همه چیز در مورد کیف پول کاغذی

همه چیز در مورد کیف پول کاغذی

یکی از انواع کیف پول ارز دیجیتال که استفاده آن هم مرسوم است، کیف پول کاغذی ارز دیجیتال است که کمتر راجع به آن شنیده ایم و یا مطالعه کرده ایم! ولی شمایی که در حال مطالعه این مطلب هستید، مطمئنا دوست دارید همه چیز در مورد کیف پول کاغذی را یاد بگیرید، لذا در این مقاله می توانید همه چیز در مورد کیف پول کاغذی را به زبان ساده یاد بگیرید و اگر سوال یا ابهامی هم برایتان به وجود آمد، در انتها بپرسید تا پاسخ دهیم.

همه چیز در مورد کیف پول کاغذی

یکی از روش های نگهداری از رمزارزهایی مثل بیت کوین، استفاده از کیف پول کاغذی می باشد. ولت ارز دیجیتال در واقع یک کیف پول دیجیتالی است که از آن به منظور ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین، اتریوم و ترون استفاده می شود. یکی از انواع کیف پول دیجیتال، کیف پول کاغذی می باشد. ولت کاغذی مثل کیف پول واقعی، پول را ذخیره نمی‌ کند، بلکه کلیدهای عمومی و خصوصی را نگهداری می نماید.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


این کلیدها، به صورت معمول به همراه رشته‌ های الفبایی با ترتیب مشخصی و به صورت کدهای QR نمایش داده خواهند شد. به زبان ساده کیف پول‌ کاغذی همان کلید خصوصی و آدرس رمزارز است که روی کاغذ چاپ می‌ شود. کلیدها به صورت کد QR چاپ شده و امکان دریافت و ارسال رمزارزها را در اختیار کاربران قرار می دهد. نکته مهم در مورد کیف پول‌ های کاغذی این است که چنانچه ولت به هر علتی از بین رود یا گم شود، کاربر نمی تواند به موجودی داخل آن دسترسی پیدا کند!

لذا کیف پول‌ های کاغذی برای افرادی مناسب اند که اطلاعات و دانش زیادی از دنیای الکترونیک و اینترنت ندارند، چرا که استفاده از کیف پول های کاغذی بسیار راحت است و همه افراد به سادگی می توانند از آن ها استفاده کنند. همچنین ولت کاغذی می تواند برای افرادی ‌که دید بلندمدتی در سرمایه گذاری رمزارزها دارند، بسیار مفید باشد. با توجه به آن که یکی از گزینه‌ های امن برای نگهداری ارز بیت کوین و دیگر رمزارزها استفاده از کیف پول کاغذی است، تصمیم گرفتیم تا همه چیز در مورد کیف پول کاغذی را در یک مطلب جامع برایتان توضیح دهیم.

کیف پول کاغذی چیست؟

می توان گفت که یک روش آفلاین و کاملا فیزیکی برای ذخیره‌ سازی رمزارزهاست که در آن کلیدهای خصوصی و عمومی را به روی تکه‌ ای کاغذ یادداشت می کنند و در ادامه این کاغذ را در مکانی امن، به عنوان مثال گاو صندوق، نگهداری می کنند. معمولا کلیدها در قالب QR کد پرینت می‌ شوند تا در آینده، بتوان با سرعتی بیشتر برای ایجاد تراکنش اقدام کرد. جالب است بدانید که در این روش، کنترل پرایویت و پابلیک کی کاملا در اختیار کاربران است. این موضوع برای کاربران حرفه‌ ای بسیار خوب است و احساس امنیت به آن ها خواهد داد، ولی برای کاربران مبتدی می تواند دردسر ساز باشد.


حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول ارز دیجیتال دسکتاپ


از همین روی کیف پول کاغذی برای کسانی که اخیرا وارد دنیای ارزهای دیجیتال شده اند، گزینه مناسبی به حساب نمی آید. حتی امن‌ ترین کیف پول های سخت افزاری هم همچنان به صورت 100 درصدی از حملات سایبری در امان نیستند؛ هر چیزی که در قالب 0 و 1، به صورت دیجیتال نگهداری می‌ شود، امکان دارد روزی هدف حمله تبهکاران سایبری قرار گیرد. ولی این موضوع در مورد پیپر ولت صادق نیست. حتی حرفه‌ ای‌ ترین هکرهای جهان، چطور می‌ توانند تکه‌ ای کاغذ، فاقد هر گونه اتصال به اینترنت، را هک کنند؟!

امنیت کیف پول کاغذی چگونه است؟

همان طور که واضح است، امنیت ویژگی بسیار حائز اهمیت و تاثیرگذاری بر روی انواع کیف پول هاست و حتی به نظر بسیاری از کارشناسان و خود ما از دیگر عوامل اهمیت بیشتری داشته و نسبت به تمامی آن ها در اولویت قرار می گیرد. لذا باید گفت که امنیت کیف پول کاغذی ارز دیجیتال بسیار بالاست، چرا که این دسته از کیف پول های ارز دیجیتال بدون اتصال به اینترنت و به صورت آفلاین صادر و قابل استفاده است.

از این گذشته هیچ اتصالی هم میان کاغذ چاپ شده و اینترنت وجود ندارد، لذا اگر کاربر در این زمینه سهل انگاری نکند، امکان هک آن ها وجود نخواهد داشت. این را همیشه به خاطر داشته باشید که بهترین و بالاترین امکانات هم بدون امنیت بی ارزش خواهند بود. از این گذشته اختلال در کیف پول ها می‌ تواند ریسک سرمایه گذاری شما را تا حدود زیادی افزایش دهد و از این گذشته شرایط بدی را برای سرمایه گذاری شما رقم بزند. حتی تاثیر استرس ها و بار روانشناسی چنین اقدامی هم ارزش استفاده از یک کیف پول ناامن را ندارد!

انتقال ارز به کیف پول کاغذی چگونه است؟

  1. در ابتدای امر می بایست از روی کاغذ کیف پول خود آدرس عمومی و خصوصی آن را بردارید.
  2. به منظور دریافت ارز دیجیتالی مورد نظر، دو روش وجود دارد؛ در روش اول باید آدرس عمومی کیف پول خود را در اختیار فرد انتقال دهنده رمزارز قرار دهید و او با وارد کردن آن آدرس در زمان ارسال رمزارز، می‌ تواند کیف پول شما را شارژ نماید. روش دوم نیز استفاده از QR کد است. لذا چنانچه شما QR مربوط به آدرس عمومی کیف پول خود را در اختیار فرد انتقال دهنده قرار دهید، او قادر است با اسکن کردن آن، عملیات واریز را برایتان انجام دهد.

نکته مهم : این نکته را در خاطر داشته باشید که در Paper Wallet همزمان دو QR وجود دارد که یکی آدرس عمومی و یکی هم بیانگر کلید خصوصی شماست. در زمان ارائه آدرس کیف پول خود حتماً به این نکته توجه کنید که نباید کلید خصوصی کیف پول خود را در اختیار هیچ کسی قرار دهید.

انتقال ارز از کیف پول کاغذی چگونه است؟

به منظور انتقال ارز از کیف پول کاغذی خود، به یک نرم افزار جانبی احتیاج دارید. این عملیات را می‌ توانید با بسیاری از کیف پول های نرم افزاری موجود در سایت ها انجام دهید. در نظر داشته باشید که کیف پول نرم افزاری مورد نظر شما به منظور انجام این انتقال حتما می بایست از کلید خصوصی رمزارز مورد نظر شما پشتیبانی کند.


حتما برایتان جالب است : بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ios


به عنوان مثال چنانچه قصد انتقال بیت کوین از پیپر والت خود را دارید، بایستی از کیف پول نرم افزاری بهره بگیرید که از کلید خصوصی بیت کوین در خود پشتیبانی کند. بدین منظور در قسمت تنظیمات نرم افزار کیف پول خود می بایست وارد قسمت COLD STORAGE شوید. در این قسمت شما قادرید هم به شکل دستی کلید خصوصی موجود در Paper Wallet خود را وارد نمایید و هم می‌ توانید با استفاده از گزینه اسکن، QR کد کلید خصوصی کیف پول خود را اسکن نمایید و در ادامه به منظور انتقال آن اقدام نمایید.

بازیابی کیف پول کاغذی چگونه است؟

نکته حائز اهمیت در خصوص با Paper Wallet ها، بازیابی اطلاعات از دست رفته آن هاست. به طور کلی چند روش برای بازگردانی کلید خصوصی از دست رفته در پیپر والت ها وجود دارد ولی واقعیت امر این است که امکان بازگردانی اطلاعات از دست رفته در این کیف پول ها بسیار اندک است. آب ریختن و خیس شدن کاغذ، گم شدن کاغذ، لو رفتن کلید خصوصی و مواردی از این دست از جمله مرسوم ترین مشکلاتی محسوب می شوند که از بین رفتن دارایی های داخل کیف پول کاغذی شما را به همراه دارند.

لذا بیشتر اوقات هیچ روشی برای برگشت دارایی های دیجیتالی شما وجود ندارد و این که حتماً تمهیدات لازم برای مراقبت از آدرس خصوصی و مشخصات Paper Wallet خود را در نظر بگیرید، چرا که در غیر این صورت امنیت کیف پول شما و به طبع امنیت دارایی های داخل آن در معرض خطر قرار خواهد گرفت.

چگونه یک کیف پول کاغذی درست کنیم؟

به منظور طراحی یک کیف پول کاغذی بایستی به سایت ارز مربوطه مراجعه نمایید. سایت bitaddress.org از معتبرترین سایت‌ ها برای ایجاد کیف پول کاغذی به شمار می رود و می‌ توانید از طریق آن اقدامات لازم را انجام دهید. همچنین چنانچه قصد ساخت کیف پول کاغذی بیت کوین دارید، نیاز است تا به سایت bitaddress.org بروید و موس خود را برای ساخت یک کاراکتر تصادفی تکان بدهید! پس از این که عدد مربوطه به 100 رسید، آدرس مختص شما ساخته خواهد شد.


حتما برایتان جالب است : کیف پول متامسک چیست و چطور کار میکند؟


در ادامه گزینه Paper Wallet را انتخاب کنید و تعداد آدرس‌ هایی که نیاز دارید را وارد کنید. همچنین چنانچه می خواهید کیف پول کاغذی شما بدون طرح باشد، جلو کلمه Hide Art تیک بزنید و در ادامه دکمه Generate به شما کمک خواهد کرد تا کیف پول کاغذی بیت کوین طراحی شود و نهایتا باید از آن پرینت بگیرید. همچنین می توانید تا آن را در قالب PDF دانلود کرده و پیش خود نگهداری کنید.

مزایای کیف پول کاغذی ارزهای دیجیتال

هر کیف پول دیجیتالی مزایا و معایب مخصوص به خود را داراست و این که یکی از این کیف پول ها به نسبت سایرین برتری داشته باشد، بیشتر به شرایط خود شما بستگی دارد. به عنوان مثال برای شخصی که خیلی تمایلی به استفاده از نرم افزار نداشته باشد، Paper Wallet گزینه مناسبی به حساب می آید.

برای شخصی که قصد نگهداری بلندمدت ارزهای دیجیتال را داشته باشد، کیف پول های سخت افزاری مناسب است و برای کسی که دارایی های دیجیتال را مدام جابجا می کند و نوسان گیری می کند، در پله اول می تواند از کیف پول صرافی مورد نظر بهره بگیرید و یا نهایت از کیف پول های نرم افزاری رایگان و معتبر مثل تراست ولت استفاده کند، پس انتخاب این موضوع کاملا به شرایط شما وابسته است.

کیف پول کاغذی ارز دیجیتال

از جمله اصلی ترین و حائز اهمیت ترین مزایای این دسته از کیف های دیجیتالی، می‌ توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امنیت بسیار بالا
  • امکان استفاده رایگان
  • عدم ارتباط با اینترنت و کاهش خطر هک شدن و یا دزدیده شدن

خطرات استفاده از کیف پول های کاغذی

هرچند استفاده از این نوع ولت ارز دیجیتال، خطرات مربوط به حملات سایبری را تا حدود بسیار زیادی کاهش خواهد داد، ولی خب نمی توان گفت که خطرات دیگری شامل شما و دارایی های دیجیتالتان نخواهد شد! لذا در این بخش قصد داریم چند مورد از مهم ترین خطرات استفاده از کیف پول های کاغذی را برای شما معرفی کنیم و توضیح دهیم که چطور می توانند خطر آفرین باشند؛

تمهیدات امنیتی متداول : همواره افرادی هستند که به دنبال دستیابی به پول مفت می گردند! اگرچه پیپر ولت از دسترس سارقان سایبری در امان است، ولی در دسترس دزدان عادی قرار خواهد گرفت! لذا هرگز درباره اموال خود با افراد غریبه صحبت نکنید و در مورد نحوه نگهداری آن‌ ها نیز به هیچ وجه به هیچ کسی توضیح ندهید.

چنانچه برای نگهداری مقدار زیادی بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال با ارزش زیاد، از کیف پول کاغذی استفاده می‌ کنید، بهتر است آن را پس از پرینت گرفتن، آن را در محل مناسبی به صورت امن نگهداری کنید. در نظر داشته باشید که این یک تکه کاغذ است و به سادگی در هر جایی پنهان می‌ شود، بنابراین شبیه شمش طلا یا اسکناس‌ های دلار، اجباری برای قرار دادن آن در گاوصندوق،‌ کیف سامسونت یا هر محفظه‌ ای که وجود چیزی ارزشمند درونش برای سارقان واضح است، وجود ندارد!

عدم مصونیت در برابر خطرات : چنانچه از ولت نسخه پشتیبان تهیه نکرده اید، در صورت بروز حوادث و بلایای طبیعی، امکان بازیابی دارایی هایتان تقریبا صفر است! برخلاف زمان استفاده از کیف پول‌ های نرم افزاری، در اینجا کلیدهای خصوصی در قالب یک سند مجازی یادداشت نشده‌ اند، بنابراین می بایست به اشکال گوناگون، از کاغذ نگهداری نمود. افرادی مثل برادران وینکلواس، که میلیاردها دلار سرمایه خود را در ولت های کاغذی نگه می دارند، پس از پرینت کردن، آن‌ ها را در اختیار صندوق امانات قرار می دهند.

ارسال اشتباه کلید عمومی : در اینجا دیگر نمی‌ توانید کلید عمومی را برای دیگران کپی-پیست نمایید. چنانچه نتوانید QR کد را در اختیار فرد فرستده ارز دیجیتال برای شما قرار داده و مجبور به نوشتن دستی آدرس باشید، احتمال اشتباه کردن بسیار بیشتر می شود؛ کلید عمومی متشکل از تعداد زیادی کاراکتر تصادفی است، از همین روی احتمال تایپ اشتباه بالاست. حتی جابجا نوشتن یک کاراکتر، موجب واریز وجه به‌ آدرسی غلط می شود که مطمئنا دوست ندارید شاهد همچین موضوعی باشید!

نکات مربوط به نگهداری از کاغذ : شبیه جزوه‌ ای که در طول ترم نوشته یا چکی که از فرد دیگری دریافت کرده‌ اید، می بایست از پیپر والت هم به روشی مشابه محافظت نمایید! کاغذ در برابر انواع مایعات آسیب‌ پذیر بوده و امکان دارد در طول زمان، پوسیده و شکننده شود. این اتفاق، به ناخوانا شدن کاراکترهای پرینت شده روی آن و عدم امکان تشخیص کلید عمومی و خصوصی منتهی می شود.


حتما برایتان جالب است : کیف پول سخت افزاری کیپ کی از صفر تا صد


احتمال پاره شدن در صورت بی‌ احتیاطی را هم باید در نظر گرفت. پیش از چاپ کیف پول کاغذی حتما کاغذی مرغوب و باکیفیت داخل پرینتر قرار بدهید. پس از پرینت شدن، در صورت امکان آن را پرس کرده یا حداقل با نوار چسب، روی کاراکترها را بپوشانید. بدین شکل از خط خوردگی و ناخوانا شدن کلیدها جلوگیری می شود.

استفاده از کیف پول کاغذی برای چه افرادی مناسب است؟

مناسب بودن یا نبود موضوعی نسبی است و همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، نمی شود نسخه کلی برای همه پیچید. نیاز یا عدم نیاز شما به یک کیف پول کاغذی به چند معیار مختلف وابسته است. در صورتی که تصمیم گرفته‌ اید با قسمتی از دارایی خود معامله کنید یا از آن به منظور پرداخت هزینه خریدهای روزمره بهره بگیرید، هرگز نباید وجه را با استفاده از پیپر والت ذخیره نمایید.

در واقع با این کار، به دلیل دردسرهای بسیار زیاد، از همه ارزهای دیجیتال بیزار می شوید! بدین منظور، موبایل ولت می تواند گزینه مناسبی به حساب آید. از طرفی چنانچه تصمیم به سپرده‌ گذاری بلندمدت روی یک رمزارز دارید و نمی خواهید برای مدتی طولانی، به قسمتی از سرمایه خود دست بزنید، می بایست کلیدهای خصوصی مربوط به آن را در یک حافظه آفلاین قرار دهید.

با استفاده از کیف پول کاغذی به جای ولت سخت افزاری، در کنار عدم نیاز به پرداخت هزینه، از تهدیدات هکرها در امان خواهید بود. این را هم باید در نظر داشت که پرینت کردن کلیدهای خصوصی و عمومی روی تکه‌ ای کاغذ کاملا ابتدایی است، از همین روی چنانچه می خواهید در فواصل زمانی کوتاه با موجودی دیجیتالی خود کار کنید، ولت فیزیکی بهترین گزینه برای شماست. با یادگیری شیوه استفاده از کیف پول کاغذی علت این تاکید را در خواهید یافت.

نکات کلیدی برای استفاده از کیف پول کاغذی

این توصیه های کلی به کاربران کمک می کند تا کیف پول کاغذی بسیار ایمن تری داشته باشد. خب طبیعتا هرکس می تواند از این نیز فراتر رود، ولی چنانچه این توصیه ها به درستی رعایت شوند، کاربران می توانند تا حدود زیادی از امنیت کیف پول کاغذی خود اطمینان خاطر داشته باشند؛

  • در زمان تولید کیف پول کاغذی، این کار را در مقابل افراد دیگر انجام ندهید.
  • همیشه باید کیف پول کاغذی خود را به عنوان پول نقد در نظر بگیرید و به همان صورت که از پول نقد خود نگهداری می کنید، جوانب احتیاط را برای نگهداری از کیف پول کاغذی خود نیز رعایت فرمایید.
  • عملیات راه اندازی و اجرا مولد کیف پول کاغذی، باید بدون اتصال دستگاه به اینترنت انجام شود. لذا شخص دیگری توانایی شنود و رهگیری رمزهای عبور و کلید خصوصی و سرقت دارایی کاربر را بدین وسیله نخواهد داشت.
  • اطمینان یابید که تجهیزاتتان هیچ گونه ویروس و بدافزاری نداشته باشد.
  • از نصب سیستم عامل کاملاً شفاف استفاده کنید. برای این کار می توان از Linux Tails استفاده نمایید که با هر شروع مجدد همه چیز کاملا پاک خواهد شد.
  • یک نسخه پشتیبان از کلید خصوصی تهیه کنید و آن را در یک مکان امن نگهداری نمایید.
  • هرگز از کلیدهای خود به شکل دیجیتالی پشتیبان تهیه نکنید.
  • زمانی که کیف پول کاغذی خود را چاپ می کنید، بهتر است این کار را از طریق یک چاپگر مطمئن انجام دهید. لذا هرگز نباید از چاپگری با اتصال مشترک یا بی سیم استفاده کنید و باید مطمئن شوید که کپی از کیف پول در چاپگر یا در صف چاپ چاپگر ذخیره نشود. این نکته شاید در نگاه اول معمولی باشد ولی بسیار حائز اهمیت است.
  • باید کیف پول را جایی نگهداری کنید که تنها خودتان و یک شخص امین دیگر بدانید که کجاست.
  • در زمان جابجایی ارزهای رمزنگاری شده از کیف پول، می بایست کلیدهای خصوصی به یک نرم افزار کیف پول وارد شوند. لذا می توان مانده کامل کیف پول کاغذی را به یک کیف پول نرم افزاری ارسال و دارایی را انتقال داد.
  • کیف پول کاغذی روی کاغذ چاپ شود و اگر امکانش وجود داشت، کاربر آن را ورقه ورقه کند. این کار اطمینان می دهد که کیف پول کاربر محافظت می شود و تحت تاثیر عوامل خارجی قرار نخواهد گرفت.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

کیف پول‌ کاغذی به نسبت دیگر انواع کیف پول‌ ها ارزش کمتری دارد. در این نوع از کیف پول کد خصوصی هر کوین را می‌ توان روی کاغذ چاپ و نگهداری کرد، چرا که در این روش، کلیدها به هیچ سروری اتصال ندارند. این فرآیند به وسیله نرم‌ افزار مدیریت می‌ شود. وقتی هم که به انتقال وجه احتیاج دارید، می‌ توانید به سادگی کلیدها را وارد یک نرم ‌افزار یا کیف پول تحت وب کنید، یا حتی ساده‌ تر از آن، تنها کد QR چاپ شده را اسکن نمایید. به علت خطراتی که این روش دارد، ذخیره رمزارز در کیف پول کاغذی تقریبا منسوخ شده است. ولی این کیف پول هم به صورت 100 درصدی بی خطر و ریسک نیست!

کاغذهای حاوی کلیدهای خصوصی و عمومی به علت فیزیکی بودن در اثر مخرب‌ ها فیزیکی امکان آسیب دیدن دارند و این امکان وجود داردکه از دسترس خارج شوند. همچنین میزان دسترسی و کارکردن با این ولت ها نسبت به نسخه‌ های دیجیتالی سخت تر است و بسیاری از کاربران ترجیح می‌ دهند به منظور دسترسی و کارایی ساده تر از کیف پول‌ های دیجیتالی بهره بگیرند. از مزیت های این نوع از کیف پول ها می توان به غیر قابل هک بودن کاغذ اشاره کرد و از معایب آن می توان به امکان گم شدن، احتمال سرقت و تخریب فیزیکی، دسترسی و کارایی دشوار اشاره داشت.

هرچند استفاده از کیف پول کاغذی ارزهای دیجیتال روشی امن برای نگهداری رمزارزهاست ولی کاملا بی خطر نیست، از همین روی همواره در نظر داشته باشید که تمام سرمایه خود را در یک کیف پول قرار ندهید و استفاده از کیف پول‌ های سخت‌ افزاری را نیز مد نظر قرار دهید، به این خاطر که این کیف پول های سخت افزاری به دلیل آفلاین بودن، امنیت بسیار بالاتری خواهند داشت و برای سرمایه گذاری های بلندمدت تر و به مراتب بیشتر، بهترین گزینه برای هر شخصی در هر کجای دنیا هستند.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، در این مطلب سعی کردیم همه چیز در مورد کیف پول کاغذی را مورد بررسی قرار دهیم.

همچنین اگر دوست دارید نحوه ساخت توکن nft را یاد بگیرید، توصیه می کنم این مطلب را از دست ندهید.

حال که دیگر همه چیز در مورد کیف پول کاغذی را می دانید، فکر می کنید کیف پول های کاغذی برای استفاده شما مناسب است یا خیر؟ چرا؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *