌ ها، شرکت‌ ها با درج شرایطی، مقدار مشخصی از توکن های خود را پیش فروش می کنند و در ازای دریافت ارزهای فیات مثل یورو و دلار و … و یا دریافت رمزارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم، آن ها را در اختیار شما قرار می دهند.

جالب است بدانید که نخستین پروژه عرضه اولیه دیجیتالی در سال 2013 میلادی انجام شد و تا به امروز نمونه‌ های موفق و اسکم زیادی را شاهد بوده ایم، اما نکته مهم آن است که مشارکت و خرید عرضه اولیه ارزهای دیجیتال ریسک بسیار بالایی دارد و همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، احتمال شکست و کلاه برداری در آن کم نیست!

لذا چنانچه پروژه‌ ای کلاه برداری کند، عرضه اولیه ارز دیجیتال نه تنها سودی برایتان به همراه ندارد، بلکه سرمایه شما را نیز نابود می کند! برای مثال در سال 2017 بیشتر عرضه های اولیه ارز دیجیتال از سرمایه‌گذاران کلاه برداری کردند و بیش از 90 درصد عرضه اولیه ارزهای دیجیتال چیزی جز ضرر و زیان برای سرمایه‌ گذاران به همراه نداشت!


حتما برایتان جالب است : پروژه های اسکم و کلاهبرداری در بازار رمزارزها


ولی با این‌ وجود چنانچه پروژه‌ ای سربلند از این موضوع بیرون آید، می تواند سودهای چندصد درصدی برای شرکت کنندگان در عرضه اولیه به همراه داشته باشد، از همین روی عرضه های اولیه رمزارزها، پروژه‌ ای جذاب برای سرمایه‌ گذاران به حساب می آید که در صورت موفقیت می ­‌تواند دارایی های دیجیتالی و مالی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش دهد ولی این منوط به آن است که شما بتوانید پروژه های آینده دار و جذاب را از پروژه های کلاهبرداری و اسکم تشخیص دهید و یا کمی شانس بیاورید.

چطور عرضه اولیه آینده دار را از کلاهبرداری تشخیص دهیم؟

به این منظور که ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید و احتمال کلاه برداری را تا جایی که می توانید کم کنید، بای بتوانید عرضه ها و پروژه های جذاب و آینده دار را از پروژه هایی که تنها به دنبال خالی کردن جیب سرمایه گذاران و فریب آن ها هستند، تشخیص دهید. ولی ما برای تشخیص پروژه های جالب و سودآور برای سرمایه گذاری چه معیارهایی را باید بررسی کنیم؟ در این بخش چهار فاکتور اصلی و تاثیرگذار برای شناسایی پروژه های سودآور عرضه اولیه را معرفی کرده و توضیح داده ایم که دید شما را نسبت به این موضوع تا حدود زیادی باز می کند :

  • 1) وایت پیپر ارائه شده توسط پروژه را دقیق مطالعه کنید : شاید بتوان گفت مهم ترین کار برای تشخیص عرضه های اولیه خوب در بازار ارز دیجیتال این است که به دقت وایت پیپر تمامی عرضه های اولیه و یا آن هایی که نظر شما را به خود جلب کرده اند، مطالعه کنید و اطلاعاتی در مورد تیم توسعه‌ دهنده، اهداف و مأموریت آن به دست آورید. دقت کنید که در این خصوص باید به کوچکترین ناهمگونی در پروژه و وایت پیپر آن شک کنید!
  • 2) بررسی سایت و شبکه‌های اجتماعی : پیش از این که بخواهید برای خرید عرضه اولیه مورد نظرتان اقدام کنید، می بایست در شبکه‌ های اجتماعی به دنبال بررسی تیم حمایت‌ کننده و شرکت ارائه‌ دهنده باشید و چنانچه فعالیت این شرکت در شبکه‌ های اجتماعی مورد مقبول بود و رزومه افراد مختلف حاضر در تیم را بررسی کردید، شاید کمی بتوان به آن پروژه امیدوار بود.
  • 3) تحقیق از سایت‌ های معتبر : بعضی از سایت‌ ها به بررسی شرکت‌ های نوظهور فعال در زمینه عرضه های اولیه می پردازند که از طریق آن ها می توانید اطلاعات مفیدی در مورد عرضه اولیه های جدید ارز دیجیتال کسب کنید؛ برای مثال می توان به وب سایت های Icohot list.com و Icotop.io اشاره داشت که می توانید به آن ها مراجعه کرده و از داده ها و اطلاعات آن ها استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که در این نوع وبسایت ها، می توانید اطلاعات مفید و دقیقی در مورد انواع ICOها، اطلاعات، تاریخ، میزان سرمایه‌ گذاری، قیمت عرضه اولیه، تیم ارائه‌ دهنده و … به دست آورید.
  • 4) تأیید افراد معتبر : این نکته مهم را هم باید در نظر داشته باشید که چه شخص یا اشخاصی از این پروژه حمایت می ­‌کنند. چنانچه افراد و منابع معتبری از این عرضه اولیه حمایت کنند، می ­‌توان تا حدود بیشتری به آن پروژه اعتماد کرد ولی این که شخصی از یک پروژه خاص حمایت کند، تنها برای اعتماد کردن به پروژه و آینده آن کافی نیست!

فرق عرضه اولیه با ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟

چنانچه بار دیگر تعریف عرضه اولیه ارز دیجیتال را با هم دیگر مرور کنیم، در خواهیم یافت که هدف از ایجاد آن، جذب سرمایه برای پروژه‌ های بلاک چینی می باشد، لذا عرضه اولیه ارز دیجیتال نمی تواند رایگان باشد! بنابراین باید گفت فرآیندی که بین عموم مردم به اشتباه، با نام عرضه اولیه رایگان شناخته می شود، مفهومی به نام ایردراپ می باشد.


حتما برایتان جالب است : منظور از ایردراپ در ارز دیجیتال چیست


جالب است بدانید که در فرآیند ایردراپ، تیم بازاریابی شرکت در راستای جلب توجه افراد به سمت پروژه، برای اهدای جایزه به افرادی که تمایل دارند، اقدام می کنند و مقدار از توکن خود را به سرمایه گذاران می دهد تا در آینده و اگر پروژه به سرانجامی رسید و در صرافی لیست شد، شرکت کنندگان بتوانند دارایی ها را نقد کنند ولی کلاهبرداری در ایردراپ از عرضه اولیه به مراتب بالاتر است و معمولا گفته می شود که 99 درصد ایردراپ ها کلاهبرداری و اسکم هستند. این کار با تعداد محدودی سکه و پس از تکمیل فرآیندهایی به وسیله افراد انجام می شود. به صورت معمول از افراد درخواست می شود که شبکه‌ های اجتماعی مربوط به پروژه را دنبال کنند یا کارهایی به این شکل تا در ادامه مقداری توکن به کیف پول آن‌ ها واریز شود.

اطلاع از عرضه اولیه های ارز دیجیتال

اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال

به منظور خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال نخستین مورد، توجه به نوع عرضه اولیه می باشد. شرکت در عرضه اولیه صرافی‌ های متمرکز و غیرمتمرکز شرایط ساده ای دارد و شما قادرید با ساخت حساب کاربری در هر صرافی برای خرید عرضه اولیه اقدام نمایید. ثبت‌ نام در صرافی‌ های غیرمتمرکز بسیار ساده و برای تمامی افراد از تمام کشورها از جمله کشور تحریم زده ای مثل ایران آزاد است.

در این صرافی‌ ها شما به تایید هویت احتیاجی نخواهید داشت و داشتن کیف پول دیجیتالی تنها نیاز شما برای شرکت در این نوع عرضه های اولیه می باشد. به منظور ثبت‌ نام در صرافی دیجیتال متمرکز مانند “بایننس” یا “کوین‌ بیس” شما به تایید هویت احتیاج خواهید داشت و با توجه به محدودیت‌ های حال حاضر برای کاربران ایرانی، استفاده از این نوع صرافی ها خیلی آسان نیست ولی به صورت کلی اطلاعات خوبی در مورد عرضه های اولیه می توان این سایت ها نیز کسب کرد.

به منظور خرید عرضه اولیه ارز دیجیتال که به وسیله شرکت معرفی شده ولی در صرافی ها وجود ندارد، می بایست به سفیدنامه یا سایت پروژه مراجعه فرمایید. در این دو منبع، اطلاعات جامع در مورد شیوه ثبت‌ نام و خرید عرضه اولیه موجود است. به صورت معمول بیشتر این عرضه اولیه‌ ها در سایت شرکت صورت می پذیرد، لذا شما قادرید جهت خرید عرضه های اولیه دیجیتالی از ارزهای دیجیتال یا ارزهای فیات استفاده نمایید.

آیا در عرضه اولیه رمز ارزهای دیجیتال شرکت کنیم یا نه؟

در عرضه اولیه عمومی سرمایه‌ گذار، تعدادی از سهام یک شرکت را در ازای مقداری که سرمایه‌ گذاری کرده دریافت می نماید، ولی در ICO سهامی در کار نیست و در عوض یک شبکه بلاک چینی وجود دارد که سکه‌ های آن، نقش سهام را دارند و بین سرمایه‌ گذاران تقسیم می‌ شوند. اکثر اوقات سرمایه‌ گذاران ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین و اتریوم می دهند و در برابر آن مقداری از ارز دیجیتال جدید را دریافت می نمایند. با گسترش روزافزون استفاده از عرضه اولیه در صنعت بلاک چین و روی آوردن بسیاری از سرمایه‌ گذاران به مشارکت در آن‌ ها، چالش‌ ها، ریسک‌ ها و فرصت‌ های پیش‌ بینی نشده بسیاری هم ایجاد شده است.


حتما برایتان جالب است : توکن سوزی در ارز دیجیتال دقیقا چیست؟


تعداد زیادی از سرمایه‌ گذاران با این امید در عرضه اولیه رمزارزها شرکت می‌ کنند که در مدت زمان کوتاه، سود بسیار بالایی دریافت کنند و دلیل این موضوع، عرضه اولیه‌ های موفقی است که در طول سالیان اخیر توانسته اند سود بسیاری را برای سرمایه گذاران به همراه داشته باشند. البته باید در نظر داشت که این رویکرد امکان دارد ضررهای جبران‌ ناپذیری را نیز به سرمایه‌ گذاران وارد آورد و در انتها این خود شما هستید که با علم به مزایا و معایب شرکت در عرضه های اولیه ارز دیجیتال، برای انجام یا عدم انجام آن تصمیم گیری می کنید.


نتیجه گیری و کلام پایانی

عرضه اولیه ارز دیجیتال به صورت کلی فرصت خوبی برای سرمایه‌ گذاران به حساب می آید تا بتوانند در فعالیت‌ توسعه‌ دهندگان و شرکت‌ های بزرگ سهمی داشته باشند و سرمایه خود را افزایش دهند، ولی نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید اینجاست که شرکت در ICO یک شمشیر دولبه است که هم می‌ تواند سود بسیار خوبی برای شما به همراه داشته باشد و هم می تواند کاری کند که کل دارایی های خود را از دست بدهید! لذا حتما پیش از شرکت در تامین مالی پروژه‌ های گوناگون، به صورت کامل آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهید و به نکات مهمی که در این مطلب گفته شد نیز توجه داشته باشید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال را بررسی کرده و همه چیزی که در مورد عرضه اولیه های ارز دیجیتال باید می دانستید را بیان کردیم.

همچنین اگر دوست دارید با بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری آشنا شوید، توصیه می کنم حتما این مقاله را حتما مطالعه فرمایید.

به نظر شما شرکت در عرضه اوليه ارزهاي ديجيتال کار منطقی است یا خیر؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *