کیف پول متامسک چیست و چطور کار میکند؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
کیف پول متامسک چیست

آیا می دانید کیف پول متامسک چیست و نحوه استفاده از آن چگونه است؟ کیف پول متامسک یکی از محبوب ترین والت ها در دنیای ارزهای دیجیتال است که از ارزهای بسیاری پشتیبانی می کند و امنیت بسیار خوبی دارد، از همین روی توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کرده است و بسیاری از تازه واردان به دنیای رمزارزها هم این سوال را دارند که کیف پول متامسک چیست و چطور می توانند در آن افتتاح حساب کنند، لذا در این مطلب ابتدای امر گفته ایم که کیف پول متامسک چیست و چگونه می توان از آن استفاده کرد، بنابراین تا انتهای همراه ما بمانید.

کیف پول متامسک چیست؟

کیف پول آنلاین متامسک یک برنامه افزودنی محبوب و مشهور مرورگر است که به عنوان یک کیف پول ارز رمزنگاری شده متصل به بلاکچین اتریوم عمل می کند. MetaMask اجازه می دهد تا کاربران را به ارتباط برقرار کردن با اتریوم اکوسیستم، که میزبان یک جهان گسترده ای از برنامه های کاربردی غیر متمرکز، بدون نیاز به دانلود کل بلاکچین روی دستگاه خود. از همین روی یکی از بهترین راه حل های کیف پول اتریوم برای دسترسی آسان به صرافی های غیرمتمرکز، سیستم عامل های بازی، سایت های قمار و بسیاری از برنامه های دیگر به حساب می آید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این کیف پول با مرورگرهای بسیار گسترده ای مثل؛ Chrome ،Firefox و Microsoft Edge سازگاری دارد. متامسک به غیر از ذخیره پول بومی Ethereum ،ETH، توکن هایی نیز دارد که بر اساس استانداردهای ERC-20 و ERC-721 پروتکل طراحی شده اند. 

این کیف پول به وسیله آرون دیویس و شرکت بلاک چین ConsenSys راه اندازی شده است. قابلیتی که متامسک را به یک کیف پول برتر اتریوم تبدیل می کند، فناوری رمزگذاری برجسته آن به حساب می آید که رمزهای عبور و کلیدهای خصوصی را به طور ایمن در دستگاه هر کاربر ذخیره می کند. در ادامه بیشتر در مورد این که کیف پول متامسک چیست و چطور کار می کند صحبت خواهیم کرد؛

کیف پول تراست والت یا متامسک؟

کیف پول دیگری که با بلاک چین اتریوم سازگاری دارد، تراست والت است که تفاوت های اساسی با کیف پول متامسک دارد. به عنوان مثال در حالی که متامسک هم مرورگر است و هم کیف پول مبتنی بر تلفن همراه، کیف پول تراست فقط در تلفن همراه در دسترس است.

همچنین تراست والت علاوه بر اتریوم، از دارایی های دیگر نیز پشتیبانی می کند، لذا کاربران می توانند طیف گسترده تری از ارزهای دیجیتال، از جمله اتریوم، بیت کوین، لایت کوین، ریپل و … را ذخیره نمایند. از دیگر امکانات کیف پول تراست والت می توان به توانایی خرید بیت کوین، کسب سود از طریق وجوه ذخیره شده، تعامل با اکوسیستم توکن غیرقابل انعطاف، پیگیری قیمت های رمزنگاری و عمل به عنوان مبادله ارز رمزپایه اشاره داشت.

نحوه نصب و استفاده از کیف پول متامسک

برای شروع استفاده از کیف پول، باید پلاگین صحیح مرورگر را نصب فرمایید. روند راه اندازی و استفاده از آن بدون در نظر گرفتن مرورگری که استفاده می کنید تقریبا مشابه است. پس از نصب موفقیت آمیز، کلیک بر روی “شروع به کار” کلیک کنید و در نهایت گزینه “ایجاد یک کیف پول” را کلیک نمایید. 

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال استاتوس چیست و چطور کار میکند؟

در کادر گفتگوی بعدی، می توانید برای کمک به “بهبود متامسک” موافقت یا مخالف باشید. در مرحله بعدی، از شما خواسته می شود یک گذرواژه به وجود آورید. متامسک یک رمز ورود قوی را در نظر گرفته است که حداقل از 8 کاراکتر برخوردار است که شامل حروف، اعداد و نمادها می باشد. در گام بعدی “ایجاد” را بزنید و در ادامه عبارت پشتیبان گیری دانه را بنویسید که شامل 12 کلمه است. 

توصیه ما این است که همیشه عبارات بازیابی را بنویسید و آن را در جایی امن منزل خود به صورت فیزیکی نگهداری کنید. همچنین، بسیار توصیه می شود که هرگز یک نسخه دیجیتالی از عبارت پشتیبان خود، که به آن بازیابی بذر نیز گفته می شود، ایجاد نکنید، چرا که اگر کسی به آن دسترسی پیدا کند، می تواند با وارد کردن آن ها در کیف پول دیگر و دستیابی کامل به وجوه شما، کیف پول شما را کاملا در اختیار داشته باشد. 

این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که رمز ورود خود را فراموش نمایید، دستگاه شما آسیب ببیند یا بخواهید متامسک را روی دستگاه دیگری باز کنید، عبارت پشتیبان تنها راه بازیابی کیف پول شما خواهد بود. با کلیک بر روی دکمه “بعدی” به صفحه تأیید “عبارت مخفی پشتیبان گیری” انتقال داده خواهید شد.

در ادامه شما باید این عبارت را دقیقا به همان ترتیب ارائه شده وارد نمایید و پس از آن، “تأیید” را بزنید. بعد از تایید موفقیت آمیز، مراحل راه اندازی شما را به آخرین صفحه می رساند، در اینجا روی “همه کارها انجام شده” کلیک می کنید تا مراحل نصب کامل شود. سرانجام شما به صورت خودکار وارد سیستم می شوید، آماده رابط با اکوسیستم اتریوم هستید.

نحوه نصب و استفاده از کیف پول متامسک

زمانی که از سیستم خارج می شوید، روی نماد متامسک در مرورگر خود کلیک کنید و از اطلاعات ورود به سیستم برای دسترسی مجدد به کیف پول استفاده نمایید. این را در نظر داشته باشید که این نماد به صورت معمول در گوشه بالا سمت راست مرورگر قرار دارد. در داخل کیف پول، می توانید به بودجه خود در برگه “دارایی ها” دسترسی پیدا کنید و فعالیت خود را در بخش “فعالیت” پیگیری کنید.

حتما برایتان جالب است : ارز دیجیتال chz | همه چیز راجب ارز چیلیز

یک معامله در متامسک با گزینه “ارسال” شروع خواهد شد که به شما این امکان را می دهد تا آدرس اتریوم گیرنده، مبلغی را که می خواهید ارسال کنید و هزینه بنزینی که مایل به پرداخت آن هستید را تکمیل نمایید. برای استفاده از متامسک در اندروید یا آی او اس، باید برنامه تلفن همراه متامسک را در گوگل پلی برای اندروید یا اپ استور برای آی او اس بارگیری کنید و دستورالعمل ها را دنبال فرمایید. 

شایان ذکر است که نسخه تلفن همراه همان قابیت های برنامه های افزودنی مبتنی بر مرورگر دسک تاپ را فراهم می کند، لذا ورودهای ایمن، خزانه های کلیدی، حساب ها را فراهم می کند و به کاربران اجازه می دهد تا DApps مبتنی بر اتریوم را مرور کنند. متامسک با وجود این که کیف پول داغ به حساب می آید که به معنای اتصال آن به اینترنت است، اتصال به کیف پول های سرد مانند؛ لجر، کول والت، کیپ کی و ترزور را آسان تر می کند.

مزایای کیف پول متامسک

  • ** رابط کاربری ساده : پس از راه اندازی، استفاده از متامسک بسیار ساده است. این احساسی است که توسط سایر کاربران بررسی کیف پول متامسک نیز تکرار می شود. تمام ویژگی های آن به وضوح بیان شده است، بنابراین ارسال و دریافت ارز حتی برای مبتدیان نیز آسان است.
  • ** گسترش منبع : به این معنی که تمام کد متامسک آنلاین، رایگان و قابل دسترس است، از این روی می توانید نسخه خود را در خانه بسازید! البته این که شوخی است و این کار را نکنید بهتر است. در واقع منظور این است که قادرید این کار را انجام دهید ولی نکنید بهتر است. نرم افزار منبع باز را می توان به وسیله انجمن بررسی و به روز کرد، به این معنی که می تواند به صورت مداوم بهبود یابد.
  • ** تنظیمات HD : تنظیمات تعیین کننده سلسله مراتبی به کاربران کمک می کند از حساب های خود پشتیبان تهیه کنند. آن ها این کار را با دادن لیستی از کلمات به کاربر، اصطلاحات seed می دهند. از عبارات Seed می توان برای بازنشانی اطلاعات حساب از دست رفته استفاده کرد.
  • ** خرید ارزهای داخلی : متامسک به صورت مستقیم با دو صرافی در ارتباط است که کاربران می توانند ارز رمزنگاری شده را خریداری کنند. کاربران می توانند کوین بیس را  برای خرید Ether و ShapeShift را  برای خرید نشانه های Ether یا ERC-20 انتخاب کنند.
  • ** ذخیره کلید محلی : برخی از ارائه دهندگان کیف پول کلیدها را بر روی سرورهای خود ذخیره می کنند. این مورد در صرافی هایی که کیف پول ارائه می دهند مانند کوین بیس معمول است. کلیدهای متامسک در مرورگر خود کاربر ذخیره می شوند، نه در هر سرور از راه دور. این به کاربر امکان کنترل بیشتر بر روی کلیدهای عمومی و خصوصی خود را می دهد.
  • ** پشتیبانی مشتری : متامسک می خواهد تا آنجا که می تواند افراد بیشتری را درگیر شبکه اتریوم کند. این یک معرفی ویدیویی در صفحه اصلی خود و یک صفحه پشتیبانی دقیق دارد.

معایب کیف پول متامسک

  • ** دسترسی به مرورگر : متامسک به هیچ یک از اطلاعات شما دسترسی ندارد، اما مرورگری که روی آن نصب شده است، امکان پذیر است. مرورگر شما به کدهای خصوصی شما دسترسی ندارد ولی این امکان وجود خواهد داشت که اطلاعات مربوط به زمان و نحوه استفاده از برنامه را جمع آوری کند. موزیلا و گوگل در انجمن رمزنگاری محبوبیت زیادی ندارند. بسیاری از کاربران رمزنگاری از اینکه اجازه می دهند این شرکت ها اطلاعاتی در مورد آنها جمع آوری کنند احساس ناراحتی می کنند. این ممکن است مانع استفاده برخی از کاربران بالقوه از کیف پول متامسک شود.
  • ** آنلاین بودن کیف پول : کیف پول های آنلاین دارای مزایا و معایبی هستند. یکی از معایب اصلی بدون هیچ تردیدی امنیت است. هر اطلاعاتی که بصورت آنلاین ذخیره می شوند بیشتر از اطلاعاتی که بصورت آفلاین ذخیره می شوند در معرض خطر هکرها قرار دارند. متامسک به تنهایی امنیت کافی را ایجاد نمی کند. این را در نظر داشته باشید که همواره بیش از یک نوع کیف پول استفاده نمایید بهتر است.

نکات مهم امنیتی در مورد کیف پول متامسک چیست؟

  • 1) کیف پول متامسک هیچ کنترلی بر دارایی کاربران خود ندارد و مسئولیت دارایی افراد به صورت کامل به عهده کاربران خواهد بود، از همین روی عبارت بازایابی کیف پول خود را به دقت یادداشت نمایید و آن را در محلی امن به صورت فیزیکی نگهداری فرمایید.
  • 2) زمانی که سرمایه زیادی را وارد بازار ارزهای دیجیتال کرده اید، کیف پول های نرم افزاری محل مناسبی برای نگهداری آن ها نخواهند بود، لذا بهتر است برای مدیریت دارایی‌ های زیاد در این بازار از کیف پول های سخت افزاری مثل کیف پول های لجر و ترزور استفاده نمایید.
  • 3) هنگام اتصال به سایت پروتکل های حوزه دیفای، حتما پروژه را بشناسید و از سایت رسمی آن استفاده نمایید. در این حوزه، سایت های جعلی بسیاری حضور دارند که باید در این مورد بسیار توجه نمایید.
  • 4) اگرچه کیف پول متامسک یکی از کیف پول های مطرح در حوزه ارزهای دیجیتال به حساب می آید، با این وجود در مواردی شاهد هک اطلاعات کاربران و همچنین به سرقت رفتن دارایی کاربران این کیف پول بوده‌ ایم، لذا تا حد امکان سرمایه زیادی را در این کیف پول و کیف پول های نرم افزاری نگهداری نکنید و برای سرمایه های زیاد از کیف پول های سخت افزاری معتبر استفاده کنید.
  • 5) تحت شرایطی که از منابع ناشناس ایمیلی دریافت کرده‌ اید که در آن لینکی به سایت متامسک دارد، وارد این سایت ها نشوید و برای اطلاع از آخرین بروزرسانی های کیف پول خود تنها از سایت رسمی این کیف پول استفاده نمایید.
  • 6) چنانچه در زمان ارسال تراکنش در شبکه‌ های بلاکچین با مشکلی مواجه شدید، برای رفع آن به در اختیار قرار دادن کلید خصوصی یا Seed کیف پولتان احتیاج نخواهید داشت. به صورت کلی عبارت ۱۲ کلمه ای خود را در اختیار هیچ کسی قرار ندهید.

نتیجه گیری و کلام آخر

طبیعت آنلاین MetaMask سطح امنیت آن را در مقایسه با کیف پول های آفلاین سردخانه مثل ترزور و لجر محدود می کند، اما با این حال و به لطف راه اندازی آسان و در دسترس بودن در هر دو سیستم عامل دسک تاپ و موبایل، از نظر سهولت دسترسی با دنیای اتریوم DApp، نسبت به سایر کیف پول ها عملکرد مناسبی دارد. در واقع سخت است تصور کنید که اگر افزونه مرورگر متامسک نبود، چگونه بخش DeFi به این میزان گسترش پیدا می کرد.

همچنین گزینه کیف پول برای تعیین محدودیت بنزین بالاتر یا کمتر از متوسط ​​هزینه ها، به کاربران این آزادی را می دهد تا انتخاب کنند که با چه سرعتی پردازش معاملات انجام می شود و چقدر باید هزینه های آنها را بپردازند. عملکردی که در بیشتر کیف پول های رمزنگاری در دسترس نمی باشد. امیدوارم متوجه شده باشید که کیف پول متامسک چیست و آیا برای نگهداری سرمایه های دیجیتال شما مناسب است یا خیر.

همان طور که ابتدا قول داده بودیم، یاد گرفتیم که کیف پول متامسک چیست و چطور کار می کند.

اگر همچنین به حوزه مسکن علاقه مند هستید، مطلب راهنمای خرید زمین مسکونی در ایران هم حتما برای شما جذاب است. 

هرگونه سوال یا ابهامی در مورد نصب و استفاده از کیف پول متامسک داشتید، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها از ما بپرسید.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *