زمان عرضه صندوق دارا دوم (پالایشی یکم) – پالایش شامل چه سهامی است؟

زمان عرضه صندوق دارا دوم

اخیرا زمان عرضه صندوق دارا دوم اعلام شده است و قرار است صندوق دارا دوم در تاریخ 2 شهریور به مدت دو هفته پذیره نویسی شود. با توجه به استقبال کم از دارا یکم و بازدهی و تبلیغات زیاد روی آن، انتظار می رود استقبال از صندوق etf دارا دوم به مراتب بیشتر باشد. شایان ذکر است که شما در طول مهلت پذیره نویسی دارا دوم می توانید برای خرید 500 واحد از سهام دارا دوم از دولت اقدام کنید و تا سقف 5 میلیون تومان سهم های دارا دوم که شامل سهام شرکت های پالایشی است، خریداری کنید. زمان عرضه صندوق دارا دوم چند باری تغییر کرد، ولی مسئولین قول داده اند که در تاریخ اعلام شده، نسبت به عرضه دارا دوم اقدام نمایند و زمان عرضه صندوق دارا دوم را دیگر تغییر ندهند. حال اینکه صندوق دارا دوم چیست و دارا دوم شامل چه سهامی است و ثبت نام صندوق دارا دوم چه شرایطی دارد و مهم تر از همه این که نحوه خرید دارا دوم به چه صورت است را قرار است در این مقاله آموزشی که با زبان ساده نوشته شده است، بررسی کنیم.

زمان عرضه صندوق دارا دوم

زمان عرضه صندوق دارا دوم و تصمیم دولت در مورد واگذاری سهام های دارا دوم و سوم مدام در حال تغییر است و شایعه بسیاری در خصوص آن به گوش می رسد، اما الان و در آخرین تصمیم اتخاذ شده به وسیله دولت و سازمان بورس، قرار است دارا دوم در تاریخ 2 شهریور ماه امسال به سقف 5 میلیون تومان و از طریق پذیره نویسی در بورس یا خرید مستقیم با کد ملی از بانک به مردم واگذار گردد. توجه به این نکته الزامیست که قرار است صندوق دارا دوم به شرکت های پتروشیمی تعلق دارد و شرکت های فلزی و خودرویی که پیش از این صحبت عرضه آن ها در غالب سهام دارا دوم وجود داشت، قرار است در ادامه و تحت عنوان صندوق دارا سوم به مردم واگذار شود.

پالایش یکم شامل چه سهامی است

دارا دوم شامل چه سهامی است

بنابراین صندوق دارا دوم بورس شامل سهام شرکت های زیر است ؛

  • شرکت پالایش نفت تبریز با نماد شبریز
  • شرکت نفت تهران با نماد شتران
  • شرکت پالایش نفت بندرعباس با نماد شبندر
  • شرکت پالایش نفت اصفهان با نماد شپنا

صندوق دارا دوم چیست 

بسیاری از مردم سوال دارند که دارا دوم چیست و در پاسخ باید گفت که؛ دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف خصوصی سازی حداکثری مردم و ورود حداکثری به بازار بورس و ارتقای وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت قرار است در اختیار مردم قرار بگیرد. شایان ذکر است که ثبت نام صندوق دارا دوم برای عموم آزاد است و خریداران به مدت 2 هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی صندوق دارا دوم که در تاریخ 2 شهریور ماه 99 مقرر شده است، می توانند برای خرید صندوق دارا دوم اقدام نمایند.

پیشنهاد مطالعه : ثبت نام برای کد بورسی – ورود به بورس با کد بورسی

نکته دیگر این است که صندوق سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با 20 الی 30 درصد تخفیف عرضه می شود و انتظار می رود که بر خلاف صندوق دارا یکم ، با استقبال خوب مردم روبرو گردد. به منظور خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی که از 2 شهریور ماه تا احتمالا 15 شهریور باشد، با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه کنید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند و قادرند از طریق کد بورسی خود اقدام به خرید دارادوم کنند. سرمایه گذاران باید این نکته را در خاطر داشته باشند که تا 1 ماه امکان فروش صندوق etf دارا دوم را نخواهند داشت. لازم به ذکر است که حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم 100 هزار تومان و سقف خرید سهام دارا دوم 5 میلیون تومان اعلام شده است.

ثبت نام دارا دوم چگونه است 

خرید صندوق دارا دوم مثل صندوق دارا یکم از همان دو روش قبلی امکان پذیر خواهده بود. گفتنی است که برای خرید واحد های صندوق سرمایه گذاری دارا دوم تمامی اشخاص حقیقی می توانند توسط بانک و کارگزاری بورس برای خرید دارا دوم در بورس اقدام کنند، لذا برای خرید واحدهای ETF مثل دارا دوم و سوم و حتی دارا چهارم می توانید به دو روش یاد شده اقدام کنید. در روش اول باید کد معاملاتی یا کد بورسی فعال داشته باشید و با استفاده از سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش و خریداری دارا دوم اقدام کنید، اما در روش بعدی داشتن کد بورسی الزامی نیست و می توانید از طریق شعب بانک های منتخب برای خرید سهام دارا دوم اقدام کنید.

توجه داشته باشید که حداکثر تعداد واحد های قابل خریداری برای صندوق دارا دوم که در واقع همان قیمت صندوق دارا دوم به حساب می آید، 500 واحد معادل 5 میلیوت تومان تعیین شده است که این یعنی هر واحد آن قیمتی معادل 10 هزار تومان دارد. مهلت پذیره نویسی صندوق etf دارا دوم احتمالا مثل سهام دارا یکم 2 هفته باشد، ولی دقیق آن پیش از شروع فرآیند پذیره نویسی از طرف سازمان بورس اعلام خواهد شد و روش پذیره ‌نویسی دارا دوم در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود. توصیه می شود که در صورت تمایل به خرید سهم دارا دوم بهتر است اخبار عرضه دارا دوم را از همین مطلب که بروزرسانی خواهد شد، دنبال کنید تا بدانید از تاریخ دو شهریور تا چه روزی میتوانید برای خرید واحدهای صندوق دارا دوم اقدام نمایید.

نتیجه گیری و کلام آخر

همان طور که ملاحظه کردید، در این مطلب فهمیدیم که دارا دوم کی عرضه میشود و سهم های دارا دوم چیست و به صورت کلی دارا دوم شامل چه سهامی است ، همچنین در خصوص این که صندوق دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم چگونه است هم گفتگو کردیم. در انتها توصیه دارم با توجه به اعلام دقیق زمان عرضه صندوق دارا دوم از طرف سازمان بورس و دولت و ضرورت سودده بودن صندوق های دارا دوم و سوم برای دولت، خریداری و نگهداری این صندوق ها حداقل تا انتهای سال میتواند امری بسیار سودده و مناسب باشد. با در نظر داشتن عرضه دارا سوم و همین طور دارا چهارم از طرف دولت تا انتهای سال، الزام سودآوری دارا دوم و بعضا دارا یکم برای استقبال عموم از صندوق های بعدی و اعتماد به دولت وجود دارد و به همین دلیل خرید صندوق دارا دوم را به هیچ عنوان از دست ندهید.

همچنین این نکته را نیز در خاطر داشته باشید که اگر سهام های دارا دوم مانند؛ شبندر، شپنا، شبریز و شتران را از قبل در پرتفوی خود دارد، فکر فروش آن ها را از سر بیرون کنید و با توجه به این که این چهار سهام جزو سهم های صندوق دارا دوم هستند، میتوانند در میان مدت و بازه زمانی 2 تا 6 ماهه، سود بسیار چشم گیری را نصیب شما نمایند. اگر هم این چهار نماد را در پرتفوی سهامی خود ندارید، توصیه داریم در صورت صلاحدید برای خرید پله ای آن ها قبل از عرضه دارا دوم در بورس اقدام کنید.

پیشنهاد مطالعه : آموزش ابتدایی بورس – آموزش سرمایه گذاری در بورس

در این مقاله خواندیم که صندوق دارا دوم چیست و ثبت نام دارا دوم از چه طریقی امکان پذیر است و صندوق سرمایه گذاری دارا دوم شامل سهام چه شرکت های است و می توانید برای خرید صندوق دارا دوم از یکی از دو روش موجود در تاریخ 2 شهریور ماه تصمیم گیری کنیم و صندوق etf دارا دوم را خریداری کنید. اگر سوال یا ابهامی درباره سرمایه گذاری روی صندوق etf دارا دوم و نحوه ثبت نام دارا دوم و یا زمان عرضه صندوق دارا دوم دارید، حتما از بخش ارسال نظرات و دیدگاه ها با من و مخاطبان ما به اشتراک بگذارید تا پاسخ شما رو در اسرع وقت بدهم.

احسان رباط جزی
Ehsan.rj1998@gmail.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *