انواع تریدر ارز دیجیتال کدام است؟

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
انواع تریدر ارز دیجیتال

اگر در بازارهای مالی و به ویژه بازار کریپتوکارنسی فعالیت کرده باشید و یا علاقه مند به این بازار باشید، مطمئنا نام تریدر به گوشتان خورده است و می دانید که به معامله گری که در بازار خرید و فروش می کند و استراتژی معاملاتی دارد، تریدر گفته می شود ولی آیا این را هم می دانید که انواع تریدر ارز دیجیتال کدامند و بین این انواع تریدر ارز دیجیتال کدام یک برای شما و استراتژی معاملاتی شما مناسب است؟ اگر دوست دارید انواع تریدر ارز دیجیتال را به زبان ساده بشناسید و نکاتی برای انتخاب سبک معاملاتی مناسب شخصیتتان یاد بگیرید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود، وگرنه وقتتان را برای آن نگذارید!

انواع تریدر ارز دیجیتال

مثل هر فعالیت دیگری که هر شخصی امکان دارد در طول زندگی خود انجام بدهد، نحوه‌ سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی نیز به سلیقه و خصوصیات اخلاقی شما وابسته است و می‌ تواند انواع گوناگونی داشته باشد. برخی از افراد زمان کافی برای تحلیل و معامله‌ به شکل روزانه را ندارند و ترجیح می‌ دهند به طور بلندمدت بر روی دارایی مورد نظر خود سرمایه گذاری نمایند.


در صورتی که تمایل دارید در ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین، اتریوم و … سرمایه گذاری امن کنید و از امتیاز 10 درصد تخفیف کارمزد در معاملات رمزارزها بهره مند شوید، میتوانید از طریق لینک زیر اقدام به ثبت نام نمایید؛

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال

سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال


از طرفی بعضی از افراد دیگر هم هستند که طاقت ندارند و قصد دارند با استفاده از استراتژی‌ های خاص و در مدت زمان به مراتب کوتاه تری به سوددهی دست پیدا کنند. در این مطلب قصد داریم چنین افرادی را که در بازارهای مالی گوناگون به ویژه بازار کریپتوکارنسی فعال هستند، دسته بندی کنیم و مشاهده کنیم انواع تریدر در بازار رمزارزها کدامند و چه سبک‌ های معاملاتی را دنبال می کنند.

این مطلب شما را راهنمایی می کند تا با استراتژی فعلی خود بیشتر آشنا شوید و از مزایا و معایب آن خبردار شوید. البته شاید زمان آن باشد که نوع ترید خود را عوض کنید و احتمال موفقیت خود را بیشتر کنید. در ادامه بیشتر درباره انواع تریدر ارز دیجیتال صحبت کرده ایم، ولی ابتدا به این می پردازیم که تریدر به چه کسی گفته می شود؛

به چه کسانی تریدر می گویند؟

در بازارهای مالی واژه‌ تریدر به کسانی گفته می‌ شود که یک سهم، جفت ارز، ارز دیجیتال یا هر دارایی دیگر را مورد معامله قرار می دهند. معادل‌ های معامله‌ گر یا معامله‌ کننده را هم به تریدرها می توان نسبت داد که همه آن ها به یک معنی و مفهوم می باشد. البته در نظر داشته باشید که بهتر است همین ابتدای کار یک تفاوت حائز اهمیت میان تریدرها و سرمایه‌ گذارها تعیین کنیم. با این که در بسیاری از جاها این دو واژه به شکل مترادف و هم‌ معنی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در واقع یک تفاوت ظریف میان آن‌ ها وجود دارد.

به عبارتی سرمایه‌ گذار به صورت معمول به کسی می گویند که با هدف بلند مدت یک دارایی را خریده باشد و تا مدت‌ ها نخواهد که آن را به فروش برساند. از طرفی معامله گران بیشتر با هدف کسب بازدهی از اختلاف قیمت یک دارایی در زمان کوتاه برای معامله آن اقدام می نمایند. برای مثال بازار رمزارزها را در نظر بگیرید؛ چنانچه کسی اندکی بیت کوین بخرد و تا چندین سال از آن نگهداری کند، در حیقیقت روی بیت کوین سرمایه‌ گذاری کرده است اما چنانچه همین شخص پس از خرید بیت کوین و گذشتن مدت زمان کوتاهی آن را به قیمتی بعضا بالاتر به فروش برساند می توانیم آن را تریدر بدانیم.

انواع تریدر در بازار رمزارزها

هرچند پاسخ به سوال تریدر موفق کیست خیلی ساده نیست و به جوانب زیادی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود ولی همان طور که گفتیم، تریدرها انواع گوناگونی دارند که عوامل مختلفی در دسته بندی آن‌ ها تاثیرگذار است و طبقه بندی انواع تریدر ارز دیجیتال می تواند دید خوبی نسبت به استراتژی های موجود در بازار کریپتوکارنسی به شما بدهد اما به صورت معمول تریدرها را به چند نوع تقسیم می شوند که در ادامه با جزئیات بیشتری در مورد هر کدام صحبت کرده ایم. این را در نظر داشته باشید که به موارد پیش رو استراتژی‌ های ترید نیز می گویند و ما آن ها را با نام انواع تریدر ارز دیجیتال مورد بررسی قرار می دهیم؛

1) تریدر روزانه

تریدر روزانه میان انواع تریدر ارز دیجیتال معروف ترین نوع ترید به حساب می آید. یک تریدر روزانه در عرض یک روز وارد معامله شده و در زمان مناسب هم از آن خارج می شود. به بیان دیگر معامله گران روزانه در تلاشند تا از تغییرات قیمتی یک دارایی در همان روز سود به دست بیاورند. به عنوان مثال قیمت یک دارایی مانند سهام یک شرکت در بورس می‌ تواند صبح یک قیمت و بعد از‌ ظهر قیمتی متفاوت داشته باشد. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که در بازاری مانند بازار کریپتوکارنسی ها که خبری از تعطیلی نیست و صرافی‌ ها ۲۴ ساعته خدمات خود را ارائه می کنند، کمی مفهوم تریدر روزانه با تغییراتی مواجه شده است.


حتما برایتان جالب است : نحوه اطلاع از عرضه اولیه ارز دیجیتال


در حقیقت در بازار رمزارزها یک تریدر روزانه معاملات خود را در زمانی کمتر از ۲۴ ساعت انجام می‌ دهد و این بدین معنی است که امکان دارد خرید او در یک روز و فروشش روزهای بعد باشد. موضوعی که در بازارهای سنتی صادق نیست و یک معامله گر روزانه در این بازارها معاملات خود را پیش از بسته‌ شدن بازار خواهد بست. معامله گران روزانه بیش از هر نوع معامله گری از تحلیل تکنیکال بهره می گیرد.

نکته شایان ذکر اینجاست که علی‌ رغم پتانسیل سودسازی بالایی که این نوع از معامله گران دارند، مجبورند استرس و فشار زیادی تحمل کنند و زمان و انرژی بسیاری را در طول روز برای فعالیت های مالی خود در بازارهای مالی مختلف اختصاص دهند. تریدرهای روزانه به صورت معمول تریدرهایی هستند که مدت هاست در بازارهای مالی فعالیت دارند و تجربه زیادی از انجام معامله در بازارهای مالی مختلف دارند.

2) تریدر نوسان گیر

تریدر نوسانگیر تریدری می باشد که به صورت معمول فاصله‌ زمانی میان  خرید و فروش دارایی‌ اش از یک روز بیشتر و از یک ماه کم تر است. در حقیقت امکان دارد معامله گر نوسانگیر یک ارز دیجیتال را بخرد و بعد از یکی دو هفته که قیمت آن افزایش پیدا کرد، به فروش برساند و کسب سود کند و در ادامه مجددا چند روز یا هفته صبر کند و در موقعیت های زمانی و قیمتی مناسب دوباره برای خرید در قیمت های پایین تر و فروش در قیمتی هایی به مراتب بالاتر اقدام نماید. این نوع معامله گران به صورت معمول با هدف کسب سود از موج‌های گوناگون نوسانی که چند روز یا چند هفته ادامه پیدا می کنند، برای انجام معامله اقدام می کنند.

معامله گران نوسانگیر از ترکیب تحلیل تکنیکال و فاندامنتال به منظور خرید و فروش های خود بهره می گیرند. شاید بتوان این طور گفت که این دسته از معامله گران بهترین نوع تریدرها برای معامله گران مبتدی است، چرا که زمان کافی در اختیار آن‌ ها برای تصمیم‌ گیری وجود دارد و همچنین آنقدر کوتاه هستند که به سادگی می توان آن‌ ها را به بهترین شکل مدیریت نمود.

3) تریدر موقعیتی یا روندی

تریدر روندی که به آن تریدر موقعیتی هم گفته می شود، یکی دیگر از انواع تریدر ارز دیجیتال می باشد و به تریدری می گویند که موقعیت‌ های معاملاتی باز خود را به طور میان‌ مدت، به عنوان مثال چند ماه، باز نگه می‌ دارد. به همان صورت که از اسم این نوع از معامله گران پیداست، آن ها همواره در تلاشند تا از تغییر روند بازار سود به دست آورند. به بیان دیگر یک تریدر روندی امکان دارد در یک بازار صعودی موقعیت خرید باز کند و در یک بازار نزولی به سراغ موقعیت فروش برود. این نوع معامله گران بیشتر از تحلیل بنیادی برای پیشبرد اهداف خود و کسب سود بهره می برند.

رویدادهای فاندامنتالی به زمان بیشتری برای نشان دادن اثر خود احتیاج دارند که معامله گران روندی هم روی همین موضوع حساب باز می کنند. این را در نظر داشته باشید که هر روندی در هر بازار مالی هر لحظه امکان دارد عوض شود، لذا معامله گران روندی نیز مجبور خواهند شد از بعضی از اندیکاتورهای تکنیکالی به منظور پیش‌ بینی این تغییر روند بهره بگیرند. بخشی از معامله گران روندی را به صورت معمول افراد کم‌ تجربه و مبتدی تشکیل می‌ دهند که مدیریت درست سرمایه و داشتن دانش کافی می‌ تواند موفقیت های بسیار خوبی را برای آن ها به همراه داشته باشد.

4) تریدر اسکالپر

تریدر اسکالپر به آن دسته از تریدرهایی می گویند که امکان دارد در طول روز چندین بار وارد یک معامله شده و از آن خارج شوند. در واقع آن ها کاری با تغییرات قیمتی بزرگ یا روندها ندارند و در تلاشند تا از تغییرات قیمتی کوچک اما با دفعات زیاد سود به دست آورند. تریدرهای اسکالپر به نگهداری موقعیت‌ های معاملاتی خود برای مدت زمانی طولانی تمایل ندارند و حتی امکان دارد در عرض چند ثانیه خرید و فروش های خود را تکمیل کنند.


حتما برایتان جالب است : نوسان گیری در بازار ارز دیجیتال با راهنمای گام به گام


یک تریدر اسکالپر حرفه‌ ای اگر بتواند یک نقطه‌ ضعف در بازار مالی مدنظر خود مانند بازار رمزارزها بیابد، می‌ تواند سودهای خوبی به دست آورد. این هم درست است که در هر معامله مقدار سود دریافتی آن‌ ها کم است اما به دلیل تعدد بالای معاملات، این سودها روی هم جمع شده و نهایتا سود خوبی برای آن ها به ارمغان می آید. لذا به همین دلیل است که به این نوع تریدرها اسکالپر گفته می شود.

آن ها به صورت معمول در بازارهایی فعالیت می کنند که نقدشوندگی آنها بالاست. لذا ورود و خروج به موقعیت‌ های معاملاتی بدون تاخیر و آنی صورت می پذیرد و مشکلی برای آن‌ ها پیش نخواهد آمد. این نوع استراتژی یکی از روش‌ های پیشرفته‌ به دست آوردن درآمد از بازارهای مالی به حساب می آید که بهتر است افراد تازه کار و مبتدی برای استفاده از آن اقدام نکنند.

به صورت کلی به منظور موفقیت در این نوع از ترید، می بایست درک عمیقی از نحوه‌ فعالیت بازار داشته باشید. نکته مهم دیگر این که این نوع از تریدرها به صورت معمول کسانی اند که با ارقام سنگین معامله می کنند. به عنوان مثال کسی که ۱۰ بیت کوین دارد، با افزایش ۱۰۰ دلاری قیمت هر بیت کوین که امکان دارد در عرض چند ثانیه رخ دهد، مبلغ قابل توجه ۱۰۰۰ دلار را به عنوان سود به دست می آورد و این طور است که انجام این گونه معاملات برای آن ها صرفه اقتصادی پیدا می کند.

5) تریدرهای بلندمدتی

تریدرهایی که یک دارایی مثل ارز دیجیتال را می خرند و قصد سرمایه گذاری بلندمدت روی آن ها را دارند را تریدرهای بلندمدتی یا هولدر می نامند؛ این دسته از معامله گران بر این باورند که بازار در آینده می تواند سودهای خوبی را به همراه داشته باشد، از طرفی زمان، دانش و آگاهی کافی از بازار را ندارند و یا نیازی نمی بینند خود را درگیر نوسانات و هیجانات وارده به بازار کنند و افق زمانی آن ها برای حداقل 1 الی 5 سال تنظیم شده است. برای مثال بسیاری از افراد که در همان اوایل محبوبیت بیت کوین مقدار زیادی از این ارز دیجیتال را با قیمت‌ های ناچیز خریدند و حتی در رشد قیمتی شدیدی که بیت کوین تجربه کرد، آن را به فروش نرساندند، جزو این دسته از معامله گران بازار رمزارزها به حساب می آیند.

انواع استراتژی ترید ارز دیجیتال

در حقیقت این افراد اجازه نمی‌ دهند که شرایط بازار، نوسانات قیمتی و حتی اخبار منفی اثری روی تصمیم‌ شان بگذارد. ایده‌ اصلی پشت این نوع ترید اینجاست که با گذشت زمان زیاد برای مثال چند سال دیگر، قیمت ورودی چندان مهم نیست، چرا که احتمالا ارزش آن دارایی چندین برابر شده است!


حتما برایتان جالب است : استراتژی های معاملاتی ارز دیجیتال برای ایرانی ها


جالب است بدانید که میان انواع تریدر ارز دیجیتال به صورت معمول این تریدرها دارایی مورد نظر خود را طبق تحلیل بنیادی انتخاب کرده و با نمودارهای قیمتی به خصوص در تایم فریم های کوچک، کاری ندارند. از مزیت های این استراتژی این است که لازم نیست هر روز زمان و انرژی زیادی صرف مدیریت سبد سرمایه گذاری خود کنید و از طرف دیگر این نوع تریدر را می‌ توان به عنوان یک سرمایه‌ گذار نیز در نظر گرفت.

6) تریدر بازار آتی یا Futures

معاملات آتی به نسبت دیگر معاملات ریسک بالاتری دارد و تجربه و دانش بیشتری نیاز دارد. در این نوع ترید، تریدر می بایست آمادگی کافی به منظور چیدن یک استراتژی دقیق و تحلیل درست بازار را دارا باشد و از تجربه کافی در حوزه بازارهای مالی برخوردار باشد. به صورت کلی قرارداد فیوچرز یا آتی به معامله ای می گویند که در آن معامله گر بازار را تحلیل کرده و یک قرارداد برای تاریخ معینی در آینده تنظیم می کند و در ادامه وقتی که موعد قرارداد به سر رسید، چه استراتژی درستی چیده باشد و چه خطا کرده و شامل ضرر شده باشد، می بایست مطابق با توافق عمل کرده و دارایی خود را به فروش برساند.

به عنوان مثال این طور فرض کنید که مقداری بیت کوین خریده اید و بر اساس تحلیلی که از بازار داشته اید، مطمئن هستید که قیمت آن در یک ماه آتی دو برابر خواهد شد و در ادامه یک قرارداد آتی با شخصی دیگر می بندید و متعهد می شوید یک ماه آینده بیت کوین را با هر قیمتی که داشت، به وی بفروشید. بدین صورت چنانچه قیمت بیت کوین در ماه آینده افزایش پیدا کند، سود به مراتب بالاتری نسبت به حالت عادی کسب خواهید کرد. ولی چنانچه قیمت کاهش پیدا کند، باید بیت کوین های خود را با ضرر بیشتر به فروش برسانید. این فرآیند به وسیله صرافی های ارز دیجیتال قابل انجام است و جلوگیری از انجام آن امکان پذیر نیست.

7) سایر تریدرها

به جز 6 موردی که بیشتر در بازارهای مالی و به خصوص بازار رمزارزها دیده می شود و ما هم آن ها را مفصل خدمت شما معرفی کردیم، طبقه بندی های دیگری نیز وجود دارد که در این بازار به چشم می خورند که آن ها را در این بخش معرفی می کنیم. البته این را هم باید در نظر داشت که تریدرهایی که در ادامه درباره آن ها توضیح می دهیم، با معامله گرانی که پیش از این، آن‌ ها را معرفی کردیم امکان دارد هم‌ پوشانی داشته باشند!

به عبارتی می‌ توان یک تریدر را هم در دسته‌ ای که پیش از این معرفی کردیم قرار داد و در عین حال آن را جزو یکی از دسته‌ هایی که در ادامه معرفی می کنیم، دانست. بعضی از معامله گران هستند که فقط از روی حرکت قیمت یک دارایی تصمیم به معامله آن می گیرند که به این معامله گران، تریدرهای پرایس اکشنی گفته می شود که می‌ توانیم عنوان تریدرهای حرکت قیمتی را نیز به آن ها نسبت دهیم. نوع دیگر معامله گران هم تریدرهای تکنیکال هستند که تصمیمات خود را به وسیله تحلیل‌ تکنیکال انجام می‌ دهند.


حتما برایتان جالب است : همه چیز درباره معاملات فیوچرز


لذا معامله گران فاندامنتال را نیز داریم که تمرکز خود را روی اخبار بنیادی دارایی می‌ گذارند و معمولا از تحلیل فاندامنتالی برای انجام معاملات خود استفاده می کنند. دسته دیگری از معامله گران هم هستند که زرنگی را دوست دارند و در تلاشند از اختلاف قیمت ایجاد شده یک دارایی در دو یا چند بازار گوناگون سود به دست آورند!

به عنوان مثال معامله گری که از نوسانات شدید بازار ارز دیجیتال استفاده کرده و بیت کوین را از یک صرافی به قیمت فرضی ۳۵ هزار دلار خریداری می کند و بلافاصله آن را در در یک صرافی دیگر با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش می رساند، از این استراتژی استفاده می کند که به آن‌ ها تریدرهای آربیتراژ گفته می شود. لذا می‌ توان انواع گوناگون دیگری هم برای تریدرها در نظر گرفت ولی معروف ترین و پراستفاده ترین استراتژی های خرید و فروش در بازارهای مالی و به خصوص بازار ارزهای دیجیتال همین مواردی بودند که در این بخش خدمت شما عزیزان معرفی کردیم.

چه نوع سبک تریدری مناسب من است؟

این موضوع که شما میان انواع تریدر ارز دیجیتال کدام را انتخاب کنید، به صورت کامل به شرایط فعلی و خصوصیات اخلاقی‌ شما وابسته است. به این منظور که بخواهید شما هم یک استراتژی ترید برای خود در نظر بگیرید و به عنوان مثال خود را یک تریدر روزانه یا اسکالپر بدانید، بایستی ببینید که کدام یک با خصوصیات اخلاقی و شرایط شما سازگاری بیشتری دارد. به بیان دیگر 3 موضوع حائز اهمیت برای مشخص کردن نوع ترید شما مطرح می باشد؛

این سه موضوع عبارت اند از؛ شخصیت شما، زمانی که قادرید به ترید کردن تخصیص دهید و میزان دانشی که شما از بازارهای مالی دارید. چنانچه فرد صبوری هستید و به اندازه‌ کافی تحلیل بنیادی بلد هستید و قصد هم ندارید که زمان زیادی را صرف آموزش و خواندن نمودارهای قیمتی کنید، قادرید یک تریدر روندی باشید یا حتی دارایی‌ های مدنظر خود را خریداری کرده و آن ها را به صورت بلندمدت هولد کنید.

از طرفی چنانچه فکر می کنید فردی عجول هستید و پس از باز کردن یک موقعیت معاملاتی سر هر دقیقه نمودار را رصد می کنید و می‌ خواهید هرچه سریع‌ تر نتیجه‌ معامله‌ خود را ببینید، بنابراین بهتر است از استراتژی تریدرهای اسکالپر استفاده کنید. لذا چنانچه هنوز هم نمی‌ دانید که چه نوع تریدری هستید یا بهتر است به سراغ کدام استراتژی بروید، بهترین راهکار این است که مزایا و معایب هر نوع تریدر را بشناسید و متناسب با شرایط فعلی خود یکی را انتخاب کرده و آن را امتحان کنید.

چنانچه اکنون خود را جزو یکی از این انواع تریدرها می‌ دانید و قصد دارید استراتژی خود را عوض کنید، باید گفت که بهتر است ابتدا در استراتژی فعلی خود حرفه‌ ای شوید و در ادامه برای تغییر نوع تریدهای خود اقدام نمایید. این امر بیش از همه برای معامله گران مبتدی حائز اهمیت است که امکان دارد با یک بر شکست در استراتژی انتخابی خود تصمیم بگیرند نوع ترید خود را عوض کنند که این تغییر مداوم استراتژی، چیزی جز ضرر بیشتری برای آن ها به همراه نخواهد داشت!

آیا می توان به تریدینگ در بازار رمزارزها به عنوان شغل نگاه کرد؟

هنگام ورود به بازارهای مالی سنتی، شاید با موانع گوناگون مواجه شوید ولی در بازار رمزارزها همه کارها به صورت آنلاین صورت می پذیرد و همین امر موجب شده است تا بسیاری آن را یک فرصت ببینند. همچنین شنیدن این که بازار کریپتو فرصت‌ های کسب سود بسیاری برای معامله گران دارد، باعث شده تا تریدینگ به عنوان یک شغل نیز مطرح شود. اگرچه نگاه کردن به تریدینگ به عنوان یک شغل، با ریسک های بسیار بالایی همراه است.


حتما برایتان جالب است : بهترین ارز دیجیتال برای نوسان گیری کدام است؟


نداشتن درآمد ثابت در تریدینگ و امکان از دست دادن سرمایه در صورت تجربه ناکافی تریدر، از خطرات موجود در انتخاب ترید به عنوان یک شغل به شمار می رود. همچنین امکان فعالیت در هر زمان و شرایطی یکی از مزایای معامله کردن رمزارزهاست. لذا داشتن تجربه و مهارت لازمه‌ انتخاب تریدینگ به عنوان شغل اصلی است، ولی به صورت کلی توصیه نداریم به این موضوع به عنوان یک شغل نگاه کنید، مگر این که درآمدهای منفعل دیگری داشته باشید، در این کار حرفه ای باشید و زمان و تمرکز کافی برای بازار اختصاص دهید.

اصول طلایی و کلیدی ترید در بازار ارزهای دیجیتال

  • شناخت بازار
  • کنجکاو بودن
  • تعیین حد ضرر و حد سود
  • تمرین مداوم یک اصل مهم
  • پیش بینی وضعیت آتی بازار
  • پیش روی آهسته اما پیوسته
  • شناخت محدودیت های خود
  • دوری از احساسات و هیجانات
  • انتخاب درست طرف مقابل برای ترید
  • داشتن برنامه ریزی و پیشروی طبق آن

تریدرهای موفق چه ویژگی هایی دارند؟

  1. دقیق و منظم بودن : برنامه ریزی در معامله یکی از حائز اهمیت ترین نکاتی است که باید رعایت کنید. به واسطه یک برنامه ریزی دقیق شما توانایی این را پیدا خواهید کرد تا از وقت خود به شکل بهینه تری استفاده نمایید و زمان کافی برای بررسی بازار را نیز در اختیار داشته باشید.
  2. همیشه در حال یادگیری : ترید شغل تخصصی به حساب می آید که برای چیدن استراتژی های دقیق شما هیچ وقت به علم کافی و آگاهی کامل نخواهید رسید، لذا می بایست روزانه، ماهانه و سالانه بازار را رصد کنید و همیشه در حال یادگیری موضوعات جذاب و جدید باشید.
  3. انجام آزمون و خطا : قبل از آن که معاملات حرفه ای خود در بازارهای مالی و به خصوص بازار ازرهای دیجیتال را آغاز کنید، بهتر است حتما در فضای دمو، برای آزمایش استراتژی های خود اقدام کنید تا آزمون و خطای کافی را داشته و تجربه به دست آورید. شما همچنین می توانید با سرمایه بسیار اندک وارد بازار شوید و سعی در کسب تجارب ارزشمند در بازار داشته باشید.
  4. برخورد با مشکل با روشی مناسب : تریدری شغلی نیست که همواره بتوان در آن موفقیت های بسیار خوبی به دست آورد، لذا امکان دارد بعضی مواقع ضرر هم بکنید، بنابراین می بایست خودتان را از نظر روحی آماده هر ضرر مالی بکنید و خونسردانه برای جبران آن پیشروی کنید.
  5. صبور بودن : چنانچه قصد دارید یک معامله موفق در بازار رمزارزها را تجریه کنید، از ریزش بازار نترسید و صبر داشته باشید. این را همیشه در نظر داشته باشید که سقوط قیمتی، از ماهیت اصلی و جدانشدنی هر بازار مالی است.
  6. کنترل احساسات و هیجانات : هیجانات بسیاری مثل ترس و طمع در بازار وجود دارد که بایستی آن ها را کنترل کرد و از استراتژی های منطقی بهره برد. همواره در ذهن خود داشته باشید که در ترید، بزرگ ترین دشمن شما احساسات و هیجانات شماست، لذا باید آن ها را به بهترین شکل ممکن کنترل و مدیریت فرمایید.
  7. پیگیری و رعایت اصول استراتژی شخصی : معامله گران زیادی هستند که استراتژی های متفاوتی برای فعالیت های خود دارند. لذا شما تنها باید هیچ گاه از استراتژی خود دست نکشید و طبق استراتژی سایر افراد حرکت نکنید. بلکه تحقیقات لازمه را انجام دهید، بازار را به خوبی رصد کنید و موقعیت معامله تان را به امید استراتژی بهتر فرد دیگر عوض نکنید.

تریدرهای ناکام چه ویژگی هایی دارند؟

  1. نداشتن برنامه ریزی و استراتژی مناسب : تمامی افرادی که برای معامله گری اقدام می کنند، بایستی هدف خود را از این کار مشخص کنند. در واقع می بایست با هدف وارد هر معامله ای بشوند و همچنین زمان ورود و خروج خود را بدانند. به بیان دیگر برای خود حد سود و حد ضرر تعیین کرده و به آن پایبند باشند.
  2. ریسک کردن بیش از اندازه : در دنیای ترید نباید روی سرمایه ای ریسک کنید که از دست دادن آن برای شما موجب ایجاد مشکل شود. بایستی این حقیقت را بدانید که ترید کردن ساده نیست، لذا هرگز روی پولی که قادر نیستید به سادگی جبران کنید، سرمایه گذاری کنید. به این خاطر که شما باید این را در ذهن خود داشته باشید که امکان دارد کل دارایی خود را از دست بدهید! بنابراین در ابتدای امر تلاش کنید سرمایه ای که به آن احتیاج ندارید را وارد ترید نمایید.
  3. تکرار کردن اشتباهات گذشته : تلاش کنید از معاملات پیشین خود درس بگیرید و تجربه خود را به خاطر بسپارید تا در شرایط مشابه مجددا در دام قرار نگیرید. هیچ وقت تمامی معاملات پر سود و یا پرضرر نیستند. صرف نظر از این امر بیشتر بایستی در راستای کسب تجربه جدید در ترید کردن باشید.
  4. تصمیم گیری بر اساس احساس و هیجان : معامله گران همواره با ترس و طمع مواجه می شوند. ترس می تواند موجب شود زودتر از زمان لازم از معامله خارج شوید و در طرف مقابل طمع موجب خواهد شد تا خیلی زود وارد یک معامله و یا خیلی دیر از معامله خارج شوید. لذا شما باید به این دو حس توجه کنید و تلاش کنید بر اساس برنامه و استراتژی که از پیش تعیین شده خود پیشروی کنید.
  5. نگهداری دارایی ها در کیف پول صرافی : هیچ وقت پولی که نمی خواهید با آن معامله کنید را در صرافی نگه ندارید، چرا که چنانچه صرافی هک شود یا از دسترس شما خارج شود، دیگر قادر نیستید دارایی های خود را بازیابی کنید، لذا زمانی که رمزارز در صرافی دارید که برای معاملات خود قصد استفاده کردن از آن را ندارید، سریعا آن را به کیف پول امن خود منتقل کنید.

نتیجه گیری و کلام پایانی

هر معامله گری که برای ورود به بازارهای مالی اقدام می کند، تلاش می کند با روشی پیش روی کند که با سلایق و شرایط او بیشترین همخوانی را داشته باشد، به همین خاطر فعالان این بازارها برای انواع گوناگون تریدرها یک دسته بندی در نظر گرفته اند که در این مطلب سعی کردیم بهترین و پراستفاده ترین آن ها را به صورت جامع و به زبانی ساده به شما مخاطبان سایت مای مانی معرفی کنیم.

لذا شما می توانید خودتان را هم به یکی از این گروه‌ ها ارتباط داده و تلاش  کنید از تجربیات دیگر هم‌ گروه‌ های خود بیشترین بهره را ببرید. در کنار طبقه‌ بندی جامع، معامله گران را می‌ تواند در گروه‌ های دیگر هم قرار داد که در قسمت های انتهایی در خصوص آن توضیحاتی ارائه دادیم. در انتها هم در مورد ویژگی های تریدرهای موفق و ناموفق صحبت کردیم تا دید خوبی نسبت به شرایط حال حاضر خود در بازار ارزهای دیجیتال و حتی سایر بازارهای مالی پیدا کنید.

همان طور که در ابتدای مقاله قول دادیم، انواع تریدر ارز دیجیتال را به صورت کاملا به شما آموزش دادیم.

همچنین اگر دوست دارید بدانید بهترین سبد سرمایه گذاری ارز دیجیتال در حال حاضر کدام است، پیشنهاد می کنم این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

حال که دیگر انواع تریدر ارز دیجیتال را میشناسید، فکر می کنید با توجه به روحیات و استراتژی شما، کدام نوع ترید برای شما مناسب است؟

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *