بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال

اگر در بازار رمزارزها فعالیت کرده باشید، مطمئنا می دانید که خطرات بسیار زیادی شما و سرمایه تان را تهدید می کند که یکی از این ریسک ها، انتقال اشتباه ارز دیجیتال به آدرس هایی به غیر از آدرس مورد نظر شماست! اگر این اتفاق افتاده باشد، شما به بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال نیاز پیدا خواهید کرد و به دلیل اهمیت این موضوع برای مال باختگان این موضوع، ما در این جا آموزش بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال را به صورت گام به گام آورده ایم تا در صورت لزوم بتوانید از آن استفاده کنید؛

بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال

بسیاری از افراد به منظور ورود به بازار رمزارزها روش هایی را انتخاب می کنند که خیلی مطمئن به نظر نمی آید و امکان کلاهبرداری و یا ریسک های دیگر برای آن ها و سرمایه شان وجود دارد اما به طور کلی باید در نظر داشت که ورود به بازار کریپتوکارنسی امروزه بسیار راحت است و افراد به سادگی قادرند با افتتاح حساب در صرافی های معتبر و حتی با ریال برای خرید رمزارزهای مورد نظر خود اقدام نمایند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


ریسک سرمایه گذاری در این بازار تا حدود زیادی کاهش یافته است اما باز هم بهتر است اصولی پیش روید و نکات مهمی که درباره انتقال رمزارزها وجود دارد را جدی بگیرید. بازار ارزهای دیجیتال یکی از جذاب ترین بازارهای مالی در جهان است که زیرساخت های آن به شکلی است که سرمایه گذاری برای ایرانیان را  هم به سطح جهانی ارتقا داده، اما اگر تا به امروز برای ورود به این حوزه اقدامی انجام نداده اید، باید گفت که این بازار به همان اندازه که می تواند بازار سودساز و جذابی برای سرمایه گذاری باشد، می تواند خطرات و ریسک هایی به همراه داشته باشد که پیش از هر چیزی باید با مهم ترین این ریسک ها آشنا باشید.

همچنین به طور کلی برای خرید ارز دیجیتال، شما در گام نخست به یک کیف پول دیجیتالی احتیاج خواهید داشت تا این ارزهای خریداری شده را در اون به صورتی امن نگهداری کنید. از دیگر مواردی که می بایست در زمان خرید ارز دیجیتال و سرمایه گذاری روی آن باید در نظر بگیرید، نگهداری درست از اطلاعات کیف پول و در حقیقت کلیدهای خصوصی ولت شماست.

متاسفانه بسیاری از افراد به علت فراموشی رمز عبور، ذخیره نکردن کد بازیابی، یا به سرقت رفتن کیف پولشون، سرمایه خودشون رو از دست می دهند و با ضرر مواجه می شوند. با توجه به این موضوع و جلوگیری از این اتفاق، در این مقاله قصد داریم در مورد بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال صحبت کنیم؛

ارسال ارز دیجیتال به آدرسی که وجود ندارد!

نگرانی رایج بین مبتدیان بازار ارزهای دیجیتال این است که آن ها در زمان ارسال رمزارزها در وارد کردن اشتباه آدرس مقصد خود اشتباهی انجام دهند. در ابتدا این طور به نظر می آید که این نگرانی زیادی است و با توجه به این واقعیت که آدرس های بیت کوین از یک رشته به ظاهر تصادفی از حروف و اعداد مثل 3J98t1WpEZ73CNmQviecrnyiWrnqRhWNLy تشکیل شده اند، این نگرانی افزایش نیز می یابد.


حتما برایتان جالب است : انواع تریدر ارز دیجیتال کدام است؟


با این وجود بیشتر ولت های رمزارزی از این قابلیت برخوردارند که آدرس را بررسی نمایند و از معتبر بودن آدرس بر اساس الگوریتم checksum اطمینان یابند. بدین شکل که مقادیر موجود در یک رشته را با یکدیگر جمع می نماید و بررسی می کند که آیا این عبارت می تواند درست باشد یا خیر و جالب است بدانید که در زبان کامپیوتر حروف انگلیسی هم یک مقدار عددی دارند.

به صورت کلی قسمتی از آدرس بیت کوین بیانگر دستورالعمل هایی درباره مالک بیت کوین می باشد و بخش دیگر آن چک سام است که مطابق با آن بخش اول محاسبه می شود. زمانی که آدرس را تایپ می کنید، کیف پول مجموع ارقام را محاسبه کرده و آن را با مجموعه ای که به عنوان قسمتی از آدرس تایپ کرده اید، مورد قیاس قرار می دهد. لذا چنانچه آدرس یا مقدار مجموع را به اشتباه تایپ نمایید، کیف پول تشخیص می دهد که تطابق ندارند و اجازه انجام معامله را صادر نمی کند.

ارسال ارز دیجیتال به آدرس اشتباهی که وجود دارد

یک اشتباه محتمل تر که می تواند اتفاق افتد، فرستادن بیت کوین به یک آدرس معتبر است که مشکل قبلی پیش نمی آید ولی خب آدرسی که فرستاده می شود نیز آن آدرس مورد نظر ما برای ارسال نیست. برای مثال این طور فرض کنید که شما لیستی از آدرس ها را در دسترس دارید و می خواهید یک آدرس را کپی کنید، ولی به صورت تصادفی آدرس دیگری را کپی کنید و امکان دارد به طور تصادفی رمزارزهای مورد نظر را به آدرس اشتباه، ولی معتبر ارسال نمایید!

چنانچه این اتفاق رخ دهد، معامله برگشت پذیر نخواهد بود. این را در نظر داشته باشید که ارزهای دیجیتالی، در واقع پول های دیجیتال هستند و مثل پول نقد فیزیکی، چنانچه به شکل تصادفی آن را در اختیار شخص دیگری قرار دهید، تنها راهی که می توانید آن پول را زنده کنید این است که آن فرد آن پول را با میل خود به شما باز گرداند. چنانچه به شکل تصادفی بیت کوین را برای یکی از دوستان خود فرستاده اید، متقاعد کردن آنها برای ارسال مجدد آن به شما ساده است.

ولی چنانچه بیت کوین را به اشتباه برای یک غریبه فرستاده باشید، شانس شما برای بازگشت پول خیلی زیا نخواهد بود. روش دیگر برای فرستادن بیت کوین به آدرس اشتباه این است که کامپیوتر شما ویروسی دارد که به منظور سرقت بیت کوین طراحی شده باشد.


حتما برایتان جالب است : بهترین سهام برای خرید در سال 1401 کدام است؟


جالب است بدانید که ویروس هایی وجود دارند که آدرس های بیت کوین را اتوماتیک  شناسایی می کنند و آدرس بیت کوین خود را جایگزین می نمایند و موجب می شوند بیت کوین را به جای آدرس مورد نظر برای هکر بفرستید. این نوع ویروس ها یکی از دلایلی است که پیشنهاد می کنیم برای بیت کوین از رایانه های عمومی استفاده نکنید. این اشتباهی است که امکان دارد بسیاری از تازه کاران بازار کریپتو مرتکب آن شوند و جبران ناپذیر است!

انتقال ارز دیجیتال در شبکه نادرست

انتخاب شبکه انتقال اشتباه یکی دیگر از اشتباهات رایج کاربران در زمان فرستاده رمزارزهای مورد نظرشان است. شبکه BEP20 بایننس اسمارت چین و ERC20 اتریوم به صورت معمول با یکدیگر اشتباه گرفته می شوند و این امکان وجود دارد که کاربران رمزارزهای خود را به شبکه انتقال اشتباه ارسال کنند، چرا که که آدرس هر دوی آن ها با 0X آغاز می شود!

به صورت کلی شما بایستی همان شبکه ای را برای انجام تراکنش انتخاب کنید که در کیف پول مقصد انتخاب شده است، اما چنانچه شبکه انتقال اشتباه انتخاب نمایید، نگران نباشید، چرا که به احتمال زیاد قادر به بازیابی ارزهای دیجیتال مورد نظر خواهید بود. چنانچه توکن ها یا رمزارزهای خود را به کیف پولی ارسال کردید که از هر دو شبکه بایننس اسمارت چین و اتریوم پشتیبانی می نماید، مسئله ای ایجاد نخواهد شد و می توانید مجددا آن ها را به بلاک چین درست و مورد نظر انتقال دهید.

همچنین چنانچه توکن ها را به کیف پولی فرستاده باشید که تنها از یکی از شبکه های بایننس اسمارت چین و اتریوم پشتیبانی به عمل می آورد، باید کلید خصوصی را در یک کیف پول که از هر دو شبکه پشتیبانی می کند، وارد نمایید و یا به بیان دیگر، چنانچه شما رمزارزهای خود را به بلاک چین و شبکه انتقال اشتباه ارسال کرده باشید، در همان آدرس کیف پولی که انتخاب کردید و در شبکه ای که مشخص کردید، قرار خواهد گرفت! به این دلیل که آدرس کیف پول در هر دو شبکه اتریوم و بایننس اسمارت چین یکسان است و با یک کلید خصوصی مشترک قابل دسترسی است.

بازیابی انتقال اشتباه ارزهای دیجیتال

همچنین بدترین حالت ممکن وقتی اتفاق می افتد که توکن ها را به کیف پول حضانتی یا یک صرافی دیجیتال فرستاده باشید، چرا که در همچین وضعیتی، تنها کاری که قادرید انجام دهید، این است که با تیم پشتیبانی صرافی یا کیف پول مقصد تماس برقرار کنید، اما احتمالا قادر به بازیابی ارزهای دیجیتالی مورد نظر نخواهید شد.

منظور از بازیابی توکن در شبکه اشتباه چیست؟

از دیگر اشتباهات مرسوم میان کاربران در زمان انتقال رمزارزها می توان به این اشاره کرد که بایننس اسمارت چین را با اتریوم اشتباه می‌ گیرند و رمز ارز خود را به شبکه اشتباه انتقال می‌ دهند. با توجه به محبوبیت صرافی بایننس تلاش داریم تا از این صرافی برای بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال بهره بگیریم، ولی به صورت کلی نحوه انجام کار با دیگر صرافی‌ ها یکسان می باشد.


حتما برایتان جالب است : ریسک سرمایه گذاری در بورس ایران


بایننس شبکه‌ های انتقال گوناگونی را در اختیار کاربران خود قرار می دهد و افراد گوناگونی در انتخاب شبکه خود اشتباه می‌ کنند و توکن به از طریق شبکه دیگری انتقال می دهند ولی به مقصد نمی رسد! به منظور جلوگیری از این مشکل بایستی شبکه ای را انتخاب کنید که کیف پول از آن شبکه و بلاک چین پشتیبانی می‌ کند. به عنوان مثال باید در نظر داشته باشید که از کدامیک از شبکه‌ های ERC20 ،BEP20 و BEP2 پشتیبانی می‌ کند.

ارسال توکن BEP20 یا ERC20 به شبکه اشتباه چه اتفاقی را به همراه دارد؟

چنانچه یک رمزارز ERC20 را به BSC بفرستید، رمزارز موردنظر شما در شبکه انتخاب شده قرار خواهد گرفت. البته باید توجه داشت که این شرایط برای ارزهای BEP20 هم صدق می کند که به آدرس ERC20 انتقال پیدا می کنند. در این حالت آدرس کیف پول شما BSC و Ethereum مشابه است و همچنین با کلید خصوصی قابل دسترسی خواهد بود. این طور فرض کنید که اتریوم را به اسمارت چین فرستاده اید. این انتقال تحت عنوان توکن BEP20 به ERC20 متصل است که در آدرس ولت، BSC است.

به منظور بررسی این امر هم می‌ توانید سایت BscScan.com را مورد استفاده قرار دهید. بدین منظور می توانید از شناسه تراکنش خود «Transaction ID» کمک بگیرید یا از وب‌ سایت Etherscan.io استفاده نمایید. در این بخش نمونه از BscScan وجود دارد. در این تراکنش فرد در ولت بایننس خود از شبکه BEP20 به منظور دریافت توکن ERC20 استفاده کرده است. این توکن‌ ها در شرایط کنونی به صورت Binance-Peg Ethereum در همان آدرس کیف پول در BSC قابل‌ مشاهده اند.

لذا می توان این طور گفت که در این صورت رمزارزهای شما ناپدید نخواهد شد و در این حالت لازم است تا بلاک چین درست را برای فرستادن ارزهای دیجیتال خود انتقال کنید. خوشبختانه ارزهای دیجیتال شما ناپدید نمی شود و تمام کاری که باید انجام دهید، این است که آن را به بلاک چین درستی که احتیاج دارید ارسال کنید.

چه اشتباهاتی موجب ارسال اشتباه ارز به آدرس های BEP20 و ERC20 می شود؟

پیش از هر چیز باید گفت که چنانچه توکن‌ های ERC20 را از طریق شبکه اتریوم و توکن‌ های BEP20 را از طریق شبکه بایننس اسمارت چین انتقال داده باشید، امکان بازیابی آن وجود دارد و در این خصوص نباید نگرانی به خودتان راه دهید. به صورت کلی 3 وضعیت گوناگون برای برگرداندن رمزارز گمشده وجود دارد که در این بخش آن ها را توضیح داده ایم:

  1. نخستین وضعیت این است که توکن‌ ها را به کیف پولی بفرستید که از BSC و اتریوم پشتیبانی می‌ کند، در این شرایط، امکان ارسال مجدد آن از بایننس وجود دارد.
  2. در وضعیت دیگر مثل روش اول توکن را به کیف پولی انتقال داده اید که تنها از اتریوم یا از BSC پشتیبانی می‌ کند که در این شرایط می بایست کلید خصوصی خود را در کیف پولی وارد نمایید که از هر دو شبکه پشتیبانی می نماید.
  3. ولی در وضعیت سوم در نظر بگیرید که رمزارز خود را به کیف پولی حضانتی مثل یک صرافی منتقل کرده باشید و به کلید خصوصی خود دسترسی نداشته باشید؛ در این شرایط می بایست از پشتیبانی صرافی راهنمایی دریافت کنید.

آموزش برگرداندن ارز گمشده در شبکه‌ های BEP20 و ERC20

به منظور یافتن توکن مورد نظر کار شما ساده است و می‌ توانید در لیست توکن‌ های هر دو شبکه، رمزارز خود را جست و جو نمایید تا آن را پیدا کنید. در این آموزش از کیف پول متامسک بهره می گیریم؛


حتما برایتان جالب است : همه چیز در مورد کیف پول کاغذی


در کیف پول متامسک گزینه‌ ای به نام «Add Token» در نظر گرفته شده است که می‌ توانید توکن موردنظر خود را جست‌ و جو و به ولت بی افزایید. در صورت ندیدن توکن، می بایست قرارداد آن را به ولت خود اضافه نمایید. این را در نظر داشته باشید که به منظور برگرداندن ارز دیجیتال خود به بلاک چین اصلی بایستی از یکی از دو روش؛ بایننس بریج و یا روش دستی استفاده نمایید.

1) روش بایننس بریج – Binance Bridge : بایننس بریج یکی از ابزارهایی است که برای تبدیل دارایی‌ های شما در بلاکچین‌ های گوناگون استفاده می شود. همچنین به کمک آن می‌ توان توکن‌ های BEP20 و ERC20 را بازیابی نمود. بدین منظور می بایست ولت متامسک یا بایننس چین والت را متصل نمایید و در ادامه ارزی را که قصد انتقال آن را دارید، انتخاب کنید.

2) روش دستی : در این روش می بایست رمزارز موردنظر را در صرافی بایننس بفرستید. شبکه واریزی که در ولت اسپات بایننس برای ارسال انتخاب می‌ کنید، می بایست با بلاک چین توکن موردنظر تناسب داشته باشد. بدین صورت می‌ توانید پس از واریز، آن را به‌ صورت درست به کیف پول خود انتقال دهید. در مثالی که زدیم، ارز اتریوم به‌ اشتباه به شبکه بایننس اسمارت چین انتقال داده شده است و ما تلاش داریم آن را به شبکه اتریوم بازگردانیم. نکته ای که در این خصوص باید در نظر داشته باشید اینجاست که به منظور پرداخت کارمزد شبکه می بایست مقداری ارز دیجیتال بایننس کوین در کیف پول شما وجود داشته باشد. مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

1. در صفحه واریز رمزارز اتریوم در صرافی بایننس، شبکه BEP20 را انتخاب نمایید. چنانچه در این مرحله مرتکب اشتباه شوید، صرافی بایننس توانایی برگرداندن دارایی شما را ندارد.

2. با بازگشت اتریوم به‌ حساب صرافی، می‌ توانید آن را به کیف پولی که از شبکه اتریوم پشتیبانی می‌ کند انتقال دهید. به منظور انتخاب شبکه انتقال هم از (ERC20 (ETH استفاده نمایید تا آن را به ERC20 تبدیل کنید. در این صورت رمزارز شما در بلاکچین درست کیف پول شما قرار گرفته است.

بازیابی ارسال اشتباه ارز BEP20 و ERC20 از صرافی

برخی از این توسعه دهندگان ولت های صرافی امکان دارد هزینه‌ ای در ازای این کار از شما دریافت نمایند. البته این امکان نیز وجود دارد که اجازه دسترسی به کلید خصوصی را به شما بدهند. در ادامه قادرید کلید خصوصی خود را در کیف پولی اضافه کنید که از شبکه بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌ کند. البته باید در نظر داشته باشید که بیشتر صرافی‌ ها و کیف پول‌های صرافی کلید خصوصی را در اختیار شما قرار نخواهند داد. کیف پول متامسک چیست و چطور کار میکند را اینجا آموزش داده ایم.


نتیجه گیری و کلام پایانی

در این مطلب روش ارسال اشتباه ارز دیجیتال را آموزش دهیم و به صورت کلی 3 وضعیت آن را بررسی کردیم و روش کار هر یک را برای شما توضیح دادیم. چنانچه تاکنون از این مشکل باخبر نبوده و به چنین مشکلی مواجه نشده اید، بایستی جوانب احتیاط را در این خصوص رعایت کنید. با تفاوت دو شبکه BEP20 و ERC20 آشنا شدیم و امیدواریم این آموزش مورد قبول شما مخاطبان سایت مای مانی واقع شده باشد.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب در مورد بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال مفصل صحبت کردیم.

همچنین اگر دوست دارید بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال را بشناسید، توصیه داریم این مقاله را بخوانید.

در ارتباط با بازیابی انتقال اشتباه ارز دیجیتال هر سوالی داشتید، بپرسید؛

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *