نحوه فروش سهام عدالت | آموزش ساده و کاربردی

ارسال شده در توسط احسان رباط جزی
نحوه فروش سهام عدالت

نحوه فروش سهام عدالت چگونه است؟ فروش سهام عدالت در حال حاضر یکی از محبوب ترین موضوعات سهامداران و به صورت کلی مردم ایران و به خصوص مشمولان سهام عدالت است. اما بسیاری از افراد دانش و اطلاع کافی در زمینه خرید و فروش در بورس و استفاده از کد بورسی را ندارند و به همین دلیل خواستیم نحوه فروش سهام عدالت را به زبان ساده آموزش دهیم تا بتوانید به سادگی برای فروش 60% از سهام عدالت خود از طریق بانک، بورس و یا اپلیکیشن های اعلام شده اقدام نمایید. لذا اگر نحوه فروش سهام عدالت را نمی دانید و می خواهید برای فروش بخشی از سهام عدالت خود اقدام کنید و پول نقد آن را دریافت کنید، این مقاله بهترین آموزش ها را در زمینه فروش سهام عدالت به شما عزیزان خواهد داد.

نحوه فروش سهام عدالت

در طی بیش از 4 ماهی که امکان فروش سهام عدالت برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده ‌اند ایجاد شده است، حدود 3.5 میلیون نفر از دارندگان این سهام نسبت به فروش بخشی از سهام خود اقدام کرده ‌اند. در مورد روش غیرمستقیم نیز، بر اساس اعلام دولت سهامداران با انتخاب این روش مدیریت سهامشان را به شرکت سرمایه‌ گذاری استانی می ‌دهند که تا به الان ۱۲ شرکت سرمایه ‌گذاری سهام عدالت در بازار دوم معاملات بورس تهران درج شده ‌اند.

پیشنهاد مطالعه : کد بورسی برای سهام عدالت – ثبت نام سجام و دریافت کد بورسی

در روش مستقیم سهامداران قادرند به صورت مجزا سهام ۳۶ شرکت حاضر در پرتفوی سهام عدالت را مدیریت و خرید و فروش نمایند و تصمیم بگیرند که کدام سهام را به فروش برسانند و کدام سهام را در پرتفوی سهامی خود نگه دارند، ولی در روش مستقیم همه این ۳۶ نماد در قالب شرکت سرمایه ‌گذاری استانی تجیمع شده و سهامدار با یک نماد سروکار دارد. در روش غیرمستقیم به این دلیل که سهامدار با یک نماد طرف است، به عنوان مثال چنانچه یک واحد را به فروش برساند، تعدادی از سهام فروخته خواهد شد.

طبق آیین ‌نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت که مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار است، شرکت‌ های سرمایه‌ گذاری استانی به مرور باید کارهای پذیرش در بورس را انجام دهند تا بتوانند مسیر خود را برای ورود به بورس هموار کنند، در تبصره‌ ای از این آیین‌ نامه آمده که این شرکت ‌ها ظرف مدت 1 سال بورسی شوند، ولی امروزه ۱۲ شرکت پذیرش و درج نماد شده‌ اند که خیلی سریع ‌تر از زمان ‌بندی تعیین شده است. بر این اساس به مرور که شرکت‌ ها بورسی شوند، قابلیت خرید و فروش پیدا خواهند کرد که در این بین شرکت سرمایه ‌گذاری استان خراسان جنوبی با نماد “وسخراج” در حال خرید و فروش است.

فروش سهام عدالت در کارگزاری های بورس

روش دوم برای فروش سهام عدالت اقدام از طریق کارگزاری ها می باشد که در این صورت حتما نیاز به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی دارید . پس از اینکه کد بورسی خود را دریافت کردید می توانید وارد سایت کارگزار مربوطه شده و درخواست فروش سهام عدالت خود را ثبت کنید پس از آن کارگزاری ها اقدام به فروش سهام شما به صورت بلوکی در بازار بورس می کنند. مزیت بزرگی که این روش نسبت به روش قبلی دارد این است که لیست شرکت های موجود در صندوق سهام عدالت برای شما ارائه شده و حق انتخاب اینکه سهام چه شرکت هایی را به فروش برسانید به شما تعلق می گیرد.

پیشنهاد مطالعه : واریز پول فروش سهام عدالت چطور انجام میشود؟

دقت شود که قبل از اقدام به ثبت فروش از طریق کارگزاری ها حتماً باید شماره تلفن ثبت شده در سامانه سجام به نام خود شخص دارنده سهام باشد . در صورتی که شماره ثبت شده در مالکیت شخص دیگری باشد لازم است تا با مراجعه به سایت سجام و همچنین سامانه سهام عدالت اقدام به اصلاح و جایگزینی آن با شماره تلفن همراهی که متعلق به خود فرد است شود. قبل از اقدام به فروش سهام عدالت انتخاب روش مستقیم برای فروش این سهام الزامی می باشد و افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند دیگر قادر به مدیریت مستقیم و فروش این نوع سهام نمی باشند. در خصوص با فروش سهام عدالت در کارگزاری های بورسی، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • *** ویرایش تلفن همراه؛ به منظور فروش سهام عدالت باید تلفن همراه اعلامی شما به سامانه سهام عدالت به نام شخص سهامدار باشد، چنانچه این طور نیست، در ابتدا باید یک خط به نام خودتان بگیرید و سپس مراحل فروش سهام عدالت از طریق کارگزاری ها را انجام دهید و در نظر داشته باشید که دائمی بودن و یا اعتباری بودن خط تلفن همراه اهمیتی ندارد و تنها این که به نام شخص سهامدار باشد، کفایت می کند.
  • *** انتخاب کارگزار فروش؛ با توجه به قوانین اعلام شده در خصوص فروش سهام عدالت شما عزیزان قادر نخواهید بود این سهام را به شکل مستقیم در بورس به فروش برسانید، بنابراین برای این کار باید یک کارگزار را به عنوان نماینده انتخاب کنید. وظیفه کارگزار در این روش دریافت سهام و فروش آن به نمایندگی از شما در زمان اعلام شده به وسیله بورس می باشد.
  • *** انتخاب سهام؛ در ادامه فرآیند فروش سهام عدالت در کارگزاری های بورسی، نوبت انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید می ‌رسد. در این مرحله بعد از ورود به صفحه مشخص شده در سایت کارگزار‌ها برای این موضوع و ورود به صفحه شخصی خودتان، لیست سهام عدالت شما نمایش داده می ‌شود. حالا شما باید انتخاب کنید که چه سهامی را به فروش برسانید وچه سهامی را نگهدارید.
  • *** تایید در خواست فروش؛ در انتها و پس از انتخاب سهامی که قصد فروش آن را دارید، یک بار دیگر لیست را به صورت دقیق بررسی نمایید و در صورتی که از انتخاب خودتان مطمئن بودید، درخواست فروش را تایید نمایید و منتظر واریز وجه از طرف بانک در بازه زمانی 10 تا 30 روز آینده باشید!

نحوه فروش سهام عدالت در بانک های منتخب

در این روش شخص صاحب سهام به بانکی که با استفاده از آن سود سهام عدالت خود را دریافت می کرده مراجعه کرده و فرم درخواست فروش 30 درصدی سهام عدالت خود را ارائه می دهد، پس از آن بانک ها مسئولیت فروش سهام را بر عهده گرفته و اقدام به فروختن سهام عدالت به صورت بلوکی در بازار بورس می کنند و در نهایت سود حاصل از فروش را به حساب شخص دارنده سهام عدالت واریز خواهند کرد.

شیوه فروش سهام عدالت

از جمله مزیت هایی که استفاده از این روش دارد این است که دیگر نیازی به ثبت نام در بورس سجام و دریافت کد بورسی نیست و افراد تنها با ارائه کد ملی می توانند این کار را انجام دهند، اما از جمله معایب بزرگی که در این روش وجود دارد، این است که تصمیم اینکه سهام چه شرکت هایی به فروش برسد بر عهده بانک بود و صاحب سهام عدالت هیچگونه قدرت تصمیم گیری در این رابطه ندارد. در خصوص با قرارداد فروش سهام عدالت در بانک ها، بهتر است به موارد زیر توجه داشته باشید :

  • *** مدت اعتبار سفارش تا اجرای مفاد سفارش بوده و مالک سهام عدالت حق تغییر و لغو آن را نخواهد داشت.
  • *** انتخاب زمان فروش و سهامی که باید به فروش برسد، بر عهده کارگزار با هماهنگی ناظر بازار انجام خواهد شد.
  • *** کارگزار مجاز است سهام را به هر قیمتی که در لحظه فروش سهام در بازار امکان فروش آن وجود دارد، به فروش برساند.
  • *** مالک سهام عدالت حق هرگونه اعتراض درباره سهام انتخابی برای فروش، زمان و قیمت فروش سهام را از خود سلب می ‌نماید.
  • *** وجوه کسب شده از محل فروش سهام، پس از فروش، از طریق کارگزاری به بانک پرداخت و به حساب بانکی فرد واریز خواهد شد.
  • *** کارگزاری در مرحله اول تنها می تواند تا سقف 60 درصد از مجموع تعداد سهام شرکت ها یا ارزش ریالی سهام را به فروش برساند.
  • *** تمامی هزینه های اجرایی سفارش اعم از کارمزد ها، مالیات فروش و حق العمل کاری بانک بر عهده فرد مشمول سهام عدالت بوده و بایداجازه دهد از محل مبالغ ناشی از فروش سهام کسر گردد.

نگهداری و یا فروش سهام عدالت؟

آن دسته از کسانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند، می ‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری تا سقف 60 درصد در حال حاضر از پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند. توصیه داریم که مشمولان در زمان فعلی تنها در صورت “نیاز بسیار ضروری” برای فروش سهام عدالت خود اقدام کنند؛ در غیر این صورت، این سهام در آینده به مراتب سودآوری بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد مطالعه : سهام عدالت را بفروشیم یا نه | فروش سهام عدالت به نفع است؟

با توجه به سبد دارایی ‌ها، سهام عدالت دارای حفظ ارزش برای بلندمدت است و ارزش آن در بلند مدت افزایش خواهد یافت و بی شک نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است. سهام عدالت برای فروش نیست، بلکه برای نگهداری بلندمدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست، بلکه امکانی برای افراد است و این مزیت فروش همیشه وجود دارد.

خلاصه مطلب و کلام پایانی

آن دسته از سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده ‌اند، می بایست به یکی از کارگزاری‌ ها مراجعه کنند که در این روش می ‌توانند پنل آنلاین بگیرند یا فروش سهام را به کارگزار واگذار کنند. پس از پذیرش شرکت‌ های سرمایه ‌گذاری استانی در بورس، مراحل فروش سهام عدالت برای سهامدارانی که قصد دارند پنل آنلاین بگیرند بدین شکل است :

1) ثبت‌ نام در سامانه سجام و احراز هویت در این سامانه

2) ثبت ‌نام در یک کارگزاری و گرفتن پنل آنلاین

3) تغییر کارگزار ناظر نماد شرکت سرمایه‌ گذاری استانی به کارگزاری که سهامدار در آن ثبت‌ نام کرده ‌اند

4) ثبت درخواست فروش سهام عدالت

نگهداری و فروش سهام عدالت انتخابی است که به عوامل بسیاری مانند میزان نیاز فرد به پول این سهام، ریسک پذیری فرد، تمایل افراد به سرمایه گذاری های طولانی مدت و عوامل مشابه این موارد بستگی دارد. اما به عنوان یک نمونه کوچک از تغییرات قیمت سهام در بازه‌ های مختلف می توان به افزایش ارزش سهام عدالت تا 30 درصد طی چند روز اشاره کرد، لذا توصیه داریم برای تصمیم گیری در این زمینه اصلا عجله نکنید و قبل از انتخاب تمام جوانب تصمیم خودتان را بررسی فرمایید.

در پایان امیدوارم از این مقاله که به موضوع نحوه فروش سهام عدالت پرداخت، نهایت استفاده را برده باشید.

همچنین اگر سوال یا ابهامی درباره فروش سهام عدالت داشتید، از طریق بخش ارسال دیدگاه ها در ادامه بنویسید تا پاسخ شما عزیزان را بدهم تا ابهامتات برطرف شود. 

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *