چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم

بسیاری این سوال را دارند که چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم و آیا اصلا حجم معاملات می تواند در خرید و فروش های ما کمک کننده باشد یا خیر؟ اینکه حجم معاملات در هر بازار مالی می تواند کمک کننده باشد که غیر قابل انکار است ولی این که چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم یک موضوع مجزاست که در این مطلب قصد داریم در مورد آن بحث کنیم و ببینیم چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم ، پس تا انتها همراه ما بمانید. 

چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم ؟

آن‌ هایی که در بازار سرمایه فعال و حرفه ای هستند، برای معاملات خود از تحلیل تکنیکال که یکی از حائز اهمیت ترین انواع تحلیل‌ به شمار می رود، استفاده می کنند، ولی قبل از فراگیری دانش آنالیز و آغاز بررسی های تکنیکالی، نیاز است که دو مفهوم پایه و کلیدی در بازار سرمایه را به خوبی بشناسید. حجم و ارزش معاملات دو فاکتور حائز اهمیتی به حساب می آیند که در ادامه به معرفی بیشتر آنها پرداخته ایم.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


برای تمام معاملات، بازه‌ های زمانی معینی وجود دارد که در همین بازه، خرید و فروش های یک سهم قابل انجام است. به میزان معامله ای که در معاملات یک سهم، در بازه زمانی معین صورت می پذیرد، حجم معاملات آن سهم گفته می شود. حجم معاملات در تمامی قسمت های گوناگون بازار موجود و قابل بررسی می باشد. برای مثال حجم معاملات در شاخص کل، شاخص بورس و شاخص فرابورس.

ارزش معاملات در بورس چیست؟

به مجموع ارزش کل معاملات انجام شده در معاملات یک سهم، آن هم فقط در یک بازه زمانی مشخص، ارزش معاملات آن سهم گفته می شود. ارزش معاملات هم دقیقا مثل حجم معاملات، شامل تمامی قسمت های بازار می­ شود و همچنین به ارزش کل معاملات همه سهام موجود در بازار، ارزش معاملات بازار گفته می شود.

حجم معاملات و ارزش معاملات در بورس چه کاربردی دارند؟

نوسان شدید در هر دوی این فاکتورها بیانگر توجه بازار به سهم مورد نظر است. حال این توجه می تواند در جهت رشد قیمتی سهم یا در راستای افت قیمتی یک سهم باشد. به صورت کلی افزایش ارزش معاملات یک سهم بیانگر ورود نقدینگی به آن سهم خاص است و کاهش آن، نشان دهنده خروج نقدینگی از سهم می باشد. در واقع با استفاده از ارزش معاملات قادریم ورود نقدینگی هوشمند و حجم آن را شناسایی کنیم و استراتژی مناسبی برای زمان ورود یا خروج از سهم بچینیم. حجم معاملات اما یکی دیگر از فاکتورهای حائز اهمیت تحلیل تکنیکال به حساب می آید.

تحلیل­گران به صورت معمول حجم معاملات را به عنوان تاییدکننده روند قیمتی سهم ­ها به حساب می آورند. زمانی که قیمت یک سهم وارد روند صعودی می­ شود، حجم معاملات هم باید در جهت خرید این سهم بیشتر شود، تا درستی جهت روند تایید شود. از طرفی چنانچه قیمت یک سهم در روند نزولی قرار داشته باشد، می بایست حجم معاملات هم در راستای فروش آن سهم بیشتر شود. به عبارت دیگر افزایش خریدار یا فروشنده بیانگر توجه بازار به روند یک سهم است. این امر اتفاق حائز اهمیتی است که می‌ توان از طریق آن به داده های بسیار خوبی رسید.

حجم معاملات را از کجا پیدا کنیم؟

کل بورس‌ های اوراق بهادار، حجم معاملات تمام سهام موجود در بازار را انتشار می دهند، لذا به سادگی می توانید به این داده ها دسترسی داشته باشید. لذا سرمایه‌ گذار قادر است به سادگی اطلاعات مربوط به حجم یک سهم خاص در بازار سهام را کسب کند. چندین روش دیگر جهت پیدا کردن حجم معاملات وجود دارد و به‌ سادگی می توانید آن ها را در اخبار سایت سازمان بورس یا سایر سایت‌ هایی که اطلاعات معتبری انتشار می دهند، مشاهده کنید.


حتما برایتان جالب است : سهام بنیادی بورس ایران که باید حتما بخریم


همچنین سرمایه‌ گذاران می‌ توانند اطلاعات حجم معاملات را از طریق بسترهای سرمایه‌ گذاری خود مورد بررسی قرار دهند. حجم معاملات سهام، به شکل روزانه در سایت tsetmc.com قابل‌ بررسی می باشد. به منظور مشاهده حجم معاملات در روز و بازه‌ های معاملاتی قبل، از نمودار سهم استفاده نمایید.

تعداد زیادی از پلتفرم‌ های سرمایه‌ گذاری از نمودارهای شمعی در راستای به تصویر کشیدن حجم سهام خاص برای یک بازه زمانی خاص بهره می گیرند که در آن ها، رنگ سبز نشان دهنده حجم خرید و رنگ قرمز نیز نشان دهنده حجم فروش در سهم می باشد. نحوه محاسبه حجم معاملات باتوجه به اندیکاتورهای حجم قابل انجام می باشد. به علاوه استفاده از اندیکاتور، استفاده از الگوهای معاملاتی مثل سقف یا کف دو قلو، پرچم، مثلث، سرو شانه هم می توانند به منظور تائید روند سهم کاربرد داشته باشد.

حجم سهام چه چیزی را نشان میدهد؟

چنانچه حجم زیادی از یک سهم خاص وجود داشته باشد، بدان معنا خواهد بود که چندین فعالیت در اطراف آن سهم رخ می دهد. این فعالیت می‌ تواند به مثبت و منفی شدن سهم منتهی گردد. حجم معاملات برای معامله گران کوتاه‌ مدتی یا نوسان گیر، در روز مفید است و حجم زیاد تعداد سهام معامله شده در بازار سهام می‌ تواند به فعالان بورسی سیگنال بدهد. نقدشوندگی یعنی این که سرمایه‌ گذار می‌ تواند به سادگی و در هر زمانی که خواست، سرمایه خود را در بازار به فروش برساند و به پول نقد برسد.


حتما برایتان جالب است : حجم معاملات چیست و چه کاربردی دارد؟


زمانی که بازار حجم می خورد، یعنی این که فروشندگان و خریداران بیشتری در بازار در حال رقابت و خرید و فروش سهم به یک دیگر هستند. وقتی که سرمایه‌ گذاران نسبت به جهت حرکت بازار سهام با تردید مواجه می شوند، حجم معاملات بیشتر می شود که معمولا موجب خواهد شد تا اوراق بهادار بیشتری خرید و فروش شود. همچنین در نظر داشته باشید که افزایش حجم معاملات به معنای افزایش ریسک و افزایش بازدهی نیز خواهد بود، چراکه همان‌ طور که با داشتن تعداد بیشتری دارایی، ریسک سرمایه‌ گذاری‌ ما نیز افزایش می یابد، با افزایش حجم معاملات، ریسک در بازار نیز بیشتر خواهد شد.

چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم؟

به صورت معمول سیگنال‌ ها از طرف تحلیل‌ گران در اختیار دیگران قرار خواهد گرفت، ولی بعضی اوقات از روی حجم معاملات سهم هم می توان سیگنال‌ های موردنظر را گرفت. به عنوان مثال چنانچه روند یک سهم به صورت کامل صعودی باشد، نشان دهنده آن است که آن سهم پتانسیل خوبی برای رشد دارد و می توانیم به آن سهم به چشم یک سهم مناسب برای ورود و سرمایه گذاری نگاه کنیم.

یا برعکس، چنانچه در روند نزولی قرار داشته باشیم، می‌ توان پیش از رسیدن به حد ضرر، آن سهم را به پول نقد تبدیل کرد. حجم معاملات سهم می‌ تواند اطلاعات زیادی برای تریدرها داشته باشد که در ادامه 6 مورد از مهم ترین آن ها را برای شما معرفی کرده و توضیح داده ایم :

1) تأیید خط روندها : یکی از مهم ترین مفاهیمی که ما را کمک می کند بدانیم چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم بدون شک همین بررسی روند حرکت سهم است. شایان ذکر است که روند صعودی یا نزولی روندها می‌ تواند خود سیگنالی برای انجام معاملات در یک سهم خاص به حساب آید.

حجم معاملات در بورس

ولی همیشه هم نمی‌ توان این طور نتیجه گرفت، به این خاطر که نوسان قیمت آن سهم نیز بر سیگنال آن موثر می باشد. چنانچه علی‌‌ رغم افزایش یا کاهش قیمت یک سهم، در زمان کاهش حجم معاملات،‌ نمی‌ تواند وضعیت مناسبی برای خرید یا فروش باشد و این در حالی است که چنانچه همین موضوع کاملا برعکس اتفاق افتد، یعنی قیمت سهم در حجم بالا، کاهش یا افزایش یابد، می توان آن را به عنوان یک سیگنال قوی از بازار در نظر گرفت.

2) تاریخچه حجم معاملات : از دیگر روش های مرسوم برای پاسخگویی به سوال چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم این است که به بررسی تاریخچه حجم معاملات در سهم بپردازیم. البته این تاریخچه نباید خیلی قدیمی باشد. لذا هر چقدر تاریخچه به تاریخ حال حاضر نزدیک تر باشد، سیگنال‌ های به مراتب بهتری به ما خواهد داد. از روی تاریخچه می‌ توانید روند کلی حرکت سهم موردنظر را پیدا کنید و از روی آن سیگنال‌ های ورود و خروج خود بگیرید.

3) برگشت قیمت‌ ها : بعد از این که قیمت در بازه زمانی زیادی به سمت پایین یا بالا حرکت کرده باشد و سپس به یکباره تغییرات اندک را تجربه کند، اگر این تغییرات با سنگین شدن حجم سهم همراه شود، می توان این طور برداشت که قیمت سهم در جهت مخالف حرکت قوی و بلندمدت قوی قصد حرکت دارد. به عنوان مثال اگر یک روند نزولی بلندمدت باشد و این شرایط را تجربه کنیم، قیمت سهم به سمت بالا حرکت خواهد کرد و می توان از این وضعیت، تغییر روند از نزولی به صعودی قوی و بلندمدت را برداشت کرد.

4) علامت ترقی : علامت های ترقی در نمودارهای حجم معاملات سهم، عامل دیگر هستند که به ما در پاسخ دادن به سوال چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم کمک می کنند. حجم معاملات هم در تعیین این علامت ها حائز اهمیت اند. به عنوان مثال، این طور تصور کنید که حجم معاملات سهم در یک موقعیت کاهش قیمت، افزایش پیدا می کند و در ادامه مقدار قیمت به علت یک حرکت به سمت پایین، افزایش می یابد. چنانچه قیمت وقتی که حرکت نزولی بود، کمتر از میزان قبل که کم بود، نشود و همچنین جحم معاملات سهم هم در سقوط دوم کاهش پیدا کند، علامت ترقی به عنوان یک سیگنالی برای حرکات بعدی سرمایه گذاران خواهد بود.

5) حرکت خستگی و Volume : حرکات خستگی بازار یکی دیگر از روش های کمک کننده است. در واق در یک بازار صعودی یا نزولی، حرکت خستگی به وضوح قابل تشخیص است. این حرکات به صورت معمول حرکات تند و شدید در قیمت ها است که افزایش شدید حجم معاملات سهم را هم به دنبال دارد. این موقعیت، سیگنالی مبنی بر اتمام بالقوه یک روند در بازار بورس به شمار می رود.


حتما برایتان جالب است : حجم مشکوک در بورس دقیقا چیست؟


خوشبختانه کاهش قیمت ها وقتی که بازار در انتهای خود قرار دارد، بسیاری از سرمایه گذاران را تحت فشار قرار خواهد داد که نتیجه این موضوع این می شود که نوسان و افزایش حجم معاملات سهم را شاهد خواهیم بود. پس از این که در این موقعیت قله ای در نمودار ایجاد شد، کاهشی در Volume رخ می دهد ولی به منظور تشخیص این که این حجم معاملات قرار است چگونه در روزها، هفته ها و ماه ها عمل کند، به راهنماهای دیگری برای بررسی احتیاج است.

6) تغییر ناگهانی در برابر تغییر ناگهانی دروغین : ابتدای زمانی که تغییر ناگهانی به هنگام تغییر قیمت رخ میدهد، افزایش حجم معاملات سهم، سیگنالی است تا قدرت حرکت یا مسیر را اثبات کند. تغییرات جزئی در Volume یا کاهش آن در تغییرات ناگهانی، بیانگر عدم سودآوری و تغییر ناگهانی دروغین خواهد بود و این مورد را هم باید حتما مد نظر داشته باشید.


خلاصه مطلب و کلام پایانی

حجم معاملات در حقیقت به معنای تعداد کل سهامی است که مورد معامله قرار می گیرند، با این وجود می‌ توان آن را مطابق با نوع اوراق بهادار معامله شده در یک روز معاملاتی تعیین نمود. حجم معامله بر اساس قراردادهای آتی، اوراق قرضه، سهام و چند کالای دیگر قابل محاسبه است.

هر زمان با افزایش حجم معاملات، تقاضا برای خرید افزایش یافت، بیانگر تمایل به صعود است و برعکس؛ هر زمان افزایش حجم معاملات، تقاضای بیشتر برای فروش را به همراه داشت، نشان دهنده روند نزولی خواهد بود. حجم سهام در واقع نشان می دهد که فعالیت موقعیت خود را در بازار سهام به دست آورید، لذا چه یک سرمایه‌ گذار سهم خریداری کند و چه فروشنده باشد، همه فعالیت‌ ها در حجم معاملات ثبت شده، قابل مشاهده و بررسی است.

به غیر از مواردی که آن ها را مورد بررسی قرار دادیم، حجم معاملات سهم می‌ توانند سیگنال‌ های دیگری نیز به ما بدهد، ولی برای این که بتوانید بهتر از حجم معاملات استفاده کنید و نهایتا خرید و فروش های سودآورتری داشته باشد، باید دانش مالی و تحلیلی‌ خود را بهبود بخشید. چنانچه شما بر اصول تحلیل تکنیکال آگاهی داشته باشید و توانایی استفاده از اندیکاتورها را نیز با آن ترکیب کنید، به مراتب بهتر و راحت تر می تواند بدون استفاده از منبع خبری برای سیگنال گرفتن، سیگنال های خود را معامله کنید.

در خصوص این که چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم نیز یاد گرفتیم که زمانی که روند سهم صعودی است، افزایش حجم معاملات به معنای ورود سهامداران است که سیگنالی برای ورود به بازار یا سهم به حساب می آید، ولی در حالی که روند سهم نزولی است، حجم بالای معاملات نشان دهنده تداوم روند نزولی در سهم خواهد بود. بنابراین توجه به خطوط روند در کنار حجم معاملات، از اصول حائز اهمیت می باشد که به‌ عنوان سیگنال ورود به سهم یا ادامه سرمایه‌ گذاری یا خروج از آن، سرمایه‌ گذاران را یاری می دهد.

همان طور که ابتدای مقاله به شما قول دادیم، در این مطلب به سوال چگونه از حجم معاملات سهم سیگنال بگیریم پاسخ کامل دادیم.

همچنین اگر دوست دارید در مورد طراحی استراتژی معاملاتی در بورس بیشتر بدانید، این مطلب را حتما مطالعه کنید.

به نظر شما خرید سهام قبل از مجمع کار منطقی به حساب می آید؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *